Toyota Hilux on kuin luotu maastokäyttöön – jos omistaja raaskii sen sinne viedä…
Juha Peltonen
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Tuliterällä turbodieselillä siunattu Hilux on kotonaan louhikkoisessa maastossa.
Toyota Hilux on ollut jo 40 vuotta tuttu näky Suomessa. Nyt koitti faceliftin aika, jossa ulkoiset muutokset pysyivät maltillisina.
Uutta ilmettä on tullut etupuskuriin, ajovaloumpioihin ja takavaloihin, ja lisäksi jäähdyttimen säleikkö ja sumuvalojen kehykset uudistettiin. Myös vanteiden ilme on erilainen kuin aiemmin.
Ehkä kovin uutuus on ensikoeajossa ollut Invincible-varusteversio, joka korvasi aiemman Premiumin – edullisemmat varustetasot ovat jatkossa Active ja Life.
Activesta povataan suosituinta varustetasoa, onhan siihen ladattu entistä runsaammin varusteita. Korimalleina ovat 5-paikkainen Double Cab ja 2-paikkainen Extra Cab.
Uudistuneessa ohjaamossa muuttuivat mittariston muotoilu ja animaatio, ja näyttöruutu on hieman aiempaa kookkaampi (nyt 8 tuumaa).
Muihin maltillisiin sisämuutoksiin lukeutuvat esimerkiksi älypuhelimen integrointi sekä JBL Premium Audio. Viimeksi mainittu koskee yksinomaan Double Cab Invinciblea.
Lavan ylle kaareen sopisi valopatteristo.
Juha Peltonen
Mittaristo on muuttunut ilmeeltään selkeämmäksi.
Juha Peltonen
Momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Aivan uusi 2,8-litrainen D-4D-turbodiesel (tuttu Toyota Land Cruiserista) on sukua 2,4-litraiselle tekniikalle, mutta uutuus on sitä pitkäiskuisempi.
Vanhan 150-hevosvoimaisen tehot loikkasivat 204 hevosvoimaan.
Olennaisempaa moottorissa on entisen maksimiväännön nousu 400:stä 500 newtonmetriin ja hyvin tasainen vääntökäyrä, joten Toyota Hilux lähtee reippaasti jo alle 1 500 r/min.
Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 10,7 sekuntia.
Kahluusyvyys 70 cm
Pääsimme ensitestaamaan Toyota Hiluxia Porvoon lähellä maastoradalla, jossa entistä matalampi tyhjäkäynti avitti huomattavasti.
Ajettaessa alennusvaihteella kaasun käyttö on maastossa erittäin pehmeää. Toyota Hiluxilla pystyikin ajamaan siististi melkoisessa louhikossa ja juurakossa.
Kiinnostava yksityiskohta on pyöränkulmien näyttö.
Tuttuun tapaan Toyota Hiluxissa on reilut lähestymis- ja jättökulmat (31 ja 26 astetta). Double Cabissa on maavaraa 31 senttiä.
Upouuden turbodieselin huippuvääntö on 500 Nm.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Ajonvakautus ja vetoluistonesto on niin ikään päivitetty vanhaan malliin nähden. Maantielenkillä jousitus tuntui aiempaa matkamukavammaksi, ja ohjauksen keskialuetuntuma vaikutti kohentuneen entisestään.
Jousitusta entrattiin paremman ajomukavuuden nimissä: Toyota Hiluxissa on nyt uudelleen puslitetut taka-akseliston lehtijouset. Työkäyttömalleissa käytetään vakioita jäykempiä takajousia.
Uudistuneen Toyota Hiluxin kantavuus on mallista riippuen jopa tuhat kiloa, ja mallista riippumatta Toyota Hiluxilla saa vetää 3,5-tonnista peräkärryä.
Nelivetoisen Toyota Hiluxin 2-paikkaisten Extra Cab -mallien hinnat alkavat 37 817 eurosta, 5-paikkaisten Double Cab -mallien 56 011 eurosta. Double Cab -mallit saa myös 2-paikkaisina alennetun autoveron pakettiautoina sekä Truckmasters-merkkisinä kevytkuorma-autoina.
Juha Peltonen
Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A
Moottori
R4, turbo, 2755 cm3, 150 kW (204 hv)/3000 r/min, 500 Nm/1600–2800 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,7 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
8,5 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
233 g/km
Voimansiirto
A6, taka-/neliveto
Mitat
p. 5325, l. 1855, k. 1810 mm, akseliväli 3085 mm, maavara 310 mm, kahluusyvyys 700 mm, omamassa 2185–2430 kg; kokonaismassa 2910–3210 kg, vetomassa 3500/750 kg, tankki 80 l
Hinta
80 539/58 579 euroa (5-paikkainen/2-paikkainen) 2021
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
Nichols N1A: Tästä huippusuunnittelijan automallista tuskin olet kuullut!
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
Koeajossa Renault Zoe: Yllätysten sähköauto
Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi sukupolvi loi sukutaloon uuden ilmeen
Jugendtalossa tuoksuu vastapaistettu leipä, kun laulaja Tiina "Pink" Isohanni testaa reseptejään
Koti ja keittiö on uudistunut!
Sisusta olohuone ulos!
Värikylläistä elämää ruukkikylässä
Japandi on minimalistista kodikkuutta
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Goldmundin massakaiutin
Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
LUETUIMMAT
Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi
Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä
Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN