Toyota Hilux on kuin luotu maastokäyttöön – jos omistaja raaskii sen sinne viedä…

Toyota Hilux on kuin luotu maastokäyttöön – jos omistaja raaskii sen sinne viedä…

Juha Peltonen

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Tuliterällä turbodieselillä siunattu Hilux on kotonaan louhikkoisessa maastossa.

Auto Bild.Koeajot

To­yo­ta Hi­lux on ol­lut jo 40 vuot­ta tut­tu näky Suo­mes­sa. Nyt koit­ti fa­ce­lif­tin ai­ka, jos­sa ul­koi­set muu­tok­set py­syi­vät mal­til­li­si­na.

Uut­ta il­met­tä on tul­lut etu­pus­ku­riin, ajo­va­loum­pi­oi­hin ja ta­ka­va­loi­hin, ja li­säk­si jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö ja su­mu­va­lo­jen ke­hyk­set uu­dis­tet­tiin. Myös van­tei­den il­me on eri­lai­nen kuin ai­em­min.

Eh­kä ko­vin uu­tuus on en­si­ko­ea­jos­sa ol­lut In­vin­cib­le-va­rus­te­ver­sio, joka kor­va­si ai­em­man Pre­miu­min – edul­li­sem­mat va­rus­te­ta­sot ovat jat­kos­sa Ac­ti­ve ja Life.

Ac­ti­ves­ta po­va­taan suo­si­tuin­ta va­rus­te­ta­soa, on­han sii­hen la­dat­tu en­tis­tä run­saam­min va­rus­tei­ta. Ko­ri­mal­lei­na ovat 5-paik­kai­nen Doub­le Cab ja 2-paik­kai­nen Ext­ra Cab.

Uu­dis­tu­nees­sa oh­jaa­mos­sa muut­tui­vat mit­ta­ris­ton muo­toi­lu ja ani­maa­tio, ja näyt­tö­ruu­tu on hie­man ai­em­paa kook­kaam­pi (nyt 8 tuu­maa).

Mui­hin mal­til­li­siin si­sä­muu­tok­siin lu­keu­tu­vat esi­mer­kik­si äly­pu­he­li­men in­teg­roin­ti sekä JBL Pre­mium Au­dio. Vii­mek­si mai­nit­tu kos­kee yk­si­no­maan Doub­le Cab In­vin­cib­lea.

Lavan ylle kaareen sopisi valopatteristo.

Lavan ylle kaareen sopisi valopatteristo.

Juha Peltonen

Mittaristo on muuttunut ilmeeltään selkeämmäksi.

Mittaristo on muuttunut ilmeeltään selkeämmäksi.

Juha Peltonen

Momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.

Momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.

Juha Peltonen

Ai­van uu­si 2,8-lit­rai­nen D-4D-tur­bo­die­sel (tut­tu To­yo­ta Land Crui­se­ris­ta) on su­kua 2,4-lit­rai­sel­le tek­nii­kal­le, mut­ta uu­tuus on sitä pit­käis­kui­sem­pi.

Van­han 150-he­vos­voi­mai­sen te­hot loik­ka­si­vat 204 he­vos­voi­maan.

Olen­nai­sem­paa moot­to­ris­sa on en­ti­sen mak­si­mi­vään­nön nou­su 400:stä 500 new­ton­met­riin ja hy­vin ta­sai­nen vään­tö­käy­rä, jo­ten To­yo­ta Hi­lux läh­tee reip­paas­ti jo al­le 1 500 r/min.

Kiih­ty­vyy­dek­si nol­las­ta sa­taan lu­va­taan 10,7 se­kun­tia.

Kah­luu­sy­vyys 70 cm

Pää­sim­me en­si­tes­taa­maan To­yo­ta Hi­lu­xia Por­voon lä­hel­lä maas­to­ra­dal­la, jos­sa en­tis­tä ma­ta­lam­pi tyh­jä­käyn­ti avit­ti huo­mat­ta­vas­ti.

Ajet­ta­es­sa alen­nus­vaih­teel­la kaa­sun käyt­tö on maas­tos­sa erit­täin peh­me­ää. To­yo­ta Hi­lu­xil­la pys­tyi­kin aja­maan siis­tis­ti mel­koi­ses­sa lou­hi­kos­sa ja juu­ra­kos­sa.

Kiin­nos­ta­va yk­si­tyis­koh­ta on pyö­rän­kul­mien näyt­tö.

Tut­tuun ta­paan To­yo­ta Hi­lu­xis­sa on rei­lut lä­hes­ty­mis- ja jät­tö­kul­mat (31 ja 26 as­tet­ta). Doub­le Ca­bis­sa on maa­va­raa 31 sent­tiä.

Upouuden turbodieselin huippuvääntö on 500 Nm.

Upouuden turbodieselin huippuvääntö on 500 Nm.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Ajon­va­kau­tus ja ve­to­luis­to­nes­to on niin ikään päi­vi­tet­ty van­haan mal­liin näh­den. Maan­tie­len­kil­lä jou­si­tus tun­tui ai­em­paa mat­ka­mu­ka­vam­mak­si, ja oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma vai­kut­ti ko­hen­tu­neen en­ti­ses­tään.

Jou­si­tus­ta ent­rat­tiin pa­rem­man ajo­mu­ka­vuu­den ni­mis­sä: To­yo­ta Hi­lu­xis­sa on nyt uu­del­leen pus­li­te­tut taka-ak­se­lis­ton leh­ti­jou­set. Työ­käyt­tö­mal­leis­sa käy­te­tään va­ki­oi­ta jäy­kem­piä ta­ka­jou­sia.

Uu­dis­tu­neen To­yo­ta Hi­lu­xin kan­ta­vuus on mal­lis­ta riip­pu­en jopa tu­hat ki­loa, ja mal­lis­ta riip­pu­mat­ta To­yo­ta Hi­lu­xil­la saa ve­tää 3,5-ton­nis­ta pe­rä­kär­ryä.

Ne­li­ve­toi­sen To­yo­ta Hi­lu­xin 2-paik­kais­ten Ext­ra Cab -mal­lien hin­nat al­ka­vat 37 817 eu­ros­ta, 5-paik­kais­ten Doub­le Cab -mal­lien 56 011 eu­ros­ta. Doub­le Cab -mal­lit saa myös 2-paik­kai­si­na alen­ne­tun au­to­ve­ron pa­ket­ti­au­toi­na sekä Truck­mas­ters-merk­ki­si­nä ke­vyt­kuor­ma-au­toi­na.

Juha Pel­to­nen

To­yo­ta Hi­lux Doub­le Cab 4WD 2.8D In­vin­cib­le A

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 2755 cm3, 150 kW (204 hv)/3000 r/min, 500 Nm/1600–2800 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,7 s, huip­pu­no­peus 175 km/h

Ku­lu­tus

8,5 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

233 g/km

Voi­man­siir­to

A6, taka-/ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 5325, l. 1855, k. 1810 mm, ak­se­li­vä­li 3085 mm, maa­va­ra 310 mm, kah­luu­sy­vyys 700 mm, oma­mas­sa 2185–2430 kg; ko­ko­nais­mas­sa 2910–3210 kg, ve­to­mas­sa 3500/750 kg, tank­ki 80 l

Hin­ta

80 539/58 579 eu­roa (5-paik­kai­nen/2-paik­kai­nen) 2021

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU