Toyota Hilux on kuin luotu maastokäyttöön – jos omistaja raaskii sen sinne viedä…
Juha Peltonen
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Tuliterällä turbodieselillä siunattu Hilux on kotonaan louhikkoisessa maastossa.
Toyota Hilux on ollut jo 40 vuotta tuttu näky Suomessa. Nyt koitti faceliftin aika, jossa ulkoiset muutokset pysyivät maltillisina.
Uutta ilmettä on tullut etupuskuriin, ajovaloumpioihin ja takavaloihin, ja lisäksi jäähdyttimen säleikkö ja sumuvalojen kehykset uudistettiin. Myös vanteiden ilme on erilainen kuin aiemmin.
Ehkä kovin uutuus on ensikoeajossa ollut Invincible-varusteversio, joka korvasi aiemman Premiumin – edullisemmat varustetasot ovat jatkossa Active ja Life.
Activesta povataan suosituinta varustetasoa, onhan siihen ladattu entistä runsaammin varusteita. Korimalleina ovat 5-paikkainen Double Cab ja 2-paikkainen Extra Cab.
Uudistuneessa ohjaamossa muuttuivat mittariston muotoilu ja animaatio, ja näyttöruutu on hieman aiempaa kookkaampi (nyt 8 tuumaa).
Muihin maltillisiin sisämuutoksiin lukeutuvat esimerkiksi älypuhelimen integrointi sekä JBL Premium Audio. Viimeksi mainittu koskee yksinomaan Double Cab Invinciblea.
Lavan ylle kaareen sopisi valopatteristo.
Juha Peltonen
Mittaristo on muuttunut ilmeeltään selkeämmäksi.
Juha Peltonen
Momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Aivan uusi 2,8-litrainen D-4D-turbodiesel (tuttu Toyota Land Cruiserista) on sukua 2,4-litraiselle tekniikalle, mutta uutuus on sitä pitkäiskuisempi.
Vanhan 150-hevosvoimaisen tehot loikkasivat 204 hevosvoimaan.
Olennaisempaa moottorissa on entisen maksimiväännön nousu 400:stä 500 newtonmetriin ja hyvin tasainen vääntökäyrä, joten Toyota Hilux lähtee reippaasti jo alle 1 500 r/min.
Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 10,7 sekuntia.
Kahluusyvyys 70 cm
Pääsimme ensitestaamaan Toyota Hiluxia Porvoon lähellä maastoradalla, jossa entistä matalampi tyhjäkäynti avitti huomattavasti.
Ajettaessa alennusvaihteella kaasun käyttö on maastossa erittäin pehmeää. Toyota Hiluxilla pystyikin ajamaan siististi melkoisessa louhikossa ja juurakossa.
Kiinnostava yksityiskohta on pyöränkulmien näyttö.
Tuttuun tapaan Toyota Hiluxissa on reilut lähestymis- ja jättökulmat (31 ja 26 astetta). Double Cabissa on maavaraa 31 senttiä.
Upouuden turbodieselin huippuvääntö on 500 Nm.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Ajonvakautus ja vetoluistonesto on niin ikään päivitetty vanhaan malliin nähden. Maantielenkillä jousitus tuntui aiempaa matkamukavammaksi, ja ohjauksen keskialuetuntuma vaikutti kohentuneen entisestään.
Jousitusta entrattiin paremman ajomukavuuden nimissä: Toyota Hiluxissa on nyt uudelleen puslitetut taka-akseliston lehtijouset. Työkäyttömalleissa käytetään vakioita jäykempiä takajousia.
Uudistuneen Toyota Hiluxin kantavuus on mallista riippuen jopa tuhat kiloa, ja mallista riippumatta Toyota Hiluxilla saa vetää 3,5-tonnista peräkärryä.
Nelivetoisen Toyota Hiluxin 2-paikkaisten Extra Cab -mallien hinnat alkavat 37 817 eurosta, 5-paikkaisten Double Cab -mallien 56 011 eurosta. Double Cab -mallit saa myös 2-paikkaisina alennetun autoveron pakettiautoina sekä Truckmasters-merkkisinä kevytkuorma-autoina.
Juha Peltonen
Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A
Moottori
R4, turbo, 2755 cm3, 150 kW (204 hv)/3000 r/min, 500 Nm/1600–2800 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,7 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
8,5 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
233 g/km
Voimansiirto
A6, taka-/neliveto
Mitat
p. 5325, l. 1855, k. 1810 mm, akseliväli 3085 mm, maavara 310 mm, kahluusyvyys 700 mm, omamassa 2185–2430 kg; kokonaismassa 2910–3210 kg, vetomassa 3500/750 kg, tankki 80 l
Hinta
80 539/58 579 euroa (5-paikkainen/2-paikkainen) 2021
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Budjettilevysoitin Espanjasta
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI