Toyota Hilux on kuin luotu maastokäyttöön – jos omistaja raaskii sen sinne viedä…
Juha Peltonen
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Tuliterällä turbodieselillä siunattu Hilux on kotonaan louhikkoisessa maastossa.
Toyota Hilux on ollut jo 40 vuotta tuttu näky Suomessa. Nyt koitti faceliftin aika, jossa ulkoiset muutokset pysyivät maltillisina.
Uutta ilmettä on tullut etupuskuriin, ajovaloumpioihin ja takavaloihin, ja lisäksi jäähdyttimen säleikkö ja sumuvalojen kehykset uudistettiin. Myös vanteiden ilme on erilainen kuin aiemmin.
Ehkä kovin uutuus on ensikoeajossa ollut Invincible-varusteversio, joka korvasi aiemman Premiumin – edullisemmat varustetasot ovat jatkossa Active ja Life.
Activesta povataan suosituinta varustetasoa, onhan siihen ladattu entistä runsaammin varusteita. Korimalleina ovat 5-paikkainen Double Cab ja 2-paikkainen Extra Cab.
Uudistuneessa ohjaamossa muuttuivat mittariston muotoilu ja animaatio, ja näyttöruutu on hieman aiempaa kookkaampi (nyt 8 tuumaa).
Muihin maltillisiin sisämuutoksiin lukeutuvat esimerkiksi älypuhelimen integrointi sekä JBL Premium Audio. Viimeksi mainittu koskee yksinomaan Double Cab Invinciblea.
Lavan ylle kaareen sopisi valopatteristo.
Juha Peltonen
Mittaristo on muuttunut ilmeeltään selkeämmäksi.
Juha Peltonen
Momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Aivan uusi 2,8-litrainen D-4D-turbodiesel (tuttu Toyota Land Cruiserista) on sukua 2,4-litraiselle tekniikalle, mutta uutuus on sitä pitkäiskuisempi.
Vanhan 150-hevosvoimaisen tehot loikkasivat 204 hevosvoimaan.
Olennaisempaa moottorissa on entisen maksimiväännön nousu 400:stä 500 newtonmetriin ja hyvin tasainen vääntökäyrä, joten Toyota Hilux lähtee reippaasti jo alle 1 500 r/min.
Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 10,7 sekuntia.
Kahluusyvyys 70 cm
Pääsimme ensitestaamaan Toyota Hiluxia Porvoon lähellä maastoradalla, jossa entistä matalampi tyhjäkäynti avitti huomattavasti.
Ajettaessa alennusvaihteella kaasun käyttö on maastossa erittäin pehmeää. Toyota Hiluxilla pystyikin ajamaan siististi melkoisessa louhikossa ja juurakossa.
Kiinnostava yksityiskohta on pyöränkulmien näyttö.
Tuttuun tapaan Toyota Hiluxissa on reilut lähestymis- ja jättökulmat (31 ja 26 astetta). Double Cabissa on maavaraa 31 senttiä.
Upouuden turbodieselin huippuvääntö on 500 Nm.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Ajonvakautus ja vetoluistonesto on niin ikään päivitetty vanhaan malliin nähden. Maantielenkillä jousitus tuntui aiempaa matkamukavammaksi, ja ohjauksen keskialuetuntuma vaikutti kohentuneen entisestään.
Jousitusta entrattiin paremman ajomukavuuden nimissä: Toyota Hiluxissa on nyt uudelleen puslitetut taka-akseliston lehtijouset. Työkäyttömalleissa käytetään vakioita jäykempiä takajousia.
Uudistuneen Toyota Hiluxin kantavuus on mallista riippuen jopa tuhat kiloa, ja mallista riippumatta Toyota Hiluxilla saa vetää 3,5-tonnista peräkärryä.
Nelivetoisen Toyota Hiluxin 2-paikkaisten Extra Cab -mallien hinnat alkavat 37 817 eurosta, 5-paikkaisten Double Cab -mallien 56 011 eurosta. Double Cab -mallit saa myös 2-paikkaisina alennetun autoveron pakettiautoina sekä Truckmasters-merkkisinä kevytkuorma-autoina.
Juha Peltonen
Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A
Moottori
R4, turbo, 2755 cm3, 150 kW (204 hv)/3000 r/min, 500 Nm/1600–2800 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,7 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
8,5 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
233 g/km
Voimansiirto
A6, taka-/neliveto
Mitat
p. 5325, l. 1855, k. 1810 mm, akseliväli 3085 mm, maavara 310 mm, kahluusyvyys 700 mm, omamassa 2185–2430 kg; kokonaismassa 2910–3210 kg, vetomassa 3500/750 kg, tankki 80 l
Hinta
80 539/58 579 euroa (5-paikkainen/2-paikkainen) 2021
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.
Toyota
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.
Toyota
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.
Subaru / Creative Commons
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.
Subaru / Creative Commons
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro
Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudessakaupungissa on lopetettu
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Nelivetoinen, keskimoottorinen Corvette E-Ray: 0-100 km/h vain 2,5 sekunnissa!
Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkövirstanpylväs
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala
Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maailmanvalloittaja
Koeajossa Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic: Jättiläiseksi kasvatettu
Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli
Koeajossa Hyundai i20 N: Pieni paukkurauta
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin saat villatekstiilit raikkaiksi!
Tinet ja Vahit Wafin sisustivat kotinsa perintökalusteilla, silkkimatoilla ja samettisilla sävyillä.
6 600 wattia piikkinä
Kleio Kentistä
Clearaudio Balance Reference Phono
Remonttinälkä kasvoi tehdessä - 1950-luvun koti inspiroi lauttasaarelaisperhettä
Moderni vanhan koulukunnan vahvistin
Mini-cd-soitin
B&W:n uudet True Wireless -nappikuulokkeet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro
Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudessakaupungissa on lopetettu
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkövirstanpylväs
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudessakaupungissa on lopetettu
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä
Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia
Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa
Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa
No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!
Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin
LUETUIMMAT
No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!
Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä
Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille
Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023
Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maailmanvalloittaja
Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro
Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN