Audi Q7 -malleissa vakiona olevalla kevythybriditeknologialla on suuri merkitys moottorien taloudellisuudelle: se voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,7 litraa 100 kilometrillä.
Isoin Audi-katumaasturi Q7 uudistui
Audi Q7 uudistuu visuaalisesti ja teknisesti. Ison kokoluokan SUV:ssa esitellään Q-perheen uusi muotoilu.
Uudistuneessa Audi Q7:ssa on kookas, kahdeksankulmainen jäähdytinsäleikkö. Kaksiosaiset ilmanottoaukot ovat ilmeikkäät, samoin maavaraa ja Off Road -ominaisuuksia korostava kynnyslinja.
Ajovalot ilmentävät muodollaan ja valokuviollaan täysikokoisen SUV:in leveyttä. Lisävarusteena saa HD Matrix LED -ajovalot, jotka sisältävät laserkaukovalon.
Uudelleen muotoillussa takaosassa kromilista korostaa vaakasuoraa korilinjaa.
Q7 S line -varustetaso sisältää urheilulliset puskurit edessä ja takana, kokonaan korin väriseksi maalatun leveän, urheilullisen pohjapanssarin sekä 19-tuumaiset alumiinivanteet.
Dynamiikkaa kohennettiin
Audi paransi merkittävästi Audi Q7 -mallin dynamiikkaa. Lisävarusteena saa nelipyöräohjauksen, joka mahdollistaa takapyörien kääntymisen jopa viisi astetta vastakkaiseen suuntaan.
Audi Q7:ään saa myös sähkömekaanisen, aktiivisen kallistuksenvaimentimen. Säätyvät kallistuksenvaimentimet vähentävät korin liikkeitä, kun ajetaan suoraan epätasaisella tiellä.
Viisipaikkaisessa autossa on takaistuinten selkänojien asennosta riippuen tavaratilaa 865–2050 litraa, tavaratilan pohja on tasainen suurimmassa asennossa.
Urheilullisella ajotyylillä järjestelmä pyrkii optimaaliseen kallistuksen kompensointiin – taipumus kallistua mutkan suuntaan pienenee tällöin huomattavasti.
Mukautuvan ilmajousituksen ansiosta Audi Q7 on äärimmäisen mukava matka-ajossa. Ilmajousitukseen sisältyy säädettävä maavara, joka yhdessä quattro-nelivedon kanssa mahdollistaa kulun myös huonokuntoisille reiteille.
Sopiva Off Road -ajoprofiili valitaan Audi drive select -järjestelmästä, jossa valittavana on kaikkiaan seitsemän ajoprofiilia.
Audi Q7 -malleihin on valittavissa myös mukautuva ilmajousitus Sport, joka alentaa maavaraa 15 mm verrattuna vakiokorkeuteen.
Kevythybriditeknologia vakiona: voimansiirto
Audi Q7:n kaikki moottorivaihtoehdot on varustettu 8-nopeuksisella tiptronic-automaattivaihteistolla sekä jatkuvatoimisella quattro-nelivedolla.
Lanseerausvaiheessa tarjolla on kaksi turbodieseliä, mutta pian sen jälkeen saa myös bensiinimoottorin Myöhemmin on tulossa myös ladattava hybridi.
Audi Q7 -malleissa vakiona olevalla kevythybriditeknologialla on suuri merkitys moottorien taloudellisuudelle: se voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,7 litraa 100 kilometrillä.
Sen keskeinen komponentti, hihnalla toimiva starttigeneraattori (BAS) lataa 48 voltin sähköjärjestelmän litiumioniakkua jarrutuksen aikana jopa 8 kW:n teholla.
Kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta 55–160 km/h nopeudessa, Audi Q7 rekuperoi jarrutusenergiaa, rullaa joutokäynnillä tai rullaa jopa 40 sekunnin ajan moottori sammutettuna.
Kun kaasupoljinta painetaan uudelleen, starttigeneraattori käynnistää moottorin nopeammin ja kevyemmin kuin tavallinen starttimoottori. Start–stop-toiminto aktivoituu 22 km/h nopeudessa.
Loistelias matkustamo
Uuden muotoilun ansiosta Q7 kasvoi 11 mm: Audi Q7 -malli on nyt 5 063 mm pitkä, 1 970 mm leveä ja antenni mukaan lukien 1741 mm korkea.
Lukuisat säilytyslokerot, uusi säilytystila kojelaudassa sekä suuri kantavuus tuovat toiminnallista hyötyä.
Viisipaikkaisessa autossa on takaistuinten selkänojien asennosta riippuen tavaratilaa 865–2050 litraa, tavaratilan pohja on tasainen suurimmassa asennossa.
Sähköinen takaluukku on vakiona ja jalan heilautuksella aktivoitava avaus on saatavilla lisävarusteena.
Saatavana on myös takaistuin plus, jolloin toisen penkkirivin kaikkien kolmen istuimen selkänojia voi säätää erikseen ja istuimia voi siirtää erikseen eteen- tai taaksepäin.
Uuteen digitaaliseen MMI-järjestelmään kuuluvat kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt antavat käyttäjälle sekä haptisen että akustisen palautteen.
Näyttöjen ollessa pois päältä ne sulautuvat lähes näkymättömiksi suureen mustaan taustaansa. Kaikki kojelaudan elementit linkittyvät loogisesti toisiinsa, tasaisesta ilmanvaihtoaukosta leveään keskikonsoliin.
Lisävarusteena saatava laajennettu led-sisävalopaketti valaisee sisätilaa pimeässä. Lisää mukavuutta tuovat myös lisävarusteena valittavissa olevat: nelivyöhykkeinen automaattinen ilmastointi, sähköinen pehmeästi ovet sulkeva avustin, Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System sekä ilmanlaatupaketti tuoksuilla ja ionisaattorilla.
Istuinvalikoiman kokokohtia ovat räätälöidyt, muotoillut istuimet, joissa on lukuisia säätömahdollisuuksia sekä urheilulliset S sport -istuimet. Molempiin istuimiin on saatavana ilmastointi ja hierontatoiminto.
Huippuluokan liitettävyys
MMI Navigointi plus -järjestelmä tarjoaa huippuluokan liitettävyyden. Se sisältää Audi connect infotainment -tiedonsiirtomoduulin LTE Advanced -standardilla, luonnollisen puheohjauksen ja WiFi-tukiaseman.
Audi connect infotainment tarjoaa esimerkiksi liikennetietoja verkosta, Google Earth -navigoinnin ja hybridiradion.
Uutta on myös MMI-järjestelmään integroitu pilvipohjainen Amazon Alexa-ääniohjaus sekä Car-to-X-palvelua hyödyntävä liikennevaloavustin, joka tulee käyttöön vaiheittain valituissa kaupungeissa Euroopassa.
Uuteen digitaaliseen MMI-järjestelmään kuuluvat kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt antavat käyttäjälle sekä haptisen että akustisen palautteen
Kaupungin infrastruktuuriin liittyminen mahdollistaa sen, että ajoneuvo voi vastaanottaa palvelimen kautta tietoa liikennevalojen keskustietokoneelta.
Saatavan tiedon pohjalta kuljettaja voi valita oikean nopeuden saavuttaakseen seuraavat liikennevalot vihreässä aallossa.
Lisäksi järjestelmä kertoo kuljettajalle, Audi virtuaalisen mittariston ja tuulilasinäytön (HUD) kautta, milloin liikennevalot vaihtuvat vihreiksi, jos kuljettaja on jo pysähtyneenä punaisiin valoihin.
Näin järjestelmä edistää ennakoivaa ja taloudellista ajotapaa ja lisää liikenteen sujuvuutta.
Teknologia-paketti Tour sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen, ruuhka-avustimen ja aktiivisen Audi active lane assist -kaistallapysymisvahdin, joka vähentää kuljettajan rasitusta erityisesti pitkillä matkoilla.
Hintoja ei toistaiseksi vahvistettu
Yhdessä taloudellisuusavustimen kanssa se jarruttaa ja kiihdyttää Audi Q7:ää ennakoiden tulossa olevia olosuhteita.
Teknologia-paketti Tour sisältää nyt myös hätäjarrutusavustimen (Emergency Assist): mikäli kuljettaja ei osoita aktiivisuutta, järjestelmä pysäyttää auton ja aloittaa suojaus- ja pelastustoimenpiteet.
Tämä toiminto on aktiivisena sekä järjestelmän ollessa päällä että poissa käytöstä.
Uudistunut Audi Q7 saapuu Suomen Audi-jälleenmyyjille loppusyksystä 2019.
Suomen hintoja ja vakio- tai lisävarusteita ei ole vielä vahvistettu.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Pilvin pimein
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL