Audi Q7 -malleissa vakiona olevalla kevythybriditeknologialla on suuri merkitys moottorien taloudellisuudelle: se voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,7 litraa 100 kilometrillä.

Audi Q7 -malleissa vakiona olevalla kevythybriditeknologialla on suuri merkitys moottorien taloudellisuudelle: se voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,7 litraa 100 kilometrillä.

Isoin Audi-katumaasturi Q7 uudistui

Audi Q7 uudistuu visuaalisesti ja teknisesti. Ison kokoluokan SUV:ssa esitellään Q-perheen uusi muotoilu.

Auto Bild.Uutiset

Uu­dis­tu­nees­sa Au­di Q7:ssa on koo­kas, kah­dek­san­kul­mai­nen jääh­dy­tin­sä­leik­kö. Kak­si­o­sai­set il­ma­not­to­au­kot ovat il­meik­käät, sa­moin maa­va­raa ja Off Road -omi­nai­suuk­sia ko­ros­ta­va kyn­nys­lin­ja.

Ajo­va­lot il­men­tä­vät muo­dol­laan ja va­lo­ku­vi­ol­laan täy­si­ko­koi­sen SUV:in le­veyt­tä. Li­sä­va­rus­tee­na saa HD Mat­rix LED -ajo­va­lot, jot­ka si­säl­tä­vät la­ser­kau­ko­va­lon.

Uu­del­leen muo­toil­lus­sa ta­ka­o­sas­sa kro­mi­lis­ta ko­ros­taa vaa­ka­suo­raa ko­ri­lin­jaa.

Q7 S line -va­rus­te­ta­so si­säl­tää ur­hei­lul­li­set pus­ku­rit edes­sä ja ta­ka­na, ko­ko­naan ko­rin vä­ri­sek­si maa­la­tun le­ve­än, ur­hei­lul­li­sen poh­ja­pans­sa­rin sekä 19-tuu­mai­set alu­mii­ni­van­teet.

Dy­na­miik­kaa ko­hen­net­tiin

Au­di pa­ran­si mer­kit­tä­väs­ti Au­di Q7 -mal­lin dy­na­miik­kaa. Li­sä­va­rus­tee­na saa ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen, joka mah­dol­lis­taa ta­ka­pyö­rien kään­ty­mi­sen jopa vii­si as­tet­ta vas­tak­kai­seen suun­taan.

Au­di Q7:ään saa myös säh­kö­me­kaa­ni­sen, ak­tii­vi­sen kal­lis­tuk­sen­vai­men­ti­men. Sää­ty­vät kal­lis­tuk­sen­vai­men­ti­met vä­hen­tä­vät ko­rin liik­kei­tä, kun aje­taan suo­raan epä­ta­sai­sel­la tiel­lä.

Viisipaikkaisessa autossa on takaistuinten selkänojien asennosta riippuen tavaratilaa 865–2050 litraa, tavaratilan pohja on tasainen suurimmassa asennossa.

Viisipaikkaisessa autossa on takaistuinten selkänojien asennosta riippuen tavaratilaa 865–2050 litraa, tavaratilan pohja on tasainen suurimmassa asennossa.

Ur­hei­lul­li­sel­la ajo­tyy­lil­lä jär­jes­tel­mä pyr­kii op­ti­maa­li­seen kal­lis­tuk­sen kom­pen­soin­tiin – tai­pu­mus kal­lis­tua mut­kan suun­taan pie­ne­nee täl­löin huo­mat­ta­vas­ti.

Mu­kau­tu­van il­ma­jou­si­tuk­sen an­si­os­ta Au­di Q7 on ää­rim­mäi­sen mu­ka­va mat­ka-ajos­sa. Il­ma­jou­si­tuk­seen si­säl­tyy sää­det­tä­vä maa­va­ra, joka yh­des­sä qu­at­t­ro-ne­li­ve­don kans­sa mah­dol­lis­taa ku­lun myös huo­no­kun­toi­sil­le rei­teil­le.

So­pi­va Off Road -ajop­ro­fii­li va­li­taan Au­di drive se­lect -jär­jes­tel­mäs­tä, jos­sa va­lit­ta­va­na on kaik­ki­aan seit­se­män ajop­ro­fii­lia.

Au­di Q7 -mal­lei­hin on va­lit­ta­vis­sa myös mu­kau­tu­va il­ma­jou­si­tus Sport, joka alen­taa maa­va­raa 15 mm ver­rat­tu­na va­ki­o­kor­keu­teen.

Ke­vyt­hyb­ri­di­tek­no­lo­gia va­ki­o­na: voi­man­siir­to

Au­di Q7:n kaik­ki moot­to­ri­vaih­to­eh­dot on va­rus­tet­tu 8-no­peuk­si­sel­la tipt­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la sekä jat­ku­va­toi­mi­sel­la qu­at­t­ro-ne­li­ve­dol­la.

Lan­see­raus­vai­hees­sa tar­jol­la on kak­si tur­bo­die­se­liä, mut­ta pian sen jäl­keen saa myös ben­sii­ni­moot­to­rin Myö­hem­min on tu­los­sa myös la­dat­ta­va hyb­ri­di.

Au­di Q7 -mal­leis­sa va­ki­o­na ole­val­la ke­vyt­hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­al­la on suu­ri mer­ki­tys moot­to­rien ta­lou­del­li­suu­del­le: se voi vä­hen­tää polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta jopa 0,7 lit­raa 100 ki­lo­met­ril­lä.

Sen kes­kei­nen kom­po­nent­ti, hih­nal­la toi­mi­va start­ti­ge­ne­raat­to­ri (BAS) la­taa 48 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­män li­tiu­mi­o­ni­ak­kua jar­ru­tuk­sen ai­ka­na jopa 8 kW:n te­hol­la.

Kun kul­jet­ta­ja nos­taa ja­lan kaa­su­pol­ki­mel­ta 55–160 km/h no­peu­des­sa, Au­di Q7 re­ku­pe­roi jar­ru­tu­se­ner­gi­aa, rul­laa jou­to­käyn­nil­lä tai rul­laa jopa 40 se­kun­nin ajan moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na.

Kun kaa­su­pol­jin­ta pai­ne­taan uu­del­leen, start­ti­ge­ne­raat­to­ri käyn­nis­tää moot­to­rin no­pe­am­min ja ke­vy­em­min kuin ta­val­li­nen start­ti­moot­to­ri. Start–stop-toi­min­to ak­ti­voi­tuu 22 km/h no­peu­des­sa.

Lois­te­li­as mat­kus­ta­mo

Uu­den muo­toi­lun an­si­os­ta Q7 kas­voi 11 mm: Au­di Q7 -mal­li on nyt 5 063 mm pit­kä, 1 970 mm le­veä ja an­ten­ni mu­kaan lu­kien 1741 mm kor­kea. 

Lu­kui­sat säi­ly­tys­lo­ke­rot, uu­si säi­ly­tys­ti­la ko­je­lau­das­sa sekä suu­ri kan­ta­vuus tuo­vat toi­min­nal­lis­ta hyö­tyä.

Vii­si­paik­kai­ses­sa au­tos­sa on ta­kais­tuin­ten sel­kä­no­jien asen­nos­ta riip­pu­en ta­va­ra­ti­laa 865–2050 lit­raa, ta­va­ra­ti­lan poh­ja on ta­sai­nen suu­rim­mas­sa asen­nos­sa.

Säh­köi­nen ta­ka­luuk­ku on va­ki­o­na ja ja­lan hei­lau­tuk­sel­la ak­ti­voi­ta­va avaus on saa­ta­vil­la  li­sä­va­rus­tee­na.

Saa­ta­va­na on myös ta­kais­tuin plus, jol­loin toi­sen penk­ki­ri­vin kaik­kien kol­men is­tui­men sel­kä­no­jia voi sää­tää erik­seen ja is­tui­mia voi siir­tää erik­seen eteen- tai taak­se­päin.

Uu­teen di­gi­taa­li­seen MMI-jär­jes­tel­mään kuu­lu­vat kak­si suur­ta kos­ke­tus­näyt­töä. Kos­ke­tus­näy­töt an­ta­vat käyt­tä­jäl­le sekä hap­ti­sen et­tä akus­ti­sen pa­laut­teen.

Näyt­tö­jen ol­les­sa pois pääl­tä ne su­lau­tu­vat lä­hes nä­ky­mät­tö­mik­si suu­reen mus­taan taus­taan­sa. Kaik­ki ko­je­lau­dan ele­men­tit lin­kit­ty­vät loo­gi­ses­ti toi­siin­sa, ta­sai­ses­ta il­man­vaih­to­au­kos­ta le­ve­ään kes­ki­kon­so­liin.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va laa­jen­net­tu led-si­sä­va­lo­pa­ket­ti va­lai­see si­sä­ti­laa pi­me­äs­sä. Li­sää mu­ka­vuut­ta tuo­vat myös li­sä­va­rus­tee­na va­lit­ta­vis­sa ole­vat: ne­li­vyö­hyk­kei­nen au­to­maat­ti­nen il­mas­toin­ti, säh­köi­nen peh­me­äs­ti ovet sul­ke­va avus­tin, Bang & Oluf­sen 3D Ad­van­ced Sound Sys­tem sekä il­man­laa­tu­pa­ket­ti tuok­suil­la ja io­ni­saat­to­ril­la.

Is­tuin­va­li­koi­man ko­ko­koh­tia ovat rää­tä­löi­dyt, muo­toil­lut is­tui­met, jois­sa on lu­kui­sia sää­tö­mah­dol­li­suuk­sia sekä ur­hei­lul­li­set S sport -is­tui­met. Mo­lem­piin is­tui­miin on saa­ta­va­na il­mas­toin­ti ja hie­ron­ta­toi­min­to.

Huip­pu­luo­kan lii­tet­tä­vyys

MMI Na­vi­goin­ti plus -jär­jes­tel­mä tar­jo­aa huip­pu­luo­kan lii­tet­tä­vyy­den. Se si­säl­tää Au­di con­nect in­fo­tain­ment -tie­don­siir­to­mo­duu­lin LTE Ad­van­ced -stan­dar­dil­la, luon­nol­li­sen pu­he­oh­jauk­sen ja WiFi-tu­ki­a­se­man.

Au­di con­nect in­fo­tain­ment tar­jo­aa esi­mer­kik­si lii­ken­ne­tie­to­ja ver­kos­ta, Goog­le Earth -na­vi­goin­nin ja hyb­ri­di­ra­di­on.

Uut­ta on myös MMI-jär­jes­tel­mään in­teg­roi­tu pil­vi­poh­jai­nen Ama­zon Ale­xa-ää­ni­oh­jaus sekä Car-to-X-pal­ve­lua hyö­dyn­tä­vä lii­ken­ne­va­lo­a­vus­tin, joka tu­lee käyt­töön vai­heit­tain va­li­tuis­sa kau­pun­geis­sa Eu­roo­pas­sa.

Uuteen digitaaliseen MMI-järjestelmään kuuluvat kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt antavat käyttäjälle sekä haptisen että akustisen palautteen

Uuteen digitaaliseen MMI-järjestelmään kuuluvat kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt antavat käyttäjälle sekä haptisen että akustisen palautteen

Kau­pun­gin inf­rast­ruk­tuu­riin liit­ty­mi­nen mah­dol­lis­taa sen, et­tä ajo­neu­vo voi vas­taa­not­taa pal­ve­li­men kaut­ta tie­toa lii­ken­ne­va­lo­jen kes­kus­tie­to­ko­neel­ta.

Saa­ta­van tie­don poh­jal­ta kul­jet­ta­ja voi va­li­ta oi­ke­an no­peu­den saa­vut­taak­seen seu­raa­vat lii­ken­ne­va­lot vih­re­äs­sä aal­los­sa.

Li­säk­si jär­jes­tel­mä ker­too kul­jet­ta­jal­le, Au­di vir­tu­aa­li­sen mit­ta­ris­ton ja tuu­li­la­si­näy­tön (HUD) kaut­ta, mil­loin lii­ken­ne­va­lot vaih­tu­vat vih­reik­si, jos kul­jet­ta­ja on jo py­säh­ty­nee­nä pu­nai­siin va­loi­hin.

Näin jär­jes­tel­mä edis­tää en­na­koi­vaa ja ta­lou­del­lis­ta ajo­ta­paa ja li­sää lii­ken­teen su­ju­vuut­ta.

Tek­no­lo­gia-pa­ket­ti Tour si­säl­tää mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men, ruuh­ka-avus­ti­men ja ak­tii­vi­sen Au­di ac­ti­ve lane as­sist -kais­tal­la­py­sy­mis­vah­din, joka vä­hen­tää kul­jet­ta­jan ra­si­tus­ta eri­tyi­ses­ti pit­kil­lä mat­koil­la.

Hin­to­ja ei tois­tai­sek­si vah­vis­tet­tu

Yh­des­sä ta­lou­del­li­suu­sa­vus­ti­men kans­sa se jar­rut­taa ja kiih­dyt­tää Au­di Q7:ää en­na­koi­den tu­los­sa ole­via olo­suh­tei­ta.

Tek­no­lo­gia-pa­ket­ti Tour si­säl­tää nyt myös hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­ti­men (Emer­gen­cy As­sist): mi­kä­li kul­jet­ta­ja ei osoi­ta ak­tii­vi­suut­ta, jär­jes­tel­mä py­säyt­tää au­ton ja aloit­taa suo­jaus- ja pe­las­tus­toi­men­pi­teet.

Tämä toi­min­to on ak­tii­vi­se­na sekä jär­jes­tel­män ol­les­sa pääl­lä et­tä pois­sa käy­tös­tä.  

Uu­dis­tu­nut Au­di Q7 saa­puu Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le lop­pu­syk­sys­tä 2019.

Suo­men hin­to­ja ja va­kio- tai li­sä­va­rus­tei­ta ei ole vie­lä vah­vis­tet­tu.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU