Audi Q7 -malleissa vakiona olevalla kevythybriditeknologialla on suuri merkitys moottorien taloudellisuudelle: se voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,7 litraa 100 kilometrillä.
Isoin Audi-katumaasturi Q7 uudistui
Audi Q7 uudistuu visuaalisesti ja teknisesti. Ison kokoluokan SUV:ssa esitellään Q-perheen uusi muotoilu.
Uudistuneessa Audi Q7:ssa on kookas, kahdeksankulmainen jäähdytinsäleikkö. Kaksiosaiset ilmanottoaukot ovat ilmeikkäät, samoin maavaraa ja Off Road -ominaisuuksia korostava kynnyslinja.
Ajovalot ilmentävät muodollaan ja valokuviollaan täysikokoisen SUV:in leveyttä. Lisävarusteena saa HD Matrix LED -ajovalot, jotka sisältävät laserkaukovalon.
Uudelleen muotoillussa takaosassa kromilista korostaa vaakasuoraa korilinjaa.
Q7 S line -varustetaso sisältää urheilulliset puskurit edessä ja takana, kokonaan korin väriseksi maalatun leveän, urheilullisen pohjapanssarin sekä 19-tuumaiset alumiinivanteet.
Dynamiikkaa kohennettiin
Audi paransi merkittävästi Audi Q7 -mallin dynamiikkaa. Lisävarusteena saa nelipyöräohjauksen, joka mahdollistaa takapyörien kääntymisen jopa viisi astetta vastakkaiseen suuntaan.
Audi Q7:ään saa myös sähkömekaanisen, aktiivisen kallistuksenvaimentimen. Säätyvät kallistuksenvaimentimet vähentävät korin liikkeitä, kun ajetaan suoraan epätasaisella tiellä.
Viisipaikkaisessa autossa on takaistuinten selkänojien asennosta riippuen tavaratilaa 865–2050 litraa, tavaratilan pohja on tasainen suurimmassa asennossa.
Urheilullisella ajotyylillä järjestelmä pyrkii optimaaliseen kallistuksen kompensointiin – taipumus kallistua mutkan suuntaan pienenee tällöin huomattavasti.
Mukautuvan ilmajousituksen ansiosta Audi Q7 on äärimmäisen mukava matka-ajossa. Ilmajousitukseen sisältyy säädettävä maavara, joka yhdessä quattro-nelivedon kanssa mahdollistaa kulun myös huonokuntoisille reiteille.
Sopiva Off Road -ajoprofiili valitaan Audi drive select -järjestelmästä, jossa valittavana on kaikkiaan seitsemän ajoprofiilia.
Audi Q7 -malleihin on valittavissa myös mukautuva ilmajousitus Sport, joka alentaa maavaraa 15 mm verrattuna vakiokorkeuteen.
Kevythybriditeknologia vakiona: voimansiirto
Audi Q7:n kaikki moottorivaihtoehdot on varustettu 8-nopeuksisella tiptronic-automaattivaihteistolla sekä jatkuvatoimisella quattro-nelivedolla.
Lanseerausvaiheessa tarjolla on kaksi turbodieseliä, mutta pian sen jälkeen saa myös bensiinimoottorin Myöhemmin on tulossa myös ladattava hybridi.
Audi Q7 -malleissa vakiona olevalla kevythybriditeknologialla on suuri merkitys moottorien taloudellisuudelle: se voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,7 litraa 100 kilometrillä.
Sen keskeinen komponentti, hihnalla toimiva starttigeneraattori (BAS) lataa 48 voltin sähköjärjestelmän litiumioniakkua jarrutuksen aikana jopa 8 kW:n teholla.
Kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta 55–160 km/h nopeudessa, Audi Q7 rekuperoi jarrutusenergiaa, rullaa joutokäynnillä tai rullaa jopa 40 sekunnin ajan moottori sammutettuna.
Kun kaasupoljinta painetaan uudelleen, starttigeneraattori käynnistää moottorin nopeammin ja kevyemmin kuin tavallinen starttimoottori. Start–stop-toiminto aktivoituu 22 km/h nopeudessa.
Loistelias matkustamo
Uuden muotoilun ansiosta Q7 kasvoi 11 mm: Audi Q7 -malli on nyt 5 063 mm pitkä, 1 970 mm leveä ja antenni mukaan lukien 1741 mm korkea.
Lukuisat säilytyslokerot, uusi säilytystila kojelaudassa sekä suuri kantavuus tuovat toiminnallista hyötyä.
Viisipaikkaisessa autossa on takaistuinten selkänojien asennosta riippuen tavaratilaa 865–2050 litraa, tavaratilan pohja on tasainen suurimmassa asennossa.
Sähköinen takaluukku on vakiona ja jalan heilautuksella aktivoitava avaus on saatavilla lisävarusteena.
Saatavana on myös takaistuin plus, jolloin toisen penkkirivin kaikkien kolmen istuimen selkänojia voi säätää erikseen ja istuimia voi siirtää erikseen eteen- tai taaksepäin.
Uuteen digitaaliseen MMI-järjestelmään kuuluvat kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt antavat käyttäjälle sekä haptisen että akustisen palautteen.
Näyttöjen ollessa pois päältä ne sulautuvat lähes näkymättömiksi suureen mustaan taustaansa. Kaikki kojelaudan elementit linkittyvät loogisesti toisiinsa, tasaisesta ilmanvaihtoaukosta leveään keskikonsoliin.
Lisävarusteena saatava laajennettu led-sisävalopaketti valaisee sisätilaa pimeässä. Lisää mukavuutta tuovat myös lisävarusteena valittavissa olevat: nelivyöhykkeinen automaattinen ilmastointi, sähköinen pehmeästi ovet sulkeva avustin, Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System sekä ilmanlaatupaketti tuoksuilla ja ionisaattorilla.
Istuinvalikoiman kokokohtia ovat räätälöidyt, muotoillut istuimet, joissa on lukuisia säätömahdollisuuksia sekä urheilulliset S sport -istuimet. Molempiin istuimiin on saatavana ilmastointi ja hierontatoiminto.
Huippuluokan liitettävyys
MMI Navigointi plus -järjestelmä tarjoaa huippuluokan liitettävyyden. Se sisältää Audi connect infotainment -tiedonsiirtomoduulin LTE Advanced -standardilla, luonnollisen puheohjauksen ja WiFi-tukiaseman.
Audi connect infotainment tarjoaa esimerkiksi liikennetietoja verkosta, Google Earth -navigoinnin ja hybridiradion.
Uutta on myös MMI-järjestelmään integroitu pilvipohjainen Amazon Alexa-ääniohjaus sekä Car-to-X-palvelua hyödyntävä liikennevaloavustin, joka tulee käyttöön vaiheittain valituissa kaupungeissa Euroopassa.
Uuteen digitaaliseen MMI-järjestelmään kuuluvat kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt antavat käyttäjälle sekä haptisen että akustisen palautteen
Kaupungin infrastruktuuriin liittyminen mahdollistaa sen, että ajoneuvo voi vastaanottaa palvelimen kautta tietoa liikennevalojen keskustietokoneelta.
Saatavan tiedon pohjalta kuljettaja voi valita oikean nopeuden saavuttaakseen seuraavat liikennevalot vihreässä aallossa.
Lisäksi järjestelmä kertoo kuljettajalle, Audi virtuaalisen mittariston ja tuulilasinäytön (HUD) kautta, milloin liikennevalot vaihtuvat vihreiksi, jos kuljettaja on jo pysähtyneenä punaisiin valoihin.
Näin järjestelmä edistää ennakoivaa ja taloudellista ajotapaa ja lisää liikenteen sujuvuutta.
Teknologia-paketti Tour sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen, ruuhka-avustimen ja aktiivisen Audi active lane assist -kaistallapysymisvahdin, joka vähentää kuljettajan rasitusta erityisesti pitkillä matkoilla.
Hintoja ei toistaiseksi vahvistettu
Yhdessä taloudellisuusavustimen kanssa se jarruttaa ja kiihdyttää Audi Q7:ää ennakoiden tulossa olevia olosuhteita.
Teknologia-paketti Tour sisältää nyt myös hätäjarrutusavustimen (Emergency Assist): mikäli kuljettaja ei osoita aktiivisuutta, järjestelmä pysäyttää auton ja aloittaa suojaus- ja pelastustoimenpiteet.
Tämä toiminto on aktiivisena sekä järjestelmän ollessa päällä että poissa käytöstä.
Uudistunut Audi Q7 saapuu Suomen Audi-jälleenmyyjille loppusyksystä 2019.
Suomen hintoja ja vakio- tai lisävarusteita ei ole vielä vahvistettu.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI