Kaksoisksenonajovalot ovat tehokkaat. Ruudikkaiden levyjarrujen keltaiset jarrusatulat antavat näyttävyyttä.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0 280 hv AT8 AWD: Giulian kirsikka
Legendaarisen Giulia Veloce Ti AWD:n teho-painosuhde on 5,1 kg/hv.
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti tarjoaa aivan omanlaistaan Alfa-ilmapiiriä, josta pystyy nauttimaan täysipainoisesti joka hetki. Totta kai Giulia on aina lukeutunut nopeisiin sedaneihin, mutta Veloce Ti merkitsee AWD-versiona kirsikkaa kaakun päällä – maailmalla Veloce Ti on saatavilla myös takavetoisena.
2,0-litraisen turbonelikon voimavaroissa ei tingitä, vaan Giulia Veloce Ti etenee joka hetki voiman tuntu kaasuvarpaassa. Koska toimintamatka on täydellä tankilla lähes 800 kilometriä, niin 280-hevosvoimaisen turbokoneen kanssa pärjää 8,1 litran keskikulutuksin hyvin.
Vaikka en yltänyt osin reipasotteisessa ajossa tehtaan määrittämään keskikulutuslukemaan, niin tehoihin, nelivetoon ja napakkaan 5,2 sekunnin 0–100 km/h -kiihtyvyyteen nähden kulutusta ei voi pitää erityisen korkeana.
ZF:n automaatti
Velocen 8-nopeuksinen, juoheasti vaihtava ZF 8HP50 -automaattivaihteisto on toteutettu momentinmuuntimella. Ohjauspyörässä on kookkaat siivekkeet automaattilaatikon manuaalisia vaihtoja varten. Jousitus on Alfa Romeon kilpahistoriaan peilaten erittäin onnistunut yhdistelmä sopivaa kovuutta ja matkamukavuutta.
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti:n tunnistaa tummista pakoputkenpäistä.
Juha Peltonen
Tehokkaat jarrut on varustettu keltaisilla jarrusatuloilla.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Normaalisti Alfa Romeo Giulia Veloce Ti etenee takavedolla, ja aina pidon menetystä havaittaessa nelivedolla. Vetosuhdetta voidaan tarkastella kosketusnäytön AWD/RWD-osiosta.
Rengaskoko on akseleilla eriävä: edessä 225/40 R 19, takana 255/35 R 19. Karkealla asfaltilla matalaprofiilirenkaat välittävät melko voimakasta rengasmelua.
Ajovaloina on tehokkaat tuplaksenonit, jotka nykypäivänä alkavat olla ledeihin nähden harvinaiset.
Mainio näyttöruutu
Giulia on ennen kaikkea ajajakeskeinen iso sedan, ja siinä tehdas onkin onnistunut hienosti. Plussaa on aito Alfa-atmosfääri ja Ti:n tunnelmavalaistus. Miinuksena etuoviaukot ovat muotoilultaan autosta noustaessa pitkäjalkaiselle kapeat, minkä lisäksi B-pilarien jyrkkä kallistuskulma lisää oviaukkojen ahtautta poistuttaessa.
Superselkeä mittaristo edustaa perinteistä Alfaa. Ohjauspyörässä oleva käynnistyspainike ei yllättäen olekaan punainen, vaan musta.
Juha Peltonen
Laadukasta keskinäyttöä operoidaan kätevästi säätöpyörästä.
Juha Peltonen
Pyöreät päänäytöt ovat perinteistä sporttista Alfaa.
Juha Peltonen
Etuistuimien sivuttaistuki on tasokas. Reisitukea pystyy säätämään.
Juha Peltonen
Takaistuintilat ovat ahtaat ainakin pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
400 newtonmetriä vääntävä turbomoottori varmistaa railakkaan suorituskyvyn, joka natsaa kehittyneeseen nelivetoon.
Juha Peltonen
Myös käyttöautona: tavaratilaa saadaan 480–1200 litraa.
Juha Peltonen
Osanahkaverhoiltuihin Quadrifoglio-etuistuimiin liittyvät mekaaniset reisituen säädöt, ja tuolit antavat napakan sivuttaistuen.
Takaistuimella ei välttämättä ole yhtä mukavaa, sillä kahdelle muotoillulla takaistuimella polvitilaa on melko vähän polvitilaa.
Takaistuimen lievää tilanahtautta on omiaan lieventämään Harman Kardonin audio, joka toistaa 14 kaiuttimen ja subbarin sekä 900 watin vahvistimen voimin jykevästi matalia taajuuksia.
Giulian näyttöruutu on sekä visuaalisesti että käyttömukavuudeltaan harvinaisen onnistunut ja täysin Alfan luonteeseen istuva. Kosketusnäytön operointi sujuu helposti, ja valikoita voidaan siirrellä samaan tapaan kuin BMW:llä. Ajotietokonetta hoidellaan oikean viiksen painikkeesta.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0 280 hv AT8 AWD
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 206 kW (280 hv)/5250 r/min, 400 Nm/2250–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 240 km/h
Kulutus
6,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
173 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4643, l. 1860, k. 1450 mm, akseliväli 2820 mm, omamassa 1605 kg, tavaratila 480–1200 l, tankki 58 l
Hinta
74 990 euroa, koeajoauto 74 990 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Primare alkukielellä
Unitran ensimmäinen dac
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ