Kaksoisksenonajovalot ovat tehokkaat. Ruudikkaiden levyjarrujen keltaiset jarrusatulat antavat näyttävyyttä.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0 280 hv AT8 AWD: Giulian kirsikka
Legendaarisen Giulia Veloce Ti AWD:n teho-painosuhde on 5,1 kg/hv.
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti tarjoaa aivan omanlaistaan Alfa-ilmapiiriä, josta pystyy nauttimaan täysipainoisesti joka hetki. Totta kai Giulia on aina lukeutunut nopeisiin sedaneihin, mutta Veloce Ti merkitsee AWD-versiona kirsikkaa kaakun päällä – maailmalla Veloce Ti on saatavilla myös takavetoisena.
2,0-litraisen turbonelikon voimavaroissa ei tingitä, vaan Giulia Veloce Ti etenee joka hetki voiman tuntu kaasuvarpaassa. Koska toimintamatka on täydellä tankilla lähes 800 kilometriä, niin 280-hevosvoimaisen turbokoneen kanssa pärjää 8,1 litran keskikulutuksin hyvin.
Vaikka en yltänyt osin reipasotteisessa ajossa tehtaan määrittämään keskikulutuslukemaan, niin tehoihin, nelivetoon ja napakkaan 5,2 sekunnin 0–100 km/h -kiihtyvyyteen nähden kulutusta ei voi pitää erityisen korkeana.
ZF:n automaatti
Velocen 8-nopeuksinen, juoheasti vaihtava ZF 8HP50 -automaattivaihteisto on toteutettu momentinmuuntimella. Ohjauspyörässä on kookkaat siivekkeet automaattilaatikon manuaalisia vaihtoja varten. Jousitus on Alfa Romeon kilpahistoriaan peilaten erittäin onnistunut yhdistelmä sopivaa kovuutta ja matkamukavuutta.
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti:n tunnistaa tummista pakoputkenpäistä.
Juha Peltonen
Tehokkaat jarrut on varustettu keltaisilla jarrusatuloilla.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Normaalisti Alfa Romeo Giulia Veloce Ti etenee takavedolla, ja aina pidon menetystä havaittaessa nelivedolla. Vetosuhdetta voidaan tarkastella kosketusnäytön AWD/RWD-osiosta.
Rengaskoko on akseleilla eriävä: edessä 225/40 R 19, takana 255/35 R 19. Karkealla asfaltilla matalaprofiilirenkaat välittävät melko voimakasta rengasmelua.
Ajovaloina on tehokkaat tuplaksenonit, jotka nykypäivänä alkavat olla ledeihin nähden harvinaiset.
Mainio näyttöruutu
Giulia on ennen kaikkea ajajakeskeinen iso sedan, ja siinä tehdas onkin onnistunut hienosti. Plussaa on aito Alfa-atmosfääri ja Ti:n tunnelmavalaistus. Miinuksena etuoviaukot ovat muotoilultaan autosta noustaessa pitkäjalkaiselle kapeat, minkä lisäksi B-pilarien jyrkkä kallistuskulma lisää oviaukkojen ahtautta poistuttaessa.
Superselkeä mittaristo edustaa perinteistä Alfaa. Ohjauspyörässä oleva käynnistyspainike ei yllättäen olekaan punainen, vaan musta.
Juha Peltonen
Laadukasta keskinäyttöä operoidaan kätevästi säätöpyörästä.
Juha Peltonen
Pyöreät päänäytöt ovat perinteistä sporttista Alfaa.
Juha Peltonen
Etuistuimien sivuttaistuki on tasokas. Reisitukea pystyy säätämään.
Juha Peltonen
Takaistuintilat ovat ahtaat ainakin pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
400 newtonmetriä vääntävä turbomoottori varmistaa railakkaan suorituskyvyn, joka natsaa kehittyneeseen nelivetoon.
Juha Peltonen
Myös käyttöautona: tavaratilaa saadaan 480–1200 litraa.
Juha Peltonen
Osanahkaverhoiltuihin Quadrifoglio-etuistuimiin liittyvät mekaaniset reisituen säädöt, ja tuolit antavat napakan sivuttaistuen.
Takaistuimella ei välttämättä ole yhtä mukavaa, sillä kahdelle muotoillulla takaistuimella polvitilaa on melko vähän polvitilaa.
Takaistuimen lievää tilanahtautta on omiaan lieventämään Harman Kardonin audio, joka toistaa 14 kaiuttimen ja subbarin sekä 900 watin vahvistimen voimin jykevästi matalia taajuuksia.
Giulian näyttöruutu on sekä visuaalisesti että käyttömukavuudeltaan harvinaisen onnistunut ja täysin Alfan luonteeseen istuva. Kosketusnäytön operointi sujuu helposti, ja valikoita voidaan siirrellä samaan tapaan kuin BMW:llä. Ajotietokonetta hoidellaan oikean viiksen painikkeesta.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0 280 hv AT8 AWD
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 206 kW (280 hv)/5250 r/min, 400 Nm/2250–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 240 km/h
Kulutus
6,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
173 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4643, l. 1860, k. 1450 mm, akseliväli 2820 mm, omamassa 1605 kg, tavaratila 480–1200 l, tankki 58 l
Hinta
74 990 euroa, koeajoauto 74 990 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
B&W Px7 S3
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Rogersin uudet juhlamallit
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL