Kaksoisksenonajovalot ovat tehokkaat. Ruudikkaiden levyjarrujen keltaiset jarrusatulat antavat näyttävyyttä.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0 280 hv AT8 AWD: Giulian kirsikka
Legendaarisen Giulia Veloce Ti AWD:n teho-painosuhde on 5,1 kg/hv.
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti tarjoaa aivan omanlaistaan Alfa-ilmapiiriä, josta pystyy nauttimaan täysipainoisesti joka hetki. Totta kai Giulia on aina lukeutunut nopeisiin sedaneihin, mutta Veloce Ti merkitsee AWD-versiona kirsikkaa kaakun päällä – maailmalla Veloce Ti on saatavilla myös takavetoisena.
2,0-litraisen turbonelikon voimavaroissa ei tingitä, vaan Giulia Veloce Ti etenee joka hetki voiman tuntu kaasuvarpaassa. Koska toimintamatka on täydellä tankilla lähes 800 kilometriä, niin 280-hevosvoimaisen turbokoneen kanssa pärjää 8,1 litran keskikulutuksin hyvin.
Vaikka en yltänyt osin reipasotteisessa ajossa tehtaan määrittämään keskikulutuslukemaan, niin tehoihin, nelivetoon ja napakkaan 5,2 sekunnin 0–100 km/h -kiihtyvyyteen nähden kulutusta ei voi pitää erityisen korkeana.
ZF:n automaatti
Velocen 8-nopeuksinen, juoheasti vaihtava ZF 8HP50 -automaattivaihteisto on toteutettu momentinmuuntimella. Ohjauspyörässä on kookkaat siivekkeet automaattilaatikon manuaalisia vaihtoja varten. Jousitus on Alfa Romeon kilpahistoriaan peilaten erittäin onnistunut yhdistelmä sopivaa kovuutta ja matkamukavuutta.
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti:n tunnistaa tummista pakoputkenpäistä.
Juha Peltonen
Tehokkaat jarrut on varustettu keltaisilla jarrusatuloilla.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Normaalisti Alfa Romeo Giulia Veloce Ti etenee takavedolla, ja aina pidon menetystä havaittaessa nelivedolla. Vetosuhdetta voidaan tarkastella kosketusnäytön AWD/RWD-osiosta.
Rengaskoko on akseleilla eriävä: edessä 225/40 R 19, takana 255/35 R 19. Karkealla asfaltilla matalaprofiilirenkaat välittävät melko voimakasta rengasmelua.
Ajovaloina on tehokkaat tuplaksenonit, jotka nykypäivänä alkavat olla ledeihin nähden harvinaiset.
Mainio näyttöruutu
Giulia on ennen kaikkea ajajakeskeinen iso sedan, ja siinä tehdas onkin onnistunut hienosti. Plussaa on aito Alfa-atmosfääri ja Ti:n tunnelmavalaistus. Miinuksena etuoviaukot ovat muotoilultaan autosta noustaessa pitkäjalkaiselle kapeat, minkä lisäksi B-pilarien jyrkkä kallistuskulma lisää oviaukkojen ahtautta poistuttaessa.
Superselkeä mittaristo edustaa perinteistä Alfaa. Ohjauspyörässä oleva käynnistyspainike ei yllättäen olekaan punainen, vaan musta.
Juha Peltonen
Laadukasta keskinäyttöä operoidaan kätevästi säätöpyörästä.
Juha Peltonen
Pyöreät päänäytöt ovat perinteistä sporttista Alfaa.
Juha Peltonen
Etuistuimien sivuttaistuki on tasokas. Reisitukea pystyy säätämään.
Juha Peltonen
Takaistuintilat ovat ahtaat ainakin pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
400 newtonmetriä vääntävä turbomoottori varmistaa railakkaan suorituskyvyn, joka natsaa kehittyneeseen nelivetoon.
Juha Peltonen
Myös käyttöautona: tavaratilaa saadaan 480–1200 litraa.
Juha Peltonen
Osanahkaverhoiltuihin Quadrifoglio-etuistuimiin liittyvät mekaaniset reisituen säädöt, ja tuolit antavat napakan sivuttaistuen.
Takaistuimella ei välttämättä ole yhtä mukavaa, sillä kahdelle muotoillulla takaistuimella polvitilaa on melko vähän polvitilaa.
Takaistuimen lievää tilanahtautta on omiaan lieventämään Harman Kardonin audio, joka toistaa 14 kaiuttimen ja subbarin sekä 900 watin vahvistimen voimin jykevästi matalia taajuuksia.
Giulian näyttöruutu on sekä visuaalisesti että käyttömukavuudeltaan harvinaisen onnistunut ja täysin Alfan luonteeseen istuva. Kosketusnäytön operointi sujuu helposti, ja valikoita voidaan siirrellä samaan tapaan kuin BMW:llä. Ajotietokonetta hoidellaan oikean viiksen painikkeesta.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti 2.0 280 hv AT8 AWD
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 206 kW (280 hv)/5250 r/min, 400 Nm/2250–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 240 km/h
Kulutus
6,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
173 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4643, l. 1860, k. 1450 mm, akseliväli 2820 mm, omamassa 1605 kg, tavaratila 480–1200 l, tankki 58 l
Hinta
74 990 euroa, koeajoauto 74 990 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Uutta Yorkshiresta
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
FOKUS MEDIA
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL