A6 Avantin leveä keulavirnistys näyttää vakuuttavalta. Led-ajovalot ovat ruudikkaat.
Koeajossa Audi A6 Avant: Raskaan sarjan kevythybridi
Uuden A6:n aloitustason V6-turbodiesel on ripeäliikkeinen ja ennen kaikkea vääntävä.
Ensimmäisenä huomiona tuoreimmasta Audi A6 Avant quattrosta: sen kori on niin tiivis, että ovet pitää jysäyttää kiinni. Toisena huomio kiinnittyy mallinimessä olevaan MHEV-kirjainyhdistelmään, joka tarkoittaa V6-turbodieselin yhteydessä kevythybridiä. 6-sylinterisen moottorin yhteydessä se tarkoittaa 48 voltin sähköjärjestelmää, kun 4-sylinterisissä kevythybrideissä on 12 voltin sähköjärjestelmä.
Kevythybridijärjestelmän luvataan alentavan polttoaineenkulutusta noin 0,7 l/100 km.
Koeajoimme mielenkiintoisen A6 Avant 45 TDI:n, joka edustaa edullisempaa tarjontaa kuin 286-hevosvoimainen A6 Avant 50 TDI.
Vääntöä 500 Nm
Ansiokkaasti äänieristetty yhteispaineruiskutteinen V6-turbodiesel mahdollistaa osaltaan alhaisen sisämelutason.
3,0-litrainen V6-turbodiesel edustaa vääntävää moottoria parhaasta päästä, sillä vääntölukemaksi ilmoitetaan kovan luokan 500 newtonmetriä keskeisellä käyntinopeusalueella 1 750–3 250 r/min.
Takaluukku toimii V6 TDI:ssä sähköisesti. Takavalot ovat led-tyyppiset.
Mallistossa on toki myös 50 TDI, joka tarjoilee vääntöä 620 newtonmetriä, mutta jo tämä nyt ajossa ollut dieseltekniikka sopii 1,9-tonnisen nelivetoisen Audin voimanlähteeksi kuljettajan näkökulmasta katsottuna kuin nenä päähän, ja 8-nopeuksinen tiptronic-automaattivaihteisto palvelee ison dieselin yhteydessä hienostuneesti.
Talvisissa keliolosuhteissa nelivetoinen A6 lähtee paikaltaan kuin jänis makuulta – Audi A6 Avant 45 TDI palvelee perhekäytön ohella kunniakkaasti myös sivutoimisena urheiluautona! Mitä keskikulutukseen tulee, niin auton ajotietokoneen mukaan dieseliä paloi talvisissa olosuhteissa sadalla kilometrillä keskimäärin 7,4 litraan, mikä on auton massa, neliveto ja moottorin koko huomioiden loistava suoritus.
Erinomaista valotehoa
Saksalaisen jämäkäksi leivottu jousitus sopii parahiksi suomalaiselle tiestölle. V6-turbodieseliin liittyy vakiona sähköisesti säädettävä iskunvaimennus, jonka keskikonsolista valittavat ajotilat ovat talouspainotteinen efficiency, mukavuutta korostava comfort, tietokoneen valitsema auto, urheilullisen jäykkä dynamic sekä omia mieltymyksiä painottava individual.
Näistä äärilaitoina sekä comfort että dynamic sopivat, ehkä hieman odottamatta, myös mutkaisille pikkuteille. Comfort ei ole liian pehmeä, eikä dynamic tunnu ylikovalta. Sähkömekaanisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on erinomainen. Tehostus on nopeustunnisteinen.
Malliin saa lisärahalla nelipyöräohjauksen ja mukautuvan ilmajousituksen.
Huipputason HD Matrix led -lähi- ja -kaukovalot ovat valoteholtaan omaa luokkaansa – niiden turvin kelpaa edetä pimeillä teillä. Monista turvavarusteista kannattaa ottaa esiin aktiivinen kaistaltapoistumisvaroitin.
Hyvää ja parannettavaa
Täysdigitaalinen kojelauta näyttää kokonaisuudessaan hienostuneen futuristiselta. MMI navigation plus -tietoviihdejärjestelmän erittäin selkeä ja leveä 10,1 tuuman näyttö tukee hienosti 12,3-tuumaista digitaalista päämittaristoa.
Kojelaudan toiminnot on asemoitu sangen selkeästi. Pimeällä kojelaudassa on tyylikäs valonauha.
A6 Avantissa vaihdoista huolehtii momentinmuuntimella toteutettu ZF:n valmistama 8-nopeuksinen automaattivaihteisto. Vaihtotapahtumat sujuvat pehmeästi.
Leveät diginäytöt lukeutuvat tämän hetken hienoimpien kategoriaan.
Iso 12-tuumainen kosketusnäyttö on näyttävä, mutta sen käyttö vaatii tarpeettoman kovaa napauttelua.
Kokonaistoteutus lukeutuu visuaalisesti markkinoiden tämän hetkiseen parhaimmistoon. Kosketusnäyttö (MMI touch response) saisi kuitenkin reagoida herkemmin, sillä ainakin testiyksilössä sen operointi edellytti tarpeettoman voimallista napauttelua.
A6 Avant 45 TDI:ssä on myös pätevätoiminen, teräväpiirtoinen heijastusnäyttö, joka osoittaa myös kameraperusteisesti nopeusrajoitukset sekä mukautuvaan vakionopeudensäätimeen valitun kohde-etäisyyden.
Tietoviihdejärjestelmä kykenee lukemaan ääneen sähköpostit – tosin vaihtelevalla menestyksellä. Englannin kieli taipuu hyvin, mutta yllättäen saksan kieli (ja toki myös suomen kieli) tuottavat ääntämisvaikeuksia.
USB-porttien käytettävyydessä on toivomisen varaa, sillä ne on sijoitettu kannellisen konsolilokeron sisäpuolella. Toisaalta matkapuhelimen voi tällöin sijoittaa koteloon lataukseen, joskaan siinä tapauksessa matkapuhelimen sointia ei välttämättä kuule.
Navigointilaitteen osoitetietojen syöttö on hieman hankalasti toteutettu, sillä osoite pitää vierittää aakkostetusta valikosta sen sijaan, että sen voisi syöttää suoraan hakukenttään. Myöskään katunumeron syöttö ei luonnistu helposti. Syöttökentässä lukee ”Mihin katunumeroon haluat ajaa?”, mutta ruutuun ei vaikuta pystyvän syöttämään katunumeroa.
Navigointilaitteen alapuoliseen 8,6-tuumaiseen konsolinäyttöön on koostettu muun muassa ilmapuhalluksen ja lämmityksen toimintovalikot. Sen toteutus on hienostunut.
Kurkistus istumatiloihin
Istuimet on verhoiltu miellyttävällä alcantaralla. Etuistuimien sivuttaistuki on tasoltaan kohtuullinen, joskaan ei hoikalle kuljettajalle välttämättä ihanteellinen. Pitkällä ajomatkalla penkki tuntuu joka tapauksessa väsyttämättömältä, mitä on omiaan tehostamaan sähköinen, luonteeltaan tehokas ristiseläntuen säätö. Muutenkin etuistuimien kattavat sähkösäädöt mahdollistavat tarkan ajoasennon valinnan. Reisitukea pystyy säätämään mekaanisesti.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on asiallinen sivuttaistuki ja erittäin tehokas ristiseläntuki.
Takaistuimella voisi olla hiukan enemmän polvitilaa. Avantissa on ihan kohtuullisesti pääntilaa. Takaselkänoja on kolmiosainen (40:20:40).
A6:n farmariversion tavaratila kasvaa selkänojien taitolla 565:stä 1 680 litraan. Kevythybridissä akusto haukkaa hiukan tavaratilaa.
Vaikka akseliväli kasvoi 12 milliä ja toi matkustamoon pari senttiä lisää tilaa, niin pitkäkoipiset testimatkustajat kaipasivat taakse lisäsenttejä. 4,9-metrisen Audi A6 Avantin takaistuimelle soisikin mielellään muutaman sentin runsaampaa polvitilaa. Pääntilaa on sen sijaan riittävästi.
Takamatkustajille on varattu kaksi valaistua USB-porttia, ja he pystyvät säätämään ilmastointia omasta näyttöpaneelistaan.
Audi A6 Avantin takaluukun sähköinen toiminta tekee kauppamatkoista vaivattomampia, ja tavaratilan nostokorkeus on mukavan alhainen. Tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 680 litraa, ja takaselkänojien taittaminen alas tuottaa tasaisen lastauspinnan.
Kevythybridin 48 voltin akusto syö aavistuksen tavaratilasta. Lattiakiskot mahdollistavat tilanjakajan käytön, ja vasemmassa laidassa on verkkotasku vaikka öljypulloa varten.↔
Juha Peltonen
Audi A6 Avant Business 45 TDI MHEV Quattro tiptronic
Moottori
V6, turbo, 2967 cm³,
170 kW (231 hv)/3250–4750 r/min,
500 Nm/1750–3250 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus
7,2–7,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
188–200 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4939, l. 1886, k. 1467 mm, akseliväli 2924 mm, omamassa 1890 kg, kantavuus 745 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 565–1680 l, tankki 63 l
Hinta
avoinna (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL