A6 Avantin leveä keulavirnistys näyttää vakuuttavalta. Led-ajovalot ovat ruudikkaat.
Koeajossa Audi A6 Avant: Raskaan sarjan kevythybridi
Uuden A6:n aloitustason V6-turbodiesel on ripeäliikkeinen ja ennen kaikkea vääntävä.
Ensimmäisenä huomiona tuoreimmasta Audi A6 Avant quattrosta: sen kori on niin tiivis, että ovet pitää jysäyttää kiinni. Toisena huomio kiinnittyy mallinimessä olevaan MHEV-kirjainyhdistelmään, joka tarkoittaa V6-turbodieselin yhteydessä kevythybridiä. 6-sylinterisen moottorin yhteydessä se tarkoittaa 48 voltin sähköjärjestelmää, kun 4-sylinterisissä kevythybrideissä on 12 voltin sähköjärjestelmä.
Kevythybridijärjestelmän luvataan alentavan polttoaineenkulutusta noin 0,7 l/100 km.
Koeajoimme mielenkiintoisen A6 Avant 45 TDI:n, joka edustaa edullisempaa tarjontaa kuin 286-hevosvoimainen A6 Avant 50 TDI.
Vääntöä 500 Nm
Ansiokkaasti äänieristetty yhteispaineruiskutteinen V6-turbodiesel mahdollistaa osaltaan alhaisen sisämelutason.
3,0-litrainen V6-turbodiesel edustaa vääntävää moottoria parhaasta päästä, sillä vääntölukemaksi ilmoitetaan kovan luokan 500 newtonmetriä keskeisellä käyntinopeusalueella 1 750–3 250 r/min.
Takaluukku toimii V6 TDI:ssä sähköisesti. Takavalot ovat led-tyyppiset.
Mallistossa on toki myös 50 TDI, joka tarjoilee vääntöä 620 newtonmetriä, mutta jo tämä nyt ajossa ollut dieseltekniikka sopii 1,9-tonnisen nelivetoisen Audin voimanlähteeksi kuljettajan näkökulmasta katsottuna kuin nenä päähän, ja 8-nopeuksinen tiptronic-automaattivaihteisto palvelee ison dieselin yhteydessä hienostuneesti.
Talvisissa keliolosuhteissa nelivetoinen A6 lähtee paikaltaan kuin jänis makuulta – Audi A6 Avant 45 TDI palvelee perhekäytön ohella kunniakkaasti myös sivutoimisena urheiluautona! Mitä keskikulutukseen tulee, niin auton ajotietokoneen mukaan dieseliä paloi talvisissa olosuhteissa sadalla kilometrillä keskimäärin 7,4 litraan, mikä on auton massa, neliveto ja moottorin koko huomioiden loistava suoritus.
Erinomaista valotehoa
Saksalaisen jämäkäksi leivottu jousitus sopii parahiksi suomalaiselle tiestölle. V6-turbodieseliin liittyy vakiona sähköisesti säädettävä iskunvaimennus, jonka keskikonsolista valittavat ajotilat ovat talouspainotteinen efficiency, mukavuutta korostava comfort, tietokoneen valitsema auto, urheilullisen jäykkä dynamic sekä omia mieltymyksiä painottava individual.
Näistä äärilaitoina sekä comfort että dynamic sopivat, ehkä hieman odottamatta, myös mutkaisille pikkuteille. Comfort ei ole liian pehmeä, eikä dynamic tunnu ylikovalta. Sähkömekaanisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on erinomainen. Tehostus on nopeustunnisteinen.
Malliin saa lisärahalla nelipyöräohjauksen ja mukautuvan ilmajousituksen.
Huipputason HD Matrix led -lähi- ja -kaukovalot ovat valoteholtaan omaa luokkaansa – niiden turvin kelpaa edetä pimeillä teillä. Monista turvavarusteista kannattaa ottaa esiin aktiivinen kaistaltapoistumisvaroitin.
Hyvää ja parannettavaa
Täysdigitaalinen kojelauta näyttää kokonaisuudessaan hienostuneen futuristiselta. MMI navigation plus -tietoviihdejärjestelmän erittäin selkeä ja leveä 10,1 tuuman näyttö tukee hienosti 12,3-tuumaista digitaalista päämittaristoa.
Kojelaudan toiminnot on asemoitu sangen selkeästi. Pimeällä kojelaudassa on tyylikäs valonauha.
A6 Avantissa vaihdoista huolehtii momentinmuuntimella toteutettu ZF:n valmistama 8-nopeuksinen automaattivaihteisto. Vaihtotapahtumat sujuvat pehmeästi.
Leveät diginäytöt lukeutuvat tämän hetken hienoimpien kategoriaan.
Iso 12-tuumainen kosketusnäyttö on näyttävä, mutta sen käyttö vaatii tarpeettoman kovaa napauttelua.
Kokonaistoteutus lukeutuu visuaalisesti markkinoiden tämän hetkiseen parhaimmistoon. Kosketusnäyttö (MMI touch response) saisi kuitenkin reagoida herkemmin, sillä ainakin testiyksilössä sen operointi edellytti tarpeettoman voimallista napauttelua.
A6 Avant 45 TDI:ssä on myös pätevätoiminen, teräväpiirtoinen heijastusnäyttö, joka osoittaa myös kameraperusteisesti nopeusrajoitukset sekä mukautuvaan vakionopeudensäätimeen valitun kohde-etäisyyden.
Tietoviihdejärjestelmä kykenee lukemaan ääneen sähköpostit – tosin vaihtelevalla menestyksellä. Englannin kieli taipuu hyvin, mutta yllättäen saksan kieli (ja toki myös suomen kieli) tuottavat ääntämisvaikeuksia.
USB-porttien käytettävyydessä on toivomisen varaa, sillä ne on sijoitettu kannellisen konsolilokeron sisäpuolella. Toisaalta matkapuhelimen voi tällöin sijoittaa koteloon lataukseen, joskaan siinä tapauksessa matkapuhelimen sointia ei välttämättä kuule.
Navigointilaitteen osoitetietojen syöttö on hieman hankalasti toteutettu, sillä osoite pitää vierittää aakkostetusta valikosta sen sijaan, että sen voisi syöttää suoraan hakukenttään. Myöskään katunumeron syöttö ei luonnistu helposti. Syöttökentässä lukee ”Mihin katunumeroon haluat ajaa?”, mutta ruutuun ei vaikuta pystyvän syöttämään katunumeroa.
Navigointilaitteen alapuoliseen 8,6-tuumaiseen konsolinäyttöön on koostettu muun muassa ilmapuhalluksen ja lämmityksen toimintovalikot. Sen toteutus on hienostunut.
Kurkistus istumatiloihin
Istuimet on verhoiltu miellyttävällä alcantaralla. Etuistuimien sivuttaistuki on tasoltaan kohtuullinen, joskaan ei hoikalle kuljettajalle välttämättä ihanteellinen. Pitkällä ajomatkalla penkki tuntuu joka tapauksessa väsyttämättömältä, mitä on omiaan tehostamaan sähköinen, luonteeltaan tehokas ristiseläntuen säätö. Muutenkin etuistuimien kattavat sähkösäädöt mahdollistavat tarkan ajoasennon valinnan. Reisitukea pystyy säätämään mekaanisesti.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on asiallinen sivuttaistuki ja erittäin tehokas ristiseläntuki.
Takaistuimella voisi olla hiukan enemmän polvitilaa. Avantissa on ihan kohtuullisesti pääntilaa. Takaselkänoja on kolmiosainen (40:20:40).
A6:n farmariversion tavaratila kasvaa selkänojien taitolla 565:stä 1 680 litraan. Kevythybridissä akusto haukkaa hiukan tavaratilaa.
Vaikka akseliväli kasvoi 12 milliä ja toi matkustamoon pari senttiä lisää tilaa, niin pitkäkoipiset testimatkustajat kaipasivat taakse lisäsenttejä. 4,9-metrisen Audi A6 Avantin takaistuimelle soisikin mielellään muutaman sentin runsaampaa polvitilaa. Pääntilaa on sen sijaan riittävästi.
Takamatkustajille on varattu kaksi valaistua USB-porttia, ja he pystyvät säätämään ilmastointia omasta näyttöpaneelistaan.
Audi A6 Avantin takaluukun sähköinen toiminta tekee kauppamatkoista vaivattomampia, ja tavaratilan nostokorkeus on mukavan alhainen. Tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 680 litraa, ja takaselkänojien taittaminen alas tuottaa tasaisen lastauspinnan.
Kevythybridin 48 voltin akusto syö aavistuksen tavaratilasta. Lattiakiskot mahdollistavat tilanjakajan käytön, ja vasemmassa laidassa on verkkotasku vaikka öljypulloa varten.↔
Juha Peltonen
Audi A6 Avant Business 45 TDI MHEV Quattro tiptronic
Moottori
V6, turbo, 2967 cm³,
170 kW (231 hv)/3250–4750 r/min,
500 Nm/1750–3250 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus
7,2–7,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
188–200 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4939, l. 1886, k. 1467 mm, akseliväli 2924 mm, omamassa 1890 kg, kantavuus 745 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 565–1680 l, tankki 63 l
Hinta
avoinna (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Järkkymätön perusta
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Pikku kardioidi
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Primare alkukielellä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ