A6 Avantin leveä keulavirnistys näyttää vakuuttavalta. Led-ajovalot ovat ruudikkaat.

A6 Avantin leveä keulavirnistys näyttää vakuuttavalta. Led-ajovalot ovat ruudikkaat.

Koeajossa Audi A6 Avant: Raskaan sarjan kevythybridi

Uuden A6:n aloitustason V6-turbodiesel on ripeäliikkeinen ja ennen kaikkea vääntävä.

Auto Bild.Koeajot

En­sim­mäisenä huo­miona tuo­reim­mas­ta Au­di A6 Avant qu­at­t­ros­ta: sen kori on niin tii­vis, et­tä ovet pi­tää jy­säyt­tää kiin­ni. Toi­se­na huo­mio kiin­nit­tyy mal­li­ni­mes­sä ole­vaan MHEV-kir­jai­nyh­dis­tel­mään, joka tar­koit­taa V6-tur­bo­die­se­lin yh­tey­des­sä ke­vyt­hyb­ri­diä. 6-sy­lin­terisen moot­to­rin yh­tey­des­sä se tar­koit­taa 48 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mää, kun 4-sy­lin­te­ri­sis­sä ke­vyt­hyb­ri­deis­sä on 12 voltin säh­kö­jär­jes­tel­mä.

Ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­män lu­va­taan alen­ta­van polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta noin 0,7 l/100 km.

Ko­ea­joim­me mie­len­kiin­toi­sen A6 Avant 45 TDI:n, joka edus­taa edul­li­sem­paa tar­jon­taa kuin 286-he­vos­voi­mai­nen A6 Avant 50 TDI.

Vään­töä 500 Nm

An­si­ok­kaas­ti ää­nie­ris­tet­ty yh­teis­pai­ne­ruis­kut­tei­nen V6-tur­bo­die­sel mah­dol­lis­taa osal­taan al­hai­sen si­sä­me­lu­ta­son.

3,0-lit­rai­nen V6-tur­bo­die­sel edus­taa vään­tä­vää moot­to­ria par­haas­ta pääs­tä, sil­lä vään­tö­lu­ke­mak­si il­moi­te­taan ko­van luo­kan 500 new­ton­met­riä kes­kei­sel­lä käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 1 750–3 250 r/min.

Takaluukku toimii V6 TDI:ssä sähköisesti. Takavalot ovat led-tyyppiset.

Takaluukku toimii V6 TDI:ssä sähköisesti. Takavalot ovat led-tyyppiset.

Mal­lis­tos­sa on toki myös 50 TDI, joka tar­joi­lee vään­töä 620 new­ton­met­riä, mut­ta jo tämä nyt ajos­sa ol­lut die­sel­tek­niik­ka so­pii 1,9-ton­ni­sen ne­li­ve­toi­sen Au­din voi­man­läh­teek­si kul­jet­ta­jan nä­kö­kul­mas­ta kat­sot­tu­na kuin nenä pää­hän, ja 8-no­peuk­si­nen tipt­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to pal­ve­lee ison die­se­lin yh­tey­des­sä hie­nos­tu­nees­ti.

Tal­vi­sis­sa ke­li­o­lo­suh­teis­sa ne­li­ve­toi­nen A6 läh­tee pai­kal­taan kuin jä­nis ma­kuul­ta – Au­di A6 Avant 45 TDI pal­ve­lee per­he­käy­tön ohel­la kun­ni­ak­kaas­ti myös si­vu­toi­mi­se­na ur­hei­lu­au­to­na! Mitä kes­ki­ku­lu­tuk­seen tu­lee, niin au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan die­se­liä pa­loi tal­vi­sis­sa olo­suh­teis­sa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä kes­ki­mää­rin 7,4 lit­raan, mikä on au­ton mas­sa, ne­li­ve­to ja moot­to­rin koko huo­mi­oi­den lois­ta­va suo­ri­tus.

Eri­no­mais­ta va­lo­te­hoa

Sak­sa­lai­sen jä­mä­käk­si lei­vot­tu jou­si­tus so­pii pa­ra­hik­si suo­ma­lai­sel­le ties­töl­le. V6-tur­bo­die­se­liin liit­tyy va­ki­o­na säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vä is­kun­vai­men­nus, jon­ka kes­ki­kon­so­lis­ta va­lit­ta­vat ajo­ti­lat ovat ta­lous­pai­not­tei­nen ef­fi­cien­cy, mu­ka­vuut­ta ko­ros­ta­va com­fort, tie­to­ko­neen va­lit­se­ma au­to, ur­hei­lul­li­sen jäyk­kä dy­na­mic sekä omia miel­ty­myk­siä pai­not­ta­va in­di­vi­du­al.

Näis­tä ää­ri­lai­toi­na sekä com­fort et­tä dy­na­mic so­pi­vat, eh­kä hie­man odot­ta­mat­ta, myös mut­kai­sil­le pik­ku­teil­le. Com­fort ei ole lii­an peh­meä, ei­kä dy­na­mic tun­nu yli­ko­val­ta. Säh­kö­me­kaa­ni­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on eri­no­mai­nen. Te­hos­tus on no­peus­tun­nis­tei­nen.

Mal­liin saa li­sä­ra­hal­la ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen ja mu­kau­tu­van il­ma­jou­si­tuk­sen.

Huip­pu­ta­son HD Mat­rix led -lähi- ja -kau­ko­va­lot ovat va­lo­te­hol­taan omaa luok­kaan­sa – nii­den tur­vin kel­paa ede­tä pi­meil­lä teil­lä. Mo­nis­ta tur­va­va­rus­teis­ta kan­nat­taa ot­taa esiin ak­tii­vi­nen kais­tal­ta­pois­tu­mis­va­roi­tin.

Hy­vää ja pa­ran­net­ta­vaa

Täys­di­gi­taa­li­nen ko­je­lau­ta näyt­tää ko­ko­nai­suu­des­saan hie­nos­tu­neen fu­tu­ris­ti­sel­ta. MMI na­vi­ga­ti­on plus -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män erit­täin sel­keä ja le­veä 10,1 tuu­man näyt­tö tu­kee hie­nos­ti 12,3-tuu­mais­ta di­gi­taa­lis­ta pää­mit­ta­ris­toa.

Kojelaudan toiminnot on asemoitu sangen selkeästi. Pimeällä kojelaudassa on tyylikäs valonauha.

Kojelaudan toiminnot on asemoitu sangen selkeästi. Pimeällä kojelaudassa on tyylikäs valonauha.

A6 Avantissa vaihdoista huolehtii momentinmuuntimella  toteutettu ZF:n valmistama 8-nopeuksinen automaattivaihteisto. Vaihtotapahtumat sujuvat pehmeästi.

A6 Avantissa vaihdoista huolehtii momentinmuuntimella toteutettu ZF:n valmistama 8-nopeuksinen automaattivaihteisto. Vaihtotapahtumat sujuvat pehmeästi.

Leveät diginäytöt lukeutuvat tämän hetken hienoimpien kategoriaan.

Leveät diginäytöt lukeutuvat tämän hetken hienoimpien kategoriaan.

Iso 12-tuumainen kosketusnäyttö on näyttävä, mutta sen käyttö vaatii tarpeettoman kovaa napauttelua.

Iso 12-tuumainen kosketusnäyttö on näyttävä, mutta sen käyttö vaatii tarpeettoman kovaa napauttelua.

Ko­ko­nais­to­teu­tus lu­keu­tuu vi­su­aa­li­ses­ti mark­ki­noi­den tä­män het­ki­seen par­haim­mis­toon. Kos­ke­tus­näyt­tö (MMI touch res­pon­se) sai­si kui­ten­kin re­a­goi­da her­kem­min, sil­lä ai­na­kin tes­tiyk­si­lös­sä sen ope­roin­ti edel­lyt­ti tar­peet­to­man voi­mal­lis­ta na­paut­te­lua.

A6 Avant 45 TDI:ssä on myös pä­te­vä­toi­mi­nen, te­rä­vä­piir­toi­nen hei­jas­tus­näyt­tö, joka osoit­taa myös ka­me­ra­pe­rus­tei­ses­ti no­peus­ra­joi­tuk­set sekä mu­kau­tu­vaan va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­meen va­li­tun koh­de-etäi­syy­den.

Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä ky­ke­nee lu­ke­maan ää­neen säh­kö­pos­tit – to­sin vaih­te­le­val­la me­nes­tyk­sel­lä. Eng­lan­nin kie­li tai­puu hy­vin, mut­ta yl­lät­tä­en sak­san kie­li (ja toki myös suo­men kie­li) tuot­ta­vat ään­tä­mis­vai­keuk­sia.

USB-port­tien käy­tet­tä­vyy­des­sä on toi­vo­mi­sen va­raa, sil­lä ne on si­joi­tet­tu kan­nel­li­sen kon­so­li­lo­ke­ron si­sä­puo­lel­la. Toi­saal­ta mat­ka­pu­he­li­men voi täl­löin si­joit­taa ko­te­loon la­tauk­seen, jos­kaan sii­nä ta­pauk­ses­sa mat­ka­pu­he­li­men soin­tia ei vält­tä­mät­tä kuu­le.

Na­vi­goin­ti­lait­teen osoi­te­tie­to­jen syöt­tö on hie­man han­ka­las­ti to­teu­tet­tu, sil­lä osoi­te pi­tää vie­rit­tää aak­kos­te­tus­ta va­li­kos­ta sen si­jaan, et­tä sen voi­si syöt­tää suo­raan ha­ku­kent­tään. Myös­kään ka­tu­nu­me­ron syöt­tö ei luon­nis­tu hel­pos­ti. Syöt­tö­ken­täs­sä lu­kee ”Mi­hin ka­tu­nu­me­roon ha­lu­at ajaa?”, mut­ta ruu­tuun ei vai­ku­ta pys­ty­vän syöt­tä­mään ka­tu­nu­me­roa.

Na­vi­goin­ti­lait­teen ala­puo­li­seen 8,6-tuu­mai­seen kon­so­li­näyt­töön on koos­tet­tu muun mu­as­sa il­ma­pu­hal­luk­sen ja läm­mi­tyk­sen toi­min­to­va­li­kot. Sen to­teu­tus on hie­nos­tu­nut.

Kur­kis­tus is­tu­ma­ti­loi­hin

Is­tui­met on ver­hoil­tu miel­lyt­tä­väl­lä al­can­ta­ral­la. Etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki on ta­sol­taan koh­tuul­li­nen, jos­kaan ei hoi­kal­le kul­jet­ta­jal­le vält­tä­mät­tä ihan­teel­li­nen. Pit­käl­lä ajo­mat­kal­la penk­ki tun­tuu joka ta­pauk­ses­sa vä­syt­tä­mät­tö­mäl­tä, mitä on omi­aan te­hos­ta­maan säh­köi­nen, luon­teel­taan te­ho­kas ris­ti­se­län­tu­en sää­tö. Muu­ten­kin etuis­tui­mien kat­ta­vat säh­kö­sää­döt mah­dol­lis­ta­vat tar­kan ajo­a­sen­non va­lin­nan. Rei­si­tu­kea pys­tyy sää­tä­mään me­kaa­ni­ses­ti.

Sähkösäätöisissä etuistuimissa on asiallinen sivuttaistuki ja erittäin tehokas ristiseläntuki.

Sähkösäätöisissä etuistuimissa on asiallinen sivuttaistuki ja erittäin tehokas ristiseläntuki.

Takaistuimella voisi olla hiukan enemmän polvitilaa. Avantissa on ihan kohtuullisesti pääntilaa. Takaselkänoja on kolmiosainen (40:20:40).

Takaistuimella voisi olla hiukan enemmän polvitilaa. Avantissa on ihan kohtuullisesti pääntilaa. Takaselkänoja on kolmiosainen (40:20:40).

A6:n farmariversion tavaratila kasvaa selkänojien taitolla 565:stä 1 680 litraan. Kevythybridissä akusto haukkaa hiukan tavaratilaa.

A6:n farmariversion tavaratila kasvaa selkänojien taitolla 565:stä 1 680 litraan. Kevythybridissä akusto haukkaa hiukan tavaratilaa.

Vaik­ka ak­se­li­vä­li kas­voi 12 mil­liä ja toi mat­kus­ta­moon pari sent­tiä li­sää ti­laa, niin pit­kä­koi­pi­set tes­ti­mat­kus­ta­jat kai­pa­si­vat taak­se li­sä­sent­te­jä. 4,9-met­ri­sen Au­di A6 Avan­tin ta­kais­tui­mel­le soi­si­kin mie­lel­lään muu­ta­man sen­tin run­saam­paa pol­vi­ti­laa. Pään­ti­laa on sen si­jaan riit­tä­väs­ti.

Ta­ka­mat­kus­ta­jil­le on va­rat­tu kak­si va­lais­tua USB-port­tia, ja he pys­ty­vät sää­tä­mään il­mas­toin­tia omas­ta näyt­tö­pa­nee­lis­taan.

Au­di A6 Avan­tin ta­ka­luu­kun säh­köi­nen toi­min­ta te­kee kaup­pa­mat­kois­ta vai­vat­to­mam­pia, ja ta­va­ra­ti­lan nos­to­kor­keus on mu­ka­van al­hai­nen. Ta­va­ra­ti­laan mah­tuu enim­mil­lään 1 680 lit­raa, ja ta­ka­sel­kä­no­jien tait­ta­mi­nen alas tuot­taa ta­sai­sen las­taus­pin­nan.

Ke­vyt­hyb­ri­din 48 vol­tin akus­to syö aa­vis­tuk­sen ta­va­ra­ti­las­ta. Lat­ti­a­kis­kot mah­dol­lis­ta­vat ti­lan­ja­ka­jan käy­tön, ja va­sem­mas­sa lai­das­sa on verk­ko­tas­ku vaik­ka öl­jy­pul­loa var­ten.↔

Juha Pel­to­nen

Au­di A6 Avant Bu­si­ness 45 TDI MHEV Qu­at­t­ro tipt­ro­nic

Moot­to­ri

V6, tur­bo, 2967 cm³,
170 kW (231 hv)/3250–4750 r/min,
500 Nm/1750–3250 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,5 s, huip­pu­no­peus 250 km/h

Ku­lu­tus

7,2–7,6 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

188–200 g/km

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4939, l. 1886, k. 1467 mm, ak­se­li­vä­li 2924 mm, oma­mas­sa 1890 kg, kan­ta­vuus 745 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 565–1680 l, tank­ki 63 l

Hin­ta

avoin­na (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU