A6 Avantin leveä keulavirnistys näyttää vakuuttavalta. Led-ajovalot ovat ruudikkaat.
Koeajossa Audi A6 Avant: Raskaan sarjan kevythybridi
Uuden A6:n aloitustason V6-turbodiesel on ripeäliikkeinen ja ennen kaikkea vääntävä.
Ensimmäisenä huomiona tuoreimmasta Audi A6 Avant quattrosta: sen kori on niin tiivis, että ovet pitää jysäyttää kiinni. Toisena huomio kiinnittyy mallinimessä olevaan MHEV-kirjainyhdistelmään, joka tarkoittaa V6-turbodieselin yhteydessä kevythybridiä. 6-sylinterisen moottorin yhteydessä se tarkoittaa 48 voltin sähköjärjestelmää, kun 4-sylinterisissä kevythybrideissä on 12 voltin sähköjärjestelmä.
Kevythybridijärjestelmän luvataan alentavan polttoaineenkulutusta noin 0,7 l/100 km.
Koeajoimme mielenkiintoisen A6 Avant 45 TDI:n, joka edustaa edullisempaa tarjontaa kuin 286-hevosvoimainen A6 Avant 50 TDI.
Vääntöä 500 Nm
Ansiokkaasti äänieristetty yhteispaineruiskutteinen V6-turbodiesel mahdollistaa osaltaan alhaisen sisämelutason.
3,0-litrainen V6-turbodiesel edustaa vääntävää moottoria parhaasta päästä, sillä vääntölukemaksi ilmoitetaan kovan luokan 500 newtonmetriä keskeisellä käyntinopeusalueella 1 750–3 250 r/min.
Takaluukku toimii V6 TDI:ssä sähköisesti. Takavalot ovat led-tyyppiset.
Mallistossa on toki myös 50 TDI, joka tarjoilee vääntöä 620 newtonmetriä, mutta jo tämä nyt ajossa ollut dieseltekniikka sopii 1,9-tonnisen nelivetoisen Audin voimanlähteeksi kuljettajan näkökulmasta katsottuna kuin nenä päähän, ja 8-nopeuksinen tiptronic-automaattivaihteisto palvelee ison dieselin yhteydessä hienostuneesti.
Talvisissa keliolosuhteissa nelivetoinen A6 lähtee paikaltaan kuin jänis makuulta – Audi A6 Avant 45 TDI palvelee perhekäytön ohella kunniakkaasti myös sivutoimisena urheiluautona! Mitä keskikulutukseen tulee, niin auton ajotietokoneen mukaan dieseliä paloi talvisissa olosuhteissa sadalla kilometrillä keskimäärin 7,4 litraan, mikä on auton massa, neliveto ja moottorin koko huomioiden loistava suoritus.
Erinomaista valotehoa
Saksalaisen jämäkäksi leivottu jousitus sopii parahiksi suomalaiselle tiestölle. V6-turbodieseliin liittyy vakiona sähköisesti säädettävä iskunvaimennus, jonka keskikonsolista valittavat ajotilat ovat talouspainotteinen efficiency, mukavuutta korostava comfort, tietokoneen valitsema auto, urheilullisen jäykkä dynamic sekä omia mieltymyksiä painottava individual.
Näistä äärilaitoina sekä comfort että dynamic sopivat, ehkä hieman odottamatta, myös mutkaisille pikkuteille. Comfort ei ole liian pehmeä, eikä dynamic tunnu ylikovalta. Sähkömekaanisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on erinomainen. Tehostus on nopeustunnisteinen.
Malliin saa lisärahalla nelipyöräohjauksen ja mukautuvan ilmajousituksen.
Huipputason HD Matrix led -lähi- ja -kaukovalot ovat valoteholtaan omaa luokkaansa – niiden turvin kelpaa edetä pimeillä teillä. Monista turvavarusteista kannattaa ottaa esiin aktiivinen kaistaltapoistumisvaroitin.
Hyvää ja parannettavaa
Täysdigitaalinen kojelauta näyttää kokonaisuudessaan hienostuneen futuristiselta. MMI navigation plus -tietoviihdejärjestelmän erittäin selkeä ja leveä 10,1 tuuman näyttö tukee hienosti 12,3-tuumaista digitaalista päämittaristoa.
Kojelaudan toiminnot on asemoitu sangen selkeästi. Pimeällä kojelaudassa on tyylikäs valonauha.
A6 Avantissa vaihdoista huolehtii momentinmuuntimella toteutettu ZF:n valmistama 8-nopeuksinen automaattivaihteisto. Vaihtotapahtumat sujuvat pehmeästi.
Leveät diginäytöt lukeutuvat tämän hetken hienoimpien kategoriaan.
Iso 12-tuumainen kosketusnäyttö on näyttävä, mutta sen käyttö vaatii tarpeettoman kovaa napauttelua.
Kokonaistoteutus lukeutuu visuaalisesti markkinoiden tämän hetkiseen parhaimmistoon. Kosketusnäyttö (MMI touch response) saisi kuitenkin reagoida herkemmin, sillä ainakin testiyksilössä sen operointi edellytti tarpeettoman voimallista napauttelua.
A6 Avant 45 TDI:ssä on myös pätevätoiminen, teräväpiirtoinen heijastusnäyttö, joka osoittaa myös kameraperusteisesti nopeusrajoitukset sekä mukautuvaan vakionopeudensäätimeen valitun kohde-etäisyyden.
Tietoviihdejärjestelmä kykenee lukemaan ääneen sähköpostit – tosin vaihtelevalla menestyksellä. Englannin kieli taipuu hyvin, mutta yllättäen saksan kieli (ja toki myös suomen kieli) tuottavat ääntämisvaikeuksia.
USB-porttien käytettävyydessä on toivomisen varaa, sillä ne on sijoitettu kannellisen konsolilokeron sisäpuolella. Toisaalta matkapuhelimen voi tällöin sijoittaa koteloon lataukseen, joskaan siinä tapauksessa matkapuhelimen sointia ei välttämättä kuule.
Navigointilaitteen osoitetietojen syöttö on hieman hankalasti toteutettu, sillä osoite pitää vierittää aakkostetusta valikosta sen sijaan, että sen voisi syöttää suoraan hakukenttään. Myöskään katunumeron syöttö ei luonnistu helposti. Syöttökentässä lukee ”Mihin katunumeroon haluat ajaa?”, mutta ruutuun ei vaikuta pystyvän syöttämään katunumeroa.
Navigointilaitteen alapuoliseen 8,6-tuumaiseen konsolinäyttöön on koostettu muun muassa ilmapuhalluksen ja lämmityksen toimintovalikot. Sen toteutus on hienostunut.
Kurkistus istumatiloihin
Istuimet on verhoiltu miellyttävällä alcantaralla. Etuistuimien sivuttaistuki on tasoltaan kohtuullinen, joskaan ei hoikalle kuljettajalle välttämättä ihanteellinen. Pitkällä ajomatkalla penkki tuntuu joka tapauksessa väsyttämättömältä, mitä on omiaan tehostamaan sähköinen, luonteeltaan tehokas ristiseläntuen säätö. Muutenkin etuistuimien kattavat sähkösäädöt mahdollistavat tarkan ajoasennon valinnan. Reisitukea pystyy säätämään mekaanisesti.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on asiallinen sivuttaistuki ja erittäin tehokas ristiseläntuki.
Takaistuimella voisi olla hiukan enemmän polvitilaa. Avantissa on ihan kohtuullisesti pääntilaa. Takaselkänoja on kolmiosainen (40:20:40).
A6:n farmariversion tavaratila kasvaa selkänojien taitolla 565:stä 1 680 litraan. Kevythybridissä akusto haukkaa hiukan tavaratilaa.
Vaikka akseliväli kasvoi 12 milliä ja toi matkustamoon pari senttiä lisää tilaa, niin pitkäkoipiset testimatkustajat kaipasivat taakse lisäsenttejä. 4,9-metrisen Audi A6 Avantin takaistuimelle soisikin mielellään muutaman sentin runsaampaa polvitilaa. Pääntilaa on sen sijaan riittävästi.
Takamatkustajille on varattu kaksi valaistua USB-porttia, ja he pystyvät säätämään ilmastointia omasta näyttöpaneelistaan.
Audi A6 Avantin takaluukun sähköinen toiminta tekee kauppamatkoista vaivattomampia, ja tavaratilan nostokorkeus on mukavan alhainen. Tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 680 litraa, ja takaselkänojien taittaminen alas tuottaa tasaisen lastauspinnan.
Kevythybridin 48 voltin akusto syö aavistuksen tavaratilasta. Lattiakiskot mahdollistavat tilanjakajan käytön, ja vasemmassa laidassa on verkkotasku vaikka öljypulloa varten.↔
Juha Peltonen
Audi A6 Avant Business 45 TDI MHEV Quattro tiptronic
Moottori
V6, turbo, 2967 cm³,
170 kW (231 hv)/3250–4750 r/min,
500 Nm/1750–3250 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus
7,2–7,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
188–200 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4939, l. 1886, k. 1467 mm, akseliväli 2924 mm, omamassa 1890 kg, kantavuus 745 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 565–1680 l, tankki 63 l
Hinta
avoinna (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klassikkolevysoitin Musical Fidelityltä
Langallisesta langaton
Romanttisesta punamultatorpasta moderniin valmistaloon – Ritva ja Ilkka vaihtoivat helpompaan asumiseen
Toisen sukupolven Gemini
Ruarkilta uusi striimaava radiosoitin
Aurorasoundilta putkihybridi
Betonia sen olla pitää
Schiitin Urd
Highend-tason musiikkipalvelin Antipodesilta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN