Led-mallisten lähi- ja -kaukovalojen tehon havaitsin erittäin ”ruudikkaiksi”. 20-tuumaiset M Sport -vanteet ovat näyttävät.

Led-mallisten lähi- ja -kaukovalojen tehon havaitsin erittäin ”ruudikkaiksi”. 20-tuumaiset M Sport -vanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja

Kun tämän kevythybridin polttoainesäiliö on tankattu täyteen, toimintamatkaa luvataan yli 1 400 kilometriä!

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­men pa­pe­ri­leh­des­sä 12/2024)

Tur­bo­die­sel? Kyl­lä – se on edel­leen pit­kän mat­kan tait­ta­jil­le yk­si par­hais­ta vaih­to­eh­dois­ta. Myös BMW 520d A xDrive Tou­ring -ke­vyt­hyb­ri­din (MHEV) 2,0-lit­rai­nen lu­keu­tuu tuo­hon ka­te­go­ri­aan, sil­lä kun far­ma­ri on tan­kat­tu täy­teen, toi­min­ta­mat­kaa lu­va­taan juh­la­vat 1 430 ki­lo­met­riä!

Ke­vyt­hyb­ri­din tur­bo­die­sel ke­hit­tää 197 he­vos­voi­maa, ja sen mak­si­mi­vään­nök­si il­moi­te­taan 400 new­ton­met­riä 1 500–2 750 kier­rok­sel­la. Tur­bo­die­se­liä avit­taa käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ri. 48 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mäl­lä to­teu­te­tun ke­vyt­hyb­ri­din ajo­a­kun koko on 0,9 kWh. Die­se­lin käyn­ti­ää­net on kap­se­loi­tu te­hok­kaas­ti, jo­ten si­sä­me­lu aset­tuu maan­tie­a­jos­sa al­hai­sek­si. Kiih­ty­vyys on kai­kin puo­lin kii­tet­tä­vää, sil­lä nol­las­ta sa­taan tai­puu teh­taan mu­kaan 7,5 se­kun­tiin.

Takapaneeli valoineen tuo mieleen enemmänkin Mercedes-Benzin kuin BMW:n.

Takapaneeli valoineen tuo mieleen enemmänkin Mercedes-Benzin kuin BMW:n.

Juha Peltonen

Suuren matka-auton tuntua: akseliväliä on lähes kolme metriä.

Suuren matka-auton tuntua: akseliväliä on lähes kolme metriä.

Juha Peltonen

Digitaalimittariston selkeys jättää toivomisen varaa, mutta kosketusnäyttö on upea toteutus. Ne muodostavat yhdessä kaarevan näyttökokonaisuuden.

Digitaalimittariston selkeys jättää toivomisen varaa, mutta kosketusnäyttö on upea toteutus. Ne muodostavat yhdessä kaarevan näyttökokonaisuuden.

Juha Peltonen

12,3-tuumainen sirppimäinen digitaalimittaristo ei lukeudu maailman nopealukuisimpiin.

12,3-tuumainen sirppimäinen digitaalimittaristo ei lukeudu maailman nopealukuisimpiin.

Juha Peltonen

14,9-tuumaista keskinäyttöä ohjataan keskikonsolista fiksulla kiertosäätimellä.

14,9-tuumaista keskinäyttöä ohjataan keskikonsolista fiksulla kiertosäätimellä.

Juha Peltonen

Kes­ki­ku­lu­tus aset­tui ko­ea­jon ai­ka­na koh­tuul­li­seen 6,4 lit­raan sa­dal­la, mikä on an­si­o­kas­ta vii­si­met­ri­sel­le ne­li­ve­to­far­ma­ril­le, jos­kaan ihan 5,8 lit­ran nor­mi­ku­lu­tuk­seen en yl­tä­nyt. Me­noa sii­vit­tää hie­nos­ti toi­mi­va ne­li­ve­to, ja ete­ne­mi­sen kruu­naa M Sport -alus­tan ohel­la 8-no­peuk­si­nen, juo­he­as­ti vaih­ta­va Stept­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Uu­den­tyyp­pi­nen vaih­teen­va­lit­sin on vas­taa­va kuin täys­säh­köis­ten BMW-mal­lien ajo­suun­nan­va­lit­sin.

Di­gi­maa­il­maa

Ny­kyi­sen 5-sar­jan di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to voi tuo­da mie­leen DS:n. Niin tai näin, di­gi­vä­ri­näyt­tö­jen no­pea lu­et­ta­vuus ei on­nis­tu, kos­ka vas­tak­kai­set palk­ki­näy­töt ovat kau­ka­na sel­keis­tä – vain di­gi­taa­li­sen no­peus­näy­tön tul­kin­ta su­juu het­kes­sä. Sel­ke­än kir­kas tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö osoit­taa myös ai­em­man kes­ki­no­peu­den.

Kal­lis­tet­tua 14,9-tuu­mais­ta kes­ki­näyt­töä on kä­te­vä ope­roi­da kes­ki­kon­so­lin uu­den­lai­sel­la ja erit­täin help­po­toi­mi­sel­la kier­to­sää­ti­mel­lä.

Oh­jaus­pyö­rän rul­la­sää­ti­miä pyö­rit­tä­mäl­lä taas löy­tää sel­lai­sia herk­ku­ja, ku­ten g-voi­ma­mit­ta­rin, mut­ta ko­ko­nai­suu­te­na rul­la­sää­ti­mien käyt­tö ei ole vält­tä­mät­tä loo­gi­sen help­poa. Te­ho­kas au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti on ne­li­a­lu­ei­nen.

Kannattaa ehkä ennemmin valita jotkin tehtaan toiset GT-istuimet. Nämä eivät oikein onnistu sporttisuudessa eivätkä mukavuudessa, minkä huomaa pitkällä matkalla.

Kannattaa ehkä ennemmin valita jotkin tehtaan toiset GT-istuimet. Nämä eivät oikein onnistu sporttisuudessa eivätkä mukavuudessa, minkä huomaa pitkällä matkalla.

Juha Peltonen

Takaistuimella on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

Takaistuimella on mukavasti polvi- ja pääntilaa.

Juha Peltonen

Vaihteenvalitsin on saman oloinen kuin täyssähköisissä BMW-malleissa.

Vaihteenvalitsin on saman oloinen kuin täyssähköisissä BMW-malleissa.

Juha Peltonen

Iso ja laakea tavaratila vetää suurimmillaan yli 1 700 litraa.

Iso ja laakea tavaratila vetää suurimmillaan yli 1 700 litraa.

Juha Peltonen

Moottoritilassa on jämerät vahviketuet antamassa sivuttaista jäykkyyttä. 2,0-litrainen turbodiesel mahdollistaa nelivetofarkulle yli 1 400 kilometrin toimintamatkan.

Moottoritilassa on jämerät vahviketuet antamassa sivuttaista jäykkyyttä. 2,0-litrainen turbodiesel mahdollistaa nelivetofarkulle yli 1 400 kilometrin toimintamatkan.

Juha Peltonen

Har­man Kar­don -au­dio soi va­lin­nai­si­ne kai­u­tin­jär­jes­tel­mi­neen en­si­luok­kai­ses­ti, mut­ta sitä vas­toin Spo­ti­fyn pa­ris­sa il­me­ni pa­riin ot­tee­seen yh­tey­son­gel­ma. Stre­a­ming-ra­di­oa­se­mien lin­ki­tys pu­he­li­men vä­li­tyk­sel­lä luon­nis­tui puo­les­taan erit­täin no­pe­as­ti. Pu­he­li­men la­taus­no­peus oli kum­mal­li­sen hi­das.

Etuis­tui­met komp­ro­mis­si

Etuis­tui­mis­sa on me­kaa­ni­nen rei­si­tu­en sää­tö ja va­lin­nai­nen, te­ho­kas vii­len­nys. Kui­ten­kin koin, et­tä nämä is­tui­met ei­vät ole var­si­nai­ses­ti mu­ka­vuus- kuin ur­hei­lu­tyyp­pi­set­kään.

Is­tuin­ten si­vut­tais­tu­ki jää puut­teel­li­sek­si, ja niis­sä lie­nee py­rit­ty yh­dis­te­le­mään eri is­tuin­tyyp­pien omi­nai­suuk­sia hie­man lai­hoin tu­lok­sin. Sik­si kan­nat­taa mie­les­tä­ni va­li­ta joku toi­nen vaih­to­eh­to BMW:n useis­ta, mai­ni­ois­ta GT-is­tui­mis­ta.

Ta­kais­tui­mel­la on koh­tuul­li­sen pal­jon pol­vi­ti­laa, jos­kin sitä voi­si mit­ta­van ak­se­li­vä­lin huo­mi­oon ot­ta­en ol­la enem­män­kin – nyt ta­va­ra­ti­las­sa hyö­dy­tään. Sekä etu- et­tä ta­kais­tui­mil­la on va­lin­nai­nen läm­mi­tys.

Uu­den pol­ven 5-sar­jan far­ma­rin ta­va­ra­ti­la on juh­la­va: se on laa­ke­an pit­kä ja so­pi­van le­veä, min­kä li­säk­si ti­las­ta saa­daan suu­rim­mil­laan ta­sa­poh­jai­nen ja yli 1 700-lit­rai­nen. Ti­lan ja­ka­va vä­li­verk­ko es­tää ta­va­roi­den len­te­lyn mat­kus­ta­mon puo­lel­le.

Var­si­nai­sia suu­ria mii­nuk­sia Tou­rin­gis­ta ei ole ko­vin help­po pai­kal­lis­taa, mut­ta eräs sel­lai­nen on eh­dot­to­mas­ti B-pi­la­rien viis­to kul­ma, joka han­ka­loit­taa ri­pe­ää etuis­tui­mel­le siir­ty­mis­tä.

Vas­taa­vas­ti au­tos­ta nous­tes­sa lyö hel­pos­ti ol­ka­pään B-pi­la­riin, el­lei suo­ri­ta kouk­kaus­lii­ket­tä tai jos etu­sel­kä­no­ja ei ole riit­tä­vän pys­tys­sä kul­mas­sa ja lin­jas­sa B-pi­la­rin kans­sa. Oh­jaus­pyö­rän säh­köi­set sää­döt mah­dol­lis­ta­vat erit­täin hy­vän ajo­a­sen­non.

Juha Pel­to­nen

BMW 520d A xDrive Tou­ring MHEV

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1995 cm3, 145 kW (197 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1500–2750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,5 s, huip­pu­no­peus 218 km/h

Ku­lu­tus

5,8 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

153 g/km

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 5060, l. 1900, k. 1515 mm, ak­se­li­vä­li 2995 mm, maa­va­ra 155 mm, oma­mas­sa 1910 kg, kan­ta­vuus 660 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 570–1700 l, tank­ki 60 l

Hin­ta

alk. 67 831 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 92 305 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus

Auto Bild.Uutiset

Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN