Led-mallisten lähi- ja -kaukovalojen tehon havaitsin erittäin ”ruudikkaiksi”. 20-tuumaiset M Sport -vanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Kun tämän kevythybridin polttoainesäiliö on tankattu täyteen, toimintamatkaa luvataan yli 1 400 kilometriä!
(Julkaistu Auto Bild Suomen paperilehdessä 12/2024)
Turbodiesel? Kyllä – se on edelleen pitkän matkan taittajille yksi parhaista vaihtoehdoista. Myös BMW 520d A xDrive Touring -kevythybridin (MHEV) 2,0-litrainen lukeutuu tuohon kategoriaan, sillä kun farmari on tankattu täyteen, toimintamatkaa luvataan juhlavat 1 430 kilometriä!
Kevythybridin turbodiesel kehittää 197 hevosvoimaa, ja sen maksimiväännöksi ilmoitetaan 400 newtonmetriä 1 500–2 750 kierroksella. Turbodieseliä avittaa käynnistingeneraattori. 48 voltin sähköjärjestelmällä toteutetun kevythybridin ajoakun koko on 0,9 kWh. Dieselin käyntiäänet on kapseloitu tehokkaasti, joten sisämelu asettuu maantieajossa alhaiseksi. Kiihtyvyys on kaikin puolin kiitettävää, sillä nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan 7,5 sekuntiin.
Takapaneeli valoineen tuo mieleen enemmänkin Mercedes-Benzin kuin BMW:n.
Juha Peltonen
Suuren matka-auton tuntua: akseliväliä on lähes kolme metriä.
Juha Peltonen
Digitaalimittariston selkeys jättää toivomisen varaa, mutta kosketusnäyttö on upea toteutus. Ne muodostavat yhdessä kaarevan näyttökokonaisuuden.
Juha Peltonen
12,3-tuumainen sirppimäinen digitaalimittaristo ei lukeudu maailman nopealukuisimpiin.
Juha Peltonen
14,9-tuumaista keskinäyttöä ohjataan keskikonsolista fiksulla kiertosäätimellä.
Juha Peltonen
Keskikulutus asettui koeajon aikana kohtuulliseen 6,4 litraan sadalla, mikä on ansiokasta viisimetriselle nelivetofarmarille, joskaan ihan 5,8 litran normikulutukseen en yltänyt. Menoa siivittää hienosti toimiva neliveto, ja etenemisen kruunaa M Sport -alustan ohella 8-nopeuksinen, juoheasti vaihtava Steptronic-automaattivaihteisto.
Uudentyyppinen vaihteenvalitsin on vastaava kuin täyssähköisten BMW-mallien ajosuunnanvalitsin.
Digimaailmaa
Nykyisen 5-sarjan digitaalinen mittaristo voi tuoda mieleen DS:n. Niin tai näin, digivärinäyttöjen nopea luettavuus ei onnistu, koska vastakkaiset palkkinäytöt ovat kaukana selkeistä – vain digitaalisen nopeusnäytön tulkinta sujuu hetkessä. Selkeän kirkas tuulilasin heijastusnäyttö osoittaa myös aiemman keskinopeuden.
Kallistettua 14,9-tuumaista keskinäyttöä on kätevä operoida keskikonsolin uudenlaisella ja erittäin helppotoimisella kiertosäätimellä.
Ohjauspyörän rullasäätimiä pyörittämällä taas löytää sellaisia herkkuja, kuten g-voimamittarin, mutta kokonaisuutena rullasäätimien käyttö ei ole välttämättä loogisen helppoa. Tehokas automaatti-ilmastointi on nelialueinen.
Kannattaa ehkä ennemmin valita jotkin tehtaan toiset GT-istuimet. Nämä eivät oikein onnistu sporttisuudessa eivätkä mukavuudessa, minkä huomaa pitkällä matkalla.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Vaihteenvalitsin on saman oloinen kuin täyssähköisissä BMW-malleissa.
Juha Peltonen
Iso ja laakea tavaratila vetää suurimmillaan yli 1 700 litraa.
Juha Peltonen
Moottoritilassa on jämerät vahviketuet antamassa sivuttaista jäykkyyttä. 2,0-litrainen turbodiesel mahdollistaa nelivetofarkulle yli 1 400 kilometrin toimintamatkan.
Juha Peltonen
Harman Kardon -audio soi valinnaisine kaiutinjärjestelmineen ensiluokkaisesti, mutta sitä vastoin Spotifyn parissa ilmeni pariin otteeseen yhteysongelma. Streaming-radioasemien linkitys puhelimen välityksellä luonnistui puolestaan erittäin nopeasti. Puhelimen latausnopeus oli kummallisen hidas.
Etuistuimet kompromissi
Etuistuimissa on mekaaninen reisituen säätö ja valinnainen, tehokas viilennys. Kuitenkin koin, että nämä istuimet eivät ole varsinaisesti mukavuus- kuin urheilutyyppisetkään.
Istuinten sivuttaistuki jää puutteelliseksi, ja niissä lienee pyritty yhdistelemään eri istuintyyppien ominaisuuksia hieman laihoin tuloksin. Siksi kannattaa mielestäni valita joku toinen vaihtoehto BMW:n useista, mainioista GT-istuimista.
Takaistuimella on kohtuullisen paljon polvitilaa, joskin sitä voisi mittavan akselivälin huomioon ottaen olla enemmänkin – nyt tavaratilassa hyödytään. Sekä etu- että takaistuimilla on valinnainen lämmitys.
Uuden polven 5-sarjan farmarin tavaratila on juhlava: se on laakean pitkä ja sopivan leveä, minkä lisäksi tilasta saadaan suurimmillaan tasapohjainen ja yli 1 700-litrainen. Tilan jakava väliverkko estää tavaroiden lentelyn matkustamon puolelle.
Varsinaisia suuria miinuksia Touringista ei ole kovin helppo paikallistaa, mutta eräs sellainen on ehdottomasti B-pilarien viisto kulma, joka hankaloittaa ripeää etuistuimelle siirtymistä.
Vastaavasti autosta noustessa lyö helposti olkapään B-pilariin, ellei suorita koukkausliikettä tai jos etuselkänoja ei ole riittävän pystyssä kulmassa ja linjassa B-pilarin kanssa. Ohjauspyörän sähköiset säädöt mahdollistavat erittäin hyvän ajoasennon.
Juha Peltonen
BMW 520d A xDrive Touring MHEV
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 145 kW (197 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1500–2750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 218 km/h
Kulutus
5,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
153 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 5060, l. 1900, k. 1515 mm, akseliväli 2995 mm, maavara 155 mm, omamassa 1910 kg, kantavuus 660 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 570–1700 l, tankki 60 l
Hinta
alk. 67 831 euroa, koeajoauto 92 305 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Budjettilevysoitin Espanjasta
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Volumio Primo Plus
Sveitsin Magico
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI