Sähköisen BMW iX3:n tunnistaa umpeen ”muuratuista” munuaisista.
Toni Lindström
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
BMW iX3 on muunnettu sähköautoksi vastaavasta polttomoottorimallista. Pääosin versiointi on onnistunut, mutta osa uusimmista sähköautoille tyypillisistä ominaisuuksista jää uupumaan.
Välimalliksi BMW iX3:n tekee sen suora muunnos BMW X3:sta, joka on niittänyt mainetta ja menestystä katumaasturien kilpailulla kentällä. Polttomoottori on korvattu taakse sijoitetulla sähkömoottorilla, mutta silmillä havaittavat erot näiden mallien välillä ovat hyvin pienet.
Ulkoapäin katsottaessa huomaa, että etusäleikön merkille tunnusomaiset munuaiset on suljettu muovisilla suojilla ja vanteet on muotoiltu aerodynaamisesti. Tarkemmin silmäillessä voi erottaa myös sähköisyydestä kertovat siniset i-kirjaimet perässä ja etulokasuojissa.
Sisätiloiltaan ja mitoiltaan BMW iX3 ja BMW X3 ovat hyvin yhtenevät. Sama ominaisuus koskee myös hallintalaitteiden sijoittelua sekä kojelautaa ja mittaristoa – raikkaita tai muita yllätyksiä ei ole mukaan ympätty.
Takaluukun pieni sininen i-kirjain kertoo sähköisestä voimalinjasta. Myös aerodynaamisiksi muotoillut vanteet puhuvat sähköistä muotokieltä.
Toni Lindström
Sisänäkymän osalta BMW iX3 ei juurikaan eroa vastaavasta polttomoottoriversiosta. Pienet ja hillityt siniset tehostenauhat ovat näkyvin ero.
Toni Lindström
Ajosuunnanvalitsin on tuttua BMW:tä ryyditettynä sinisellä nauhalla. Myös muut painikkeet ovat tutuilla paikoilla.
Toni Lindström
BMW pelaa selvästi varman päälle Kiinassa valmistettavan BMW iX3:n kanssa. Merkin seuraava sähköinen uutuus BMW iX onkin sitten jo alusta asti sähköautoksi suunniteltu, kuten on myös vuonna 2013 esitelty i3.
Mutta löytyy sähköisen ja polttomoottorisen BMW X3:n välillä myös eroja.
Voimalinja kunnossa
BMW iX3:ssa sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille, ja auton saa vain takavetoisena. Nelivetomallia ei ole edes tulossa vaihtoehdoksi, mikä sekin kertonee välimallin luonteesta.
Mutta sähkömoottorin ja suurehkon katumaasturin liitto on miellyttävä yhdistelmä. Vaikka autolla on painoa reilut 2 200 kiloa, sen käsittely on 286-hevosvoimaisen sähkömoottorin avulla kevyttä.
Käsiteltävyyteen ja liikkeellelähtöihin luo ripeää keveyttä myös 400 newtonmetrin vääntö, joka on toki tyypillistä kaikille sähköistetyille autoille.
Ajaminen ainakin kaupungissa on mahdollista, ja myös palkitsevaa, yhden polkimen taktiikalla. Energian talteenotto on haluttaessa sen verran tehokasta, että jarrupoljinta ei juuri tarvitse painella, kun on totutellut kaasupolkimen noston vaikutuksiin.
Kulutus vaihtelee
Sähköautojen kulutuksesta ja toimintamatkasta on riittänyt – ja riittää jatkossakin – puhetta. Tämä ilmiö on perusteltua, sillä WLTP-normimittaustavalla saadut kulutukset ovat monesti kaukana käytännön kulutuksesta ja toimintamatkasta. Poikkeamiin vaikuttavien tekijöiden listalle kuuluvat lämpötila, valittu ajotila ja tietysti myös ajotapa nopeuksineen.
Erittäin selkeä ja helppolukuinen mittarinäyttö tarjoaa riittävästi ajamiseen liittyvää informaatiota.
Toni Lindström
BMW luottaa vielä nykytyyliin verrattuna vaatimattoman kokoiseen infonäyttöön. Järjestelmän käyttö on selkeää ja toimivaa.
Toni Lindström
BMW iX3 on varustettu 80 kilowattitunnin ajoakulla. Mallin WLTP-arvot ovat 453 kilometrin toimintamatka ja 18,9 kWh/100 km kulutus. Kun sitten autolla lähdetään tien päälle ja moottoritienopeuksiin, on tilanne hyvin toinen.
Alle satasen vauhdissa kulutus pysyy mittarin mukaan 18–19 kWh:n tietämillä, mutta kun nopeutta lisätään, kulutus nousee selvästi ja toimintamatka sulaa silmissä.
Toimintamatkan kutistuessa hiipii kuljettajan mieleen ajatus seuraavasta latauspaikasta. Kun kyseessä on pidempi siirtymä, niin tunne ei kyllä nosta matkafiilistä. No, hyvällä suunnittelulla voi pelastaa paljon, jos vain latauspaikkoja on vapaina ja toimintakuntoisina.
Toisaalta sitten kaupunkiajossa tehokkaan energian talteenoton avittamana päästään pieneen kulutukseen, joka vaikuttaa positiivisesti toimintamatkan säilymiseen.
Vaikuttaakin siltä, että auton ominaisuudet kulutuksen osalta ovat parhaimmillaan juuri kaupungissa ja taajamissa, jossa se kuluttaa sähköä jopa yllättävän vähän.
BMW:n etuistuimet ovat tunnetusti kaikin puolin korkealuokkaiset.
Toni Lindström
Takaistuin on muodoltaan varsin tasainen.
Toni Lindström
Käytettäessä pikalatauksessa auton suurinta mahdollistavaa tehoa 150 kilowattia, niin latausajaksi 0–80 prosenttia luvataan 34 minuuttia. Se on kelvollinen lukema, vaikka se jääkin uusimmista tulokkaista.
Äänetön, mutta levoton
BMW:t ovat luoneet mainettaan ohjauksen ja ajotuntuman avulla. Näiden ominaisuuksien osalta iX3 yllättää ikävästi, sillä sen ohjaus tuntuu yllättävän levottomalta ja jopa kiikkerältä.
Ohjauksen levoton tuntuma tulee esiin erityisesti sillioin, kun ajoavustimet on kytketty päälle. Auto tuntuu reagoivan kaikkiin uriin ja lähtevän vetelemään omille teilleen. Autonomisempaan ajoon tarkoitetut avustimet eivät tunnu jostakin syystä istuvan yhteen BMW iX3:n ohjauksen kanssa.
Tavaratila tarjoaa normiasennossa tilaa 510 litraa.
Toni Lindström
Muilta osin matkanteko on äänettömän miellyttävää. Katumaasturin korin muodoista huolimatta ei sisälle kuulu huonollakaan asvaltilla rohinoita.
Ohjaustuntuman puutteet ovat kiusallinen ominaisuus, sillä muuten auto on miellyttävä käsitellä. Kevyt ohjaus toimii kaupunkipyörityksissä mukavasti, ja vaikka BMW iX3:lla on kokoa, se on helppo sovitella parkkihallien ruutuihin.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW iX3 Charged Plus
Moottori
sähkömoottori taka-akselilla, 210 kW (288 hv), 400 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
18,9 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 80/74 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka
453 km
Sisäinen laturi
11 kW (3 x 16 A)
Latausnopeus
7,5 h (Type 2)
Voimansiirto
A, takaveto
Mitat
p. 4734, l. 1891, k. 1668 mm, akseliväli 2864 mm, omamassa 2864 kg, vatomassa 750/750 kg, tavaratila 510–1600 l
Hinta
76 942 euroa, koeajoauto 77 606 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Akiko Mori muutti Suomeen tekemään keramiikkaa ja opetteli kielen
Monitor Audion uutta tyyliä
Pätevä 2-tiekaiutin Sveitsistä
Bowers & Wilkins 700 S3 Signature -sarja
Maailman paras el34-vahvistin?
Timantin säihkettä
Tivoli Audio tunnustaa väriä
Vintageaarteita & värien aikamatka
Kun mökkihaave vihdoin toteutui: Ruususen talon uusi aika
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN