Koeajoautolle antoi entistä näyttävämmän ulkonäön M Sport -varustelu, Manhattan-erikoisväri ja mustat 22-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Toni Lindström
Koeajossa BMW X5 xDrive45e iPerformance M Sport: Väliinputoaja
BMW:llä on monta suurten katumaastureiden luokkaan kuuluvaa mallia. Aiempi lippulaiva X5 on saanut rinnalleen BMW X7:n, BMW XM:n ja täyssähköisen BMW iX:n. BMW X5 on kuitenkin edelleen näyttävän kokoinen ja näköinen raskassarjalainen.
Saksalaisvalmistajan malliston yläpäähän on tullut entisiä malleja suurempia versioita, jotka ovat paitsi kooltaan suurempia, niin luonnollisesti myös hinnakkaampia kuin BMW X5.
Koeajossa ollut BMW X5 xDrive45e oli varustettu M Sport -lisävarustepaketilla, jolloin sen hinta nousee yli 100 000 euron, kun perusversio jää tuon tasasumman alapuolelle. Coupé-mallisen BMW X6:n hinnat starttaavat 108 000 eurosta.
BMW X7:n edullisin versio on diesel, jonka lähtöhinta on 136 000 euroa, ja BMW XM pomppaa jo reiluun 180 000 euroon.
Täyssähköinen BMW iX puolestaan aloittaa hintahaitarinsa 88 000 eurosta – tässä tapauksessa hintaan tuo helpotusta sähköautolta puuttuva autovero.
BMW X5 on suuri auto, jonka koko näkyy ja tuntuu. Koeajoautossa oli vahva sporttileima.
Toni Lindström
Digitaalinen mittaristo on selkeä, joskaan ei tavallinen muotoilultaan.
Toni Lindström
Kojelaudan keskellä oleva näyttö on kooltaan maltillinen – tai nykysuuntaus huomioiden jopa pieni.
Toni Lindström
Keskikonsolista löytyvät monet toiminnot, joita ohjaillaan myös säätöpyörällä. BMW on säilyttänyt myös perinteiset painikkeet kuljettajan helpotukseksi.
Toni Lindström
Hintoja ja autojen kokoa vertailtaessa vaihtoehtoja on siis monia, ja BMW:n sisällä on tällä saralla kilpailua.
Mieltymyksiä voi olla monia, ja BMW X5 on näistä malleista yhä varteenotettava kisaaja, kun bemariasiakas mietti valintaansa.
Toki BMW panostaa voimalla sähköistymiseen, ja siinä rytäkässä valinta voikin olla edullisempi täyssähköinen BMW iX, jos vain toimitusaika täsmää yhteen ostajan aikataulujen ja kärsivällisyyden kanssa.
Urheilullinen varustelu
BMW:n urheilullinen varustelusarja on tunnettu jo vuosikymmenten ajan. Legendaarinen M Sport on tae siitä, että autosta löytyy urheilullinen vire ja leima. Tämä tarkoittaa sekä tekniikan että lisävarusteiden virittämistä sporttisempaan suuntaan.
Koeajoauton M Sport -varusteisiin kuului ulkoisesti näkyvä Manhattan-metallierikoisväri, jolla saa ainakin toisinaan kiinnostavia katseita. Ja kieltämättä väri kyllä istuu suureen katumaasturiin.
Mustat 22 tuuman kevytmetallivanteet M Sportin pilkistävillä jarruilla lisäävät voimakasta ulkonäköä, jonka viimeistelevät korin aerodynaamiset lisukkeet.
Laatua edustaa sisällä tuoksuva nahkasisus. Panoraamalasikatto ja ääntä eristävät akustiikkalasit luovat matkustajille miellyttävän tunnelman pidemmällekin taipaleelle. Viimeistely on kunnossa yksityiskohtia myöten.
Huojuva ajotuntuma
Kun istahtaa BMW X5:n kuljettajan penkille, tuntuu kaikki olevan myös sillä paikalla kohdillaan. BMW:n käyttöjärjestelmään tottuu nopeasti. Kojelaudan keskinäyttö on yllättävänkin pieni, kun verrataan näyttöä esimerkiksi iX:n tai kilpailevien merkkien ratkaisuihin.
Tehoja autossa on riittämiin, vaikka sille on kertynyt massaa massiiviset 2 500 kiloa. X5 liikahtaa helposti niin sähköllä kuin polttomoottorinkin avittamana. Vaikka auto on suuri, on se kevyt pyöritellä kaupungin syheröissä, kunhan vaan muistaa sen ulkoiset mitat.
Kojelaudassa on selkeää bemarimaista muotoilua.
Toni Lindström
Etuistuimet ovat tulevasti muotoillut, ja ne tarjoavat tukea oikeisiin kohtiin. Ajoasento löytyy vaivatta sähkösäädöillä.
Toni Lindström
Takana on hyvät tilat jopa kolmelle aikuiselle matkustajalle. Takaistuimen istuinosa on tasainen.
Toni Lindström
Lasikatto luo väljään matkustamoon entistäkin avaramman vaikutelman.
Toni Lindström
Takaluukku aukeaa ylös ja alaosan saa käännettyä ulospäin, jolloin nostokorkeus on pienempi. Tavaratilan pohjan alla on säilytyspaikka latauskaapeleille.
Toni Lindström
Maantiellä tulee kuitenkin hiukan erikoinen tunne. BMW X5 tuntuu huojuvan, ja sen ote tiehen tuntuu jopa välillä katoavan. Matalaprofiilinen rengastus vaikuttanee asiaan, ja kuten tiedetään, Suomen tiet ovat uria täynnä, jos asvaltointikone ei ole sattunut olemaan juuri liikkeellä.
Jos auto hakee paikoitellen hiukan tuntumaa, on siinä vastaavasti tarjolla sellaiset tehoreservit, että ohitukset ja muut tarpeelliset tai tarpeettomat pyrähdykset ovat helppoja – ja myös nautinnollisia.
Kaasupoljinta painettaessa auto suorastaan heilahtaa liikkeelle ja kiihtyy siihen malliin, että pääntuille on todellakin tarvetta.
Ladattavana hybridinä BMW X5 xDrive45e:llä on mahdollista ajella varsin taloudellisesti. Latauksen suhteen on oltava kärsivällinen, sillä ajoakun lataus tyhjästä täyteen vie työpäivän tai yönunien verran.
Sähköllä ajettaessa BMW X5 on miellyttävän ja nautinnollisen helppo liikkeissään. Lataukseen vaadittava aika saattaa vaikuttaa siihen, että bensakone hörähtelee aika usein, jolloin kulutus nousee helposti reiluun kymmeneen litraa sadalla.
Toisaalta kyseessä on suuri autoa, jonka liikuttaminen vaatii energiaa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW X5 xDrive45e iPerformance M Sport
Moottori
R4, turbo, 2998 cm3, 210 kW (286 hv) /450 Nm/1600–3500 r/min + sähkömoottori 83 kW (113 hv), 250 Nm; hybridijärjestelmä 290 kW (394 hv)/5000–6000 r/min, 600 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,6 s, huippunopeus 235 km/h
Kulutus
1,3 km/100 km, bensiini/25,1 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
29 g/km
Ajoakku
24 kWh
Toimintamatka sähköllä
85 km
Latausaika
7 h 25 min (AC 3,7 kW)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4922, l. 2004, k. 1745 mm, akseliväli 2975 mm, omamassa 2510 kg, vetomassa 2700/750 kg, tavaratila 500–1720 l, tankki 69 l
Hinta
92 308 euroa, koeajoauto 112 015 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verteren ylellinen levysoitin
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Cd-pyöritin Ranskasta
Klipschorn ja La Scala go active
Mestariteos
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi