Koeajoautolle antoi entistä näyttävämmän ulkonäön M Sport -varustelu, Manhattan-erikoisväri ja mustat 22-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Koeajoautolle antoi entistä näyttävämmän ulkonäön M Sport -varustelu, Manhattan-erikoisväri ja mustat 22-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Toni Lindström

Koeajossa BMW X5 xDrive45e iPerformance M Sport: Väliinputoaja

BMW:llä on monta suurten katumaastureiden luokkaan kuuluvaa mallia. Aiempi lippulaiva X5 on saanut rinnalleen BMW X7:n, BMW XM:n ja täyssähköisen BMW iX:n. BMW X5 on kuitenkin edelleen näyttävän kokoinen ja näköinen raskas­sar­ja­lainen.

Auto Bild.Koeajot

Sak­sa­lais­val­mis­ta­jan mal­lis­ton ylä­pää­hän on tul­lut en­ti­siä mal­le­ja suu­rem­pia ver­si­oi­ta, jot­ka ovat pait­si kool­taan suu­rem­pia, niin luon­nol­li­ses­ti myös hin­nak­kaam­pia kuin BMW X5.

Ko­ea­jos­sa ol­lut BMW X5 xDrive45e oli va­rus­tet­tu M Sport -li­sä­va­rus­te­pa­ke­til­la, jol­loin sen hin­ta nou­see yli 100 000 eu­ron, kun pe­rus­ver­sio jää tuon ta­sa­sum­man ala­puo­lel­le. Coupé-mal­li­sen BMW X6:n hin­nat start­taa­vat 108 000 eu­ros­ta.

BMW X7:n edul­li­sin ver­sio on die­sel, jon­ka läh­tö­hin­ta on 136 000 eu­roa, ja BMW XM pomp­paa jo rei­luun 180 000 eu­roon.

Täys­säh­köi­nen BMW iX puo­les­taan aloit­taa hin­ta­hai­ta­rin­sa 88 000 eu­ros­ta – täs­sä ta­pauk­ses­sa hin­taan tuo hel­po­tus­ta säh­kö­au­tol­ta puut­tu­va au­to­ve­ro.

BMW X5 on suuri auto, jonka koko näkyy ja tuntuu. Koeajoautossa oli vahva sporttileima.

BMW X5 on suuri auto, jonka koko näkyy ja tuntuu. Koeajoautossa oli vahva sporttileima.

Toni Lindström

Digitaalinen mittaristo on selkeä, joskaan ei tavallinen muotoilultaan.

Digitaalinen mittaristo on selkeä, joskaan ei tavallinen muotoilultaan.

Toni Lindström

Kojelaudan keskellä oleva näyttö on kooltaan maltillinen – tai nykysuuntaus huomioiden jopa pieni.

Kojelaudan keskellä oleva näyttö on kooltaan maltillinen – tai nykysuuntaus huomioiden jopa pieni.

Toni Lindström

Keskikonsolista löytyvät monet toiminnot, joita ohjaillaan myös säätöpyörällä. BMW on säilyttänyt myös perinteiset painikkeet kuljettajan helpotukseksi.

Keskikonsolista löytyvät monet toiminnot, joita ohjaillaan myös säätöpyörällä. BMW on säilyttänyt myös perinteiset painikkeet kuljettajan helpotukseksi.

Toni Lindström

Hin­to­ja ja au­to­jen ko­koa ver­tail­ta­es­sa vaih­to­eh­to­ja on siis mo­nia, ja BMW:n si­säl­lä on täl­lä sa­ral­la kil­pai­lua.

Miel­ty­myk­siä voi ol­la mo­nia, ja BMW X5 on näis­tä mal­leis­ta yhä var­tee­no­tet­ta­va ki­saa­ja, kun be­ma­ri­a­si­a­kas miet­ti va­lin­taan­sa.

Toki BMW pa­nos­taa voi­mal­la säh­köis­ty­mi­seen, ja sii­nä ry­tä­käs­sä va­lin­ta voi­kin ol­la edul­li­sem­pi täys­säh­köi­nen BMW iX, jos vain toi­mi­tu­sai­ka täs­mää yh­teen os­ta­jan ai­ka­tau­lu­jen ja kär­si­väl­li­syy­den kans­sa.

Ur­hei­lul­li­nen va­rus­te­lu

BMW:n ur­hei­lul­li­nen va­rus­te­lu­sar­ja on tun­net­tu jo vuo­si­kym­men­ten ajan. Le­gen­daa­ri­nen M Sport on tae sii­tä, et­tä au­tos­ta löy­tyy ur­hei­lul­li­nen vire ja lei­ma. Tämä tar­koit­taa sekä tek­nii­kan et­tä li­sä­va­rus­tei­den vi­rit­tä­mis­tä sport­ti­sem­paan suun­taan.

Ko­ea­jo­au­ton M Sport -va­rus­tei­siin kuu­lui ul­koi­ses­ti nä­ky­vä Man­hat­tan-me­tal­lie­ri­kois­vä­ri, jol­la saa ai­na­kin toi­si­naan kiin­nos­ta­via kat­sei­ta. Ja kiel­tä­mät­tä väri kyl­lä is­tuu suu­reen ka­tu­maas­tu­riin.

Mus­tat 22 tuu­man ke­vyt­me­tal­li­van­teet M Spor­tin pil­kis­tä­vil­lä jar­ruil­la li­sää­vät voi­ma­kas­ta ul­ko­nä­köä, jon­ka vii­meis­te­le­vät ko­rin ae­ro­dy­naa­mi­set li­suk­keet.

Laa­tua edus­taa si­säl­lä tuok­su­va nah­ka­si­sus. Pa­no­raa­ma­la­si­kat­to ja ään­tä eris­tä­vät akus­tiik­ka­la­sit luo­vat mat­kus­ta­jil­le miel­lyt­tä­vän tun­nel­man pi­dem­mäl­le­kin tai­pa­leel­le. Vii­meis­te­ly on kun­nos­sa yk­si­tyis­koh­tia myö­ten.

Huo­ju­va ajo­tun­tu­ma

Kun is­tah­taa BMW X5:n kul­jet­ta­jan pen­kil­le, tun­tuu kaik­ki ole­van myös sil­lä pai­kal­la koh­dil­laan. BMW:n käyt­tö­jär­jes­tel­mään tot­tuu no­pe­as­ti. Ko­je­lau­dan kes­ki­näyt­tö on yl­lät­tä­vän­kin pie­ni, kun ver­ra­taan näyt­töä esi­mer­kik­si iX:n tai kil­pai­le­vien merk­kien rat­kai­sui­hin.

Te­ho­ja au­tos­sa on riit­tä­miin, vaik­ka sil­le on ker­ty­nyt mas­saa mas­sii­vi­set 2 500 ki­loa. X5 lii­kah­taa hel­pos­ti niin säh­köl­lä kuin polt­to­moot­to­rin­kin avit­ta­ma­na. Vaik­ka au­to on suu­ri, on se ke­vyt pyö­ri­tel­lä kau­pun­gin sy­he­röis­sä, kun­han vaan muis­taa sen ul­koi­set mi­tat.

Kojelaudassa on selkeää bemarimaista muotoilua.

Kojelaudassa on selkeää bemarimaista muotoilua.

Toni Lindström

Etuistuimet ovat tulevasti muotoillut, ja ne tarjoavat tukea oikeisiin kohtiin. Ajoasento löytyy vaivatta sähkösäädöillä.

Etuistuimet ovat tulevasti muotoillut, ja ne tarjoavat tukea oikeisiin kohtiin. Ajoasento löytyy vaivatta sähkösäädöillä.

Toni Lindström

Takana on hyvät tilat jopa kolmelle aikuiselle matkustajalle. Takaistuimen istuinosa on tasainen.

Takana on hyvät tilat jopa kolmelle aikuiselle matkustajalle. Takaistuimen istuinosa on tasainen.

Toni Lindström

Lasikatto luo väljään matkustamoon entistäkin avaramman vaikutelman.

Lasikatto luo väljään matkustamoon entistäkin avaramman vaikutelman.

Toni Lindström

Takaluukku aukeaa ylös ja alaosan saa käännettyä ulospäin, jolloin nostokorkeus on pienempi. Tavaratilan pohjan alla on säilytyspaikka latauskaapeleille.

Takaluukku aukeaa ylös ja alaosan saa käännettyä ulospäin, jolloin nostokorkeus on pienempi. Tavaratilan pohjan alla on säilytyspaikka latauskaapeleille.

Toni Lindström

Maan­tiel­lä tu­lee kui­ten­kin hiu­kan eri­koi­nen tun­ne. BMW X5 tun­tuu huo­ju­van, ja sen ote tie­hen tun­tuu jopa vä­lil­lä ka­to­a­van. Ma­ta­lap­ro­fii­li­nen ren­gas­tus vai­kut­ta­nee asi­aan, ja ku­ten tie­de­tään, Suo­men tiet ovat uria täyn­nä, jos as­val­toin­ti­ko­ne ei ole sat­tu­nut ole­maan juu­ri liik­keel­lä.

Jos au­to ha­kee pai­koi­tel­len hiu­kan tun­tu­maa, on sii­nä vas­taa­vas­ti tar­jol­la sel­lai­set te­ho­re­ser­vit, et­tä ohi­tuk­set ja muut tar­peel­li­set tai tar­peet­to­mat py­räh­dyk­set ovat help­po­ja – ja myös nau­tin­nol­li­sia.

Kaa­su­pol­jin­ta pai­net­ta­es­sa au­to suo­ras­taan hei­lah­taa liik­keel­le ja kiih­tyy sii­hen mal­liin, et­tä pään­tuil­le on to­del­la­kin tar­vet­ta.

La­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä BMW X5 xDrive45e:llä on mah­dol­lis­ta ajel­la var­sin ta­lou­del­li­ses­ti. La­tauk­sen suh­teen on ol­ta­va kär­si­väl­li­nen, sil­lä ajo­a­kun la­taus tyh­jäs­tä täy­teen vie työ­päi­vän tai yö­nu­nien ver­ran.

Säh­köl­lä ajet­ta­es­sa BMW X5 on miel­lyt­tä­vän ja nau­tin­nol­li­sen help­po liik­keis­sään. La­tauk­seen vaa­dit­ta­va ai­ka saat­taa vai­kut­taa sii­hen, et­tä ben­sa­ko­ne hö­räh­te­lee ai­ka usein, jol­loin ku­lu­tus nou­see hel­pos­ti rei­luun kym­me­neen lit­raa sa­dal­la.

Toi­saal­ta ky­sees­sä on suu­ri au­toa, jon­ka lii­kut­ta­mi­nen vaa­tii ener­gi­aa.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

BMW X5 xDrive45e iPer­for­man­ce M Sport

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 2998 cm3, 210 kW (286 hv) /450 Nm/1600–3500 r/min + säh­kö­moot­to­ri 83 kW (113 hv), 250 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 290 kW (394 hv)/5000–6000 r/min, 600 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,6 s, huip­pu­no­peus 235 km/h

Ku­lu­tus

1,3 km/100 km, ben­sii­ni/25,1 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

29 g/km

Ajo­ak­ku

24 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

85 km

La­tau­sai­ka

7 h 25 min (AC 3,7 kW)

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4922, l. 2004, k. 1745 mm, ak­se­li­vä­li 2975 mm, oma­mas­sa 2510 kg, ve­to­mas­sa 2700/750 kg, ta­va­ra­ti­la 500–1720 l, tank­ki 69 l

Hin­ta

92 308 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 112 015 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN