Citroën C4 Cactuksessa on selkeää sukunäköä muihin Citroën-malleihin. Konservatiivisemman ulkonäön saanut C4 Cactus on tarjolla 31 väriyhdistelmällä.
Koeajossa Citroën C4 Cactus: Uusi taikamatto
Konservatiivisemman näköiseksi uudistunut C4 Cactus on sympaattisen tuntuinen kokonaisuus, ja siinä on Citroënille takavuosien takaa tuttua taikamaton tuntua.
Uusi Citroën C4 Cactus tuo edellismallia voimakkaammin mieleen Citroën 2CV:n, jonka valmistus aloitettiin vuonna 1948.
Alkuperäinen tavoite oli tehdä auto, jolla kaksi maanviljelijää voi viedä sadan kilon kuorman 60 kilometrin päähän torille, ja jolla pystyy tarvittaessa ylittämään vaikka kynnöspellon kananmunien rikkoutumatta.
Lehdistö tyrmäsi Pariisin autonäyttelyssä esitellyn Citroën 2CV:n naurettavana ja rumana.
Aika on mennyt eteenpäin, eikä uutta Citroën C4 Cactusta ole tyrmätty rumana ja naurettava. Myöskään sen suunnittelutavoitteet eivät ole samat kuin ammoin, vaikka yhteisiäkin piirteitä löytyy sopivasti modernisoituna.
Kahdesta yhdeksi
Citroën C4 Cactuksen ohjaamon ilme on pirteästi omanlaisensa ja poikkeaa valtavirrasta. Kojelaudan muotoilulla on saatu avaruutta etumatkustajan jalkatilaan. Vaakataso kojelaudan päällinen on omiaan tuomaan tilantuntua, ja hansikaslokeron kansi tuo retrofiilistä.
Aiemmasta C4 Cactuksesta tutut kyljen Air Bump -ilmatyynyt ovat nykymallissa hillitymmän kokoiset, ja ne on vain ovien alalaid
Kojelaudan vapaamman muotoilun mahdollistaa se, että matkustajan etuturvatyyny ei ponnahda esille kojelaudasta vaan kattoverhoilusta. Tässä on puolestaan syy siihen, miksi matkustajan aurinkolipassa ei ole niin sanottua meikkipeiliä: tyynyn lauetessa aurinkolipassa oleva peili voisi rikkoutua ja terävät sirpaleen vahingoittaa matkustajaa.
Syy siihen, että Citroën C4 Cactuksen ulkonäkö on mennyt hieman hillitympään suuntaan, löytynee Citroënin mallipolitiikasta. Aiemmin mallistossa olleen Citroën C4 Hatchbackin tuotanto on loppumassa, joten Citroën C4 Cactus korvaa tavallaan sekä edeltäjänsä että Hatchbackin.
Tavaratilan koossa Hatchbackiin tottuneet häviävät tässä malliuudistuksessa, sillä Cactuksessa on hattuhyllyn alla 60 litraa vähemmän tilaa.
Vähemmän ilmatyynyjä
Edellismallin Cactuksen ulkonäköä hallinneet Airbump-ilmatyynyt ovat kadonneet keulasta ja perästä, ja kyljessäkin ne ovat siirtyneet aiempaa huomaamattomammiksi oven alalaitaan.
Kojelaudan yleisilme on kokonaisuudessaan pirteä ja omanlaisensa. Nahkaremmein toteutetut ovien sisäkahvat tuovat tuulahduksen nostalgiaa ja sopivat kokonaisuuteen.
Tuttua on se, että takaovien sivulasit eivät aukea ylös-alassuunnassa. Takasivulasin avaaminen hoidetaan vivulla, joka työntää lasin takalaitaa ulospäin, jolloin lasi raottuu.
Tällä aiemmin pop-out-nimellä kulkeneella ratkaisulla on säästetty painoa, minkä mainitaankin olevan yksi Citroën C4 Cactuksen perusidea – uutuuden sanotaan olevan 150 kilogrammaa kilpailijoitaan kevyempi.
Etuistuimilla on mainiosti tilaa, ja kojelaudan muotoilu on omiaan tuomaan lisää tilantuntua. Kaksi aikuista miestä mahtuu takaistuimelle vaivatta. Kolmella miehitettynä takana on tiivis tunnelma, mikä on ymmärrettävää, sillä kyseessä on C-segmentin auto.
Kotisohvamukavuutta
Koeajossa olleessa korkeimmassa Shine-varustetasossa on vakiona Advanced Comfort -istuimet. Keskimmäiseen Feel-varustetasoon istuimet saa lisävarusteena, mutta edullisimpaan Live-varusteluun niitä ei saa.
Istuimissa on pohjalla vähemmän joustava, tukevampi vaahtokumi, ja istuimen pinnalla olevat vaahtokumi ja täyte ovat pohjaosaa pehmeämmät. Olkoon rakenne mikä tahansa, niin istuimet ovat nimensä mukaisesti pehmeän mukavat.
Etuistuimella istuessa tulee mieleen mukava kotinojatuoli. Pehmeä pintakerros ja jämäkämpi sisärakenne ovat omiaan lisäämään mukavuutta, vaikka sivuttaistuki jääkin vaatimattomaksi.
Itseään istuimelle sijoitellessa tulee tunne, että istuu kotosalla mukavan pehmeällä sohvalla.
Koeajoautossa lisävarusteena olleen Metropolitan red -sisutuksen värivalikoima on pirteä istuinverhoilua ja kojelaudan väriä myöten, ja tämä lisää entisestään kotisohvamaista tunnelmaa.
Pehmeän mukavat istuimet sopivat kokonaisuuteen mainiosti, vaikka ne eivät anna kaarteissa ihan viimeiseen saakka hiottua sivuttaistukea.
Toinen pieni miinus liittyy keskikyynärnojaan. Mukavan rennosti istuessa jää hieman kaipaamaan mahdollisuutta lepuuttaa kättä keskikyynärnojan päällä. Nykyasetuksilla keskinoja on kuitenkin liian takana, jotta kyynärpää nojaisi luontevasti sen päällä.
Mukavaa kyytiä
Citroën C4 Cactuksen mukavuutta parantaa, tai oikeastaan jopa korostaa, uusi hydraulisella vaimennuksella varustettu mukavuusjousitus (Hydraulic Cushion). Vaikka nimessä on sana hydraulic, ja Citroën on tunnettu kaasunestejousituksestaan, kyseessä ei ole kaasunestejousitus.
Takaistuin on varsin miedosti muotoiltu, ja se on etuistuimien tapaan pehmeän mukava. Takasivuikkunat eivät aukea ylös-alassuunnassa, vaan raottuvat auki takalaidasta.
Kierrejousien yhteydessä oleva iskunvaimentimen perusratkaisu on alun perin suunniteltu rallikäyttöön, ja sieltä se on löytänyt tiensä siviilikäyttöön. Vaimentimen öljyn virtausta sopivasti ohjailemalla voivat jouset olla mukavan pehmeät.
Progressiivisesti toimivalla vaimennuksella saadaan aikaan myös se, että jousitus ei tapaa suuremmissakaan töyssyissä pohjaanlyöntikumeja.
Ratkaisu on toimiva, sillä kori ei kallistele kaarteissa liiallisesti. Mutkateillä Citroën C4 Cactus kallistuu määrättyyn pisteeseen, mutta kori ei juurikaan niiaa siitä enempää sivusuunnassa.
Mutkateillä pärjää siis mainiosti – eniten menohaluja hillitsee istuimien heikohko sivuttaistuki. Menossa ei ole urheilullisuutta terävyyttä, vaan mukavan kevyttä kallistelua.
Pienemmät, ja myös suuremmat, töyssyt ylittyvät auton kokoluokka huomioiden mukavasti, sillä monen kokoluokkaa suuremmankaan auton jousitus ei niele epätasaisuuksia yhtä mallikkaan mukavasti.
Jos on joskus ajanut kaasunestejousitetulla Citroënillä, niin uudella Cactuksella kokee suurempien röykkyjen ylityksessä saman tunnelman. Kaasunestejousin varustettuja Citroëneja kutsuttiin aikanaan varsin yleisesti lentäviksi matoiksi, sillä meno tuntui usein hieman leijuvalta.
Tavaratila on hieman pienempi kuin useissa kilpailijoissa, eikä se laajene tasapohjaiseksi. Tarjolla oleva 350 litran vetoisuus riittää selkeän muotoilun ansiosta kuitenkin varsin pitkälle.
Töyssyn ylityksen jälkeen tulee tunne, että auto ikään kuin viivyttelisi jousituksen laskeutumisessa normaalikorkeuteen. Mutta käyttäjän kannalta on yhdentekevää, mitä vaimentimien sisällä tapahtuu, sillä kyyti on mukavaa.
Toinen automaatti
Jousitusmukavuuden ohella ajomelu pysyy Citroën C4 Cactuksessa hyvin kurissa, eikä menoa säestä häiritsevän kova ajoviiman suhina tai jyristävät rengasäänet. Koeajoautossa oli tosin alla nastattomat talvirenkaat, jotka ovat rengasvalikoimasta juurikin ne kaikkein hiljaisimmat.
Voimakkaasti kiihdytettäessä moottorin ääni kuuluu ohjaamoon, mutta 3-sylinterisen kujerrus tuntuu oikeastaan kuuluvan sympaattiseen kokonaisuuteen.
Moottorin voimavarat riittävät kelvollisesti neljänkin hengen kuormalla, vaikka meno ei olekaan sporttisen terhakkaa. Moottori vetää tasaisen vahvasti läpi koko kierroslukualueen, eikä tehopiikkiä tule missään vaiheessa.
Koeajoautossa oli automaattivaihteisto, joka on Aisinin valmistava ja momentinmuuntimella varustettu. Edellismallin automatisoituun manuaaliin verrattuna pykältäminen on huomattavasti sujuvampaa ja luontevampaa.
Vaihteistotyypin vaihtumisen myötä myös valitsin on vaihtanut paikkaa: aiemman automaatin kojelaudan painikkeet ovat historiaa, ja valitsin on nykyään ”normaalilla paikalla” keskikonsolissa.
Ihan hitaasti ryömitettäessä, ja silloinkin oikeastaan liikkeellelähdön alkuvaiheessa, vaihteisto ei tunnu lähtevän vetämään yhtä jouhevasti, kuin momentinmuuntimella varustetulla automaatilla on tottunut,
Hiljakseen valuteltaessa auto nytkähtää liikkeelle vasta sitten, kun jarrupoljin on lähes kokonaan vapautettu – ja sitten kuljettaja tuleekin helposti polkaisseeksi jarrua siinä määrin, että vauhti pysähtyy.
Uudistunut Citroën C4 Cactus on sopivasti erikoinen ja sopivasti tavanomainen, että se kelvannee vaihtoehdoksi mallistosta poistuvalle Citroën C4 Hatchbackille.
Ainakaan mukavuudessa ei tule pienintäkään heikennystä, sillä Cactus on kokoisekseen yllättävän mukava – niin istuimien, melun kuin jousitusmukavuudenkin osalta.
Miellyttää
Mukavuus
Sekä jousitus- että istuinmukavuus ovat tässä kokoluokassa huomattavan hyvät.
Ärsyttää
Ajoittainen terävyys
Vaihteisto tuntuu hitaasti ryömitettäessä tarttuvan vetämään turhan terävästi.
Yllättää
Jousitus
Selkeästi mukavuuspainotteinen jousitus pitää korin kallistelut kaarteissa yllättävän hyvin kurissa.
Yhteenveto
Ulkonäöltään konservatiivisemmaksi muuttunut C4 Cactus erottuu edelleen pirteästi valtavirrasta, ja myös ohjaamon ilme on piristävän omanlaisensa. Mukavuutta ja sopivaa erikoisuutta arvostavalle C4 Cactus on oiva valinta, ja se tuo positiivisessa mielessä mieleen Citroën 2CV:n.
(4 tähteä)
Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine Automaatti
Moottori
R3, turbo, 1199 cm3, 81 kW (110 hv)/5500 r/min, 205 Nm/1500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,9 s, huippunopeus 188 km/h
Kulutus
5,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
119 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4170, l. 1714, k. 1480 mm, akseliväli 2595 mm, omamassa 1145 kg, kantavuus 455 kg, vetomassa 920/570 kg, tavaratila 348 (358*) – 1170 l, tankki 50 l
Hinta
23 689 euroa, koeajoauto 27 706 euroa (2018)
* hattuhyllyn ja tavaratilan pohjan alla oleva tila
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Puuttuva linkki
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
Audi A6 Avant uudistuu
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi