Citroën C4 Cactuksessa on selkeää sukunäköä muihin Citroën-malleihin. Konservatiivisemman ulkonäön saanut C4 Cactus on tarjolla 31 väriyhdistelmällä.

Citroën C4 Cactuksessa on selkeää sukunäköä muihin Citroën-malleihin. Konservatiivisemman ulkonäön saanut C4 Cactus on tarjolla 31 väriyhdistelmällä.

Koeajossa Citroën C4 Cactus: Uusi taikamatto

Konser­va­tii­vi­semman näköiseksi uudistunut C4 Cactus on sympaattisen tuntuinen kokonaisuus, ja siinä on Citroënille takavuosien takaa tuttua taikamaton tuntua.

Auto Bild.Koeajot

Uu­si Cit­roën C4 Cac­tus tuo edel­lis­mal­lia voi­mak­kaam­min mie­leen Cit­roën 2CV:n, jon­ka val­mis­tus aloi­tet­tiin vuon­na 1948.

Al­ku­pe­räi­nen ta­voi­te oli teh­dä au­to, jol­la kak­si maan­vil­je­li­jää voi vie­dä sa­dan ki­lon kuor­man 60 ki­lo­met­rin pää­hän to­ril­le, ja jol­la pys­tyy tar­vit­ta­es­sa ylit­tä­mään vaik­ka kyn­nös­pel­lon ka­nan­mu­nien rik­kou­tu­mat­ta.

Leh­dis­tö tyr­mä­si Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä esi­tel­lyn Cit­roën 2CV:n nau­ret­ta­va­na ja ru­ma­na.

Ai­ka on men­nyt eteen­päin, ei­kä uut­ta Cit­roën C4 Cac­tus­ta ole tyr­mät­ty ru­ma­na ja nau­ret­ta­va. Myös­kään sen suun­nit­te­lu­ta­voit­teet ei­vät ole sa­mat kuin am­moin, vaik­ka yh­tei­si­ä­kin piir­tei­tä löy­tyy so­pi­vas­ti mo­der­ni­soi­tu­na.

Kah­des­ta yh­dek­si

Cit­roën C4 Cac­tuk­sen oh­jaa­mon il­me on pir­te­äs­ti oman­lai­sen­sa ja poik­ke­aa val­ta­vir­ras­ta. Ko­je­lau­dan muo­toi­lul­la on saa­tu ava­ruut­ta etu­mat­kus­ta­jan jal­ka­ti­laan. Vaa­ka­ta­so ko­je­lau­dan pääl­li­nen on omi­aan tuo­maan ti­lan­tun­tua, ja han­si­kas­lo­ke­ron kan­si tuo ret­ro­fii­lis­tä.

Aiemmasta C4 Cactuksesta tutut kyljen Air Bump -ilmatyynyt ovat nykymallissa hillitymmän kokoiset, ja ne on vain ovien alalaid

Aiemmasta C4 Cactuksesta tutut kyljen Air Bump -ilmatyynyt ovat nykymallissa hillitymmän kokoiset, ja ne on vain ovien alalaid

Ko­je­lau­dan va­paam­man muo­toi­lun mah­dol­lis­taa se, et­tä mat­kus­ta­jan etu­tur­va­tyy­ny ei pon­nah­da esil­le ko­je­lau­das­ta vaan kat­to­ver­hoi­lus­ta. Täs­sä on puo­les­taan syy sii­hen, mik­si mat­kus­ta­jan au­rin­ko­li­pas­sa ei ole niin sa­not­tua meik­ki­pei­liä: tyy­nyn lau­e­tes­sa au­rin­ko­li­pas­sa ole­va pei­li voi­si rik­kou­tua ja te­rä­vät sir­pa­leen va­hin­goit­taa mat­kus­ta­jaa.

Syy sii­hen, et­tä Cit­roën C4 Cac­tuk­sen ul­ko­nä­kö on men­nyt hie­man hil­li­tym­pään suun­taan, löy­ty­nee Cit­roë­nin mal­li­po­li­tii­kas­ta. Ai­em­min mal­lis­tos­sa ol­leen Cit­roën C4 Hatch­bac­kin tuo­tan­to on lop­pu­mas­sa, jo­ten Cit­roën C4 Cac­tus kor­vaa ta­val­laan sekä edel­tä­jän­sä et­tä Hatch­bac­kin.

Ta­va­ra­ti­lan koos­sa Hatch­bac­kiin tot­tu­neet hä­vi­ä­vät täs­sä mal­liu­u­dis­tuk­ses­sa, sil­lä Cac­tuk­ses­sa on hat­tu­hyl­lyn al­la 60 lit­raa vä­hem­män ti­laa.

Vä­hem­män il­ma­tyy­ny­jä

Edel­lis­mal­lin Cac­tuk­sen ul­ko­nä­köä hal­lin­neet Air­bump-il­ma­tyy­nyt ovat ka­don­neet keu­las­ta ja pe­räs­tä, ja kyl­jes­sä­kin ne ovat siir­ty­neet ai­em­paa huo­maa­mat­to­mam­mik­si oven ala­lai­taan.

Kojelaudan yleisilme on kokonaisuudessaan pirteä ja omanlaisensa. Nahkaremmein toteutetut ovien sisäkahvat tuovat tuulahduksen nostalgiaa ja sopivat kokonaisuuteen.

Kojelaudan yleisilme on kokonaisuudessaan pirteä ja omanlaisensa. Nahkaremmein toteutetut ovien sisäkahvat tuovat tuulahduksen nostalgiaa ja sopivat kokonaisuuteen.

Tut­tua on se, et­tä ta­ka­o­vien si­vu­la­sit ei­vät au­kea ylös-alas­suun­nas­sa. Ta­ka­si­vu­la­sin avaa­mi­nen hoi­de­taan vi­vul­la, joka työn­tää la­sin ta­ka­lai­taa ulos­päin, jol­loin lasi ra­ot­tuu.

Täl­lä ai­em­min pop-out-ni­mel­lä kul­ke­neel­la rat­kai­sul­la on sääs­tet­ty pai­noa, min­kä mai­ni­taan­kin ole­van yk­si Cit­roën C4 Cac­tuk­sen pe­ru­si­dea – uu­tuu­den sa­no­taan ole­van 150 ki­log­ram­maa kil­pai­li­joi­taan ke­vy­em­pi.

Etuis­tui­mil­la on mai­ni­os­ti ti­laa, ja ko­je­lau­dan muo­toi­lu on omi­aan tuo­maan li­sää ti­lan­tun­tua. Kak­si ai­kuis­ta mies­tä mah­tuu ta­kais­tui­mel­le vai­vat­ta. Kol­mel­la mie­hi­tet­ty­nä ta­ka­na on tii­vis tun­nel­ma, mikä on ym­mär­ret­tä­vää, sil­lä ky­sees­sä on C-seg­men­tin au­to.

Ko­ti­soh­va­mu­ka­vuut­ta

Ko­ea­jos­sa ol­lees­sa kor­keim­mas­sa Shine-va­rus­te­ta­sos­sa on va­ki­o­na Ad­van­ced Com­fort -is­tui­met. Kes­kim­mäi­seen Feel-va­rus­te­ta­soon is­tui­met saa li­sä­va­rus­tee­na, mut­ta edul­li­sim­paan Live-va­rus­te­luun nii­tä ei saa.

Is­tui­mis­sa on poh­jal­la vä­hem­män jous­ta­va, tu­ke­vam­pi vaah­to­ku­mi, ja is­tui­men pin­nal­la ole­vat vaah­to­ku­mi ja täy­te ovat poh­ja­o­saa peh­me­äm­mät. Ol­koon ra­ken­ne mikä ta­han­sa, niin is­tui­met ovat ni­men­sä mu­kai­ses­ti peh­me­än mu­ka­vat.

Etuistuimella istuessa tulee mieleen mukava kotinojatuoli. Pehmeä pintakerros ja jämäkämpi sisärakenne ovat omiaan lisäämään mukavuutta, vaikka sivuttaistuki jääkin vaatimattomaksi.

Etuistuimella istuessa tulee mieleen mukava kotinojatuoli. Pehmeä pintakerros ja jämäkämpi sisärakenne ovat omiaan lisäämään mukavuutta, vaikka sivuttaistuki jääkin vaatimattomaksi.

It­se­ään is­tui­mel­le si­joi­tel­les­sa tu­lee tun­ne, et­tä is­tuu ko­to­sal­la mu­ka­van peh­me­äl­lä soh­val­la.

Ko­ea­jo­au­tos­sa li­sä­va­rus­tee­na ol­leen Met­ro­po­li­tan red -si­su­tuk­sen vä­ri­va­li­koi­ma on pir­teä is­tuin­ver­hoi­lua ja ko­je­lau­dan vä­riä myö­ten, ja tämä li­sää en­ti­ses­tään ko­ti­soh­va­mais­ta tun­nel­maa.

Peh­me­än mu­ka­vat is­tui­met so­pi­vat ko­ko­nai­suu­teen mai­ni­os­ti, vaik­ka ne ei­vät an­na kaar­teis­sa ihan vii­mei­seen saak­ka hi­ot­tua si­vut­tais­tu­kea.

Toi­nen pie­ni mii­nus liit­tyy kes­ki­kyy­när­no­jaan. Mu­ka­van ren­nos­ti is­tu­es­sa jää hie­man kai­paa­maan mah­dol­li­suut­ta le­puut­taa kät­tä kes­ki­kyy­när­no­jan pääl­lä. Ny­ky­a­se­tuk­sil­la kes­ki­no­ja on kui­ten­kin lii­an ta­ka­na, jot­ta kyy­när­pää no­jai­si luon­te­vas­ti sen pääl­lä.

Mu­ka­vaa kyy­tiä

Cit­roën C4 Cac­tuk­sen mu­ka­vuut­ta pa­ran­taa, tai oi­ke­as­taan jopa ko­ros­taa, uu­si hyd­rau­li­sel­la vai­men­nuk­sel­la va­rus­tet­tu mu­ka­vuus­jou­si­tus (Hyd­rau­lic Cus­hi­on). Vaik­ka ni­mes­sä on sana hyd­rau­lic, ja Cit­roën on tun­net­tu kaa­su­nes­te­jou­si­tuk­ses­taan, ky­sees­sä ei ole kaa­su­nes­te­jou­si­tus.

Takaistuin on varsin miedosti muotoiltu, ja se on etuistuimien tapaan pehmeän mukava. Takasivuikkunat eivät aukea ylös-alassuunnassa, vaan raottuvat auki takalaidasta.

Takaistuin on varsin miedosti muotoiltu, ja se on etuistuimien tapaan pehmeän mukava. Takasivuikkunat eivät aukea ylös-alassuunnassa, vaan raottuvat auki takalaidasta.

Kier­re­jou­sien yh­tey­des­sä ole­va is­kun­vai­men­ti­men pe­rus­rat­kai­su on alun pe­rin suun­ni­tel­tu ral­li­käyt­töön, ja siel­tä se on löy­tä­nyt tien­sä si­vii­li­käyt­töön. Vai­men­ti­men öl­jyn vir­taus­ta so­pi­vas­ti oh­jai­le­mal­la voi­vat jou­set ol­la mu­ka­van peh­me­ät.

Prog­res­sii­vi­ses­ti toi­mi­val­la vai­men­nuk­sel­la saa­daan ai­kaan myös se, et­tä jou­si­tus ei ta­paa suu­rem­mis­sa­kaan töys­syis­sä poh­jaan­lyön­ti­ku­me­ja.

Rat­kai­su on toi­mi­va, sil­lä kori ei kal­lis­te­le kaar­teis­sa lii­al­li­ses­ti. Mut­ka­teil­lä Cit­roën C4 Cac­tus kal­lis­tuu mää­rät­tyyn pis­tee­seen, mut­ta kori ei juu­ri­kaan nii­aa sii­tä enem­pää si­vu­suun­nas­sa.

Mut­ka­teil­lä pär­jää siis mai­ni­os­ti – eni­ten me­no­ha­lu­ja hil­lit­see is­tui­mien hei­koh­ko si­vut­tais­tu­ki. Me­nos­sa ei ole ur­hei­lul­li­suut­ta te­rä­vyyt­tä, vaan mu­ka­van ke­vyt­tä kal­lis­te­lua.

Pie­nem­mät, ja myös suu­rem­mat, töys­syt ylit­ty­vät au­ton ko­ko­luok­ka huo­mi­oi­den mu­ka­vas­ti, sil­lä mo­nen ko­ko­luok­kaa suu­rem­man­kaan au­ton jou­si­tus ei nie­le epä­ta­sai­suuk­sia yh­tä mal­lik­kaan mu­ka­vas­ti.

Jos on jos­kus aja­nut kaa­su­nes­te­jou­si­te­tul­la Cit­roë­nil­lä, niin uu­del­la Cac­tuk­sel­la ko­kee suu­rem­pien röyk­ky­jen yli­tyk­ses­sä sa­man tun­nel­man. Kaa­su­nes­te­jou­sin va­rus­tet­tu­ja Cit­roë­ne­ja kut­sut­tiin ai­ka­naan var­sin ylei­ses­ti len­tä­vik­si ma­toik­si, sil­lä meno tun­tui usein hie­man lei­ju­val­ta.

Tavaratila on hieman pienempi kuin useissa kilpailijoissa, eikä se laajene tasapohjaiseksi. Tarjolla oleva 350 litran vetoisuus riittää selkeän muotoilun ansiosta kuitenkin varsin pitkälle.

Tavaratila on hieman pienempi kuin useissa kilpailijoissa, eikä se laajene tasapohjaiseksi. Tarjolla oleva 350 litran vetoisuus riittää selkeän muotoilun ansiosta kuitenkin varsin pitkälle.

Töys­syn yli­tyk­sen jäl­keen tu­lee tun­ne, et­tä au­to ikään kuin vii­vyt­te­li­si jou­si­tuk­sen las­keu­tu­mi­ses­sa nor­maa­li­kor­keu­teen. Mut­ta käyt­tä­jän kan­nal­ta on yh­den­te­ke­vää, mitä vai­men­ti­mien si­säl­lä ta­pah­tuu, sil­lä kyy­ti on mu­ka­vaa.

Toi­nen au­to­maat­ti

Jou­si­tus­mu­ka­vuu­den ohel­la ajo­me­lu py­syy Cit­roën C4 Cac­tuk­ses­sa hy­vin ku­ris­sa, ei­kä me­noa sä­es­tä häi­rit­se­vän kova ajo­vii­man su­hi­na tai jy­ris­tä­vät ren­ga­sää­net. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli to­sin al­la nas­tat­to­mat tal­vi­ren­kaat, jot­ka ovat ren­gas­va­li­koi­mas­ta juu­ri­kin ne kaik­kein hil­jai­sim­mat.

Voi­mak­kaas­ti kiih­dy­tet­tä­es­sä moot­to­rin ää­ni kuu­luu oh­jaa­moon, mut­ta 3-sy­lin­te­ri­sen ku­jer­rus tun­tuu oi­ke­as­taan kuu­lu­van sym­paat­ti­seen ko­ko­nai­suu­teen.

Moot­to­rin voi­ma­va­rat riit­tä­vät kel­vol­li­ses­ti nel­jän­kin hen­gen kuor­mal­la, vaik­ka meno ei ole­kaan sport­ti­sen ter­hak­kaa. Moot­to­ri ve­tää ta­sai­sen vah­vas­ti läpi koko kier­ros­lu­ku­a­lu­een, ei­kä te­ho­piik­kiä tule mis­sään vai­hees­sa.

Ko­ea­jo­au­tos­sa oli au­to­maat­ti­vaih­teis­to, joka on Ai­si­nin val­mis­ta­va ja mo­men­tin­muun­ti­mel­la va­rus­tet­tu. Edel­lis­mal­lin au­to­ma­ti­soi­tuun ma­nu­aa­liin ver­rat­tu­na py­käl­tä­mi­nen on huo­mat­ta­vas­ti su­ju­vam­paa ja luon­te­vam­paa.

Vaih­teis­to­tyy­pin vaih­tu­mi­sen myö­tä myös va­lit­sin on vaih­ta­nut paik­kaa: ai­em­man au­to­maa­tin ko­je­lau­dan pai­nik­keet ovat his­to­ri­aa, ja va­lit­sin on ny­ky­ään ”nor­maa­lil­la pai­kal­la” kes­ki­kon­so­lis­sa.

Ihan hi­taas­ti ryö­mi­tet­tä­es­sä, ja sil­loin­kin oi­ke­as­taan liik­keel­le­läh­dön al­ku­vai­hees­sa, vaih­teis­to ei tun­nu läh­te­vän ve­tä­mään yh­tä jou­he­vas­ti, kuin mo­men­tin­muun­ti­mel­la va­rus­te­tul­la au­to­maa­til­la on tot­tu­nut,

Hil­jak­seen va­lu­tel­ta­es­sa au­to nyt­käh­tää liik­keel­le vas­ta sit­ten, kun jar­ru­pol­jin on lä­hes ko­ko­naan va­pau­tet­tu – ja sit­ten kul­jet­ta­ja tu­lee­kin hel­pos­ti pol­kais­seek­si jar­rua sii­nä mää­rin, et­tä vauh­ti py­säh­tyy.

Uu­dis­tu­nut Cit­roën C4 Cac­tus on so­pi­vas­ti eri­koi­nen ja so­pi­vas­ti ta­va­no­mai­nen, et­tä se kel­van­nee vaih­to­eh­dok­si mal­lis­tos­ta pois­tu­val­le Cit­roën C4 Hatch­bac­kil­le.

Ai­na­kaan mu­ka­vuu­des­sa ei tule pie­nin­tä­kään hei­ken­nys­tä, sil­lä Cac­tus on ko­koi­sek­seen yl­lät­tä­vän mu­ka­va – niin is­tui­mien, me­lun kuin jou­si­tus­mu­ka­vuu­den­kin osal­ta.

Miel­lyt­tää

Mu­ka­vuus

Sekä jou­si­tus- et­tä is­tuin­mu­ka­vuus ovat täs­sä ko­ko­luo­kas­sa huo­mat­ta­van hy­vät.

Är­syt­tää

Ajoit­tai­nen te­rä­vyys

Vaih­teis­to tun­tuu hi­taas­ti ryö­mi­tet­tä­es­sä tart­tu­van ve­tä­mään tur­han te­rä­väs­ti.

Yl­lät­tää

Jou­si­tus

Sel­ke­äs­ti mu­ka­vuus­pai­not­tei­nen jou­si­tus pi­tää ko­rin kal­lis­te­lut kaar­teis­sa yl­lät­tä­vän hy­vin ku­ris­sa.

Yh­teen­ve­to

Ul­ko­nä­öl­tään kon­ser­va­tii­vi­sem­mak­si muut­tu­nut C4 Cac­tus erot­tuu edel­leen pir­te­äs­ti val­ta­vir­ras­ta, ja myös oh­jaa­mon il­me on pi­ris­tä­vän oman­lai­sen­sa. Mu­ka­vuut­ta ja so­pi­vaa eri­koi­suut­ta ar­vos­ta­val­le C4 Cac­tus on oi­va va­lin­ta, ja se tuo po­si­tii­vi­ses­sa mie­les­sä mie­leen Cit­roën 2CV:n.

(4 täh­teä)

Cit­roën C4 Cac­tus Pu­re­Tech 110 Shine Au­to­maat­ti

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 1199 cm3, 81 kW (110 hv)/5500 r/min, 205 Nm/1500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,9 s, huip­pu­no­peus 188 km/h

Ku­lu­tus

5,3 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

119 g/km

Voi­man­siir­to

A6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4170, l. 1714, k. 1480 mm, ak­se­li­vä­li 2595 mm, oma­mas­sa 1145 kg, kan­ta­vuus 455 kg, ve­to­mas­sa 920/570 kg, ta­va­ra­ti­la 348 (358*) – 1170 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

23 689 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 27 706 eu­roa (2018)

* hat­tu­hyl­lyn ja ta­va­ra­ti­lan poh­jan al­la ole­va tila

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU