Citroën C4 Cactuksessa on selkeää sukunäköä muihin Citroën-malleihin. Konservatiivisemman ulkonäön saanut C4 Cactus on tarjolla 31 väriyhdistelmällä.
Koeajossa Citroën C4 Cactus: Uusi taikamatto
Konservatiivisemman näköiseksi uudistunut C4 Cactus on sympaattisen tuntuinen kokonaisuus, ja siinä on Citroënille takavuosien takaa tuttua taikamaton tuntua.
Uusi Citroën C4 Cactus tuo edellismallia voimakkaammin mieleen Citroën 2CV:n, jonka valmistus aloitettiin vuonna 1948.
Alkuperäinen tavoite oli tehdä auto, jolla kaksi maanviljelijää voi viedä sadan kilon kuorman 60 kilometrin päähän torille, ja jolla pystyy tarvittaessa ylittämään vaikka kynnöspellon kananmunien rikkoutumatta.
Lehdistö tyrmäsi Pariisin autonäyttelyssä esitellyn Citroën 2CV:n naurettavana ja rumana.
Aika on mennyt eteenpäin, eikä uutta Citroën C4 Cactusta ole tyrmätty rumana ja naurettava. Myöskään sen suunnittelutavoitteet eivät ole samat kuin ammoin, vaikka yhteisiäkin piirteitä löytyy sopivasti modernisoituna.
Kahdesta yhdeksi
Citroën C4 Cactuksen ohjaamon ilme on pirteästi omanlaisensa ja poikkeaa valtavirrasta. Kojelaudan muotoilulla on saatu avaruutta etumatkustajan jalkatilaan. Vaakataso kojelaudan päällinen on omiaan tuomaan tilantuntua, ja hansikaslokeron kansi tuo retrofiilistä.
Aiemmasta C4 Cactuksesta tutut kyljen Air Bump -ilmatyynyt ovat nykymallissa hillitymmän kokoiset, ja ne on vain ovien alalaid
Kojelaudan vapaamman muotoilun mahdollistaa se, että matkustajan etuturvatyyny ei ponnahda esille kojelaudasta vaan kattoverhoilusta. Tässä on puolestaan syy siihen, miksi matkustajan aurinkolipassa ei ole niin sanottua meikkipeiliä: tyynyn lauetessa aurinkolipassa oleva peili voisi rikkoutua ja terävät sirpaleen vahingoittaa matkustajaa.
Syy siihen, että Citroën C4 Cactuksen ulkonäkö on mennyt hieman hillitympään suuntaan, löytynee Citroënin mallipolitiikasta. Aiemmin mallistossa olleen Citroën C4 Hatchbackin tuotanto on loppumassa, joten Citroën C4 Cactus korvaa tavallaan sekä edeltäjänsä että Hatchbackin.
Tavaratilan koossa Hatchbackiin tottuneet häviävät tässä malliuudistuksessa, sillä Cactuksessa on hattuhyllyn alla 60 litraa vähemmän tilaa.
Vähemmän ilmatyynyjä
Edellismallin Cactuksen ulkonäköä hallinneet Airbump-ilmatyynyt ovat kadonneet keulasta ja perästä, ja kyljessäkin ne ovat siirtyneet aiempaa huomaamattomammiksi oven alalaitaan.
Kojelaudan yleisilme on kokonaisuudessaan pirteä ja omanlaisensa. Nahkaremmein toteutetut ovien sisäkahvat tuovat tuulahduksen nostalgiaa ja sopivat kokonaisuuteen.
Tuttua on se, että takaovien sivulasit eivät aukea ylös-alassuunnassa. Takasivulasin avaaminen hoidetaan vivulla, joka työntää lasin takalaitaa ulospäin, jolloin lasi raottuu.
Tällä aiemmin pop-out-nimellä kulkeneella ratkaisulla on säästetty painoa, minkä mainitaankin olevan yksi Citroën C4 Cactuksen perusidea – uutuuden sanotaan olevan 150 kilogrammaa kilpailijoitaan kevyempi.
Etuistuimilla on mainiosti tilaa, ja kojelaudan muotoilu on omiaan tuomaan lisää tilantuntua. Kaksi aikuista miestä mahtuu takaistuimelle vaivatta. Kolmella miehitettynä takana on tiivis tunnelma, mikä on ymmärrettävää, sillä kyseessä on C-segmentin auto.
Kotisohvamukavuutta
Koeajossa olleessa korkeimmassa Shine-varustetasossa on vakiona Advanced Comfort -istuimet. Keskimmäiseen Feel-varustetasoon istuimet saa lisävarusteena, mutta edullisimpaan Live-varusteluun niitä ei saa.
Istuimissa on pohjalla vähemmän joustava, tukevampi vaahtokumi, ja istuimen pinnalla olevat vaahtokumi ja täyte ovat pohjaosaa pehmeämmät. Olkoon rakenne mikä tahansa, niin istuimet ovat nimensä mukaisesti pehmeän mukavat.
Etuistuimella istuessa tulee mieleen mukava kotinojatuoli. Pehmeä pintakerros ja jämäkämpi sisärakenne ovat omiaan lisäämään mukavuutta, vaikka sivuttaistuki jääkin vaatimattomaksi.
Itseään istuimelle sijoitellessa tulee tunne, että istuu kotosalla mukavan pehmeällä sohvalla.
Koeajoautossa lisävarusteena olleen Metropolitan red -sisutuksen värivalikoima on pirteä istuinverhoilua ja kojelaudan väriä myöten, ja tämä lisää entisestään kotisohvamaista tunnelmaa.
Pehmeän mukavat istuimet sopivat kokonaisuuteen mainiosti, vaikka ne eivät anna kaarteissa ihan viimeiseen saakka hiottua sivuttaistukea.
Toinen pieni miinus liittyy keskikyynärnojaan. Mukavan rennosti istuessa jää hieman kaipaamaan mahdollisuutta lepuuttaa kättä keskikyynärnojan päällä. Nykyasetuksilla keskinoja on kuitenkin liian takana, jotta kyynärpää nojaisi luontevasti sen päällä.
Mukavaa kyytiä
Citroën C4 Cactuksen mukavuutta parantaa, tai oikeastaan jopa korostaa, uusi hydraulisella vaimennuksella varustettu mukavuusjousitus (Hydraulic Cushion). Vaikka nimessä on sana hydraulic, ja Citroën on tunnettu kaasunestejousituksestaan, kyseessä ei ole kaasunestejousitus.
Takaistuin on varsin miedosti muotoiltu, ja se on etuistuimien tapaan pehmeän mukava. Takasivuikkunat eivät aukea ylös-alassuunnassa, vaan raottuvat auki takalaidasta.
Kierrejousien yhteydessä oleva iskunvaimentimen perusratkaisu on alun perin suunniteltu rallikäyttöön, ja sieltä se on löytänyt tiensä siviilikäyttöön. Vaimentimen öljyn virtausta sopivasti ohjailemalla voivat jouset olla mukavan pehmeät.
Progressiivisesti toimivalla vaimennuksella saadaan aikaan myös se, että jousitus ei tapaa suuremmissakaan töyssyissä pohjaanlyöntikumeja.
Ratkaisu on toimiva, sillä kori ei kallistele kaarteissa liiallisesti. Mutkateillä Citroën C4 Cactus kallistuu määrättyyn pisteeseen, mutta kori ei juurikaan niiaa siitä enempää sivusuunnassa.
Mutkateillä pärjää siis mainiosti – eniten menohaluja hillitsee istuimien heikohko sivuttaistuki. Menossa ei ole urheilullisuutta terävyyttä, vaan mukavan kevyttä kallistelua.
Pienemmät, ja myös suuremmat, töyssyt ylittyvät auton kokoluokka huomioiden mukavasti, sillä monen kokoluokkaa suuremmankaan auton jousitus ei niele epätasaisuuksia yhtä mallikkaan mukavasti.
Jos on joskus ajanut kaasunestejousitetulla Citroënillä, niin uudella Cactuksella kokee suurempien röykkyjen ylityksessä saman tunnelman. Kaasunestejousin varustettuja Citroëneja kutsuttiin aikanaan varsin yleisesti lentäviksi matoiksi, sillä meno tuntui usein hieman leijuvalta.
Tavaratila on hieman pienempi kuin useissa kilpailijoissa, eikä se laajene tasapohjaiseksi. Tarjolla oleva 350 litran vetoisuus riittää selkeän muotoilun ansiosta kuitenkin varsin pitkälle.
Töyssyn ylityksen jälkeen tulee tunne, että auto ikään kuin viivyttelisi jousituksen laskeutumisessa normaalikorkeuteen. Mutta käyttäjän kannalta on yhdentekevää, mitä vaimentimien sisällä tapahtuu, sillä kyyti on mukavaa.
Toinen automaatti
Jousitusmukavuuden ohella ajomelu pysyy Citroën C4 Cactuksessa hyvin kurissa, eikä menoa säestä häiritsevän kova ajoviiman suhina tai jyristävät rengasäänet. Koeajoautossa oli tosin alla nastattomat talvirenkaat, jotka ovat rengasvalikoimasta juurikin ne kaikkein hiljaisimmat.
Voimakkaasti kiihdytettäessä moottorin ääni kuuluu ohjaamoon, mutta 3-sylinterisen kujerrus tuntuu oikeastaan kuuluvan sympaattiseen kokonaisuuteen.
Moottorin voimavarat riittävät kelvollisesti neljänkin hengen kuormalla, vaikka meno ei olekaan sporttisen terhakkaa. Moottori vetää tasaisen vahvasti läpi koko kierroslukualueen, eikä tehopiikkiä tule missään vaiheessa.
Koeajoautossa oli automaattivaihteisto, joka on Aisinin valmistava ja momentinmuuntimella varustettu. Edellismallin automatisoituun manuaaliin verrattuna pykältäminen on huomattavasti sujuvampaa ja luontevampaa.
Vaihteistotyypin vaihtumisen myötä myös valitsin on vaihtanut paikkaa: aiemman automaatin kojelaudan painikkeet ovat historiaa, ja valitsin on nykyään ”normaalilla paikalla” keskikonsolissa.
Ihan hitaasti ryömitettäessä, ja silloinkin oikeastaan liikkeellelähdön alkuvaiheessa, vaihteisto ei tunnu lähtevän vetämään yhtä jouhevasti, kuin momentinmuuntimella varustetulla automaatilla on tottunut,
Hiljakseen valuteltaessa auto nytkähtää liikkeelle vasta sitten, kun jarrupoljin on lähes kokonaan vapautettu – ja sitten kuljettaja tuleekin helposti polkaisseeksi jarrua siinä määrin, että vauhti pysähtyy.
Uudistunut Citroën C4 Cactus on sopivasti erikoinen ja sopivasti tavanomainen, että se kelvannee vaihtoehdoksi mallistosta poistuvalle Citroën C4 Hatchbackille.
Ainakaan mukavuudessa ei tule pienintäkään heikennystä, sillä Cactus on kokoisekseen yllättävän mukava – niin istuimien, melun kuin jousitusmukavuudenkin osalta.
Miellyttää
Mukavuus
Sekä jousitus- että istuinmukavuus ovat tässä kokoluokassa huomattavan hyvät.
Ärsyttää
Ajoittainen terävyys
Vaihteisto tuntuu hitaasti ryömitettäessä tarttuvan vetämään turhan terävästi.
Yllättää
Jousitus
Selkeästi mukavuuspainotteinen jousitus pitää korin kallistelut kaarteissa yllättävän hyvin kurissa.
Yhteenveto
Ulkonäöltään konservatiivisemmaksi muuttunut C4 Cactus erottuu edelleen pirteästi valtavirrasta, ja myös ohjaamon ilme on piristävän omanlaisensa. Mukavuutta ja sopivaa erikoisuutta arvostavalle C4 Cactus on oiva valinta, ja se tuo positiivisessa mielessä mieleen Citroën 2CV:n.
(4 tähteä)
Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine Automaatti
Moottori
R3, turbo, 1199 cm3, 81 kW (110 hv)/5500 r/min, 205 Nm/1500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,9 s, huippunopeus 188 km/h
Kulutus
5,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
119 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4170, l. 1714, k. 1480 mm, akseliväli 2595 mm, omamassa 1145 kg, kantavuus 455 kg, vetomassa 920/570 kg, tavaratila 348 (358*) – 1170 l, tankki 50 l
Hinta
23 689 euroa, koeajoauto 27 706 euroa (2018)
* hattuhyllyn ja tavaratilan pohjan alla oleva tila
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Myös saksalaisen rock-muusikko Udo Lindenbergin varastettu Porsche löytyi merikontista.
Myös saksalaisen rock-muusikko Udo Lindenbergin varastettu Porsche löytyi merikontista.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Sujuva toistoa kompaktissa muodossa
Nuoruus ja menneisyys kohtaavat
Diapolinen kuulokevahvistin-dac
Vain äänenlaadun takia
Sonylta uusi älykaiutin
Äärimmäistä da-muunnosta
NuPrimelta uusi d-luokkainen
Toimiva koti vanhassa kerrostalossa
Lisää kodikkuutta kuoseilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan
Muista: Varo aura-autoa!
UUTTA
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Silentium: Aloittaa aktiivisen vastamelutekniikan kehitystyön
LUETUIMMAT