Kolmannen polven Dacia Sandero on käytännöllinen ja sekä jousitukseltaan että ohjaukseltaan erittäin mukava auto.
Juha Peltonen
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Dacia Sanderoon on helppo ihastua nimenomaan Hatchbackin yksinkertaisen toimivuuden, mutta myös laadukkaan viimeistelyn ansiosta.
Dacia Sanderon alkutarinaa voidaan pitää meikäläisittäin lähes eksoottisena: ensimmäisen polven mallisto luotiin nimittäin alun pitäen Etelä-Amerikan markkinoille, ja mallin myynti alkoi Euroopassa vuonna 2008. Nyt on edetty jo kolmanteen sukupolveen.
Vaikka uusin Dacia Sandero on määrätyllä tavalla perinteinen, niin juuri siinä piilee sen suuri vahvuus, ja siksi se miellyttää monia. Dacia Sanderon parissa ei tarvitse opiskella tuhatsivuista multimedia-lisäohjekirjaa, vaan toiminnot ovat selkeästi esillä.
Dacia Sandero TCe 90 A Comfortissa on myös takana ledivalot.
Juha Peltonen
Comfort-varusteluun kuuluvat 15-tuumaiset teräsvanteet pölykapselein.
Juha Peltonen
Matkustamon viimeistely on tasokasta, ja kojelaudan etuosa on tässä hintaluokassa epätavallisen paksusti pehmustettu. Kosketusnäyttö on 8-tuumainen. Suomenkieliseen multimediajärjestelmään kuuluu muun muassa radio, neljä kaiutinta, älypuhelinpeilausvalmius ja radion kaukosäätö ohjauspyörässä. Dacia Sanderon CVT-vaihteisto merkitsee perusautossa tuntuvaa lisämukavuutta.
Juha Peltonen
Pehmustettua pintaa.
Juha Peltonen
Tanakat etuistuimet antavat kohtuullisen hyvin sivuttaistukea. Istuintyyny on pituudeltaan asiallinen.
Juha Peltonen
Takana on sopivan runsaasti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Dacia Sanderon hinnat starttaavat 12 399 eurosta, ja Access-varusteltu Dacia Sandero on tällä hetkellä (2021) Suomen edullisin henkilöauto. Testiauton lähtöhinta on Comfort-automaattina 16 399 euroa.
Varusteltuna Dacia Sandero ei vaikuta millään muotoa perusautolta, vaan siihen siunaantuu parhaalla varustetasolla ominaisuuksia monipuolisesti. Testiauton lisävarusteisiin lukeutuivat katvealueen valvonta, peruutuskamera, pysäköintitutka edessä, multimediajärjestelmä, metalliväri ja varapyörä – näille varusteille kertyi lisähintaa noin 2 000 euroa.
CVT on mainio valinta
Dacia Sanderon parhaisiin ominaisuuksiin lukeutuu Renaultin 3-sylinterinen turbomoottori, joka kiertää mieltä ylentävän nöyrästi, mutta joka myös vääntää alhaalta. Melutaso pysyy tasanopeudella mukavan etäisenä, eikä se kohoa kiihdytyksissäkään liialliseksi, kunhan muistaa käyttää CVT-automaattivaihteiston kierroksia oikeaoppisesti.
Automaattivaihteisen TCe 90:n huippuvääntö 142 Nm/3 750 r/min on nimellisesti alhaisempi kuin manuaalivaihteisen 160 newtonmetriä. Tehoa saadaan 90 arkikäyttöön valjastettua hevosvoimaa.
CVT-tyyppinen portaaton automaattivaihteisto vaihtaa erittäin pehmeästi, ja kiihtyvyys on odottamattoman reippaan tuntuista. Vaikka tehdas ilmoittaa kiihtyvyyslukemaksi nollasta sataan maltilliset 13,4 sekuntia, niin käytännössä tilanne on se, mikä usein on muillakin CVT-vaihteisilla autoilla: muut jäävät liikennevaloissa kuin seinään.
CVT onkin juhlava mukavuusvaruste tällaisessa perustason autossa, ajoi sillä sitten kaupungissa tai maantiellä. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli kaupunkiajossa 6,7 l/100 km – mallin WLTP-keskikulutus on 5,8 l/100 km.
Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa varsin tunnokas ollakseen sähköisesti tehostettu, ja siihen on selityksenä nopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus. Millaiseksi muodostui yleinen ajofiilis Sanderolla parin päivän jälkeen? Lähes juhlavaksi, vaikka kyseessä on ihan perusauto. Tunnelmaan vaikuttivat vakaa jousitus ja miellyttävä ohjauksen keskialuetuntuma. Lisäksi auton kääntöympyrän halkaisija osoittautuu miellyttävän kompaktiksi. Miinusta tuli siitä, että lähi- ja kaukovalojen keskinäinen ero tuntuu turhan suurelta.
Perinteiset päänäytöt
Matkustamon viimeistely on tasokasta, eikä missään ilmene edullisen hintaluokan vaikutelmaa. Päin vastoin, kojelaudan etuosa on jopa tässä hintaluokassa epätavallisen paksusti pehmustettu. Pyöreät, analogiset ja kookkaat päämittarit ovat aivan parhaasta päästä.
Samat näytöt ovat tuttuja esimerkiksi Renault Express -pikkupakettiautosta. Perinteinen virtalukko ja kokoon taittumaton virta-avain ovat nostalgisia yksityiskohtia.
TCe 90 on napakka 3-sylinterinen turbomoottori.
Juha Peltonen
Suurin tavaratila ei ole tasapintainen, mutta kontissa on hyödyllistä syvyyttä.
Juha Peltonen
Dacia Sandero TCe 90 A Comfortissa on led-ajovalot.
Juha Peltonen
Ilmastoinnin säätimet ovat nopeakäyttöisesti mekaaniset säätöpyörät, ja ilmastointi kytketään mekaanisesta painikkeesta. USB-portteja on edessä matkustaville kaksi, joista toinen on sijoitettu kojelaudan yläosaan kosketusnäytön viereen kuljettajan puolelle.
8-tuumainen kosketusnäyttö on värikylläinen ja navigaattorin opastus luontevaa. Dacia Sanderossa on auton hintaluokkaan nähden myös laadukas radion äänentoisto.
Ohjauspyörässä on korkeussäädön ohella myös syvyyssäätö. Tanakat etuistuimet tarjoavat kohtuullisen hyvän sivuttaistuen, ja istuintyyny on pituudeltaan asiallinen. Etuturvavöissä ei valitettavasti ole korkeussäätöä, mutta onneksi kuljettaja pystyy kompensoimaan tilannetta istuimensa korkeussäädöllä.
Takaistuimelle on nopea kulkea takaovien avautuessa riittävään kulmaan. Polvi- ja pääntilaa jää takana sopivan runsaasti myös pidemmille matkalaisille.
Testiauton perustavaratila oli hyödyllisen syvä. Suurinta tavaratilaa saadaan 1 455 litraa, mutta laajennus ei ole tasapohjainen. Myös vaunun veto luonnistuu, kunhan jarrullinen kärry ei ole yli 1,1-tonninen.
Juha Peltonen
Dacia Sandero TCe 90 A Comfort
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 67 kW (90 hv)/5000 r/min, 142 Nm/3750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 13,4 s, huippunopeus 169 km/h
Kulutus
5,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
132 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 4088, l. 1848, k. 1499 mm, akseliväli 2604 mm, maavara 162 mm, omamassa 1197 kg, kantavuus 464 kg, vetomassa 1100/585 kg, tavaratila 310–1455 l, tankki 50 l
Hinta
16 399 euroa, koeajoauto 18 319 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yamahan uudet minimonitorit
Harhaoppisuuden ylistys
Legendan paluu
Martenin uusi Mingus Septet
Gold Note Vasari Shibata
Parempi kuin koskaan
Kirjailija Laura Pollarin kodissa Kööpenhaminassa näkyy kupliva rakkaus väreihin
Torvikaiutin jalustalla
Denonilta uusi verkkosoitin/dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN