Kolmannen polven Dacia Sandero on käytännöllinen ja sekä jousitukseltaan että ohjaukseltaan erittäin mukava auto.
Juha Peltonen
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Dacia Sanderoon on helppo ihastua nimenomaan Hatchbackin yksinkertaisen toimivuuden, mutta myös laadukkaan viimeistelyn ansiosta.
Dacia Sanderon alkutarinaa voidaan pitää meikäläisittäin lähes eksoottisena: ensimmäisen polven mallisto luotiin nimittäin alun pitäen Etelä-Amerikan markkinoille, ja mallin myynti alkoi Euroopassa vuonna 2008. Nyt on edetty jo kolmanteen sukupolveen.
Vaikka uusin Dacia Sandero on määrätyllä tavalla perinteinen, niin juuri siinä piilee sen suuri vahvuus, ja siksi se miellyttää monia. Dacia Sanderon parissa ei tarvitse opiskella tuhatsivuista multimedia-lisäohjekirjaa, vaan toiminnot ovat selkeästi esillä.
Dacia Sandero TCe 90 A Comfortissa on myös takana ledivalot.
Juha Peltonen
Comfort-varusteluun kuuluvat 15-tuumaiset teräsvanteet pölykapselein.
Juha Peltonen
Matkustamon viimeistely on tasokasta, ja kojelaudan etuosa on tässä hintaluokassa epätavallisen paksusti pehmustettu. Kosketusnäyttö on 8-tuumainen. Suomenkieliseen multimediajärjestelmään kuuluu muun muassa radio, neljä kaiutinta, älypuhelinpeilausvalmius ja radion kaukosäätö ohjauspyörässä. Dacia Sanderon CVT-vaihteisto merkitsee perusautossa tuntuvaa lisämukavuutta.
Juha Peltonen
Pehmustettua pintaa.
Juha Peltonen
Tanakat etuistuimet antavat kohtuullisen hyvin sivuttaistukea. Istuintyyny on pituudeltaan asiallinen.
Juha Peltonen
Takana on sopivan runsaasti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Dacia Sanderon hinnat starttaavat 12 399 eurosta, ja Access-varusteltu Dacia Sandero on tällä hetkellä (2021) Suomen edullisin henkilöauto. Testiauton lähtöhinta on Comfort-automaattina 16 399 euroa.
Varusteltuna Dacia Sandero ei vaikuta millään muotoa perusautolta, vaan siihen siunaantuu parhaalla varustetasolla ominaisuuksia monipuolisesti. Testiauton lisävarusteisiin lukeutuivat katvealueen valvonta, peruutuskamera, pysäköintitutka edessä, multimediajärjestelmä, metalliväri ja varapyörä – näille varusteille kertyi lisähintaa noin 2 000 euroa.
CVT on mainio valinta
Dacia Sanderon parhaisiin ominaisuuksiin lukeutuu Renaultin 3-sylinterinen turbomoottori, joka kiertää mieltä ylentävän nöyrästi, mutta joka myös vääntää alhaalta. Melutaso pysyy tasanopeudella mukavan etäisenä, eikä se kohoa kiihdytyksissäkään liialliseksi, kunhan muistaa käyttää CVT-automaattivaihteiston kierroksia oikeaoppisesti.
Automaattivaihteisen TCe 90:n huippuvääntö 142 Nm/3 750 r/min on nimellisesti alhaisempi kuin manuaalivaihteisen 160 newtonmetriä. Tehoa saadaan 90 arkikäyttöön valjastettua hevosvoimaa.
CVT-tyyppinen portaaton automaattivaihteisto vaihtaa erittäin pehmeästi, ja kiihtyvyys on odottamattoman reippaan tuntuista. Vaikka tehdas ilmoittaa kiihtyvyyslukemaksi nollasta sataan maltilliset 13,4 sekuntia, niin käytännössä tilanne on se, mikä usein on muillakin CVT-vaihteisilla autoilla: muut jäävät liikennevaloissa kuin seinään.
CVT onkin juhlava mukavuusvaruste tällaisessa perustason autossa, ajoi sillä sitten kaupungissa tai maantiellä. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli kaupunkiajossa 6,7 l/100 km – mallin WLTP-keskikulutus on 5,8 l/100 km.
Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa varsin tunnokas ollakseen sähköisesti tehostettu, ja siihen on selityksenä nopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus. Millaiseksi muodostui yleinen ajofiilis Sanderolla parin päivän jälkeen? Lähes juhlavaksi, vaikka kyseessä on ihan perusauto. Tunnelmaan vaikuttivat vakaa jousitus ja miellyttävä ohjauksen keskialuetuntuma. Lisäksi auton kääntöympyrän halkaisija osoittautuu miellyttävän kompaktiksi. Miinusta tuli siitä, että lähi- ja kaukovalojen keskinäinen ero tuntuu turhan suurelta.
Perinteiset päänäytöt
Matkustamon viimeistely on tasokasta, eikä missään ilmene edullisen hintaluokan vaikutelmaa. Päin vastoin, kojelaudan etuosa on jopa tässä hintaluokassa epätavallisen paksusti pehmustettu. Pyöreät, analogiset ja kookkaat päämittarit ovat aivan parhaasta päästä.
Samat näytöt ovat tuttuja esimerkiksi Renault Express -pikkupakettiautosta. Perinteinen virtalukko ja kokoon taittumaton virta-avain ovat nostalgisia yksityiskohtia.
TCe 90 on napakka 3-sylinterinen turbomoottori.
Juha Peltonen
Suurin tavaratila ei ole tasapintainen, mutta kontissa on hyödyllistä syvyyttä.
Juha Peltonen
Dacia Sandero TCe 90 A Comfortissa on led-ajovalot.
Juha Peltonen
Ilmastoinnin säätimet ovat nopeakäyttöisesti mekaaniset säätöpyörät, ja ilmastointi kytketään mekaanisesta painikkeesta. USB-portteja on edessä matkustaville kaksi, joista toinen on sijoitettu kojelaudan yläosaan kosketusnäytön viereen kuljettajan puolelle.
8-tuumainen kosketusnäyttö on värikylläinen ja navigaattorin opastus luontevaa. Dacia Sanderossa on auton hintaluokkaan nähden myös laadukas radion äänentoisto.
Ohjauspyörässä on korkeussäädön ohella myös syvyyssäätö. Tanakat etuistuimet tarjoavat kohtuullisen hyvän sivuttaistuen, ja istuintyyny on pituudeltaan asiallinen. Etuturvavöissä ei valitettavasti ole korkeussäätöä, mutta onneksi kuljettaja pystyy kompensoimaan tilannetta istuimensa korkeussäädöllä.
Takaistuimelle on nopea kulkea takaovien avautuessa riittävään kulmaan. Polvi- ja pääntilaa jää takana sopivan runsaasti myös pidemmille matkalaisille.
Testiauton perustavaratila oli hyödyllisen syvä. Suurinta tavaratilaa saadaan 1 455 litraa, mutta laajennus ei ole tasapohjainen. Myös vaunun veto luonnistuu, kunhan jarrullinen kärry ei ole yli 1,1-tonninen.
Juha Peltonen
Dacia Sandero TCe 90 A Comfort
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 67 kW (90 hv)/5000 r/min, 142 Nm/3750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 13,4 s, huippunopeus 169 km/h
Kulutus
5,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
132 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 4088, l. 1848, k. 1499 mm, akseliväli 2604 mm, maavara 162 mm, omamassa 1197 kg, kantavuus 464 kg, vetomassa 1100/585 kg, tavaratila 310–1455 l, tankki 50 l
Hinta
16 399 euroa, koeajoauto 18 319 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi fyysinen digilevy
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Marten goes Extreme
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL