Ford Explorer tarjoaa maukasta kyytiä näyttävästi amerikkalaiseen tapaan.
Toni Lindström
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Ford Explorer edustaa amerikkalaista käsitystä suuresta katumaasturista – ja sen se tekee näyttävästi. Hiukan yli 5-metrinen auto on muotoilultaan tyylinsä osuva edustaja, jossa jylläävät myös vahvat tehot. Lataushybridinä Explorer tarjoaa vaihtoehdon isoille eurooppalaisille pistokeladattaville katumaastureille.
Ford Explorerissa puhuttelee koko ja teho. Kun autolla on mittaa hiukan yli viisi metriä, voidaan puhua aidosti isosta autosta jopa amerikkalaisen mittapuun mukaan. Explorer näyttää juuri siltä, miltä odottaa sopii, kun puhutaan näyttävästä jenkkimaasturista.
Ford Explorerin keula on korkealla, ja musta etumaski viestii siitä, että konepellin alla on muutakin kuin tyhjää tilaa. Sivuprofiili paljastaa auton pituuden, ja auto on onnistuttu muotoilemaan varsin tyylikkääksi, vaikka siinä onkin pitkä peräosa.
Keulan jyhkeä ilme kertoo heti, mistä on kyse. Ford Explorer on suuri amerikkalainen katumaasturi.
Toni Lindström
Ford Explorerilla on mittaa 5,1 metriä, ja se myös näkyy sivulinjassa.
Toni Lindström
Neljä pakoputkea viestivät ihailijoille auton luonteesta – tehoa on tarjolla vaikka muille jakaa.
Toni Lindström
Digitaalinen mittaristo on selkeä. Mittariston näkymiä voi vaihdella tarpeiden ja mieltymysten mukaan.
Toni Lindström
Vaihteenvalitsimen virkaa hoitaa pyöreä kiekko. Myös ajotilanvalitsin on samaa muotokieltä.
Toni Lindström
Ford Explorer osoittautui koeajossa autoksi, joka tarjoaa tunnetta – ja nimenomaan sellaista fiilistä, jota ei eurooppalaisista SUV-malleista löydy.
Hybridilinja tarjoaa melkoisesti voimaa
Ford on asentanut Exploreriin 3-litraisen bensiiniä käyttävän V6-moottorin – eli ei aivan tavallista nykysuuntauksen mukaista tekniikkaa. Polttomoottorin 363-hevosvoimaa on jo yksistään vahva voimayksikkö. Vääntöä ja potkua löytyy suuren auton edellyttämällä tavalla.
V6:n ja vaihteiston väliin on istutettu 102 hevosvoimaa tarjoava sähkömoottori. Hybridivoimalinjan yhteisteho on muhkeat 457 hevosvoimaa. Näillä eväillä 2,5 tonnia painava auto heilahtaa paikaltaan satasen nopeuteen reilussa viidessä sekunnissa – ja kiihtyvyys todella tuntuu.
Kun Ford Explorerin polkaisee liikkeelle reilulla kaasupolkimen painalluksella, niin maisema tuntuu vaihtuvan silmissä. Suuri ja painava auto puskee eteenpäin sellaisella kiihtyvyydellä, että tehoa tuntuu olevan, jos ei nyt ihan liikaa, niin ainakin tavallisen autoilijan tarpeisiin nähden reilusti.
Automaattivaihteistossa on kymmenen vaihdetta, ja ne kelautuvat vauhdin kasvaessa vaivatta ylöspäin.
Äänettömästi sähköllä
Tehokkuudesta huolimatta Ford Explorer auto, jolla voi ajella jenkkityyliin myös hissukseen. Kolossimainen katumaasturi lipuu tyylikkäästi kaupungin kaduilla – ja vieläpä äänettömästi, jos ajoakussa on virtaa kuljettaa autoa pelkän sähkön voimalla. Tätä ilmiötä jalankulkijat saattavat hiukan ihmetelläkin, sillä oletuksena on kumeasti hörisevä bensajenkki, joka syö niin sanotusti enemmän kuin tienaa.
Etuistuimilla on väljästi tilaa. Ajoasento löytyy sähköisten säätimien avulla.
Toni Lindström
Toisen rivin penkeillä matkustaa kolmekin aikuista. Reunimmaiset penkit liikkuvat pituussuunnassa.
Toni Lindström
Kolmannelle istuinriville saa hiukan pujotella, mutta kun paikalle pääsee, mahtuu siellä myös istumaan. Penkkien nosto esiin sujuu sähköllä tavaratilassa olevilla kytkimillä.
Toni Lindström
Ford Explorerin kojelauta on selväpiirteinen. Keskikonsolissa on hiukan poikkeavasti pystyyn nostettu näyttö.
Toni Lindström
Toni Lindström
Pelkällä sähköllä Ford Explorerin luvataan kulkevan 42 kilometriä. Koeajossa tuo lukema jäi haaveksi, ja vajaat 30 kilometriä tuntui realistiselta kantamalta. Lukemiin vaikuttaa luonnollisesti ajotapa ja ajoreitti. Talvella kuvaan astuu myös kriittisenä tekijänä lämpötila. Pakkanen syö ajoakun latausta erityisesti silloin, jos auton esilämmitystä ei ole mahdollista tehdä latausvirralla ennen liikkeellelähtöä.
Kulutus liikkui koeajon aikana 11–12 litrassa, kun ajo oli pääasiassa taajamassa ja kaupungissa. Lataamalla ajoakkua kulutusta pystyy jonkin verran säätelemään. Toisaalta auton voimaa puhkuva luonne houkutteli reippaaseen menoon, joka tietysti näkyi ajotietokoneen laskemissa kulutuslukemissa.
Tilaa seitsemälle
Ford Explorer tarjoaa tilat seitsemällä hengelle. Kolmas penkkirivi on tavaratilassa, ja tavaratilapenkkien käyttöönotto onnistuu sähköisesti. Perällä istuu myös aikuinen, kunhan polvet taipuvat ja pujottautuminen kolmannelle penkkiriville onnistuu. Sinällään matkustaminen on suhteellisen väljää myös takimmaisilla istuimilla, onhan autolla mittaa reilut viisi metriä.
Toisen penkkirivin reunimmaiset penkit liikkuvat pituussunnassa, ja tämä ominaisuus tarjoaa säätövaraa matkustajien tiloille. Suuri koko tuntuu sisätiloissa ja luo suuren avaran auton tunnelman – jota se tosissaan myös on.
Ford Explorerin tavaratila kasvaa tarvittaessa peräti 2 274 litraan.
Toni Lindström
Latauskaapeleille löytyy paikka tavaratilan kannen alta.
Toni Lindström
Lataus tapahtuu kuljettajan puolelta.
Toni Lindström
Edessä istutaan väljästi mukavilla penkeillä, jotka tarjoavat sopivasti myös tukea. Autoon nousu on helppoa – siitä pitää huolen sopiva korkeus ja suuret ovet.
Kevyt käsitellä
Kuljettajan paikalta näkymät eri suuntiin ovat hyvät. Korkealla istuminen helpottaa entisestään muun liikenteen havainnointia. Etunäkymässä suuri konepelti alleviivaa myös kuljettajalle moottoritilan kokoa ja auton keulan mittoja.
Koostaan ja massastaan huolimatta Ford Explorer on helppo ja kevyt käsiteltävä myös ahtaissa paikoissa. Parkkihallipyörittelyistä jenkkimaasturilla suoriutuu vaivatta, kunhan muistaa hahmottaa auton mitat – niiden havainnointiin tuovat helpotusta parkkitutkat ja kamerat.
Ford Explorer on lataushybridinä oiva esimerkki suuresta autosta, josta sähkön avittamana saadaan kevyt ja miellyttävä auto käsitellä.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line
Moottori
V6, tuplaturbo, 2956 cm3, 267 kW (363 hv)/5750 r/min, 555 Nm/3500 r/min + sähkömoottori 75 kW (102 hv), 300 Nm, hybridijärjestelmä 336 kW (457 hv), 825 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,0 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
3,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
71 g/km
Toimintamatka sähköllä
42 km
Ajoakku
litium-ioni 13,6 kWh
Latausnopeus
4 h 20 min (Type 2)
Voimansiirto
A10, neliveto
Mitat
p. 5049, l. 2004, k. 1778 mm, akseliväli 3025 mm, maavara 204 mm, omamassa 2466 kg, kantavuus 694 kg, vetomassa 2500/750 kg, tavaratila 240–2274 l, tankki 68 l
Hinta
82 961 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Taikuuden taide
WiiM:lta vahvistin
Neatin pieni lattiakaiutin
Maria Guzenina tekee lattialaattalöytöjä ja tavoittelee sisustukseen kiirettömyyden tuntua
Laadukas putkiesivahvistin Puolasta
Accuphasen uusi digisoitin
Kellosta apua
Pro-Jectilta muuntajia mc-äänirasioille
Nu-vista DAC ja Vinyl 2
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN