Ford Explorer tarjoaa maukasta kyytiä näyttävästi amerikkalaiseen tapaan.

Ford Explorer tarjoaa maukasta kyytiä näyttävästi amerikkalaiseen tapaan.

Toni Lindström

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Ford Explorer edustaa amerikkalaista käsitystä suuresta katumaasturista – ja sen se tekee näyttävästi. Hiukan yli 5-metrinen auto on muotoilultaan tyylinsä osuva edustaja, jossa jylläävät myös vahvat tehot. Lataushybridinä Explorer tarjoaa vaihtoehdon isoille eurooppalaisille pisto­ke­la­dat­ta­ville katumaastureille.

Auto Bild.Koeajot

Ford Exp­lo­re­ris­sa pu­hut­te­lee koko ja teho. Kun au­tol­la on mit­taa hiu­kan yli vii­si met­riä, voi­daan pu­hua ai­dos­ti isos­ta au­tos­ta jopa ame­rik­ka­lai­sen mit­ta­puun mu­kaan. Exp­lo­rer näyt­tää juu­ri sil­tä, mil­tä odot­taa so­pii, kun pu­hu­taan näyt­tä­väs­tä jenk­ki­maas­tu­ris­ta.

Ford Exp­lo­re­rin keu­la on kor­ke­al­la, ja mus­ta etu­mas­ki vies­tii sii­tä, et­tä ko­ne­pel­lin al­la on muu­ta­kin kuin tyh­jää ti­laa. Si­vup­ro­fii­li pal­jas­taa au­ton pi­tuu­den, ja au­to on on­nis­tut­tu muo­toi­le­maan var­sin tyy­lik­kääk­si, vaik­ka sii­nä on­kin pit­kä pe­rä­o­sa.

Keulan jyhkeä ilme kertoo heti, mistä on kyse. Ford Explorer on suuri amerikkalainen katumaasturi.

Keulan jyhkeä ilme kertoo heti, mistä on kyse. Ford Explorer on suuri amerikkalainen katumaasturi.

Toni Lindström

Ford Explorerilla on mittaa 5,1 metriä, ja se myös näkyy sivulinjassa.

Ford Explorerilla on mittaa 5,1 metriä, ja se myös näkyy sivulinjassa.

Toni Lindström

Neljä pakoputkea viestivät ihailijoille auton luonteesta – tehoa on tarjolla vaikka muille jakaa.

Neljä pakoputkea viestivät ihailijoille auton luonteesta – tehoa on tarjolla vaikka muille jakaa.

Toni Lindström

Digitaalinen mittaristo on selkeä. Mittariston näkymiä voi vaihdella tarpeiden ja mieltymysten mukaan.

Digitaalinen mittaristo on selkeä. Mittariston näkymiä voi vaihdella tarpeiden ja mieltymysten mukaan.

Toni Lindström

Vaihteenvalitsimen virkaa hoitaa pyöreä kiekko. Myös ajotilanvalitsin on samaa muotokieltä.

Vaihteenvalitsimen virkaa hoitaa pyöreä kiekko. Myös ajotilanvalitsin on samaa muotokieltä.

Toni Lindström

Ford Exp­lo­rer osoit­tau­tui ko­ea­jos­sa au­tok­si, joka tar­jo­aa tun­net­ta – ja ni­me­no­maan sel­lais­ta fii­lis­tä, jota ei eu­roop­pa­lai­sis­ta SUV-mal­leis­ta löy­dy.

Hyb­ri­di­lin­ja tar­jo­aa mel­koi­ses­ti voi­maa

Ford on asen­ta­nut Exp­lo­re­riin 3-lit­rai­sen ben­sii­niä käyt­tä­vän V6-moot­to­rin – eli ei ai­van ta­val­lis­ta ny­ky­suun­tauk­sen mu­kais­ta tek­niik­kaa. Polt­to­moot­to­rin 363-he­vos­voi­maa on jo yk­sis­tään vah­va voi­ma­yk­sik­kö. Vään­töä ja pot­kua löy­tyy suu­ren au­ton edel­lyt­tä­mäl­lä ta­val­la.

V6:n ja vaih­teis­ton vä­liin on is­tu­tet­tu 102 he­vos­voi­maa tar­jo­a­va säh­kö­moot­to­ri. Hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan yh­teis­te­ho on muh­ke­at 457 he­vos­voi­maa. Näil­lä eväil­lä 2,5 ton­nia pai­na­va au­to hei­lah­taa pai­kal­taan sa­ta­sen no­peu­teen rei­lus­sa vii­des­sä se­kun­nis­sa – ja kiih­ty­vyys to­del­la tun­tuu.

Kun Ford Exp­lo­re­rin pol­kai­see liik­keel­le rei­lul­la kaa­su­pol­ki­men pai­nal­luk­sel­la, niin mai­se­ma tun­tuu vaih­tu­van sil­mis­sä. Suu­ri ja pai­na­va au­to pus­kee eteen­päin sel­lai­sel­la kiih­ty­vyy­del­lä, et­tä te­hoa tun­tuu ole­van, jos ei nyt ihan lii­kaa, niin ai­na­kin ta­val­li­sen au­toi­li­jan tar­pei­siin näh­den rei­lus­ti.

Au­to­maat­ti­vaih­teis­tos­sa on kym­me­nen vaih­det­ta, ja ne ke­lau­tu­vat vauh­din kas­va­es­sa vai­vat­ta ylös­päin.

Ää­net­tö­mäs­ti säh­köl­lä

Te­hok­kuu­des­ta huo­li­mat­ta Ford Exp­lo­rer au­to, jol­la voi ajel­la jenk­ki­tyy­liin myös his­suk­seen. Ko­los­si­mai­nen ka­tu­maas­tu­ri li­puu tyy­lik­kääs­ti kau­pun­gin ka­duil­la – ja vie­lä­pä ää­net­tö­mäs­ti, jos ajo­a­kus­sa on vir­taa kul­jet­taa au­toa pel­kän säh­kön voi­mal­la. Tätä il­mi­ö­tä ja­lan­kul­ki­jat saat­ta­vat hiu­kan ih­me­tel­lä­kin, sil­lä ole­tuk­se­na on ku­me­as­ti hö­ri­se­vä ben­sa­jenk­ki, joka syö niin sa­no­tus­ti enem­män kuin tie­naa.

Etuistuimilla on väljästi tilaa. Ajoasento löytyy sähköisten säätimien avulla.

Etuistuimilla on väljästi tilaa. Ajoasento löytyy sähköisten säätimien avulla.

Toni Lindström

Toisen rivin penkeillä matkustaa kolmekin aikuista. Reunimmaiset penkit liikkuvat pituussuunnassa.

Toisen rivin penkeillä matkustaa kolmekin aikuista. Reunimmaiset penkit liikkuvat pituussuunnassa.

Toni Lindström

Kolmannelle istuinriville saa hiukan pujotella, mutta kun paikalle pääsee, mahtuu siellä myös istumaan. Penkkien nosto esiin sujuu sähköllä tavaratilassa olevilla kytkimillä.

Kolmannelle istuinriville saa hiukan pujotella, mutta kun paikalle pääsee, mahtuu siellä myös istumaan. Penkkien nosto esiin sujuu sähköllä tavaratilassa olevilla kytkimillä.

Toni Lindström

Ford Explorerin kojelauta on selväpiirteinen. Keskikonsolissa on hiukan poikkeavasti pystyyn nostettu näyttö.

Ford Explorerin kojelauta on selväpiirteinen. Keskikonsolissa on hiukan poikkeavasti pystyyn nostettu näyttö.

Toni Lindström

Toni Lindström

Pel­käl­lä säh­köl­lä Ford Exp­lo­re­rin lu­va­taan kul­ke­van 42 ki­lo­met­riä. Ko­ea­jos­sa tuo lu­ke­ma jäi haa­vek­si, ja va­jaat 30 ki­lo­met­riä tun­tui re­a­lis­ti­sel­ta kan­ta­mal­ta. Lu­ke­miin vai­kut­taa luon­nol­li­ses­ti ajo­ta­pa ja ajo­reit­ti. Tal­vel­la ku­vaan as­tuu myös kriit­ti­se­nä te­ki­jä­nä läm­pö­ti­la. Pak­ka­nen syö ajo­a­kun la­taus­ta eri­tyi­ses­ti sil­loin, jos au­ton esi­läm­mi­tys­tä ei ole mah­dol­lis­ta teh­dä la­taus­vir­ral­la en­nen liik­keel­le­läh­töä.

Ku­lu­tus liik­kui ko­ea­jon ai­ka­na 11–12 lit­ras­sa, kun ajo oli pää­a­si­as­sa taa­ja­mas­sa ja kau­pun­gis­sa. La­taa­mal­la ajo­ak­kua ku­lu­tus­ta pys­tyy jon­kin ver­ran sää­te­le­mään. Toi­saal­ta au­ton voi­maa puh­ku­va luon­ne hou­kut­te­li reip­paa­seen me­noon, joka tie­tys­ti nä­kyi ajo­tie­to­ko­neen las­ke­mis­sa ku­lu­tus­lu­ke­mis­sa.

Ti­laa seit­se­mäl­le

Ford Exp­lo­rer tar­jo­aa ti­lat seit­se­mäl­lä hen­gel­le. Kol­mas penk­ki­ri­vi on ta­va­ra­ti­las­sa, ja ta­va­ra­ti­la­penk­kien käyt­töö­not­to on­nis­tuu säh­köi­ses­ti. Pe­räl­lä is­tuu myös ai­kui­nen, kun­han pol­vet tai­pu­vat ja pu­jot­tau­tu­mi­nen kol­man­nel­le penk­ki­ri­vil­le on­nis­tuu. Si­näl­lään mat­kus­ta­mi­nen on suh­teel­li­sen väl­jää myös ta­kim­mai­sil­la is­tui­mil­la, on­han au­tol­la mit­taa rei­lut vii­si met­riä.

Toi­sen penk­ki­ri­vin reu­nim­mai­set pen­kit liik­ku­vat pi­tuus­sun­nas­sa, ja tämä omi­nai­suus tar­jo­aa sää­tö­va­raa mat­kus­ta­jien ti­loil­le. Suu­ri koko tun­tuu si­sä­ti­lois­sa ja luo suu­ren ava­ran au­ton tun­nel­man – jota se to­sis­saan myös on.

Ford Explorerin tavaratila kasvaa tarvittaessa peräti 2 274 litraan.

Ford Explorerin tavaratila kasvaa tarvittaessa peräti 2 274 litraan.

Toni Lindström

Latauskaapeleille löytyy paikka tavaratilan kannen alta.

Latauskaapeleille löytyy paikka tavaratilan kannen alta.

Toni Lindström

Lataus tapahtuu kuljettajan puolelta.

Lataus tapahtuu kuljettajan puolelta.

Toni Lindström

Edes­sä is­tu­taan väl­jäs­ti mu­ka­vil­la pen­keil­lä, jot­ka tar­jo­a­vat so­pi­vas­ti myös tu­kea. Au­toon nou­su on help­poa – sii­tä pi­tää huo­len so­pi­va kor­keus ja suu­ret ovet.

Ke­vyt kä­si­tel­lä

Kul­jet­ta­jan pai­kal­ta nä­ky­mät eri suun­tiin ovat hy­vät. Kor­ke­al­la is­tu­mi­nen hel­pot­taa en­ti­ses­tään muun lii­ken­teen ha­vain­noin­tia. Etu­nä­ky­mäs­sä suu­ri ko­ne­pel­ti al­le­vii­vaa myös kul­jet­ta­jal­le moot­to­ri­ti­lan ko­koa ja au­ton keu­lan mit­to­ja.

Koos­taan ja mas­sas­taan huo­li­mat­ta Ford Exp­lo­rer on help­po ja ke­vyt kä­si­tel­tä­vä myös ah­tais­sa pai­kois­sa. Park­ki­hal­li­pyö­rit­te­lyis­tä jenk­ki­maas­tu­ril­la suo­riu­tuu vai­vat­ta, kun­han muis­taa hah­mot­taa au­ton mi­tat – nii­den ha­vain­noin­tiin tuo­vat hel­po­tus­ta park­ki­tut­kat ja ka­me­rat.

Ford Exp­lo­rer on la­taus­hyb­ri­di­nä oi­va esi­merk­ki suu­res­ta au­tos­ta, jos­ta säh­kön avit­ta­ma­na saa­daan ke­vyt ja miel­lyt­tä­vä au­to kä­si­tel­lä.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Ford Exp­lo­rer 3.0 V6 Eco­boost 457 hv PHEV AWD ST-Line

Moot­to­ri

V6, tup­la­tur­bo, 2956 cm3, 267 kW (363 hv)/5750 r/min, 555 Nm/3500 r/min + säh­kö­moot­to­ri 75 kW (102 hv), 300 Nm, hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 336 kW (457 hv), 825 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,0 s, huip­pu­no­peus 230 km/h

Ku­lu­tus

3,1 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

71 g/km

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

42 km

Ajo­ak­ku

li­tium-io­ni 13,6 kWh

La­taus­no­peus

4 h 20 min (Type 2)

Voi­man­siir­to

A10, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 5049, l. 2004, k. 1778 mm, ak­se­li­vä­li 3025 mm, maa­va­ra 204 mm, oma­mas­sa 2466 kg, kan­ta­vuus 694 kg, ve­to­mas­sa 2500/750 kg, ta­va­ra­ti­la 240–2274 l, tank­ki 68 l

Hin­ta

82 961 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU