Fiesta Activen miedosti korotettu alusta on kotonaan esimerkiksi sorateillä.

Fiesta Activen miedosti korotettu alusta on kotonaan esimerkiksi sorateillä.

Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille

Fiesta Active on aika ovela SUV-malli, sillä se ei näytä kompaktilta katumaasturilta, vaan keulasta tarkastellen suorastaan Focukselta.

Auto Bild.Koeajot

Fies­ta Ac­ti­ve on kol­me mil­lä ta­val­lis­ta Fies­taa pi­dem­pi, ja va­ki­ol­la ole­va Ac­ti­ve III -ko­ri­sar­ja le­ven­tää sitä pari sent­tiä. Myös 17-tuu­mai­set Rough Me­tal -ke­vyt­me­tal­li­van­teet te­ke­vät teh­tä­vän­sä omi­nai­sil­meen luo­mi­ses­sa.

Uu­si Fies­ta kas­voi tun­tu­vas­ti edel­tä­vää mal­lia isom­mak­si, ja kas­vun ais­tii si­tä­kin ko­ros­tu­neem­min Fies­ta Ac­ti­ve -ka­tu­maas­tu­ris­sa, jos­sa ajo­tun­nel­ma ja si­sä­ti­lo­jen ava­ruus tuo­vat mie­leen Ford Fo­cuk­sen.

Fies­ta Ac­ti­ve tun­tuu siis po­si­tii­vi­ses­sa mie­les­sä it­se­ään kook­kaam­mal­ta.

Led-takavalot kuuluivat koeajoautossa olleeseen lisävarustepakettiin.

Led-takavalot kuuluivat koeajoautossa olleeseen lisävarustepakettiin.

SUV-ver­si­os­sa on 19 mil­liä va­kio-Fies­taa enem­män maa­va­raa (152 mm) ja 10 mil­liä enem­män rai­de­le­veyt­tä. Jä­mäk­kä Ac­ti­ve-jou­si­tus kuu­luu myös kes­kei­siin ju­jui­hin, jos­ta riit­tää etua mök­ki­tiel­lä. Ne­li­ve­to on oi­ke­as­taan ai­noa, mitä Fies­ta Ac­ti­veen voi­si toi­voa va­lin­nai­sek­si.

Pien­tä tur­bo­voi­maa

Kol­mi­sy­lin­te­ri­sen 1,0-lit­rai­sen tur­bo­ko­neen 125 he­vos­voi­maa an­ta­vat mu­ka­vas­ti pot­kua nor­maa­liin ete­ne­mi­seen. Ky­sees­sä on isoin saa­ta­vil­la ole­va ben­sii­ni­moot­to­ri.

Ohi­tuk­set luon­nis­tu­vat yl­lät­tä­vän not­ke­as­ti, sil­lä Ac­ti­ve kiih­tyy teh­taan mu­kaan sa­taan asi­al­li­ses­sa 9,9 se­kun­nis­sa, ja 170 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­tö on käy­tös­sä laa­ke­al­la kier­ro­sa­lu­eel­la 1 500–4 500 r/min.

Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli 6,0 l/100 km. Jos ha­lu­aa vie­lä pie­nem­pää lu­ke­maa, Ac­ti­ve-lai­vas­tos­ta löy­tyy esi­mer­kik­si 120-he­vos­voi­mai­nen 1.5 TDCi.

GT-etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimen ristiseläntuensäätö on lisävaruste.

GT-etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimen ristiseläntuensäätö on lisävaruste.

Takana on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole aivan takana.

Takana on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole aivan takana.

Su­ju­va 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­laa­tik­ko miel­lyt­tää ja kyt­ki­men lii­ke­ra­ta tun­tuu so­pi­val­ta. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa täs­mäl­li­nen. Ac­ti­ve tai­puu mu­ka­vas­ti ka­dun­kul­mis­sa, ja pe­ruut­ta­es­sa saa apua va­ki­o­na ole­vis­ta pe­ruu­tus­ka­me­ras­ta ja ta­ka­py­sä­köin­ti­tut­kis­ta.

Va­lin­nai­set led-ajo­va­lot ovat te­hok­kaat, ja sa­maan pa­ket­tiin si­säl­ty­vät myös led-tyyp­pi­set huo­mio- ja ta­ka­va­lot. Kä­te­vä kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka kuu­luu li­sä­va­rus­tei­siin.

Jä­mä­käk­si sää­det­ty jou­si­tus so­vel­tuu lois­ta­vas­ti Suo­men olo­suh­tei­siin, ja se pal­ve­lee pä­te­väs­ti myös so­ra­teil­lä. Va­lit­ta­va­na on kol­me eri ajo­ti­laa, jot­ka ovat nor­maa­li­ti­lan ohel­la ta­lou­del­li­sen ajon eco-tila ja liuk­kaan sään tila. Ren­gas­me­lu py­syy maan­tie­a­jos­sa koh­tuul­li­sel­la ta­sol­la.

Ras­kas­ta va­rus­te­lua

Eri­tyi­sen sel­ke­ät pyö­re­ät ana­lo­gi­set mit­ta­rit on va­rus­tet­tu hä­mä­räs­sä­kin hel­pos­ti erot­tu­vin kirk­kaan­si­ni­sin neu­loin. 8-tuu­mai­nen vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on mo­der­ni ja sel­keä, ja tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä SYNC 3 tu­kee Ap­p­le CarP­lay- ja And­roid Au­to -so­vel­luk­sia.

Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu on­gel­mat­to­mas­ti, mut­ta mii­nuk­se­na oh­jel­ma pu­to­aa toi­si­naan rei­til­tä. Se ei vält­tä­mät­tä myös­kään tun­nis­ta yk­si­suun­tai­sia ka­tu­ja.

Fies­ta Ac­ti­veen on mah­dol­lis­ta la­da­ta ai­ka käy­tän­nöl­li­nen va­rus­te­ar­se­naa­li. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli li­sä­va­rus­tei­set avai­me­ton lu­ki­tus ja nap­pi­käyn­nis­tys.

Fiesta Activen 6-portainen manuaalilaatikko toimii sujuvaliikkeisesti.

Fiesta Activen 6-portainen manuaalilaatikko toimii sujuvaliikkeisesti.

Ko­je­lau­das­sa on näyt­tä­vä hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­mä­pa­nee­li. Toi­nen usb-port­ti on esil­lä kes­ki­kon­so­lis­sa, mut­ta toi­nen on han­ka­las­ti kan­nel­li­sen kon­so­li­lo­ke­ron poh­jal­la.

Fies­ta Ac­ti­ve tar­jo­aa elä­myk­siä myös mu­sii­kin ys­tä­vil­le. Kym­me­nel­lä kai­ut­ti­mel­la ja sub­ba­ril­la te­räs­tet­ty au­dio on ny­kyi­sin Bang & Oluf­se­nin val­mis­ta­ma – tans­ka­lais­merk­ki on siis kor­van­nut muh­ke­a­soin­ti­sen So­nyn. Ää­nen­tois­to on edel­leen laa­du­kas­ta myös ma­ta­lien ää­nien osal­ta.

Tur­va­jär­jes­tel­mis­tä va­ki­o­na on muun mu­as­sa hä­tä­jar­ru­tu­sas­sis­tent­ti. Li­sä­va­rus­teek­si voi va­li­ta valp­paan kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­män.

Hyvä ajo­a­sen­to

GT-etuis­tui­met an­ta­vat reip­paan si­vut­tais­tu­en, ja ris­ti­se­län­tu­ki on mai­nio, mut­ta kiin­teä rei­si­tyy­ny jää pit­kä­jal­kai­sel­la lii­an ly­hy­ek­si. Ajo­a­sen­non sää­tää hel­pos­ti so­pi­vak­si, ja rat­tiin saa li­sä­va­rus­tee­na läm­mi­tyk­sen. Nah­ka­ke­häi­sen oh­jaus­pyö­rän seu­ra­na on nah­kai­nen kä­si­jar­ru­kah­va ja vaih­de­va­lit­si­men nup­pi.

Kojelaudan toiminnot ovat selkeät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet ovat lisävarusteita.

Kojelaudan toiminnot ovat selkeät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet ovat lisävarusteita.

Ta­ka­na on asi­al­li­ses­ti ti­laa myös pit­kil­le hen­ki­löil­le, jos etuis­tui­met ei­vät ole eri­tyi­sen ta­ka­na. Osa­nah­ka­ver­hoi­lu vai­kut­taa kes­tä­vän oloi­sel­ta, ja si­sä­ma­te­ri­aa­lien UV-va­lon­kes­tä­vyys sekä muu ku­lu­tus­kes­tä­vyys on tes­tat­tu Bri­tan­ni­as­sa For­din Dun­to­nin la­bo­ra­to­ri­os­sa.

Ac­ti­ven ta­va­ra­ti­las­sa on sää­det­tä­vä vä­li­poh­ja. Ta­ka­sel­kä­no­jat alas tait­ta­en saa­daan rei­lun kuu­ti­on ver­ran ti­laa, mut­ta laa­jen­nu­so­san lat­ti­as­sa on lie­vä nou­su­kul­ma.

Ford Fies­ta Ac­ti­ve 1.0 Eco­Boost 125 hv

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 999 cm³, 92 kW (125 hv)/6000 r/min, 170 Nm/1500–4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,9 s, huip­pu­no­peus 195 km/h

Ku­lu­tus

4,3 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

98 g/km

Voi­man­siir­to

M6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4068, l. 1756, k. 1495 mm, ak­se­li­vä­li 2493 mm, maa­va­ra 152 mm, oma­mas­sa 1164 kg, ve­to­mas­sa 1000/620 kg, ta­va­ra­ti­la 292–1093 l, tank­ki 42 l

Hin­ta

22 946 eu­roa*, ko­ea­jo­au­to 25 690 eu­roa* (2018)

* hin­nat NEDC:n mu­kai­sel­la au­to­ve­rol­la, uu­sis­sa ti­lauk­sis­sa on uu­den mit­taus­ta­van mu­kai­nen vero

Miel­lyt­tää

Ajo-omi­nai­suu­det

Suo­ri­tus­ky­kyi­nen au­to tun­tuu it­se­ään kook­kaam­mal­ta.

Är­syt­tää

Voi­ma­lin­ja­puut­teet

Ac­ti­veen ei saa ne­li­ve­toa ei­kä 140-he­vos­voi­mais­ta 3-sy­lin­te­ris­tä.

Yl­lät­tää

Mo­ni­puo­li­set va­rus­te­pa­ke­tit´

Hyö­ty­va­rus­tei­ta on saa­ta­va­na eri tar­koi­tuk­siin.

Yh­teen­ve­to

Fies­ta Ac­ti­ve tar­jo­aa mu­ka­van li­sän kom­pak­tei­hin ka­tu­maas­tu­rei­hin. Ajo-omi­nai­suu­det, ti­lan­käyt­tö ja mo­ni­puo­li­set tur­va­jär­jes­tel­mät ovat kun­nos­sa. Vain se ne­li­ve­to-op­tio puut­tuu.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN