Fiesta Activen miedosti korotettu alusta on kotonaan esimerkiksi sorateillä.
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Fiesta Active on aika ovela SUV-malli, sillä se ei näytä kompaktilta katumaasturilta, vaan keulasta tarkastellen suorastaan Focukselta.
Fiesta Active on kolme millä tavallista Fiestaa pidempi, ja vakiolla oleva Active III -korisarja leventää sitä pari senttiä. Myös 17-tuumaiset Rough Metal -kevytmetallivanteet tekevät tehtävänsä ominaisilmeen luomisessa.
Uusi Fiesta kasvoi tuntuvasti edeltävää mallia isommaksi, ja kasvun aistii sitäkin korostuneemmin Fiesta Active -katumaasturissa, jossa ajotunnelma ja sisätilojen avaruus tuovat mieleen Ford Focuksen.
Fiesta Active tuntuu siis positiivisessa mielessä itseään kookkaammalta.
Led-takavalot kuuluivat koeajoautossa olleeseen lisävarustepakettiin.
SUV-versiossa on 19 milliä vakio-Fiestaa enemmän maavaraa (152 mm) ja 10 milliä enemmän raideleveyttä. Jämäkkä Active-jousitus kuuluu myös keskeisiin jujuihin, josta riittää etua mökkitiellä. Neliveto on oikeastaan ainoa, mitä Fiesta Activeen voisi toivoa valinnaiseksi.
Pientä turbovoimaa
Kolmisylinterisen 1,0-litraisen turbokoneen 125 hevosvoimaa antavat mukavasti potkua normaaliin etenemiseen. Kyseessä on isoin saatavilla oleva bensiinimoottori.
Ohitukset luonnistuvat yllättävän notkeasti, sillä Active kiihtyy tehtaan mukaan sataan asiallisessa 9,9 sekunnissa, ja 170 newtonmetrin maksimivääntö on käytössä laakealla kierrosalueella 1 500–4 500 r/min.
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,0 l/100 km. Jos haluaa vielä pienempää lukemaa, Active-laivastosta löytyy esimerkiksi 120-hevosvoimainen 1.5 TDCi.
GT-etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimen ristiseläntuensäätö on lisävaruste.
Takana on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole aivan takana.
Sujuva 6-portainen manuaalilaatikko miellyttää ja kytkimen liikerata tuntuu sopivalta. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällinen. Active taipuu mukavasti kadunkulmissa, ja peruuttaessa saa apua vakiona olevista peruutuskamerasta ja takapysäköintitutkista.
Valinnaiset led-ajovalot ovat tehokkaat, ja samaan pakettiin sisältyvät myös led-tyyppiset huomio- ja takavalot. Kätevä kaukovaloautomatiikka kuuluu lisävarusteisiin.
Jämäkäksi säädetty jousitus soveltuu loistavasti Suomen olosuhteisiin, ja se palvelee pätevästi myös sorateillä. Valittavana on kolme eri ajotilaa, jotka ovat normaalitilan ohella taloudellisen ajon eco-tila ja liukkaan sään tila. Rengasmelu pysyy maantieajossa kohtuullisella tasolla.
Raskasta varustelua
Erityisen selkeät pyöreät analogiset mittarit on varustettu hämärässäkin helposti erottuvin kirkkaansinisin neuloin. 8-tuumainen värikosketusnäyttö on moderni ja selkeä, ja tietoviihdejärjestelmä SYNC 3 tukee Apple CarPlay- ja Android Auto -sovelluksia.
Navigaattorin ohjelmointi sujuu ongelmattomasti, mutta miinuksena ohjelma putoaa toisinaan reitiltä. Se ei välttämättä myöskään tunnista yksisuuntaisia katuja.
Fiesta Activeen on mahdollista ladata aika käytännöllinen varustearsenaali. Koeajoautossa oli lisävarusteiset avaimeton lukitus ja nappikäynnistys.
Fiesta Activen 6-portainen manuaalilaatikko toimii sujuvaliikkeisesti.
Kojelaudassa on näyttävä hiilikuitujäljitelmäpaneeli. Toinen usb-portti on esillä keskikonsolissa, mutta toinen on hankalasti kannellisen konsolilokeron pohjalla.
Fiesta Active tarjoaa elämyksiä myös musiikin ystäville. Kymmenellä kaiuttimella ja subbarilla terästetty audio on nykyisin Bang & Olufsenin valmistama – tanskalaismerkki on siis korvannut muhkeasointisen Sonyn. Äänentoisto on edelleen laadukasta myös matalien äänien osalta.
Turvajärjestelmistä vakiona on muun muassa hätäjarrutusassistentti. Lisävarusteeksi voi valita valppaan kuolleen kulman varoitusjärjestelmän.
Hyvä ajoasento
GT-etuistuimet antavat reippaan sivuttaistuen, ja ristiseläntuki on mainio, mutta kiinteä reisityyny jää pitkäjalkaisella liian lyhyeksi. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi, ja rattiin saa lisävarusteena lämmityksen. Nahkakehäisen ohjauspyörän seurana on nahkainen käsijarrukahva ja vaihdevalitsimen nuppi.
Kojelaudan toiminnot ovat selkeät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet ovat lisävarusteita.
Takana on asiallisesti tilaa myös pitkille henkilöille, jos etuistuimet eivät ole erityisen takana. Osanahkaverhoilu vaikuttaa kestävän oloiselta, ja sisämateriaalien UV-valonkestävyys sekä muu kulutuskestävyys on testattu Britanniassa Fordin Duntonin laboratoriossa.
Activen tavaratilassa on säädettävä välipohja. Takaselkänojat alas taittaen saadaan reilun kuution verran tilaa, mutta laajennusosan lattiassa on lievä nousukulma.
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 125 hv
Moottori
R3, turbo, 999 cm³, 92 kW (125 hv)/6000 r/min, 170 Nm/1500–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 195 km/h
Kulutus
4,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
98 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4068, l. 1756, k. 1495 mm, akseliväli 2493 mm, maavara 152 mm, omamassa 1164 kg, vetomassa 1000/620 kg, tavaratila 292–1093 l, tankki 42 l
Hinta
22 946 euroa*, koeajoauto 25 690 euroa* (2018)
* hinnat NEDC:n mukaisella autoverolla, uusissa tilauksissa on uuden mittaustavan mukainen vero
Miellyttää
Ajo-ominaisuudet
Suorituskykyinen auto tuntuu itseään kookkaammalta.
Ärsyttää
Voimalinjapuutteet
Activeen ei saa nelivetoa eikä 140-hevosvoimaista 3-sylinteristä.
Yllättää
Monipuoliset varustepaketit´
Hyötyvarusteita on saatavana eri tarkoituksiin.
Yhteenveto
Fiesta Active tarjoaa mukavan lisän kompakteihin katumaastureihin. Ajo-ominaisuudet, tilankäyttö ja monipuoliset turvajärjestelmät ovat kunnossa. Vain se neliveto-optio puuttuu.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Toimiva koti vanhassa kerrostalossa
Torvella tyylikkäästi
AMT-elementti laajakaistaisena
Korpit laulaa
Kuulokevahvistin putkilla Serbiasta
Valmistettu Australiassa ranskalaisella aksentilla
Integroitu levysoitin
Hegelin ensimmäinen levysoitinesivahvistin
Hybridikuulokevahvistin Sloveniasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan
Muista: Varo aura-autoa!
UUTTA
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!
Aptera Motors
Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaapelilataamiselle – ja toimintamatka jopa 1600 km!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Silentium: Aloittaa aktiivisen vastamelutekniikan kehitystyön
LUETUIMMAT