Fiesta Activen miedosti korotettu alusta on kotonaan esimerkiksi sorateillä.
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Fiesta Active on aika ovela SUV-malli, sillä se ei näytä kompaktilta katumaasturilta, vaan keulasta tarkastellen suorastaan Focukselta.
Fiesta Active on kolme millä tavallista Fiestaa pidempi, ja vakiolla oleva Active III -korisarja leventää sitä pari senttiä. Myös 17-tuumaiset Rough Metal -kevytmetallivanteet tekevät tehtävänsä ominaisilmeen luomisessa.
Uusi Fiesta kasvoi tuntuvasti edeltävää mallia isommaksi, ja kasvun aistii sitäkin korostuneemmin Fiesta Active -katumaasturissa, jossa ajotunnelma ja sisätilojen avaruus tuovat mieleen Ford Focuksen.
Fiesta Active tuntuu siis positiivisessa mielessä itseään kookkaammalta.
Led-takavalot kuuluivat koeajoautossa olleeseen lisävarustepakettiin.
SUV-versiossa on 19 milliä vakio-Fiestaa enemmän maavaraa (152 mm) ja 10 milliä enemmän raideleveyttä. Jämäkkä Active-jousitus kuuluu myös keskeisiin jujuihin, josta riittää etua mökkitiellä. Neliveto on oikeastaan ainoa, mitä Fiesta Activeen voisi toivoa valinnaiseksi.
Pientä turbovoimaa
Kolmisylinterisen 1,0-litraisen turbokoneen 125 hevosvoimaa antavat mukavasti potkua normaaliin etenemiseen. Kyseessä on isoin saatavilla oleva bensiinimoottori.
Ohitukset luonnistuvat yllättävän notkeasti, sillä Active kiihtyy tehtaan mukaan sataan asiallisessa 9,9 sekunnissa, ja 170 newtonmetrin maksimivääntö on käytössä laakealla kierrosalueella 1 500–4 500 r/min.
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,0 l/100 km. Jos haluaa vielä pienempää lukemaa, Active-laivastosta löytyy esimerkiksi 120-hevosvoimainen 1.5 TDCi.
GT-etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimen ristiseläntuensäätö on lisävaruste.
Takana on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole aivan takana.
Sujuva 6-portainen manuaalilaatikko miellyttää ja kytkimen liikerata tuntuu sopivalta. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällinen. Active taipuu mukavasti kadunkulmissa, ja peruuttaessa saa apua vakiona olevista peruutuskamerasta ja takapysäköintitutkista.
Valinnaiset led-ajovalot ovat tehokkaat, ja samaan pakettiin sisältyvät myös led-tyyppiset huomio- ja takavalot. Kätevä kaukovaloautomatiikka kuuluu lisävarusteisiin.
Jämäkäksi säädetty jousitus soveltuu loistavasti Suomen olosuhteisiin, ja se palvelee pätevästi myös sorateillä. Valittavana on kolme eri ajotilaa, jotka ovat normaalitilan ohella taloudellisen ajon eco-tila ja liukkaan sään tila. Rengasmelu pysyy maantieajossa kohtuullisella tasolla.
Raskasta varustelua
Erityisen selkeät pyöreät analogiset mittarit on varustettu hämärässäkin helposti erottuvin kirkkaansinisin neuloin. 8-tuumainen värikosketusnäyttö on moderni ja selkeä, ja tietoviihdejärjestelmä SYNC 3 tukee Apple CarPlay- ja Android Auto -sovelluksia.
Navigaattorin ohjelmointi sujuu ongelmattomasti, mutta miinuksena ohjelma putoaa toisinaan reitiltä. Se ei välttämättä myöskään tunnista yksisuuntaisia katuja.
Fiesta Activeen on mahdollista ladata aika käytännöllinen varustearsenaali. Koeajoautossa oli lisävarusteiset avaimeton lukitus ja nappikäynnistys.
Fiesta Activen 6-portainen manuaalilaatikko toimii sujuvaliikkeisesti.
Kojelaudassa on näyttävä hiilikuitujäljitelmäpaneeli. Toinen usb-portti on esillä keskikonsolissa, mutta toinen on hankalasti kannellisen konsolilokeron pohjalla.
Fiesta Active tarjoaa elämyksiä myös musiikin ystäville. Kymmenellä kaiuttimella ja subbarilla terästetty audio on nykyisin Bang & Olufsenin valmistama – tanskalaismerkki on siis korvannut muhkeasointisen Sonyn. Äänentoisto on edelleen laadukasta myös matalien äänien osalta.
Turvajärjestelmistä vakiona on muun muassa hätäjarrutusassistentti. Lisävarusteeksi voi valita valppaan kuolleen kulman varoitusjärjestelmän.
Hyvä ajoasento
GT-etuistuimet antavat reippaan sivuttaistuen, ja ristiseläntuki on mainio, mutta kiinteä reisityyny jää pitkäjalkaisella liian lyhyeksi. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi, ja rattiin saa lisävarusteena lämmityksen. Nahkakehäisen ohjauspyörän seurana on nahkainen käsijarrukahva ja vaihdevalitsimen nuppi.
Kojelaudan toiminnot ovat selkeät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet ovat lisävarusteita.
Takana on asiallisesti tilaa myös pitkille henkilöille, jos etuistuimet eivät ole erityisen takana. Osanahkaverhoilu vaikuttaa kestävän oloiselta, ja sisämateriaalien UV-valonkestävyys sekä muu kulutuskestävyys on testattu Britanniassa Fordin Duntonin laboratoriossa.
Activen tavaratilassa on säädettävä välipohja. Takaselkänojat alas taittaen saadaan reilun kuution verran tilaa, mutta laajennusosan lattiassa on lievä nousukulma.
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 125 hv
Moottori
R3, turbo, 999 cm³, 92 kW (125 hv)/6000 r/min, 170 Nm/1500–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 195 km/h
Kulutus
4,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
98 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4068, l. 1756, k. 1495 mm, akseliväli 2493 mm, maavara 152 mm, omamassa 1164 kg, vetomassa 1000/620 kg, tavaratila 292–1093 l, tankki 42 l
Hinta
22 946 euroa*, koeajoauto 25 690 euroa* (2018)
* hinnat NEDC:n mukaisella autoverolla, uusissa tilauksissa on uuden mittaustavan mukainen vero
Miellyttää
Ajo-ominaisuudet
Suorituskykyinen auto tuntuu itseään kookkaammalta.
Ärsyttää
Voimalinjapuutteet
Activeen ei saa nelivetoa eikä 140-hevosvoimaista 3-sylinteristä.
Yllättää
Monipuoliset varustepaketit´
Hyötyvarusteita on saatavana eri tarkoituksiin.
Yhteenveto
Fiesta Active tarjoaa mukavan lisän kompakteihin katumaastureihin. Ajo-ominaisuudet, tilankäyttö ja monipuoliset turvajärjestelmät ovat kunnossa. Vain se neliveto-optio puuttuu.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi optinen äänirasia
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL