Fiesta Activen miedosti korotettu alusta on kotonaan esimerkiksi sorateillä.

Fiesta Activen miedosti korotettu alusta on kotonaan esimerkiksi sorateillä.

Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille

Fiesta Active on aika ovela SUV-malli, sillä se ei näytä kompaktilta katumaasturilta, vaan keulasta tarkastellen suorastaan Focukselta.

Auto Bild.Koeajot

Fies­ta Ac­ti­ve on kol­me mil­lä ta­val­lis­ta Fies­taa pi­dem­pi, ja va­ki­ol­la ole­va Ac­ti­ve III -ko­ri­sar­ja le­ven­tää sitä pari sent­tiä. Myös 17-tuu­mai­set Rough Me­tal -ke­vyt­me­tal­li­van­teet te­ke­vät teh­tä­vän­sä omi­nai­sil­meen luo­mi­ses­sa.

Uu­si Fies­ta kas­voi tun­tu­vas­ti edel­tä­vää mal­lia isom­mak­si, ja kas­vun ais­tii si­tä­kin ko­ros­tu­neem­min Fies­ta Ac­ti­ve -ka­tu­maas­tu­ris­sa, jos­sa ajo­tun­nel­ma ja si­sä­ti­lo­jen ava­ruus tuo­vat mie­leen Ford Fo­cuk­sen.

Fies­ta Ac­ti­ve tun­tuu siis po­si­tii­vi­ses­sa mie­les­sä it­se­ään kook­kaam­mal­ta.

Led-takavalot kuuluivat koeajoautossa olleeseen lisävarustepakettiin.

Led-takavalot kuuluivat koeajoautossa olleeseen lisävarustepakettiin.

SUV-ver­si­os­sa on 19 mil­liä va­kio-Fies­taa enem­män maa­va­raa (152 mm) ja 10 mil­liä enem­män rai­de­le­veyt­tä. Jä­mäk­kä Ac­ti­ve-jou­si­tus kuu­luu myös kes­kei­siin ju­jui­hin, jos­ta riit­tää etua mök­ki­tiel­lä. Ne­li­ve­to on oi­ke­as­taan ai­noa, mitä Fies­ta Ac­ti­veen voi­si toi­voa va­lin­nai­sek­si.

Pien­tä tur­bo­voi­maa

Kol­mi­sy­lin­te­ri­sen 1,0-lit­rai­sen tur­bo­ko­neen 125 he­vos­voi­maa an­ta­vat mu­ka­vas­ti pot­kua nor­maa­liin ete­ne­mi­seen. Ky­sees­sä on isoin saa­ta­vil­la ole­va ben­sii­ni­moot­to­ri.

Ohi­tuk­set luon­nis­tu­vat yl­lät­tä­vän not­ke­as­ti, sil­lä Ac­ti­ve kiih­tyy teh­taan mu­kaan sa­taan asi­al­li­ses­sa 9,9 se­kun­nis­sa, ja 170 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­tö on käy­tös­sä laa­ke­al­la kier­ro­sa­lu­eel­la 1 500–4 500 r/min.

Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli 6,0 l/100 km. Jos ha­lu­aa vie­lä pie­nem­pää lu­ke­maa, Ac­ti­ve-lai­vas­tos­ta löy­tyy esi­mer­kik­si 120-he­vos­voi­mai­nen 1.5 TDCi.

GT-etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimen ristiseläntuensäätö on lisävaruste.

GT-etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimen ristiseläntuensäätö on lisävaruste.

Takana on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole aivan takana.

Takana on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole aivan takana.

Su­ju­va 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­laa­tik­ko miel­lyt­tää ja kyt­ki­men lii­ke­ra­ta tun­tuu so­pi­val­ta. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa täs­mäl­li­nen. Ac­ti­ve tai­puu mu­ka­vas­ti ka­dun­kul­mis­sa, ja pe­ruut­ta­es­sa saa apua va­ki­o­na ole­vis­ta pe­ruu­tus­ka­me­ras­ta ja ta­ka­py­sä­köin­ti­tut­kis­ta.

Va­lin­nai­set led-ajo­va­lot ovat te­hok­kaat, ja sa­maan pa­ket­tiin si­säl­ty­vät myös led-tyyp­pi­set huo­mio- ja ta­ka­va­lot. Kä­te­vä kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka kuu­luu li­sä­va­rus­tei­siin.

Jä­mä­käk­si sää­det­ty jou­si­tus so­vel­tuu lois­ta­vas­ti Suo­men olo­suh­tei­siin, ja se pal­ve­lee pä­te­väs­ti myös so­ra­teil­lä. Va­lit­ta­va­na on kol­me eri ajo­ti­laa, jot­ka ovat nor­maa­li­ti­lan ohel­la ta­lou­del­li­sen ajon eco-tila ja liuk­kaan sään tila. Ren­gas­me­lu py­syy maan­tie­a­jos­sa koh­tuul­li­sel­la ta­sol­la.

Ras­kas­ta va­rus­te­lua

Eri­tyi­sen sel­ke­ät pyö­re­ät ana­lo­gi­set mit­ta­rit on va­rus­tet­tu hä­mä­räs­sä­kin hel­pos­ti erot­tu­vin kirk­kaan­si­ni­sin neu­loin. 8-tuu­mai­nen vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on mo­der­ni ja sel­keä, ja tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä SYNC 3 tu­kee Ap­p­le CarP­lay- ja And­roid Au­to -so­vel­luk­sia.

Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu on­gel­mat­to­mas­ti, mut­ta mii­nuk­se­na oh­jel­ma pu­to­aa toi­si­naan rei­til­tä. Se ei vält­tä­mät­tä myös­kään tun­nis­ta yk­si­suun­tai­sia ka­tu­ja.

Fies­ta Ac­ti­veen on mah­dol­lis­ta la­da­ta ai­ka käy­tän­nöl­li­nen va­rus­te­ar­se­naa­li. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli li­sä­va­rus­tei­set avai­me­ton lu­ki­tus ja nap­pi­käyn­nis­tys.

Fiesta Activen 6-portainen manuaalilaatikko toimii sujuvaliikkeisesti.

Fiesta Activen 6-portainen manuaalilaatikko toimii sujuvaliikkeisesti.

Ko­je­lau­das­sa on näyt­tä­vä hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­mä­pa­nee­li. Toi­nen usb-port­ti on esil­lä kes­ki­kon­so­lis­sa, mut­ta toi­nen on han­ka­las­ti kan­nel­li­sen kon­so­li­lo­ke­ron poh­jal­la.

Fies­ta Ac­ti­ve tar­jo­aa elä­myk­siä myös mu­sii­kin ys­tä­vil­le. Kym­me­nel­lä kai­ut­ti­mel­la ja sub­ba­ril­la te­räs­tet­ty au­dio on ny­kyi­sin Bang & Oluf­se­nin val­mis­ta­ma – tans­ka­lais­merk­ki on siis kor­van­nut muh­ke­a­soin­ti­sen So­nyn. Ää­nen­tois­to on edel­leen laa­du­kas­ta myös ma­ta­lien ää­nien osal­ta.

Tur­va­jär­jes­tel­mis­tä va­ki­o­na on muun mu­as­sa hä­tä­jar­ru­tu­sas­sis­tent­ti. Li­sä­va­rus­teek­si voi va­li­ta valp­paan kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­män.

Hyvä ajo­a­sen­to

GT-etuis­tui­met an­ta­vat reip­paan si­vut­tais­tu­en, ja ris­ti­se­län­tu­ki on mai­nio, mut­ta kiin­teä rei­si­tyy­ny jää pit­kä­jal­kai­sel­la lii­an ly­hy­ek­si. Ajo­a­sen­non sää­tää hel­pos­ti so­pi­vak­si, ja rat­tiin saa li­sä­va­rus­tee­na läm­mi­tyk­sen. Nah­ka­ke­häi­sen oh­jaus­pyö­rän seu­ra­na on nah­kai­nen kä­si­jar­ru­kah­va ja vaih­de­va­lit­si­men nup­pi.

Kojelaudan toiminnot ovat selkeät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet ovat lisävarusteita.

Kojelaudan toiminnot ovat selkeät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet ovat lisävarusteita.

Ta­ka­na on asi­al­li­ses­ti ti­laa myös pit­kil­le hen­ki­löil­le, jos etuis­tui­met ei­vät ole eri­tyi­sen ta­ka­na. Osa­nah­ka­ver­hoi­lu vai­kut­taa kes­tä­vän oloi­sel­ta, ja si­sä­ma­te­ri­aa­lien UV-va­lon­kes­tä­vyys sekä muu ku­lu­tus­kes­tä­vyys on tes­tat­tu Bri­tan­ni­as­sa For­din Dun­to­nin la­bo­ra­to­ri­os­sa.

Ac­ti­ven ta­va­ra­ti­las­sa on sää­det­tä­vä vä­li­poh­ja. Ta­ka­sel­kä­no­jat alas tait­ta­en saa­daan rei­lun kuu­ti­on ver­ran ti­laa, mut­ta laa­jen­nu­so­san lat­ti­as­sa on lie­vä nou­su­kul­ma.

Ford Fies­ta Ac­ti­ve 1.0 Eco­Boost 125 hv

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 999 cm³, 92 kW (125 hv)/6000 r/min, 170 Nm/1500–4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,9 s, huip­pu­no­peus 195 km/h

Ku­lu­tus

4,3 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

98 g/km

Voi­man­siir­to

M6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4068, l. 1756, k. 1495 mm, ak­se­li­vä­li 2493 mm, maa­va­ra 152 mm, oma­mas­sa 1164 kg, ve­to­mas­sa 1000/620 kg, ta­va­ra­ti­la 292–1093 l, tank­ki 42 l

Hin­ta

22 946 eu­roa*, ko­ea­jo­au­to 25 690 eu­roa* (2018)

* hin­nat NEDC:n mu­kai­sel­la au­to­ve­rol­la, uu­sis­sa ti­lauk­sis­sa on uu­den mit­taus­ta­van mu­kai­nen vero

Miel­lyt­tää

Ajo-omi­nai­suu­det

Suo­ri­tus­ky­kyi­nen au­to tun­tuu it­se­ään kook­kaam­mal­ta.

Är­syt­tää

Voi­ma­lin­ja­puut­teet

Ac­ti­veen ei saa ne­li­ve­toa ei­kä 140-he­vos­voi­mais­ta 3-sy­lin­te­ris­tä.

Yl­lät­tää

Mo­ni­puo­li­set va­rus­te­pa­ke­tit´

Hyö­ty­va­rus­tei­ta on saa­ta­va­na eri tar­koi­tuk­siin.

Yh­teen­ve­to

Fies­ta Ac­ti­ve tar­jo­aa mu­ka­van li­sän kom­pak­tei­hin ka­tu­maas­tu­rei­hin. Ajo-omi­nai­suu­det, ti­lan­käyt­tö ja mo­ni­puo­li­set tur­va­jär­jes­tel­mät ovat kun­nos­sa. Vain se ne­li­ve­to-op­tio puut­tuu.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU