Fiesta Activen miedosti korotettu alusta on kotonaan esimerkiksi sorateillä.
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Fiesta Active on aika ovela SUV-malli, sillä se ei näytä kompaktilta katumaasturilta, vaan keulasta tarkastellen suorastaan Focukselta.
Fiesta Active on kolme millä tavallista Fiestaa pidempi, ja vakiolla oleva Active III -korisarja leventää sitä pari senttiä. Myös 17-tuumaiset Rough Metal -kevytmetallivanteet tekevät tehtävänsä ominaisilmeen luomisessa.
Uusi Fiesta kasvoi tuntuvasti edeltävää mallia isommaksi, ja kasvun aistii sitäkin korostuneemmin Fiesta Active -katumaasturissa, jossa ajotunnelma ja sisätilojen avaruus tuovat mieleen Ford Focuksen.
Fiesta Active tuntuu siis positiivisessa mielessä itseään kookkaammalta.
Led-takavalot kuuluivat koeajoautossa olleeseen lisävarustepakettiin.
SUV-versiossa on 19 milliä vakio-Fiestaa enemmän maavaraa (152 mm) ja 10 milliä enemmän raideleveyttä. Jämäkkä Active-jousitus kuuluu myös keskeisiin jujuihin, josta riittää etua mökkitiellä. Neliveto on oikeastaan ainoa, mitä Fiesta Activeen voisi toivoa valinnaiseksi.
Pientä turbovoimaa
Kolmisylinterisen 1,0-litraisen turbokoneen 125 hevosvoimaa antavat mukavasti potkua normaaliin etenemiseen. Kyseessä on isoin saatavilla oleva bensiinimoottori.
Ohitukset luonnistuvat yllättävän notkeasti, sillä Active kiihtyy tehtaan mukaan sataan asiallisessa 9,9 sekunnissa, ja 170 newtonmetrin maksimivääntö on käytössä laakealla kierrosalueella 1 500–4 500 r/min.
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,0 l/100 km. Jos haluaa vielä pienempää lukemaa, Active-laivastosta löytyy esimerkiksi 120-hevosvoimainen 1.5 TDCi.
GT-etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimen ristiseläntuensäätö on lisävaruste.
Takana on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole aivan takana.
Sujuva 6-portainen manuaalilaatikko miellyttää ja kytkimen liikerata tuntuu sopivalta. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällinen. Active taipuu mukavasti kadunkulmissa, ja peruuttaessa saa apua vakiona olevista peruutuskamerasta ja takapysäköintitutkista.
Valinnaiset led-ajovalot ovat tehokkaat, ja samaan pakettiin sisältyvät myös led-tyyppiset huomio- ja takavalot. Kätevä kaukovaloautomatiikka kuuluu lisävarusteisiin.
Jämäkäksi säädetty jousitus soveltuu loistavasti Suomen olosuhteisiin, ja se palvelee pätevästi myös sorateillä. Valittavana on kolme eri ajotilaa, jotka ovat normaalitilan ohella taloudellisen ajon eco-tila ja liukkaan sään tila. Rengasmelu pysyy maantieajossa kohtuullisella tasolla.
Raskasta varustelua
Erityisen selkeät pyöreät analogiset mittarit on varustettu hämärässäkin helposti erottuvin kirkkaansinisin neuloin. 8-tuumainen värikosketusnäyttö on moderni ja selkeä, ja tietoviihdejärjestelmä SYNC 3 tukee Apple CarPlay- ja Android Auto -sovelluksia.
Navigaattorin ohjelmointi sujuu ongelmattomasti, mutta miinuksena ohjelma putoaa toisinaan reitiltä. Se ei välttämättä myöskään tunnista yksisuuntaisia katuja.
Fiesta Activeen on mahdollista ladata aika käytännöllinen varustearsenaali. Koeajoautossa oli lisävarusteiset avaimeton lukitus ja nappikäynnistys.
Fiesta Activen 6-portainen manuaalilaatikko toimii sujuvaliikkeisesti.
Kojelaudassa on näyttävä hiilikuitujäljitelmäpaneeli. Toinen usb-portti on esillä keskikonsolissa, mutta toinen on hankalasti kannellisen konsolilokeron pohjalla.
Fiesta Active tarjoaa elämyksiä myös musiikin ystäville. Kymmenellä kaiuttimella ja subbarilla terästetty audio on nykyisin Bang & Olufsenin valmistama – tanskalaismerkki on siis korvannut muhkeasointisen Sonyn. Äänentoisto on edelleen laadukasta myös matalien äänien osalta.
Turvajärjestelmistä vakiona on muun muassa hätäjarrutusassistentti. Lisävarusteeksi voi valita valppaan kuolleen kulman varoitusjärjestelmän.
Hyvä ajoasento
GT-etuistuimet antavat reippaan sivuttaistuen, ja ristiseläntuki on mainio, mutta kiinteä reisityyny jää pitkäjalkaisella liian lyhyeksi. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi, ja rattiin saa lisävarusteena lämmityksen. Nahkakehäisen ohjauspyörän seurana on nahkainen käsijarrukahva ja vaihdevalitsimen nuppi.
Kojelaudan toiminnot ovat selkeät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet ovat lisävarusteita.
Takana on asiallisesti tilaa myös pitkille henkilöille, jos etuistuimet eivät ole erityisen takana. Osanahkaverhoilu vaikuttaa kestävän oloiselta, ja sisämateriaalien UV-valonkestävyys sekä muu kulutuskestävyys on testattu Britanniassa Fordin Duntonin laboratoriossa.
Activen tavaratilassa on säädettävä välipohja. Takaselkänojat alas taittaen saadaan reilun kuution verran tilaa, mutta laajennusosan lattiassa on lievä nousukulma.
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 125 hv
Moottori
R3, turbo, 999 cm³, 92 kW (125 hv)/6000 r/min, 170 Nm/1500–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 195 km/h
Kulutus
4,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
98 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4068, l. 1756, k. 1495 mm, akseliväli 2493 mm, maavara 152 mm, omamassa 1164 kg, vetomassa 1000/620 kg, tavaratila 292–1093 l, tankki 42 l
Hinta
22 946 euroa*, koeajoauto 25 690 euroa* (2018)
* hinnat NEDC:n mukaisella autoverolla, uusissa tilauksissa on uuden mittaustavan mukainen vero
Miellyttää
Ajo-ominaisuudet
Suorituskykyinen auto tuntuu itseään kookkaammalta.
Ärsyttää
Voimalinjapuutteet
Activeen ei saa nelivetoa eikä 140-hevosvoimaista 3-sylinteristä.
Yllättää
Monipuoliset varustepaketit´
Hyötyvarusteita on saatavana eri tarkoituksiin.
Yhteenveto
Fiesta Active tarjoaa mukavan lisän kompakteihin katumaastureihin. Ajo-ominaisuudet, tilankäyttö ja monipuoliset turvajärjestelmät ovat kunnossa. Vain se neliveto-optio puuttuu.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Budjettilevysoitin Espanjasta
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Sähköstaatti Puolasta
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Budjettilevysoitin Espanjasta
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI