Fiesta Activen miedosti korotettu alusta on kotonaan esimerkiksi sorateillä.
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Fiesta Active on aika ovela SUV-malli, sillä se ei näytä kompaktilta katumaasturilta, vaan keulasta tarkastellen suorastaan Focukselta.
Fiesta Active on kolme millä tavallista Fiestaa pidempi, ja vakiolla oleva Active III -korisarja leventää sitä pari senttiä. Myös 17-tuumaiset Rough Metal -kevytmetallivanteet tekevät tehtävänsä ominaisilmeen luomisessa.
Uusi Fiesta kasvoi tuntuvasti edeltävää mallia isommaksi, ja kasvun aistii sitäkin korostuneemmin Fiesta Active -katumaasturissa, jossa ajotunnelma ja sisätilojen avaruus tuovat mieleen Ford Focuksen.
Fiesta Active tuntuu siis positiivisessa mielessä itseään kookkaammalta.
Led-takavalot kuuluivat koeajoautossa olleeseen lisävarustepakettiin.
SUV-versiossa on 19 milliä vakio-Fiestaa enemmän maavaraa (152 mm) ja 10 milliä enemmän raideleveyttä. Jämäkkä Active-jousitus kuuluu myös keskeisiin jujuihin, josta riittää etua mökkitiellä. Neliveto on oikeastaan ainoa, mitä Fiesta Activeen voisi toivoa valinnaiseksi.
Pientä turbovoimaa
Kolmisylinterisen 1,0-litraisen turbokoneen 125 hevosvoimaa antavat mukavasti potkua normaaliin etenemiseen. Kyseessä on isoin saatavilla oleva bensiinimoottori.
Ohitukset luonnistuvat yllättävän notkeasti, sillä Active kiihtyy tehtaan mukaan sataan asiallisessa 9,9 sekunnissa, ja 170 newtonmetrin maksimivääntö on käytössä laakealla kierrosalueella 1 500–4 500 r/min.
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,0 l/100 km. Jos haluaa vielä pienempää lukemaa, Active-laivastosta löytyy esimerkiksi 120-hevosvoimainen 1.5 TDCi.
GT-etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimen ristiseläntuensäätö on lisävaruste.
Takana on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole aivan takana.
Sujuva 6-portainen manuaalilaatikko miellyttää ja kytkimen liikerata tuntuu sopivalta. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällinen. Active taipuu mukavasti kadunkulmissa, ja peruuttaessa saa apua vakiona olevista peruutuskamerasta ja takapysäköintitutkista.
Valinnaiset led-ajovalot ovat tehokkaat, ja samaan pakettiin sisältyvät myös led-tyyppiset huomio- ja takavalot. Kätevä kaukovaloautomatiikka kuuluu lisävarusteisiin.
Jämäkäksi säädetty jousitus soveltuu loistavasti Suomen olosuhteisiin, ja se palvelee pätevästi myös sorateillä. Valittavana on kolme eri ajotilaa, jotka ovat normaalitilan ohella taloudellisen ajon eco-tila ja liukkaan sään tila. Rengasmelu pysyy maantieajossa kohtuullisella tasolla.
Raskasta varustelua
Erityisen selkeät pyöreät analogiset mittarit on varustettu hämärässäkin helposti erottuvin kirkkaansinisin neuloin. 8-tuumainen värikosketusnäyttö on moderni ja selkeä, ja tietoviihdejärjestelmä SYNC 3 tukee Apple CarPlay- ja Android Auto -sovelluksia.
Navigaattorin ohjelmointi sujuu ongelmattomasti, mutta miinuksena ohjelma putoaa toisinaan reitiltä. Se ei välttämättä myöskään tunnista yksisuuntaisia katuja.
Fiesta Activeen on mahdollista ladata aika käytännöllinen varustearsenaali. Koeajoautossa oli lisävarusteiset avaimeton lukitus ja nappikäynnistys.
Fiesta Activen 6-portainen manuaalilaatikko toimii sujuvaliikkeisesti.
Kojelaudassa on näyttävä hiilikuitujäljitelmäpaneeli. Toinen usb-portti on esillä keskikonsolissa, mutta toinen on hankalasti kannellisen konsolilokeron pohjalla.
Fiesta Active tarjoaa elämyksiä myös musiikin ystäville. Kymmenellä kaiuttimella ja subbarilla terästetty audio on nykyisin Bang & Olufsenin valmistama – tanskalaismerkki on siis korvannut muhkeasointisen Sonyn. Äänentoisto on edelleen laadukasta myös matalien äänien osalta.
Turvajärjestelmistä vakiona on muun muassa hätäjarrutusassistentti. Lisävarusteeksi voi valita valppaan kuolleen kulman varoitusjärjestelmän.
Hyvä ajoasento
GT-etuistuimet antavat reippaan sivuttaistuen, ja ristiseläntuki on mainio, mutta kiinteä reisityyny jää pitkäjalkaisella liian lyhyeksi. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi, ja rattiin saa lisävarusteena lämmityksen. Nahkakehäisen ohjauspyörän seurana on nahkainen käsijarrukahva ja vaihdevalitsimen nuppi.
Kojelaudan toiminnot ovat selkeät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet ovat lisävarusteita.
Takana on asiallisesti tilaa myös pitkille henkilöille, jos etuistuimet eivät ole erityisen takana. Osanahkaverhoilu vaikuttaa kestävän oloiselta, ja sisämateriaalien UV-valonkestävyys sekä muu kulutuskestävyys on testattu Britanniassa Fordin Duntonin laboratoriossa.
Activen tavaratilassa on säädettävä välipohja. Takaselkänojat alas taittaen saadaan reilun kuution verran tilaa, mutta laajennusosan lattiassa on lievä nousukulma.
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 125 hv
Moottori
R3, turbo, 999 cm³, 92 kW (125 hv)/6000 r/min, 170 Nm/1500–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 195 km/h
Kulutus
4,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
98 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4068, l. 1756, k. 1495 mm, akseliväli 2493 mm, maavara 152 mm, omamassa 1164 kg, vetomassa 1000/620 kg, tavaratila 292–1093 l, tankki 42 l
Hinta
22 946 euroa*, koeajoauto 25 690 euroa* (2018)
* hinnat NEDC:n mukaisella autoverolla, uusissa tilauksissa on uuden mittaustavan mukainen vero
Miellyttää
Ajo-ominaisuudet
Suorituskykyinen auto tuntuu itseään kookkaammalta.
Ärsyttää
Voimalinjapuutteet
Activeen ei saa nelivetoa eikä 140-hevosvoimaista 3-sylinteristä.
Yllättää
Monipuoliset varustepaketit´
Hyötyvarusteita on saatavana eri tarkoituksiin.
Yhteenveto
Fiesta Active tarjoaa mukavan lisän kompakteihin katumaastureihin. Ajo-ominaisuudet, tilankäyttö ja monipuoliset turvajärjestelmät ovat kunnossa. Vain se neliveto-optio puuttuu.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Hyviä viboja edullisesti
Kaikki yhdessä
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Primare alkukielellä
Kristalliunelmia
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ