Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Ford Focus ST-Line ei yllä kevythybridinä suorituskyvyltään lähellekään legendaarista Focus RS -mallia, mutta se tarjoaa sille varsin kohtuuhintaisen vaihtoehdon sekä kelpo annoksen käytännöllisyyttä.
Haettaessa sporttista käyttöautoa arkisen ajamisen harmauden kumoamiseen, Ford Focus ST-Line lukeutuu vahvoihin vaihtoehtoihin.
Malli näyttää etenkin syvänpunaisena (premium-väri tuntee nimen Fantastic Red) kalliimmalta, kuin mitä se itse asiassa on, ja visuaalisuudessa Fordilla onkin perinteikästä osaamista vuosien saatossa.
Ford Focus ST-Line on ulkoisesti korostetun urheilullisen näköinen olematta yliampuva, ja siksi se sopinee monelle sellaisellekin autoilijalle, joka ei tohdi korostaa kalustoaan.
Kokonaisuutta ovat omiaan tehostamaan näyttävän punaiset jarrusatulat kaikissa neljässä levyjarrussa. Ja kyllä, nuo jarrut myös hidastavat tehokkaasti.
Ford Focus ST-Linessa on tyylikkäät, tummennetut takavalot. Huomaa myös asiaan kuuluvat tuplapakoputket. Käytön helppoutta lisäävä avaimeton lukitus.
Juha Peltonen
Ulkonäön ei saa antaa hämätä: Focus ST-Linessa ei kannata pikkuteillä unohtaa erästä aidosti sporttista yksityiskohtaa eli 12 sentin maavaraa.
Juha Peltonen
Myös takimmaisissa levyjarruissa on ST-Linen henkeen näyttävän punaiset jarrusatulat.
Juha Peltonen
Ford Focus ST-Linen jäähdyttimen säleikkö on näyttävästi hunajakennomainen ja sporttityyliin mattamusta.
ST-Linen hätäistä olemusta täydentävät sivuhelmojen ohella takaosan diffuusorilevy ja varsin hillitty takaspoileri.
Pientä madallusta
Ford Focus ST-Linen keskeisiin ominaisuuksiin kuuluva urheilullisen napakka, kymmenen milliä madallettu jousitus ei tunnu epätasaisillakaan pinnoilla piiruakaan liian kovalta, vaan jousien ja iskunvaimentimien säädöt on viilattu ST-Linea silmällä pitäen.
Versiolla onkin mieltä ylentävää luotsata syheröisillä pikkuteillä, eikä se väsytä pidemmälläkään siivulla. Ajotilaksi voi valita kosketusnäytöltä econ, normaalin tai sportin.
Kevythybridin tekniikkana muriseva 1,0-litrainen 3-sylinterinen tuottaa mojovat 155 hevosvoimaa, jolla varmistuu mainio suorituskyky, ja mukavan alaväännön ansiosta tarvittaessa turvalliset ohitukset.
Nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan 8,4 sekuntiin, ja polttomoottorin seurana kevythybridissä on 48 voltin käynnistysgeneraattori.
Lediajovalot ovat kaikissa Focus-malleissa vakiona, mutta lähivaloihin kaipaisi lisää potkua. Etuvaloissa on tummempi keskiosa ja uusi silmukkamainen valokuvio, joka jollain tavalla hämää.
Juha Peltonen
Juoheatoiminen kaksoiskytkinvaihteisto on 7-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Kojelaudan toiminnot ovat rauhallisen johdonmukaiset.
Juha Peltonen
Digitaalista mittaristoa seuraa mieluusti.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on näyttävästi 13,2-tuumainen.
Juha Peltonen
Näillä tuoleilla jaksaa istua pitkänkin matkan putkeen. Sivuttaistuki on hyvä.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti polvitilaa, ja taakse on helppo kulkea.
Juha Peltonen
Tavaratilan kansi toimii mekaanisesti. Laajennettu tavaratila ei ole aivan tasapohjainen.
Juha Peltonen
Normaali maksimivääntö 190 Nm asettuu erittäin laajalle kierroslukualueelle 2 100–5 500 r/min, mutta sähkömoottorin avustuksella saadaan hetkelliseksi väännöksi jopa 240 Nm/2 500 r/min.
Polttoaineen kulutukseen pyritään vaikuttamaan myös esimerkiksi muuttuvatilavuuksisella öljypumpulla.
Vakiona oleviin lediajovaloihin liittyvät sekä sumuvalotoiminto että ajovaloautomatiikka. Kun auto havaitsee hiljaisella nopeudella tapahtuvan ohjausliikkeen, leveämpi valokeila aktivoituu pysäköinnin helpottamiseksi.
Etenkin lähivalojen teho vaikuttaa tosin turhan heikolta. Onneksi autoon saa lisävarusteena tehokkaammat Dynamic Pixel LED -ajovalot, joissa häikäisemättömät ajovalot tunnistavat vastaan tulevan liikenteen.
Lisäksi viimeksi mainituissa kalliimmissa ledivaloissa on muun muassa nk. huonon sään valo, joka vaihtaa valokuviota näkyvyyden parantamiseksi, kun lasinpyyhkimet aktivoidaan. Näitä voi suositella, jos joutuu ajamaan usein pimeillä teillä.
Varustepaketteja
Testiyksilöön oli ladattu useita varustepaketteja. Technology Pack pitää sisällään liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän (joka soveltaa nopeuksia aktiivisen vakionopeudensäätimen yhteydessä), kuljettajan vireystilan valvonnan, automaattiset kaukovalo sekä aktiivisen vakionopeudensäätimen (automaattivaihteisten autojen Stop & Go -toimintoon liittyy ajolinja-avustin).
Muista optiopaketeista Winter Pack sisältää lämmitettävän tuulilasin sekä lämmitettävän ohjauspyörän, ja Parking Pack sisältää automaattisen ajovalojen korkeudensäädön, ledikulma-ajovalot sekä leditakavalot.
ST-Line Design Packiin kuuluu puolestaan Ford-tunnuksella kohde Audio 70, jolla tarkoitetaan muhkeasointista tanskalaisen B&O:n Play Premium -audiojärjestelmää.
Tuuletuspuhallus hoituu painamalla puhallinkuvake-painiketta, jonka jälkeen vedetään sormella virtuaalista säädintä kosketusnäytöllä.
Toteutus jakoi hieman mielipiteitä, eikä se ole välttämättä kovin käyttäjäystävällinen, koska se vaatii tavallaan kaksinkertaisen toiminnon.
Sitä vastoin sisälämpötilan pystyy säätämään suoraan 13,2-tuumaisen kosketusnäytön alalaidan painikkeista, mikä on hyvä asia.
Sähkönsininen mittaristo
Digitaalista, sähkönsinisellä valaistua selkeää mittaristoa pyöreine kierros- ja nopeusnäyttöineen tulkitsee mielikseen. Mittariston keskelle asemoidusta hybridinäytöstä voi tarkastella jarrutusenergian talteenottoa sekä ahtopainetta.
Varsin hyvin toimiva ja helposti ohjelmoitava navigointilaitteisto liittyy Fordin SYNC 4 -multimediajärjestelmään, johon saa nyt myös kätevät, langattomat Power Up -päivitykset.
Älypuhelimen voi kytkeä auton järjestelmään Apple CarPlay- ja Android Auto -sovelluksin.
Etuistuimet ovat sekä sivuttaistueltaan että istuintyynyn osalta erittäin soveliaat myös pitkälle ajomatkalle. Ajoasennosta saa säädettyä helposti ihanteellisen.
Ainoana varsinaisena haittana pitkäjalkainen henkilö kokee etuovista kulkemisen – nimenomaan autosta nousemisen. Jos nimittäin etuistuin on säädetty vähänkään taemmas, B-pilarit osuvat kovin eteen, jolloin ne ovat autosta noustessa helposti tiellä.
Takaovien miellyttävän runsaan avauskulman sekä takaistuimen riittoisan polvitilan ansiosta kulku takaistuimelle sujuu erittäin sutjakkaasti. GT-henkisellä autolla voi vetää 1 500-kiloista jarrullista vaunua.
Juha Peltonen
Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 114 kW (155 hv)/6000 r/min, 190 Nm/2100–5500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 208 km/h
Kulutus
5,2–6,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
125 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4392, l. 1825, k. 1459 mm, akseliväli 2700 mm, maavara 123 mm, omamassa 1387 kg, kantavuus 598 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 392–1354 l, tankki 52 l
Hinta
31 697 euroa, koeajoauto 35 253 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pro-Ject liikkuville musiikin ystäville
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Pro-Jectilta edullisempi kuulokevahvistin
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Luxmanin uusi cd-soitin
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Ripolisubbareita Saksasta
Onkyolta uusi cd-soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Näitä autoja nuoret ostavat
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL