Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Ford Focus ST-Line ei yllä kevythybridinä suorituskyvyltään lähellekään legendaarista Focus RS -mallia, mutta se tarjoaa sille varsin kohtuuhintaisen vaihtoehdon sekä kelpo annoksen käytännöllisyyttä.
Haettaessa sporttista käyttöautoa arkisen ajamisen harmauden kumoamiseen, Ford Focus ST-Line lukeutuu vahvoihin vaihtoehtoihin.
Malli näyttää etenkin syvänpunaisena (premium-väri tuntee nimen Fantastic Red) kalliimmalta, kuin mitä se itse asiassa on, ja visuaalisuudessa Fordilla onkin perinteikästä osaamista vuosien saatossa.
Ford Focus ST-Line on ulkoisesti korostetun urheilullisen näköinen olematta yliampuva, ja siksi se sopinee monelle sellaisellekin autoilijalle, joka ei tohdi korostaa kalustoaan.
Kokonaisuutta ovat omiaan tehostamaan näyttävän punaiset jarrusatulat kaikissa neljässä levyjarrussa. Ja kyllä, nuo jarrut myös hidastavat tehokkaasti.
Ford Focus ST-Linessa on tyylikkäät, tummennetut takavalot. Huomaa myös asiaan kuuluvat tuplapakoputket. Käytön helppoutta lisäävä avaimeton lukitus.
Juha Peltonen
Ulkonäön ei saa antaa hämätä: Focus ST-Linessa ei kannata pikkuteillä unohtaa erästä aidosti sporttista yksityiskohtaa eli 12 sentin maavaraa.
Juha Peltonen
Myös takimmaisissa levyjarruissa on ST-Linen henkeen näyttävän punaiset jarrusatulat.
Juha Peltonen
Ford Focus ST-Linen jäähdyttimen säleikkö on näyttävästi hunajakennomainen ja sporttityyliin mattamusta.
ST-Linen hätäistä olemusta täydentävät sivuhelmojen ohella takaosan diffuusorilevy ja varsin hillitty takaspoileri.
Pientä madallusta
Ford Focus ST-Linen keskeisiin ominaisuuksiin kuuluva urheilullisen napakka, kymmenen milliä madallettu jousitus ei tunnu epätasaisillakaan pinnoilla piiruakaan liian kovalta, vaan jousien ja iskunvaimentimien säädöt on viilattu ST-Linea silmällä pitäen.
Versiolla onkin mieltä ylentävää luotsata syheröisillä pikkuteillä, eikä se väsytä pidemmälläkään siivulla. Ajotilaksi voi valita kosketusnäytöltä econ, normaalin tai sportin.
Kevythybridin tekniikkana muriseva 1,0-litrainen 3-sylinterinen tuottaa mojovat 155 hevosvoimaa, jolla varmistuu mainio suorituskyky, ja mukavan alaväännön ansiosta tarvittaessa turvalliset ohitukset.
Nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan 8,4 sekuntiin, ja polttomoottorin seurana kevythybridissä on 48 voltin käynnistysgeneraattori.
Lediajovalot ovat kaikissa Focus-malleissa vakiona, mutta lähivaloihin kaipaisi lisää potkua. Etuvaloissa on tummempi keskiosa ja uusi silmukkamainen valokuvio, joka jollain tavalla hämää.
Juha Peltonen
Juoheatoiminen kaksoiskytkinvaihteisto on 7-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Kojelaudan toiminnot ovat rauhallisen johdonmukaiset.
Juha Peltonen
Digitaalista mittaristoa seuraa mieluusti.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on näyttävästi 13,2-tuumainen.
Juha Peltonen
Näillä tuoleilla jaksaa istua pitkänkin matkan putkeen. Sivuttaistuki on hyvä.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti polvitilaa, ja taakse on helppo kulkea.
Juha Peltonen
Tavaratilan kansi toimii mekaanisesti. Laajennettu tavaratila ei ole aivan tasapohjainen.
Juha Peltonen
Normaali maksimivääntö 190 Nm asettuu erittäin laajalle kierroslukualueelle 2 100–5 500 r/min, mutta sähkömoottorin avustuksella saadaan hetkelliseksi väännöksi jopa 240 Nm/2 500 r/min.
Polttoaineen kulutukseen pyritään vaikuttamaan myös esimerkiksi muuttuvatilavuuksisella öljypumpulla.
Vakiona oleviin lediajovaloihin liittyvät sekä sumuvalotoiminto että ajovaloautomatiikka. Kun auto havaitsee hiljaisella nopeudella tapahtuvan ohjausliikkeen, leveämpi valokeila aktivoituu pysäköinnin helpottamiseksi.
Etenkin lähivalojen teho vaikuttaa tosin turhan heikolta. Onneksi autoon saa lisävarusteena tehokkaammat Dynamic Pixel LED -ajovalot, joissa häikäisemättömät ajovalot tunnistavat vastaan tulevan liikenteen.
Lisäksi viimeksi mainituissa kalliimmissa ledivaloissa on muun muassa nk. huonon sään valo, joka vaihtaa valokuviota näkyvyyden parantamiseksi, kun lasinpyyhkimet aktivoidaan. Näitä voi suositella, jos joutuu ajamaan usein pimeillä teillä.
Varustepaketteja
Testiyksilöön oli ladattu useita varustepaketteja. Technology Pack pitää sisällään liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän (joka soveltaa nopeuksia aktiivisen vakionopeudensäätimen yhteydessä), kuljettajan vireystilan valvonnan, automaattiset kaukovalo sekä aktiivisen vakionopeudensäätimen (automaattivaihteisten autojen Stop & Go -toimintoon liittyy ajolinja-avustin).
Muista optiopaketeista Winter Pack sisältää lämmitettävän tuulilasin sekä lämmitettävän ohjauspyörän, ja Parking Pack sisältää automaattisen ajovalojen korkeudensäädön, ledikulma-ajovalot sekä leditakavalot.
ST-Line Design Packiin kuuluu puolestaan Ford-tunnuksella kohde Audio 70, jolla tarkoitetaan muhkeasointista tanskalaisen B&O:n Play Premium -audiojärjestelmää.
Tuuletuspuhallus hoituu painamalla puhallinkuvake-painiketta, jonka jälkeen vedetään sormella virtuaalista säädintä kosketusnäytöllä.
Toteutus jakoi hieman mielipiteitä, eikä se ole välttämättä kovin käyttäjäystävällinen, koska se vaatii tavallaan kaksinkertaisen toiminnon.
Sitä vastoin sisälämpötilan pystyy säätämään suoraan 13,2-tuumaisen kosketusnäytön alalaidan painikkeista, mikä on hyvä asia.
Sähkönsininen mittaristo
Digitaalista, sähkönsinisellä valaistua selkeää mittaristoa pyöreine kierros- ja nopeusnäyttöineen tulkitsee mielikseen. Mittariston keskelle asemoidusta hybridinäytöstä voi tarkastella jarrutusenergian talteenottoa sekä ahtopainetta.
Varsin hyvin toimiva ja helposti ohjelmoitava navigointilaitteisto liittyy Fordin SYNC 4 -multimediajärjestelmään, johon saa nyt myös kätevät, langattomat Power Up -päivitykset.
Älypuhelimen voi kytkeä auton järjestelmään Apple CarPlay- ja Android Auto -sovelluksin.
Etuistuimet ovat sekä sivuttaistueltaan että istuintyynyn osalta erittäin soveliaat myös pitkälle ajomatkalle. Ajoasennosta saa säädettyä helposti ihanteellisen.
Ainoana varsinaisena haittana pitkäjalkainen henkilö kokee etuovista kulkemisen – nimenomaan autosta nousemisen. Jos nimittäin etuistuin on säädetty vähänkään taemmas, B-pilarit osuvat kovin eteen, jolloin ne ovat autosta noustessa helposti tiellä.
Takaovien miellyttävän runsaan avauskulman sekä takaistuimen riittoisan polvitilan ansiosta kulku takaistuimelle sujuu erittäin sutjakkaasti. GT-henkisellä autolla voi vetää 1 500-kiloista jarrullista vaunua.
Juha Peltonen
Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 114 kW (155 hv)/6000 r/min, 190 Nm/2100–5500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 208 km/h
Kulutus
5,2–6,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
125 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4392, l. 1825, k. 1459 mm, akseliväli 2700 mm, maavara 123 mm, omamassa 1387 kg, kantavuus 598 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 392–1354 l, tankki 52 l
Hinta
31 697 euroa, koeajoauto 35 253 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Aatami pöydälle
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI