Kugan tunnistaa hyvin Fordin nykymallistoon kuuluvaksi. Vanteet kertovat Vignale-varustelusta.
Toni Lindström
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Kuga-valikoima on täydentynyt hybridillä. Tässä nelivedossa voimaa tuottaa bensiinimoottori yhdessä sähkömoottorin kanssa, joka saa voimansa ajossa latautuvasta akusta. Yhdistelmä osoittautui taloudelliseksi ja miellyttäväksi.
Hybridi täydentää Ford Kugan voimalinjavalikoimaa, jossa on myös pistokeladattava hybridi sekä bensiini- ja dieselvaihtoehdot. Hybridin nelivetoisuus on osaltaan tärkeä täydennys katumaasturien kilpaillulla markkinalla.
Onnistunut yhdistelmä
Sähkömoottorin ja polttomoottorin yhteistyö on Fordissa miellyttävän joustavaa, ja vaihdot moottorilta toiselle tapahtuvat täysin huomaamattomasti. Polttomoottorin ääntä ei juuri kuule kuin kovimmissa kiihdytyksissä.
Hybridiratkaisu vie autoa sähköllä äänettömästi ja vaivattomasti. Polttomoottori tulee apuun, kun tehoa tarvitaan enemmän.
Takana erottuu kaksi pakoputkea. Taka- ja sivulasit ovat tummennetut, puskurit ja helmat korinväriset.
Toni Lindström
Digitaalisella mittaristolla on kokoa 12,3 tuumaa. 8-tuumainen kosketusnäyttö on nostettu keskelle kojelautaa. Koeajoautossa oli myös tuulilasin heijastusnäyttö. Infonäytön ulkoinen ilme kaipaa jo päivitystä.
Toni Lindström
Vaihteenvalitsin on keskikonsolissa oleva pyöreä kiekko. Myös ajotilan valintapainikkeet ovat keskikonsolissa.
Toni Lindström
Automaattivaihteistoa ohjaillaan keskikonsolin pyörästä, ja vaihteisto toimii hyvin yhteen moottorien kanssa. Menoa voi kuvailla kuminauhamaiseksi, ja varsinkin kaupunkiajossa se tuo helppoutta ajamiseen.
Voimalinja tarjoaa käyttäjälle taloudellisuutta: kaupunki- ja taajama-ajossa koeajoautolla päästiin jopa viiden litran kulutuslukemiin. Tätä voi pitää hyvänä suorituksena keskikokoiselle nelivetokatumaasturille.
Kulutus kylläkin kasvoi varsin nopeasti seitsemän litran tietämille hiukan ahkerammalla kaasun käytöllä.
Tilaa matkustaa
Tien päällä Ford Kuga vaikutti ajotuntumaltaan amerikkalaiselta. Ohjauksen keskialue on tehostettu tunnottomaksi, ja siihen kaipaa lisää Fordille tyypillistä jämäkkää tuntumaa. Kaupungissa keveys ei sinällään haitannut, mutta väljemmillä tieosuuksilla tuntuma tuntui olevan poissa.
Katumaasturina Ford Kuga on Fordille tärkeä myyntimalli, sillä se on merkin myydyin katumaasturimalli Euroopassa. Ford Puman isoveljenä se vastaa enemmän tilaa kaipaavien tarpeisiin.
Etuistuimissa on runsaat sähköiset säädöt, mutta pehmeän istuinten tuki jää olemattomaksi.
Toni Lindström
Takana on reilusti polvitilaa, ja pääntila riittää hyvin normaalimittaiselle. Penkki liikkuu pituussuunnassa.
Toni Lindström
Ja tilaa Ford Kuga tarjoaakin. Kolmannen sukupolven malliuudistus venytti Ford Kugaa joka suuntaan, ja ulkoinen kasvu näkyy ja tuntuu sisätiloissa, jossa on mainiot tilat viisihenkisellekin perheelle.
Tavaratila vetää 475 litraa, ja se kasvaa takapenkin kumoamisella 1 534 litraan.
Edessä on katumaasturien tyyliin väljät tilat, jossa näkyvyys on hyvä joka suuntaan. Kuljettajan penkillä istuessa hämmästyttää istuimen tarjoama pehmeä ja vaatimaton tuki.
Tavaratila vetää normaaliasennossa 581 litraa, ja penkit kumoamalla se kasvaa 1 534 litraan. Tavaratilan kokoon vaikuttaa myös liikuteltava takapenkki.
Toni Lindström
Vignale-varustetussa autossa penkkiä voi säätää sähköisesti kymmeneen eri suuntaan, mutta se ei pelasta vaisua istuintuntumaa.
Myös takapenkillä on väljää. Takapenkkiä voi siirtää pituussunnassa, ja istuma-asento on aikuisellekin tilava. Takapenkinkin osalta lisätuki olisi tarpeen reunapaikoille.
Monipuolisesti varusteltu
Tilojen lisäksi Vignale nousee esiin runsaalla ja tasokkaalla varustelulla. Sisätiloja leimaa premium-luokkaiset nahkapäällysteiset penkit, jotka on varustettu sähkösäädöillä ja muistipaikoilla.
Kuljettajan apuna on muun muassa lämmitettävään tuulilasiin heijastuva tuulilasinäyttö ja B&O:n äänentoisto, joka tarjoaa jyhkeää soundia.
Multimediajärjestelmän näyttö keskikonsolissa alkaa vaikuttaa ilmeeltään jo hiukan vanhahtavalta. Peruutuskamera sekä etu- ja takaparkkitutkat ovat luonnollisesti mukana varusteissa.
Listaa voisi jatkaa pidempäänkin, mutta aktiivinen vakionopeudensäädin on jätetty jostakin syystä lisävarustelistalle.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Ford Kuga Hybrid (HEV) 190hv AWD Vignale
Moottori
R4, 2488 cm3, 112 kW (152 hv)/5500 r/min, 200 Nm/4500 r/min + avustava sähkömoottori; hybridijärjestelmä 140 kW (190 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 9,1 s, huippunopeus 196 km/h
Kulutus
5,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
135 g/km
Ajoakku
Litiumioni 1,1 kWh
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4629, l. 1883, k. 1680 mm, akseliväli 2710 mm, maavara 160 mm, omamassa 1773 kg, kantavuus 507 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 475–1482 l, tankki 54 l
Hinta
43 995 euroa, koeajoauto 46 327 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kia julkaisi EV9 GT:n hinnat
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
CUPRA paljastaa uusimman luomuksensa nimen
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Torvikaiuttimia Japanista
Lockwoodin uudella tehtaalla
Tri-ampattu 3-tiemonitori USA:sta
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Luxmanin uusi cd-soitin
Ripolisubbareita Saksasta
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
QUADin uusi X-sukupolvi
Ortofon MC X30
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kia julkaisi EV9 GT:n hinnat
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
CUPRA paljastaa uusimman luomuksensa nimen
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Näitä autoja nuoret ostavat
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL