Erinomainen MagneRide-iskunvaimennusjärjestelmä oli koeajetun Bullitt-yksilön ainoa lisävaruste. Led-ajovaloihin liittyy tarkkatoiminen kaukovaloautomatiikka.

Erinomainen MagneRide-iskunvaimennusjärjestelmä oli koeajetun Bullitt-yksilön ainoa lisävaruste. Led-ajovaloihin liittyy tarkkatoiminen kaukovaloautomatiikka.

Juha Peltonen

Koeajossa Ford Mustang Bullitt: Kojootin rähinää!

Coyote 5.0 V8:lla varustettu Mustang Bullitt on himoittu keräilykappale, jollaisen moni haluaisi autotalliinsa!

Auto Bild.Koeajot

Vuo­den 1968 le­gen­daa­ri­sen Bul­litt-lef­fan val­mis­tuk­sen yh­tey­des­sä ko­mi­sa­rio Frank Bul­litt (Steve McQu­een) saa käyt­töön­sä kak­si Mus­tang GT Fast­bac­kia stunt-au­toik­si Fris­con ka­duil­la ajet­tui­hin ra­jui­hin ta­kaa-ajo­koh­tauk­siin.

Mo­lem­mat Mus­tang Fast­bac­kit va­rus­tet­tiin 390-kuu­ti­o­tuu­mai­sel­la FE-moot­to­ri­sar­jan iso­loh­ko-V8:lla ja Cra­gar-eri­kois­van­tein.

Metallinvihreä Highland Green -väri imitoi vuoden 1968 Bullitt-leffan Mustangin väritystä.

Metallinvihreä Highland Green -väri imitoi vuoden 1968 Bullitt-leffan Mustangin väritystä.

Juha Peltonen

Kojelautanäkymä erottuu muista Mustangeista mm. alumiinipaneloinnin ja Bullitt-logon myötä.

Kojelautanäkymä erottuu muista Mustangeista mm. alumiinipaneloinnin ja Bullitt-logon myötä.

Juha Peltonen

Biljardipallomainen vaihdevalitsin edustaa ominaisinta Bullitt-tyyliä! Liikeradoiltaan lyhyt, tiheävälitteinen laatikko on Getrag MT82.

Biljardipallomainen vaihdevalitsin edustaa ominaisinta Bullitt-tyyliä! Liikeradoiltaan lyhyt, tiheävälitteinen laatikko on Getrag MT82.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on 8-tuumainen. Navigointilaite karttaohjelmineen on varsin helppokäyttöinen. Kaikki multimedian tekstitykset ovat suomenkieliset, mutta ääniohjaus tapahtuu englanniksi.

Kosketusnäyttö on 8-tuumainen. Navigointilaite karttaohjelmineen on varsin helppokäyttöinen. Kaikki multimedian tekstitykset ovat suomenkieliset, mutta ääniohjaus tapahtuu englanniksi.

Juha Peltonen

Hol­ly­wood-lef­fo­jen au­to­kus­to­moi­ja Max Balc­hows­ky teki au­toi­hin run­saas­ti muu­tok­sia ku­vauk­sia var­ten. Ko­rit kak­sois­hit­sat­tiin, jou­si­tus­ta vah­vis­tet­tiin ja ko­ne­ti­laan asen­net­tiin li­sä­tu­et. HD-jou­si­tuk­sen kyy­ti­po­jak­si asen­net­tiin eri­tyis­pak­sut kal­lis­tuk­sen­vai­men­ti­met.

Li­sä­pauk­kua hou­ku­tel­tiin sy­lin­te­ri­kan­sien kä­sit­te­lyl­lä sekä te­ke­mäl­lä muu­tok­sia sy­ty­tys­jär­jes­tel­mään ja kaa­sut­ti­miin. Tiet­tä­väs­ti au­to­ja ra­ken­net­tiin lef­faan an­ka­ran röy­ky­tyk­sen ta­kia va­ral­le vie­lä pari yli­mää­räis­tä.

Kyl­lä läh­tee!

Bul­lit­tin uus­pai­nok­ses­sa kir­nu­aa suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la, alu­mii­ni­kan­sin ja alu­mii­ni­loh­kol­la to­teu­tet­tu 5,0-lit­rai­nen (302 cid) Co­yo­te V8 -pik­ku­loh­ko, jon­ka pu­ris­tus­suh­de mer­ki­tään 12,0:1. Vink­ke­li­ka­si tuot­taa eu­ro­mark­ki­noil­la te­hoa 460 he­vos­voi­maa käyn­ti­no­peu­del­la 7 250 r/min. Vään­töä kor­ke­as­ti kier­tä­väs­tä moot­to­ris­ta saa­daan rei­pas­hen­ki­set 569 Nm.

Te­ho­ja tar­kas­tel­les­sa piir­tyy aluk­si ke­vyt ky­sy­mys­merk­ki: mi­ten on mah­dol­lis­ta, et­tä Bul­lit­tin Eu­roo­pan-ver­si­os­sa on te­hoa 460 hv/7 250 r/min, kun vas­taa­vas­ti Yh­dys­val­tain ko­ti­pe­sä­ver­si­os­sa lu­ke­ma on 480 hv/7 000 r/min? Ero­a­vuus ai­heu­tuu Ford-maa­han­tuon­nin mu­kaan EU-pääs­tö­vaa­ti­muk­sis­ta.

Mustat vanteet viittaavat väriltään Bullitt-leffan Fastbackiin. Rengaskoko on 255/40 ZR 19,mutta tarjolla on myös 20-tuumaisia hiilikuituvanteita.

Mustat vanteet viittaavat väriltään Bullitt-leffan Fastbackiin. Rengaskoko on 255/40 ZR 19,mutta tarjolla on myös 20-tuumaisia hiilikuituvanteita.

Juha Peltonen

Raikkaasti hengittävä viritysputkisto on varustettu asianmukaisesti läppäventtiilijärjestelmällä. Tuplaputkistossa on neljä ulostuloa. Soundit ovat uskomattoman upeat!

Raikkaasti hengittävä viritysputkisto on varustettu asianmukaisesti läppäventtiilijärjestelmällä. Tuplaputkistossa on neljä ulostuloa. Soundit ovat uskomattoman upeat!

Juha Peltonen

Yh­tä kaik­ki, Bul­lit­tin suo­ri­tus­ky­ky ve­tää kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan suu­pie­let py­sy­väs­ti kor­viin ja vie­lä li­sä­kier­rok­sen pää­nu­pin ym­pä­ri!

Launch Cont­rol -läh­tö­jär­jes­tel­män avul­la Bul­litt kiih­tyy tar­vit­ta­es­sa nol­las­ta sa­taan par­haim­mil­laan hä­täi­ses­sä 4,6 se­kun­nis­sa, mut­ta sil­ti – nor­maa­li­reip­paas­sa ajos­sa ja il­man min­kään­lais­ta sääs­te­lyä – kes­ki­ku­lu­tus py­syt­te­lee erit­täin koh­tuul­li­ses­sa 12–13 lit­ras­sa.

Vi­ri­tys­pa­ko­put­kis­to on va­rus­tet­tu kon­so­lis­ta kyt­ket­tä­väl­lä läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­mäl­lä ja tup­la­put­ket nel­jäl­lä ulos­tu­lol­la. Ku­vi­oon liit­tyy myös ren­kai­den läm­mi­tyk­seen tar­koi­tet­tu Line Lock, joka sul­kee jar­ru­pai­neen ta­ka­jar­ruil­ta.

Jos ha­lu­aa läh­teä Bul­lit­til­la liik­keel­le ku­kon­lau­lun ai­kaan, voi kyt­keä toi­min­taan Qui­et Start -ti­lan. Näin naa­pu­rit ei­vät (ikä­vä kyl­lä…) saa naut­tia upe­as­ta, me­tal­li­sen te­rä­väs­tä vee­ka­sin rä­pä­tyk­ses­tä.

Kun nor­mi­a­jos­sa tah­do­taan mu­re­an­peh­me­ät, mut­ta sa­ma­nai­kai­ses­ti te­rä­vän ra­cet­rack-tyy­li­set V8-soun­dit, kyt­ke­tään toi­min­taan kes­ki­kon­so­lis­ta ajo­ti­la Sport+. Har­mil­lis­ta on, et­tä ha­lut­tu ajo­ti­la pi­tää va­li­ta joka käyn­nis­tyk­sen yh­tey­des­sä uu­del­leen. On­nek­si va­lin­ta luon­nis­tuu hel­pos­ti kon­so­lin kro­ma­tus­ta kei­nu­vi­vus­ta.

Get­rag MT82 ja ris­ti­po­ra­tut jar­ru­le­vyt

Bul­lit­tin ai­no­a­na vaih­teis­to­vaih­to­eh­to­na on ti­he­ä­vä­lit­tei­nen, lii­ke­ra­doil­taan na­pak­ka ja su­ju­va­toi­mi­nen 6-por­tai­nen Get­rag MT82 -ma­nu­aa­li­laa­tik­ko – 10-no­peuk­sis­ta au­to­maat­tia ei Bul­litt-ver­si­oon saa.

Ma­nu­aa­li­laa­tik­ko an­taa alas­päin vaih­det­ta­es­sa mu­ka­vas­ti vä­li­kaa­sua. Kyt­kin vaa­tii Bul­lit­til­le so­ve­li­aas­ti ta­va­no­mais­ta enem­män poh­je­voi­maa, joka so­pii ku­vaan.

Sähkösäätöiset etuistuimet tarjoavat mainion sivuttaistuen. Saatavilla on myös Recaron kuppi-istuimet.

Sähkösäätöiset etuistuimet tarjoavat mainion sivuttaistuen. Saatavilla on myös Recaron kuppi-istuimet.

Juha Peltonen

Perinteisen syvät takaistuinpoterot ovat 2+2-tapaan lähinnä väliaikaiskäyttöön.

Perinteisen syvät takaistuinpoterot ovat 2+2-tapaan lähinnä väliaikaiskäyttöön.

Juha Peltonen

408 litran tavaratila yllättää mitoillaan. Takaselkänojat voidaan lisäksi taittaa vaakatasoon.

408 litran tavaratila yllättää mitoillaan. Takaselkänojat voidaan lisäksi taittaa vaakatasoon.

Juha Peltonen

Jou­si­tuk­sel­taan Bul­litt on ka­tu­kil­pu­ri­mai­sen jäyk­kä il­man ajo­mu­ka­vuu­den hä­vi­ä­mis­tä. Ajo­ti­la-ase­tuk­sen voi va­li­ta nyky-Mus­tan­geil­le pe­rin­tei­sen run­saas­ta va­li­koi­mas­ta: va­kio Nor­mal-ajo­ti­la on par­haim­mil­laan epä­ta­sai­sel­la rei­til­lä.

Ko­ea­ja­jan suo­si­kik­si nous­sut Sport+ lois­taa puo­les­taan mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä. Sil­le pi­tä­vät seu­raa sa­teel­le ja lu­mel­le suun­nat­tu Snow/Wet, ra­ta­käyt­töön Track ja kiih­dy­tys­ra­doil­le täh­dät­ty Drag Strip.

Tes­tiyk­si­lös­sä li­sä­va­rus­tee­na ol­lut­ta elekt­ro­nis­ta Mag­ne­Ri­de-is­kun­vai­men­nus­ta voi eh­dot­to­mas­ti suo­si­tel­la, sil­lä se toi­mii to­del­la hy­vin.

Bul­litt hi­das­tuu Brem­bon le­vy­jar­ruin, jot­ka on to­teu­tet­tu 15-tuu­mai­sin, ris­ti­po­ra­tuin jar­ru­le­vyin. Edes­sä on le­vy­jar­rut 6-män­täi­sin jar­ru­sa­tu­loin, kun taas taka-ak­se­lil­la on ne­li­män­täi­set jar­ru­sa­tu­lat.

Coyote 5.0 V8 asennettiin moottorityyppinä aluksi 2011 Mustang GT:hen. Nimensä ylänokkainen Coyote sai kilpa-ajaja AJ Foytin Indy-ratakilpurista, johon luotiin 1967 neliventtiilikantinen, erittäin menestyksekäs V8 (25 voittoa).

Coyote 5.0 V8 asennettiin moottorityyppinä aluksi 2011 Mustang GT:hen. Nimensä ylänokkainen Coyote sai kilpa-ajaja AJ Foytin Indy-ratakilpurista, johon luotiin 1967 neliventtiilikantinen, erittäin menestyksekäs V8 (25 voittoa).

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Van­ne­ko­ko­na Bul­lit­tis­sa nou­da­te­taan läh­tö­koh­tai­ses­ti 19-tuu­mai­sia, mut­ta For­din teh­da­sar­se­naa­lis­ta on saa­ta­vil­la jopa 20-tuu­mai­sia hii­li­kui­tu­kiek­ko­ja.

Bul­lit­tis­sa on For­din glo­baa­liin ta­paan kaik­ki olen­nai­set avus­tin­toi­min­not, mu­kaan lu­kien esi­mer­kik­si au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus sekä tör­mäyk­se­nes­to, jo­hon si­säl­tyy ja­lan­kul­ki­joi­den tun­nis­tus.

Kun­non si­vut­tais­tu­ki

No­peus- ja kier­ros­lu­ku esi­te­tään näyt­tä­vän le­ve­äl­lä 12-tuu­mai­sel­la di­gi­taa­li­näy­töl­lä. Kol­me pää­näy­tön eri­ä­vää mit­ta­ris­to­nä­ky­mää ovat Nor­mal, Sport ja Track.

Li­säk­si mit­ta­ris­ton taus­ta­vä­ri­maa­il­maa voi sää­tää ”poh­jat­to­mas­ti” – jos vih­reä ei sovi sil­mil­le, niin var­mas­ti Mus­tan­gin-si­ni­nen, len­to­ko­ne­mit­ta­ris­to-orans­si tai jo­kin muu so­pii. 8-tuu­mai­seen kos­ke­tus­näyt­töön liit­tyy myös pe­ruu­tus­ka­me­ra.

Has­sul­ta tun­tuu se, et­tä pe­ri­a­me­rik­ka­lai­ses­sa mus­ke­li­au­tos­sa on tans­ka­lai­sen B&O:n ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä, ei­kä esi­mer­kik­si ame­rik­ka­lai­nen Sha­ker 1000, mut­ta toi­saal­ta se on loo­gis­ta, kos­ka kai­kis­sa For­deis­sa py­ri­tään nou­dat­ta­maan sa­maa hi­fi­toi­mit­ta­jaa. Ja kyl­lä­hän B&O täyt­tää teh­tä­vän­sä kun­ni­ak­kaas­ti!

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Säh­kö­sää­töi­set etuis­tui­met an­ta­vat hy­vän si­vut­tais­tu­en, ja ne so­pi­vat pi­dem­mäl­le­kin ajo­mat­kal­le. Saa­ta­vil­la on li­säk­si lä­pi­vien­nein to­teu­te­tut Re­ca­ron kup­pi-is­tui­met. Ajo­a­sen­nos­ta sää­tää eri­no­mai­sen.

Kah­del­le muo­toil­tu ta­kais­tuin so­pii 2+2-paik­kai­se­na lä­hin­nä lap­sil­le, mut­ta kyl­lä sin­ne tar­vit­ta­es­sa pari ai­kuis­ta­kin mah­tuu.

Ja vaik­ka kyse on ur­hei­lu­au­tos­ta, niin Mus­tan­gin pe­rin­teis­tä nou­dat­ta­en ta­va­ra­ti­la on yl­lät­tä­vän rei­lun mit­tai­nen, ja kä­te­vää li­sä­ti­laa saa­daan tait­ta­mal­la ta­ka­sel­kä­no­jat ala-asen­toon.

Puh­taas­ti ke­räi­ly­kap­pa­le

Ford Mus­tang Bul­lit­te­ja val­mis­tet­tiin maa­il­man­laa­jui­ses­ti 5 582 kap­pa­let­ta, jois­ta 3 041 yk­si­lös­sä on ko­ea­jo­au­tos­sa­kin ol­lut Dark High­land Green -vih­reä väri. Li­säk­si val­mis­tui 1 819 mus­taa ja 722 Tru Blue -for­din­si­nis­tä.

Vuon­na 2018 jul­kis­te­tun Bul­lit­tin ky­syn­tä ylit­ti het­kes­sä tar­jon­nan, ja mal­li myy­tiin lop­puun niin no­pe­as­ti, et­tä For­dil­la pää­tet­tiin jat­kaa saa­ta­vuut­ta vuo­teen 2020. Nyt sit­ten jää­dään odot­te­le­maan Bul­lit­tin kor­vaa­jaa, uut­ta ja te­ho­kas­ta Mach I -ver­si­o­ta…

Bul­lit­tia te­hok­kaam­pi Mus­tang on For­din teh­das­lis­tal­la tätä kir­joi­tet­ta­es­sa esi­mer­kik­si Mus­tang Shel­by GT500R, jos­ta hou­ku­tel­laan me­kaa­ni­ses­ti ah­det­tu­na 771 hv/7 300 r/min.

Juha Peltonen

Ford Mus­tan­gia myy­dään Suo­mes­sa vain va­li­koi­duis­sa FordS­to­re-eri­kois­liik­keis­sä. Maa­han­tuo­ja ei voi­nut an­taa tie­toa Bul­lit­tin tar­kois­ta Suo­men-kap­pa­le­mää­ris­tä, mut­ta kyse lie­nee hy­vin ra­joi­te­tus­ta eräs­tä – ar­vauk­sem­me mu­kaan al­le kym­me­nes­tä yk­si­lös­tä.

Suo­mes­sa Bul­lit­tin hin­ta aset­tuu 90 575 eu­roon. Mus­tang Bul­litt on ku­vi­ois­sa ai­na­kin tois­tai­sek­si vii­meis­tä ker­taa, mut­ta se kor­vau­tuu vuon­na 2021 toi­sel­la, il­mei­ses­ti vie­lä te­hok­kaam­mal­la Mus­tang Mach I -eri­kois­pai­nok­sel­la.

Ford Mus­tang Bul­litt 5.0 V8

Moot­to­ri

SOHC V8, suo­ra­suih­ku­tus, 5038 cm3, 338 kW (460 hv)/7250 r/min, 529 Nm/4600 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 4,6 s, huip­pu­no­peus 263 km/h

EU-ku­lu­tus

11,8 l/100 km

CO2-pääs­töt

270 g/km

Voi­man­siir­to

M6, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 4794, l. 1916, k. 1392 mm, ak­se­li­vä­li 2720 mm, oma­mas­sa 1826 kg, kan­ta­vuus 350 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 408 l, tank­ki 60,8 l

Hin­ta

88 655 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 90 575 eu­roa (2020)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU