Erinomainen MagneRide-iskunvaimennusjärjestelmä oli koeajetun Bullitt-yksilön ainoa lisävaruste. Led-ajovaloihin liittyy tarkkatoiminen kaukovaloautomatiikka.
Juha Peltonen
Koeajossa Ford Mustang Bullitt: Kojootin rähinää!
Coyote 5.0 V8:lla varustettu Mustang Bullitt on himoittu keräilykappale, jollaisen moni haluaisi autotalliinsa!
Vuoden 1968 legendaarisen Bullitt-leffan valmistuksen yhteydessä komisario Frank Bullitt (Steve McQueen) saa käyttöönsä kaksi Mustang GT Fastbackia stunt-autoiksi Friscon kaduilla ajettuihin rajuihin takaa-ajokohtauksiin.
Molemmat Mustang Fastbackit varustettiin 390-kuutiotuumaisella FE-moottorisarjan isolohko-V8:lla ja Cragar-erikoisvantein.
Metallinvihreä Highland Green -väri imitoi vuoden 1968 Bullitt-leffan Mustangin väritystä.
Juha Peltonen
Kojelautanäkymä erottuu muista Mustangeista mm. alumiinipaneloinnin ja Bullitt-logon myötä.
Juha Peltonen
Biljardipallomainen vaihdevalitsin edustaa ominaisinta Bullitt-tyyliä! Liikeradoiltaan lyhyt, tiheävälitteinen laatikko on Getrag MT82.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 8-tuumainen. Navigointilaite karttaohjelmineen on varsin helppokäyttöinen. Kaikki multimedian tekstitykset ovat suomenkieliset, mutta ääniohjaus tapahtuu englanniksi.
Juha Peltonen
Hollywood-leffojen autokustomoija Max Balchowsky teki autoihin runsaasti muutoksia kuvauksia varten. Korit kaksoishitsattiin, jousitusta vahvistettiin ja konetilaan asennettiin lisätuet. HD-jousituksen kyytipojaksi asennettiin erityispaksut kallistuksenvaimentimet.
Lisäpaukkua houkuteltiin sylinterikansien käsittelyllä sekä tekemällä muutoksia sytytysjärjestelmään ja kaasuttimiin. Tiettävästi autoja rakennettiin leffaan ankaran röykytyksen takia varalle vielä pari ylimääräistä.
Kyllä lähtee!
Bullittin uuspainoksessa kirnuaa suorasuihkutuksella, alumiinikansin ja alumiinilohkolla toteutettu 5,0-litrainen (302 cid) Coyote V8 -pikkulohko, jonka puristussuhde merkitään 12,0:1. Vinkkelikasi tuottaa euromarkkinoilla tehoa 460 hevosvoimaa käyntinopeudella 7 250 r/min. Vääntöä korkeasti kiertävästä moottorista saadaan reipashenkiset 569 Nm.
Tehoja tarkastellessa piirtyy aluksi kevyt kysymysmerkki: miten on mahdollista, että Bullittin Euroopan-versiossa on tehoa 460 hv/7 250 r/min, kun vastaavasti Yhdysvaltain kotipesäversiossa lukema on 480 hv/7 000 r/min? Eroavuus aiheutuu Ford-maahantuonnin mukaan EU-päästövaatimuksista.
Mustat vanteet viittaavat väriltään Bullitt-leffan Fastbackiin. Rengaskoko on 255/40 ZR 19,mutta tarjolla on myös 20-tuumaisia hiilikuituvanteita.
Juha Peltonen
Raikkaasti hengittävä viritysputkisto on varustettu asianmukaisesti läppäventtiilijärjestelmällä. Tuplaputkistossa on neljä ulostuloa. Soundit ovat uskomattoman upeat!
Juha Peltonen
Yhtä kaikki, Bullittin suorituskyky vetää kuljettajan ja etumatkustajan suupielet pysyvästi korviin ja vielä lisäkierroksen päänupin ympäri!
Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla Bullitt kiihtyy tarvittaessa nollasta sataan parhaimmillaan hätäisessä 4,6 sekunnissa, mutta silti – normaalireippaassa ajossa ja ilman minkäänlaista säästelyä – keskikulutus pysyttelee erittäin kohtuullisessa 12–13 litrassa.
Virityspakoputkisto on varustettu konsolista kytkettävällä läppäventtiilijärjestelmällä ja tuplaputket neljällä ulostulolla. Kuvioon liittyy myös renkaiden lämmitykseen tarkoitettu Line Lock, joka sulkee jarrupaineen takajarruilta.
Jos haluaa lähteä Bullittilla liikkeelle kukonlaulun aikaan, voi kytkeä toimintaan Quiet Start -tilan. Näin naapurit eivät (ikävä kyllä…) saa nauttia upeasta, metallisen terävästä veekasin räpätyksestä.
Kun normiajossa tahdotaan mureanpehmeät, mutta samanaikaisesti terävän racetrack-tyyliset V8-soundit, kytketään toimintaan keskikonsolista ajotila Sport+. Harmillista on, että haluttu ajotila pitää valita joka käynnistyksen yhteydessä uudelleen. Onneksi valinta luonnistuu helposti konsolin kromatusta keinuvivusta.
Getrag MT82 ja ristiporatut jarrulevyt
Bullittin ainoana vaihteistovaihtoehtona on tiheävälitteinen, liikeradoiltaan napakka ja sujuvatoiminen 6-portainen Getrag MT82 -manuaalilaatikko – 10-nopeuksista automaattia ei Bullitt-versioon saa.
Manuaalilaatikko antaa alaspäin vaihdettaessa mukavasti välikaasua. Kytkin vaatii Bullittille soveliaasti tavanomaista enemmän pohjevoimaa, joka sopii kuvaan.
Sähkösäätöiset etuistuimet tarjoavat mainion sivuttaistuen. Saatavilla on myös Recaron kuppi-istuimet.
Juha Peltonen
Perinteisen syvät takaistuinpoterot ovat 2+2-tapaan lähinnä väliaikaiskäyttöön.
Juha Peltonen
408 litran tavaratila yllättää mitoillaan. Takaselkänojat voidaan lisäksi taittaa vaakatasoon.
Juha Peltonen
Jousitukseltaan Bullitt on katukilpurimaisen jäykkä ilman ajomukavuuden häviämistä. Ajotila-asetuksen voi valita nyky-Mustangeille perinteisen runsaasta valikoimasta: vakio Normal-ajotila on parhaimmillaan epätasaisella reitillä.
Koeajajan suosikiksi noussut Sport+ loistaa puolestaan mutkaisilla pikkuteillä. Sille pitävät seuraa sateelle ja lumelle suunnattu Snow/Wet, ratakäyttöön Track ja kiihdytysradoille tähdätty Drag Strip.
Testiyksilössä lisävarusteena ollutta elektronista MagneRide-iskunvaimennusta voi ehdottomasti suositella, sillä se toimii todella hyvin.
Bullitt hidastuu Brembon levyjarruin, jotka on toteutettu 15-tuumaisin, ristiporatuin jarrulevyin. Edessä on levyjarrut 6-mäntäisin jarrusatuloin, kun taas taka-akselilla on nelimäntäiset jarrusatulat.
Coyote 5.0 V8 asennettiin moottorityyppinä aluksi 2011 Mustang GT:hen. Nimensä ylänokkainen Coyote sai kilpa-ajaja AJ Foytin Indy-ratakilpurista, johon luotiin 1967 neliventtiilikantinen, erittäin menestyksekäs V8 (25 voittoa).
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Vannekokona Bullittissa noudatetaan lähtökohtaisesti 19-tuumaisia, mutta Fordin tehdasarsenaalista on saatavilla jopa 20-tuumaisia hiilikuitukiekkoja.
Bullittissa on Fordin globaaliin tapaan kaikki olennaiset avustintoiminnot, mukaan lukien esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus sekä törmäyksenesto, johon sisältyy jalankulkijoiden tunnistus.
Kunnon sivuttaistuki
Nopeus- ja kierrosluku esitetään näyttävän leveällä 12-tuumaisella digitaalinäytöllä. Kolme päänäytön eriävää mittaristonäkymää ovat Normal, Sport ja Track.
Lisäksi mittariston taustavärimaailmaa voi säätää ”pohjattomasti” – jos vihreä ei sovi silmille, niin varmasti Mustangin-sininen, lentokonemittaristo-oranssi tai jokin muu sopii. 8-tuumaiseen kosketusnäyttöön liittyy myös peruutuskamera.
Hassulta tuntuu se, että periamerikkalaisessa muskeliautossa on tanskalaisen B&O:n äänentoistojärjestelmä, eikä esimerkiksi amerikkalainen Shaker 1000, mutta toisaalta se on loogista, koska kaikissa Fordeissa pyritään noudattamaan samaa hifitoimittajaa. Ja kyllähän B&O täyttää tehtävänsä kunniakkaasti!
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Sähkösäätöiset etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen, ja ne sopivat pidemmällekin ajomatkalle. Saatavilla on lisäksi läpiviennein toteutetut Recaron kuppi-istuimet. Ajoasennosta säätää erinomaisen.
Kahdelle muotoiltu takaistuin sopii 2+2-paikkaisena lähinnä lapsille, mutta kyllä sinne tarvittaessa pari aikuistakin mahtuu.
Ja vaikka kyse on urheiluautosta, niin Mustangin perinteistä noudattaen tavaratila on yllättävän reilun mittainen, ja kätevää lisätilaa saadaan taittamalla takaselkänojat ala-asentoon.
Puhtaasti keräilykappale
Ford Mustang Bullitteja valmistettiin maailmanlaajuisesti 5 582 kappaletta, joista 3 041 yksilössä on koeajoautossakin ollut Dark Highland Green -vihreä väri. Lisäksi valmistui 1 819 mustaa ja 722 Tru Blue -fordinsinistä.
Vuonna 2018 julkistetun Bullittin kysyntä ylitti hetkessä tarjonnan, ja malli myytiin loppuun niin nopeasti, että Fordilla päätettiin jatkaa saatavuutta vuoteen 2020. Nyt sitten jäädään odottelemaan Bullittin korvaajaa, uutta ja tehokasta Mach I -versiota…
Bullittia tehokkaampi Mustang on Fordin tehdaslistalla tätä kirjoitettaessa esimerkiksi Mustang Shelby GT500R, josta houkutellaan mekaanisesti ahdettuna 771 hv/7 300 r/min.
Juha Peltonen
Ford Mustangia myydään Suomessa vain valikoiduissa FordStore-erikoisliikkeissä. Maahantuoja ei voinut antaa tietoa Bullittin tarkoista Suomen-kappalemääristä, mutta kyse lienee hyvin rajoitetusta erästä – arvauksemme mukaan alle kymmenestä yksilöstä.
Suomessa Bullittin hinta asettuu 90 575 euroon. Mustang Bullitt on kuvioissa ainakin toistaiseksi viimeistä kertaa, mutta se korvautuu vuonna 2021 toisella, ilmeisesti vielä tehokkaammalla Mustang Mach I -erikoispainoksella.
Ford Mustang Bullitt 5.0 V8
Moottori
SOHC V8, suorasuihkutus, 5038 cm3, 338 kW (460 hv)/7250 r/min, 529 Nm/4600 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 4,6 s, huippunopeus 263 km/h
EU-kulutus
11,8 l/100 km
CO2-päästöt
270 g/km
Voimansiirto
M6, takaveto
Mitat
p. 4794, l. 1916, k. 1392 mm, akseliväli 2720 mm, omamassa 1826 kg, kantavuus 350 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 408 l, tankki 60,8 l
Hinta
88 655 euroa, koeajoauto 90 575 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Thalian transformaatio
10 wattia kuulokevahvistimesta
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Strattonin pienempi
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN