Ford Puma ST Line X:ssä on urheilullinen korisarja ja ST Line -logot. Lisävarusteisten led-ajovalojen teho jättää toivomisen varaa sekä lähi- että kaukovalojen osalta.
Juha Peltonen
Koeajossa Ford Puma: Kissaperheen juniori
Fordilla on ollut reilun 50 viime vuoden aikana mallistossaan melkoinen määrä kissapetoja. Uusi Puma poikkeaa melkoisesti saman mallinimen omanneesta Ford-mallista.
Ford-konsernin käyttämät mallinimet Cougar ja Puma tarkoittavat puumaa. Nimien historia alkoi vuonna 1967 V8-moottorisen Mercury Cougar -poniauton muodossa. Mallia myytiin aikojen saatossa myös Ford Cougarina.
Uudempien, selvästi pienempimoottorisempien ”puumien” aikakausi alkoi 90-luvun lopulla, kun tuotannossa oli vuodet 1997–2002 Euroopassa valmistettu 2-ovinen Puma-pikkucoupé, joka pohjautui Fiestaan.
Viime vuonna Fordin kissaperheeseen syntyi täysin toisenlainen Puma, sillä Romaniassa valmistettava uusi ”puuma” on SUV-malli.
Etuvetoinen crossover
Näyttävä Desert Island Blue -metalliväri on lisähintainen.
Juha Peltonen
Niin sanotulle B-pohjalevylle rakentuva uusi Puma puree hampaansa kovassa kasvussa olevaan autoluokkaan. Ulkonäöltään Puma on hillitty neliovinen crossover, jota ei välttämättä edes miellä katumaasturiksi.
Puman 3-sylinterisen ja 155-hevosvoimaisen turbomoottorin kierrosherkkyys, väännön laaja-alaisuus ja mukavat käyntiäänet osuvat kaikki maaliin. 190 newtonmetrin vääntö saavutetaan erittäin laakealla käyntinopeusalueella 1 900–5 500 r/min, mutta lisäksi hetkellisellä yliahdolla päästään tasolle 220 Nm/3 000 r/min ja kevythybriditekniikkaan liittyvän sähkömoottorin avustamana sport-ajotilassa tasolle 240 Nm/2 500 r/min.
Itselataavassa kevythybridissä polttomoottori vastaa suorituskyvystä ja sähkömoottori avittaa kulutuksen pienentämisessä. Koeajon aikana Puman keskikulutus liikkui auton ajotietokoneen mukaan kuuden litran molemmin puolin. Kevythybridin sähköjärjestelmä on 48-volttinen.
Vain mallinimi on sama: Puma muuttui 90-luvun lopun pienestä coupésta crossoveriksi.
Juha Peltonen
Kojelaudan paneloinnissa on näyttävää hiilikuitujäljitelmää, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa pitävän ajo-otteen. Keskikonsolista löytyy taso langattomaan älypuhelimen lataukseen.
Juha Peltonen
Makea 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo on tyyliltään uudenlainen. Mittariston värimaailma muuttuu ajotilan mukaisesti.
Juha Peltonen
6-portaisen manuaalivaihteiston liikeradat ovat kohtuulliset ja kytkimen liikerata täsmälleen niin hyvä, että siihen ei kiinnitä erityistä huomiota.
Keskikonsolin valitsimesta voidaan valita ajotilat normal, eco, sport, liukas ja kevyt maastoajo. Viimeksi mainitussa ajonhallintajärjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois päältä.
Puman jousitustuntuma on maantieajossa miellyttävä jämäkkä ja maantieajoon erinomaisesti soveltuva. Crossover-Pumassa on maavaraa noin 16 senttimetriä.
Mainiot GT-istuimet
Erittäin hyvän sivuttaistuen antavat urheilulliset etuistuimet on varustettu mekaanisin, kevyttoimisin säädöin. Istuimissa on osanahkaverhoilu ja punaiset GT-tikkaukset, joiden teema jatkuu etuovien osittaisissa nahkapäällysteissä. Etuturvavöiden korkeussäädön puuttuminen on lyhyempien henkilöiden istuma-asennon kannalta hankala. Seisontajarru on nykysuuntauksen vastaisesti mekaaninen.
Takaistuimelle kulku sujuu reilusti avautuvan ja riittävän kookkaan takaoven kautta näppärästi. Pääntilaa on sopivasti, mutta jos edessä oleva istuin on kovin takana, niin polvitila alkaa käydä vähiin.
GT-etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takana on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole aivan takana.
Juha Peltonen
Pumassa on sujuvatoiminen 6-portainen manuaalivaihteisto.
Juha Peltonen
8-tuumaisessa kosketusnäytössä on suomenkielinen multimediajärjestelmä, johon sisältyvät jyhkeän B&O-äänentoiston ohella navigointi.
Juha Peltonen
Testiyksilössä oli lisävarusteena sähkötoiminen takaluukku. Tavaratilan rullapeitto on integroitu kätevästi takaluukkuun. Tasaista lastauspintaa saadaan 1 216 litran edestä.
Kattavat turvavarusteet
Selkeästi toteutettu digitaalimittaristo edustaa uutta Ford-ilmettä, ja sen syvänsininen värimaailma osuu yksiin testiyksilön metallinsinisen Desert Island Blue -ulkovärin kanssa. Mittaristossa on nopeus- ja kierrosnäytöt. Ajotietokoneelle saadaan esiin myös muun muassa rengaspaineet. Lämmitys- ja ilmapuhallussäätimet toimivat mekaanisesti.
Navigointilaitteiston ohjelmointi sujuu erittäin helposti, vaikka karttanäkymä on hieman yksinkertaistettu. Karttanäkymää tarkastellaan kosketusnäytöllä, eikä se tule näkyviin kuljettajaa varten mittariston keskelle. Ääniopastus toimii suomeksi hyvin. Kohteeseen saavuttua navigaattori kertoo ajetun matkan ja sen kestoajan.
Jämeräsointinen B&O:n äänentoistojärjestelmä puhaltelee säveliä puhtaasti kymmenen kaiuttimen ja subbarin voimin. Edessä olevista kahdesta usb-portista toinen on keskikonsolissa.
Sähköinen takaluukku sisältyy pakettiin, jossa on myös avaimeton lukitus/käynnistys ja lämmitettävät ulkopeilit.
Juha Peltonen
Puman perusturvavarustelu on kattava, mutta Launch Edition -varusteversiossa hyötyy lisänä Driver Assistance Packista. Se sisältää kuolleen kulman varoituksen, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän aktiivisella jarrutustoiminnolla ja mukautuvan vakionopeudensäätimen, johon kuuluu törmäyksenväistöavustin. Lisäksi versiossa on pysäköintitutkat edessä ja takana sekä 180 asteen kamerajärjestelmä.
Valinnaisvarusteista kannattaa mainita Winter Pack, joka sisältää lämmitettävän tuulilasin ohella lämmitettävät ajovalojen pesurien suuttimet ja lämmitettävän ohjauspyörän.
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST Line X Launch Edition
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 114 kW (155 hv)/6000 r/min, 190 Nm/1900–5500 r/min; hetkellisellä yliahdolla 220 Nm/3000 r/min; sähkömoottorin avustamana sport-ajotilassa 240 Nm/2500 r/min Sähkömoottori 11,5 kW
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus
5,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
127 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4186, l. 1805 k. 1537 mm, akseliväli 2588 mm, maavara 164 mm, omamassa 1280 kg, kantavuus 555 kg, vetomassa 1100/640 kg, tavaratila 402–1216 l, tankki 42 l
Hinta
28 417 euroa, koeajoauto 30 760 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Stereo Box E
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
Lohikäärmeen jäljillä
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Viritetty kuuntelunautinnolle
Aatami pöydälle
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI