Bensiinimoottorinen lataushybridi-Transit on mielenkiintoinen uutuus. Etuvedon renkaiden pyörittämiseen käytetään vain sähkömoottoria, joka saa virtansa tavaratilan lattian alla olevasta ajoakusta.

Bensiinimoottorinen lataushybridi-Transit on mielenkiintoinen uutuus. Etuvedon renkaiden pyörittämiseen käytetään vain sähkömoottoria, joka saa virtansa tavaratilan lattian alla olevasta ajoakusta.

Juha Peltonen

Koeajossa Ford Transit Custom PHEV L1H1: Kaksineuvoinen

Otimme ajotuntumia Vuoden pakettiautoksi 2020 valitusta Transit Customista mallilla, joka oli varustettu 3-sylinterisellä bensiiniturbolla ja sähkömoottorilla, joka huolehtii etuvedon pyörien pyörittämisestä. Juha Peltonen

Auto Bild.Koeajot

Tes­ti­au­to ei ol­lut tur­bo­die­sel-ke­vyt­hyb­ri­di, vaan pis­to­ke­la­dat­ta­va ben­sii­ni­hyb­ri­di. Tran­sit Cus­tom PHEV:llä aje­taan hyb­ri­di­ti­las­sa­kin yl­lät­tä­vän usein pel­käs­tään säh­köl­lä, ei­kä 3-sy­lin­te­ri­nen tur­bo­ah­det­tu ben­sii­ni­moot­to­ri (125 hv) hu­rah­te­le rau­hal­li­ses­ti kaa­sua käyt­tä­en eri­tyi­sen usein.

Pel­käl­lä säh­köl­lä aja­mi­nen luon­nis­tuu, kun ko­je­lau­dan pai­nik­kees­ta va­li­taan EV-säh­kö­ti­la. Teim­me EV-toi­min­nol­la kent­tä­tes­tin sen jäl­keen, kun ajo­ak­ku oli ko­ti­la­dat­tu mah­dol­li­sim­man täy­teen.

Ulkoisesti hybridi-Transit ei erotu perinteisistä.

Ulkoisesti hybridi-Transit ei erotu perinteisistä.

Juha Peltonen

Henkilöautomaisen kojelaudan lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat käyttäjäystävällisesti mekaaniset säätöpyörät ja painikkeet.

Henkilöautomaisen kojelaudan lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat käyttäjäystävällisesti mekaaniset säätöpyörät ja painikkeet.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Ford SYNC 3 -multimediajärjestelmän kosketusnäyttö on valinnaisesti 8-tuumainen, mutta koeajoautossa se oli tuntuvasti pienempi. Peruutuskameran näyttämä on onneksi teräväpiirtoinen.

Ford SYNC 3 -multimediajärjestelmän kosketusnäyttö on valinnaisesti 8-tuumainen, mutta koeajoautossa se oli tuntuvasti pienempi. Peruutuskameran näyttämä on onneksi teräväpiirtoinen.

Juha Peltonen

Laajakulmaosioilla varustetut kookkaat ulkopeilit ovat pätevät.

Laajakulmaosioilla varustetut kookkaat ulkopeilit ovat pätevät.

Juha Peltonen

Kolme rinnakkaista istuinta edustavat pakettiautojen peruskauraa. Kuljettajan istuimessa on mekaaniset ristiseläntuen säätö ja istuintyynyn kallistus.

Kolme rinnakkaista istuinta edustavat pakettiautojen peruskauraa. Kuljettajan istuimessa on mekaaniset ristiseläntuen säätö ja istuintyynyn kallistus.

Juha Peltonen

Näy­tön lu­paa­ma 30 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka kuu­los­ti pe­rin ala­mit­tai­sel­ta vir­he­näyt­tä­mäl­tä, oli­han ajo­a­kun va­raus­ti­lan neu­la ”ta­pis­sa”.

Il­man kuor­maa aje­tul­la ku­lu­tus­len­kil­lä ajet­tiin aluk­si noin kym­me­nen ki­lo­met­riä no­peu­del­la 40 km/h ja sit­ten noin 30 km no­peu­del­la 80 km/h. Lop­pu­to­teu­tu­mak­si saa­tiin mu­ka­vat lä­hes 45 ki­lo­met­riä, mikä kor­re­loi asi­al­li­ses­ti teh­taan 56 ki­lo­met­rin säh­kö­a­jo­lu­pauk­sen kans­sa.

Erit­täin tär­keä omi­nai­suus on sa­mai­sen mo­ni­va­lin­ta­pai­nik­keen ta­kaa löy­ty­vä ajo­a­kun la­taus polt­to­moot­to­rin avul­la.

La­taus­pis­tok­keen lu­ki­tus va­pau­te­taan pis­to­ke­lii­tän­nän vie­res­sä ole­vas­ta pai­nik­kees­ta. La­taus­kaa­pe­li mah­tuu oi­ke­an etuis­tui­men al­la ole­vaan rei­lun ko­koi­seen säi­ly­tys­ti­laan, ja myös kes­kim­mäi­sen is­tui­men al­la on ti­laa.

3-sy­lin­te­ri­nen ää­ni­maa­il­ma

Ben­sii­ni­tur­bon ää­ni­maa­il­ma tuo voi­mak­kais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä haus­kas­ti mie­leen är­hä­kän ul­ko­lai­ta­moot­to­rin! Käyn­ti­ää­net on joka ta­pauk­ses­sa vai­men­net­tu te­hok­kaas­ti.

Kotilatauskaapeli mahtuu matkustajien istuimien alla oleviin säilytyslokeroihin.

Kotilatauskaapeli mahtuu matkustajien istuimien alla oleviin säilytyslokeroihin.

Juha Peltonen

Alus­ta­tun­tu­ma jät­tää jä­me­rän vai­ku­tel­man, ja säh­kö­moot­to­rin etu­ren­kail­le vä­lit­tä­mä voi­ma tun­tuu il­man hyö­ty­kuor­maa ajet­ta­es­sa riit­tä­väl­tä. Ti­lan­ne saat­taa muut­tua, kun kyy­tiin lai­te­taan sal­lit­tu kuor­ma – mal­lin kan­ta­vuus on 1 167 ki­loa.

Por­taa­ton CVT-vaih­teis­to on oi­val­li­nen va­lin­ta ben­sii­ni­hyb­ri­diin, ja juo­he­a­toi­mi­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to so­pi­nee­kin eri­no­mai­ses­ti ja­ke­lu­a­joon.

Maan­tie­a­jos­sa ja voi­mak­kais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä kai­paa die­se­lin vään­töä, ja Tran­si­tiin on­kin tar­jol­la ko­ko­nai­nen liu­ta die­sel­ke­vyt­hyb­ri­de­jä.

Toi­mi­va oh­jaa­mo

Kol­men is­tut­ta­vas­sa oh­jaa­mos­sa on kan­gas­ver­hoil­lut is­tui­met. Ajo­a­sen­nos­ta saa mel­ko ren­non, kii­tos pi­tä­vän, nah­ka­ke­häi­sen oh­jaus­pyö­rän ja sää­det­tä­vän kul­jet­ta­jan is­tui­men ris­ti­se­län­tu­en.

Kuuden kuution tavaratila valaistaan neljällä led-valolla. Lattiaa peittää kulutusta kestävä polyuretaanipinnoite.

Kuuden kuution tavaratila valaistaan neljällä led-valolla. Lattiaa peittää kulutusta kestävä polyuretaanipinnoite.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Ly­hyt is­tuin­tyy­ny saat­taa hai­ta­ta joi­ta­kui­ta, mut­ta on­nek­si is­tuin­tyy­nyn kul­maa pys­tyy sää­tä­mään me­kaa­ni­ses­ti.

Ovien rei­lun ko­koi­set la­si­pin­nat hel­pot­ta­vat etu­kul­ma­nä­ky­vyyt­tä. Laa­ja­kul­ma­o­si­oin va­rus­te­tut kook­kaat ul­ko­pei­lit ovat olen­nai­set pe­ruut­ta­es­sa, kos­ka ko­je­lau­dan näyt­tö­ruu­tu on hy­vin pie­ni­ko­koi­nen – sama kos­kee myös pe­ruu­tus­ka­me­ran nä­ky­mää.

Me­kaa­ni­sen sei­son­ta­jar­run kah­va on kul­jet­ta­jan oi­ke­al­la puo­lel­la.

Latauspistoke on vasemmassa etukulmassa. Bensiinin tankkausaukko on suunniteltu niin, että väärää polttoainetta ei pysty tankkaamaan vahingossa.

Latauspistoke on vasemmassa etukulmassa. Bensiinin tankkausaukko on suunniteltu niin, että väärää polttoainetta ei pysty tankkaamaan vahingossa.

Juha Peltonen

Ana­lo­gi­nen, kirk­kaan­si­ni­sin neu­loin to­teu­tet­tu mit­ta­ris­to ei täs­tä juu­ri­kaan pe­rus­sel­ke­äm­mäk­si enää voi­si muut­tua. Mul­ti­me­di­an käyt­tö on ra­di­on osal­ta mel­ko sel­ke­ää, ja ää­nen­tois­to on pa­ket­ti­au­tok­si jopa odot­ta­mat­to­man hyvä.

Hen­ki­lö­au­to­mai­sen ko­je­lau­dan päis­sä on työ­päi­vää ke­ven­tä­mään mu­ki­te­li­neet, min­kä li­säk­si ko­je­lau­dan mo­lem­mis­sa ala­pää­dyis­sä on syvä te­li­ne juo­ma­pul­lol­le. Usb-port­ti on ko­je­lau­dan kes­kel­tä.

Kuu­si kuu­ti­o­ta

L1H1:n eli ly­hy­en ja ma­ta­lal­la ka­tol­la to­teu­te­tun Tran­sit Cus­tom Hyb­ri­din ta­va­ra­ti­laa va­lais­taan nel­jäl­lä kirk­kaal­la led-va­lol­la.

Ta­ka­o­san pa­ri­o­vet toi­mi­vat ke­vy­es­ti, ja enim­mil­lään kol­men eu­ro­la­van kuor­maus on­nis­tuu tru­kil­la. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli oi­ke­al­la si­vul­la ke­vyt­toi­mi­nen, me­kaa­ni­nen liu­kuo­vi.

Oh­jaa­mon vä­li­sei­näs­sä on ri­ti­läl­lä suo­jat­tu ik­ku­na. Vä­li­sei­nään saa lä­pi­las­taus­luu­kun, mut­ta ko­ea­jo­au­tos­sa sel­lais­ta ei ol­lut.

Kuor­ma­ti­lan pin­noit­teet ovat tar­koi­tuk­sen­mu­kai­set: va­ne­ri­pa­nee­lit suo­jaa­vat kyl­kien ala­lai­to­ja, ja lat­ti­aa peit­tää kes­tä­vä po­ly­u­re­taa­ni. Vah­vat kuor­man­si­don­ta­len­kit seu­raa­vat va­ki­o­va­rus­tee­na.

Ford Tran­sit Cus­tom PHEV L1H1

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 998 cm3, 90 kW (120 hv)/4500–6500 r/min, 170 Nm/1400–4000 r/min

Säh­kö­moot­to­ri

93 kW (126 hv)/9000 r/min, 355 Nm

Huip­pu­no­peus

120 km/h

Ku­lu­tus

2,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

75 g/km

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

56 km

La­taus­no­peus

3 h (3,6 kW/16 A, Type 2 -la­taus­kaa­pe­li); n. 4,3 h (ko­ti­la­taus)

Ajo­ak­ku

Li­tium-io­ni 13,6 kWh

Voi­man­siir­to

A (CVT), etu­ve­to

Mi­tat

p. 4973 mm, l. 1986 mm, k. 2000 mm, ak­se­li­vä­li 2933 mm, ko­ko­nais­mas­sa 3400 kg, kan­ta­vuus 1167 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 6,0 m3, tank­ki 54 l

Hin­ta

49 067 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 50 670 eu­roa (2020)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU