Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Takaselkänojan takana tavaratilassa oleva järeä poikittainen vahvistepalkki kertoo, että i30 N Performance Pack on suunnattu perheautoluonteensa ohella vahvasti ratakäyttöön. Sen verran hauska peli on kyseessä, että kuljettajalla on ihan menovedet silmissä…
Nopea i30 N oli aiemmin saatavilla yksinomaan Hatchback-korisena. Nyt sen rinnalle on tullut sulavalinjainen Fastback, jonka tekniikan saa valita 250- ja 275-hevosvoimaisen välillä. Koeajoimme tehokkaamman muunnoksen.
Turbokoneen 275 hevosvoimaa puhuvat voimakasta kieltä, joten Fastback kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan vain 6,1 sekunnissa.
Hyundai i30 N Fastback kiihtyy 275-hevosvoimaisena sataan reilussa kuudessa sekunnissa.
Uusi Shadow Grey on punaisine lisäraitoineen näyttävä koriväri N-malliin. Tuplaputkinen auto herätti diffuusorilevyineen melkoisesti huomiota.
Maksimivääntöä järjestyy 353 newtonmetriä tosi laakealla kierrosalueella 1 450–4 500 r/min, ja hetkellisellä yliahdolla lukema kiipeää arvoon 378 Nm. Kyseessä on siis äärimmäisen joustava moottori.
Läppäventtiilijärjestelmä
Ohjauspyörän houkuttelevan N-painikkeen avulla pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä saadaan heräämään ja paukkumaan mieltä ylentävästi.
Urheilullinen i30 N Fastback rullaa 19-tuumaisin kevytmetallivantein. Vetopyörillä on sähköisesti ohjattu kitkalukko.
Etulevyjen punaiset jarrusatulat ovat näyttävät.
Pääsimme koeajon aikana keskikulutukseen 8,5 l/100 km – tehokas turbomoottori yksinkertaisesti vie sen verran, eikä lukema voisi millään kuutosella alkaakaan.
Mitä kovaksi viilattuun alustaan tulee, niin i30 N Fastbackin ominaisuuksiin kuuluvat elektronisesti ohjattu iskunvaimennus ja sähköisesti ohjattu kitkalukko. Fastbackissa on aina 6-portainen, varsin sutjakasti toimiva manuaalivaihteisto, ja kytkimen liikerata on juuri sopiva.
Rengasmelu kohoaa maantieajossa suhteellisen voimakkaaksi. Toisaalta kaikki on suhteellista: jos rengaskoko on matalaprofiilinen 235/35 R 19, eivät töppöset siihen nähden ole sittenkään ihan ylettömän meluisat.
Nopeusnäyttö 300 km/h asti
Kojelauta on paljolti normi-i30:n oloinen, kunnes ryhtyy suorittamaan lähempää tarkastelua. Ajotietokoneelta saa esimerkiksi ahtopainenäytön, eikä nopeusmittari ole vakio, sillä sen asteikko ulottuu 300 km/h:n tasolle.
Tarkoituksenmukaisen kojelaudan N-henkisyys ilmenee ennen kaikkea mittaristossa ja alumiinipolkimissa.
Kunnollisen sivuttaistuen antavat etuistuimet ovat sähkösäätöiset.
Takaistuimella on hyvin tilaa pitkäjalkaisille. Verhoilu on nahkaa/mokkanahkaa.
Sitä autohullut pikkupojat ihmettelisivät. Selkeä kosketusnäyttö on miellyttävän värikylläinen. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu suoraviivaisesti, ja osoitteen syöttö on vaivatonta.
Alcantaralla ja nahalla verhoiltuja istuimia on terästetty punaisin tikkauksin. Sähkötoimisten etuistuimien sivuttaistuki on kelpo yhdistelmä tanakkuutta ja pitkän matkan mukavuutta.
N-sarjan Fastbackeissa on aina 6-portainen manuaalivaihteisto.
Mittaristossa huomion vievät ahtopainenäyttö ja nopeusasteikon päättyminen lukemaan 300 km/h.
Ajotilavalinnat näkyvät 8-tuumaisella värikosketusnäytöllä.
Mekaanisesti säädettävät reisityynyt antavat pitkäjalkaisille hyvän lisäedun. Ajoasennosta säätää helposti oikeanlaisen ja urheilullisen. Onneksi myös etumatkustajan istuin on varustettu sähkösäädöin.
Takaistuimelle on helppo siirtyä tarpeeksi avautuvista ovista. Polvitila on juuri sopiva pitkäjalkaiselle, mutta pääntila alkaa Fastback-korissa hiipua yli 180-senttisellä. Takamatkustajille ei ole usb-porttia, mutta edessä usb on fiksusti esillä konsolissa.
Tavaratilassa on poikittainen jäykistepalkki, jollaista ei jokaisesta perheautosta löydy. Fastbackissa on isompi tavaratila kuin Hatchbackissa.
Syvään tavaratilaan mahtuu paljon enemmän kuljetettavaa kuin äkkiä uskoisi – se on tilava. Tavaratilassa on mielenkiintoinen ja keskeisen tärkeä yksityiskohta, joka osuu silmiin viimeistään kuormattaessa tavaroita: järeä poikittainen tukipalkki on estämässä korin elämistä nopeissa mutkissa ja rata-ajossa.
Takaselkänojat alas taittaen ei ikävä kyllä muodostu tasaista lastauspintaa.↔
Juha Peltonen
Hyundai i30 N Fastback Performance Pack
Moottori
R4, turbo, 1998 cm³, 202 kW (275 hv)/6000 r/min, 353 Nm/1450–4500 r/min (hetkellisellä yliahdolla 378 Nm)
Suorituskyky
0–100 km/h 6,1 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus
8,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
188 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4335, l. 1795, k. 1417 mm, akseliväli 2650 mm, maavara 132 mm, omamassa 1516 kg, kantavuus 509 kg, vetomassa 1600/700 kg, tavaratila 450–1351 l, tankki 50 l
Hinta
41 990 euroa, koeajoauto 41 990 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaksi asuntoa yhdistettiin ja sinkkukoti kasvoi uusperheen kodiksi
Ortofon MC 90:n paluu
Yltiöuskollista ääntä
Miespolvet vaihtuvat
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
Koksu takabassoilla
Torvi dipolibassolla
Striimeri kämmenelle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi