Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Hyundai Tucsonista on saatavilla näyttävän käytännöllinen N Line -muunnos, jonka 177-hevosvoimaisen bensiinimoottorin jatkona on 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto. Juha Peltonen
Hieno N Line -varustelu ei tosiaankaan jätä kylmäksi, sillä se muuntaa Hyundai Tucsonin korin ulkonäön ja sisätilat urheilullisiksi todella makealla tavalla. N Line -pakettiin lukeutuvat 19-tuumaisten näyttävän mustien kevytmetallivanteiden ohella mustien nahkaistuimien ja kojelaudan sporttisen punaiset tikkaukset sekä N Line -logot.
Tucson N Line on tuplaputkineen näyttävä myös tästä vinkkelistä. Takaluukku on N Linessa vakiona sähkötoiminen.
Itse asiassa kori on sen verran muhkean oloinen, että jopa ylikokoiset 19 tuuman vanteet näyttävät miltei alamittaisilta silloin, kun alla on nopeaan ajoon suunnatut 245/45 R 19
-kokoiset renkaat. Visuaalisesti alle sopisivat jopa 20-tuumaiset kiekot, jos vain joustovarat riittävät.
Pakokaasuahdettua voimaa
Hyundai Tucson N Lineen kuuluu avaimeton lukitus ja käynnistys. Nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa hanakkaa ohitusvoimaa ennen kaikkea sport-ajotilassa, jonka saa valittua keskikonsolin ajotilanvalitsimesta. 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto on paikaltaan lähdöissä toisinaan lievästi nykivää sorttia, mutta onhan moottorissa runsaasti tehoa.
Korin muhkeus suhteessa isoon 19 tuuman vannekokoon ilmenee etenkin sivulta katsottuna. Reilu maavara sopii nelivetoisen ominaisluonteeseen.
Erittäin selkeät pyöreät päänäytöt ovat urheilulliset. Punaiset tikkaukset kojelaudassa ja ohjauspyörässä antavat versiolle ominaisleiman. Alumiiniset polkimet antavat sporttista ilmettä.
Auton ajotietokoneella mitattu keskikulutus 8,8 l/100 km korreloi sopivassa määrin 177-hevosvoimaisen turbomoottorin tehoon, mutta kuivalla pinnalla edetään silti aina etuvedolla, joten lukema ei ole sinänsä kovin alhainen.
Ohjauksen keskialuetuntuma on – sähköisestä luonteestaan huolimatta – maantieajossa mainion tunnokas. Hyundai Tucson N Line on lisäksi kokoisekseen yllättävän ketterä käänneltävä pysäköintipaikoilla ja kaupunkiajossa. Peruutuskameran teräväpiirtoinen kuva on varustettu ohjausviivoin. Mukautuva vakionopeudensäädin (lisävaruste) toimii suoraviivaisen miettimättä.
Sporttinen N Line -alusta seuraa vakiona. Iskunvaimennuksen kaksi säätötasoa ovat comfort ja sport, jotka kumpikin lukeutuvat jämäkkään kategoriaan. Epätasaisella tienpinnalla matalaprofiilirenkaiden (245/45 R 19) kovuus tietenkin korostuu, ja tällöin melutaso kohoaa esimerkiksi moottoritieajossa – mutta ei kuitenkaan häiritsevässä määrin.
Supertasoiset etuistuimet
Etuistuimet tarjoavat erinomaisen yhdistelmän urheilullista muotoilua, mutta sporttiluonteestaan huolimatta ne eivät ole ylikovat, vaan välittävät laadukasta matkustusmukavuutta. Etuistuimien reisityynyt on muotoiltu niin, että ne eivät paina pitkälläkään taipaleella.
Loistavissa sähkösäätöisissä istuimissa yhdistyy ovelasti urheilullinen sivuttaistuki pitkän matkan istumismukavuuteen. Verhoilu on nappanahkaa ja alcantaraa.
Takaistuimella on reippaasti polvitilaa myös pitkäjalkaisille. Sisäänkäynti sujuu helposti. Takana on oma USB-portti.
Tucsonin tavaratila on 513– 1 503 litraa ja tilasta saa suurimmillaan tasapohjaisen. Kassiverkko on erittäin hyödyllinen.
Sähkösäädöt ja riittävät ohjauspyörän säädöt varmistavat sopivan ajoasennon. Etuistuimien sivuttaistuki ja kokonaismuotoilu ovat parhaasta päästä pitkäjalkaiselle ja -selkäiselle. Näillä penkeillä jaksaa istua kerralla vaikka useamman sata kilometriä.
Takaistuimelle on helppo siirtyä tarpeeksi avautuvista ovista. Polvi- ja pääntilaa on takana riittävästi.
Tavaratilasta saa suurimmillaan tasapintaisen ja bensiinimalleissa 1,5-kuutioisen, mutta takaselkänojien alas taittaminen ja etenkin niiden takaisin nostaminen edellyttää istuinosien säätövipujen käyttöä – tällöin molempien käsien on pakko olla käytössä. Tavaratilan pohjalevyn päällyskangas vaikuttaa kulumisaralta – se olisi parempi muovilevynä.
Takaluukku avautuu sähköisesti muun muassa jalkaa heilauttamalla, mutta avainperässä oleva avauspainike on sen verran herkkä avaimen ollessa taskussa, että luukku saattaa tällöin avautua omia aikojaan.
Tuplaledit lisävarusteena
Ohjauspyörässä ei ole N Line -tasosta huolimatta vaihtosiivekkeitä, mutta manuaaliset vaihdot suoritetaan lattiavalitsimesta. Nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa erinomaisen ajo-otteen.
Navigointilaitteen ohjelmointi luonnistuu sutjakkaasti. Ääniopastus toimii ainakin englannin kielellä varsin mainiosti, vaikka se laahaakin joissakin risteyksissä hiukan jäljessä. Keskikonsolissa on iso kannellinen lokero, reilusti avosäilytystilaa, kaksi 12 voltin liitäntää ja USB.
Kaksois-led-ajovalot ovat todennäköisesti hyvä lisävarustevalinta.
Testiyksilössä olivat lisävarusteina LED Pack, jonka led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot tekevät Suomen olosuhteissa epäilemättä terää – normaalisti Hyundai Tucson N Linessa on projektorityyppiset halogeenivalot. Myös hyödyllinen kaukovaloassistentti toimii valppaasti.
Smart Cruise Pack puolestaan sisältää mukautuvan, juoheasti toimivan vakionopeudensäätimen sekä kameraan ja tutkaan perustuvan etutörmäysvaroittimen, johon sisältyy jalankulkijoiden tunnistus.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line
Moottori
R4, turbo, 1591 cm³, 130 kW (177 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,1 s, huippunopeus 201 km/h
Kulutus
8,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
195 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4480, l. 1850, k. 1660 mm, akseliväli 2670 mm, maavara 172 mm, omamassa 1727 kg, kantavuus 548 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 513–1503 l, tankki 62 l
Hinta
43 990 euroa, koeajoauto 46 230 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Maria Guzenina tekee lattialaattalöytöjä ja tavoittelee sisustukseen kiirettömyyden tuntua
WiiM:lta vahvistin
Laadukas putkiesivahvistin Puolasta
Accuphasen uusi digisoitin
Nu-vista DAC ja Vinyl 2
Huippu cd-soitin alle 750 eurolla
Betonartin laitealusta
Yamahalta minimalistinen levysoitin
Japaninkirsikka
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN