Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Hyundai Tucsonista on saatavilla näyttävän käytännöllinen N Line -muunnos, jonka 177-hevosvoimaisen bensiinimoottorin jatkona on 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto. Juha Peltonen
Hieno N Line -varustelu ei tosiaankaan jätä kylmäksi, sillä se muuntaa Hyundai Tucsonin korin ulkonäön ja sisätilat urheilullisiksi todella makealla tavalla. N Line -pakettiin lukeutuvat 19-tuumaisten näyttävän mustien kevytmetallivanteiden ohella mustien nahkaistuimien ja kojelaudan sporttisen punaiset tikkaukset sekä N Line -logot.
Tucson N Line on tuplaputkineen näyttävä myös tästä vinkkelistä. Takaluukku on N Linessa vakiona sähkötoiminen.
Itse asiassa kori on sen verran muhkean oloinen, että jopa ylikokoiset 19 tuuman vanteet näyttävät miltei alamittaisilta silloin, kun alla on nopeaan ajoon suunnatut 245/45 R 19
-kokoiset renkaat. Visuaalisesti alle sopisivat jopa 20-tuumaiset kiekot, jos vain joustovarat riittävät.
Pakokaasuahdettua voimaa
Hyundai Tucson N Lineen kuuluu avaimeton lukitus ja käynnistys. Nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa hanakkaa ohitusvoimaa ennen kaikkea sport-ajotilassa, jonka saa valittua keskikonsolin ajotilanvalitsimesta. 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto on paikaltaan lähdöissä toisinaan lievästi nykivää sorttia, mutta onhan moottorissa runsaasti tehoa.
Korin muhkeus suhteessa isoon 19 tuuman vannekokoon ilmenee etenkin sivulta katsottuna. Reilu maavara sopii nelivetoisen ominaisluonteeseen.
Erittäin selkeät pyöreät päänäytöt ovat urheilulliset. Punaiset tikkaukset kojelaudassa ja ohjauspyörässä antavat versiolle ominaisleiman. Alumiiniset polkimet antavat sporttista ilmettä.
Auton ajotietokoneella mitattu keskikulutus 8,8 l/100 km korreloi sopivassa määrin 177-hevosvoimaisen turbomoottorin tehoon, mutta kuivalla pinnalla edetään silti aina etuvedolla, joten lukema ei ole sinänsä kovin alhainen.
Ohjauksen keskialuetuntuma on – sähköisestä luonteestaan huolimatta – maantieajossa mainion tunnokas. Hyundai Tucson N Line on lisäksi kokoisekseen yllättävän ketterä käänneltävä pysäköintipaikoilla ja kaupunkiajossa. Peruutuskameran teräväpiirtoinen kuva on varustettu ohjausviivoin. Mukautuva vakionopeudensäädin (lisävaruste) toimii suoraviivaisen miettimättä.
Sporttinen N Line -alusta seuraa vakiona. Iskunvaimennuksen kaksi säätötasoa ovat comfort ja sport, jotka kumpikin lukeutuvat jämäkkään kategoriaan. Epätasaisella tienpinnalla matalaprofiilirenkaiden (245/45 R 19) kovuus tietenkin korostuu, ja tällöin melutaso kohoaa esimerkiksi moottoritieajossa – mutta ei kuitenkaan häiritsevässä määrin.
Supertasoiset etuistuimet
Etuistuimet tarjoavat erinomaisen yhdistelmän urheilullista muotoilua, mutta sporttiluonteestaan huolimatta ne eivät ole ylikovat, vaan välittävät laadukasta matkustusmukavuutta. Etuistuimien reisityynyt on muotoiltu niin, että ne eivät paina pitkälläkään taipaleella.
Loistavissa sähkösäätöisissä istuimissa yhdistyy ovelasti urheilullinen sivuttaistuki pitkän matkan istumismukavuuteen. Verhoilu on nappanahkaa ja alcantaraa.
Takaistuimella on reippaasti polvitilaa myös pitkäjalkaisille. Sisäänkäynti sujuu helposti. Takana on oma USB-portti.
Tucsonin tavaratila on 513– 1 503 litraa ja tilasta saa suurimmillaan tasapohjaisen. Kassiverkko on erittäin hyödyllinen.
Sähkösäädöt ja riittävät ohjauspyörän säädöt varmistavat sopivan ajoasennon. Etuistuimien sivuttaistuki ja kokonaismuotoilu ovat parhaasta päästä pitkäjalkaiselle ja -selkäiselle. Näillä penkeillä jaksaa istua kerralla vaikka useamman sata kilometriä.
Takaistuimelle on helppo siirtyä tarpeeksi avautuvista ovista. Polvi- ja pääntilaa on takana riittävästi.
Tavaratilasta saa suurimmillaan tasapintaisen ja bensiinimalleissa 1,5-kuutioisen, mutta takaselkänojien alas taittaminen ja etenkin niiden takaisin nostaminen edellyttää istuinosien säätövipujen käyttöä – tällöin molempien käsien on pakko olla käytössä. Tavaratilan pohjalevyn päällyskangas vaikuttaa kulumisaralta – se olisi parempi muovilevynä.
Takaluukku avautuu sähköisesti muun muassa jalkaa heilauttamalla, mutta avainperässä oleva avauspainike on sen verran herkkä avaimen ollessa taskussa, että luukku saattaa tällöin avautua omia aikojaan.
Tuplaledit lisävarusteena
Ohjauspyörässä ei ole N Line -tasosta huolimatta vaihtosiivekkeitä, mutta manuaaliset vaihdot suoritetaan lattiavalitsimesta. Nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa erinomaisen ajo-otteen.
Navigointilaitteen ohjelmointi luonnistuu sutjakkaasti. Ääniopastus toimii ainakin englannin kielellä varsin mainiosti, vaikka se laahaakin joissakin risteyksissä hiukan jäljessä. Keskikonsolissa on iso kannellinen lokero, reilusti avosäilytystilaa, kaksi 12 voltin liitäntää ja USB.
Kaksois-led-ajovalot ovat todennäköisesti hyvä lisävarustevalinta.
Testiyksilössä olivat lisävarusteina LED Pack, jonka led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot tekevät Suomen olosuhteissa epäilemättä terää – normaalisti Hyundai Tucson N Linessa on projektorityyppiset halogeenivalot. Myös hyödyllinen kaukovaloassistentti toimii valppaasti.
Smart Cruise Pack puolestaan sisältää mukautuvan, juoheasti toimivan vakionopeudensäätimen sekä kameraan ja tutkaan perustuvan etutörmäysvaroittimen, johon sisältyy jalankulkijoiden tunnistus.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line
Moottori
R4, turbo, 1591 cm³, 130 kW (177 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,1 s, huippunopeus 201 km/h
Kulutus
8,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
195 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4480, l. 1850, k. 1660 mm, akseliväli 2670 mm, maavara 172 mm, omamassa 1727 kg, kantavuus 548 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 513–1503 l, tankki 62 l
Hinta
43 990 euroa, koeajoauto 46 230 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
HEDD Audion uusi kartio
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Regan uudet lippulaivamallit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI