Koeajoautossa oli lisävarusteinen helmiäisväri Snow White Pearl.

Koeajoautossa oli lisävarusteinen helmiäisväri Snow White Pearl.

Juha Peltonen

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Kia Stinger GT:n tuplaturbo-V6 edustaa perinteistä tehoa parhaimmillaan!

Auto Bild.Koeajot

Ne­li­ve­toi­nen Kia Stin­ger V6 Twin Tur­bo on mu­ka­va poik­keus ny­kyi­ses­sä säh­kö­au­to­jen maa­il­mas­sa. Ky­sees­sä on sama moot­to­ri kuin esi­mer­kik­si Ge­ne­sis G80 Spor­tis­sa. Nel­jä pa­ko­put­ken­pää­tä pu­he­le­vat mel­ko hil­li­tys­ti, ja vaik­ka ää­ni­maa­il­ma ei ole par­haim­mil­laan ihan sitä, mitä odot­tai­si, ovat käyn­ti­ää­net kui­ten­kin ai­dot, ei­vät­kä kei­no­te­koi­ses­ti ge­ne­roi­dut.

Rius­kat 370 he­vos­voi­maa pus­ke­va V6 asus­taa ko­ne­ti­las­sa va­kuut­ta­van nä­köi­se­nä: kak­si ko­ne­huo­neen jäy­kis­te­tu­kea pu­hu­vat omaa kiel­tään. Mie­len­kiin­toi­sin­ta on to­del­la laa­jal­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le 1 300–4 500 r/min ja­kau­tu­va 510 Nm huip­pu­vään­tö.

Kia Stinger GT on vihaisen näköinen tästäkin vinkkelistä.

Kia Stinger GT on vihaisen näköinen tästäkin vinkkelistä.

Juha Peltonen

Ohjauksen keskialuetuntuma on sopivan tarkka nopeaan GT:hen.

Ohjauksen keskialuetuntuma on sopivan tarkka nopeaan GT:hen.

Juha Peltonen

Selkeät Supervision-mittarit. Kojelauta on päällystetty alcantaralla.

Selkeät Supervision-mittarit. Kojelauta on päällystetty alcantaralla.

Juha Peltonen

Selkeä Supervision-mittaristo.

Selkeä Supervision-mittaristo.

Juha Peltonen

Tuplaturbo-V6:n jatkeena on sähäkkä 8-nopeuksinen automaatti.

Tuplaturbo-V6:n jatkeena on sähäkkä 8-nopeuksinen automaatti.

Juha Peltonen

10,25-tuumainen näyttöruutu lukeutuu erityisen toimiviin. 360 asteen peruutuskamera on mainio.

10,25-tuumainen näyttöruutu lukeutuu erityisen toimiviin. 360 asteen peruutuskamera on mainio.

Juha Peltonen

Etuistuimissa on sähkösäädöt. Koeajoautossa oli lisävarusteina mokkanahkaverhoilu ja panoraamakattoluukku.

Etuistuimissa on sähkösäädöt. Koeajoautossa oli lisävarusteina mokkanahkaverhoilu ja panoraamakattoluukku.

Juha Peltonen

Isoista takaovista on helppo siirtyä coupe-sedanin takaistuimelle.

Isoista takaovista on helppo siirtyä coupe-sedanin takaistuimelle.

Juha Peltonen

No­peus­mit­ta­rin mak­si­mi­näyt­tä­mä 300 km/h ei vai­ku­ta ko­vin­kaan tar­peet­to­mal­ta sem­min­kin, kun Kia Stin­ger GT AWD kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 5,4 se­kun­nis­sa.

Ta­ka­pai­not­tei­nen jat­ku­va ne­li­ve­to voi oh­ja­ta 50 pro­sent­tia ve­dos­ta etu­pyö­ril­le tai jopa 80 pro­sent­tia ta­ka­pyö­ril­le. 8-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­laa­tik­ko vaih­taa py­kä­liä tar­vit­ta­es­sa erit­täin sä­hä­käs­ti, ja ma­nu­aa­li­vaih­dot voi teh­dä oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­keis­tä.

Ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus 10,5 l/100 km on hy­vin lä­hel­lä nor­mi­lu­ke­maa. Ajo­ti­lan­va­lit­sin si­jait­see kes­ki­kon­so­lis­sa.

Is­kun­vai­men­nus­sää­döis­tä Com­fort on yl­lät­tä­en par­haim­mil­laan epä­ta­sai­sel­la tiel­lä tai kau­pun­gin nu­pu­ki­vel­lä, kun taas Sport on eh­dot­to­mas­ti pa­ras va­lin­ta pit­käs­sä maan­tie­a­jos­sa sekä mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on so­pi­van tark­ka no­pe­aan GT:hen.

Par­hai­ten ti­laa ta­ka­na

Pyö­rei­tä ana­lo­gi­sia näyt­tö­jä on miel­lyt­tä­vän sel­keä lu­kea. Sel­ke­ää mit­ta­ris­to­nä­ky­mää pys­tyy kus­to­moi­maan. Yh­del­lä näy­töl­lä kes­kel­lä nä­ky­vät öl­jyn läm­pö­ti­lan ohel­la vään­tö­mo­ment­ti sekä ah­to­pai­ne, joka to­teu­tuk­se­na näyt­tää vei­ke­äl­tä, mut­ta mit­ta­rien koko on mi­ni­maa­li­nen ajon ai­ka­na tul­kit­ta­vak­si.

Tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö on so­pi­van kir­kas. Isoon 10,25 tuu­man kos­ke­tus­näyt­töön sekä il­mas­toin­tiin ja läm­mi­tyk­seen liit­ty­vät pää­sään­töi­set kat­kai­si­met ovat me­kaa­ni­si­na no­pe­a­käyt­töi­siä, ja ne ovat kun­nol­li­ses­ti esil­lä.

Mo­nen ne­li­o­vi­sen coupé-se­da­nin omi­nai­suus il­me­nee myös Kia Stin­ger GT:n etuis­tui­mel­le men­tä­es­sä – ja eten­kin siel­tä pois­tut­ta­es­sa. Etuo­vi­au­kot ovat kal­lis­tet­tu­jen B-pi­la­rien ta­kia pit­käl­le ih­mi­sel­le ah­taat, jol­loin var­sin­kin ulos­käyn­ti on al­haal­la le­pää­vien is­tuin­ten, jyrk­kien A-pi­la­rien sekä ma­ta­lan ka­ton vuok­si (au­ton kor­keus on 140 cm) mel­kois­ta ak­ro­ba­ti­aa.

Ajo­a­sen­non op­ti­maa­li­sen sää­töön vai­kut­ta­vat säh­kö­sää­töi­sen oh­jaus­pyö­rän ohel­la mo­ni­puo­li­set is­tuin­sää­döt. Säh­kö­sää­töi­set etuis­tui­met an­ta­vat san­gen hy­vän si­vut­tais­tu­en, mut­ta pit­kä­jal­kai­nen jää kyl­lä kai­paa­maan rei­si­tu­en sää­töä.

Ta­kais­tuin on vas­taa­vas­ti erit­täin help­po­kul­kui­nen val­ta­kun­ta: rei­lus­ti avau­tu­vis­ta isois­ta ta­ka­o­vis­ta on suh­tees­sa kä­te­vä kul­kea. Ta­ka­na on kun­nol­la pol­vi­ti­laa ja koh­tuul­li­ses­ti pään­ti­laa. Al­can­ta­ra-ver­hoi­lu yl­tää jopa ko­je­lau­dan pääl­lys­tyk­seen. Iso la­si­kat­to an­taa rei­lus­ti va­loa tum­ma­sä­vyi­seen mat­kus­ta­moon.

Ta­va­ra­ti­la on säh­köi­si­ne luuk­kui­neen koh­tuul­li­sen ko­koi­nen. Mi­kä­li ta­va­raa on vä­hän­kin lii­kaa, luu­kun au­to­ma­tiik­ka kiel­täy­tyy vii­saas­ti sul­ke­mas­ta kant­ta.

370-hevosvoimaisen V6:n 510 Nm huippuvääntö on käytössä erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1 300–4 500 r/min.

370-hevosvoimaisen V6:n 510 Nm huippuvääntö on käytössä erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1 300–4 500 r/min.

Juha Peltonen

Juha Pel­to­nen

Kia Stin­ger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT

Moot­to­ri

V6, tup­la­tur­bo, 3342 cm3, 269 kW (366 hv)/6000 r/min, 510 Nm/1300–4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,4 s, huip­pu­no­peus 270 km/h

Ku­lu­tus

10,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

247 g/km

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4830, l. 1870, k. 1400 mm, ak­se­li­vä­li 2905 mm, oma­mas­sa 1834–1905 kg, kan­ta­vuus 495–566 kg, ve­to­mas­sa 1000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 406 l, tank­ki 60 l

Hin­ta

74 984 eu­roa, ko­eau­to 78 652 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset
Lapsen turvaistuimen oikea paikka on takapenkillä.

Lapsen turvaistuimen oikea paikka on takapenkillä.

Liikenneturva

Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi

Auto Bild.Uutiset
Lapsen turvaistuimen oikea paikka on takapenkillä.

Lapsen turvaistuimen oikea paikka on takapenkillä.

Liikenneturva

Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi

Auto Bild.Uutiset
Capri-malleista on ollut tähän mennessä suosituin 286 hv RWD-takavetomalli, jonka on valinnut 59 prosenttia kuluttajista. Takavetoisen Extended Range -mallin toimintamatka on jopa 627 kilometriä [1] yhdellä latauksella.

Capri-malleista on ollut tähän mennessä suosituin 286 hv RWD-takavetomalli, jonka on valinnut 59 prosenttia kuluttajista. Takavetoisen Extended Range -mallin toimintamatka on jopa 627 kilometriä [1] yhdellä latauksella.

Ford Motor Company

Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen

Auto Bild.Uutiset
Capri-malleista on ollut tähän mennessä suosituin 286 hv RWD-takavetomalli, jonka on valinnut 59 prosenttia kuluttajista. Takavetoisen Extended Range -mallin toimintamatka on jopa 627 kilometriä [1] yhdellä latauksella.

Capri-malleista on ollut tähän mennessä suosituin 286 hv RWD-takavetomalli, jonka on valinnut 59 prosenttia kuluttajista. Takavetoisen Extended Range -mallin toimintamatka on jopa 627 kilometriä [1] yhdellä latauksella.

Ford Motor Company

Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU