Koeajoautossa oli lisävarusteinen helmiäisväri Snow White Pearl.
Juha Peltonen
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Kia Stinger GT:n tuplaturbo-V6 edustaa perinteistä tehoa parhaimmillaan!
Nelivetoinen Kia Stinger V6 Twin Turbo on mukava poikkeus nykyisessä sähköautojen maailmassa. Kyseessä on sama moottori kuin esimerkiksi Genesis G80 Sportissa. Neljä pakoputkenpäätä puhelevat melko hillitysti, ja vaikka äänimaailma ei ole parhaimmillaan ihan sitä, mitä odottaisi, ovat käyntiäänet kuitenkin aidot, eivätkä keinotekoisesti generoidut.
Riuskat 370 hevosvoimaa puskeva V6 asustaa konetilassa vakuuttavan näköisenä: kaksi konehuoneen jäykistetukea puhuvat omaa kieltään. Mielenkiintoisinta on todella laajalle käyntinopeusalueelle 1 300–4 500 r/min jakautuva 510 Nm huippuvääntö.
Kia Stinger GT on vihaisen näköinen tästäkin vinkkelistä.
Juha Peltonen
Ohjauksen keskialuetuntuma on sopivan tarkka nopeaan GT:hen.
Juha Peltonen
Selkeät Supervision-mittarit. Kojelauta on päällystetty alcantaralla.
Juha Peltonen
Selkeä Supervision-mittaristo.
Juha Peltonen
Tuplaturbo-V6:n jatkeena on sähäkkä 8-nopeuksinen automaatti.
Juha Peltonen
10,25-tuumainen näyttöruutu lukeutuu erityisen toimiviin. 360 asteen peruutuskamera on mainio.
Juha Peltonen
Etuistuimissa on sähkösäädöt. Koeajoautossa oli lisävarusteina mokkanahkaverhoilu ja panoraamakattoluukku.
Juha Peltonen
Isoista takaovista on helppo siirtyä coupe-sedanin takaistuimelle.
Juha Peltonen
Nopeusmittarin maksiminäyttämä 300 km/h ei vaikuta kovinkaan tarpeettomalta semminkin, kun Kia Stinger GT AWD kiihtyy nollasta sataan 5,4 sekunnissa.
Takapainotteinen jatkuva neliveto voi ohjata 50 prosenttia vedosta etupyörille tai jopa 80 prosenttia takapyörille. 8-nopeuksinen automaattilaatikko vaihtaa pykäliä tarvittaessa erittäin sähäkästi, ja manuaalivaihdot voi tehdä ohjauspyörän vaihtosiivekkeistä.
Koeajon keskikulutus 10,5 l/100 km on hyvin lähellä normilukemaa. Ajotilanvalitsin sijaitsee keskikonsolissa.
Iskunvaimennussäädöistä Comfort on yllättäen parhaimmillaan epätasaisella tiellä tai kaupungin nupukivellä, kun taas Sport on ehdottomasti paras valinta pitkässä maantieajossa sekä mutkaisilla pikkuteillä. Ohjauksen keskialuetuntuma on sopivan tarkka nopeaan GT:hen.
Parhaiten tilaa takana
Pyöreitä analogisia näyttöjä on miellyttävän selkeä lukea. Selkeää mittaristonäkymää pystyy kustomoimaan. Yhdellä näytöllä keskellä näkyvät öljyn lämpötilan ohella vääntömomentti sekä ahtopaine, joka toteutuksena näyttää veikeältä, mutta mittarien koko on minimaalinen ajon aikana tulkittavaksi.
Tuulilasin heijastusnäyttö on sopivan kirkas. Isoon 10,25 tuuman kosketusnäyttöön sekä ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvät pääsääntöiset katkaisimet ovat mekaanisina nopeakäyttöisiä, ja ne ovat kunnollisesti esillä.
Monen neliovisen coupé-sedanin ominaisuus ilmenee myös Kia Stinger GT:n etuistuimelle mentäessä – ja etenkin sieltä poistuttaessa. Etuoviaukot ovat kallistettujen B-pilarien takia pitkälle ihmiselle ahtaat, jolloin varsinkin uloskäynti on alhaalla lepäävien istuinten, jyrkkien A-pilarien sekä matalan katon vuoksi (auton korkeus on 140 cm) melkoista akrobatiaa.
Ajoasennon optimaalisen säätöön vaikuttavat sähkösäätöisen ohjauspyörän ohella monipuoliset istuinsäädöt. Sähkösäätöiset etuistuimet antavat sangen hyvän sivuttaistuen, mutta pitkäjalkainen jää kyllä kaipaamaan reisituen säätöä.
Takaistuin on vastaavasti erittäin helppokulkuinen valtakunta: reilusti avautuvista isoista takaovista on suhteessa kätevä kulkea. Takana on kunnolla polvitilaa ja kohtuullisesti pääntilaa. Alcantara-verhoilu yltää jopa kojelaudan päällystykseen. Iso lasikatto antaa reilusti valoa tummasävyiseen matkustamoon.
Tavaratila on sähköisine luukkuineen kohtuullisen kokoinen. Mikäli tavaraa on vähänkin liikaa, luukun automatiikka kieltäytyy viisaasti sulkemasta kantta.
370-hevosvoimaisen V6:n 510 Nm huippuvääntö on käytössä erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1 300–4 500 r/min.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT
Moottori
V6, tuplaturbo, 3342 cm3, 269 kW (366 hv)/6000 r/min, 510 Nm/1300–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,4 s, huippunopeus 270 km/h
Kulutus
10,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
247 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4830, l. 1870, k. 1400 mm, akseliväli 2905 mm, omamassa 1834–1905 kg, kantavuus 495–566 kg, vetomassa 1000/750 kg, tavaratila 406 l, tankki 60 l
Hinta
74 984 euroa, koeauto 78 652 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Grimm Audiolta uusi RIAA
Denonilta uusi sa/cd-soitin
Kaiutin Mundorf-päivityksellä
Järeä päätevahvistin Canorilta
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Technicsiltä huippu nappikset
Kaapelivalmistajan kaiutin
Suomen kaunein koti 2024 -kisan finalisteilla on kakkoskotina viehkeä kaksio Helsingissä
Desibelejä tuplabassosta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI