Lexus UX 300e on helppo tunnistaa keulan perusteella Lexus-brändin edustajaksi. Nelipyörälevyjarrut ovat joka kulmassa jäähdytetyt.

Lexus UX 300e on helppo tunnistaa keulan perusteella Lexus-brändin edustajaksi. Nelipyörälevyjarrut ovat joka kulmassa jäähdytetyt.

Juha Peltonen

Koeajossa Lexus UX 300e: Sileää kyytiä

Ulkonäöltään Lexus UX 300e on hillitty crossover, jonka matkustamossa vallitsee erityisen hienostunut Lexus-tyyli.

Auto Bild.Koeajot

Le­xus UX 300e edus­taa omas­sa ka­te­go­ri­as­saan cros­so­ve­ria, jo­hon on vai­kea ol­la ty­käs­ty­mät­tä. Ky­sees­sä on To­yo­tan si­sarb­rän­din en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­to, joka val­mis­ta­jan mu­kaan vii­toit­taa tie­tä mer­kin säh­köis­tyk­sen seu­raa­vaan vai­hee­seen.

Le­xus UX 300e:n ai­no­ak­si ky­sy­mys­mer­kik­si saat­taa nous­ta toi­min­ta­mat­ka, joka on WLTP-nor­min mu­kaan 315 ki­lo­met­riä.

Toki sil­lä tu­lee toi­meen, jos ajaa suh­teel­li­sen ly­hyi­tä pät­kiä, mut­ta mi­kään var­si­nai­nen ajo­ma­ra­ton ei tule ky­sy­myk­seen, jos mat­kan var­rel­le ei osu pi­ka­la­tau­sa­se­mia. Oli­si­kin hyvä, jos lu­ke­ma saa­tai­siin nos­tet­tua 450 ki­lo­met­rin paik­keil­le.

Saim­me kai­kil­la ko­ti­la­taus­ker­roil­la la­dat­tua 267 ki­lo­met­riä – sen yli ei pääs­ty. Kah­dek­san am­pee­rin vir­ral­la la­tauk­seen ku­luu jopa yli 20 tun­tia. Huo­mat­ta­vas­ti su­ko­pis­to­ra­si­a­la­taus­ta kä­te­väm­pää ja no­pe­aa on käyt­tää pi­ka­la­taus­ta, jol­loin 80 pro­sent­tiin yl­le­tään 50 mi­nuu­tis­sa.

Ta­so­kas­ta ajet­ta­vuut­ta

Luxury-varustelussa on leditekniikalla toteutetut takavalot.

Luxury-varustelussa on leditekniikalla toteutetut takavalot.

Juha Peltonen

Kevytmetallivanteet ovat Luxuryssa 17-tuumaiset.

Kevytmetallivanteet ovat Luxuryssa 17-tuumaiset.

Juha Peltonen

Eteen si­joi­te­tul­la 204-he­vos­voi­mai­sel­la säh­kö­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu etu­ve­toi­nen Le­xus UX 300e on ren­ga­sää­niä lu­kuun ot­ta­mat­ta miel­lyt­tä­vän vä­hä­me­lui­nen (ohi­a­jo­me­lu teh­taan mu­kaan 62 dB(A)), jo­ten se so­vel­tuu muun mu­as­sa Lu­xu­ry-va­rus­ver­si­os­sa ole­van ta­sok­kaan Mark Le­vin­son -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män soin­tu­jen kuun­te­luun.

Ää­nie­ris­te­tyt tuu­li­la­si ja etu­si­vu­la­sit ko­ros­ta­vat hil­jai­suut­ta.

Oma­mas­sal­taan 1 840-ki­loi­sen au­ton jou­si­tus on miel­lyt­tä­vän jä­mäk­kä, ja UX käyt­täy­tyy ta­sok­kaas­ti myös mut­kis­sa. Säh­köi­sen oh­jaus­te­hos­ti­men kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on so­pi­va maan­tie­a­jos­sa, ja toi­saal­ta Le­xus UX 300e tai­puu yl­lät­tä­vän na­pa­kas­ti park­ki­hal­leis­sa ja ka­dun­kul­mis­sa.

Lexus UX 300e:n kojelauta on seesteisen hienolla tavalla business-henkinen.

Lexus UX 300e:n kojelauta on seesteisen hienolla tavalla business-henkinen.

Juha Peltonen

Ajo­ti­lak­si voi­daan va­li­ta Eco ja Sport, ei­kä nii­den vä­lil­lä muo­dos­tu­nut ai­na­kaan näy­tön mu­kaan ko­ea­jon ai­ka­na eroa toi­min­ta­mat­kas­sa. Pyö­ri­tet­tä­vät ajo­ti­la- ja ajo­va­lo­sää­ti­met ovat per­soo­nal­li­ses­ti mit­ta­ris­ton ylä­lai­dois­sa, ja nii­tä on myös poik­keuk­sel­li­sen kä­te­vä käyt­tää.

Digitaalista mittaristoa on runsaasta datamäärästä huolimatta nopea tarkastella.

Digitaalista mittaristoa on runsaasta datamäärästä huolimatta nopea tarkastella.

JJuha Peltonen

Juha Peltonen

Tur­val­li­suus­va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon tör­mäyk­se­nes­to­jär­jes­tel­mä, kais­tan­seu­raus­toi­min­nol­la va­rus­tet­tu kais­ta­vah­ti sekä kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan pol­vi­tur­va­tyy­nyt.

Su­per­kä­te­vä kos­ke­tus­le­vy

Kul­jet­ta­jaa vie­hät­tää Le­xus-brän­dil­le omi­nai­nen klii­ni­nen ko­je­lau­ta­suun­nit­te­lu tyy­liin so­pi­vi­ne teks­ti­font­tei­neen – se­kin on tark­kaan har­kit­tu pie­ni yk­si­tyis­koh­ta. Di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ole­mus on hal­li­tun sel­vä­piir­tei­nen.

Vaik­ka 10,3-tuu­mai­nen näyt­tö­ruu­tu ei ole kai­kis­ta kook­kain, se pal­ve­lee moit­teet­to­mas­ti. Mul­ti­me­di­an ja Le­xus Pre­mium -na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män käyt­tö su­ju­vat poik­keuk­sel­li­sen hel­pol­la ta­val­la kes­ki­kon­so­lin kos­ke­tus­le­vyn avul­la. Näy­töl­le saa sa­ma­nai­kai­ses­ti esi­mer­kik­si ra­di­oa­se­mat ja kart­ta­näy­tön.

Käyt­töä hel­pot­ta­va seik­ka on il­ma­pu­hal­luk­sen ja il­man suun­tauk­sen ope­roin­ti me­kaa­ni­sin pai­nik­kein. Myös ra­di­on ää­nen­voi­mak­kuu­den­sää­din on me­kaa­ni­nen, ja ra­di­oa­se­mia on mah­dol­lis­ta va­li­ta sää­tö­pyö­rän avul­la.

Kos­ke­tus­le­vy toi­mii joka ta­pauk­ses­sa eri­no­mai­sen täs­mäl­li­ses­ti. Erit­täin kä­te­vä to­teu­tus on ison kon­so­li­lo­ke­ron kan­nen avau­tu­mi­nen tup­la­sa­ra­noin, jol­loin sen pys­tyy avaa­maan kum­mal­ta­kin si­vul­ta. Pu­he­lin­so­vel­luk­si­na toi­mii sekä Ap­p­le CarP­lay et­tä And­roid Au­to.

Mat­ka­mu­ka­vat is­tui­met

Mukavat etuistuimet ovat sähkösäätöiset.

Mukavat etuistuimet ovat sähkösäätöiset.

Juha Peltonen

Takaistuin sopii kahdelle, ja reunapaikat ovat lämmitteiset.

Takaistuin sopii kahdelle, ja reunapaikat ovat lämmitteiset.

Juha Peltonen

Laa­duk­kaal­la na­hal­la pääl­lys­te­tyt Lu­xu­ryn säh­kö­sää­töi­set etuis­tui­met ovat eri­no­mai­nen yh­dis­tel­mä pit­käl­lä mat­kal­la edel­ly­tet­tä­vää ta­nak­kuut­ta ja toi­saal­ta ja­pa­ni­lais­ta Ta­ku­mi-luo­kan mat­ka­mu­ka­vuut­ta. Myös oh­jaus­pyö­rän sää­döt hoi­tu­vat säh­köi­ses­ti, jo­ten ajo­a­sen­non sää­tää hel­pos­ti so­pi­vak­si. Edes­sä is­tu­jil­le on kah­det USB-por­tit.

Ta­ka­o­vet avau­tu­vat rei­luun kul­maan, jos­kaan ko­vin pit­kä­koi­pi­sel­le ei jää ko­vin­kaan run­saas­ti pol­vi­ti­laa. Ta­ka­mat­kus­ta­jia hem­mo­tel­laan reu­na­paik­ko­jen is­tuin­läm­mi­tyk­sel­lä ja kah­del­la usb-por­til­la.

Säh­kö­toi­mi­sen ta­ka­luu­kun ta­kaa avau­tuu 367 lit­ran ta­va­ra­ti­la. Ko­ti­la­taus­kaa­pe­lin saa kä­te­väs­ti pii­loon ta­va­ra­ti­lan vä­li­poh­jan al­le, mut­ta suo­ja­pus­siin pa­kat­ta­va pi­ka­la­taus­kaa­pe­li on pi­det­tä­vä ta­va­ra­ti­las­sa. Laa­jen­net­tu ta­va­ra­ti­la ei ole ai­van ta­sa­poh­jai­nen, ja Le­xus UX 300e:n ve­to­mas­sa on nol­la ki­loa.

1-nopeuksinen suorakytkentävaihteisto toimii juoheasti. Näytön operointi kosketuslevyn avulla luonnistuu helposti.

1-nopeuksinen suorakytkentävaihteisto toimii juoheasti. Näytön operointi kosketuslevyn avulla luonnistuu helposti.

Juha Peltonen

Lexus UX 300e:n kosketuslevy.

Lexus UX 300e:n kosketuslevy.

Juha Peltonen

Konepellin uumenista löytyy 204-hevosvoimainen sähkömoottori.

Konepellin uumenista löytyy 204-hevosvoimainen sähkömoottori.

Juha Peltonen

Juha Pel­to­nen

Le­xus UX 300e Lu­xu­ry

Moot­to­ri

Säh­kö­moot­to­ri 150 kW (204 hv), 300 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,5 s, huip­pu­no­peus 160 km/h

Ku­lu­tus

15,9 kWh/100 km, säh­kö

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

315 km

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

54,3 kWh

La­taus­no­peus

8 h (ko­ti­la­tau­sa­se­ma); 50 min (pi­ka­la­taus 0–80 %)

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4495, l. 1840, k. 1545 mm, ak­se­li­vä­li 2640 mm, oma­mas­sa 1840 kg, kan­ta­vuus 480 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 367 l

Hin­ta

61 755 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 62 063 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU