Lexus UX 300e on helppo tunnistaa keulan perusteella Lexus-brändin edustajaksi. Nelipyörälevyjarrut ovat joka kulmassa jäähdytetyt.
Juha Peltonen
Koeajossa Lexus UX 300e: Sileää kyytiä
Ulkonäöltään Lexus UX 300e on hillitty crossover, jonka matkustamossa vallitsee erityisen hienostunut Lexus-tyyli.
Lexus UX 300e edustaa omassa kategoriassaan crossoveria, johon on vaikea olla tykästymättä. Kyseessä on Toyotan sisarbrändin ensimmäinen täyssähköauto, joka valmistajan mukaan viitoittaa tietä merkin sähköistyksen seuraavaan vaiheeseen.
Lexus UX 300e:n ainoaksi kysymysmerkiksi saattaa nousta toimintamatka, joka on WLTP-normin mukaan 315 kilometriä.
Toki sillä tulee toimeen, jos ajaa suhteellisen lyhyitä pätkiä, mutta mikään varsinainen ajomaraton ei tule kysymykseen, jos matkan varrelle ei osu pikalatausasemia. Olisikin hyvä, jos lukema saataisiin nostettua 450 kilometrin paikkeille.
Saimme kaikilla kotilatauskerroilla ladattua 267 kilometriä – sen yli ei päästy. Kahdeksan ampeerin virralla lataukseen kuluu jopa yli 20 tuntia. Huomattavasti sukopistorasialatausta kätevämpää ja nopeaa on käyttää pikalatausta, jolloin 80 prosenttiin ylletään 50 minuutissa.
Tasokasta ajettavuutta
Luxury-varustelussa on leditekniikalla toteutetut takavalot.
Juha Peltonen
Kevytmetallivanteet ovat Luxuryssa 17-tuumaiset.
Juha Peltonen
Eteen sijoitetulla 204-hevosvoimaisella sähkömoottorilla varustettu etuvetoinen Lexus UX 300e on rengasääniä lukuun ottamatta miellyttävän vähämeluinen (ohiajomelu tehtaan mukaan 62 dB(A)), joten se soveltuu muun muassa Luxury-varusversiossa olevan tasokkaan Mark Levinson -äänentoistojärjestelmän sointujen kuunteluun.
Äänieristetyt tuulilasi ja etusivulasit korostavat hiljaisuutta.
Omamassaltaan 1 840-kiloisen auton jousitus on miellyttävän jämäkkä, ja UX käyttäytyy tasokkaasti myös mutkissa. Sähköisen ohjaustehostimen keskialuetuntuma on sopiva maantieajossa, ja toisaalta Lexus UX 300e taipuu yllättävän napakasti parkkihalleissa ja kadunkulmissa.
Lexus UX 300e:n kojelauta on seesteisen hienolla tavalla business-henkinen.
Juha Peltonen
Ajotilaksi voidaan valita Eco ja Sport, eikä niiden välillä muodostunut ainakaan näytön mukaan koeajon aikana eroa toimintamatkassa. Pyöritettävät ajotila- ja ajovalosäätimet ovat persoonallisesti mittariston ylälaidoissa, ja niitä on myös poikkeuksellisen kätevä käyttää.
Digitaalista mittaristoa on runsaasta datamäärästä huolimatta nopea tarkastella.
JJuha Peltonen
Juha Peltonen
Turvallisuusvarusteista mainittakoon törmäyksenestojärjestelmä, kaistanseuraustoiminnolla varustettu kaistavahti sekä kuljettajan ja etumatkustajan polviturvatyynyt.
Superkätevä kosketuslevy
Kuljettajaa viehättää Lexus-brändille ominainen kliininen kojelautasuunnittelu tyyliin sopivine tekstifontteineen – sekin on tarkkaan harkittu pieni yksityiskohta. Digitaalisen mittariston olemus on hallitun selväpiirteinen.
Vaikka 10,3-tuumainen näyttöruutu ei ole kaikista kookkain, se palvelee moitteettomasti. Multimedian ja Lexus Premium -navigointijärjestelmän käyttö sujuvat poikkeuksellisen helpolla tavalla keskikonsolin kosketuslevyn avulla. Näytölle saa samanaikaisesti esimerkiksi radioasemat ja karttanäytön.
Käyttöä helpottava seikka on ilmapuhalluksen ja ilman suuntauksen operointi mekaanisin painikkein. Myös radion äänenvoimakkuudensäädin on mekaaninen, ja radioasemia on mahdollista valita säätöpyörän avulla.
Kosketuslevy toimii joka tapauksessa erinomaisen täsmällisesti. Erittäin kätevä toteutus on ison konsolilokeron kannen avautuminen tuplasaranoin, jolloin sen pystyy avaamaan kummaltakin sivulta. Puhelinsovelluksina toimii sekä Apple CarPlay että Android Auto.
Matkamukavat istuimet
Mukavat etuistuimet ovat sähkösäätöiset.
Juha Peltonen
Takaistuin sopii kahdelle, ja reunapaikat ovat lämmitteiset.
Juha Peltonen
Laadukkaalla nahalla päällystetyt Luxuryn sähkösäätöiset etuistuimet ovat erinomainen yhdistelmä pitkällä matkalla edellytettävää tanakkuutta ja toisaalta japanilaista Takumi-luokan matkamukavuutta. Myös ohjauspyörän säädöt hoituvat sähköisesti, joten ajoasennon säätää helposti sopivaksi. Edessä istujille on kahdet USB-portit.
Takaovet avautuvat reiluun kulmaan, joskaan kovin pitkäkoipiselle ei jää kovinkaan runsaasti polvitilaa. Takamatkustajia hemmotellaan reunapaikkojen istuinlämmityksellä ja kahdella usb-portilla.
Sähkötoimisen takaluukun takaa avautuu 367 litran tavaratila. Kotilatauskaapelin saa kätevästi piiloon tavaratilan välipohjan alle, mutta suojapussiin pakattava pikalatauskaapeli on pidettävä tavaratilassa. Laajennettu tavaratila ei ole aivan tasapohjainen, ja Lexus UX 300e:n vetomassa on nolla kiloa.
1-nopeuksinen suorakytkentävaihteisto toimii juoheasti. Näytön operointi kosketuslevyn avulla luonnistuu helposti.
Juha Peltonen
Lexus UX 300e:n kosketuslevy.
Juha Peltonen
Konepellin uumenista löytyy 204-hevosvoimainen sähkömoottori.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Lexus UX 300e Luxury
Moottori
Sähkömoottori 150 kW (204 hv), 300 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus
15,9 kWh/100 km, sähkö
Toimintamatka sähköllä
315 km
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
54,3 kWh
Latausnopeus
8 h (kotilatausasema); 50 min (pikalataus 0–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4495, l. 1840, k. 1545 mm, akseliväli 2640 mm, omamassa 1840 kg, kantavuus 480 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 367 l
Hinta
61 755 euroa, koeajoauto 62 063 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Virtaohjattu kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN