Mazda CX-60 2.5 PHEV on Mazdan kaikkien aikojen tehokkain ja nopein liikenteeseen tekemä malli ja ensimmäinen Eurooppaan tuoma lataushybridi
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Mazdan uusi CX-60-katumaasturi poikkeaa ladattavien – ja jopa ei-ladattavien – autojen tarjonnasta siinä, että sen vetomassa on peräti 2 500 kiloa.
Mazdan uusi CX-60-lippulaiva näyttää varsin edustavalta, vaikka pelkän ulkonäön perusteella ei kannata tehdä liian nopeita johtopäätöksiä. Ainakaan sitä CX-60:n ulkonäkö ei kerro, että tämä pistokeladattava hybridi tarjoaa tehoa 327 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä!
Voimaa pelissä
Monipistesuihkutuksella varustetun nelisylinterisen bensiinimoottorin 2,5 litran iskutilavuus on nostalginen. CX-60 kiihtyy tarvittaessa satasen nopeuteen noin kuudessa sekunnissa.
Kaiken suorituskyvyn käyttöön valjastaminen toki edellyttää, että ajoakku on ladattu mahdollisimman täyteen. Täyssähköisessä EV-tilassa huippunopeus on 140 km/h.
Kun ajoakussa on virtaa, normikulutus on vain 1,5 l/100 km. Ihanneolosuhteissa voidaan päästä maantieajossa 63 sähköiseen kilometriin, ja kaupunkiajossa jopa 68 kilometriin.
Mazda CX-60:lla saa vetää peräti 2,5-tonnista vaunua. Vetokäyttöä varten oleva towing-ajotila on suunniteltu parantamaan voimansiirron kestävyyttä.
Juha Peltonen
Mazda CX-60 on lähtökohtaisesti takavetoinen. Lattian alle sijoitettu ajoakku on painopisteen kannalta edullinen.
Juha Peltonen
Kojelaudan päällys on Takumi-varustelussa kimonon kaltaista kangasta.
Juha Peltonen
Koeajon aikana pääsin pakkasolosuhteissa 37 sähköiseen ajokilometriin. Ilman akkuvirtaa sain keskikulutukseksi 8,3 l/100 km.
Lataushybridin sisäisen kaksivaihelaturin teho on 7,2 kilowattia. Ajoakkua pystyy lataamaan myös bensiinimoottorin avulla, mutta vaihteenvalitsimen vieressä olevalla katkaisimella on fiksumpaa pitää ajoakun varaustila halutulla tasolla.
Momentinmuuntimen korvaa Mazdan uudessa 8-nopeuksisessa 8AT-vaihteistossa sähkömoottori. Se mahdollistaa ajon nelivedolla, vaikka ajoakun virta olisi vähissä. Vaihteistossa on kaksi kytkintä, mutta se ei ole luonteeltaan kaksoiskytkinvaihteisto.
Ensimmäinen kytkin sijaitsee polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä, toinen sähkömoottorin ja vaihteiston välillä. Pätevä turvallisuusvaruste tilanteessa, jossa automaattivaihteiston valitsinta ei ole siirretty P-asentoon, on ilmoitus ”rullauksenesto käytössä”.
Katvealueen valvontajärjestelmä toimii myös kolmen minuutin ajan auton sammuttamisen jälkeen.
Systeemi havaitsee jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden lisäksi ohittavat autot, ja se toimii viisaasti myös takaovien osalta. 360 asteen kameraan liittyy uusi ”läpinäkyvyystoiminto”, jossa kuljettaja ikään kuin näkee kulmien läpi. Älykäs vakionopeudensäädin toimii liikennemerkkien perusteella.
Lähtökohtaisesti takavetoinen
Mazda CX-60 on lähtökohtaisesti takavetoinen, ja neliveto kytkeytyy tarvittaessa salamannopeasti automaattisesti. Neliveto toimii otollisesti lumisilla teillä ja jäisissä risteyksissä, joissa käsiteltävyys on vakaata.
Digitaalimittaristo ei ole erityisen selkolukuinen.
Juha Peltonen
8-nopeuksisessa automaattilaatikossa on kaksi kytkintä, mutta kyseessä ei ole kaksoiskytkinvaihteisto.
Juha Peltonen
Kuljettajan istuimessa on monipuoliset säädöt ja muistitoiminnot.
Juha Peltonen
Takaovet avautuvat 85 asteen kulmaan. Polvitilaa on mukavasti.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan 477–1 726 litraa. Latauskaapelit vievät lääniä tavaratilasta, sillä ne eivät mahdu pohjalevyn alle.
Juha Peltonen
12,3-tuumaisen näytön toimintoja operoidaan kätevästi keskikonsolin säätöpyörällä.
Juha Peltonen
Auto ampaisee jääpinnalta liikennevaloissa kuin jänis makuulta. Runsaiden lumisateiden aikana huomasi, että lumi pakkautui ahtaisiin pyöräkoteloihin.
Mazdan i-Activ AWD -neliveto jakaa voimaa aina sitä tarvitseville pyörille. Normaalitilanteessa ajetaan 90-prosenttisesti takavedolla, mutta tarvittaessa voima jakautuu suhteessa 50:50. Uutuutena CX-60:ssa hyödytään alamäkihidastimesta.
Mazda CX-60:n jousitus vaikutti suhteellisen pintakovalta sport-ajotilan lisäksi myös normaalitilassa. Sport-ajotila nousi kuitenkin suosikikseni, sillä silloin suorituskyky pääsee punapohjaisen mittaristonäkymän myötä oikeuksiinsa.
Liikemiestyyliä
Streaming-radioasemia pystyy kuuntelemaan kytkemällä puhelimen multimediajärjestelmään. Linkitys vei aloituskerralla iPhonen tapauksessa monta minuuttia, kunnes yhteys alkoi toimia automaattisesti uudelleenkäynnistyksen yhteydessä.
Testiautossa olivat lisävarusteina Convenience & Sound -paketti, Driver Assistance -paketti, panoraamakatto sekä premium-metalliväri.
Hienostuneisuutta luo ohjauspyörän sähköisten säätöjen ohella kuljettajalle sopivan ajoasennon automaattisäätö pyydettyjen tietojen perusteella – auto muistaa ne jatkossa. Ihan välttämättä annettu data ei osunut omaan parhaaseen ajoasentoon, mikä ei haittaa, koska säätöjä voi tarkkuuttaa.
Etuistuimet ovat pätevä yhdistelmä mukavuutta ja tanakkuutta, kun taas vaalea vaahterapuupanelointi luo Takumi-varustetasolla valoisuutta.
Takaovien avautuminen 85 asteen kulmaan tietää kulun vaivattomuutta. Polvitilaa jää takaistuimella riittämiin pitkäjalkaisillekin. Jotkut matkustajista tosin odottivat lippulaivalta vielä enemmän polvitilaa.
Takaselkänojat kääntäen saadaan tasainen lastauspinta. Vaunun vetäjiä innostaa 2 500 kilon vetomassa, minkä ohella tärkeitä ominaisuuksia ovat uusi Towing-moodi vaunun vetoon, sekä perävaunun vakautusjärjestelmä.
Nelisylinterinen kehittää sähkömoottorin kera 327 hevosvoiman järjestelmätehon ja huiman 500 newtonmetrin järjestelmäväännön.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi
Moottori
R4, 2498 cm3, 141 kW (191 hv), 261 Nm + sähkömoottori 100 kW (136 hv), 250 Nm; hybridijärjestelmä 241 kW (327 hv), 500 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,8 s, huippunopeus 200 km/h (sähköllä 140 km/h)
Kulutus
1,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
33 g/km
Ajoakku
litiumioni 17,8 kWh
Toimintamatka sähköllä
63 km
Latausaika
2 h 20 min
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4745, l. 1890, k. 1675 mm, akseliväli 2870 mm, maavara 182/176 mm*, omamassa 1980–2072 kg, kantavuus 595–687 kg, vetomassa 2500/750 kg, tavaratila 477–1726 l, tankki 50 l
Hinta
61 183 euroa, koeajoauto 69 441 euroa (2023)
* 20-/18-tuumaiset vanteet
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Tesla investoi edelleen Suomeen: Uudet Tesla Centerit Turun ja pääkaupunkiseudulle – sekä lisää Mobile Service -ajoneuvoja
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Arvokasta bassotoistoa
Musical Fidelityltä mm/mc-levysoitinesivahvistin
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Putkia ja bittejä
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Poika-Trafomatic
Viritetty kuuntelunautinnolle
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Phono-aste stepup-muuntajalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI