Mazda CX-60 2.5 PHEV on Mazdan kaikkien aikojen tehokkain ja nopein liikenteeseen tekemä malli ja ensimmäinen Eurooppaan tuoma lataushybridi
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Mazdan uusi CX-60-katumaasturi poikkeaa ladattavien – ja jopa ei-ladattavien – autojen tarjonnasta siinä, että sen vetomassa on peräti 2 500 kiloa.
Mazdan uusi CX-60-lippulaiva näyttää varsin edustavalta, vaikka pelkän ulkonäön perusteella ei kannata tehdä liian nopeita johtopäätöksiä. Ainakaan sitä CX-60:n ulkonäkö ei kerro, että tämä pistokeladattava hybridi tarjoaa tehoa 327 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä!
Voimaa pelissä
Monipistesuihkutuksella varustetun nelisylinterisen bensiinimoottorin 2,5 litran iskutilavuus on nostalginen. CX-60 kiihtyy tarvittaessa satasen nopeuteen noin kuudessa sekunnissa.
Kaiken suorituskyvyn käyttöön valjastaminen toki edellyttää, että ajoakku on ladattu mahdollisimman täyteen. Täyssähköisessä EV-tilassa huippunopeus on 140 km/h.
Kun ajoakussa on virtaa, normikulutus on vain 1,5 l/100 km. Ihanneolosuhteissa voidaan päästä maantieajossa 63 sähköiseen kilometriin, ja kaupunkiajossa jopa 68 kilometriin.
Mazda CX-60:lla saa vetää peräti 2,5-tonnista vaunua. Vetokäyttöä varten oleva towing-ajotila on suunniteltu parantamaan voimansiirron kestävyyttä.
Juha Peltonen
Mazda CX-60 on lähtökohtaisesti takavetoinen. Lattian alle sijoitettu ajoakku on painopisteen kannalta edullinen.
Juha Peltonen
Kojelaudan päällys on Takumi-varustelussa kimonon kaltaista kangasta.
Juha Peltonen
Koeajon aikana pääsin pakkasolosuhteissa 37 sähköiseen ajokilometriin. Ilman akkuvirtaa sain keskikulutukseksi 8,3 l/100 km.
Lataushybridin sisäisen kaksivaihelaturin teho on 7,2 kilowattia. Ajoakkua pystyy lataamaan myös bensiinimoottorin avulla, mutta vaihteenvalitsimen vieressä olevalla katkaisimella on fiksumpaa pitää ajoakun varaustila halutulla tasolla.
Momentinmuuntimen korvaa Mazdan uudessa 8-nopeuksisessa 8AT-vaihteistossa sähkömoottori. Se mahdollistaa ajon nelivedolla, vaikka ajoakun virta olisi vähissä. Vaihteistossa on kaksi kytkintä, mutta se ei ole luonteeltaan kaksoiskytkinvaihteisto.
Ensimmäinen kytkin sijaitsee polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä, toinen sähkömoottorin ja vaihteiston välillä. Pätevä turvallisuusvaruste tilanteessa, jossa automaattivaihteiston valitsinta ei ole siirretty P-asentoon, on ilmoitus ”rullauksenesto käytössä”.
Katvealueen valvontajärjestelmä toimii myös kolmen minuutin ajan auton sammuttamisen jälkeen.
Systeemi havaitsee jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden lisäksi ohittavat autot, ja se toimii viisaasti myös takaovien osalta. 360 asteen kameraan liittyy uusi ”läpinäkyvyystoiminto”, jossa kuljettaja ikään kuin näkee kulmien läpi. Älykäs vakionopeudensäädin toimii liikennemerkkien perusteella.
Lähtökohtaisesti takavetoinen
Mazda CX-60 on lähtökohtaisesti takavetoinen, ja neliveto kytkeytyy tarvittaessa salamannopeasti automaattisesti. Neliveto toimii otollisesti lumisilla teillä ja jäisissä risteyksissä, joissa käsiteltävyys on vakaata.
Digitaalimittaristo ei ole erityisen selkolukuinen.
Juha Peltonen
8-nopeuksisessa automaattilaatikossa on kaksi kytkintä, mutta kyseessä ei ole kaksoiskytkinvaihteisto.
Juha Peltonen
Kuljettajan istuimessa on monipuoliset säädöt ja muistitoiminnot.
Juha Peltonen
Takaovet avautuvat 85 asteen kulmaan. Polvitilaa on mukavasti.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan 477–1 726 litraa. Latauskaapelit vievät lääniä tavaratilasta, sillä ne eivät mahdu pohjalevyn alle.
Juha Peltonen
12,3-tuumaisen näytön toimintoja operoidaan kätevästi keskikonsolin säätöpyörällä.
Juha Peltonen
Auto ampaisee jääpinnalta liikennevaloissa kuin jänis makuulta. Runsaiden lumisateiden aikana huomasi, että lumi pakkautui ahtaisiin pyöräkoteloihin.
Mazdan i-Activ AWD -neliveto jakaa voimaa aina sitä tarvitseville pyörille. Normaalitilanteessa ajetaan 90-prosenttisesti takavedolla, mutta tarvittaessa voima jakautuu suhteessa 50:50. Uutuutena CX-60:ssa hyödytään alamäkihidastimesta.
Mazda CX-60:n jousitus vaikutti suhteellisen pintakovalta sport-ajotilan lisäksi myös normaalitilassa. Sport-ajotila nousi kuitenkin suosikikseni, sillä silloin suorituskyky pääsee punapohjaisen mittaristonäkymän myötä oikeuksiinsa.
Liikemiestyyliä
Streaming-radioasemia pystyy kuuntelemaan kytkemällä puhelimen multimediajärjestelmään. Linkitys vei aloituskerralla iPhonen tapauksessa monta minuuttia, kunnes yhteys alkoi toimia automaattisesti uudelleenkäynnistyksen yhteydessä.
Testiautossa olivat lisävarusteina Convenience & Sound -paketti, Driver Assistance -paketti, panoraamakatto sekä premium-metalliväri.
Hienostuneisuutta luo ohjauspyörän sähköisten säätöjen ohella kuljettajalle sopivan ajoasennon automaattisäätö pyydettyjen tietojen perusteella – auto muistaa ne jatkossa. Ihan välttämättä annettu data ei osunut omaan parhaaseen ajoasentoon, mikä ei haittaa, koska säätöjä voi tarkkuuttaa.
Etuistuimet ovat pätevä yhdistelmä mukavuutta ja tanakkuutta, kun taas vaalea vaahterapuupanelointi luo Takumi-varustetasolla valoisuutta.
Takaovien avautuminen 85 asteen kulmaan tietää kulun vaivattomuutta. Polvitilaa jää takaistuimella riittämiin pitkäjalkaisillekin. Jotkut matkustajista tosin odottivat lippulaivalta vielä enemmän polvitilaa.
Takaselkänojat kääntäen saadaan tasainen lastauspinta. Vaunun vetäjiä innostaa 2 500 kilon vetomassa, minkä ohella tärkeitä ominaisuuksia ovat uusi Towing-moodi vaunun vetoon, sekä perävaunun vakautusjärjestelmä.
Nelisylinterinen kehittää sähkömoottorin kera 327 hevosvoiman järjestelmätehon ja huiman 500 newtonmetrin järjestelmäväännön.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi
Moottori
R4, 2498 cm3, 141 kW (191 hv), 261 Nm + sähkömoottori 100 kW (136 hv), 250 Nm; hybridijärjestelmä 241 kW (327 hv), 500 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,8 s, huippunopeus 200 km/h (sähköllä 140 km/h)
Kulutus
1,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
33 g/km
Ajoakku
litiumioni 17,8 kWh
Toimintamatka sähköllä
63 km
Latausaika
2 h 20 min
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4745, l. 1890, k. 1675 mm, akseliväli 2870 mm, maavara 182/176 mm*, omamassa 1980–2072 kg, kantavuus 595–687 kg, vetomassa 2500/750 kg, tavaratila 477–1726 l, tankki 50 l
Hinta
61 183 euroa, koeajoauto 69 441 euroa (2023)
* 20-/18-tuumaiset vanteet
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Joulu saapuu Jumon saarelle
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI