Mazda CX-60 2.5 PHEV on Mazdan kaikkien aikojen tehokkain ja nopein liikenteeseen tekemä malli ja ensimmäinen Eurooppaan tuoma lataushybridi

Mazda CX-60 2.5 PHEV on Mazdan kaikkien aikojen tehokkain ja nopein liikenteeseen tekemä malli ja ensimmäinen Eurooppaan tuoma lataushybridi

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi

Mazdan uusi CX-60-katumaasturi poikkeaa ladattavien – ja jopa ei-ladattavien – autojen tarjonnasta siinä, että sen vetomassa on peräti 2 500 kiloa.

Auto Bild.Koeajot

Maz­dan uu­si CX-60-lip­pu­lai­va näyt­tää var­sin edus­ta­val­ta, vaik­ka pel­kän ul­ko­nä­ön pe­rus­teel­la ei kan­na­ta teh­dä lii­an no­pei­ta joh­to­pää­tök­siä. Ai­na­kaan sitä CX-60:n ul­ko­nä­kö ei ker­ro, et­tä tämä pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di tar­jo­aa te­hoa 327 he­vos­voi­maa ja vään­töä 500 new­ton­met­riä!

Voi­maa pe­lis­sä

Mo­ni­pis­te­suih­ku­tuk­sel­la va­rus­te­tun ne­li­sy­lin­te­ri­sen ben­sii­ni­moot­to­rin 2,5 lit­ran is­ku­ti­la­vuus on nos­tal­gi­nen. CX-60 kiih­tyy tar­vit­ta­es­sa sa­ta­sen no­peu­teen noin kuu­des­sa se­kun­nis­sa.

Kai­ken suo­ri­tus­ky­vyn käyt­töön val­jas­ta­mi­nen toki edel­lyt­tää, et­tä ajo­ak­ku on la­dat­tu mah­dol­li­sim­man täy­teen. Täys­säh­köi­ses­sä EV-ti­las­sa huip­pu­no­peus on 140 km/h.

Kun ajo­a­kus­sa on vir­taa, nor­mi­ku­lu­tus on vain 1,5 l/100 km. Ihan­ne­o­lo­suh­teis­sa voi­daan pääs­tä maan­tie­a­jos­sa 63 säh­köi­seen ki­lo­met­riin, ja kau­pun­ki­a­jos­sa jopa 68 ki­lo­met­riin.

Mazda CX-60:lla saa vetää peräti 2,5-tonnista vaunua. Vetokäyttöä varten oleva towing-ajotila on suunniteltu parantamaan voimansiirron kestävyyttä.

Mazda CX-60:lla saa vetää peräti 2,5-tonnista vaunua. Vetokäyttöä varten oleva towing-ajotila on suunniteltu parantamaan voimansiirron kestävyyttä.

Juha Peltonen

Mazda CX-60 on lähtökohtaisesti takavetoinen. Lattian alle sijoitettu ajoakku on painopisteen kannalta edullinen.

Mazda CX-60 on lähtökohtaisesti takavetoinen. Lattian alle sijoitettu ajoakku on painopisteen kannalta edullinen.

Juha Peltonen

Kojelaudan päällys on Takumi-varustelussa kimonon kaltaista kangasta.

Kojelaudan päällys on Takumi-varustelussa kimonon kaltaista kangasta.

Juha Peltonen

Ko­ea­jon ai­ka­na pää­sin pak­ka­so­lo­suh­teis­sa 37 säh­köi­seen ajo­ki­lo­met­riin. Il­man ak­ku­vir­taa sain kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si 8,3 l/100 km.

La­taus­hyb­ri­din si­säi­sen kak­si­vai­he­la­tu­rin teho on 7,2 ki­lo­wat­tia. Ajo­ak­kua pys­tyy la­taa­maan myös ben­sii­ni­moot­to­rin avul­la, mut­ta vaih­teen­va­lit­si­men vie­res­sä ole­val­la kat­kai­si­mel­la on fik­sum­paa pi­tää ajo­a­kun va­raus­ti­la ha­lu­tul­la ta­sol­la.

Mo­men­tin­muun­ti­men kor­vaa Maz­dan uu­des­sa 8-no­peuk­si­ses­sa 8AT-vaih­teis­tos­sa säh­kö­moot­to­ri. Se mah­dol­lis­taa ajon ne­li­ve­dol­la, vaik­ka ajo­a­kun vir­ta oli­si vä­his­sä. Vaih­teis­tos­sa on kak­si kyt­kin­tä, mut­ta se ei ole luon­teel­taan kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to.

En­sim­mäi­nen kyt­kin si­jait­see polt­to­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin vä­lil­lä, toi­nen säh­kö­moot­to­rin ja vaih­teis­ton vä­lil­lä. Pä­te­vä tur­val­li­suus­va­rus­te ti­lan­tees­sa, jos­sa au­to­maat­ti­vaih­teis­ton va­lit­sin­ta ei ole siir­ret­ty P-asen­toon, on il­moi­tus ”rul­lauk­se­nes­to käy­tös­sä”.

Kat­ve­a­lu­een val­von­ta­jär­jes­tel­mä toi­mii myös kol­men mi­nuu­tin ajan au­ton sam­mut­ta­mi­sen jäl­keen.

Sys­tee­mi ha­vait­see ja­lan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den li­säk­si ohit­ta­vat au­tot, ja se toi­mii vii­saas­ti myös ta­ka­o­vien osal­ta. 360 as­teen ka­me­raan liit­tyy uu­si ”lä­pi­nä­ky­vyys­toi­min­to”, jos­sa kul­jet­ta­ja ikään kuin nä­kee kul­mien läpi. Äly­käs va­ki­o­no­peu­den­sää­din toi­mii lii­ken­ne­merk­kien pe­rus­teel­la.

Läh­tö­koh­tai­ses­ti ta­ka­ve­toi­nen

Maz­da CX-60 on läh­tö­koh­tai­ses­ti ta­ka­ve­toi­nen, ja ne­li­ve­to kyt­key­tyy tar­vit­ta­es­sa sa­la­man­no­pe­as­ti au­to­maat­ti­ses­ti. Ne­li­ve­to toi­mii otol­li­ses­ti lu­mi­sil­la teil­lä ja jäi­sis­sä ris­teyk­sis­sä, jois­sa kä­si­tel­tä­vyys on va­kaa­ta.

Digitaalimittaristo ei ole erityisen selkolukuinen.

Digitaalimittaristo ei ole erityisen selkolukuinen.

Juha Peltonen

8-nopeuksisessa automaattilaatikossa on kaksi kytkintä, mutta kyseessä ei ole kaksoiskytkinvaihteisto.

8-nopeuksisessa automaattilaatikossa on kaksi kytkintä, mutta kyseessä ei ole kaksoiskytkinvaihteisto.

Juha Peltonen

Kuljettajan istuimessa on monipuoliset säädöt ja muistitoiminnot.

Kuljettajan istuimessa on monipuoliset säädöt ja muistitoiminnot.

Juha Peltonen

Takaovet avautuvat 85 asteen kulmaan. Polvitilaa on mukavasti.

Takaovet avautuvat 85 asteen kulmaan. Polvitilaa on mukavasti.

Juha Peltonen

Tavaratilaa saadaan 477–1 726 litraa. Latauskaapelit vievät lääniä tavaratilasta, sillä ne eivät mahdu pohjalevyn alle.

Tavaratilaa saadaan 477–1 726 litraa. Latauskaapelit vievät lääniä tavaratilasta, sillä ne eivät mahdu pohjalevyn alle.

Juha Peltonen

12,3-tuumaisen näytön toimintoja operoidaan kätevästi keskikonsolin säätöpyörällä.

12,3-tuumaisen näytön toimintoja operoidaan kätevästi keskikonsolin säätöpyörällä.

Juha Peltonen

Au­to am­pai­see jää­pin­nal­ta lii­ken­ne­va­lois­sa kuin jä­nis ma­kuul­ta. Run­sai­den lu­mi­sa­tei­den ai­ka­na huo­ma­si, et­tä lumi pak­kau­tui ah­tai­siin pyö­rä­ko­te­loi­hin.

Maz­dan i-Ac­tiv AWD -ne­li­ve­to ja­kaa voi­maa ai­na sitä tar­vit­se­vil­le pyö­ril­le. Nor­maa­li­ti­lan­tees­sa aje­taan 90-pro­sent­ti­ses­ti ta­ka­ve­dol­la, mut­ta tar­vit­ta­es­sa voi­ma ja­kau­tuu suh­tees­sa 50:50. Uu­tuu­te­na CX-60:ssa hyö­dy­tään ala­mä­ki­hi­das­ti­mes­ta.

Maz­da CX-60:n jou­si­tus vai­kut­ti suh­teel­li­sen pin­ta­ko­val­ta sport-ajo­ti­lan li­säk­si myös nor­maa­li­ti­las­sa. Sport-ajo­ti­la nou­si kui­ten­kin suo­si­kik­se­ni, sil­lä sil­loin suo­ri­tus­ky­ky pää­see pu­na­poh­jai­sen mit­ta­ris­to­nä­ky­män myö­tä oi­keuk­siin­sa.

Lii­ke­mies­tyy­liä

Stre­a­ming-ra­di­oa­se­mia pys­tyy kuun­te­le­maan kyt­ke­mäl­lä pu­he­li­men mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään. Lin­ki­tys vei aloi­tus­ker­ral­la iP­ho­nen ta­pauk­ses­sa mon­ta mi­nuut­tia, kun­nes yh­teys al­koi toi­mia au­to­maat­ti­ses­ti uu­del­leen­käyn­nis­tyk­sen yh­tey­des­sä.

Tes­ti­au­tos­sa oli­vat li­sä­va­rus­tei­na Con­ve­nien­ce & Sound -pa­ket­ti, Dri­ver As­sis­tan­ce -pa­ket­ti, pa­no­raa­ma­kat­to sekä pre­mium-me­tal­li­vä­ri.

Hie­nos­tu­nei­suut­ta luo oh­jaus­pyö­rän säh­köis­ten sää­tö­jen ohel­la kul­jet­ta­jal­le so­pi­van ajo­a­sen­non au­to­maat­ti­sää­tö pyy­det­ty­jen tie­to­jen pe­rus­teel­la – au­to muis­taa ne jat­kos­sa. Ihan vält­tä­mät­tä an­net­tu data ei osu­nut omaan par­haa­seen ajo­a­sen­toon, mikä ei hait­taa, kos­ka sää­tö­jä voi tark­kuut­taa.

Etuis­tui­met ovat pä­te­vä yh­dis­tel­mä mu­ka­vuut­ta ja ta­nak­kuut­ta, kun taas vaa­lea vaah­te­ra­puu­pa­ne­loin­ti luo Ta­ku­mi-va­rus­te­ta­sol­la va­loi­suut­ta.

Ta­ka­o­vien avau­tu­mi­nen 85 as­teen kul­maan tie­tää ku­lun vai­vat­to­muut­ta. Pol­vi­ti­laa jää ta­kais­tui­mel­la riit­tä­miin pit­kä­jal­kai­sil­le­kin. Jot­kut mat­kus­ta­jis­ta to­sin odot­ti­vat lip­pu­lai­val­ta vie­lä enem­män pol­vi­ti­laa.

Ta­ka­sel­kä­no­jat kään­tä­en saa­daan ta­sai­nen las­taus­pin­ta. Vau­nun ve­tä­jiä in­nos­taa 2 500 ki­lon ve­to­mas­sa, min­kä ohel­la tär­kei­tä omi­nai­suuk­sia ovat uu­si To­wing-moo­di vau­nun ve­toon, sekä pe­rä­vau­nun va­kau­tus­jär­jes­tel­mä.

Nelisylinterinen kehittää sähkömoottorin kera 327 hevosvoiman järjestelmätehon ja huiman 500 newtonmetrin järjestelmäväännön.

Nelisylinterinen kehittää sähkömoottorin kera 327 hevosvoiman järjestelmätehon ja huiman 500 newtonmetrin järjestelmäväännön.

Juha Peltonen

Juha Pel­to­nen

Maz­da CX-60 2.5 e-Sky­ac­tiv PHEV Ta­ku­mi

Moot­to­ri

R4, 2498 cm3, 141 kW (191 hv), 261 Nm + säh­kö­moot­to­ri 100 kW (136 hv), 250 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 241 kW (327 hv), 500 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,8 s, huip­pu­no­peus 200 km/h (säh­köl­lä 140 km/h)

Ku­lu­tus

1,5 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

33 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 17,8 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

63 km

La­tau­sai­ka

2 h 20 min

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4745, l. 1890, k. 1675 mm, ak­se­li­vä­li 2870 mm, maa­va­ra 182/176 mm*, oma­mas­sa 1980–2072 kg, kan­ta­vuus 595–687 kg, ve­to­mas­sa 2500/750 kg, ta­va­ra­ti­la 477–1726 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

61 183 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 69 441 eu­roa (2023)

* 20-/18-tuu­mai­set van­teet

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU