LED-ajovalot ovat tehokkaat. Lasinpyyhkimiin integroidut pesunestesuuttimet ovat fiksu ratkaisu.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Täyssähköinen MX-30 on monin tavoin erikoinen, massasta erottuva crossover, mutta sen arvoa laskee surkean pieni ajoakku.
Mazda MX-30:n olemuksessa on jotakin poikkeavaa, ja huomio kiinnittyy hyvin nopeasti takaovien outoon kapeuteen. Miten ihmeessä niistä oikein mahtuu aikuinen kulkemaan? Entä missä ovat ulkopuoliset takaovien avauskahvat?
Crossoverin takaovien ulkoisen kapeuden salaisuus on tämä: erillisiä ulkokahvoja ei ole, vaan takaovet avataan etuovien avaamisen jälkeen sisäpuolella olevista avaussalvoista. Vastakkain avautuvat ovet ovat todella makea ratkaisu – se on kuin tuulahdus tulevaisuudesta.
Tokihan vastaavia on nähty muissakin autoissa, ja esimerkiksi Mazdan RX-8-urheilumallissa oli vastaavanlaiset ovet.
Täyssähköisen Mazda MX-30:n latauspistoke on oikeassa takalokasuojassa. Alumiinivanteet ovat 18-tuumaiset.
Juha Peltonen
Eksotiikkaa: ei B-pilareita, vaan vastakkaisiin suuntiin avautuvat ovet.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
B-pilarien puuttuminen helpottaa ratkaisevassa määrin siirtymistä Mazda MX-30:n takaistuimelle ja sieltä pois – jos takaistuimella olisi reilummin polvitilaa. Takaistuin on periaatteessa mukava ja atmosfääriltään suorastaan eksoottinen, mutta takana ei siis ole polvitilaa.
Onneksi etuselkänojien takapaneeleissa on sähköpainikkeet, joiden avulla etuistuimia pystyy siirtämään pituussuunnassa – muuten takaistuimelta olisi huomattavan hankala poistua. Ahtaiden takatilojen vuoksi Mazda MX-30 sopii perheelle, missä on vain kaksi (pientä) lasta.
Eksoottinen ohjaamo
Crossoverin etuistuimien sivuttaistuki on tyydyttävä, ja kokonaisuutena etuistuimet ovat varsin tukevat. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi, ja kangasverhoilu näyttää yksityiskohtineen aistikkaalta.
Sadesäällä osaa varmasti antaa arvoa lasinpyyhkimiin integroiduille pesunestesuuttimille – ne eivät katko vesisuihkuja ja tuulilasi puhdistuu tehokkaammin.
Hyvin toimivassa kojelaudassa on 7-tuumaisen digitaalisen mittariston seurana 8,8-tuumainen multimediajärjestelmä ja integroitu navigointilaitteisto, jonka alapuolella on erillinen näyttöruutu lämmitys- ja tuuletustoiminnoille.
Selkeän urheilullinen kojelautanäkymä. Lämmitys- ja tuuletussäätimien erillinen näyttö on aina näkyvissä.
Juha Peltonen
Mittaristo pyöreine näyttöineen on erittäin selkeä.
Juha Peltonen
Vaihteenvalitsimen taakse kätkeytyy 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.
Juha Peltonen
Kierrätysmateriaaleja: keskikonsolissa käytetään korkilla päällystettyjä suojaläppiä, ja ovissa on huopapanelointi.
Juha Peltonen
Lisäksi First Edition -varustelussa on vakiona värillinen, riittävän kirkas tuulilasin heijastusnäyttö, joka toimii hienosti.
Asiallisesti soivaan audiojärjestelmään sisältyy kahdeksan kaiutinta (Bose-äänentoiston saa kalleimpaan Luxury-varustetasoon). On kuitenkin seikka, joka saattaa hämätä monia: feikit ”polttomoottorin” käyntiäänet kuuluvat ajaessa matkustamoon kaiuttimien välityksellä. Ehkä olisi kuitenkin parempi, että sähköautossa kuuluisi ihan reilusti sähkömoottorin ujellus, koska generoidut äänet kuulostavat epäaidoilta tietokonepelin tehosteilta.
USB-portit sijaitsevat tosi hankalasti paikannettavissa pimeällä, koska ne on sijoitettu kelluvan keskikonsolin alapuolelle – keskikonsoliin antaa mukavaa ilmettä hauskasti toteutettu korkkipinnoite.
Nähtäväksi jää, miten kierrätysmateriaali kestää ajan hammasta. Ovien sisäpaneeleissa on ovelan näköistä huopapinnoitetta.
Ohjauspyörän Info-painikkeesta pystyy muuttamaan mittariston näkymää tavanomaisen ja minimalistisen välillä. Lämmitystä varten on viisaasti ilmalämpöpumppu, ja myös ajoakkua varten on lämmitys.
Niukka toimintamatka
Mazda MX-30:n e-Skyactiv-sähkömoottori on hieman arvoituksellinen. Moottori antaa mukavasti potkua ja kiihdyttää tarvittaessa crossoverin nollasta sataan alle kymmenessä sekunnissa. Vastaavasti 265 Nm vääntö on käytössä jatkuvasti.
Mutta sitten törmätään pullonkaulaan: kapasiteetiltaan vain 35,5 kilowattitunnin ajoakku on suunnattu lyhytkestoiseen kaupunkikäyttöön, joten voimavarojen reippaampi hyödyntäminen voi vaarantaa perille pääsyn jo siksikin, että tehoja ei pysty leikkaamaan vaikkapa puoleen.
Kosketusnäyttö on 8,8-tuumainen.
Juha Peltonen
Varsin tanakat etuistuimet sopisivat pitkillekin matkoille – mutta siihenhän ajoakun kapasiteetti ei riitä.
Juha Peltonen
Sähkömoottori tarjoaa 265 Nm väännön. Ajoakun takuu on 8 vuotta/160 000 kilometriä.
Juha Peltonen
Takaluukku toimii mekaanisesti. Suurimmillaan tavaratilaa saadaan 1 171 litraa.
Juha Peltonen
Esitteen toteamus ”Suosittelemme liittämään ajoneuvon laturiin yön ajaksi, jolloin se on käytettävissäsi herätessäsi virkeänä aamulla” on aika olennainen neuvo…
Vaatimaton, lämpimissä olosuhteissa mitattu 200 kilometrin normitoimintamatka ei tahdo riittää äkkiseltään mihinkään, koska takaisinkin on tultava, eikä siellä ”jossakin muualla” ole välttämättä latausmahdollisuutta. Jarrutusenergian taltiointitasoa pystyy kuitenkin säätelemään ohjauspyörän säätimistä.
Saimme toimintamatkaksi täydellä kotilatauksella parhaimmillaan vain 175 kilometriä, joka on kaukana optimaalisesta tasosta maantieajoa tai vähän reilumpaa päivittäistä käyttöä ajatellen. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 17,9 kWh/100 km.
Pelkästään kaupunkikäytössä hienon crossoverin hyötyarvo menee jotensakin hukkaan. Siksi onkin erittäin suuri vahinko, että ajoakku on sovitettu pelkkään lyhyeen kaupunkiajoon.
Toivottavasti ajoakusta tulee myös tehokkaampia versio, joilla yllettäisiin yli 400 kilometriin. Pikalatauksella ajoakun saa ladattua 80 prosenttiin noin 40 minuutissa.
Monipuolisesti turvaa
Maantieajossa MX-30:n jousitus toimii jämäkästi asvaltilla, ja 1 720 kilon omamassa antaa mukavaa massavuutta. Ohjauksen keinotekoinen keskialuetuntuma ei haittaa niinkään kaupunkiajossa, mutta sen huomaa pyöritellessä parkkihalleissa, minkä lisäksi maantieajoon sähköisen ohjaustehostimen tuntumaa voisi kohentaa.
LED-ajovalojen teho osoittautuu mainioksi sekä lähi- että kaukovaloilla, mutta automaattisen valonvaihtajan toiminta jättää – vastaantulijoiden pitkien valojen räpsyttelystä päätellen – ajoittain toivomisen varaa.
Mazda MX-30 First Editionin turvajärjestelmiin lukeutuvat tavallisempien lisäksi esimerkiksi risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä peruutettaessa, katvealueen eli kuolleen kulman valvonta, sähköauton G-Vectoring Control Plus (joka lisää mutkissa ajovakauden nimissä hieman jarrupainetta ulommille pyörille) sekä älykäs jarrutusavustin. Turvatyynyjä crossoverissa on seitsemän.
Juha Peltonen
Mazda MX-30 35,5 kWh e-Skyactiv First Edition
Moottori
Sähkömoottori, 105 kW (143 hv), 265 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,7 s, huippunopeus 140 km/h
Kulutus
19,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Toimintamatka
200 km
Ajoakku
35,5 kWh
Latausnopeus (22 kW)
n. 6 h
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4395, l. 1795, k. 1555 mm, akseliväli 2655 mm, maavara 130 mm, omamassa 1720 kg, kantavuus 474 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 366–1171 l
Hinta
35 990 euroa, koeajoauto 35 990 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
Tarkkuustyötä Sveitsistä
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
139 desibeliä 20 hertsillä
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL