LED-ajovalot ovat tehokkaat. Lasinpyyhkimiin integroidut pesunestesuuttimet ovat fiksu ratkaisu.

LED-ajovalot ovat tehokkaat. Lasinpyyhkimiin integroidut pesunestesuuttimet ovat fiksu ratkaisu.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

Täyssähköinen MX-30 on monin tavoin erikoinen, massasta erottuva crossover, mutta sen arvoa laskee surkean pieni ajoakku.

Auto Bild.Koeajot

Maz­da MX-30:n ole­muk­ses­sa on jo­ta­kin poik­ke­a­vaa, ja huo­mio kiin­nit­tyy hy­vin no­pe­as­ti ta­ka­o­vien ou­toon ka­peu­teen. Mi­ten ih­mees­sä niis­tä oi­kein mah­tuu ai­kui­nen kul­ke­maan? En­tä mis­sä ovat ul­ko­puo­li­set ta­ka­o­vien avaus­kah­vat?

Cros­so­ve­rin ta­ka­o­vien ul­koi­sen ka­peu­den sa­lai­suus on tämä: eril­li­siä ul­ko­kah­vo­ja ei ole, vaan ta­ka­o­vet ava­taan etuo­vien avaa­mi­sen jäl­keen si­sä­puo­lel­la ole­vis­ta avaus­sal­vois­ta. Vas­tak­kain avau­tu­vat ovet ovat to­del­la ma­kea rat­kai­su – se on kuin tuu­lah­dus tu­le­vai­suu­des­ta.

To­ki­han vas­taa­via on näh­ty muis­sa­kin au­tois­sa, ja esi­mer­kik­si Maz­dan RX-8-ur­hei­lu­mal­lis­sa oli vas­taa­van­lai­set ovet.

Täyssähköisen Mazda MX-30:n latauspistoke on oikeassa takalokasuojassa. Alumiinivanteet ovat 18-tuumaiset.

Täyssähköisen Mazda MX-30:n latauspistoke on oikeassa takalokasuojassa. Alumiinivanteet ovat 18-tuumaiset.

Juha Peltonen

Eksotiikkaa: ei B-pilareita, vaan vastakkaisiin suuntiin avautuvat ovet.

Eksotiikkaa: ei B-pilareita, vaan vastakkaisiin suuntiin avautuvat ovet.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

B-pi­la­rien puut­tu­mi­nen hel­pot­taa rat­kai­se­vas­sa mää­rin siir­ty­mis­tä Maz­da MX-30:n ta­kais­tui­mel­le ja siel­tä pois – jos ta­kais­tui­mel­la oli­si rei­lum­min pol­vi­ti­laa. Ta­kais­tuin on pe­ri­aat­tees­sa mu­ka­va ja at­mos­fää­ril­tään suo­ras­taan ek­soot­ti­nen, mut­ta ta­ka­na ei siis ole pol­vi­ti­laa.

On­nek­si etu­sel­kä­no­jien ta­ka­pa­nee­leis­sa on säh­kö­pai­nik­keet, joi­den avul­la etuis­tui­mia pys­tyy siir­tä­mään pi­tuus­suun­nas­sa – muu­ten ta­kais­tui­mel­ta oli­si huo­mat­ta­van han­ka­la pois­tua. Ah­tai­den ta­ka­ti­lo­jen vuok­si Maz­da MX-30 so­pii per­heel­le, mis­sä on vain kak­si (pien­tä) las­ta.

Ek­soot­ti­nen oh­jaa­mo

Cros­so­ve­rin etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki on tyy­dyt­tä­vä, ja ko­ko­nai­suu­te­na etuis­tui­met ovat var­sin tu­ke­vat. Ajo­a­sen­non sää­tää hel­pos­ti so­pi­vak­si, ja kan­gas­ver­hoi­lu näyt­tää yk­si­tyis­koh­ti­neen ais­tik­kaal­ta.

Sa­de­sääl­lä osaa var­mas­ti an­taa ar­voa la­sin­pyyh­ki­miin in­teg­roi­duil­le pe­su­nes­te­suut­ti­mil­le – ne ei­vät kat­ko ve­si­suih­ku­ja ja tuu­li­la­si puh­dis­tuu te­hok­kaam­min.

Hy­vin toi­mi­vas­sa ko­je­lau­das­sa on 7-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton seu­ra­na 8,8-tuu­mai­nen mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä ja in­teg­roi­tu na­vi­goin­ti­lait­teis­to, jon­ka ala­puo­lel­la on eril­li­nen näyt­tö­ruu­tu läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­toi­min­noil­le.

Selkeän urheilullinen kojelautanäkymä. Lämmitys- ja tuuletussäätimien erillinen näyttö on aina näkyvissä.

Selkeän urheilullinen kojelautanäkymä. Lämmitys- ja tuuletussäätimien erillinen näyttö on aina näkyvissä.

Juha Peltonen

Mittaristo pyöreine näyttöineen on erittäin selkeä.

Mittaristo pyöreine näyttöineen on erittäin selkeä.

Juha Peltonen

Vaihteenvalitsimen taakse kätkeytyy 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.

Vaihteenvalitsimen taakse kätkeytyy 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.

Juha Peltonen

Kierrätysmateriaaleja: keskikonsolissa käytetään korkilla päällystettyjä suojaläppiä, ja ovissa on huopapanelointi.

Kierrätysmateriaaleja: keskikonsolissa käytetään korkilla päällystettyjä suojaläppiä, ja ovissa on huopapanelointi.

Juha Peltonen

Li­säk­si First Edi­ti­on -va­rus­te­lus­sa on va­ki­o­na vä­ril­li­nen, riit­tä­vän kir­kas tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö, joka toi­mii hie­nos­ti.

Asi­al­li­ses­ti soi­vaan au­di­o­jär­jes­tel­mään si­säl­tyy kah­dek­san kai­u­tin­ta (Bose-ää­nen­tois­ton saa kal­leim­paan Lu­xu­ry-va­rus­te­ta­soon). On kui­ten­kin seik­ka, joka saat­taa hä­mä­tä mo­nia: fei­kit ”polt­to­moot­to­rin” käyn­ti­ää­net kuu­lu­vat aja­es­sa mat­kus­ta­moon kai­ut­ti­mien vä­li­tyk­sel­lä. Eh­kä oli­si kui­ten­kin pa­rem­pi, et­tä säh­kö­au­tos­sa kuu­lui­si ihan rei­lus­ti säh­kö­moot­to­rin ujel­lus, kos­ka ge­ne­roi­dut ää­net kuu­los­ta­vat epä­ai­doil­ta tie­to­ko­ne­pe­lin te­hos­teil­ta.

USB-por­tit si­jait­se­vat tosi han­ka­las­ti pai­kan­net­ta­vis­sa pi­me­äl­lä, kos­ka ne on si­joi­tet­tu kel­lu­van kes­ki­kon­so­lin ala­puo­lel­le – kes­ki­kon­so­liin an­taa mu­ka­vaa il­met­tä haus­kas­ti to­teu­tet­tu kork­ki­pin­noi­te.

Näh­tä­väk­si jää, mi­ten kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­li kes­tää ajan ham­mas­ta. Ovien si­sä­pa­nee­leis­sa on ove­lan nä­köis­tä huo­pa­pin­noi­tet­ta.

Oh­jaus­pyö­rän In­fo-pai­nik­kees­ta pys­tyy muut­ta­maan mit­ta­ris­ton nä­ky­mää ta­va­no­mai­sen ja mi­ni­ma­lis­ti­sen vä­lil­lä. Läm­mi­tys­tä var­ten on vii­saas­ti il­ma­läm­pö­pump­pu, ja myös ajo­ak­kua var­ten on läm­mi­tys.

Niuk­ka toi­min­ta­mat­ka

Maz­da MX-30:n e-Sky­ac­tiv-säh­kö­moot­to­ri on hie­man ar­voi­tuk­sel­li­nen. Moot­to­ri an­taa mu­ka­vas­ti pot­kua ja kiih­dyt­tää tar­vit­ta­es­sa cros­so­ve­rin nol­las­ta sa­taan al­le kym­me­nes­sä se­kun­nis­sa. Vas­taa­vas­ti 265 Nm vään­tö on käy­tös­sä jat­ku­vas­ti.

Mut­ta sit­ten tör­mä­tään pul­lon­kau­laan: ka­pa­si­tee­til­taan vain 35,5 ki­lo­wat­ti­tun­nin ajo­ak­ku on suun­nat­tu ly­hyt­kes­toi­seen kau­pun­ki­käyt­töön, jo­ten voi­ma­va­ro­jen reip­paam­pi hyö­dyn­tä­mi­nen voi vaa­ran­taa pe­ril­le pää­syn jo sik­si­kin, et­tä te­ho­ja ei pys­ty leik­kaa­maan vaik­ka­pa puo­leen.

Kosketusnäyttö on 8,8-tuumainen.

Kosketusnäyttö on 8,8-tuumainen.

Juha Peltonen

Varsin tanakat etuistuimet sopisivat pitkillekin matkoille – mutta siihenhän ajoakun kapasiteetti ei riitä.

Varsin tanakat etuistuimet sopisivat pitkillekin matkoille – mutta siihenhän ajoakun kapasiteetti ei riitä.

Juha Peltonen

Sähkömoottori tarjoaa 265 Nm väännön. Ajoakun takuu on 8 vuotta/160 000 kilometriä.

Sähkömoottori tarjoaa 265 Nm väännön. Ajoakun takuu on 8 vuotta/160 000 kilometriä.

Juha Peltonen

Takaluukku toimii mekaanisesti. Suurimmillaan tavaratilaa saadaan 1 171 litraa.

Takaluukku toimii mekaanisesti. Suurimmillaan tavaratilaa saadaan 1 171 litraa.

Juha Peltonen

Esit­teen to­te­a­mus ”Suo­sit­te­lem­me liit­tä­mään ajo­neu­von la­tu­riin yön ajak­si, jol­loin se on käy­tet­tä­vis­sä­si he­rä­tes­sä­si vir­ke­ä­nä aa­mul­la” on ai­ka olen­nai­nen neu­vo…

Vaa­ti­ma­ton, läm­pi­mis­sä olo­suh­teis­sa mi­tat­tu 200 ki­lo­met­rin nor­mi­toi­min­ta­mat­ka ei tah­do riit­tää äk­ki­sel­tään mi­hin­kään, kos­ka ta­kai­sin­kin on tul­ta­va, ei­kä siel­lä ”jos­sa­kin muu­al­la” ole vält­tä­mät­tä la­taus­mah­dol­li­suut­ta. Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­ti­oin­ti­ta­soa pys­tyy kui­ten­kin sää­te­le­mään oh­jaus­pyö­rän sää­ti­mis­tä.

Saim­me toi­min­ta­mat­kak­si täy­del­lä ko­ti­la­tauk­sel­la par­haim­mil­laan vain 175 ki­lo­met­riä, joka on kau­ka­na op­ti­maa­li­ses­ta ta­sos­ta maan­tie­a­joa tai vä­hän rei­lum­paa päi­vit­täis­tä käyt­töä aja­tel­len. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli 17,9 kWh/100 km.

Pel­käs­tään kau­pun­ki­käy­tös­sä hie­non cros­so­ve­rin hyö­ty­ar­vo me­nee jo­ten­sa­kin huk­kaan. Sik­si on­kin erit­täin suu­ri va­hin­ko, et­tä ajo­ak­ku on so­vi­tet­tu pelk­kään ly­hy­een kau­pun­ki­a­joon.

Toi­vot­ta­vas­ti ajo­a­kus­ta tu­lee myös te­hok­kaam­pia ver­sio, joil­la yl­let­täi­siin yli 400 ki­lo­met­riin. Pi­ka­la­tauk­sel­la ajo­a­kun saa la­dat­tua 80 pro­sent­tiin noin 40 mi­nuu­tis­sa.

Mo­ni­puo­li­ses­ti tur­vaa

Maan­tie­a­jos­sa MX-30:n jou­si­tus toi­mii jä­mä­käs­ti as­val­til­la, ja 1 720 ki­lon oma­mas­sa an­taa mu­ka­vaa mas­sa­vuut­ta. Oh­jauk­sen kei­no­te­koi­nen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma ei hait­taa niin­kään kau­pun­ki­a­jos­sa, mut­ta sen huo­maa pyö­ri­tel­les­sä park­ki­hal­leis­sa, min­kä li­säk­si maan­tie­a­joon säh­köi­sen oh­jaus­te­hos­ti­men tun­tu­maa voi­si ko­hen­taa.

LED-ajo­va­lo­jen teho osoit­tau­tuu mai­ni­ok­si sekä lähi- et­tä kau­ko­va­loil­la, mut­ta au­to­maat­ti­sen va­lon­vaih­ta­jan toi­min­ta jät­tää – vas­taan­tu­li­joi­den pit­kien va­lo­jen räp­syt­te­lys­tä pää­tel­len – ajoit­tain toi­vo­mi­sen va­raa.

Maz­da MX-30 First Edi­ti­o­nin tur­va­jär­jes­tel­miin lu­keu­tu­vat ta­val­li­sem­pien li­säk­si esi­mer­kik­si ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä pe­ruu­tet­ta­es­sa, kat­ve­a­lu­een eli kuol­leen kul­man val­von­ta, säh­kö­au­ton G-Vec­to­ring Cont­rol Plus (joka li­sää mut­kis­sa ajo­va­kau­den ni­mis­sä hie­man jar­ru­pai­net­ta ulom­mil­le pyö­ril­le) sekä äly­käs jar­ru­tu­sa­vus­tin. Tur­va­tyy­ny­jä cros­so­ve­ris­sa on seit­se­män.

Juha Pel­to­nen

Maz­da MX-30 35,5 kWh e-Sky­ac­tiv First Edi­ti­on

Moot­to­ri

Säh­kö­moot­to­ri, 105 kW (143 hv), 265 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,7 s, huip­pu­no­peus 140 km/h

Ku­lu­tus

19,0 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Toi­min­ta­mat­ka

200 km

Ajo­ak­ku

35,5 kWh

La­taus­no­peus (22 kW)

n. 6 h

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4395, l. 1795, k. 1555 mm, ak­se­li­vä­li 2655 mm, maa­va­ra 130 mm, oma­mas­sa 1720 kg, kan­ta­vuus 474 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 366–1171 l

Hin­ta

35 990 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 35 990 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Hybri­diu­u­ti­sointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”

Auto Bild.Uutiset

Hybri­diu­u­ti­sointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU