LED-ajovalot ovat tehokkaat. Lasinpyyhkimiin integroidut pesunestesuuttimet ovat fiksu ratkaisu.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Täyssähköinen MX-30 on monin tavoin erikoinen, massasta erottuva crossover, mutta sen arvoa laskee surkean pieni ajoakku.
Mazda MX-30:n olemuksessa on jotakin poikkeavaa, ja huomio kiinnittyy hyvin nopeasti takaovien outoon kapeuteen. Miten ihmeessä niistä oikein mahtuu aikuinen kulkemaan? Entä missä ovat ulkopuoliset takaovien avauskahvat?
Crossoverin takaovien ulkoisen kapeuden salaisuus on tämä: erillisiä ulkokahvoja ei ole, vaan takaovet avataan etuovien avaamisen jälkeen sisäpuolella olevista avaussalvoista. Vastakkain avautuvat ovet ovat todella makea ratkaisu – se on kuin tuulahdus tulevaisuudesta.
Tokihan vastaavia on nähty muissakin autoissa, ja esimerkiksi Mazdan RX-8-urheilumallissa oli vastaavanlaiset ovet.
Täyssähköisen Mazda MX-30:n latauspistoke on oikeassa takalokasuojassa. Alumiinivanteet ovat 18-tuumaiset.
Juha Peltonen
Eksotiikkaa: ei B-pilareita, vaan vastakkaisiin suuntiin avautuvat ovet.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
B-pilarien puuttuminen helpottaa ratkaisevassa määrin siirtymistä Mazda MX-30:n takaistuimelle ja sieltä pois – jos takaistuimella olisi reilummin polvitilaa. Takaistuin on periaatteessa mukava ja atmosfääriltään suorastaan eksoottinen, mutta takana ei siis ole polvitilaa.
Onneksi etuselkänojien takapaneeleissa on sähköpainikkeet, joiden avulla etuistuimia pystyy siirtämään pituussuunnassa – muuten takaistuimelta olisi huomattavan hankala poistua. Ahtaiden takatilojen vuoksi Mazda MX-30 sopii perheelle, missä on vain kaksi (pientä) lasta.
Eksoottinen ohjaamo
Crossoverin etuistuimien sivuttaistuki on tyydyttävä, ja kokonaisuutena etuistuimet ovat varsin tukevat. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi, ja kangasverhoilu näyttää yksityiskohtineen aistikkaalta.
Sadesäällä osaa varmasti antaa arvoa lasinpyyhkimiin integroiduille pesunestesuuttimille – ne eivät katko vesisuihkuja ja tuulilasi puhdistuu tehokkaammin.
Hyvin toimivassa kojelaudassa on 7-tuumaisen digitaalisen mittariston seurana 8,8-tuumainen multimediajärjestelmä ja integroitu navigointilaitteisto, jonka alapuolella on erillinen näyttöruutu lämmitys- ja tuuletustoiminnoille.
Selkeän urheilullinen kojelautanäkymä. Lämmitys- ja tuuletussäätimien erillinen näyttö on aina näkyvissä.
Juha Peltonen
Mittaristo pyöreine näyttöineen on erittäin selkeä.
Juha Peltonen
Vaihteenvalitsimen taakse kätkeytyy 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.
Juha Peltonen
Kierrätysmateriaaleja: keskikonsolissa käytetään korkilla päällystettyjä suojaläppiä, ja ovissa on huopapanelointi.
Juha Peltonen
Lisäksi First Edition -varustelussa on vakiona värillinen, riittävän kirkas tuulilasin heijastusnäyttö, joka toimii hienosti.
Asiallisesti soivaan audiojärjestelmään sisältyy kahdeksan kaiutinta (Bose-äänentoiston saa kalleimpaan Luxury-varustetasoon). On kuitenkin seikka, joka saattaa hämätä monia: feikit ”polttomoottorin” käyntiäänet kuuluvat ajaessa matkustamoon kaiuttimien välityksellä. Ehkä olisi kuitenkin parempi, että sähköautossa kuuluisi ihan reilusti sähkömoottorin ujellus, koska generoidut äänet kuulostavat epäaidoilta tietokonepelin tehosteilta.
USB-portit sijaitsevat tosi hankalasti paikannettavissa pimeällä, koska ne on sijoitettu kelluvan keskikonsolin alapuolelle – keskikonsoliin antaa mukavaa ilmettä hauskasti toteutettu korkkipinnoite.
Nähtäväksi jää, miten kierrätysmateriaali kestää ajan hammasta. Ovien sisäpaneeleissa on ovelan näköistä huopapinnoitetta.
Ohjauspyörän Info-painikkeesta pystyy muuttamaan mittariston näkymää tavanomaisen ja minimalistisen välillä. Lämmitystä varten on viisaasti ilmalämpöpumppu, ja myös ajoakkua varten on lämmitys.
Niukka toimintamatka
Mazda MX-30:n e-Skyactiv-sähkömoottori on hieman arvoituksellinen. Moottori antaa mukavasti potkua ja kiihdyttää tarvittaessa crossoverin nollasta sataan alle kymmenessä sekunnissa. Vastaavasti 265 Nm vääntö on käytössä jatkuvasti.
Mutta sitten törmätään pullonkaulaan: kapasiteetiltaan vain 35,5 kilowattitunnin ajoakku on suunnattu lyhytkestoiseen kaupunkikäyttöön, joten voimavarojen reippaampi hyödyntäminen voi vaarantaa perille pääsyn jo siksikin, että tehoja ei pysty leikkaamaan vaikkapa puoleen.
Kosketusnäyttö on 8,8-tuumainen.
Juha Peltonen
Varsin tanakat etuistuimet sopisivat pitkillekin matkoille – mutta siihenhän ajoakun kapasiteetti ei riitä.
Juha Peltonen
Sähkömoottori tarjoaa 265 Nm väännön. Ajoakun takuu on 8 vuotta/160 000 kilometriä.
Juha Peltonen
Takaluukku toimii mekaanisesti. Suurimmillaan tavaratilaa saadaan 1 171 litraa.
Juha Peltonen
Esitteen toteamus ”Suosittelemme liittämään ajoneuvon laturiin yön ajaksi, jolloin se on käytettävissäsi herätessäsi virkeänä aamulla” on aika olennainen neuvo…
Vaatimaton, lämpimissä olosuhteissa mitattu 200 kilometrin normitoimintamatka ei tahdo riittää äkkiseltään mihinkään, koska takaisinkin on tultava, eikä siellä ”jossakin muualla” ole välttämättä latausmahdollisuutta. Jarrutusenergian taltiointitasoa pystyy kuitenkin säätelemään ohjauspyörän säätimistä.
Saimme toimintamatkaksi täydellä kotilatauksella parhaimmillaan vain 175 kilometriä, joka on kaukana optimaalisesta tasosta maantieajoa tai vähän reilumpaa päivittäistä käyttöä ajatellen. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 17,9 kWh/100 km.
Pelkästään kaupunkikäytössä hienon crossoverin hyötyarvo menee jotensakin hukkaan. Siksi onkin erittäin suuri vahinko, että ajoakku on sovitettu pelkkään lyhyeen kaupunkiajoon.
Toivottavasti ajoakusta tulee myös tehokkaampia versio, joilla yllettäisiin yli 400 kilometriin. Pikalatauksella ajoakun saa ladattua 80 prosenttiin noin 40 minuutissa.
Monipuolisesti turvaa
Maantieajossa MX-30:n jousitus toimii jämäkästi asvaltilla, ja 1 720 kilon omamassa antaa mukavaa massavuutta. Ohjauksen keinotekoinen keskialuetuntuma ei haittaa niinkään kaupunkiajossa, mutta sen huomaa pyöritellessä parkkihalleissa, minkä lisäksi maantieajoon sähköisen ohjaustehostimen tuntumaa voisi kohentaa.
LED-ajovalojen teho osoittautuu mainioksi sekä lähi- että kaukovaloilla, mutta automaattisen valonvaihtajan toiminta jättää – vastaantulijoiden pitkien valojen räpsyttelystä päätellen – ajoittain toivomisen varaa.
Mazda MX-30 First Editionin turvajärjestelmiin lukeutuvat tavallisempien lisäksi esimerkiksi risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä peruutettaessa, katvealueen eli kuolleen kulman valvonta, sähköauton G-Vectoring Control Plus (joka lisää mutkissa ajovakauden nimissä hieman jarrupainetta ulommille pyörille) sekä älykäs jarrutusavustin. Turvatyynyjä crossoverissa on seitsemän.
Juha Peltonen
Mazda MX-30 35,5 kWh e-Skyactiv First Edition
Moottori
Sähkömoottori, 105 kW (143 hv), 265 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,7 s, huippunopeus 140 km/h
Kulutus
19,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Toimintamatka
200 km
Ajoakku
35,5 kWh
Latausnopeus (22 kW)
n. 6 h
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4395, l. 1795, k. 1555 mm, akseliväli 2655 mm, maavara 130 mm, omamassa 1720 kg, kantavuus 474 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 366–1171 l
Hinta
35 990 euroa, koeajoauto 35 990 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Demokraattisempaan suuntaan
Omintakeinen dac-vahvistin
Älykästä ilmanvaihtoa
ELACin uudet
Seitsemäs kierros
UUTTA
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähköpakettiautonsa
Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL