LED-ajovalot ovat tehokkaat. Lasinpyyhkimiin integroidut pesunestesuuttimet ovat fiksu ratkaisu.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Täyssähköinen MX-30 on monin tavoin erikoinen, massasta erottuva crossover, mutta sen arvoa laskee surkean pieni ajoakku.
Mazda MX-30:n olemuksessa on jotakin poikkeavaa, ja huomio kiinnittyy hyvin nopeasti takaovien outoon kapeuteen. Miten ihmeessä niistä oikein mahtuu aikuinen kulkemaan? Entä missä ovat ulkopuoliset takaovien avauskahvat?
Crossoverin takaovien ulkoisen kapeuden salaisuus on tämä: erillisiä ulkokahvoja ei ole, vaan takaovet avataan etuovien avaamisen jälkeen sisäpuolella olevista avaussalvoista. Vastakkain avautuvat ovet ovat todella makea ratkaisu – se on kuin tuulahdus tulevaisuudesta.
Tokihan vastaavia on nähty muissakin autoissa, ja esimerkiksi Mazdan RX-8-urheilumallissa oli vastaavanlaiset ovet.
Täyssähköisen Mazda MX-30:n latauspistoke on oikeassa takalokasuojassa. Alumiinivanteet ovat 18-tuumaiset.
Juha Peltonen
Eksotiikkaa: ei B-pilareita, vaan vastakkaisiin suuntiin avautuvat ovet.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
B-pilarien puuttuminen helpottaa ratkaisevassa määrin siirtymistä Mazda MX-30:n takaistuimelle ja sieltä pois – jos takaistuimella olisi reilummin polvitilaa. Takaistuin on periaatteessa mukava ja atmosfääriltään suorastaan eksoottinen, mutta takana ei siis ole polvitilaa.
Onneksi etuselkänojien takapaneeleissa on sähköpainikkeet, joiden avulla etuistuimia pystyy siirtämään pituussuunnassa – muuten takaistuimelta olisi huomattavan hankala poistua. Ahtaiden takatilojen vuoksi Mazda MX-30 sopii perheelle, missä on vain kaksi (pientä) lasta.
Eksoottinen ohjaamo
Crossoverin etuistuimien sivuttaistuki on tyydyttävä, ja kokonaisuutena etuistuimet ovat varsin tukevat. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi, ja kangasverhoilu näyttää yksityiskohtineen aistikkaalta.
Sadesäällä osaa varmasti antaa arvoa lasinpyyhkimiin integroiduille pesunestesuuttimille – ne eivät katko vesisuihkuja ja tuulilasi puhdistuu tehokkaammin.
Hyvin toimivassa kojelaudassa on 7-tuumaisen digitaalisen mittariston seurana 8,8-tuumainen multimediajärjestelmä ja integroitu navigointilaitteisto, jonka alapuolella on erillinen näyttöruutu lämmitys- ja tuuletustoiminnoille.
Selkeän urheilullinen kojelautanäkymä. Lämmitys- ja tuuletussäätimien erillinen näyttö on aina näkyvissä.
Juha Peltonen
Mittaristo pyöreine näyttöineen on erittäin selkeä.
Juha Peltonen
Vaihteenvalitsimen taakse kätkeytyy 1-nopeuksinen alennusvaihteisto.
Juha Peltonen
Kierrätysmateriaaleja: keskikonsolissa käytetään korkilla päällystettyjä suojaläppiä, ja ovissa on huopapanelointi.
Juha Peltonen
Lisäksi First Edition -varustelussa on vakiona värillinen, riittävän kirkas tuulilasin heijastusnäyttö, joka toimii hienosti.
Asiallisesti soivaan audiojärjestelmään sisältyy kahdeksan kaiutinta (Bose-äänentoiston saa kalleimpaan Luxury-varustetasoon). On kuitenkin seikka, joka saattaa hämätä monia: feikit ”polttomoottorin” käyntiäänet kuuluvat ajaessa matkustamoon kaiuttimien välityksellä. Ehkä olisi kuitenkin parempi, että sähköautossa kuuluisi ihan reilusti sähkömoottorin ujellus, koska generoidut äänet kuulostavat epäaidoilta tietokonepelin tehosteilta.
USB-portit sijaitsevat tosi hankalasti paikannettavissa pimeällä, koska ne on sijoitettu kelluvan keskikonsolin alapuolelle – keskikonsoliin antaa mukavaa ilmettä hauskasti toteutettu korkkipinnoite.
Nähtäväksi jää, miten kierrätysmateriaali kestää ajan hammasta. Ovien sisäpaneeleissa on ovelan näköistä huopapinnoitetta.
Ohjauspyörän Info-painikkeesta pystyy muuttamaan mittariston näkymää tavanomaisen ja minimalistisen välillä. Lämmitystä varten on viisaasti ilmalämpöpumppu, ja myös ajoakkua varten on lämmitys.
Niukka toimintamatka
Mazda MX-30:n e-Skyactiv-sähkömoottori on hieman arvoituksellinen. Moottori antaa mukavasti potkua ja kiihdyttää tarvittaessa crossoverin nollasta sataan alle kymmenessä sekunnissa. Vastaavasti 265 Nm vääntö on käytössä jatkuvasti.
Mutta sitten törmätään pullonkaulaan: kapasiteetiltaan vain 35,5 kilowattitunnin ajoakku on suunnattu lyhytkestoiseen kaupunkikäyttöön, joten voimavarojen reippaampi hyödyntäminen voi vaarantaa perille pääsyn jo siksikin, että tehoja ei pysty leikkaamaan vaikkapa puoleen.
Kosketusnäyttö on 8,8-tuumainen.
Juha Peltonen
Varsin tanakat etuistuimet sopisivat pitkillekin matkoille – mutta siihenhän ajoakun kapasiteetti ei riitä.
Juha Peltonen
Sähkömoottori tarjoaa 265 Nm väännön. Ajoakun takuu on 8 vuotta/160 000 kilometriä.
Juha Peltonen
Takaluukku toimii mekaanisesti. Suurimmillaan tavaratilaa saadaan 1 171 litraa.
Juha Peltonen
Esitteen toteamus ”Suosittelemme liittämään ajoneuvon laturiin yön ajaksi, jolloin se on käytettävissäsi herätessäsi virkeänä aamulla” on aika olennainen neuvo…
Vaatimaton, lämpimissä olosuhteissa mitattu 200 kilometrin normitoimintamatka ei tahdo riittää äkkiseltään mihinkään, koska takaisinkin on tultava, eikä siellä ”jossakin muualla” ole välttämättä latausmahdollisuutta. Jarrutusenergian taltiointitasoa pystyy kuitenkin säätelemään ohjauspyörän säätimistä.
Saimme toimintamatkaksi täydellä kotilatauksella parhaimmillaan vain 175 kilometriä, joka on kaukana optimaalisesta tasosta maantieajoa tai vähän reilumpaa päivittäistä käyttöä ajatellen. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 17,9 kWh/100 km.
Pelkästään kaupunkikäytössä hienon crossoverin hyötyarvo menee jotensakin hukkaan. Siksi onkin erittäin suuri vahinko, että ajoakku on sovitettu pelkkään lyhyeen kaupunkiajoon.
Toivottavasti ajoakusta tulee myös tehokkaampia versio, joilla yllettäisiin yli 400 kilometriin. Pikalatauksella ajoakun saa ladattua 80 prosenttiin noin 40 minuutissa.
Monipuolisesti turvaa
Maantieajossa MX-30:n jousitus toimii jämäkästi asvaltilla, ja 1 720 kilon omamassa antaa mukavaa massavuutta. Ohjauksen keinotekoinen keskialuetuntuma ei haittaa niinkään kaupunkiajossa, mutta sen huomaa pyöritellessä parkkihalleissa, minkä lisäksi maantieajoon sähköisen ohjaustehostimen tuntumaa voisi kohentaa.
LED-ajovalojen teho osoittautuu mainioksi sekä lähi- että kaukovaloilla, mutta automaattisen valonvaihtajan toiminta jättää – vastaantulijoiden pitkien valojen räpsyttelystä päätellen – ajoittain toivomisen varaa.
Mazda MX-30 First Editionin turvajärjestelmiin lukeutuvat tavallisempien lisäksi esimerkiksi risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä peruutettaessa, katvealueen eli kuolleen kulman valvonta, sähköauton G-Vectoring Control Plus (joka lisää mutkissa ajovakauden nimissä hieman jarrupainetta ulommille pyörille) sekä älykäs jarrutusavustin. Turvatyynyjä crossoverissa on seitsemän.
Juha Peltonen
Mazda MX-30 35,5 kWh e-Skyactiv First Edition
Moottori
Sähkömoottori, 105 kW (143 hv), 265 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,7 s, huippunopeus 140 km/h
Kulutus
19,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Toimintamatka
200 km
Ajoakku
35,5 kWh
Latausnopeus (22 kW)
n. 6 h
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4395, l. 1795, k. 1555 mm, akseliväli 2655 mm, maavara 130 mm, omamassa 1720 kg, kantavuus 474 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 366–1171 l
Hinta
35 990 euroa, koeajoauto 35 990 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
Nichols N1A: Tästä huippusuunnittelijan automallista tuskin olet kuullut!
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
Koeajossa Renault Zoe: Yllätysten sähköauto
Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaapin paikka: 3 kaappikaunotarta
Mielensä muuttajat - visualistin kodissa on fiilistä
Helsinkiläinen Anna Katariina hullaantui valtavaan huvilaan ja muutti Karjaalle
Koti ja keittiö on uudistunut!
Revittele laatoilla: inspiroidu ideoista!
Tyylilleen uskollinen kylpyhuone: 50-luvun kylpyhuone uudistettiin talon henkeen
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Goldmundin massakaiutin
Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Kaapin paikka: 3 kaappikaunotarta
Mielensä muuttajat - visualistin kodissa on fiilistä
Helsinkiläinen Anna Katariina hullaantui valtavaan huvilaan ja muutti Karjaalle
Koti ja keittiö on uudistunut!
Revittele laatoilla: inspiroidu ideoista!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
LUETUIMMAT
Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi
Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä
Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN