Mukautuvat lediajovalot ovat tehokkaat. Snowflake White -koriväri korvautui Platinum Quartz -värillä.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda RX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Luxury Sport MT: Peltikattoinen avomalli
Sähkötoimisella peltikatolla varustettu MX-5 soveltuu periaatteessa ympärivuotiseen käyttöön.
Mazda MX-5:n mallinimessä oleva RF-lisätunnus tulee sanoista Retractable Fastback, mikä tarkoittaa taitettavalla sähkökatolla varustettua Fastback-mallia. Auton ulkonäkö, etenkin sen sivuprofiili, tuo mieleen 1960-luvun brittisportit, mikä ei taida olla ihan sattumaa.
Mazda MX-5 on kangas- ja peltikattomuunnelmineen maailman suosituin avoauto, jota on myyty jo yli 1,1 miljoonaa kappaletta.
Sähköinen peltikatto
RF:n etuna on manuaaliseen kangaskattoon verrattuna peltikaton sähkötoimisuus. Peltikatto avautuu ja sulkeutuu napin painalluksella 12 sekunnissa, ja se lukittuu automaattisesti.
Autoon on todella helppo laskeutua katon ollessa alhaalla, ja samoin autosta on sen silmittömän matalasta luonteestaan huolimatta pitkäjalkaisenkin suhteellisen helppo nousta – autosta poistuminen muuttuu tukalaksi vasta silloin, kun peltikatto on paikallaan.
Mazda MX-5:n ohjaamo on totta kai ahdas, mutta kaikki toimii täydellisesti yhteen, ja analogiset päänäytöt tuskin voisivat olla selkeämmät. ”Hansikaslokero” takaseinämässä pelastaa säilytystilanteen.
Männät taistelivat, tuplaputket kertovat. Rengaskoko on 205/45 R 17.
Juha Peltonen
Mazda MX-5 RF näyttää hyvältä sekä katto ylhäällä että alhaalla. Pitkä akseliväli ja lyhyet ylitykset varmistavat osaltaan hyvät ajo-ominaisuudet.
Juha Peltonen
Pyöreät ja kookkaat analogiset mittarit ovat huipputasoiset. Sivulasit alhaalla(kaan) tuuli ei pyörteile ohjaamossa liikaa.
Juha Peltonen
Urheilulliset Recaro-istuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Valitettavasti kosketusnäyttö edustaa käytettävyydeltään ja värimaailmaltaan muutaman vuoden takaista tyyliä.
Juha Peltonen
Nopeavälitteisen manuaalilaatikon liikeradat ovat mukavan lyhyet.
Juha Peltonen
Tavaratila on pieneen kokoonsa nähden yllättävänm tilava.
Juha Peltonen
184-hevosvoimainen 4-sylinterinen kiertää korkealle, mutta on yllättävän laajavääntöinen. Etujousituksessa on jäykistävä poikittaistuki.
Juha Peltonen
Sivulasit laskettunakaan ohjaamoon ei pyörteile ylettömästi, ja istuinten taakse sijoitettu pleksi-ilmanohjain vähentää olennaisesti tuulen riepomista.
Kaiutin on sijoitettu onnistuneesti kuljettajan pään taakse, joten kun puhelin on kytkettynä auton järjestelmään, niin vastapuolen puheen kuulee myös katon ollessa alhaalla.
KPC-järjestelmä
Ei, KPC ei ole vauhdissa automaattisesti tarjoiltava paistettu kana-ateria, vaan RF-version tärkeimpiin uudistuksiin lukeutuva Kinematic Posture Control -järjestelmä, joka tekee kevyellä takavetoisella ajamisesta paitsi entistäkin hauskempaa, myös helpompaa tiukoissakin mutkissa.
Systeemin ideana on käyttää takajarruja erittäin nopein impulssein, jonka avulla optimoidaan takajousituksen toimintaa. Pieni lisäyksityiskohta on, että KPC-järjestelmä ei lisää grammaakaan MX-5 RF:n omamassaa.
Erittäin ratahenkinen jousitus Bilstein-vaimentimineen toimii upeasti pikkuteillä – iskunvaimennus hoitelee jopa ”nimismiehenkiharat” ensiluokkaisesti, ja versiossa on jousituksen poikittainen tukitanko.
Myös kartingautomaisen nopeavälitteinen hammastanko-ohjaus lukeutuu MX-5:n loistaviin hyveisiin.
Kiertävä isolohko
Mazda MX-5 RF on aina varustettu isommalla 2,0-litraisella ja 184-hevosvoimaisella vapaasti hengittävällä moottorilla. Hanakasti kiertävän myllyn käyntiäänet tuovat etäisesti mieleen mekaanisen ahtimen ujelluksen.
Mitä suorituskykyyn tulee, niin RF kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan 6,8 sekunnissa – mikä erikoista, kangaskattoiselle luvataan nopeampi 6,5 sekunnin arvo, vaikka voisi ajatella asian olevan toisin päin.
Vastaavasti huippunopeudessa peltikattoinen (220 km/h) on piirun verran kangaskattoista (219 km/h) nopeampi.
Nopeavälitteinen, lyhyin liikeradoin evästetty 6-portainen manuaalilaatikko toimii kuin unelma.
Kytkimen liikerata sopi juuri tällaisen auton luonteeseen. MX-5 RF on keskeisen tärkeä sisarmalli mainion kangaskattoisen seuraksi kylmään Pohjolaan.
Turvavarusteista mainittakoon risteävän liikenteen varoitin, kaupunkijarrutusavustin sekä vastaava järjestelmä peruutettaessa.
Juha Peltonen
Mazda RX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Luxury Sport MT
Moottori
R4, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/7000 r/min, 205 Nm/4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus
6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
156 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 3915, l. 1918, k. 1235 mm, akseliväli 2310 mm, maavara 147 mm, omamassa 1147 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 127 l, tankki 45 l
Hinta
45 058 euroa, koeajoauto 45 700 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Marantzin langaton pallo
Kuun kolmas kierros
Saksalaista käsityötä
Pro-Jectin lippulaivalevysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI