Mukautuvat lediajovalot ovat tehokkaat. Snowflake White -koriväri korvautui Platinum Quartz -värillä.

Mukautuvat lediajovalot ovat tehokkaat. Snowflake White -koriväri korvautui Platinum Quartz -värillä.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda RX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Luxury Sport MT: Peltikattoinen avomalli

Sähkötoimisella peltikatolla varustettu MX-5 soveltuu periaatteessa ympärivuotiseen käyttöön.

Auto Bild.Koeajot

Maz­da MX-5:n mal­li­ni­mes­sä ole­va RF-li­sä­tun­nus tu­lee sa­nois­ta Ret­rac­tab­le Fast­back, mikä tar­koit­taa tai­tet­ta­val­la säh­kö­ka­tol­la va­rus­tet­tua Fast­back-mal­lia. Au­ton ul­ko­nä­kö, eten­kin sen si­vup­ro­fii­li, tuo mie­leen 1960-lu­vun brit­tis­por­tit, mikä ei tai­da ol­la ihan sat­tu­maa.

Maz­da MX-5 on kan­gas- ja pel­ti­kat­to­muun­nel­mi­neen maa­il­man suo­si­tuin avo­au­to, jota on myy­ty jo yli 1,1 mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

Säh­köi­nen pel­ti­kat­to

RF:n etu­na on ma­nu­aa­li­seen kan­gas­kat­toon ver­rat­tu­na pel­ti­ka­ton säh­kö­toi­mi­suus. Pel­ti­kat­to avau­tuu ja sul­keu­tuu na­pin pai­nal­luk­sel­la 12 se­kun­nis­sa, ja se lu­kit­tuu au­to­maat­ti­ses­ti.

Au­toon on to­del­la help­po las­keu­tua ka­ton ol­les­sa al­haal­la, ja sa­moin au­tos­ta on sen sil­mit­tö­män ma­ta­las­ta luon­tees­taan huo­li­mat­ta pit­kä­jal­kai­sen­kin suh­teel­li­sen help­po nous­ta – au­tos­ta pois­tu­mi­nen muut­tuu tu­ka­lak­si vas­ta sil­loin, kun pel­ti­kat­to on pai­kal­laan.

Maz­da MX-5:n oh­jaa­mo on tot­ta kai ah­das, mut­ta kaik­ki toi­mii täy­del­li­ses­ti yh­teen, ja ana­lo­gi­set pää­näy­töt tus­kin voi­si­vat ol­la sel­ke­äm­mät. ”Han­si­kas­lo­ke­ro” ta­ka­sei­nä­mäs­sä pe­las­taa säi­ly­tys­ti­lan­teen.

Männät taistelivat, tuplaputket kertovat. Rengaskoko on 205/45 R 17.

Männät taistelivat, tuplaputket kertovat. Rengaskoko on 205/45 R 17.

Juha Peltonen

Mazda MX-5 RF näyttää hyvältä sekä katto ylhäällä että alhaalla. Pitkä akseliväli ja lyhyet ylitykset varmistavat osaltaan hyvät ajo-ominaisuudet.

Mazda MX-5 RF näyttää hyvältä sekä katto ylhäällä että alhaalla. Pitkä akseliväli ja lyhyet ylitykset varmistavat osaltaan hyvät ajo-ominaisuudet.

Juha Peltonen

Pyöreät ja kookkaat analogiset mittarit ovat huipputasoiset. Sivulasit alhaalla(kaan) tuuli ei pyörteile ohjaamossa liikaa.

Pyöreät ja kookkaat analogiset mittarit ovat huipputasoiset. Sivulasit alhaalla(kaan) tuuli ei pyörteile ohjaamossa liikaa.

Juha Peltonen

Urheilulliset Recaro-istuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen.

Urheilulliset Recaro-istuimet antavat kelvollisen sivuttaistuen.

Juha Peltonen

Valitettavasti kosketusnäyttö edustaa käytettävyydeltään ja värimaailmaltaan muutaman vuoden takaista tyyliä.

Valitettavasti kosketusnäyttö edustaa käytettävyydeltään ja värimaailmaltaan muutaman vuoden takaista tyyliä.

Juha Peltonen

Nopeavälitteisen manuaalilaatikon liikeradat ovat mukavan lyhyet.

Nopeavälitteisen manuaalilaatikon liikeradat ovat mukavan lyhyet.

Juha Peltonen

Tavaratila on pieneen kokoonsa nähden yllättävänm tilava.

Tavaratila on pieneen kokoonsa nähden yllättävänm tilava.

Juha Peltonen

184-hevosvoimainen 4-sylinterinen kiertää korkealle, mutta on yllättävän laajavääntöinen. Etujousituksessa on jäykistävä poikittaistuki.

184-hevosvoimainen 4-sylinterinen kiertää korkealle, mutta on yllättävän laajavääntöinen. Etujousituksessa on jäykistävä poikittaistuki.

Juha Peltonen

Si­vu­la­sit las­ket­tu­na­kaan oh­jaa­moon ei pyör­tei­le ylet­tö­mäs­ti, ja is­tuin­ten taak­se si­joi­tet­tu plek­si-il­ma­noh­jain vä­hen­tää olen­nai­ses­ti tuu­len rie­po­mis­ta.

Kai­u­tin on si­joi­tet­tu on­nis­tu­nees­ti kul­jet­ta­jan pään taak­se, jo­ten kun pu­he­lin on kyt­ket­ty­nä au­ton jär­jes­tel­mään, niin vas­ta­puo­len pu­heen kuu­lee myös ka­ton ol­les­sa al­haal­la.

KPC-jär­jes­tel­mä

Ei, KPC ei ole vauh­dis­sa au­to­maat­ti­ses­ti tar­joil­ta­va pais­tet­tu kana-ate­ria, vaan RF-ver­si­on tär­keim­piin uu­dis­tuk­siin lu­keu­tu­va Ki­ne­ma­tic Pos­tu­re Cont­rol -jär­jes­tel­mä, joka te­kee ke­vy­el­lä ta­ka­ve­toi­sel­la aja­mi­ses­ta pait­si en­tis­tä­kin haus­kem­paa, myös hel­pom­paa tiu­kois­sa­kin mut­kis­sa.

Sys­tee­min ide­a­na on käyt­tää ta­ka­jar­ru­ja erit­täin no­pein im­puls­sein, jon­ka avul­la op­ti­moi­daan ta­ka­jou­si­tuk­sen toi­min­taa. Pie­ni li­säyk­si­tyis­koh­ta on, et­tä KPC-jär­jes­tel­mä ei li­sää gram­maa­kaan MX-5 RF:n oma­mas­saa.

Erit­täin ra­ta­hen­ki­nen jou­si­tus Bils­tein-vai­men­ti­mi­neen toi­mii upe­as­ti pik­ku­teil­lä – is­kun­vai­men­nus hoi­te­lee jopa ”ni­mis­mie­hen­ki­ha­rat” en­si­luok­kai­ses­ti, ja ver­si­os­sa on jou­si­tuk­sen poi­kit­tai­nen tu­ki­tan­ko.

Myös kar­tin­gau­to­mai­sen no­pe­a­vä­lit­tei­nen ham­mas­tan­ko-oh­jaus lu­keu­tuu MX-5:n lois­ta­viin hy­vei­siin.

Kier­tä­vä iso­loh­ko

Maz­da MX-5 RF on ai­na va­rus­tet­tu isom­mal­la 2,0-lit­rai­sel­la ja 184-he­vos­voi­mai­sel­la va­paas­ti hen­git­tä­väl­lä moot­to­ril­la. Ha­na­kas­ti kier­tä­vän myl­lyn käyn­ti­ää­net tuo­vat etäi­ses­ti mie­leen me­kaa­ni­sen ah­ti­men ujel­luk­sen.

Mitä suo­ri­tus­ky­kyyn tu­lee, niin RF kiih­tyy teh­taan mu­kaan nol­las­ta sa­taan 6,8 se­kun­nis­sa – mikä eri­kois­ta, kan­gas­kat­toi­sel­le lu­va­taan no­pe­am­pi 6,5 se­kun­nin ar­vo, vaik­ka voi­si aja­tel­la asi­an ole­van toi­sin päin.

Vas­taa­vas­ti huip­pu­no­peu­des­sa pel­ti­kat­toi­nen (220 km/h) on pii­run ver­ran kan­gas­kat­tois­ta (219 km/h) no­pe­am­pi.

No­pe­a­vä­lit­tei­nen, ly­hyin lii­ke­ra­doin eväs­tet­ty 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­laa­tik­ko toi­mii kuin unel­ma.

Kyt­ki­men lii­ke­ra­ta sopi juu­ri täl­lai­sen au­ton luon­tee­seen. MX-5 RF on kes­kei­sen tär­keä si­sar­mal­li mai­ni­on kan­gas­kat­toi­sen seu­rak­si kyl­mään Poh­jo­laan.

Tur­va­va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin, kau­pun­ki­jar­ru­tu­sa­vus­tin sekä vas­taa­va jär­jes­tel­mä pe­ruu­tet­ta­es­sa.

Juha Pel­to­nen

Maz­da RX-5 RF 2.0 (184) Sky­ac­tiv-G Lu­xu­ry Sport MT

Moot­to­ri

R4, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/7000 r/min, 205 Nm/4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,8 s, huip­pu­no­peus 220 km/h

Ku­lu­tus

6,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

156 g/km

Voi­man­siir­to

M6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 3915, l. 1918, k. 1235 mm, ak­se­li­vä­li 2310 mm, maa­va­ra 147 mm, oma­mas­sa 1147 kg, ve­to­mas­sa 0/0 kg, ta­va­ra­ti­la 127 l, tank­ki 45 l

Hin­ta

45 058 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 45 700 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN