Ulkoinen AMG-varustepaketti antaa autolle sporttista näköä, jossa auton keula painuu varsin alas. Lisävarusteinen Digital Light -valojärjestelmä valaisee pimeät tiet erinomaisesti.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Mercedes-Benz näyttää uudistuneella C-sarjalla, että se osaa työnsä. C-sarjalainen on uudistettu kauttaaltaan, ja siinä on otettu toimivasti ja tyylikkäästi käyttöön nykytekniikan moderneja ominaisuuksia.
C-sarjan mallisto käsittää kylläkin aluksi vain kevythybridimalleja bensiini- ja dieselversioina – se kertoo siitä, että niillekin on edelleen vahva kysyntä. Lataushybridit ja täyssähkömallit ovat kyllä tulossa lähiaikoina, mutta vasta mallistouudistuksen toisessa aallossa.
Nykyaikainen kojelauta
Missä sitten modernin nykytekniikan käyttö uudessa C-sarjassa on esimerkillisimmillään?
Takana huomio kiinnittyy tuplaputkiin ja viirumaisiin takavaloihin.
Toni Lindström
AMG-vanteet ovat saanet uuden muotoilun.
Toni Lindström
Kuljettajan istuimen sähköiset säädöt ja penkin urheilullinen muotoilu tarjoavat miellyttävää istumista.
Toni Lindström
Kuljettajan istuimem ovipaneelissa sijaitsevat sähköiset säätimet.
Toni Lindström
Kasvanut akseliväli on tuonut taakse lisää jalkatilaa. Takapenkki sopii hyvin kahdelle aikuiselle.
Toni Lindström
Suorakulmainen digitaalimittaristo on esimerkillisen selkeä.
Toni LIndström
Sporttinäkymässä voi seurata myös g-voimien vaikutuksia.
Toni Lindström
Kun istuu kuljettajan paikalle, niin huomaa heti, että nyt on käsissä jotakin erilaista ja uutta. Olo ei ole kuitenkaan kuin avaruusaluksessa tai täysin karuksi riisutussa sähköautossa, vaan edessä oleva kojelauta on moderni, mutta kuitenkin Mercedes-leimalla varustettu.
Ensimmäisenä huomio kiinnittyy suureen kosketusnäyttöön, joka on käännetty – tai paremminkin kallistettu – kohti kuljettajaa. Jokin tuossa asetelmassa kaipaa vielä hiomista, mutta näyttö on oivallisesti kuljettajan ulottuvissa ilman kurkottelemista.
Kosketusnäytön ja -pintojen koko helpottaa säätimien käyttöä myös ajaessa, joka tuottaa joissakin muissa malleissa paljon virhenäppäilyjä. Muutenkin uusin MBUX-käyttöjärjestelmä vaikutti toimivan moitteettomasti.
Uutta on myös lisätyn todellisuuden käyttö navigoitaessa pitkin katuja ja teitä. Tämä ominaisuus helpottaa ajoa täysin vieraissa maisemissa, joissa ei ole aiemmin tullut autoilta.
Hipaisusäätimet
Mittaristo on selkeä digitaalinen suorakulmainen näyttö suoraan kuljettajan näkökentässä ilman, että sitä olisi upotettu ja varustettu lipalla. Samaa suorakulmaisuutta on tuotu myös ilmansuuttimiin, eli pyöreät suuttimet on jätetty historiaan. Mittariston ja keskikonsolin suuren kosketusnäytön muodot sopivat hyvin yhteen.
Rattiin on tuotu monia toimintoja, mikä ei sinällään ole uutta. Uutta on sen sijaan se, että esimerkiksi vakionopeudensäätimen käyttö tapahtuu liu’uttamalla sormea eli ikään kuin hivelemällä säätimen pintaa.
Keskikonsolin yläosaa hallitsee 11,9-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöjärjestelmä on MBUX:n uusi versio. Kojelaudassa oleva kiiltävä kovamuovi on halpa ratkaisu.
Toni Lindström
Tavaratilalla on kokoa 455 litraa.
Toni Lindström
Säätimien hipaisu tai hively vaatii uudenlaista suhtautumista ja ajattelua verrattuna entisessä mallissa olleisiin mekaanisiin säätimiin, mutta yllättävän nopeasti uuteen kosketustekniikkaan tottui. Ajohanskat voi myös samalla kertaa siirtää odottamaan ajelua jollakin perinteisemmällä tekniikalla varustetulla autolla.
Uudet mitat
Viidennen sukupolven C-sarjassa uudistukset näkyvät ulospäin hienostuneina muotoilun säätöinä. Nokka ja perä ovat saaneet uutta muotoa, mutta merkittävän ulkoiseen näkymään vaikuttava tekijä on kasvanut koko.
C-sarja jatkaa vallalla olevaa uusien mallien suuntausta eli koko kasvaa. Akseliväli on kasvanut 25 millimetriä. Korin pituus on kasvanut sedanissa 65 ja farmarissa 49 milliä, ja se tuntuu erityisesti takapenkillä istuvien jalka- ja polvitilana, joka on vastaavasti kasvanut jalkatilan osalta 21 milliä. Ei C-sarja silti ole takatiloiltaan mikään tila-auto, mutta lisäsentit tuovat kuitenkin matkustajille selvästi lisää väljyyttä.
Sedanin tavaratila ei ole kuitenkaan kasvanut, vaan se on edeltäjämallin tapaan 455 litraa. Tavaratila on porrasperäiseksi varsin hyvän kokoinen, mutta toki farmarimallina tilaa tulee merkittävästi lisää eli reilut tuhat litraa. Mercedes on merkkinä kuitenkin sellainen, että sedanille riittää kyllä asiakaskuntaa, vaikka farmari onkin noussut suureen suosioon.
Ajettavuus kunnossa
C-sarjaa on pidetty ajo-ominaisuuksiltaan erinomaisena, ja sama linja jatkuu edelleen. Ohjaus on herkän tarkka ja tunnokas niin maantiellä kuin kaupungissakin.
Matkustamossa pystyy keskustelemaan ilman äänen korottamisia, sillä rengasmelu ja muut äänet pysyvät alhaisina ja matkateko on rauhallisen äänetöntä.
Koeajoauton urheilualusta osoittautui sen verran matalaksi, että hidastustöyssyissä oli syytä todellakin hidastaa. Edessä olleet muoviset lokasuojien jatkeet tuntuivat ottavan muuten tuntumaa töyssyn asvalttiin.
Merkillepantavaa ja kuljettajan käteen tuntuvaa on myös ajoavustimien miellyttävä toimiminen: ne toimivat jouheasti ikään kuin taustalla, jolloin kuljettaja pystyy ajamaan rentoutuneesti.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG
Moottori
R4, turbo, 1496 cm3, 150 kW (204 hv)/5800–6100 r/min, 300 Nm/1800–4000 r/min + 48 voltin hybriditekniikka 15 kW (20 hv)/200 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,1 s, huippunopeus 241 km/h
Kulutus
6,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
153 g/km
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4751, l. 1820, k. 1438 mm, akseliväli 2865 mm, omamassa 1705 kg, tavaratila 455 l, tankki 50 l
Hinta
53 490 euroa, koeajoauto 69 780 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Ihmelapsi
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ