Ulkoinen AMG-varustepaketti antaa autolle sporttista näköä, jossa auton keula painuu varsin alas. Lisävarusteinen Digital Light -valojärjestelmä valaisee pimeät tiet erinomaisesti.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Mercedes-Benz näyttää uudistuneella C-sarjalla, että se osaa työnsä. C-sarjalainen on uudistettu kauttaaltaan, ja siinä on otettu toimivasti ja tyylikkäästi käyttöön nykytekniikan moderneja ominaisuuksia.
C-sarjan mallisto käsittää kylläkin aluksi vain kevythybridimalleja bensiini- ja dieselversioina – se kertoo siitä, että niillekin on edelleen vahva kysyntä. Lataushybridit ja täyssähkömallit ovat kyllä tulossa lähiaikoina, mutta vasta mallistouudistuksen toisessa aallossa.
Nykyaikainen kojelauta
Missä sitten modernin nykytekniikan käyttö uudessa C-sarjassa on esimerkillisimmillään?
Takana huomio kiinnittyy tuplaputkiin ja viirumaisiin takavaloihin.
Toni Lindström
AMG-vanteet ovat saanet uuden muotoilun.
Toni Lindström
Kuljettajan istuimen sähköiset säädöt ja penkin urheilullinen muotoilu tarjoavat miellyttävää istumista.
Toni Lindström
Kuljettajan istuimem ovipaneelissa sijaitsevat sähköiset säätimet.
Toni Lindström
Kasvanut akseliväli on tuonut taakse lisää jalkatilaa. Takapenkki sopii hyvin kahdelle aikuiselle.
Toni Lindström
Suorakulmainen digitaalimittaristo on esimerkillisen selkeä.
Toni LIndström
Sporttinäkymässä voi seurata myös g-voimien vaikutuksia.
Toni Lindström
Kun istuu kuljettajan paikalle, niin huomaa heti, että nyt on käsissä jotakin erilaista ja uutta. Olo ei ole kuitenkaan kuin avaruusaluksessa tai täysin karuksi riisutussa sähköautossa, vaan edessä oleva kojelauta on moderni, mutta kuitenkin Mercedes-leimalla varustettu.
Ensimmäisenä huomio kiinnittyy suureen kosketusnäyttöön, joka on käännetty – tai paremminkin kallistettu – kohti kuljettajaa. Jokin tuossa asetelmassa kaipaa vielä hiomista, mutta näyttö on oivallisesti kuljettajan ulottuvissa ilman kurkottelemista.
Kosketusnäytön ja -pintojen koko helpottaa säätimien käyttöä myös ajaessa, joka tuottaa joissakin muissa malleissa paljon virhenäppäilyjä. Muutenkin uusin MBUX-käyttöjärjestelmä vaikutti toimivan moitteettomasti.
Uutta on myös lisätyn todellisuuden käyttö navigoitaessa pitkin katuja ja teitä. Tämä ominaisuus helpottaa ajoa täysin vieraissa maisemissa, joissa ei ole aiemmin tullut autoilta.
Hipaisusäätimet
Mittaristo on selkeä digitaalinen suorakulmainen näyttö suoraan kuljettajan näkökentässä ilman, että sitä olisi upotettu ja varustettu lipalla. Samaa suorakulmaisuutta on tuotu myös ilmansuuttimiin, eli pyöreät suuttimet on jätetty historiaan. Mittariston ja keskikonsolin suuren kosketusnäytön muodot sopivat hyvin yhteen.
Rattiin on tuotu monia toimintoja, mikä ei sinällään ole uutta. Uutta on sen sijaan se, että esimerkiksi vakionopeudensäätimen käyttö tapahtuu liu’uttamalla sormea eli ikään kuin hivelemällä säätimen pintaa.
Keskikonsolin yläosaa hallitsee 11,9-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöjärjestelmä on MBUX:n uusi versio. Kojelaudassa oleva kiiltävä kovamuovi on halpa ratkaisu.
Toni Lindström
Tavaratilalla on kokoa 455 litraa.
Toni Lindström
Säätimien hipaisu tai hively vaatii uudenlaista suhtautumista ja ajattelua verrattuna entisessä mallissa olleisiin mekaanisiin säätimiin, mutta yllättävän nopeasti uuteen kosketustekniikkaan tottui. Ajohanskat voi myös samalla kertaa siirtää odottamaan ajelua jollakin perinteisemmällä tekniikalla varustetulla autolla.
Uudet mitat
Viidennen sukupolven C-sarjassa uudistukset näkyvät ulospäin hienostuneina muotoilun säätöinä. Nokka ja perä ovat saaneet uutta muotoa, mutta merkittävän ulkoiseen näkymään vaikuttava tekijä on kasvanut koko.
C-sarja jatkaa vallalla olevaa uusien mallien suuntausta eli koko kasvaa. Akseliväli on kasvanut 25 millimetriä. Korin pituus on kasvanut sedanissa 65 ja farmarissa 49 milliä, ja se tuntuu erityisesti takapenkillä istuvien jalka- ja polvitilana, joka on vastaavasti kasvanut jalkatilan osalta 21 milliä. Ei C-sarja silti ole takatiloiltaan mikään tila-auto, mutta lisäsentit tuovat kuitenkin matkustajille selvästi lisää väljyyttä.
Sedanin tavaratila ei ole kuitenkaan kasvanut, vaan se on edeltäjämallin tapaan 455 litraa. Tavaratila on porrasperäiseksi varsin hyvän kokoinen, mutta toki farmarimallina tilaa tulee merkittävästi lisää eli reilut tuhat litraa. Mercedes on merkkinä kuitenkin sellainen, että sedanille riittää kyllä asiakaskuntaa, vaikka farmari onkin noussut suureen suosioon.
Ajettavuus kunnossa
C-sarjaa on pidetty ajo-ominaisuuksiltaan erinomaisena, ja sama linja jatkuu edelleen. Ohjaus on herkän tarkka ja tunnokas niin maantiellä kuin kaupungissakin.
Matkustamossa pystyy keskustelemaan ilman äänen korottamisia, sillä rengasmelu ja muut äänet pysyvät alhaisina ja matkateko on rauhallisen äänetöntä.
Koeajoauton urheilualusta osoittautui sen verran matalaksi, että hidastustöyssyissä oli syytä todellakin hidastaa. Edessä olleet muoviset lokasuojien jatkeet tuntuivat ottavan muuten tuntumaa töyssyn asvalttiin.
Merkillepantavaa ja kuljettajan käteen tuntuvaa on myös ajoavustimien miellyttävä toimiminen: ne toimivat jouheasti ikään kuin taustalla, jolloin kuljettaja pystyy ajamaan rentoutuneesti.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG
Moottori
R4, turbo, 1496 cm3, 150 kW (204 hv)/5800–6100 r/min, 300 Nm/1800–4000 r/min + 48 voltin hybriditekniikka 15 kW (20 hv)/200 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,1 s, huippunopeus 241 km/h
Kulutus
6,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
153 g/km
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4751, l. 1820, k. 1438 mm, akseliväli 2865 mm, omamassa 1705 kg, tavaratila 455 l, tankki 50 l
Hinta
53 490 euroa, koeajoauto 69 780 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Sisustussuunnittelija toteutti perheen toiveet: "Kunhan ei valkoista"
Ortofon 2M-äänirasia laihdutuskuurilla
Electrocompanietilta uudet monopäätteet
Taikuuden taide
Uusi äänivarsi Sveitsistä
Tässä on Suomen kaunein koti! Jarin ja Mikan idyllinen puutalo voitti Suomen kaunein koti 2023 -kilpailun
Ukkosenjumalan vasara
Trianglelta uusi langaton kaiutin
Advance Parisin putki-cd-soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN