Ulkoinen AMG-varustepaketti antaa autolle sporttista näköä, jossa auton keula painuu varsin alas. Lisävarusteinen Digital Light -valojärjestelmä valaisee pimeät tiet erinomaisesti.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Mercedes-Benz näyttää uudistuneella C-sarjalla, että se osaa työnsä. C-sarjalainen on uudistettu kauttaaltaan, ja siinä on otettu toimivasti ja tyylikkäästi käyttöön nykytekniikan moderneja ominaisuuksia.
C-sarjan mallisto käsittää kylläkin aluksi vain kevythybridimalleja bensiini- ja dieselversioina – se kertoo siitä, että niillekin on edelleen vahva kysyntä. Lataushybridit ja täyssähkömallit ovat kyllä tulossa lähiaikoina, mutta vasta mallistouudistuksen toisessa aallossa.
Nykyaikainen kojelauta
Missä sitten modernin nykytekniikan käyttö uudessa C-sarjassa on esimerkillisimmillään?
Takana huomio kiinnittyy tuplaputkiin ja viirumaisiin takavaloihin.
Toni Lindström
AMG-vanteet ovat saanet uuden muotoilun.
Toni Lindström
Kuljettajan istuimen sähköiset säädöt ja penkin urheilullinen muotoilu tarjoavat miellyttävää istumista.
Toni Lindström
Kuljettajan istuimem ovipaneelissa sijaitsevat sähköiset säätimet.
Toni Lindström
Kasvanut akseliväli on tuonut taakse lisää jalkatilaa. Takapenkki sopii hyvin kahdelle aikuiselle.
Toni Lindström
Suorakulmainen digitaalimittaristo on esimerkillisen selkeä.
Toni LIndström
Sporttinäkymässä voi seurata myös g-voimien vaikutuksia.
Toni Lindström
Kun istuu kuljettajan paikalle, niin huomaa heti, että nyt on käsissä jotakin erilaista ja uutta. Olo ei ole kuitenkaan kuin avaruusaluksessa tai täysin karuksi riisutussa sähköautossa, vaan edessä oleva kojelauta on moderni, mutta kuitenkin Mercedes-leimalla varustettu.
Ensimmäisenä huomio kiinnittyy suureen kosketusnäyttöön, joka on käännetty – tai paremminkin kallistettu – kohti kuljettajaa. Jokin tuossa asetelmassa kaipaa vielä hiomista, mutta näyttö on oivallisesti kuljettajan ulottuvissa ilman kurkottelemista.
Kosketusnäytön ja -pintojen koko helpottaa säätimien käyttöä myös ajaessa, joka tuottaa joissakin muissa malleissa paljon virhenäppäilyjä. Muutenkin uusin MBUX-käyttöjärjestelmä vaikutti toimivan moitteettomasti.
Uutta on myös lisätyn todellisuuden käyttö navigoitaessa pitkin katuja ja teitä. Tämä ominaisuus helpottaa ajoa täysin vieraissa maisemissa, joissa ei ole aiemmin tullut autoilta.
Hipaisusäätimet
Mittaristo on selkeä digitaalinen suorakulmainen näyttö suoraan kuljettajan näkökentässä ilman, että sitä olisi upotettu ja varustettu lipalla. Samaa suorakulmaisuutta on tuotu myös ilmansuuttimiin, eli pyöreät suuttimet on jätetty historiaan. Mittariston ja keskikonsolin suuren kosketusnäytön muodot sopivat hyvin yhteen.
Rattiin on tuotu monia toimintoja, mikä ei sinällään ole uutta. Uutta on sen sijaan se, että esimerkiksi vakionopeudensäätimen käyttö tapahtuu liu’uttamalla sormea eli ikään kuin hivelemällä säätimen pintaa.
Keskikonsolin yläosaa hallitsee 11,9-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöjärjestelmä on MBUX:n uusi versio. Kojelaudassa oleva kiiltävä kovamuovi on halpa ratkaisu.
Toni Lindström
Tavaratilalla on kokoa 455 litraa.
Toni Lindström
Säätimien hipaisu tai hively vaatii uudenlaista suhtautumista ja ajattelua verrattuna entisessä mallissa olleisiin mekaanisiin säätimiin, mutta yllättävän nopeasti uuteen kosketustekniikkaan tottui. Ajohanskat voi myös samalla kertaa siirtää odottamaan ajelua jollakin perinteisemmällä tekniikalla varustetulla autolla.
Uudet mitat
Viidennen sukupolven C-sarjassa uudistukset näkyvät ulospäin hienostuneina muotoilun säätöinä. Nokka ja perä ovat saaneet uutta muotoa, mutta merkittävän ulkoiseen näkymään vaikuttava tekijä on kasvanut koko.
C-sarja jatkaa vallalla olevaa uusien mallien suuntausta eli koko kasvaa. Akseliväli on kasvanut 25 millimetriä. Korin pituus on kasvanut sedanissa 65 ja farmarissa 49 milliä, ja se tuntuu erityisesti takapenkillä istuvien jalka- ja polvitilana, joka on vastaavasti kasvanut jalkatilan osalta 21 milliä. Ei C-sarja silti ole takatiloiltaan mikään tila-auto, mutta lisäsentit tuovat kuitenkin matkustajille selvästi lisää väljyyttä.
Sedanin tavaratila ei ole kuitenkaan kasvanut, vaan se on edeltäjämallin tapaan 455 litraa. Tavaratila on porrasperäiseksi varsin hyvän kokoinen, mutta toki farmarimallina tilaa tulee merkittävästi lisää eli reilut tuhat litraa. Mercedes on merkkinä kuitenkin sellainen, että sedanille riittää kyllä asiakaskuntaa, vaikka farmari onkin noussut suureen suosioon.
Ajettavuus kunnossa
C-sarjaa on pidetty ajo-ominaisuuksiltaan erinomaisena, ja sama linja jatkuu edelleen. Ohjaus on herkän tarkka ja tunnokas niin maantiellä kuin kaupungissakin.
Matkustamossa pystyy keskustelemaan ilman äänen korottamisia, sillä rengasmelu ja muut äänet pysyvät alhaisina ja matkateko on rauhallisen äänetöntä.
Koeajoauton urheilualusta osoittautui sen verran matalaksi, että hidastustöyssyissä oli syytä todellakin hidastaa. Edessä olleet muoviset lokasuojien jatkeet tuntuivat ottavan muuten tuntumaa töyssyn asvalttiin.
Merkillepantavaa ja kuljettajan käteen tuntuvaa on myös ajoavustimien miellyttävä toimiminen: ne toimivat jouheasti ikään kuin taustalla, jolloin kuljettaja pystyy ajamaan rentoutuneesti.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG
Moottori
R4, turbo, 1496 cm3, 150 kW (204 hv)/5800–6100 r/min, 300 Nm/1800–4000 r/min + 48 voltin hybriditekniikka 15 kW (20 hv)/200 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,1 s, huippunopeus 241 km/h
Kulutus
6,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
153 g/km
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4751, l. 1820, k. 1438 mm, akseliväli 2865 mm, omamassa 1705 kg, tavaratila 455 l, tankki 50 l
Hinta
53 490 euroa, koeajoauto 69 780 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Hyundai
Hyundai
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Lisää fokusta treeniin
Kun usb ei enää kelpaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL