Ulkoinen AMG-varustepaketti antaa autolle sporttista näköä, jossa auton keula painuu varsin alas. Lisävarusteinen Digital Light -valojärjestelmä valaisee pimeät tiet erinomaisesti.

Ulkoinen AMG-varustepaketti antaa autolle sporttista näköä, jossa auton keula painuu varsin alas. Lisävarusteinen Digital Light -valojärjestelmä valaisee pimeät tiet erinomaisesti.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu

Mercedes-Benz näyttää uudistuneella C-sarjalla, että se osaa työnsä. C-sarjalainen on uudistettu kauttaaltaan, ja siinä on otettu toimivasti ja tyylikkäästi käyttöön nykytekniikan moderneja ominaisuuksia.

Auto Bild.Koeajot

C-sar­jan mal­lis­to kä­sit­tää kyl­lä­kin aluk­si vain ke­vyt­hyb­ri­di­mal­le­ja ben­sii­ni- ja die­sel­ver­si­oi­na – se ker­too sii­tä, et­tä niil­le­kin on edel­leen vah­va ky­syn­tä. La­taus­hyb­ri­dit ja täys­säh­kö­mal­lit ovat kyl­lä tu­los­sa lä­hi­ai­koi­na, mut­ta vas­ta mal­lis­tou­u­dis­tuk­sen toi­ses­sa aal­los­sa.

Ny­ky­ai­kai­nen ko­je­lau­ta

Mis­sä sit­ten mo­der­nin ny­ky­tek­nii­kan käyt­tö uu­des­sa C-sar­jas­sa on esi­mer­kil­li­sim­mil­lään?

Takana huomio kiinnittyy tuplaputkiin ja viirumaisiin takavaloihin.

Takana huomio kiinnittyy tuplaputkiin ja viirumaisiin takavaloihin.

Toni Lindström

AMG-vanteet ovat saanet uuden muotoilun.

AMG-vanteet ovat saanet uuden muotoilun.

Toni Lindström

Kuljettajan istuimen sähköiset säädöt ja penkin urheilullinen muotoilu tarjoavat miellyttävää istumista.

Kuljettajan istuimen sähköiset säädöt ja penkin urheilullinen muotoilu tarjoavat miellyttävää istumista.

Toni Lindström

Kuljettajan istuimem ovipaneelissa sijaitsevat sähköiset säätimet.

Kuljettajan istuimem ovipaneelissa sijaitsevat sähköiset säätimet.

Toni Lindström

Kasvanut akseliväli on tuonut taakse lisää jalkatilaa. Takapenkki sopii hyvin kahdelle aikuiselle.

Kasvanut akseliväli on tuonut taakse lisää jalkatilaa. Takapenkki sopii hyvin kahdelle aikuiselle.

Toni Lindström

Suorakulmainen digitaalimittaristo on esimerkillisen selkeä.

Suorakulmainen digitaalimittaristo on esimerkillisen selkeä.

Toni LIndström

Sporttinäkymässä voi seurata myös g-voimien vaikutuksia.

Sporttinäkymässä voi seurata myös g-voimien vaikutuksia.

Toni Lindström

Kun is­tuu kul­jet­ta­jan pai­kal­le, niin huo­maa heti, et­tä nyt on kä­sis­sä jo­ta­kin eri­lais­ta ja uut­ta. Olo ei ole kui­ten­kaan kuin ava­ruu­sa­luk­ses­sa tai täy­sin ka­ruk­si rii­su­tus­sa säh­kö­au­tos­sa, vaan edes­sä ole­va ko­je­lau­ta on mo­der­ni, mut­ta kui­ten­kin Mer­ce­des-lei­mal­la va­rus­tet­tu.

En­sim­mäi­se­nä huo­mio kiin­nit­tyy suu­reen kos­ke­tus­näyt­töön, joka on kään­net­ty – tai pa­rem­min­kin kal­lis­tet­tu – koh­ti kul­jet­ta­jaa. Jo­kin tuos­sa ase­tel­mas­sa kai­paa vie­lä hi­o­mis­ta, mut­ta näyt­tö on oi­val­li­ses­ti kul­jet­ta­jan ulot­tu­vis­sa il­man kur­kot­te­le­mis­ta.

Kos­ke­tus­näy­tön ja -pin­to­jen koko hel­pot­taa sää­ti­mien käyt­töä myös aja­es­sa, joka tuot­taa jois­sa­kin muis­sa mal­leis­sa pal­jon vir­he­näp­päi­ly­jä. Muu­ten­kin uu­sin MBUX-käyt­tö­jär­jes­tel­mä vai­kut­ti toi­mi­van moit­teet­to­mas­ti.

Uut­ta on myös li­sä­tyn to­del­li­suu­den käyt­tö na­vi­goi­ta­es­sa pit­kin ka­tu­ja ja tei­tä. Tämä omi­nai­suus hel­pot­taa ajoa täy­sin vie­rais­sa mai­se­mis­sa, jois­sa ei ole ai­em­min tul­lut au­toil­ta.

Hi­pai­su­sää­ti­met

Mit­ta­ris­to on sel­keä di­gi­taa­li­nen suo­ra­kul­mai­nen näyt­tö suo­raan kul­jet­ta­jan nä­kö­ken­täs­sä il­man, et­tä sitä oli­si upo­tet­tu ja va­rus­tet­tu li­pal­la. Sa­maa suo­ra­kul­mai­suut­ta on tuo­tu myös il­man­suut­ti­miin, eli pyö­re­ät suut­ti­met on jä­tet­ty his­to­ri­aan. Mit­ta­ris­ton ja kes­ki­kon­so­lin suu­ren kos­ke­tus­näy­tön muo­dot so­pi­vat hy­vin yh­teen.

Rat­tiin on tuo­tu mo­nia toi­min­to­ja, mikä ei si­näl­lään ole uut­ta. Uut­ta on sen si­jaan se, et­tä esi­mer­kik­si va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men käyt­tö ta­pah­tuu liu’ut­ta­mal­la sor­mea eli ikään kuin hi­ve­le­mäl­lä sää­ti­men pin­taa.

Keskikonsolin yläosaa hallitsee 11,9-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöjärjestelmä on MBUX:n uusi versio. Kojelaudassa oleva kiiltävä kovamuovi on halpa ratkaisu.

Keskikonsolin yläosaa hallitsee 11,9-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöjärjestelmä on MBUX:n uusi versio. Kojelaudassa oleva kiiltävä kovamuovi on halpa ratkaisu.

Toni Lindström

Tavaratilalla on kokoa 455 litraa.

Tavaratilalla on kokoa 455 litraa.

Toni Lindström

Sää­ti­mien hi­pai­su tai hi­ve­ly vaa­tii uu­den­lais­ta suh­tau­tu­mis­ta ja ajat­te­lua ver­rat­tu­na en­ti­ses­sä mal­lis­sa ol­lei­siin me­kaa­ni­siin sää­ti­miin, mut­ta yl­lät­tä­vän no­pe­as­ti uu­teen kos­ke­tus­tek­niik­kaan tot­tui. Ajo­hans­kat voi myös sa­mal­la ker­taa siir­tää odot­ta­maan aje­lua jol­la­kin pe­rin­tei­sem­mäl­lä tek­nii­kal­la va­rus­te­tul­la au­tol­la.

Uu­det mi­tat

Vii­den­nen su­ku­pol­ven C-sar­jas­sa uu­dis­tuk­set nä­ky­vät ulos­päin hie­nos­tu­nei­na muo­toi­lun sää­töi­nä. Nok­ka ja perä ovat saa­neet uut­ta muo­toa, mut­ta mer­kit­tä­vän ul­koi­seen nä­ky­mään vai­kut­ta­va te­ki­jä on kas­va­nut koko.

C-sar­ja jat­kaa val­lal­la ole­vaa uu­sien mal­lien suun­taus­ta eli koko kas­vaa. Ak­se­li­vä­li on kas­va­nut 25 mil­li­met­riä. Ko­rin pi­tuus on kas­va­nut se­da­nis­sa 65 ja far­ma­ris­sa 49 mil­liä, ja se tun­tuu eri­tyi­ses­ti ta­ka­pen­kil­lä is­tu­vien jal­ka- ja pol­vi­ti­la­na, joka on vas­taa­vas­ti kas­va­nut jal­ka­ti­lan osal­ta 21 mil­liä. Ei C-sar­ja sil­ti ole ta­ka­ti­loil­taan mi­kään tila-au­to, mut­ta li­sä­sen­tit tuo­vat kui­ten­kin mat­kus­ta­jil­le sel­väs­ti li­sää väl­jyyt­tä.

Se­da­nin ta­va­ra­ti­la ei ole kui­ten­kaan kas­va­nut, vaan se on edel­tä­jä­mal­lin ta­paan 455 lit­raa. Ta­va­ra­ti­la on por­ras­pe­räi­sek­si var­sin hy­vän ko­koi­nen, mut­ta toki far­ma­ri­mal­li­na ti­laa tu­lee mer­kit­tä­väs­ti li­sää eli rei­lut tu­hat lit­raa. Mer­ce­des on merk­ki­nä kui­ten­kin sel­lai­nen, et­tä se­da­nil­le riit­tää kyl­lä asi­a­kas­kun­taa, vaik­ka far­ma­ri on­kin nous­sut suu­reen suo­si­oon.

Ajet­ta­vuus kun­nos­sa

C-sar­jaa on pi­det­ty ajo-omi­nai­suuk­sil­taan eri­no­mai­se­na, ja sama lin­ja jat­kuu edel­leen. Oh­jaus on her­kän tark­ka ja tun­no­kas niin maan­tiel­lä kuin kau­pun­gis­sa­kin.

Mat­kus­ta­mos­sa pys­tyy kes­kus­te­le­maan il­man ää­nen ko­rot­ta­mi­sia, sil­lä ren­gas­me­lu ja muut ää­net py­sy­vät al­hai­si­na ja mat­ka­te­ko on rau­hal­li­sen ää­ne­tön­tä.

Ko­ea­jo­au­ton ur­hei­lu­a­lus­ta osoit­tau­tui sen ver­ran ma­ta­lak­si, et­tä hi­das­tus­töys­syis­sä oli syy­tä to­del­la­kin hi­das­taa. Edes­sä ol­leet muo­vi­set lo­ka­suo­jien jat­keet tun­tui­vat ot­ta­van muu­ten tun­tu­maa töys­syn as­valt­tiin.

Mer­kil­le­pan­ta­vaa ja kul­jet­ta­jan kä­teen tun­tu­vaa on myös ajo­a­vus­ti­mien miel­lyt­tä­vä toi­mi­mi­nen: ne toi­mi­vat jou­he­as­ti ikään kuin taus­tal­la, jol­loin kul­jet­ta­ja pys­tyy aja­maan ren­tou­tu­nees­ti.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Mer­ce­des-Benz C 200 4Ma­tic A Bu­si­ness AMG

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1496 cm3, 150 kW (204 hv)/5800–6100 r/min, 300 Nm/1800–4000 r/min + 48 vol­tin hyb­ri­di­tek­niik­ka 15 kW (20 hv)/200 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,1 s, huip­pu­no­peus 241 km/h

Ku­lu­tus

6,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

153 g/km

Voi­man­siir­to

A9, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4751, l. 1820, k. 1438 mm, ak­se­li­vä­li 2865 mm, oma­mas­sa 1705 kg, ta­va­ra­ti­la 455 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

53 490 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 69 780 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN