Ulkoinen AMG-varustepaketti antaa autolle sporttista näköä, jossa auton keula painuu varsin alas. Lisävarusteinen Digital Light -valojärjestelmä valaisee pimeät tiet erinomaisesti.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Mercedes-Benz näyttää uudistuneella C-sarjalla, että se osaa työnsä. C-sarjalainen on uudistettu kauttaaltaan, ja siinä on otettu toimivasti ja tyylikkäästi käyttöön nykytekniikan moderneja ominaisuuksia.
C-sarjan mallisto käsittää kylläkin aluksi vain kevythybridimalleja bensiini- ja dieselversioina – se kertoo siitä, että niillekin on edelleen vahva kysyntä. Lataushybridit ja täyssähkömallit ovat kyllä tulossa lähiaikoina, mutta vasta mallistouudistuksen toisessa aallossa.
Nykyaikainen kojelauta
Missä sitten modernin nykytekniikan käyttö uudessa C-sarjassa on esimerkillisimmillään?
Takana huomio kiinnittyy tuplaputkiin ja viirumaisiin takavaloihin.
Toni Lindström
AMG-vanteet ovat saanet uuden muotoilun.
Toni Lindström
Kuljettajan istuimen sähköiset säädöt ja penkin urheilullinen muotoilu tarjoavat miellyttävää istumista.
Toni Lindström
Kuljettajan istuimem ovipaneelissa sijaitsevat sähköiset säätimet.
Toni Lindström
Kasvanut akseliväli on tuonut taakse lisää jalkatilaa. Takapenkki sopii hyvin kahdelle aikuiselle.
Toni Lindström
Suorakulmainen digitaalimittaristo on esimerkillisen selkeä.
Toni LIndström
Sporttinäkymässä voi seurata myös g-voimien vaikutuksia.
Toni Lindström
Kun istuu kuljettajan paikalle, niin huomaa heti, että nyt on käsissä jotakin erilaista ja uutta. Olo ei ole kuitenkaan kuin avaruusaluksessa tai täysin karuksi riisutussa sähköautossa, vaan edessä oleva kojelauta on moderni, mutta kuitenkin Mercedes-leimalla varustettu.
Ensimmäisenä huomio kiinnittyy suureen kosketusnäyttöön, joka on käännetty – tai paremminkin kallistettu – kohti kuljettajaa. Jokin tuossa asetelmassa kaipaa vielä hiomista, mutta näyttö on oivallisesti kuljettajan ulottuvissa ilman kurkottelemista.
Kosketusnäytön ja -pintojen koko helpottaa säätimien käyttöä myös ajaessa, joka tuottaa joissakin muissa malleissa paljon virhenäppäilyjä. Muutenkin uusin MBUX-käyttöjärjestelmä vaikutti toimivan moitteettomasti.
Uutta on myös lisätyn todellisuuden käyttö navigoitaessa pitkin katuja ja teitä. Tämä ominaisuus helpottaa ajoa täysin vieraissa maisemissa, joissa ei ole aiemmin tullut autoilta.
Hipaisusäätimet
Mittaristo on selkeä digitaalinen suorakulmainen näyttö suoraan kuljettajan näkökentässä ilman, että sitä olisi upotettu ja varustettu lipalla. Samaa suorakulmaisuutta on tuotu myös ilmansuuttimiin, eli pyöreät suuttimet on jätetty historiaan. Mittariston ja keskikonsolin suuren kosketusnäytön muodot sopivat hyvin yhteen.
Rattiin on tuotu monia toimintoja, mikä ei sinällään ole uutta. Uutta on sen sijaan se, että esimerkiksi vakionopeudensäätimen käyttö tapahtuu liu’uttamalla sormea eli ikään kuin hivelemällä säätimen pintaa.
Keskikonsolin yläosaa hallitsee 11,9-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöjärjestelmä on MBUX:n uusi versio. Kojelaudassa oleva kiiltävä kovamuovi on halpa ratkaisu.
Toni Lindström
Tavaratilalla on kokoa 455 litraa.
Toni Lindström
Säätimien hipaisu tai hively vaatii uudenlaista suhtautumista ja ajattelua verrattuna entisessä mallissa olleisiin mekaanisiin säätimiin, mutta yllättävän nopeasti uuteen kosketustekniikkaan tottui. Ajohanskat voi myös samalla kertaa siirtää odottamaan ajelua jollakin perinteisemmällä tekniikalla varustetulla autolla.
Uudet mitat
Viidennen sukupolven C-sarjassa uudistukset näkyvät ulospäin hienostuneina muotoilun säätöinä. Nokka ja perä ovat saaneet uutta muotoa, mutta merkittävän ulkoiseen näkymään vaikuttava tekijä on kasvanut koko.
C-sarja jatkaa vallalla olevaa uusien mallien suuntausta eli koko kasvaa. Akseliväli on kasvanut 25 millimetriä. Korin pituus on kasvanut sedanissa 65 ja farmarissa 49 milliä, ja se tuntuu erityisesti takapenkillä istuvien jalka- ja polvitilana, joka on vastaavasti kasvanut jalkatilan osalta 21 milliä. Ei C-sarja silti ole takatiloiltaan mikään tila-auto, mutta lisäsentit tuovat kuitenkin matkustajille selvästi lisää väljyyttä.
Sedanin tavaratila ei ole kuitenkaan kasvanut, vaan se on edeltäjämallin tapaan 455 litraa. Tavaratila on porrasperäiseksi varsin hyvän kokoinen, mutta toki farmarimallina tilaa tulee merkittävästi lisää eli reilut tuhat litraa. Mercedes on merkkinä kuitenkin sellainen, että sedanille riittää kyllä asiakaskuntaa, vaikka farmari onkin noussut suureen suosioon.
Ajettavuus kunnossa
C-sarjaa on pidetty ajo-ominaisuuksiltaan erinomaisena, ja sama linja jatkuu edelleen. Ohjaus on herkän tarkka ja tunnokas niin maantiellä kuin kaupungissakin.
Matkustamossa pystyy keskustelemaan ilman äänen korottamisia, sillä rengasmelu ja muut äänet pysyvät alhaisina ja matkateko on rauhallisen äänetöntä.
Koeajoauton urheilualusta osoittautui sen verran matalaksi, että hidastustöyssyissä oli syytä todellakin hidastaa. Edessä olleet muoviset lokasuojien jatkeet tuntuivat ottavan muuten tuntumaa töyssyn asvalttiin.
Merkillepantavaa ja kuljettajan käteen tuntuvaa on myös ajoavustimien miellyttävä toimiminen: ne toimivat jouheasti ikään kuin taustalla, jolloin kuljettaja pystyy ajamaan rentoutuneesti.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG
Moottori
R4, turbo, 1496 cm3, 150 kW (204 hv)/5800–6100 r/min, 300 Nm/1800–4000 r/min + 48 voltin hybriditekniikka 15 kW (20 hv)/200 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,1 s, huippunopeus 241 km/h
Kulutus
6,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
153 g/km
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4751, l. 1820, k. 1438 mm, akseliväli 2865 mm, omamassa 1705 kg, tavaratila 455 l, tankki 50 l
Hinta
53 490 euroa, koeajoauto 69 780 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Kultaa, platinaa, ruteniumia
SEASin lelu
Klipschorn ja La Scala go active
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi