s
Koeajossa Mercedes-Benz GLC: Tehokas laatuhybridi
Mercedes-Benzin suositun GLC-katumaasturin ladattava hybridi on varsinainen tehopaketti, sillä bensiinin ja sähkön yhdistelmä tarjoaa 320 hevosvoimaa. Versio on paitsi tehokas, myös laadukas.
Mercedes-Benz tuo markkinoille laajalla rintamalla sähköistettyjä autoja, joista ladattava hybridi Mercedes-Benz GLC on yksi esimerkki. Tämän vuoden loppuun mennessä saksalasimerkillä on tarjolla viisi täyssähkömallia ja 20 lataushybridiä.
EQ-mallistona tunnettu valikoima kasvaa muutamassa vuodessa yli kymmenellä uudella sähköautomallilla.
Mercedes-Benz pyrkii siihen, että sen uusien henkilöautojen mallisto on CO2-neutraali alle 20 vuodessa. Yhtiö tavoittelee lataushybrideille ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta henkilöautomyynnistään vuoteen 2030 mennessä.
Koeajoauton AMG-Linen mukaiset krominväriset koriosat tuovat näyttävyyttä auton ulkoiseen ilmeeseen.
Toni Lindström
Myös takana kiiltävät koriosat säväyttävät ulkonäköä yhdessä 19-tuumaisten vanteiden kanssa.
Toni Lindström
Kuljettajan istuin tarjoaa sopivasti tukea suoristuskykyyn nähden. Ajoasento löytyy runsaiden säätövarojen avulla kaiken mittaisille kuljettajille.
Toni Lindström
Suunta on siis selvä, mutta toki matkaa tuohon on vielä paljon, ja edessä on varmasti vielä muutama mutkakin, koska mukana ovat vielä lainsäädännölliset linjaukset eri puolilla maailmaa.
Teho tuntuu
Mercedes-Benz GLC on suurempaa katumaasturien luokkaa, ja se painaakin hiukan yli 2 000 kilogrammaa – kyseessä ei siis ole mikään pikkuauto. Kun tehoa löytyy 320 hevosvoimaa ja voimalinjan yhteisvääntöä jykevät 700 Nm, niin Mercedes-Benz GLC liikahtaa todella ripeästi.
Tehtaan mukaan satasen kiihdytys hoituu 5,7 sekunnissa, joka on urheiluautoluokkaa. Ja tuon kiihtyvyyden kyllä tuntee, sillä selkä painuu hyvin muotoiltuun penkkiin tiiviisti ja maisema vaihtuu hujauksessa.
Takana on hyvin tilaa kahdelle aikuiselle, ja kolmas sopii kyytiin, vaikka keskipaikka onkin mukavuudeltaan hiukan vaatimattomampi. Pääntila riittää hyvin normimittaiselle.
Toni Lindström
Kuljettajalla on hyvät oltavat, ja kaikki oleellinen on esillä ja ulottuvilla tyylikkäästi.
Toni Lindström
Mercedes-Benzin MBUX-järjestelmä tarjoaa monenlaista informaatiota selkeässä muodossa kuljettajan silmien eteen. Mittariston näkymää voi vaihtaa mieltymysten mukaan.
Toni Lindström
Mercedes-Benz GLC on hyvä esimerkki siitä, millaiset vaikutukset hybridin sähkömoottorilla saadaan suorituskykyyn.
Meno on todella rivakkaa ja tehon tunne on kaiken aikaa läsnä. Erityisesti sähköllä ajettaessa auto liikkuu kuin sukkasillaan ja tottelee kaasupoljinta välittömästi. Tällöin myös ajon äänettömyys ja keveys viehättää.
Raskaanpuoleinen katumaasturi on kevyt käsitellä kaupunkiympyröissä ja parkkihalleissa.
Miellyttävää matkantekoa
Katumaasturit ovat kuin tehtyjä mökkireissuille, eikä Mercedes-Benz GLC tee tässä poikkeusta. Neljän aikuisen viikonlopun varusteet saa pakattua suhteellisen vaivatta mukaan, vaikka ajoakku verottaakin tavaratilaa normaaliin versioon verrattuna ja kutistaa sen 550:stä 395 litraan. Tavaratila onkin ainoita asioita, josta hybridiversioissa joutuu tinkimään.
Mökkikuormalla Mercedes-Benz GLC on vakaa ajettava ja kilometrit taittuvat helposti. Ohjaustuntuma säilyy vakaana, vaikka kuormaa hiukan jo onkin. Oikeastaan tuntuu, että paino vain tekee autosta entistäkin jämäkämmän.
Mukautuva vakionopeudensäädin huolehtii nopeuden sovittamisesta edellä ajaviin, jos mökkireitille osuu muitakin viikonloppumatkaajia. Matkanteossa miellyttää erityisesti vaivattomuus ja keveys.
Tämä tuntuu myös määränpäässä, kun kuljettajalla tuntuu olevan energiaa tarttua suunniteltuihin mökkiaskareisiin ilman erityistä lepohetkeä.
Kuljettaja huomioitu
Mercedes-Benz on satsannut voimallisesti MBUX- eli Mercedes-Benz User Experience -järjestelmäänsä. Kojelaudan näytöt ovat miellyttävät, ja niihin on tarjolla näkyville eri vaihtoehtoja, jotka ovat onnistuneita selkeydessään, vaikka informaatiota onkin esillä monessa kohdin näyttöjä.
Näkymien vaihto sujuu helposti, sillä järjestelmästä on helppo hahmottaa eri tietojen sijainti. Keskinäyttö on nostettu ylös keskikonsoliin, ja siihen on vaivaton vilkaista.
Toni Lindström
Takapenkin kumoamalla saa kasvatettua tavaratilaa, joka on pienentynyt ajoakun myötä 395 litraan.
Toni Lindström
Tavaratilan kannen alla on tila latausjohdoille.
Toni Lindström
Kuljettajan paikalla istuttaessa ollaan katumaasturityyliin hiukan korkeammalla ja näkymät muuhun liikenteeseen ovat hyvät. Hallintalaitteet on sijoitettu Mercedeksen tyyliin vaivattomasti kuljettajan ulottuville.
Vaihteenvalitsin on ratissa, ja tottumattomalle kestää hetken tottua tähän Mercedes-Benzille ominaiseen ratkaisuun. 9-portainen automaattivaihteisto pelaa hyvin yhteen voimalinjan kanssa.
Laadukas viimeistely
Mercedes-Benziä on totuttu pitämään esimerkkinä laatuautosta, ja Mercedes-Benz GLC:n lataushybridi vahvistaa tätä mielikuvaa. Koeajoautossa oli lisäksi AMG-varusteita, kuten 19-tuumaiset vanteet ja kromiosia pohjan etu- ja takasuojissa, jotka osaltaan vielä nostivat auton laadukkaan viimeisteltyä ulkonäköä. Toki varusteineen koeajoauton hinta nousi yli 75 000 euroon.
Myös sisällä henkii laadukas vaikutelma. Penkeissä on tukeva, ja kiiltävät kromiosat hohtavat urheilullisen arvokkaasti. Mustan ja tummanharmaan yhdistelmä on onnistunut omalta osaltaan vastaamaan laadukkuuden tuntuun.
Kulutus aisoissa
Mercedes-Benz GLC:lle luvataan noin 40 kilometrin sähköinen toimintamatka, mutta todellisuudessa pyöritään lähempänä 30 kilometriä, kun ajotapa vaihtelee reitin mukaan. Mallin keskikulutukseksi luvataan 2,3 l/100 km.
Tuon tason saavuttaminen edellyttää ahkeraa latausta, ja tilannetta helpottaa, jos esimerkiksi työmatkan molemmissa päissä on mahdollisuus kytkeä auto lataukseen.
Koeajon aikana kulutus vaihteli ajotavasta riippuen noin kolmesta runsaaseen kuuteen litraan. Parhaaseen tulokseen yltäminen vaatii auton ominaisuuksien tarkkaa opiskelua esimerkiksi kulloiseenkin ajosuoritteeseen taloudellisimman ajotilan valinnan vinkkelistä. Myös esilämmitys on suoraan ajoakun lataustasoon ja sitä kautta kulutukseen vaikuttava tekijä.
Opiskelun ja kokeilujen jälkeen tulokset myös näkyvät, jos parasta mahdollista taloudellisuutta haluaa tavoitella.
Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic A Business EQ Power
Moottori
R4, turbo, 1991 cm3, 155 kW (211 hv) 5500 r/min, 350 Nm/1300–4000 r/min
Sähkömoottori
90 kW (122 hv), 440 Nm
Hybridijärjestelmä
700 Nm (rajoitettu)
Suorituskyky
0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 230 km/h (sähköllä 130 km/h)
Kulutus
2,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
53 g/km
Toimintamatka sähköllä
41 km
Ajoakku
13,5 kWh
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4658, l. 1890, k. 1644 mm, akseliväli 2873 mm, omamassa 2030 kg, kantavuus 585 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 395–1445 l, tankki 50 l
Hinta
59 390 euroa, koeajoauto 75 415 euroa (2020)
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pilvin pimein
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Uutta Yorkshiresta
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL