s
Koeajossa Mercedes-Benz GLC: Tehokas laatuhybridi
Mercedes-Benzin suositun GLC-katumaasturin ladattava hybridi on varsinainen tehopaketti, sillä bensiinin ja sähkön yhdistelmä tarjoaa 320 hevosvoimaa. Versio on paitsi tehokas, myös laadukas.
Mercedes-Benz tuo markkinoille laajalla rintamalla sähköistettyjä autoja, joista ladattava hybridi Mercedes-Benz GLC on yksi esimerkki. Tämän vuoden loppuun mennessä saksalasimerkillä on tarjolla viisi täyssähkömallia ja 20 lataushybridiä.
EQ-mallistona tunnettu valikoima kasvaa muutamassa vuodessa yli kymmenellä uudella sähköautomallilla.
Mercedes-Benz pyrkii siihen, että sen uusien henkilöautojen mallisto on CO2-neutraali alle 20 vuodessa. Yhtiö tavoittelee lataushybrideille ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta henkilöautomyynnistään vuoteen 2030 mennessä.
Koeajoauton AMG-Linen mukaiset krominväriset koriosat tuovat näyttävyyttä auton ulkoiseen ilmeeseen.
Toni Lindström
Myös takana kiiltävät koriosat säväyttävät ulkonäköä yhdessä 19-tuumaisten vanteiden kanssa.
Toni Lindström
Kuljettajan istuin tarjoaa sopivasti tukea suoristuskykyyn nähden. Ajoasento löytyy runsaiden säätövarojen avulla kaiken mittaisille kuljettajille.
Toni Lindström
Suunta on siis selvä, mutta toki matkaa tuohon on vielä paljon, ja edessä on varmasti vielä muutama mutkakin, koska mukana ovat vielä lainsäädännölliset linjaukset eri puolilla maailmaa.
Teho tuntuu
Mercedes-Benz GLC on suurempaa katumaasturien luokkaa, ja se painaakin hiukan yli 2 000 kilogrammaa – kyseessä ei siis ole mikään pikkuauto. Kun tehoa löytyy 320 hevosvoimaa ja voimalinjan yhteisvääntöä jykevät 700 Nm, niin Mercedes-Benz GLC liikahtaa todella ripeästi.
Tehtaan mukaan satasen kiihdytys hoituu 5,7 sekunnissa, joka on urheiluautoluokkaa. Ja tuon kiihtyvyyden kyllä tuntee, sillä selkä painuu hyvin muotoiltuun penkkiin tiiviisti ja maisema vaihtuu hujauksessa.
Takana on hyvin tilaa kahdelle aikuiselle, ja kolmas sopii kyytiin, vaikka keskipaikka onkin mukavuudeltaan hiukan vaatimattomampi. Pääntila riittää hyvin normimittaiselle.
Toni Lindström
Kuljettajalla on hyvät oltavat, ja kaikki oleellinen on esillä ja ulottuvilla tyylikkäästi.
Toni Lindström
Mercedes-Benzin MBUX-järjestelmä tarjoaa monenlaista informaatiota selkeässä muodossa kuljettajan silmien eteen. Mittariston näkymää voi vaihtaa mieltymysten mukaan.
Toni Lindström
Mercedes-Benz GLC on hyvä esimerkki siitä, millaiset vaikutukset hybridin sähkömoottorilla saadaan suorituskykyyn.
Meno on todella rivakkaa ja tehon tunne on kaiken aikaa läsnä. Erityisesti sähköllä ajettaessa auto liikkuu kuin sukkasillaan ja tottelee kaasupoljinta välittömästi. Tällöin myös ajon äänettömyys ja keveys viehättää.
Raskaanpuoleinen katumaasturi on kevyt käsitellä kaupunkiympyröissä ja parkkihalleissa.
Miellyttävää matkantekoa
Katumaasturit ovat kuin tehtyjä mökkireissuille, eikä Mercedes-Benz GLC tee tässä poikkeusta. Neljän aikuisen viikonlopun varusteet saa pakattua suhteellisen vaivatta mukaan, vaikka ajoakku verottaakin tavaratilaa normaaliin versioon verrattuna ja kutistaa sen 550:stä 395 litraan. Tavaratila onkin ainoita asioita, josta hybridiversioissa joutuu tinkimään.
Mökkikuormalla Mercedes-Benz GLC on vakaa ajettava ja kilometrit taittuvat helposti. Ohjaustuntuma säilyy vakaana, vaikka kuormaa hiukan jo onkin. Oikeastaan tuntuu, että paino vain tekee autosta entistäkin jämäkämmän.
Mukautuva vakionopeudensäädin huolehtii nopeuden sovittamisesta edellä ajaviin, jos mökkireitille osuu muitakin viikonloppumatkaajia. Matkanteossa miellyttää erityisesti vaivattomuus ja keveys.
Tämä tuntuu myös määränpäässä, kun kuljettajalla tuntuu olevan energiaa tarttua suunniteltuihin mökkiaskareisiin ilman erityistä lepohetkeä.
Kuljettaja huomioitu
Mercedes-Benz on satsannut voimallisesti MBUX- eli Mercedes-Benz User Experience -järjestelmäänsä. Kojelaudan näytöt ovat miellyttävät, ja niihin on tarjolla näkyville eri vaihtoehtoja, jotka ovat onnistuneita selkeydessään, vaikka informaatiota onkin esillä monessa kohdin näyttöjä.
Näkymien vaihto sujuu helposti, sillä järjestelmästä on helppo hahmottaa eri tietojen sijainti. Keskinäyttö on nostettu ylös keskikonsoliin, ja siihen on vaivaton vilkaista.
Toni Lindström
Takapenkin kumoamalla saa kasvatettua tavaratilaa, joka on pienentynyt ajoakun myötä 395 litraan.
Toni Lindström
Tavaratilan kannen alla on tila latausjohdoille.
Toni Lindström
Kuljettajan paikalla istuttaessa ollaan katumaasturityyliin hiukan korkeammalla ja näkymät muuhun liikenteeseen ovat hyvät. Hallintalaitteet on sijoitettu Mercedeksen tyyliin vaivattomasti kuljettajan ulottuville.
Vaihteenvalitsin on ratissa, ja tottumattomalle kestää hetken tottua tähän Mercedes-Benzille ominaiseen ratkaisuun. 9-portainen automaattivaihteisto pelaa hyvin yhteen voimalinjan kanssa.
Laadukas viimeistely
Mercedes-Benziä on totuttu pitämään esimerkkinä laatuautosta, ja Mercedes-Benz GLC:n lataushybridi vahvistaa tätä mielikuvaa. Koeajoautossa oli lisäksi AMG-varusteita, kuten 19-tuumaiset vanteet ja kromiosia pohjan etu- ja takasuojissa, jotka osaltaan vielä nostivat auton laadukkaan viimeisteltyä ulkonäköä. Toki varusteineen koeajoauton hinta nousi yli 75 000 euroon.
Myös sisällä henkii laadukas vaikutelma. Penkeissä on tukeva, ja kiiltävät kromiosat hohtavat urheilullisen arvokkaasti. Mustan ja tummanharmaan yhdistelmä on onnistunut omalta osaltaan vastaamaan laadukkuuden tuntuun.
Kulutus aisoissa
Mercedes-Benz GLC:lle luvataan noin 40 kilometrin sähköinen toimintamatka, mutta todellisuudessa pyöritään lähempänä 30 kilometriä, kun ajotapa vaihtelee reitin mukaan. Mallin keskikulutukseksi luvataan 2,3 l/100 km.
Tuon tason saavuttaminen edellyttää ahkeraa latausta, ja tilannetta helpottaa, jos esimerkiksi työmatkan molemmissa päissä on mahdollisuus kytkeä auto lataukseen.
Koeajon aikana kulutus vaihteli ajotavasta riippuen noin kolmesta runsaaseen kuuteen litraan. Parhaaseen tulokseen yltäminen vaatii auton ominaisuuksien tarkkaa opiskelua esimerkiksi kulloiseenkin ajosuoritteeseen taloudellisimman ajotilan valinnan vinkkelistä. Myös esilämmitys on suoraan ajoakun lataustasoon ja sitä kautta kulutukseen vaikuttava tekijä.
Opiskelun ja kokeilujen jälkeen tulokset myös näkyvät, jos parasta mahdollista taloudellisuutta haluaa tavoitella.
Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic A Business EQ Power
Moottori
R4, turbo, 1991 cm3, 155 kW (211 hv) 5500 r/min, 350 Nm/1300–4000 r/min
Sähkömoottori
90 kW (122 hv), 440 Nm
Hybridijärjestelmä
700 Nm (rajoitettu)
Suorituskyky
0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 230 km/h (sähköllä 130 km/h)
Kulutus
2,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
53 g/km
Toimintamatka sähköllä
41 km
Ajoakku
13,5 kWh
Voimansiirto
A9, neliveto
Mitat
p. 4658, l. 1890, k. 1644 mm, akseliväli 2873 mm, omamassa 2030 kg, kantavuus 585 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 395–1445 l, tankki 50 l
Hinta
59 390 euroa, koeajoauto 75 415 euroa (2020)
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Mc-äänirasia sisäisellä stepup-muuntajalla
Phono-aste stepup-muuntajalla
Brinkmannin suoraveto juhlii
Täysin analoginen
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Koaksiaali sateessa
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI