Mercedes-Benz Sprinterissä hyödytään tehokkaista ledivaloista.
Juha Peltonen
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
7-metrinen Sprinter-jätti on kokoisekseen odottamattoman ketterä.
Mercedes-Benz Sprinter on ollut markkinoilla jo 25 vuotta, ja juhlan kunniaksi lanseerattiin komea erikoismallisto. Testiyksilö oli varustettu rajoitettuna eränä saatavalla juhlapaketilla, jonka keskeisintä antia ovat nahkakehäinen ohjauspyörä, lasinpyyhkimen sadetunnistin sekä erinomaisin ohjausviivoin varustettu peruutuskamera.
Viimeksi mainittu on lähes 7-metrisessä Mercedes-Benz Sprinterissä kultaakin arvokkaampi varuste.
Pitkä ja korkea Mercedes-Benz Sprinter on lähes 7-metrisenä jyhkeä ilmestys.
Juha Peltonen
Koeajoautossa oli mekaaninen sivuliukuovi. Oviaukkojen yllä on perinteiset valopolttimot – ledisisävalot saa Load-paketin yhteydessä. Liukuoven askelmassa oleva lavan tuki vakauttaa oven alueella olevaa kuormaa, ja se on tarpeellinen etenkin eurolavoja ja verkkolaatikoita kuljetettaessa.
Juha Peltonen
Lisäksi pakettiin kuuluvat 17-tuumaiset alumiinivanteet sekä tehokkaat lediajovalot, ja takavaloissakin sovelletaan osittaista leditekniikkaa. Paketti silataan vielä erinomaisella kuljettajan mukavuusistuimella, kaukovaloavustimella ja mustalla keinonahkaverhoilulla.
Paketista perittävä 3 150 euron lisähinta vaikuttaa asialliselta.
Uusi vääntödiesel
Testi-Sprinterin konetilasta löytyy uusi moottori – tai itse asiassa se on aiemmin tuttu Mercedes-Benzin henkilöautopuolelta. Kyseinen 125 kilowatin (170 hv) tehoinen OM654-turbodiesel ilmestyy eri Mercedes-Benz Sprinter -versioihin porrastetulla aikataululla.
Siinä, missä automaattivaihteisen maksimivääntö on 400 Nm/1 700–2 400 r/min, eroaa 6-portainen manuaali hiuksenhienosti lukemin 380 Nm/1 600–2 400 r/min. Dieselin jatkeeksi ideoitiin juoheasti vaihtava 9-nopeuksinen automaattivaihteisto, ja koeajoyksilö on takavetoinen.
Kuormaus sujuu kätevästi takapariovien kautta. Tavaratilalla on pituutta 4,3 metriä.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Tämän selkeämpiä analogisia näyttöjä saa hakea.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Tuotannon aloitusvaiheen muiden OM654-teholuokkien mainitaan olevan 84 ja 110 kilowattia. Suoraruiskutuksella toteutettu OM654 (ruiskutuspaine 2 050 baria) tulee etu- ja nelivetomalleihin tuonnempana.
Koneessa on muun muassa 8-reikäiset pietsoinjektorit ja Nanoslide-pinnoitteella päällystetyt sylinterien liukupinnat.
Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 8,6 l/100 km.
Viisas sivutuuliavustin
Pitkä akseliväli merkitsee Mercedes-Benz Sprinterille normaaliajossa todella rauhallisia ajo-ominaisuuksia, joten tällä pakettiautolla todella kelpaa taittaa pitkää matkaa.
Nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa pitävän ajo-otteen ja ohjauksen keskialuetuntuma on 80 km/h alueella sangen hyvä – tosin siihen kaipaa vielä hienoista tarkennusta.
Juhlapakettiin sisältyvän kuljettajan istuimen sivuttaistuki ”riittäisi Nürburgringin Nordschleifelle”…
Juha Peltonen
9-nopeuksisen automaattivaihteiston valitsin sijaitsee tilaa säästävästi viiksessä.
Juha Peltonen
Dieselin melutaso pysyttelee kohtuullisena. Maantieajossa todella keskeinen ominaisuus on noin 80 km/h:n nopeudesta alkaen toimiva sivutuuliavustin, jota ei pysty pitkässä ja korkeassa pakettiautossa kytkemään pois toiminnasta.
Ajurin superistuin
Kuljettajaa ilahduttaa poikkeuksellisen tasokas istuin, joka on varustettu selkänojan säädön ohella etureunan kallistuksella ja vieläpä mekaanisella reisituen säädöllä. Uskomattominta on kuitenkin lähes GT-tasoinen sivuttaistuki!
Tällä tuolilla ei ole pelkoa ristiselän väsymisestä. GT-istuin on pakettiautoissa ääriharvinaista herkkua, ja sivuttaistuki kelpaisi leikillisesti sanoen ”vaikka Nordschleifelle” – ainakin melkein.
Kuljettajan istuimen oikea kyynärtuki on sen verran kapea, että kyynärpää lipsahtaa helposti. Juhlapaketin keinonahkaistuimet on työkäytössä helppo pitää puhtaana, ja ohjaamon viileydestä huolehtii automaatti-ilmastointi.
Erittäin selkeiden analogisten päämittarien välissä on ajotietokoneen näyttöruutu, jonka toimintoja voidaan valita ohjauspyörän liipaisimesta. Kosketusnäyttö on vain 7-tuumainen, mutta se tuo MBUX-multimediajärjestelmän myös Mercedes-Benz Sprinter -maailmaan.
Myös Mercedes-Benz Sprinterissä on nyt MBUX-multimediajärjestelmä. Kosketusnäyttö on 7-tuumainen.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Avosäilytyslokeroita tarvitaan pakettiautossa aina, ja niitä myös löytyy. Älypuhelimen langaton lataus luonnistuu ylälokerossa, mutta hansikaslokeron puuttuessa paksua käyttöohjekirjaa pitää säilyttää ovikotelossa.
Mukitelineitä löytyy fiksusti kolme, joskin ne on ”jemmattu” kojelaudan päälle – kahvimukia joutuu pitkäkätinenkin kurottelemaan.
Mahtava tavaratila
Jättimäiseen, korkeaan tavaratilaan on helppo kuormata tavaraa takapariovista tai oikeasta sivuovesta. Tavaratilan lattiassa on kymmenen kuormankiinnityslenkkiä. Tavaratilassa on vain kaksi kattovaloa, joista toinen on takaoven ja toinen sivuoven yläpuolella – pimeällä saisi hehkulamppujen sijaan olla kirkkaat ledivalot.
Tavaratilan seinät on paneloitu kattavasti ja tilan pohjaa peittää kestävä, paksu kumipinnoite. Ohjaamon väliseinässä on ikkuna.
Mekaanisen liukuoven sulkeminen edellyttää voimaa. Oviaukon pystykädensijan ansiosta sivuovesta on helppo nousta tavaratilaan. Erittäin käytännöllistä tavaratilaa on 14 kuutiometriä – tarjolla olevan superkorkean version tila venyy 15 kuutiometriin.
Juha Peltonen
Mercedes-Benz Sprinter 317 CDI RWD-3,5 (2,84)/43K pitkä A3 A
Moottori
R4, turbo, 1950 cm3, 125 kW (170 hv), 400 Nm/1700–2400 r/min
Kulutus
7,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
264 g/km
Voimansiirto
A9, takaveto
Mitat
p. 6967, l. 2175, k. 2616 mm, akseliväli 4325 mm, kantavuus 1050 kg, kokonaismassa 3500 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 14,0 m3, tankki 71 l
Hinta
63 420 euroa, koeajoauto 76 051 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Neula puhtaaksi
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Daciin lisäominaisuuksia
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL