Mercedes-Benz Sprinterissä hyödytään tehokkaista ledivaloista.
Juha Peltonen
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
7-metrinen Sprinter-jätti on kokoisekseen odottamattoman ketterä.
Mercedes-Benz Sprinter on ollut markkinoilla jo 25 vuotta, ja juhlan kunniaksi lanseerattiin komea erikoismallisto. Testiyksilö oli varustettu rajoitettuna eränä saatavalla juhlapaketilla, jonka keskeisintä antia ovat nahkakehäinen ohjauspyörä, lasinpyyhkimen sadetunnistin sekä erinomaisin ohjausviivoin varustettu peruutuskamera.
Viimeksi mainittu on lähes 7-metrisessä Mercedes-Benz Sprinterissä kultaakin arvokkaampi varuste.
Pitkä ja korkea Mercedes-Benz Sprinter on lähes 7-metrisenä jyhkeä ilmestys.
Juha Peltonen
Koeajoautossa oli mekaaninen sivuliukuovi. Oviaukkojen yllä on perinteiset valopolttimot – ledisisävalot saa Load-paketin yhteydessä. Liukuoven askelmassa oleva lavan tuki vakauttaa oven alueella olevaa kuormaa, ja se on tarpeellinen etenkin eurolavoja ja verkkolaatikoita kuljetettaessa.
Juha Peltonen
Lisäksi pakettiin kuuluvat 17-tuumaiset alumiinivanteet sekä tehokkaat lediajovalot, ja takavaloissakin sovelletaan osittaista leditekniikkaa. Paketti silataan vielä erinomaisella kuljettajan mukavuusistuimella, kaukovaloavustimella ja mustalla keinonahkaverhoilulla.
Paketista perittävä 3 150 euron lisähinta vaikuttaa asialliselta.
Uusi vääntödiesel
Testi-Sprinterin konetilasta löytyy uusi moottori – tai itse asiassa se on aiemmin tuttu Mercedes-Benzin henkilöautopuolelta. Kyseinen 125 kilowatin (170 hv) tehoinen OM654-turbodiesel ilmestyy eri Mercedes-Benz Sprinter -versioihin porrastetulla aikataululla.
Siinä, missä automaattivaihteisen maksimivääntö on 400 Nm/1 700–2 400 r/min, eroaa 6-portainen manuaali hiuksenhienosti lukemin 380 Nm/1 600–2 400 r/min. Dieselin jatkeeksi ideoitiin juoheasti vaihtava 9-nopeuksinen automaattivaihteisto, ja koeajoyksilö on takavetoinen.
Kuormaus sujuu kätevästi takapariovien kautta. Tavaratilalla on pituutta 4,3 metriä.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Tämän selkeämpiä analogisia näyttöjä saa hakea.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Tuotannon aloitusvaiheen muiden OM654-teholuokkien mainitaan olevan 84 ja 110 kilowattia. Suoraruiskutuksella toteutettu OM654 (ruiskutuspaine 2 050 baria) tulee etu- ja nelivetomalleihin tuonnempana.
Koneessa on muun muassa 8-reikäiset pietsoinjektorit ja Nanoslide-pinnoitteella päällystetyt sylinterien liukupinnat.
Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 8,6 l/100 km.
Viisas sivutuuliavustin
Pitkä akseliväli merkitsee Mercedes-Benz Sprinterille normaaliajossa todella rauhallisia ajo-ominaisuuksia, joten tällä pakettiautolla todella kelpaa taittaa pitkää matkaa.
Nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa pitävän ajo-otteen ja ohjauksen keskialuetuntuma on 80 km/h alueella sangen hyvä – tosin siihen kaipaa vielä hienoista tarkennusta.
Juhlapakettiin sisältyvän kuljettajan istuimen sivuttaistuki ”riittäisi Nürburgringin Nordschleifelle”…
Juha Peltonen
9-nopeuksisen automaattivaihteiston valitsin sijaitsee tilaa säästävästi viiksessä.
Juha Peltonen
Dieselin melutaso pysyttelee kohtuullisena. Maantieajossa todella keskeinen ominaisuus on noin 80 km/h:n nopeudesta alkaen toimiva sivutuuliavustin, jota ei pysty pitkässä ja korkeassa pakettiautossa kytkemään pois toiminnasta.
Ajurin superistuin
Kuljettajaa ilahduttaa poikkeuksellisen tasokas istuin, joka on varustettu selkänojan säädön ohella etureunan kallistuksella ja vieläpä mekaanisella reisituen säädöllä. Uskomattominta on kuitenkin lähes GT-tasoinen sivuttaistuki!
Tällä tuolilla ei ole pelkoa ristiselän väsymisestä. GT-istuin on pakettiautoissa ääriharvinaista herkkua, ja sivuttaistuki kelpaisi leikillisesti sanoen ”vaikka Nordschleifelle” – ainakin melkein.
Kuljettajan istuimen oikea kyynärtuki on sen verran kapea, että kyynärpää lipsahtaa helposti. Juhlapaketin keinonahkaistuimet on työkäytössä helppo pitää puhtaana, ja ohjaamon viileydestä huolehtii automaatti-ilmastointi.
Erittäin selkeiden analogisten päämittarien välissä on ajotietokoneen näyttöruutu, jonka toimintoja voidaan valita ohjauspyörän liipaisimesta. Kosketusnäyttö on vain 7-tuumainen, mutta se tuo MBUX-multimediajärjestelmän myös Mercedes-Benz Sprinter -maailmaan.
Myös Mercedes-Benz Sprinterissä on nyt MBUX-multimediajärjestelmä. Kosketusnäyttö on 7-tuumainen.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Avosäilytyslokeroita tarvitaan pakettiautossa aina, ja niitä myös löytyy. Älypuhelimen langaton lataus luonnistuu ylälokerossa, mutta hansikaslokeron puuttuessa paksua käyttöohjekirjaa pitää säilyttää ovikotelossa.
Mukitelineitä löytyy fiksusti kolme, joskin ne on ”jemmattu” kojelaudan päälle – kahvimukia joutuu pitkäkätinenkin kurottelemaan.
Mahtava tavaratila
Jättimäiseen, korkeaan tavaratilaan on helppo kuormata tavaraa takapariovista tai oikeasta sivuovesta. Tavaratilan lattiassa on kymmenen kuormankiinnityslenkkiä. Tavaratilassa on vain kaksi kattovaloa, joista toinen on takaoven ja toinen sivuoven yläpuolella – pimeällä saisi hehkulamppujen sijaan olla kirkkaat ledivalot.
Tavaratilan seinät on paneloitu kattavasti ja tilan pohjaa peittää kestävä, paksu kumipinnoite. Ohjaamon väliseinässä on ikkuna.
Mekaanisen liukuoven sulkeminen edellyttää voimaa. Oviaukon pystykädensijan ansiosta sivuovesta on helppo nousta tavaratilaan. Erittäin käytännöllistä tavaratilaa on 14 kuutiometriä – tarjolla olevan superkorkean version tila venyy 15 kuutiometriin.
Juha Peltonen
Mercedes-Benz Sprinter 317 CDI RWD-3,5 (2,84)/43K pitkä A3 A
Moottori
R4, turbo, 1950 cm3, 125 kW (170 hv), 400 Nm/1700–2400 r/min
Kulutus
7,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
264 g/km
Voimansiirto
A9, takaveto
Mitat
p. 6967, l. 2175, k. 2616 mm, akseliväli 4325 mm, kantavuus 1050 kg, kokonaismassa 3500 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 14,0 m3, tankki 71 l
Hinta
63 420 euroa, koeajoauto 76 051 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Lisää fokusta treeniin
Uutta Yorkshiresta
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Neula puhtaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL