Mitsubishin nykyinen keulailme on nimeltään Dynamic Shield – vapaasti käännettynä dynaaminen kilpi tai suoja.

Mitsubishin nykyinen keulailme on nimeltään Dynamic Shield – vapaasti käännettynä dynaaminen kilpi tai suoja.

Koeajossa Mitsubishi Eclipse Cross: Räväkkä neliveto

Mitsubishin uusi Eclipse Cross kulkee rouheita polkujaan.

Auto Bild.Koeajot

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross kuu­luu nii­hin au­toi­hin, joi­den sy­vin ole­mus al­kaa avau­tua vas­ta use­am­man päi­vän tu­tus­tu­mi­sen jäl­keen. Ul­koi­ses­ti au­to saat­taa en­si­sil­mäyk­sel­lä näyt­tää vain yh­del­tä uu­del­ta kom­pak­til­ta cros­so­ve­ril­ta, jos­sa ka­ton ta­ka­o­san lin­ja las­keu­tuu hie­man ta­va­no­mais­ta jyr­kem­min koh­ti mo­ni­muo­tois­ta pe­rää.

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cros­sin pro­fii­lia pi­dem­pään tar­kas­tel­les­sa huo­mio kiin­nit­tyy kui­ten­kin etuo­vien si­vu­pei­lien ala­puo­lel­ta al­ka­vaan roh­ke­aan pok­kauk­seen, joka jat­kuu koh­ta au­ton pe­rää vyö­tä­rö­lin­ja­na ja kier­tyy ko­ko­naan sen ym­pä­ri.

Mitsubishi Eclipse Crossin kattolinja laskee voimakkaasti taaksepäin. Voimakkaasti muotoillut led-takavalot jakavat takaikkunan kahteen osaan.

Mitsubishi Eclipse Crossin kattolinja laskee voimakkaasti taaksepäin. Voimakkaasti muotoillut led-takavalot jakavat takaikkunan kahteen osaan.

Mitsubishi Eclipse Crossin kyljessä kulkee pokkaus, joka kiertää koko auton takaosan ympäri.

Mitsubishi Eclipse Crossin kyljessä kulkee pokkaus, joka kiertää koko auton takaosan ympäri.

Ta­ka­o­sa ja­kau­tuu si­ten kah­teen sel­ke­ään muo­toi­lul­li­seen ele­ment­tiin – ala- ja ylä­o­saan, jos­sa mat­kus­ta­mo on hie­man pe­ru­sau­toa kor­ke­am­mal­la.

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cros­sin pe­rän ala­o­san pyö­re­ät kaa­ret tuo­vat ereh­ty­mät­tö­mäs­ti mie­leen edes­men­neen Cit­roën C6:en muo­dot, ylä­o­sa on taas sa­man­tyyp­pi­nen To­yo­ta Priu­sin kah­tia ja­e­tun ta­ka­la­si­rat­kai­sun kans­sa.

Etuo­sas­sa roh­ke­aa lin­jaa edus­taa Mit­su­bis­hin ny­kyi­nen Dy­na­mic Shield -keu­lail­me, mikä tar­koit­taa kirk­kaa­na erot­tu­via, suu­ria muo­vik­ro­mie­le­ment­te­jä.

Rä­vä­kän roh­kea ko­ko­nai­suus vaa­tia hie­man to­tut­te­lua. Mut­ta jos Ec­lip­se Cros­sin muo­dot miel­lyt­tä­vät, Mit­su­bis­hin uu­tuus­mal­li tar­jo­aa sil­män­ruo­kaa pi­dem­mäl­lä­kin ai­ka­jän­teel­lä. Se on si­ten sel­ke­äs­ti de­sign­tuo­te.

Tut­tu ne­li­ve­to

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross tu­lee ole­maan mer­kit­tä­väs­sä ase­mas­sa Mit­su­bis­hin mal­lis­tos­sa, ja se avaa niin muo­toi­lul­li­ses­ti kuin suun­nit­te­lui­de­o­lo­gi­an­sa osal­ta eri­ä­vän si­vu­lin­jan uu­den ajan Mit­su­bis­heil­le.

Ohjaamo on jaettu kahteen kapeahkoksi muotoiltuun osioonsa, jonka jakaa korkea keskikonsoli. Tuulilasinäyttö on toteutettu ylös nousevalla levyllä.

Ohjaamo on jaettu kahteen kapeahkoksi muotoiltuun osioonsa, jonka jakaa korkea keskikonsoli. Tuulilasinäyttö on toteutettu ylös nousevalla levyllä.

Klassisen selkeään mittaristoon on lisätty keskelle digi-informaatiota.

Klassisen selkeään mittaristoon on lisätty keskelle digi-informaatiota.

Noin 4,4-met­ri­nen au­to si­joit­tuu Mit­su­bis­hin mal­lis­tos­sa ASX:n ja Out­lan­de­rin vä­li­maas­toon. Ec­lip­se Cross saa luon­nol­li­sik­si kil­pai­li­joik­seen ai­na­kin Peu­ge­ot 3008:n ja Seat Ate­can, mut­ta myös To­yo­ta CH-R:n ja tuo­reim­pa­na Škoda Ka­ro­qin.

Kil­pai­lu os­ta­jis­ta on täs­sä ryh­mäs­sä ko­vaa. Mit­su­bis­hin koh­dal­la yh­dek­si va­lin­tak­ri­tee­rik­si saat­taa muo­dos­tua ne­li­ve­to, vaik­ka tar­jol­la on myös etu­ve­to­ver­si­oi­ta.

Ne­li­ve­to on Mit­su­bis­hin muis­ta mal­leis­ta tut­tu S-AWC-jär­jes­tel­mä, joka sää­tää etu- ja taka-ak­se­lei­den vä­lis­tä ve­toa laa­jal­la skaa­lal­la. Va­li­tus­ta ajo­moo­dis­ta riip­pu­en ve­to­suh­de on ajo­ti­lan­tees­ta riip­pu­en 80:20–30:70.

Tämä omi­nai­suus on Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cros­sin vah­vin­ta osaa­mis­ta, on­han Mit­su­bis­hil­la yli 80 vuo­den ko­ke­mus ne­li­ve­don suun­nit­te­lus­ta ja to­teu­tuk­ses­ta. Kos­ka Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross on suh­teel­li­sen kor­kea, sii­nä on yli 18 sen­tin maa­va­ra. Nämä omi­nai­suu­det erot­ta­vat au­ton ai­na­kin osit­tain Peu­ge­ot 3008:sta ja To­yo­ta C-HR:stä.

Ben­sii­nil­lä al­kuun

Mit­su­bis­hi val­mis­taa Ec­lip­se Cros­sia kah­del­la moot­to­ri­vaih­to­eh­dol­la, mut­ta Suo­men tuon­ti­oh­jel­mas­sa on aluk­si vain uu­si tur­bo­ah­det­tu 1,5-lit­rai­nen MI­VEC-ben­sii­ni­moot­to­ri (163 hv/250 Nm).

Infotainmentin 7-tuumainen näyttö toimii tarvittaessa myös kosketusnäyttönä ja peruutuskamerana.

Infotainmentin 7-tuumainen näyttö toimii tarvittaessa myös kosketusnäyttönä ja peruutuskamerana.

Mal­li­va­li­koi­ma on sik­si täs­sä vai­hees­sa hie­man yk­si­oi­koi­nen, vaik­ka va­rus­te­lu­ta­so­ja on nel­jä: etu­ve­toi­sis­sa In­form, In­vi­te ja In­ten­se; ne­li­ve­toi­sis­sa In­vi­te, In­ten­se ja Ins­ty­le. Ne­li­ve­toi­ses­sa ko­ea­jos­sa oli toi­sek­si ylin In­ten­se-va­rus­te­lu­ta­so. Etu­ve­toi­sen läh­tö­hin­ta­ver­si­on saa ma­nu­aa­li­vaih­tei­se­na, mut­ta muu­ten vaih­teis­to­na on ai­na CVT-au­to­maat­ti.

Päi­vi­te­tyn 2,2-lit­rai­sen die­se­lin (150 hv/400 Nm) val­mis­tus al­kaa vas­ta syk­syl­lä, ei­kä maa­han­tuo­ja osaa täs­sä vai­hees­sa ker­toa vie­lä mi­tään var­maa sen ai­ka­tau­lus­ta tai yli­pää­tään saa­pu­mi­ses­ta Suo­men mark­ki­noil­le. Die­sel­mal­lis­sa on ai­na 8-por­tai­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to, jo­ten se kiin­nos­tai­si var­mas­ti osaa os­ta­ja­eh­dok­kai­ta.

Li­säk­si Mit­su­bis­hi on ker­to­nut, et­tä hyb­ri­di­ver­sio oli Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cros­sin suun­nit­te­lus­sa alun pe­rin yk­kös­si­jal­la, mut­ta se jä­tet­tiin lo­pul­ta pois kan­nat­ta­vuus­syis­tä. Hyb­ri­dil­le oli­si ol­lut var­mas­ti ky­syn­tää, ja Suo­mes­sa pie­nem­pi ku­lu­tus oli­si tar­koit­ta­nut myös pie­nem­pää au­to­ve­roa.

Ben­sii­ni­moot­to­ri­sen Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cros­sin pääs­töt ovat 151–159 g/km, mikä on esi­mer­kik­si mo­nien yri­tys­käyt­tä­jien nä­kö­kul­mas­ta lii­an pal­jon.

Tii­vis tun­nel­ma

Etu­ti­lat on suun­ni­tel­tu kor­ke­an ja le­ve­än kes­ki­tun­ne­lin ym­pä­ril­le, jo­ten etu­mat­kus­ta­jat saa­vat tyy­tyä mel­ko ka­pei­siin jal­ka­ti­loi­hin ja tii­vii­seen tun­nel­maan. Ec­lip­se Cros­sis­sa is­tu­taan ko­riin näh­den kor­ke­al­la, ja nä­ky­vyys ulos on hyvä.

Eni­ten jää­vät har­mit­ta­maan etuis­tuin­ten puut­teel­li­set sää­tö­mah­dol­li­suu­det: kul­jet­ta­jan is­tuin ei las­keu­du pit­kiä kul­jet­ta­jia aja­tel­len tar­peek­si alas. Edes­sä on vain tyy­dyt­tä­väs­ti jal­ka­ti­laa, ja esi­mer­kik­si ris­ti­se­län­tu­en sää­dön odot­tai­si saa­van ai­na­kin kul­jet­ta­jal­le.

Takaistuimien pituussäätövara on peräti 20 senttiä. Tilaa ei ole kuitenkaan erityisen paljon, vaikka takaistuin olisi taaimmassa asennossa.

Takaistuimien pituussäätövara on peräti 20 senttiä. Tilaa ei ole kuitenkaan erityisen paljon, vaikka takaistuin olisi taaimmassa asennossa.

Nyt kul­jet­ta­jan ja­lat jää­vät hel­pos­ti hie­man lii­an kouk­kuun, ja si­näl­lään miel­lyt­tä­vän va­rus­teen eli tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näy­tön sää­tö­va­ra lop­puu kes­ken. Pit­kä kul­jet­ta­ja ei eh­kä näe näy­tön in­for­maa­ti­o­ta lain­kaan, sil­lä se hei­jas­tuu sää­dös­tä huo­li­mat­ta näyt­tö­li­pas­sa lii­an ylös.

Ko­ea­jo­au­tos­sa ei ol­lut myös­kään etu­mat­kus­ta­jan is­tui­men kor­keus­sää­töä, mikä tun­tuu eri­koi­sel­ta täs­sä hin­ta­luo­kas­sa. In­fo­tain­ment-näyt­tö on on­nek­si nos­tet­tu ilah­dut­ta­vas­ti ko­je­lau­dan ylä­o­saan lä­hel­le luon­tais­ta nä­kö­kent­tää, mut­ta sa­mal­la sitä oli­si voi­nut myös kään­tää hie­man kul­jet­ta­jan suun­taan.

Kat­to­lin­ja las­keu­tuu ta­ka­na sen ver­ran jyr­käs­ti, et­tä pi­dem­mil­lä ta­ka­mat­kus­ta­jil­la pää hi­poo si­sä­ver­hoi­lua. Ta­kais­tuin liik­kuu pi­tuus­suun­nas­sa 20 sen­tin ver­ran, mut­ta myös ta­ka­na jal­ka­ti­lat jää­vät kes­kin­ker­tai­sel­le ta­sol­le. Po­si­tii­vi­nen omi­nai­suus on, et­tä ta­ka­sel­kä­no­jan kal­lis­tus­ta voi sää­tää.

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross on si­sä­ti­loil­taan vain kes­kin­ker­tai­nen tu­lo­kas. Ta­va­ra­ti­la on pie­neh­kö (341 lit­raa), mut­ta ta­kais­tuin­ta lii­kut­ta­mal­la ti­laa jär­jes­tyy li­sää rei­lut sata lit­raa – sil­loin to­sin ta­kais­tui­mel­la täy­tyy tin­kiä jal­ka­ti­lois­ta mer­kit­tä­väs­ti.

Rons­kit ajo-omi­nai­suu­det

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross ko­ea­jet­tiin tal­ven ko­vim­pien pak­kas­ten ai­ka­na, jo­ten saim­me käy­tän­nön ko­ke­muk­sia myös au­ton tal­vi­käyt­tö­o­mi­nai­suuk­sis­ta.

En­sim­mäi­nen huo­mio oli, et­tä au­ton oh­jaus pa­laut­taa pie­nem­mis­sä no­peuk­sis­sa eten­kin kyl­mä­nä huo­nos­ti – au­to jää sel­ke­äs­ti kaar­ta­maan, ja kul­jet­ta­jan pi­tää kor­ja­ta me­no­suun­ta it­se. Myös ren­kai­den ajo­suun­nas­ta toi­voi­si pa­rem­paa tun­tu­maa, nyt oh­jaus­tun­tu­ma on ko­ko­nai­suu­te­na hie­man tun­no­ton. Suu­rem­mis­sa no­peuk­sis­sa au­to huo­jah­te­lee me­no­suun­nas­sa jon­kin ver­ran, ja me­no­suun­taa täy­tyy hiu­kan kor­jail­la.

Ko­ea­jo­au­tos­sa oli 18-tuu­mai­set 225/55-pro­fii­lin nas­tat­to­mat No­ki­an Ren­kai­den SUV-tal­vi­ren­kaat, jois­sa on jäy­kät ara­mid-vah­vis­te­tut run­got. Osit­tain myös täs­tä syys­tä ren­gas­me­lu kas­voi moot­to­ri­tie­no­peuk­sis­sa sel­ke­äs­ti ha­vait­ta­vak­si, ja ko­vak­si sää­det­ty jou­si­tus muis­tut­ti it­ses­tään kai­kis­sa ta­val­li­sis­sa ajo-olo­suh­teis­sa.

Läm­mi­tet­tä­vät tuu­li­la­si ja oh­jaus­pyö­rä si­säl­ty­vät kah­teen ylim­pään va­rus­te­ta­soon, ja nii­den läm­mi­tys toi­mi ko­vis­sa pak­ka­sis­sa miel­lyt­tä­väl­lä te­hok­kuu­del­la.

341-litraisen tavaratila on laajennettavissa kahdessa erisuuressa osassa.

341-litraisen tavaratila on laajennettavissa kahdessa erisuuressa osassa.

Kun­nol­li­nen maa­va­ra, ne­li­ve­to ja rei­luin jous­to­va­roin to­teu­tet­tu jou­si­tus pal­jas­ta­vat Ec­lip­se Cros­sin to­del­li­sen luon­teen. Au­to on sitä enem­män omil­laan, mitä huo­nom­mak­si ja röyk­kyi­sem­mäk­si ajo­a­lus­ta muut­tuu. Pie­net töys­syt ei­vät oi­ke­as­taan tun­nu vie­lä mis­sään, ja au­to kul­kee ha­na­kas­ti hie­man rou­he­am­mas­sa­kin maas­tos­sa.

Jos Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cros­sia ha­lu­aa vie­dä lu­mi­ses­sa mai­se­mas­sa rai­lak­kaam­min eteen­päin, ajon­va­kau­tus leik­kaa te­ho­ja var­sin huo­mat­ta­vas­ti. Jos ajon­va­kau­tus on kyt­ket­ty pois pääl­tä, niin au­to pus­kee luis­tos­sa pit­kään, ja vas­ta ve­dät­tä­mi­nen mut­kan lop­pu­puo­lel­la saa sen keu­lan kään­ty­mään pa­rem­min koh­ti toi­vot­tua ajo­lin­jaa.

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross py­syy kui­ten­kin myös liuk­kaal­la hy­vin en­nal­ta-ar­vat­ta­vas­ti me­no­suun­nas­saan, ei­kä au­ton kori hei­lah­te­le mut­kis­sa mer­kit­tä­väs­ti.

Ja­noi­nen yh­dis­tel­mä

1,5-lit­rai­nen tur­bo­moot­to­ri tar­jo­aa ter­vet­tä voi­maa, mut­ta kiih­ty­vyys on sil­ti vain ta­va­no­mai­sel­la ta­sol­la. Vauh­ti­a­kin au­to tar­jo­aa, mut­ta se ei vain ole luon­teel­taan kaik­kein ri­pein­tä. CVT-au­to­maat­tiin on luo­tu kah­dek­san nä­en­näis­tä por­ras­ta, joi­ta kul­jet­ta­ja voi ha­lu­tes­saan käyt­tää oh­jaus­pyö­rän ta­kaa vaih­to­sii­vek­keis­tä.

Ko­ea­jon ai­ka­na au­tol­la ajet­tiin pää­o­sin eri­lais­ta mat­ka-ajoa eco-ajo­ti­las­sa, mut­ta mu­kaan mah­tui jon­kin ver­ran myös kau­pun­ki­a­joa. Tal­vi­a­jos­sa au­to ku­lut­ti kes­ki­mää­rin 8,9 l/100 km, jo­ten ta­lou­del­li­suus ei ole Ec­lip­se Cros­sin vah­vin omi­nai­suus.

Li­sä­va­rus­tee­na ol­lut mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din re­a­goi hy­vin her­käs­ti vie­reis­ten kais­to­jen ta­pah­tu­miin sil­loin­kin, kun sii­hen ei oli­si ol­lut tar­vet­ta, mikä ai­heut­ti ete­ne­mi­seen ajoit­tain pien­tä kul­mik­kuut­ta. Ta­val­li­ses­ti tämä va­rus­te seu­raa vain ylim­mäs­sä ne­li­ve­to­ver­si­on Ins­ty­le-va­rus­te­lus­sa. Li­säk­si mat­kus­ta­mi­sen mu­ka­vuut­ta li­sää osal­taan kos­ke­tus­näyt­tö, jo­hon on saa­ta­vil­la äly­pu­he­li­men in­teg­roi­mis­ta var­ten And­roid Au­to- ja Ap­p­le CarP­lay -pal­ve­lut.

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross val­mis­te­taan Ja­pa­nin Oka­za­kis­sa, ja sen au­to­ve­rol­li­set hin­nat al­ka­vat 28 490 eu­ros­ta.

Miel­lyt­tää

Ne­li­ve­to

Toi­mi­va ne­li­ve­to pää­see oi­keuk­siin­sa tal­ven liuk­kail­la ke­leil­lä. Kun­nol­li­nen maa­va­ra ja on­gel­ma­ton voi­ma­lin­ja te­ke­vät täs­tä au­tos­ta tal­ven tal­tut­ta­jan.

Är­syt­tää

Etuis­tuin­ten sää­döt

Ec­lip­se Cross tar­vit­si­si eh­dot­to­mas­ti pa­rem­mat si­sä­ti­lo­jen hyö­dyn­tä­mis­mah­dol­li­suu­det, ja en­sim­mäi­se­nä niis­tä tu­li­si kor­ja­ta puut­teel­li­set etuis­tuin­ten sää­döt.

Yl­lät­tää

Roh­kea de­sign

Kaik­kia Ec­lip­se Cros­sin muo­toi­lu ei var­mas­ti miel­ly­tä, mut­ta roh­keu­den puut­tees­ta au­toa ei sovi moit­tia. To­yo­ta on­nis­tui C-HR:än kans­sa, jo­ten mik­sei myös Mit­su­bis­hi.

Yh­teen­ve­to

Ec­lip­se Cross on Mit­su­bis­hin tu­lo­kas no­pe­as­ti kas­va­vaan coupéc­ros­so­ve­rei­den ker­hoon, ja se päät­tää une­li­aan hil­jai­suu­den kau­den ja­pa­ni­lai­sy­ri­tyk­sen tuo­tan­nos­sa. Kom­pak­til­la mal­lil­la on mah­dol­li­suu­ten­sa, mut­ta ti­lan­tar­jon­ta ja voi­man­läh­de­va­li­koi­ma kai­paa­vat pi­kais­ta pa­ran­nus­ta, jot­ta ko­ko­nai­suus oli­si ai­dos­ti kil­pai­lu­ky­kyi­nen. Ben­sii­ni­ver­sio on myös mel­ko ja­noi­nen, jo­ten hyb­ri­di oli­si ol­lut ter­ve­tul­lut uu­tuus.

(3,5 täh­teä)

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross 1.5 Mi­vec In­ten­se CVT 4WD

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1499 cm³,

120 kW (163 hv)/5500 r/min,

250 Nm/1800–4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,8 s, huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus

7,0 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

159 g/km

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4405, l. 1805, k. 1685 mm, ak­se­li­vä­li 2670 mm, oma­mas­sa 1625 kg, ta­va­ra­ti­la 341–448 l

Hin­ta

39 690 eu­roa (2018)

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU