Toiseen mallisukupolveen siirtynyt Nissan Leaf on edeltäjäänsä näyttävämpi ja suorituskykyisempi.

Toiseen mallisukupolveen siirtynyt Nissan Leaf on edeltäjäänsä näyttävämpi ja suorituskykyisempi.

Koeajossa Nissan Leaf: Edelläkävijän roolissa

Suomeen alkukeväällä 2018 saapuva täysin uusi Nissan Leaf on entistä kyvykkäämpi.

Auto Bild.Koeajot

Mo­nes­sa Eu­roo­pan suur­kau­pun­gis­sa ha­lu­taan ny­kyi­sin ri­pe­äs­ti eroon pai­kal­li­sis­ta pääs­töis­tä. Myös Suo­mes­sa au­to­ve­ro­tuk­sen pe­rus­teet ovat on­nek­si muut­tu­neet nii­den kah­dek­san vii­me vuo­den ai­ka­na, jon­ka ajan ny­ky­ai­kais­ten säh­kö­au­to­jen edel­lä­kä­vi­jä Nis­san Leaf on ol­lut mark­ki­noil­la.

Säh­kö­au­toa ei enää ro­ko­te­ta tun­tu­vas­ti, vaan sen hank­ki­mi­seen kan­nus­te­taan 2 000 eu­ron han­kin­ta­tu­el­la. Le­a­fin hin­nas­sa on suo­ma­lai­sia au­to­ve­roa kui­ten­kin vain noin 1 100–1 300 eu­roa. His­to­ri­al­li­set het­ket ovat kä­sil­lä, sil­lä au­to­ve­ro saa lu­van väis­tyä tu­le­vai­suu­den tiel­tä, kun han­kin­ta­tu­ki ylit­tää au­to­ve­ron mää­rän.

Perästä on karsittu edellismallin pyöreys, ja Leaf vaikuttaa nyt aiempaa sporttisemmalta.

Perästä on karsittu edellismallin pyöreys, ja Leaf vaikuttaa nyt aiempaa sporttisemmalta.

Uu­den Le­a­fin hin­nat ovat hie­man ai­em­paa alem­mat. Ja myös pääs­töt­tö­myy­del­le on las­ket­ta­va oma ar­von­sa, vaik­ka tämä seik­ka jä­te­tään usein huo­mi­ot­ta. Noin 80 pro­sent­tia Suo­mes­sa tuo­te­tus­ta säh­kös­tä on CO2-neut­raa­lia, ja sen osuus on kas­vus­sa.

Li­sää toi­min­ta­mat­kaa

Säh­kö­au­to­jen ak­ku­jen ka­pa­si­tee­tit ovat kas­va­neet vuo­sien saa­tos­sa, ja au­to­jen toi­min­ta­mat­kat ovat pi­den­ty­neet rei­lus­ti. Mut­ta joko akut ovat sil­lä ta­sol­la, et­tä säh­kö­au­tot al­ka­vat kiin­nos­taa myös suo­ma­lai­sia?

Le­a­fin vi­ral­li­nen NEDC-toi­min­ta­mat­ka on nyt 378 ki­lo­met­riä. Akus­ton ka­pa­si­teet­ti on 40 kWh, ja Le­a­fin toi­min­ta­mat­ka on enem­män kuin kak­sin­ker­tais­tu­nut yh­den mal­li­su­ku­pol­ven ai­ka­na. Pa­ran­nus on to­del­la huo­mat­ta­va.

Leafin perusrakenne on entinen, ja esimerkiksi akseliväli on säilynyt muuttumattomana.

Leafin perusrakenne on entinen, ja esimerkiksi akseliväli on säilynyt muuttumattomana.

Jos ke­hi­tys jat­kuu sa­man­lai­se­na, niin vuon­na 2025 ta­val­li­sen­kin säh­kö­au­ton toi­min­ta­mat­ka on noin 750 ki­lo­met­riä. Se on sama vuo­si, jol­loin mo­net au­ton­val­mis­ta­jat us­ko­vat, et­tä säh­kö­au­tot ovat sa­man­hin­tai­sia kuin pe­rin­tei­set polt­to­moot­to­ri­au­tot.

Mut­ta mitä ta­pah­tuu Suo­men koh­ta­lai­sen kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa? Uu­si Leaf on en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to, joka on lä­pi­käy­nyt uu­den, pa­rem­min ar­kea vas­taa­van WLTP-tes­ti­syk­lin. Sen mu­kaan uu­del­la Le­a­fil­la pi­täi­si täys­la­tauk­sen jäl­keen tait­taa mat­kaa noin 270 ki­lo­met­riä.

En­tä to­del­li­suus? En­si­tes­tin pe­rus­teel­la voi to­de­ta, et­tä 270 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka ei ole uto­pi­aa. Kah­den raa­vaan mie­hen kuor­mal­la – il­man sen kum­mem­paa sääs­te­li­äi­syys­ta­voi­tet­ta ja ener­gi­aa ku­lut­ta­vaa il­mas­toin­tia käyt­tä­en – saa­vu­tet­tiin noin 250 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan.

Nokalta löytyvät latauspistokkeet ovat entistä käyttäjäystävällisemmässä kulmassa. Mutta sataako lumi avoinna olevaan luukkuun?

Nokalta löytyvät latauspistokkeet ovat entistä käyttäjäystävällisemmässä kulmassa. Mutta sataako lumi avoinna olevaan luukkuun?

Leafin moottori tuottaa nyt tehoa 150 hevosvoimaa.

Leafin moottori tuottaa nyt tehoa 150 hevosvoimaa.

Suu­rin osa suo­ma­lai­sis­ta ajaa päi­vit­täin al­le 50 ki­lo­met­riä työ­a­jo­ja, ja koko Eu­roo­pas­sa 90 pro­sent­tia kai­kis­ta au­toi­li­jois­ta ajaa päi­väs­sä al­le 80 ki­lo­met­riä. Ko­vil­la tal­vi­pak­ka­sil­la va­ki­o­va­rus­tei­sen läm­pö­pump­pu­läm­mit­ti­men pa­rik­si kan­nat­taa hank­kia polt­to­ai­ne­toi­mi­nen li­sä­läm­mi­tin. Eril­li­sen läm­mit­ti­men polt­to­ai­neek­si käy vaik­ka­pa suo­ma­lai­nen bi­o­die­sel, ei­kä säh­köä tar­vit­se tuh­la­ta läm­mit­tä­mi­seen vaan lii­ke-ener­gi­an tuot­ta­mi­seen, jo­hon säh­kö so­pii hy­vin.

En­tis­tä reip­paam­pi

Uu­si Leaf on edel­tä­jään­sä sel­ke­äs­ti suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi. Te­hoa mi­ta­taan nyt 150 he­vos­voi­maa, ja vään­tö­ä­kin on tar­jol­la 320 Nm. Kiih­ty­vyys on ri­vak­kaa.

Au­ton pe­rus­ra­ken­ne on käy­tän­nös­sä sama kuin en­nen – sekä hy­väs­sä et­tä pa­has­sa.

Mat­kus­ta­mon ti­lat ovat en­nal­laan. Pi­dem­män kul­jet­ta­jan on vai­kea löy­tää miel­lyt­tä­vä ajo­a­sen­to, sil­lä is­tui­men pi­tuus­sää­tö jää va­jaak­si ja pol­vet sen seu­rauk­se­na kouk­kuun. Oh­jaus­pyö­räs­sä ei ole etäi­syys­sää­töä. Is­tui­mis­sa ei ole myös­kään ris­ti­se­län­tu­en­sää­töä, ei­kä etu­mat­kus­ta­jan puo­lel­la ole kor­keus­sää­töä.

Pitkän kuljettajan voi olla vaikea löytää hyvä ajoasento, ja ohjauspyörä jää helposti ikään kuin lepäämään polvien päälle.

Pitkän kuljettajan voi olla vaikea löytää hyvä ajoasento, ja ohjauspyörä jää helposti ikään kuin lepäämään polvien päälle.

7-tuumainen kosketusnäyttö ei edusta aivan alan viimeisintä eturintamaa.

7-tuumainen kosketusnäyttö ei edusta aivan alan viimeisintä eturintamaa.

Taakse voi huoletta istuttaa myös aikuisia, vaikka etuistuimet olisivat taaimmassa asennossaan.

Taakse voi huoletta istuttaa myös aikuisia, vaikka etuistuimet olisivat taaimmassa asennossaan.

Toi­saal­ta mat­kus­ta­mo on en­tis­tä­kin hil­jai­sem­pi, ja se tar­jo­aa ta­va­no­mai­sen per­he­au­ton ti­lat. Si­sä­ti­lo­jen laa­tuil­me täyt­tää odo­te­tut pe­rus­tar­peet. Mit­ta­ris­to koos­tuu pe­rin­tei­ses­tä vii­sa­ri­näy­tös­tä ja digi-in­for­maa­ti­os­ta.

Ta­va­ra­ti­la on kas­va­nut yli 400-lit­rai­sek­si. Useim­mat pis­tä­ne­vät kui­ten­kin eni­ten mer­kil­le au­ton ul­ko­nä­ön, joka on sel­ke­äs­ti ko­hen­tu­nut. Lii­at säh­kö­au­to­viit­teet on on­nek­si kar­sit­tu pois.

Uu­si Leaf on ajo-omi­nai­suuk­sil­taan lep­pois­ta fii­lis­tä ta­voit­te­le­va. Oh­jaus­tun­tu­ma on hie­man kei­no­te­koi­nen ja tah­mea, mut­ta kyl­lä sen kans­sa toi­meen tu­lee. Kaar­re­käyt­täy­ty­mi­nen on kun­nos­sa. Alus­ta ja jou­si­tus kan­ta­vat hy­vin kuor­mat­tu­na­kin ole­mat­ta lii­an ko­vat, mut­ta kuo­pis­sa Le­a­fin jou­si­tus on hie­man pin­ta­löy­sä. Kau­pun­ki­a­joa aja­tel­len kään­töym­py­rä on kes­kin­ker­tai­nen.

Etu­kä­teen pal­jon rum­mu­tet­tu e-Pe­dal -vauh­ti­pol­jin osoit­tau­tui hel­pok­si käyt­tää: kun pol­jin­pai­net­ta vä­hen­ne­tään, au­to jar­rut­taa sel­ke­äs­ti ja ener­gi­aa re­ge­ne­roi­tuu ta­kai­sin akus­toon. Sa­mal­la tar­ve käyt­tää jar­rua vä­he­nee.

En­tä la­taus?

Säh­kö­au­ton akun la­taus ja sii­hen tar­vit­ta­va ai­ka ovat rat­kai­se­vas­sa ase­mas­sa, kun teh­dään ver­tai­lua pe­rin­tei­seen tek­niik­kaan.

Le­a­fin voi la­da­ta hi­taas­ti, puo­li­no­pe­as­ti ja pi­ka­la­tauk­sel­la. Au­tos­sa on va­ki­o­na kiin­teä 6,6 kW:n la­tu­ri. Ko­ti­pis­to­ra­si­as­ta 8 A:n syöt­tö­te­hol­la la­taus kes­tää 21 tun­tia, mut­ta par­haim­mil­laan yl­le­tään tyh­jäs­tä täy­teen ak­kuun 32 A:n wal­l­box-la­tu­ril­la 7,5 tun­nis­sa. Ko­ti­la­tauk­sen etu­na on, et­tä mat­kaan voi ai­na läh­teä au­tol­la, jon­ka mat­kus­ta­mo on jääh­dy­tet­ty tai läm­mi­tet­ty ha­lut­tuun läm­pö­ti­laan.

Pi­dem­mil­lä mat­koil­la Cha­De­Mo-pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la 80 pro­sen­tin va­raus saa­vu­te­taan 40–60 mi­nuu­tis­sa.

Riit­tää­kö säh­kö?

Säh­kö­au­toi­lus­ta pu­hut­ta­es­sa esi­te­tään usein ai­heel­li­nen ky­sy­mys, on­ko Suo­men säh­kön­tuo­tan­to val­mis mit­ta­vaan säh­kö­au­toi­lun li­sään­ty­mi­seen.

Huo­li ener­gi­an riit­tä­mi­ses­tä on tur­ha. Jos kaik­ki Suo­men lii­ken­tees­sä ole­vat hen­ki­lö­au­tot muu­tet­tai­siin nyt ker­ral­la säh­kö­au­toik­si, niin säh­kö­e­ner­gi­an ku­lu­tus kas­vai­si noin kym­me­nen pro­sent­tia. Näin ol­len 250 000 säh­kö­au­toa kas­vat­tai­si säh­kö­e­ner­gi­an ku­lu­tus­ta vain noin yh­den pro­sen­tin ver­ran.

Te­hon tar­ve on eri asia. Jos säh­kö­au­tot la­da­taan älyk­kääs­ti (esi­mer­kik­si yöl­lä ja vii­kon­lop­pui­na, kun säh­kön­ku­lu­tus on al­hai­sem­paa), niin uu­sia tuo­tan­to­lai­tok­sia ei tar­vi­ta. Kan­ta­verk­ko­yh­tiö Fing­ri­din mu­kaan kan­ta­verk­ko kes­tää hy­vin säh­kö­au­tot.

Pai­kal­li­sis­sa ja­ke­lu­ver­kois­sa voi tul­la tiet­tyi­hin paik­koi­hin pul­lon­kau­lo­ja, mut­ta nii­hin voi­daan vai­kut­taa älyk­kääl­lä la­tauk­sel­la. Li­säk­si ja­ke­lu­verk­ko­yh­ti­öt te­ke­vät par­hail­laan verk­ko­jen laa­ja­mit­tais­ta sa­nee­raus­ta, ja sa­mal­la on hyvä het­ki va­rau­tua mm. säh­kö­au­toi­hin ja ha­jau­te­tun tuo­tan­non yleis­ty­mi­seen.

Mis­sä la­da­ta?

Säh­kö­au­ton käyt­tö ei ole jär­ke­vää, el­lei myös tien pääl­lä ole mah­dol­lis­ta la­da­ta au­toa luon­te­vas­ti. On­nek­si la­tau­sa­se­mien mää­rä kas­vaa jat­ku­vas­ti.

Tam­mi­kuus­sa 2018 Suo­mes­sa oli 530 tes­tat­tua jul­kis­ta la­taus­paik­kaa. Näis­sä pai­kois­sa oli la­taus­pis­tei­tä seu­raa­vas­ti: Type2-liit­ti­mil­lä va­rus­tet­tu­ja 11–22 kW:n te­hoi­sia 1 031 kpl, 16 A:n (11 kW) vaih­to­vir­ta­liit­ti­miä 25 kpl, Cha­De­MO-stan­dar­dil­la va­rus­tet­tu­ja pi­ka­la­taus­paik­ko­ja 97 kpl, eu­roop­pa­lai­sel­la CCS-stan­dar­dil­la va­rus­tet­tu­ja pi­ka­la­taus­paik­ko­ja 87 kpl ja Tes­lan Su­perC­har­ger-la­taus­paik­ko­ja 38 kpl. Li­säk­si Suo­mes­sa on vie­lä muu­ta­mia kym­me­niä la­taus­paik­ko­ja, joi­ta ei ole vie­lä tes­tat­tu tai var­men­net­tu.

For­tum on yh­teis­työs­sä OP-Ryh­män kans­sa laa­jen­ta­nut la­taus­ver­kos­toa lä­hes 50 eri paik­ka­kun­nal­le Osuus­pan­kin kont­to­rei­den yh­tey­teen. Ke­vään mit­taan on tu­los­sa use­am­pia kym­me­niä paik­ka­kun­tia li­sää. Osuus­pank­kien yh­tey­teen asen­net­ta­vat la­taus­pis­teet ovat ns. kes­ki­no­pei­ta la­taus­pis­tei­tä (22 kW).

Miel­lyt­tää

Toi­min­ta­mat­ka

270 ki­lo­met­rin to­tuu­den­mu­kai­sem­pi WLTP-toi­min­ta­mat­ka on hyvä pa­ran­nus. Tämä taso al­kaa hil­jal­leen riit­tää yhä use­am­mal­le ar­jen ajoi­hin myös ajoit­tain kyl­mäs­sä Suo­mes­sa.

Är­syt­tää

Pe­rus­ra­ken­ne

Leaf uu­dis­tui mer­kit­tä­väs­ti, mut­ta sen pe­rus­ra­ken­ne on käy­tän­nös­sä en­ti­sen­lai­nen – sekä hy­väs­sä et­tä pa­has­sa.

Yl­lät­tää

Hin­noit­te­lu

Le­a­fin akus­to ka­pa­si­teet­ti on kas­va­nut huo­mat­ta­vas­ti, mut­ta au­ton hin­ta pi­kem­min­kin las­kee. Täs­sä aut­taa myös mal­til­li­nen au­to­ve­rop­ro­sent­ti.

Yh­teen­ve­to

Uu­si Leaf ot­taa ison harp­pauk­sen eteen­päin säh­kö­au­to­jen yleis­ty­mi­ses­sä – sitä on ti­lat­tu en­nak­koon Poh­jois­mai­hin yli 6 000 kap­pa­let­ta.

(4 täh­teä)

Nis­san Leaf 40 kWh Tek­na

Säh­kö­moot­to­ri

110 kW (150 hv)/3920–10000 r/min, 320 Nm/0–3920 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,9 s, huip­pu­no­peus 144 km/h

Ku­lu­tus

14,8 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Ak­ku

Li­tium-io­ni, 40 kWh

Mi­tat

p. 4490, l. 1790, k. 1540 mm, ak­se­li­vä­li 2700 mm, oma­mas­sa 1580 kg, ta­va­ra­ti­la 405 l

Hin­ta

41 460 eu­roa (2018)

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN