Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa

Toiseen mallisukupolveen siirtynyt Nissan Leaf on edeltäjäänsä näyttävämpi ja suorituskykyisempi.

Toiseen mallisukupolveen siirtynyt Nissan Leaf on edeltäjäänsä näyttävämpi ja suorituskykyisempi.

Koeajossa Nissan Leaf: Edelläkävijän roolissa

Suomeen alkukeväällä 2018 saapuva täysin uusi Nissan Leaf on entistä kyvykkäämpi.

Auto Bild.Koeajot
8.5.2019

Mo­nes­sa Eu­roo­pan suur­kau­pun­gis­sa ha­lu­taan ny­kyi­sin ri­pe­äs­ti eroon pai­kal­li­sis­ta pääs­töis­tä. Myös Suo­mes­sa au­to­ve­ro­tuk­sen pe­rus­teet ovat on­nek­si muut­tu­neet nii­den kah­dek­san vii­me vuo­den ai­ka­na, jon­ka ajan ny­ky­ai­kais­ten säh­kö­au­to­jen edel­lä­kä­vi­jä Nis­san Leaf on ol­lut mark­ki­noil­la.

Säh­kö­au­toa ei enää ro­ko­te­ta tun­tu­vas­ti, vaan sen hank­ki­mi­seen kan­nus­te­taan 2 000 eu­ron han­kin­ta­tu­el­la. Le­a­fin hin­nas­sa on suo­ma­lai­sia au­to­ve­roa kui­ten­kin vain noin 1 100–1 300 eu­roa. His­to­ri­al­li­set het­ket ovat kä­sil­lä, sil­lä au­to­ve­ro saa lu­van väis­tyä tu­le­vai­suu­den tiel­tä, kun han­kin­ta­tu­ki ylit­tää au­to­ve­ron mää­rän.

Perästä on karsittu edellismallin pyöreys, ja Leaf vaikuttaa nyt aiempaa sporttisemmalta.

Perästä on karsittu edellismallin pyöreys, ja Leaf vaikuttaa nyt aiempaa sporttisemmalta.

Uu­den Le­a­fin hin­nat ovat hie­man ai­em­paa alem­mat. Ja myös pääs­töt­tö­myy­del­le on las­ket­ta­va oma ar­von­sa, vaik­ka tämä seik­ka jä­te­tään usein huo­mi­ot­ta. Noin 80 pro­sent­tia Suo­mes­sa tuo­te­tus­ta säh­kös­tä on CO2-neut­raa­lia, ja sen osuus on kas­vus­sa.

Li­sää toi­min­ta­mat­kaa

Säh­kö­au­to­jen ak­ku­jen ka­pa­si­tee­tit ovat kas­va­neet vuo­sien saa­tos­sa, ja au­to­jen toi­min­ta­mat­kat ovat pi­den­ty­neet rei­lus­ti. Mut­ta joko akut ovat sil­lä ta­sol­la, et­tä säh­kö­au­tot al­ka­vat kiin­nos­taa myös suo­ma­lai­sia?

Le­a­fin vi­ral­li­nen NEDC-toi­min­ta­mat­ka on nyt 378 ki­lo­met­riä. Akus­ton ka­pa­si­teet­ti on 40 kWh, ja Le­a­fin toi­min­ta­mat­ka on enem­män kuin kak­sin­ker­tais­tu­nut yh­den mal­li­su­ku­pol­ven ai­ka­na. Pa­ran­nus on to­del­la huo­mat­ta­va.

Leafin perusrakenne on entinen, ja esimerkiksi akseliväli on säilynyt muuttumattomana.

Leafin perusrakenne on entinen, ja esimerkiksi akseliväli on säilynyt muuttumattomana.

Jos ke­hi­tys jat­kuu sa­man­lai­se­na, niin vuon­na 2025 ta­val­li­sen­kin säh­kö­au­ton toi­min­ta­mat­ka on noin 750 ki­lo­met­riä. Se on sama vuo­si, jol­loin mo­net au­ton­val­mis­ta­jat us­ko­vat, et­tä säh­kö­au­tot ovat sa­man­hin­tai­sia kuin pe­rin­tei­set polt­to­moot­to­ri­au­tot.

Mut­ta mitä ta­pah­tuu Suo­men koh­ta­lai­sen kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa? Uu­si Leaf on en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to, joka on lä­pi­käy­nyt uu­den, pa­rem­min ar­kea vas­taa­van WLTP-tes­ti­syk­lin. Sen mu­kaan uu­del­la Le­a­fil­la pi­täi­si täys­la­tauk­sen jäl­keen tait­taa mat­kaa noin 270 ki­lo­met­riä.

En­tä to­del­li­suus? En­si­tes­tin pe­rus­teel­la voi to­de­ta, et­tä 270 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka ei ole uto­pi­aa. Kah­den raa­vaan mie­hen kuor­mal­la – il­man sen kum­mem­paa sääs­te­li­äi­syys­ta­voi­tet­ta ja ener­gi­aa ku­lut­ta­vaa il­mas­toin­tia käyt­tä­en – saa­vu­tet­tiin noin 250 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan.

Nokalta löytyvät latauspistokkeet ovat entistä käyttäjäystävällisemmässä kulmassa. Mutta sataako lumi avoinna olevaan luukkuun?

Nokalta löytyvät latauspistokkeet ovat entistä käyttäjäystävällisemmässä kulmassa. Mutta sataako lumi avoinna olevaan luukkuun?

Leafin moottori tuottaa nyt tehoa 150 hevosvoimaa.

Leafin moottori tuottaa nyt tehoa 150 hevosvoimaa.

Suu­rin osa suo­ma­lai­sis­ta ajaa päi­vit­täin al­le 50 ki­lo­met­riä työ­a­jo­ja, ja koko Eu­roo­pas­sa 90 pro­sent­tia kai­kis­ta au­toi­li­jois­ta ajaa päi­väs­sä al­le 80 ki­lo­met­riä. Ko­vil­la tal­vi­pak­ka­sil­la va­ki­o­va­rus­tei­sen läm­pö­pump­pu­läm­mit­ti­men pa­rik­si kan­nat­taa hank­kia polt­to­ai­ne­toi­mi­nen li­sä­läm­mi­tin. Eril­li­sen läm­mit­ti­men polt­to­ai­neek­si käy vaik­ka­pa suo­ma­lai­nen bi­o­die­sel, ei­kä säh­köä tar­vit­se tuh­la­ta läm­mit­tä­mi­seen vaan lii­ke-ener­gi­an tuot­ta­mi­seen, jo­hon säh­kö so­pii hy­vin.

En­tis­tä reip­paam­pi

Uu­si Leaf on edel­tä­jään­sä sel­ke­äs­ti suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi. Te­hoa mi­ta­taan nyt 150 he­vos­voi­maa, ja vään­tö­ä­kin on tar­jol­la 320 Nm. Kiih­ty­vyys on ri­vak­kaa.

Au­ton pe­rus­ra­ken­ne on käy­tän­nös­sä sama kuin en­nen – sekä hy­väs­sä et­tä pa­has­sa.

Mat­kus­ta­mon ti­lat ovat en­nal­laan. Pi­dem­män kul­jet­ta­jan on vai­kea löy­tää miel­lyt­tä­vä ajo­a­sen­to, sil­lä is­tui­men pi­tuus­sää­tö jää va­jaak­si ja pol­vet sen seu­rauk­se­na kouk­kuun. Oh­jaus­pyö­räs­sä ei ole etäi­syys­sää­töä. Is­tui­mis­sa ei ole myös­kään ris­ti­se­län­tu­en­sää­töä, ei­kä etu­mat­kus­ta­jan puo­lel­la ole kor­keus­sää­töä.

Pitkän kuljettajan voi olla vaikea löytää hyvä ajoasento, ja ohjauspyörä jää helposti ikään kuin lepäämään polvien päälle.

Pitkän kuljettajan voi olla vaikea löytää hyvä ajoasento, ja ohjauspyörä jää helposti ikään kuin lepäämään polvien päälle.

7-tuumainen kosketusnäyttö ei edusta aivan alan viimeisintä eturintamaa.

7-tuumainen kosketusnäyttö ei edusta aivan alan viimeisintä eturintamaa.

Taakse voi huoletta istuttaa myös aikuisia, vaikka etuistuimet olisivat taaimmassa asennossaan.

Taakse voi huoletta istuttaa myös aikuisia, vaikka etuistuimet olisivat taaimmassa asennossaan.

Toi­saal­ta mat­kus­ta­mo on en­tis­tä­kin hil­jai­sem­pi, ja se tar­jo­aa ta­va­no­mai­sen per­he­au­ton ti­lat. Si­sä­ti­lo­jen laa­tuil­me täyt­tää odo­te­tut pe­rus­tar­peet. Mit­ta­ris­to koos­tuu pe­rin­tei­ses­tä vii­sa­ri­näy­tös­tä ja digi-in­for­maa­ti­os­ta.

Ta­va­ra­ti­la on kas­va­nut yli 400-lit­rai­sek­si. Useim­mat pis­tä­ne­vät kui­ten­kin eni­ten mer­kil­le au­ton ul­ko­nä­ön, joka on sel­ke­äs­ti ko­hen­tu­nut. Lii­at säh­kö­au­to­viit­teet on on­nek­si kar­sit­tu pois.

Uu­si Leaf on ajo-omi­nai­suuk­sil­taan lep­pois­ta fii­lis­tä ta­voit­te­le­va. Oh­jaus­tun­tu­ma on hie­man kei­no­te­koi­nen ja tah­mea, mut­ta kyl­lä sen kans­sa toi­meen tu­lee. Kaar­re­käyt­täy­ty­mi­nen on kun­nos­sa. Alus­ta ja jou­si­tus kan­ta­vat hy­vin kuor­mat­tu­na­kin ole­mat­ta lii­an ko­vat, mut­ta kuo­pis­sa Le­a­fin jou­si­tus on hie­man pin­ta­löy­sä. Kau­pun­ki­a­joa aja­tel­len kään­töym­py­rä on kes­kin­ker­tai­nen.

Etu­kä­teen pal­jon rum­mu­tet­tu e-Pe­dal -vauh­ti­pol­jin osoit­tau­tui hel­pok­si käyt­tää: kun pol­jin­pai­net­ta vä­hen­ne­tään, au­to jar­rut­taa sel­ke­äs­ti ja ener­gi­aa re­ge­ne­roi­tuu ta­kai­sin akus­toon. Sa­mal­la tar­ve käyt­tää jar­rua vä­he­nee.

En­tä la­taus?

Säh­kö­au­ton akun la­taus ja sii­hen tar­vit­ta­va ai­ka ovat rat­kai­se­vas­sa ase­mas­sa, kun teh­dään ver­tai­lua pe­rin­tei­seen tek­niik­kaan.

Le­a­fin voi la­da­ta hi­taas­ti, puo­li­no­pe­as­ti ja pi­ka­la­tauk­sel­la. Au­tos­sa on va­ki­o­na kiin­teä 6,6 kW:n la­tu­ri. Ko­ti­pis­to­ra­si­as­ta 8 A:n syöt­tö­te­hol­la la­taus kes­tää 21 tun­tia, mut­ta par­haim­mil­laan yl­le­tään tyh­jäs­tä täy­teen ak­kuun 32 A:n wal­l­box-la­tu­ril­la 7,5 tun­nis­sa. Ko­ti­la­tauk­sen etu­na on, et­tä mat­kaan voi ai­na läh­teä au­tol­la, jon­ka mat­kus­ta­mo on jääh­dy­tet­ty tai läm­mi­tet­ty ha­lut­tuun läm­pö­ti­laan.

Pi­dem­mil­lä mat­koil­la Cha­De­Mo-pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la 80 pro­sen­tin va­raus saa­vu­te­taan 40–60 mi­nuu­tis­sa.

Riit­tää­kö säh­kö?

Säh­kö­au­toi­lus­ta pu­hut­ta­es­sa esi­te­tään usein ai­heel­li­nen ky­sy­mys, on­ko Suo­men säh­kön­tuo­tan­to val­mis mit­ta­vaan säh­kö­au­toi­lun li­sään­ty­mi­seen.

Huo­li ener­gi­an riit­tä­mi­ses­tä on tur­ha. Jos kaik­ki Suo­men lii­ken­tees­sä ole­vat hen­ki­lö­au­tot muu­tet­tai­siin nyt ker­ral­la säh­kö­au­toik­si, niin säh­kö­e­ner­gi­an ku­lu­tus kas­vai­si noin kym­me­nen pro­sent­tia. Näin ol­len 250 000 säh­kö­au­toa kas­vat­tai­si säh­kö­e­ner­gi­an ku­lu­tus­ta vain noin yh­den pro­sen­tin ver­ran.

Te­hon tar­ve on eri asia. Jos säh­kö­au­tot la­da­taan älyk­kääs­ti (esi­mer­kik­si yöl­lä ja vii­kon­lop­pui­na, kun säh­kön­ku­lu­tus on al­hai­sem­paa), niin uu­sia tuo­tan­to­lai­tok­sia ei tar­vi­ta. Kan­ta­verk­ko­yh­tiö Fing­ri­din mu­kaan kan­ta­verk­ko kes­tää hy­vin säh­kö­au­tot.

Pai­kal­li­sis­sa ja­ke­lu­ver­kois­sa voi tul­la tiet­tyi­hin paik­koi­hin pul­lon­kau­lo­ja, mut­ta nii­hin voi­daan vai­kut­taa älyk­kääl­lä la­tauk­sel­la. Li­säk­si ja­ke­lu­verk­ko­yh­ti­öt te­ke­vät par­hail­laan verk­ko­jen laa­ja­mit­tais­ta sa­nee­raus­ta, ja sa­mal­la on hyvä het­ki va­rau­tua mm. säh­kö­au­toi­hin ja ha­jau­te­tun tuo­tan­non yleis­ty­mi­seen.

Mis­sä la­da­ta?

Säh­kö­au­ton käyt­tö ei ole jär­ke­vää, el­lei myös tien pääl­lä ole mah­dol­lis­ta la­da­ta au­toa luon­te­vas­ti. On­nek­si la­tau­sa­se­mien mää­rä kas­vaa jat­ku­vas­ti.

Tam­mi­kuus­sa 2018 Suo­mes­sa oli 530 tes­tat­tua jul­kis­ta la­taus­paik­kaa. Näis­sä pai­kois­sa oli la­taus­pis­tei­tä seu­raa­vas­ti: Type2-liit­ti­mil­lä va­rus­tet­tu­ja 11–22 kW:n te­hoi­sia 1 031 kpl, 16 A:n (11 kW) vaih­to­vir­ta­liit­ti­miä 25 kpl, Cha­De­MO-stan­dar­dil­la va­rus­tet­tu­ja pi­ka­la­taus­paik­ko­ja 97 kpl, eu­roop­pa­lai­sel­la CCS-stan­dar­dil­la va­rus­tet­tu­ja pi­ka­la­taus­paik­ko­ja 87 kpl ja Tes­lan Su­perC­har­ger-la­taus­paik­ko­ja 38 kpl. Li­säk­si Suo­mes­sa on vie­lä muu­ta­mia kym­me­niä la­taus­paik­ko­ja, joi­ta ei ole vie­lä tes­tat­tu tai var­men­net­tu.

For­tum on yh­teis­työs­sä OP-Ryh­män kans­sa laa­jen­ta­nut la­taus­ver­kos­toa lä­hes 50 eri paik­ka­kun­nal­le Osuus­pan­kin kont­to­rei­den yh­tey­teen. Ke­vään mit­taan on tu­los­sa use­am­pia kym­me­niä paik­ka­kun­tia li­sää. Osuus­pank­kien yh­tey­teen asen­net­ta­vat la­taus­pis­teet ovat ns. kes­ki­no­pei­ta la­taus­pis­tei­tä (22 kW).

Miel­lyt­tää

Toi­min­ta­mat­ka

270 ki­lo­met­rin to­tuu­den­mu­kai­sem­pi WLTP-toi­min­ta­mat­ka on hyvä pa­ran­nus. Tämä taso al­kaa hil­jal­leen riit­tää yhä use­am­mal­le ar­jen ajoi­hin myös ajoit­tain kyl­mäs­sä Suo­mes­sa.

Är­syt­tää

Pe­rus­ra­ken­ne

Leaf uu­dis­tui mer­kit­tä­väs­ti, mut­ta sen pe­rus­ra­ken­ne on käy­tän­nös­sä en­ti­sen­lai­nen – sekä hy­väs­sä et­tä pa­has­sa.

Yl­lät­tää

Hin­noit­te­lu

Le­a­fin akus­to ka­pa­si­teet­ti on kas­va­nut huo­mat­ta­vas­ti, mut­ta au­ton hin­ta pi­kem­min­kin las­kee. Täs­sä aut­taa myös mal­til­li­nen au­to­ve­rop­ro­sent­ti.

Yh­teen­ve­to

Uu­si Leaf ot­taa ison harp­pauk­sen eteen­päin säh­kö­au­to­jen yleis­ty­mi­ses­sä – sitä on ti­lat­tu en­nak­koon Poh­jois­mai­hin yli 6 000 kap­pa­let­ta.

(4 täh­teä)

Nis­san Leaf 40 kWh Tek­na

Säh­kö­moot­to­ri

110 kW (150 hv)/3920–10000 r/min, 320 Nm/0–3920 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,9 s, huip­pu­no­peus 144 km/h

Ku­lu­tus

14,8 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Ak­ku

Li­tium-io­ni, 40 kWh

Mi­tat

p. 4490, l. 1790, k. 1540 mm, ak­se­li­vä­li 2700 mm, oma­mas­sa 1580 kg, ta­va­ra­ti­la 405 l

Hin­ta

41 460 eu­roa (2018)

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]

Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]

Fabian Kircbauer

BMW 4-sarjan Coupé: Uudistuu läpikotaisin

Auto Bild.Uutiset
3.6.2020
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]

Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]

Fabian Kircbauer

BMW 4-sarjan Coupé: Uudistuu läpikotaisin

Auto Bild.Uutiset
3.6.2020
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.

Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.

Juha Peltonen

Suzuki: Valikoima kasvaa ja koko mallisto siirtyy hybridiaikaan

Auto Bild.Uutiset
24.11.2020
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.

Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.

Juha Peltonen

Suzuki: Valikoima kasvaa ja koko mallisto siirtyy hybridiaikaan

Auto Bild.Uutiset
24.11.2020

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Auto Bild.Uutiset
29.12.2020

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Auto Bild.Uutiset
29.12.2020

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa

Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti

Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen

Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa

Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä

Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua

Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku

Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee

Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä

Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen

Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Ylellistä ja tarkkaa

Hifimaailma

JBL SA750 integroitu vahvistin 

Koti ja keittiö

Joulun upeat kukkijat: näin joulukukat kestävät pitkään

Hifimaailma

RIAA kuudessa osassa

Hifimaailma

CD on paras

Hifimaailma

Kuulokevahvistin putkilla Serbiasta

Hifimaailma

Valmistettu Australiassa ranskalaisella aksentilla 

Hifimaailma

Integroitu levysoitin

Hifimaailma

Hegelin ensimmäinen levysoi­ti­ne­si­vah­vistin

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Älä roiku takapuskurissa!

Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta

Ajonva­kau­tus­jär­jes­telmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta

Kaista-avustimien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien käyttö kasvussa

Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia

Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään

Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä

Auto haudattiin maan alle piiloon neuvos­to­jou­koilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!

UUTTA

BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa

Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti

Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen

Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa

Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä

Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

Älä roiku takapuskurissa!

Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta

Ajonva­kau­tus­jär­jes­telmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Ylellistä ja tarkkaa

Hifimaailma

JBL SA750 integroitu vahvistin 

Koti ja keittiö

Joulun upeat kukkijat: näin joulukukat kestävät pitkään

Hifimaailma

RIAA kuudessa osassa

Hifimaailma

CD on paras

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Täysin uuden Nissan Qashqain kuvat julkistetaan helmikuussa. Tässä vielä naamioituna.

Täysin uuden Nissan Qashqain kuvat julkistetaan helmikuussa. Tässä vielä naamioituna.

Nissan UK

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Kaupallinen yhteistyö

Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa

Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?

Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?

Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Volvon jälleen­myy­jä­ver­kosto: Vahvistuu uudella toimijalla

Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilö­koh­tai­sesta tarpeesta?

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

Älä roiku takapuskurissa!

Auto Bild.Uutiset
28.1.2016
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

Älä roiku takapuskurissa!

Auto Bild.Uutiset
28.1.2016

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Täysin uuden Nissan Qashqain kuvat julkistetaan helmikuussa. Tässä vielä naamioituna.

Täysin uuden Nissan Qashqain kuvat julkistetaan helmikuussa. Tässä vielä naamioituna.

Nissan UK

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Kaupallinen yhteistyö

Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa

Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?

Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?

Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Volvon jälleen­myy­jä­ver­kosto: Vahvistuu uudella toimijalla

Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilö­koh­tai­sesta tarpeesta?

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

Älä roiku takapuskurissa!

Auto Bild.Uutiset
28.1.2016
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

Älä roiku takapuskurissa!

Auto Bild.Uutiset
28.1.2016
Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.