Peugeot 308 SW:n GT-versiossa on tehokkaan tuntuiset LED- lähi- ja kaukovalot. Kaukovaloautomatiikka toimii esimerkillisesti.
Koeajossa Peugeot 308 SW GT: Vääntävä herkkupala
Uusi, vääntävä turbodiesel on ruudikas valinta farmariin. 308 SW GT:ssä uutta on myös 8-nopeuksinen automaattivaihteisto.
Peugeot 308:n konepellin alla oleva uusi 2,0-litrainen 177 hevosvoiman turbodiesel kuulostaa hyvältä ajatukselta 1 425-kiloisesta kompaktin kokoiseen farmariin.
GT-varustein kyseessä on todellinen herkkupala. Nautiskelua edesvaikuttaa ennen muuta murea 400 newtonmetrin vääntömomentti, joka saavutetaan heti 2 000 r/min.
Laaja-alaisesti jakautuva vääntö on ohitustilanteissa juuri sitä, mitä tämän kokoiseen farmariin kaipaa.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180:n kiihtyy ripeästi, joten ranskalaisfarmarilla ei jää muun liikenteen pölypilveen.
Kun GT:hen tilataan mittava panoraamalasikatto, siihen tulee tummennetut takasivulasit. Sähköistä takaluukkua ei ole tarjolla.
Suorituskyky ei kuitenkaan tarkoita korkeaa kulutusta, vaan tehtaan ilmoittama keskikulutus asettuu alhaiselle 4,6 litran tasolle.
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon aikana kului keskimäärin 4,5 l/100 km, joka ei ole mitenkään paha lukema. Mallin CO2-päästöt ovat 120 g/km.
8-portainen automaatti
Erityisen mielenkiintoinen uutuuspiirre 308 GT:ssä on japanilaisen Aisinin valmistama tuliterä 8-portainen momentinmuunninautomaatti, joka tottelee mallinimeä EAT8 – sellaista ei ole ennen saanut 308:aan.
Nyt, kun 7–10-portaiset automaatit ovat yhä yleisempiä, Peugeot ottaa ison harppauksen tarjoamalla sellaisen kompaktiin kokoluokassa.
Mekaanisin säädöin varustetut GT-etuistuimet välittävät reilun sivuttais- ja reisituen. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi.
Tehtaan mukaan EAT8 on kulutusarvoiltaan yhtä taloudellinen kuin manuaalivaihteisto. EAT8 vaihtaa pykäliä rauhallisessa ajossa hienostuneen pehmeästi, mutta sport-toiminnolla vaihdot muuttuvat sähäköiksi.
Vaihteensiirroista on muokattu juoheita uuden, sähköisen vaihteensiirtojärjestelmän ansiosta.
Valittavana olevat eco- ja sport-ajotilat vaikuttavat kaasunvasteen ohella yllätyksellisesti myös GT:n äänimaailmaan, ja sport-ajotila oli allekirjoittaneen ehdoton suosikki.
Myös pitkäjalkaiset matkustajat mahtuvat helposti Peugeot 308 SW GT:n takaistuimelle.
Tila kytketään keskikonsolista, jolloin elektroniselle näytölle ilmestyvät vakiomittariston sijaan vääntö- ja ahtopainekäyrät, ja näytön väri muuttuu punaiseksi.
Samalla moottorin luonne muuttuu uskomattoman toisenlaiseksi ja huomattavasti kierrosherkemmäksi.
Keinotekoiset soundit
Makeinta on, että 4-sylinterisen turbodieselin käyntiäänet muuttuvat silloin täysin erilaisiksi – silkan urheilullisiksi. Kuunteluanalyysin nojalla sävy on rakennettu jännittävällä tavalla muistuttamaan ensinnäkin bensiinimoottoria, ja toisekseen voimakkaissa kiihdytyksissä enemmänkin 8- kuin 4sylinteristä.
Peugeotin i-Cockpit -kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Kosketusnäyttö on 9,7-tuumainen.
Psykologisesti onnistunut toteutus, sillä mukavat käyntiäänet luovat aina lisäarvoa ajokokemukseen. GT-ääniä ei saada aikaan läppäventtiilijärjestelmällä, vaan keinotekoisesti kaiuttimien välityksellä. Kun GT-soundeja on kuunnellut tien päällä aikansa, niin korva lepää.
Peugeot 308 SW GT:n vankka saksalaistyylinen jousitus on täysin omiaan myös nopeaan etenemiseen. Minkäänlaista ”perinteistä ranskalaisuutta” tämän version alustasuunnittelusta saa turhaan hakea.
Sähköhydraulisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on täsmällinen, joten maantieajossa ja mutkaisilla teillä farkkua on rento luotsata. Kaupunkipyörityksessä ja parkkihalleissa GT taipuu miellyttävän vaivattomasti.
Mukautuva vakionopeudensäädin toimii erityisen napakasti, ja sen kytkentä sujuu Peugeot-tyyliin helposti valitsimesta, joka jää ohjauspyörän taakse piiloon.
Pitää vain muistaa, kumpaan suuntaan säätöpyörä aktivoi vakionopeudensäätimen, kumpaan suuntaan nopeudenrajoittimen. Nämä voisivat oikeastaan sijaita eri paikoissa.
GT:n rengaskoko on muusta 308-laivastosta (205/55 R 16) poiketen sporttisempi eli erityisen matalaprofiilinen 225/40 R 18. Sisämelutaso pysyttelee tällaisin töppösin maantieajossa silti odottamattoman kohtuullisella tasolla.
Ajo-ohjeet ja äänet
Kojelaudan päällyksessä käytetty punaisilla tikkauksilla koristeltu nahka antaa hienostunutta premium-otetta, ja GT:n sisätilojen viimeistely on muutenkin moitteetonta.
Miinusta on annettava kojelaudan päällysritilästä, joka heijastelee aurinkoisella säällä melko voimakkaasti tuulilasiin.
Navigointilaitteen opastus toimii sinänsä mainiosti, mutta osoitetietojen ohjelmointia haittaa pikkukirjaimien käyttö isojen sijaan. Kapeat pikkukirjaimet ovat hankalasti havaittavia, eikä kapeita painikkeita ole kätevä naputella kosketusnäytöllä.
Peugeot 308 SW GT:n äänentoistoon voi panostaa brittivalmisteisen Denon-äänentoistojärjestelmän voimin. Tunnetun kotihifivalmistajan autosovellus soi kokonaisvaltaisen miellyttävästi.
Kokonaisuus sisältää kahdeksan kaiuttimen ohella subbarin (100 W) ja digitaalisen 8-kanavaisen vahvistimen. Kannattaa silti tiedostaa, että tätä hifijärjestelmää ei pysty tilankäytöllisistä syistä rastimaan lisävarustelistalta, jos autoon haluaa täysikokoisen varapyörän.
Ihanteellinen ajoasento
Ajoasennon säätää varsin ihanteelliseksi. Ohjauspyörän korkeudesta riippumatta oma etunsa mittarien havainnoinnissa on i-Cockpit-kojelautatoteutuksella, jossa mittarit näkyvät ohjauspyörän kehän ylitse.
Alcantaralla verhoillut urheilulliset etuistuimet on varustettu mekaanisin säädöin. Kuljettajan istuimessa on kohtuullisen tehokas sähköinen selkähieronta ja sähkösäätöinen ristiseläntuki.
Etumatkustajan istuimessa on manuaaliset säädöt. Näillä penkeillä istuu GT-luonteesta huolimatta – tai ehkä juuri sen ansiosta – todella mukavasti pidemmilläkin matkoilla.
Sekä sivuttaistuki, ristiseläntuki että reisituki ovat pitkäjalkaiselle kuljettajalle hyvin kohdillaan. Alumiiniset polkimet antavat GT-otetta, ja GT:ssä on myös alumiiniset ovien kynnyslistat.
Takaistuimella jää sopivasti polvitilaa myös pitkäjalkaisille, ja myös pääntilaa on mukavasti. Reilusti matkustamoon valoa välittävä täysikokoinen panoraamalasikatto on asiallinen lisävaruste, ja lisäksi lasikatto on peltikattoa tuntuvasti lujempi ratkaisu mahdollisessa ympäriajotilanteessa.
Tavarankuljetusrahkeet on mietitty ajatuksella, sillä 610 litran tavaratila on avara, ja takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen kuormauspinta.
Tavaratilan enimmäismitta on 1 660 litraa, joten kyytiin mahtuu tarvittaessa melko isojakin tavaroita. Sähkötoiminen takaluukku olisi hyödyllinen lisävaruste, sillä luukku on melko painava.
Vaunun vetäjille 180-hevosvoiminen turbodiesel tarjoaa 308-mallisarjansa sisällä ronskeimman vetokyvyn, sillä autolla saa kiskoa 1,6-tonnista jarrullista kärryä.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180 EAT8
Moottori
R4, turbo, 1997 cm³, 130 kW (177 hv)/3750 r/min, 400 Nm/2000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 223 km/h
Kulutus
4,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
120 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4585, l. 1804, k. 1461 mm, akseliväli 2730 mm, maavara 135 mm, omamassa 1425 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 610–1660 l, tankki 53 l
Hinta
38 089 euroa, koeajoauto 42 525 euroa (2018)
Miellyttää
Automaattivaihteisto
Aisinin 8-nopeuksinen uutuus toimii hienostuneesti.
Ärsyttää
Takaluukku
Sähkötoiminen takaluukku olisi asiaa.
Yllättää
Äänimaailma
Ajotilan mukaan muuttuva äänimaailma antaa hauskaa lisäarvoa.
Yhteenveto
Peugeot 308 SW GT tarjoaa hintaansa nähden 180 hv:n turbodieselinä maukkaan 400 Nm:n väännön, mutta lisäksi siinä on hyvät sisätilat, laadukas muunneltavuus ja erittäin hyvät ajo-ominaisuudet. Kulutus pysyttelee suorituskyvystä huolimatta helposti nelosella alkavissa lukemissa. Oma lukunsa on ajotilan mukaan säätyvä äänimaailma.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Rogersin uudet juhlamallit
Nagaokalta huippurasia
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Takumi-levysoitin
ELACin uudet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL