Peugeot 308 SW:n GT-versiossa on tehokkaan tuntuiset LED- lähi- ja kaukovalot. Kaukovaloautomatiikka toimii esimerkillisesti.

Peugeot 308 SW:n GT-versiossa on tehokkaan tuntuiset LED- lähi- ja kaukovalot. Kaukovaloautomatiikka toimii esimerkillisesti.

Koeajossa Peugeot 308 SW GT: Vääntävä herkkupala

Uusi, vääntävä turbodiesel on ruudikas valinta farmariin. 308 SW GT:ssä uutta on myös 8-nopeuksinen automaat­ti­vaih­teisto.

Auto Bild.Koeajot

Peu­ge­ot 308:n ko­ne­pel­lin al­la ole­va uu­si 2,0-lit­rai­nen 177 he­vos­voi­man tur­bo­die­sel kuu­los­taa hy­väl­tä aja­tuk­sel­ta 1 425-ki­loi­ses­ta kom­pak­tin ko­koi­seen far­ma­riin.

GT-va­rus­tein ky­sees­sä on to­del­li­nen herk­ku­pa­la. Nau­tis­ke­lua edes­vai­kut­taa en­nen muu­ta mu­rea 400 new­ton­met­rin vään­tö­mo­ment­ti, joka saa­vu­te­taan heti 2 000 r/min.

Laa­ja-alai­ses­ti ja­kau­tu­va vään­tö on ohi­tus­ti­lan­teis­sa juu­ri sitä, mitä tä­män ko­koi­seen far­ma­riin kai­paa.

Peu­ge­ot 308 SW GT Blu­eH­Di 180:n kiih­tyy ri­pe­äs­ti, jo­ten rans­ka­lais­far­ma­ril­la ei jää muun lii­ken­teen pö­ly­pil­veen.

Kun GT:hen tilataan mittava panoraamalasikatto, siihen tulee tummennetut takasivulasit. Sähköistä takaluukkua ei ole tarjolla.

Kun GT:hen tilataan mittava panoraamalasikatto, siihen tulee tummennetut takasivulasit. Sähköistä takaluukkua ei ole tarjolla.

Suo­ri­tus­ky­ky ei kui­ten­kaan tar­koi­ta kor­ke­aa ku­lu­tus­ta, vaan teh­taan il­moit­ta­ma kes­ki­ku­lu­tus aset­tuu al­hai­sel­le 4,6 lit­ran ta­sol­le.

Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon ai­ka­na ku­lui kes­ki­mää­rin 4,5 l/100 km, joka ei ole mi­ten­kään paha lu­ke­ma. Mal­lin CO2-pääs­töt ovat 120 g/km.

8-por­tai­nen au­to­maat­ti

Eri­tyi­sen mie­len­kiin­toi­nen uu­tuus­piir­re 308 GT:ssä on ja­pa­ni­lai­sen Ai­si­nin val­mis­ta­ma tu­li­te­rä 8-por­tai­nen mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maat­ti, joka tot­te­lee mal­li­ni­meä EAT8 – sel­lais­ta ei ole en­nen saa­nut 308:aan.

Nyt, kun 7–10-por­tai­set au­to­maa­tit ovat yhä ylei­sem­piä, Peu­ge­ot ot­taa ison harp­pauk­sen tar­jo­a­mal­la sel­lai­sen kom­pak­tiin ko­ko­luo­kas­sa.

Mekaanisin säädöin varustetut GT-etuistuimet välittävät reilun sivuttais- ja reisituen. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi.

Mekaanisin säädöin varustetut GT-etuistuimet välittävät reilun sivuttais- ja reisituen. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi.

Teh­taan mu­kaan EAT8 on ku­lu­tu­sar­voil­taan yh­tä ta­lou­del­li­nen kuin ma­nu­aa­li­vaih­teis­to. EAT8 vaih­taa py­kä­liä rau­hal­li­ses­sa ajos­sa hie­nos­tu­neen peh­me­äs­ti, mut­ta sport-toi­min­nol­la vaih­dot muut­tu­vat sä­hä­köik­si.

Vaih­teen­siir­rois­ta on muo­kat­tu juo­hei­ta uu­den, säh­köi­sen vaih­teen­siir­to­jär­jes­tel­män an­si­os­ta.

Va­lit­ta­va­na ole­vat eco- ja sport-ajo­ti­lat vai­kut­ta­vat kaa­sun­vas­teen ohel­la yl­lä­tyk­sel­li­ses­ti myös GT:n ää­ni­maa­il­maan, ja sport-ajo­ti­la oli al­le­kir­joit­ta­neen eh­do­ton suo­sik­ki.

Myös pitkäjalkaiset matkustajat mahtuvat helposti Peugeot 308 SW GT:n takaistuimelle.

Myös pitkäjalkaiset matkustajat mahtuvat helposti Peugeot 308 SW GT:n takaistuimelle.

Tila kyt­ke­tään kes­ki­kon­so­lis­ta, jol­loin elekt­ro­ni­sel­le näy­töl­le il­mes­ty­vät va­ki­o­mit­ta­ris­ton si­jaan vään­tö- ja ah­to­pai­ne­käy­rät, ja näy­tön väri muut­tuu pu­nai­sek­si.

Sa­mal­la moot­to­rin luon­ne muut­tuu us­ko­mat­to­man toi­sen­lai­sek­si ja huo­mat­ta­vas­ti kier­ros­her­kem­mäk­si.

Kei­no­te­koi­set soun­dit

Ma­kein­ta on, et­tä 4-sy­lin­te­ri­sen tur­bo­die­se­lin käyn­ti­ää­net muut­tu­vat sil­loin täy­sin eri­lai­sik­si – sil­kan ur­hei­lul­li­sik­si. Kuun­te­lu­a­na­lyy­sin no­jal­la sävy on ra­ken­net­tu jän­nit­tä­väl­lä ta­val­la muis­tut­ta­maan en­sin­nä­kin ben­sii­ni­moot­to­ria, ja toi­sek­seen voi­mak­kais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä enem­män­kin 8- kuin 4sy­lin­te­ris­tä.

Peugeotin i-Cockpit -kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Kosketusnäyttö on 9,7-tuumainen.

Peugeotin i-Cockpit -kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Kosketusnäyttö on 9,7-tuumainen.

Psy­ko­lo­gi­ses­ti on­nis­tu­nut to­teu­tus, sil­lä mu­ka­vat käyn­ti­ää­net luo­vat ai­na li­sä­ar­voa ajo­ko­ke­muk­seen. GT-ää­niä ei saa­da ai­kaan läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­mäl­lä, vaan kei­no­te­koi­ses­ti kai­ut­ti­mien vä­li­tyk­sel­lä. Kun GT-soun­de­ja on kuun­nel­lut tien pääl­lä ai­kan­sa, niin kor­va le­pää.

Peu­ge­ot 308 SW GT:n vank­ka sak­sa­lais­tyy­li­nen jou­si­tus on täy­sin omi­aan myös no­pe­aan ete­ne­mi­seen. Min­kään­lais­ta ”pe­rin­teis­tä rans­ka­lai­suut­ta” tä­män ver­si­on alus­ta­suun­nit­te­lus­ta saa tur­haan ha­kea.

Säh­kö­hyd­rau­li­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on täs­mäl­li­nen, jo­ten maan­tie­a­jos­sa ja mut­kai­sil­la teil­lä fark­kua on ren­to luot­sa­ta. Kau­pun­ki­pyö­ri­tyk­ses­sä ja park­ki­hal­leis­sa GT tai­puu miel­lyt­tä­vän vai­vat­to­mas­ti.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din toi­mii eri­tyi­sen na­pa­kas­ti, ja sen kyt­ken­tä su­juu Peu­ge­ot-tyy­liin hel­pos­ti va­lit­si­mes­ta, joka jää oh­jaus­pyö­rän taak­se pii­loon.

Pi­tää vain muis­taa, kum­paan suun­taan sää­tö­pyö­rä ak­ti­voi va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men, kum­paan suun­taan no­peu­den­ra­joit­ti­men. Nämä voi­si­vat oi­ke­as­taan si­jai­ta eri pai­kois­sa.

GT:n ren­gas­ko­ko on muus­ta 308-lai­vas­tos­ta (205/55 R 16) poi­ke­ten sport­ti­sem­pi eli eri­tyi­sen ma­ta­lap­ro­fii­li­nen 225/40 R 18. Si­sä­me­lu­ta­so py­syt­te­lee täl­lai­sin töp­pö­sin maan­tie­a­jos­sa sil­ti odot­ta­mat­to­man koh­tuul­li­sel­la ta­sol­la.

Ajo-oh­jeet ja ää­net

Ko­je­lau­dan pääl­lyk­ses­sä käy­tet­ty pu­nai­sil­la tik­kauk­sil­la ko­ris­tel­tu nah­ka an­taa hie­nos­tu­nut­ta pre­mium-otet­ta, ja GT:n si­sä­ti­lo­jen vii­meis­te­ly on muu­ten­kin moit­tee­ton­ta.

Mii­nus­ta on an­net­ta­va ko­je­lau­dan pääl­lys­ri­ti­läs­tä, joka hei­jas­te­lee au­rin­koi­sel­la sääl­lä mel­ko voi­mak­kaas­ti tuu­li­la­siin.

Na­vi­goin­ti­lait­teen opas­tus toi­mii si­nän­sä mai­ni­os­ti, mut­ta osoi­te­tie­to­jen oh­jel­moin­tia hait­taa pik­ku­kir­jai­mien käyt­tö iso­jen si­jaan. Ka­pe­at pik­ku­kir­jai­met ovat han­ka­las­ti ha­vait­ta­via, ei­kä ka­pei­ta pai­nik­kei­ta ole kä­te­vä na­pu­tel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä.

Peu­ge­ot 308 SW GT:n ää­nen­tois­toon voi pa­nos­taa brit­ti­val­mis­tei­sen De­non-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män voi­min. Tun­ne­tun ko­ti­hi­fi­val­mis­ta­jan au­to­so­vel­lus soi ko­ko­nais­val­tai­sen miel­lyt­tä­väs­ti.

Ko­ko­nai­suus si­säl­tää kah­dek­san kai­ut­ti­men ohel­la sub­ba­rin (100 W) ja di­gi­taa­li­sen 8-ka­na­vai­sen vah­vis­ti­men. Kan­nat­taa sil­ti tie­dos­taa, et­tä tätä hi­fi­jär­jes­tel­mää ei pys­ty ti­lan­käy­töl­li­sis­tä syis­tä ras­ti­maan li­sä­va­rus­te­lis­tal­ta, jos au­toon ha­lu­aa täy­si­ko­koi­sen va­ra­pyö­rän.

Ihan­teel­li­nen ajo­a­sen­to

Ajo­a­sen­non sää­tää var­sin ihan­teel­li­sek­si. Oh­jaus­pyö­rän kor­keu­des­ta riip­pu­mat­ta oma etun­sa mit­ta­rien ha­vain­noin­nis­sa on i-Cock­pit-ko­je­lau­ta­to­teu­tuk­sel­la, jos­sa mit­ta­rit nä­ky­vät oh­jaus­pyö­rän ke­hän ylit­se.

Al­can­ta­ral­la ver­hoil­lut ur­hei­lul­li­set etuis­tui­met on va­rus­tet­tu me­kaa­ni­sin sää­döin. Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on koh­tuul­li­sen te­ho­kas säh­köi­nen sel­kä­hie­ron­ta ja säh­kö­sää­töi­nen ris­ti­se­län­tu­ki.

Etu­mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa on ma­nu­aa­li­set sää­döt. Näil­lä pen­keil­lä is­tuu GT-luon­tees­ta huo­li­mat­ta – tai eh­kä juu­ri sen an­si­os­ta – to­del­la mu­ka­vas­ti pi­dem­mil­lä­kin mat­koil­la.

Sekä si­vut­tais­tu­ki, ris­ti­se­län­tu­ki et­tä rei­si­tu­ki ovat pit­kä­jal­kai­sel­le kul­jet­ta­jal­le hy­vin koh­dil­laan. Alu­mii­ni­set pol­ki­met an­ta­vat GT-otet­ta, ja GT:ssä on myös alu­mii­ni­set ovien kyn­nys­lis­tat.

Ta­kais­tui­mel­la jää so­pi­vas­ti pol­vi­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le, ja myös pään­ti­laa on mu­ka­vas­ti. Rei­lus­ti mat­kus­ta­moon va­loa vä­lit­tä­vä täy­si­ko­koi­nen pa­no­raa­ma­la­si­kat­to on asi­al­li­nen li­sä­va­rus­te, ja li­säk­si la­si­kat­to on pel­ti­kat­toa tun­tu­vas­ti lu­jem­pi rat­kai­su mah­dol­li­ses­sa ym­pä­ri­a­jo­ti­lan­tees­sa.

Ta­va­ran­kul­je­tus­rah­keet on mie­tit­ty aja­tuk­sel­la, sil­lä 610 lit­ran ta­va­ra­ti­la on ava­ra, ja ta­ka­sel­kä­no­jat alas tait­ta­en muo­dos­tuu ta­sai­nen kuor­maus­pin­ta.

Ta­va­ra­ti­lan enim­mäis­mit­ta on 1 660 lit­raa, jo­ten kyy­tiin mah­tuu tar­vit­ta­es­sa mel­ko iso­ja­kin ta­va­roi­ta. Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku oli­si hyö­dyl­li­nen li­sä­va­rus­te, sil­lä luuk­ku on mel­ko pai­na­va.

Vau­nun ve­tä­jil­le 180-he­vos­voi­mi­nen tur­bo­die­sel tar­jo­aa 308-mal­li­sar­jan­sa si­säl­lä rons­keim­man ve­to­ky­vyn, sil­lä au­tol­la saa kis­koa 1,6-ton­nis­ta jar­rul­lis­ta kär­ryä.

Peu­ge­ot 308 SW GT Blu­eH­Di 180 EAT8

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1997 cm³, 130 kW (177 hv)/3750 r/min, 400 Nm/2000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 8,4 s, huip­pu­no­peus 223 km/h

Ku­lu­tus

4,6 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

120 g/km

Voi­man­siir­to

A8, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4585, l. 1804, k. 1461 mm, ak­se­li­vä­li 2730 mm, maa­va­ra 135 mm, oma­mas­sa 1425 kg, ve­to­mas­sa 1600/750 kg, ta­va­ra­ti­la 610–1660 l, tank­ki 53 l

Hin­ta

38 089 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 42 525 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Au­to­maat­ti­vaih­teis­to

Ai­si­nin 8-no­peuk­si­nen uu­tuus toi­mii hie­nos­tu­nees­ti.

Är­syt­tää

Ta­ka­luuk­ku

Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku oli­si asi­aa.

Yl­lät­tää

Ää­ni­maa­il­ma

Ajo­ti­lan mu­kaan muut­tu­va ää­ni­maa­il­ma an­taa haus­kaa li­sä­ar­voa.

Yh­teen­ve­to

Peu­ge­ot 308 SW GT tar­jo­aa hin­taan­sa näh­den 180 hv:n tur­bo­die­se­li­nä mauk­kaan 400 Nm:n vään­nön, mut­ta li­säk­si sii­nä on hy­vät si­sä­ti­lat, laa­du­kas muun­nel­ta­vuus ja erit­täin hy­vät ajo-omi­nai­suu­det. Ku­lu­tus py­syt­te­lee suo­ri­tus­ky­vys­tä huo­li­mat­ta hel­pos­ti ne­lo­sel­la al­ka­vis­sa lu­ke­mis­sa. Oma lu­kun­sa on ajo­ti­lan mu­kaan sää­ty­vä ää­ni­maa­il­ma.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU