Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
Pääseekö pistokeladattavalla hybridillä luvattuun noin 50 sähköiseen kilometriin?
Pistokeladattavassa Peugeot 508 GT Sedanissa on 1,6-litraisen bensiiniturbon (180 hv) kyytipoikana sähkömoottori (110 hv), joka merkitsee käytännössä 225 hevosvoiman järjestelmätehoa, mutta samalla myös 360 newtonmetrin järjestelmävääntöä.
Sähköllä ajettaessa Peugeot 508 GT pysyttelee erittäin vähämeluisena – ohjaamoon kantautuu lähinnä kohtuullista rengasmelua – mutta sisämelu pysyttelee maantieajossa miellyttävän alhaisena myös polttomoottorikäytöllä.
Myös pikalatauksella
Pistokeladattavan hybridin latausaika on kotisähköllä (10 A) 22 tuntia ja 16 ampeerin sulakkeella noin 12 tuntia. Pikalatauksella (100 kW) päästään 80 prosenttiin 30 minuutissa (viimeiseen 20 prosenttiin menee sitten vielä useampi tovi). Latauskaapeli liitetään vasemmassa takalokasuojassa olevaan liittimeen.
Aktiivijousitus tuntuu pintakovalta. Takaluukku toimii myös jalkaa heilauttamalla. Helmiäisväri lukeutuu lisävarusteisiin.
Juha Peltonen
Peugeot 508 GT:n alusta on kovuusasteeltaan todellakin suunnattu enemmänkin Saksan kuin Ranskan markkinoille.
Juha Peltonen
Kotilatauksella täyteen ladattuna saatiin auton näytön mukaan vain 41 sähköistä kilometriä, kun tehdas lupaa 48–52 kilometriä. Mutta noin 40 sähköistä kilometriä on sekin ihan asiallinen lukema.
Yllätyksenä Peugeot 508 PHEV ei ole itselatautuva tehokkaammin jarrutusenergiaa taltioivassa B-ajotilassa – ei ainakaan siinä määrin, että virtaa kertyisi yhdelle tai useammalle kilometrille. Pelkällä polttomoottorikäytöllä keskikulutus oli hyvin asialliset 5,6 l/100 km.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa varsin rento, ja tehokkaista led-lähi- ja -kaukovaloista voi antaa kiitoksia. GT:ssä on myös staattiset kulmavalot.
Peugeot 508 GT Hybridin aktiivijousitus tuntuu etenkin terävissä kuopissa liian kovalta. Ajotilan voi valita keskikonsolista: ohjelmistoon kuuluvat Urheilu, Mukavuus, Hybrid ja täyssähköinen Electric.
Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Ajoasennosta saa hyvän, kunhan säätää istuinkorkeuden niin, että ohjauspylväs ei ota kiinni polviin.
Juha Peltonen
10-tuumaiseen kosketusnäyttöön liittyvän navigointiohjelman toiminta jätti toivomisen varaa, mutta Visio Park 1 -peruutuskamera toimii kätevästi.
Juha Peltonen
Juoheasti vaihtava 8-nopeuksinen automaatti on momentinmuunnintyyppinen.
Juha Peltonen
Näistä mukavuustila muodostui aktiivialustan suhteellisen kovuuden vuoksi koeajajan suosikiksi. Peugeot 508 GT:n alusta on kovuusasteeltaan todellakin suunnattu enemmänkin Saksan kuin Ranskan markkinoille.
Pack Safety Plus lukeutuu vakiovarusteisiin tässä versiossa. Siihen sisältyvät muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä varustettuna jalankulkijatunnistuksella, törmäysvaroitin, kaistavahti, kaista-avustin, nopeusrajoitusten tunnistus ja aktiivinen katveavustin.
Lisävarusteena oli Drive Assist Plus, johon sisältyy mukautuva vakionopeudensäädin.
Hyvä ajoasento
Ajoasennosta säätyy rento, mutta asiaa auttaa selkeästi, jos kuljettaja ei ole pitkäselkäistä sorttia. Tästä on etua myös siksi, että etuoviaukot ovat hieman ahtaat – eli jos etuistuimia on säädetty vähänkään taemmas, autosta noustessa lyö olkapäänsä B-pilariin.
Nappanahka-alcantara -verhoillut etuistuimet on varustettu mekaanisin säädöin, joihin lukeutuu reisituki. Saksan selkäterveyttä valvovan AGR:n sertifioimat penkit antavat erinomaisen sivuttaistuen. Erittäin nopeatoimiset ja tehokkaat istuinlämmittimet hohtavat yläselkään asti.
Mekaanisesti säätyvissä istuimissa on tasokas sivuttaistuki ja pituussäätöinen reisityyny.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asiallisesti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä tuottaa 360 Nm järjestelmäväännön.
Juha Peltonen
Takana on polvitilaa mukavan riittävästi myös pitkäkoipisille, ja taakse on helppo siirtyä riittävästi avautuvista ovista.
Sedanin sähkötoiminen takaluukku toimii myös jalkaa heilauttamalla. Jos tavaratila on kovin täynnä, järjestelmä ilmoittaa viisaasti, että luukku ei pysty lukittumaan. Takaselkänojat taittuvat alas tasapinnaksi, jolloin saadaan 1,5 kuution verran tavaratilaa.
Peugeot 508 GT -hybridillä saa kiskoa 1 330-kiloista jarrullista perävaunua.
Sisätilojen tyyliä
Kojelaudan lista on tyylikästä Zebrano-puuta, ja keskikonsolin lentokonekatkaisimet ovat sekä upeat että käytännölliset. Peugeotin i-Cockpit -mittaristoa tarkastellaan tuttuun tapaan ohjauspyörän kehän ylitse.
Keskikonsolissa on 12 voltin virtapistokkeen ohella USB-portteja tuplasti, ja samaan tapaan niitä on myös takamatkustajille. Niin sanottu laajennettu led-sisävalaistus antaa miellyttävän säväyksen, ja lisävarusteinen panoraamalasikatto täydentää valollaan.
PHEV:n 12,3-tuumainen digitaalimittaristo näyttää omintakeiselta, ja lisävarusteinen pimeänäkölaitteisto on merkittävä lisäetu alueilla, joilla esiintyy runsaasti peuroja tai hirviä.
Takaluukku avautuu sähköisesti, ja sensori tunnistaa, jos tavaraa on liikaa.
Juha Peltonen
10-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä, ja siihen liittyvät muun muassa navigointijärjestelmä ja kätevätoiminen Visio Park 1 -peruutuskamera. Erikoista oli, että kun täysajovalot olivat toiminnassa, kosketusnäyttö oli päiväsaikaan raskaan pilvipeiton vallitessa yönäytöllä, jolloin siitä ei nähnyt juuri mitään.
Kosketusnäyttö meni myös valoisana kesäiltana aivan liian herkästi yönäytölle, joten olisi hyvä, jos kosketusnäytöllä olisi päivä/yö-pikapainike.
Navigaattorin sekoilua
Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu helposti, mutta näyttöruutu heijastaa etenkin vieressä istujan puolelle häiritsevän voimakkaasti. Navigaattori myös sekoili koeajolla pahemman kerran: Turun moottoritiellä Raisiossa laite ilmoitti, että ”alueesta ei ole karttaa”, ja sen jälkeen näytöllä kursorinuoli hyppeli, missä sattui.
Navigaattori jäi siltä osin itse asiassa pysyvästi sekaisin. Halikon kohdalla matkalla Helsinkiin Turun moottoritiellä ohjelma ilmoitti olevansa Rymättylässä! Vastaavia ohjelmistosekoiluja on esiintynyt muillakin merkeillä.
Kerran määräosoitteen syöttö sujui kyllä suoraviivaisesti ja reittiopastus alkoi lupaavasti, ennen kuin jo muutama kymmenen kilometriä ennen (tuttua) isolla tiellä olevaa risteystä navigaattori ilmoitti, että siinä kohdin pitäisi ajaa aivan väärään suuntaan. Kun risteys saavutettiin, ohjelma meni yhtäkkiä sekaisin ja lopetti kokonaan opastuksen.
Moottoritiellä navigaattori puolestaan ilmoitti kerran nopeusrajoituksen ”olevan 40 km/h”, jonka jälkeen se näytti hetkellisesti pelkkää katkoviivaa… Vastaavasti erittäin hyvänä asiana GT:ssä nautitaan Focalin valmistamasta Premium -audiojärjestelmästä kuusine kaiuttimineen. Äänentoisto on sävyltään kaunista.
Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 133 kW (181 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + sähkömoottori 81 kW (110 hv)/2500 r/min, 320 Nm/500–2500 r/min, hybridijärjestelmä 165 kW (224 hv), 360 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 8,3 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
1,3–1,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
29–34 g/km
Toimintamatka sähköllä
48–52 km
Ajoakku
11,8 kWh
Latausnopeus
(3,7 kW/16 A) 12,05 h
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4750, l. 1859, k. 1403 mm, akseliväli 2793 mm, omamassa 1795 kg, kantavuus 550 kg, vetomassa 1330/745 kg, tavaratila 431–1537 l, tankki 43 l
Hinta
48 456 euroa, koeajoauto 52 730 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Puren klassikkoradiot
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN