Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?

Pääseekö pisto­ke­la­dat­ta­valla hybridillä luvattuun noin 50 sähköiseen kilometriin?

Auto Bild.Koeajot

Pis­to­ke­la­dat­ta­vas­sa Peu­ge­ot 508 GT Se­da­nis­sa on 1,6-lit­rai­sen ben­sii­ni­tur­bon (180 hv) kyy­ti­poi­ka­na säh­kö­moot­to­ri (110 hv), joka mer­kit­see käy­tän­nös­sä 225 he­vos­voi­man jär­jes­tel­mä­te­hoa, mut­ta sa­mal­la myös 360 new­ton­met­rin jär­jes­tel­mä­vään­töä.

Säh­köl­lä ajet­ta­es­sa Peu­ge­ot 508 GT py­syt­te­lee erit­täin vä­hä­me­lui­se­na – oh­jaa­moon kan­tau­tuu lä­hin­nä koh­tuul­lis­ta ren­gas­me­lua – mut­ta si­sä­me­lu py­syt­te­lee maan­tie­a­jos­sa miel­lyt­tä­vän al­hai­se­na myös polt­to­moot­to­ri­käy­töl­lä.

Myös pi­ka­la­tauk­sel­la

Pis­to­ke­la­dat­ta­van hyb­ri­din la­tau­sai­ka on ko­ti­säh­köl­lä (10 A) 22 tun­tia ja 16 am­pee­rin su­lak­keel­la noin 12 tun­tia. Pi­ka­la­tauk­sel­la (100 kW) pääs­tään 80 pro­sent­tiin 30 mi­nuu­tis­sa (vii­mei­seen 20 pro­sent­tiin me­nee sit­ten vie­lä use­am­pi tovi). La­taus­kaa­pe­li lii­te­tään va­sem­mas­sa ta­ka­lo­ka­suo­jas­sa ole­vaan liit­ti­meen.

Aktiivijousitus tuntuu pintakovalta. Takaluukku toimii myös jalkaa heilauttamalla. Helmiäisväri lukeutuu lisävarusteisiin.

Aktiivijousitus tuntuu pintakovalta. Takaluukku toimii myös jalkaa heilauttamalla. Helmiäisväri lukeutuu lisävarusteisiin.

Juha Peltonen

Peugeot 508 GT:n alusta on kovuusasteeltaan todellakin suunnattu enemmänkin Saksan kuin Ranskan markkinoille.

Peugeot 508 GT:n alusta on kovuusasteeltaan todellakin suunnattu enemmänkin Saksan kuin Ranskan markkinoille.

Juha Peltonen

Ko­ti­la­tauk­sel­la täy­teen la­dat­tu­na saa­tiin au­ton näy­tön mu­kaan vain 41 säh­köis­tä ki­lo­met­riä, kun teh­das lu­paa 48–52 ki­lo­met­riä. Mut­ta noin 40 säh­köis­tä ki­lo­met­riä on se­kin ihan asi­al­li­nen lu­ke­ma.

Yl­lä­tyk­se­nä Peu­ge­ot 508 PHEV ei ole it­se­la­tau­tu­va te­hok­kaam­min jar­ru­tu­se­ner­gi­aa tal­ti­oi­vas­sa B-ajo­ti­las­sa – ei ai­na­kaan sii­nä mää­rin, et­tä vir­taa ker­tyi­si yh­del­le tai use­am­mal­le ki­lo­met­ril­le. Pel­käl­lä polt­to­moot­to­ri­käy­töl­lä kes­ki­ku­lu­tus oli hy­vin asi­al­li­set 5,6 l/100 km.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa var­sin ren­to, ja te­hok­kais­ta led-lähi- ja -kau­ko­va­lois­ta voi an­taa kii­tok­sia. GT:ssä on myös staat­ti­set kul­ma­va­lot.

Peu­ge­ot 508 GT Hyb­ri­din ak­tii­vi­jou­si­tus tun­tuu eten­kin te­rä­vis­sä kuo­pis­sa lii­an ko­val­ta. Ajo­ti­lan voi va­li­ta kes­ki­kon­so­lis­ta: oh­jel­mis­toon kuu­lu­vat Ur­hei­lu, Mu­ka­vuus, Hyb­rid ja täys­säh­köi­nen Elect­ric.

Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Ajoasennosta saa hyvän, kunhan säätää istuinkorkeuden niin, että ohjauspylväs ei ota kiinni polviin.

Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Ajoasennosta saa hyvän, kunhan säätää istuinkorkeuden niin, että ohjauspylväs ei ota kiinni polviin.

Juha Peltonen

10-tuumaiseen kosketusnäyttöön liittyvän navigointiohjelman toiminta jätti toivomisen varaa, mutta Visio Park 1 -peruutuskamera toimii kätevästi.

10-tuumaiseen kosketusnäyttöön liittyvän navigointiohjelman toiminta jätti toivomisen varaa, mutta Visio Park 1 -peruutuskamera toimii kätevästi.

Juha Peltonen

Juoheasti vaihtava 8-nopeuksinen automaatti on momentinmuunnintyyppinen.

Juoheasti vaihtava 8-nopeuksinen automaatti on momentinmuunnintyyppinen.

Juha Peltonen

Näis­tä mu­ka­vuus­ti­la muo­dos­tui ak­tii­vi­a­lus­tan suh­teel­li­sen ko­vuu­den vuok­si ko­ea­ja­jan suo­si­kik­si. Peu­ge­ot 508 GT:n alus­ta on ko­vuu­sas­teel­taan to­del­la­kin suun­nat­tu enem­män­kin Sak­san kuin Rans­kan mark­ki­noil­le.

Pack Sa­fe­ty Plus lu­keu­tuu va­ki­o­va­rus­tei­siin täs­sä ver­si­os­sa. Sii­hen si­säl­ty­vät muun mu­as­sa au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä va­rus­tet­tu­na ja­lan­kul­ki­ja­tun­nis­tuk­sel­la, tör­mäys­va­roi­tin, kais­ta­vah­ti, kais­ta-avus­tin, no­peus­ra­joi­tus­ten tun­nis­tus ja ak­tii­vi­nen kat­ve­a­vus­tin.

Li­sä­va­rus­tee­na oli Drive As­sist Plus, jo­hon si­säl­tyy mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

Hyvä ajo­a­sen­to

Ajo­a­sen­nos­ta sää­tyy ren­to, mut­ta asi­aa aut­taa sel­ke­äs­ti, jos kul­jet­ta­ja ei ole pit­kä­sel­käis­tä sort­tia. Täs­tä on etua myös sik­si, et­tä etuo­vi­au­kot ovat hie­man ah­taat – eli jos etuis­tui­mia on sää­det­ty vä­hän­kään ta­em­mas, au­tos­ta nous­tes­sa lyö ol­ka­pään­sä B-pi­la­riin.

Nap­pa­nah­ka-al­can­ta­ra -ver­hoil­lut etuis­tui­met on va­rus­tet­tu me­kaa­ni­sin sää­döin, joi­hin lu­keu­tuu rei­si­tu­ki. Sak­san sel­kä­ter­veyt­tä val­vo­van AGR:n ser­ti­fi­oi­mat pen­kit an­ta­vat eri­no­mai­sen si­vut­tais­tu­en. Erit­täin no­pe­a­toi­mi­set ja te­hok­kaat is­tuin­läm­mit­ti­met hoh­ta­vat ylä­sel­kään as­ti.

Mekaanisesti säätyvissä istuimissa on tasokas sivuttaistuki ja pituussäätöinen reisityyny.

Mekaanisesti säätyvissä istuimissa on tasokas sivuttaistuki ja pituussäätöinen reisityyny.

Juha Peltonen

Takaistuimella on asiallisesti polvi- ja pääntilaa.

Takaistuimella on asiallisesti polvi- ja pääntilaa.

Juha Peltonen

Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä tuottaa 360 Nm järjestelmäväännön.

Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä tuottaa 360 Nm järjestelmäväännön.

Juha Peltonen

Ta­ka­na on pol­vi­ti­laa mu­ka­van riit­tä­väs­ti myös pit­kä­koi­pi­sil­le, ja taak­se on help­po siir­tyä riit­tä­väs­ti avau­tu­vis­ta ovis­ta.

Se­da­nin säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku toi­mii myös jal­kaa hei­laut­ta­mal­la. Jos ta­va­ra­ti­la on ko­vin täyn­nä, jär­jes­tel­mä il­moit­taa vii­saas­ti, et­tä luuk­ku ei pys­ty lu­kit­tu­maan. Ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat alas ta­sa­pin­nak­si, jol­loin saa­daan 1,5 kuu­ti­on ver­ran ta­va­ra­ti­laa.

Peu­ge­ot 508 GT -hyb­ri­dil­lä saa kis­koa 1 330-ki­lois­ta jar­rul­lis­ta pe­rä­vau­nua.

Si­sä­ti­lo­jen tyy­liä

Ko­je­lau­dan lis­ta on tyy­li­käs­tä Zeb­ra­no-puu­ta, ja kes­ki­kon­so­lin len­to­ko­ne­kat­kai­si­met ovat sekä upe­at et­tä käy­tän­nöl­li­set. Peu­ge­o­tin i-Cock­pit -mit­ta­ris­toa tar­kas­tel­laan tut­tuun ta­paan oh­jaus­pyö­rän ke­hän ylit­se.

Kes­ki­kon­so­lis­sa on 12 vol­tin vir­ta­pis­tok­keen ohel­la USB-port­te­ja tup­las­ti, ja sa­maan ta­paan nii­tä on myös ta­ka­mat­kus­ta­jil­le. Niin sa­not­tu laa­jen­net­tu led-si­sä­va­lais­tus an­taa miel­lyt­tä­vän sä­väyk­sen, ja li­sä­va­rus­tei­nen pa­no­raa­ma­la­si­kat­to täy­den­tää va­lol­laan.

PHEV:n 12,3-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to näyt­tää omin­ta­kei­sel­ta, ja li­sä­va­rus­tei­nen pi­me­ä­nä­kö­lait­teis­to on mer­kit­tä­vä li­sä­e­tu alu­eil­la, joil­la esiin­tyy run­saas­ti peu­ro­ja tai hir­viä.

Takaluukku avautuu sähköisesti, ja sensori tunnistaa, jos tavaraa on liikaa.

Takaluukku avautuu sähköisesti, ja sensori tunnistaa, jos tavaraa on liikaa.

Juha Peltonen

10-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on sel­keä, ja sii­hen liit­ty­vät muun mu­as­sa na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä ja kä­te­vä­toi­mi­nen Vi­sio Park 1 -pe­ruu­tus­ka­me­ra. Eri­kois­ta oli, et­tä kun täy­sa­jo­va­lot oli­vat toi­min­nas­sa, kos­ke­tus­näyt­tö oli päi­vä­sai­kaan ras­kaan pil­vi­pei­ton val­li­tes­sa yö­näy­töl­lä, jol­loin sii­tä ei näh­nyt juu­ri mi­tään.

Kos­ke­tus­näyt­tö meni myös va­loi­sa­na ke­säil­ta­na ai­van lii­an her­käs­ti yö­näy­töl­le, jo­ten oli­si hyvä, jos kos­ke­tus­näy­töl­lä oli­si päi­vä/yö-pi­ka­pai­ni­ke.

Na­vi­gaat­to­rin se­koi­lua

Na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti su­juu hel­pos­ti, mut­ta näyt­tö­ruu­tu hei­jas­taa eten­kin vie­res­sä is­tu­jan puo­lel­le häi­rit­se­vän voi­mak­kaas­ti. Na­vi­gaat­to­ri myös se­koi­li ko­ea­jol­la pa­hem­man ker­ran: Tu­run moot­to­ri­tiel­lä Rai­si­os­sa lai­te il­moit­ti, et­tä ”alu­ees­ta ei ole kart­taa”, ja sen jäl­keen näy­töl­lä kur­so­ri­nuo­li hyp­pe­li, mis­sä sat­tui.

Na­vi­gaat­to­ri jäi sil­tä osin it­se asi­as­sa py­sy­väs­ti se­kai­sin. Ha­li­kon koh­dal­la mat­kal­la Hel­sin­kiin Tu­run moot­to­ri­tiel­lä oh­jel­ma il­moit­ti ole­van­sa Ry­mät­ty­läs­sä! Vas­taa­via oh­jel­mis­to­se­koi­lu­ja on esiin­ty­nyt muil­la­kin mer­keil­lä.

Ker­ran mää­rä­o­soit­teen syöt­tö su­jui kyl­lä suo­ra­vii­vai­ses­ti ja reit­ti­o­pas­tus al­koi lu­paa­vas­ti, en­nen kuin jo muu­ta­ma kym­me­nen ki­lo­met­riä en­nen (tut­tua) isol­la tiel­lä ole­vaa ris­teys­tä na­vi­gaat­to­ri il­moit­ti, et­tä sii­nä koh­din pi­täi­si ajaa ai­van vää­rään suun­taan. Kun ris­teys saa­vu­tet­tiin, oh­jel­ma meni yh­täk­kiä se­kai­sin ja lo­pet­ti ko­ko­naan opas­tuk­sen.

Moot­to­ri­tiel­lä na­vi­gaat­to­ri puo­les­taan il­moit­ti ker­ran no­peus­ra­joi­tuk­sen ”ole­van 40 km/h”, jon­ka jäl­keen se näyt­ti het­kel­li­ses­ti pelk­kää kat­ko­vii­vaa… Vas­taa­vas­ti erit­täin hy­vä­nä asi­a­na GT:ssä nau­ti­taan Fo­ca­lin val­mis­ta­mas­ta Pre­mium -au­di­o­jär­jes­tel­mäs­tä kuu­si­ne kai­ut­ti­mi­neen. Ää­nen­tois­to on sä­vyl­tään kau­nis­ta.

Peu­ge­ot 508 GT Hyb­rid 225 EAT8 PHEV

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1598 cm3, 133 kW (181 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + säh­kö­moot­to­ri 81 kW (110 hv)/2500 r/min, 320 Nm/500–2500 r/min, hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 165 kW (224 hv), 360 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 8,3 s, huip­pu­no­peus 230 km/h

Ku­lu­tus

1,3–1,5 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

29–34 g/km

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

48–52 km

Ajo­ak­ku

11,8 kWh

La­taus­no­peus

(3,7 kW/16 A) 12,05 h

Voi­man­siir­to

A8, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4750, l. 1859, k. 1403 mm, ak­se­li­vä­li 2793 mm, oma­mas­sa 1795 kg, kan­ta­vuus 550 kg, ve­to­mas­sa 1330/745 kg, ta­va­ra­ti­la 431–1537 l, tank­ki 43 l

Hin­ta

48 456 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 52 730 eu­roa (2020)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU