Näyttävyyttä: äreään keulailmeeseen kuuluvat täys-led-ajovalot ja niin sanotulla F1-helmalla varustettu R.S.-etupuskuri.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Clio TCe 130 EDC7 R.S. Line: Värikäs pippurisuihke
Renault Clion R.S. Line -varustelu on paitsi urheilullista myös arkikäyttöä ajatellen tarkoituksenmukaista.
Renault Clio TCe 130 R.S. Linen 1,3-litrainen bensiinimoottori on varustettu suorasuihkutuksella, turboahtimella ja ahtoilman jäähdytyksellä. 4-sylinterinen moottori on tuttu monesta muustakin Renaultin, Nissanin ja Mercedes-Benzin automallista.
Renault Cliossa ahdetun koneen suorituskyky on kohdillaan, sillä R.S. Line antaa reipasta ulkonäköä. Tehtaan mukaan TCe 130 -versio kiihtyy nollasta sataan mukavassa yhdeksässä sekunnissa.
Maksimivääntö 240 Nm
Koska 240 Nm maksimivääntö saavutetaan heti 1 600 r/min, niin voimaa on koko ajan riittämiin.
Takaviistosta katsoen huomio kiinnittyy diffuusorilevyyn ja kromattuun pakoputken ulostuloon.
Juha Peltonen
Kojelaudassa huomio kiinnittyy punaiseen R.S.-raitaan ja ”hiilikuitupinnoitteeseen”. Polkimien pinnat ovat alumiinia.
Juha Peltonen
Täysdigitaaliseen mittaristoon pystyy valitsemaan useita näyttötiloja.
Juha Peltonen
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli ilman matkamittarivirheen huomioimista erittäin kohtuullinen 5,0 l/100 km.
Renault Clion 7-nopeuksinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa normaalissa liikennevirrassa pykäliä suhteellisen pehmeästi, mutta tarvittaessa napakasti. Ja kun haluaa vaihtaa manuaalisesti, niin vaihtosiivekkeet löytyvät ohjauspyörästä.
Renault Clio R.S. Linen alustatuntuma on teeman mukaisesti miellyttävän jäykkä vähän nopeampaankin etenemiseen – mutta kuitenkin ilman ylikovuutta. Maantieajossa matalaprofiiliset renkaat välittävät kuitenkin karkealla asvaltilla suhteellisen voimakasta rengasmelua. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on tarpeeksi täsmällinen.
Tehokkaat lähi- ja kaukovalot ovat tässä versiossa LED-malliset, ja kaukovaloautomatiikka toimii täsmällisesti.
Erikoisvarusteiden pyörteissä
R.S. Line pitää sisällään näyttävän varustearsenaalin, johon lukeutuvat ulkopuolella R.S.-etupuskuri varustettuna niin kutsutulla F1-helmalla, R.S.-takapuskuri toteutettuna pakoputkiston kromatuin ulostuloin, sekä tummanharmaa takaosan diffuusorilevy.
Ulkoista visuaalisuutta vahvistavat 17-tuumaiset, kilparadan mukaan nimetyt Magny-Cours -kevytmetallivanteet.
Koeajoautossa oli tavanomaista suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Uusi R-Link 2 -multimediajärjestelmä on edeltävään järjestelmään nähden erittäin merkittävä edistysaskel.
Juha Peltonen
Siististi vaihtava kaksoiskytkinautomaatti on 7-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Jämäköissä R.S.-etuistuimissa on tasokas sivuttaistuki.
Juha Peltonen
Takana on varsin hyvin polvitilaa, jos edessä oleva penkki ei ole säädetty takarajoittimeensa saakka.
Juha Peltonen
Tavaratilan käytettävyyttä lisää säädettävä välipohja, joka sisältyy vain Bose-varustepakettiin.
Juha Peltonen
Teema jatkuu näyttävästi matkustamossa, jossa pitäväotteinen R.S.-ohjauspyörä varmistaa ajo-otteen nopeassa ajossa ja jämäkät R.S.-urheiluistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen.
R.S.-henkeä terästävät Renault Sport -hengen mukaisesti korin väriin ja kojelaudan punaraitaan soinnutetut punamustat raidat ja tikkaukset sekä istuimien sporttisen punaraidallinen kangasverhoilu.
Erittäin tehokkaat istuinlämmittimet lämmittävät myös korkealle selkään. Ja tokihan R.S. Linessä on alumiiniset poljinpinnat.
Täysdigitaalisessa mittaristossa on valittavana kolme erilaista näkymää, jotka alkavat hyvin minimalistisesta toteutuksesta ja jatkuvat sport-näyttöön. Sport-näytön yhteyteen saa teho- ja vääntömomenttipalkit – tosin ne ovat niin pienet, että niitä ei pysty kunnolla seuraamaan ajon aikana. Kojelaudassa silmä lepää punaisessa R.S.-raidassa ja ”hiilikuitupinnoitteessa”.
Käyttäjäystävällisempi multimediajärjestelmä
Koeajoautossa oli lisävarusteena EasyLink-multimediajärjestelmä varustettuna normaalia kookkaammalla 9,3-tuumaisella näytöllä, jonka ulkoasu miellyttää. Nyt Renault Cliossa on myös uusi R-Link 2 -multimediajärjestelmä, joka toimii vanhaa R-Linkiä ratkaisevassa määrin selkeämmin. Muutos on käyttäjäystävällisyyden kannalta siis keskeisen tärkeä.
Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu uuden multimedian myötä mutkattoman helposti, mutta ohjelmointiin liittyi muuan pikku kummajainen: järjestelmä ei suostunut ottamaan vastaan kolminumeroisia talonumeroita!
Myös metalliväri sekä nk. pysäköintipaketti, johon sisältyvät peruutuskamera ja keulan pysäköintitutka, lukeutuivat lisävarusteisiin. Älypuhelimen langattoman latausalustan pystyy hankkimaan kohtuulliseen lisähintaan, mutta takapysäköintitutka ovat vakiona.
Lisävarusteista voi käyttöä helpottavasta näkökulmasta suositella myös Bose-pakettia, koska siihen sisältyy järeämmän Bose-audiojärjestelmän ja 9,3-tuumaisen kosketusnäytön ohella muun muassa tavaratilan välipohja. Takaluukun ulkopuolinen avauspainike ei sijaitse ihan siinä kohdin, missä äkkiseltään kuvittelisi, vaan alempana piilossa, lähempänä takapuskuria.
Renault Clion perustakuu on 4 vuotta tai 100 000 km, mutta saatavilla on jatkotakuu sekä viideksi että kuudeksi vuodeksi.
Renault Clio TCe 130 EDC7 R.S. Line
Moottori
R4, turbo, 1332 cm3, 96 kW (130 hv)/5000 r/min, 240 Nm/1600 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus
5,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
130 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4050, l. 1800, k. 1440 mm, akseliväli 2580 mm, omamassa 1233 kg, kantavuus 515 kg, vetomassa 900/615 kg, tavaratila 340–1069 l, tankki 42 l
Hinta
22 390 euroa, koeajoauto 24 225 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dali Kupid
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
139 desibeliä 20 hertsillä
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL