Näyttävyyttä: äreään keulailmeeseen kuuluvat täys-led-ajovalot ja niin sanotulla F1-helmalla varustettu R.S.-etupuskuri.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Clio TCe 130 EDC7 R.S. Line: Värikäs pippurisuihke
Renault Clion R.S. Line -varustelu on paitsi urheilullista myös arkikäyttöä ajatellen tarkoituksenmukaista.
Renault Clio TCe 130 R.S. Linen 1,3-litrainen bensiinimoottori on varustettu suorasuihkutuksella, turboahtimella ja ahtoilman jäähdytyksellä. 4-sylinterinen moottori on tuttu monesta muustakin Renaultin, Nissanin ja Mercedes-Benzin automallista.
Renault Cliossa ahdetun koneen suorituskyky on kohdillaan, sillä R.S. Line antaa reipasta ulkonäköä. Tehtaan mukaan TCe 130 -versio kiihtyy nollasta sataan mukavassa yhdeksässä sekunnissa.
Maksimivääntö 240 Nm
Koska 240 Nm maksimivääntö saavutetaan heti 1 600 r/min, niin voimaa on koko ajan riittämiin.
Takaviistosta katsoen huomio kiinnittyy diffuusorilevyyn ja kromattuun pakoputken ulostuloon.
Juha Peltonen
Kojelaudassa huomio kiinnittyy punaiseen R.S.-raitaan ja ”hiilikuitupinnoitteeseen”. Polkimien pinnat ovat alumiinia.
Juha Peltonen
Täysdigitaaliseen mittaristoon pystyy valitsemaan useita näyttötiloja.
Juha Peltonen
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli ilman matkamittarivirheen huomioimista erittäin kohtuullinen 5,0 l/100 km.
Renault Clion 7-nopeuksinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa normaalissa liikennevirrassa pykäliä suhteellisen pehmeästi, mutta tarvittaessa napakasti. Ja kun haluaa vaihtaa manuaalisesti, niin vaihtosiivekkeet löytyvät ohjauspyörästä.
Renault Clio R.S. Linen alustatuntuma on teeman mukaisesti miellyttävän jäykkä vähän nopeampaankin etenemiseen – mutta kuitenkin ilman ylikovuutta. Maantieajossa matalaprofiiliset renkaat välittävät kuitenkin karkealla asvaltilla suhteellisen voimakasta rengasmelua. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on tarpeeksi täsmällinen.
Tehokkaat lähi- ja kaukovalot ovat tässä versiossa LED-malliset, ja kaukovaloautomatiikka toimii täsmällisesti.
Erikoisvarusteiden pyörteissä
R.S. Line pitää sisällään näyttävän varustearsenaalin, johon lukeutuvat ulkopuolella R.S.-etupuskuri varustettuna niin kutsutulla F1-helmalla, R.S.-takapuskuri toteutettuna pakoputkiston kromatuin ulostuloin, sekä tummanharmaa takaosan diffuusorilevy.
Ulkoista visuaalisuutta vahvistavat 17-tuumaiset, kilparadan mukaan nimetyt Magny-Cours -kevytmetallivanteet.
Koeajoautossa oli tavanomaista suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Uusi R-Link 2 -multimediajärjestelmä on edeltävään järjestelmään nähden erittäin merkittävä edistysaskel.
Juha Peltonen
Siististi vaihtava kaksoiskytkinautomaatti on 7-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Jämäköissä R.S.-etuistuimissa on tasokas sivuttaistuki.
Juha Peltonen
Takana on varsin hyvin polvitilaa, jos edessä oleva penkki ei ole säädetty takarajoittimeensa saakka.
Juha Peltonen
Tavaratilan käytettävyyttä lisää säädettävä välipohja, joka sisältyy vain Bose-varustepakettiin.
Juha Peltonen
Teema jatkuu näyttävästi matkustamossa, jossa pitäväotteinen R.S.-ohjauspyörä varmistaa ajo-otteen nopeassa ajossa ja jämäkät R.S.-urheiluistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen.
R.S.-henkeä terästävät Renault Sport -hengen mukaisesti korin väriin ja kojelaudan punaraitaan soinnutetut punamustat raidat ja tikkaukset sekä istuimien sporttisen punaraidallinen kangasverhoilu.
Erittäin tehokkaat istuinlämmittimet lämmittävät myös korkealle selkään. Ja tokihan R.S. Linessä on alumiiniset poljinpinnat.
Täysdigitaalisessa mittaristossa on valittavana kolme erilaista näkymää, jotka alkavat hyvin minimalistisesta toteutuksesta ja jatkuvat sport-näyttöön. Sport-näytön yhteyteen saa teho- ja vääntömomenttipalkit – tosin ne ovat niin pienet, että niitä ei pysty kunnolla seuraamaan ajon aikana. Kojelaudassa silmä lepää punaisessa R.S.-raidassa ja ”hiilikuitupinnoitteessa”.
Käyttäjäystävällisempi multimediajärjestelmä
Koeajoautossa oli lisävarusteena EasyLink-multimediajärjestelmä varustettuna normaalia kookkaammalla 9,3-tuumaisella näytöllä, jonka ulkoasu miellyttää. Nyt Renault Cliossa on myös uusi R-Link 2 -multimediajärjestelmä, joka toimii vanhaa R-Linkiä ratkaisevassa määrin selkeämmin. Muutos on käyttäjäystävällisyyden kannalta siis keskeisen tärkeä.
Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu uuden multimedian myötä mutkattoman helposti, mutta ohjelmointiin liittyi muuan pikku kummajainen: järjestelmä ei suostunut ottamaan vastaan kolminumeroisia talonumeroita!
Myös metalliväri sekä nk. pysäköintipaketti, johon sisältyvät peruutuskamera ja keulan pysäköintitutka, lukeutuivat lisävarusteisiin. Älypuhelimen langattoman latausalustan pystyy hankkimaan kohtuulliseen lisähintaan, mutta takapysäköintitutka ovat vakiona.
Lisävarusteista voi käyttöä helpottavasta näkökulmasta suositella myös Bose-pakettia, koska siihen sisältyy järeämmän Bose-audiojärjestelmän ja 9,3-tuumaisen kosketusnäytön ohella muun muassa tavaratilan välipohja. Takaluukun ulkopuolinen avauspainike ei sijaitse ihan siinä kohdin, missä äkkiseltään kuvittelisi, vaan alempana piilossa, lähempänä takapuskuria.
Renault Clion perustakuu on 4 vuotta tai 100 000 km, mutta saatavilla on jatkotakuu sekä viideksi että kuudeksi vuodeksi.
Renault Clio TCe 130 EDC7 R.S. Line
Moottori
R4, turbo, 1332 cm3, 96 kW (130 hv)/5000 r/min, 240 Nm/1600 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus
5,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
130 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4050, l. 1800, k. 1440 mm, akseliväli 2580 mm, omamassa 1233 kg, kantavuus 515 kg, vetomassa 900/615 kg, tavaratila 340–1069 l, tankki 42 l
Hinta
22 390 euroa, koeajoauto 24 225 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Virtasuotimia Virosta
Mc-äänirasia sisäisellä stepup-muuntajalla
Hybridivahvistin digitoituu
Stereo Box E
Kirjailija Satu Rämö: Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI