Näyttävyyttä: äreään keulailmeeseen kuuluvat täys-led-ajovalot ja niin sanotulla F1-helmalla varustettu R.S.-etupuskuri.

Näyttävyyttä: äreään keulailmeeseen kuuluvat täys-led-ajovalot ja niin sanotulla F1-helmalla varustettu R.S.-etupuskuri.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Clio TCe 130 EDC7 R.S. Line: Värikäs pippurisuihke

Renault Clion R.S. Line -varustelu on paitsi urheilullista myös arkikäyttöä ajatellen tarkoi­tuk­sen­mu­kaista.

Auto Bild.Koeajot

Re­nault Clio TCe 130 R.S. Li­nen 1,3-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri on va­rus­tet­tu suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la, tur­bo­ah­ti­mel­la ja ah­toil­man jääh­dy­tyk­sel­lä. 4-sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri on tut­tu mo­nes­ta muus­ta­kin Re­naul­tin, Nis­sa­nin ja Mer­ce­des-Ben­zin au­to­mal­lis­ta.

Re­nault Cli­os­sa ah­de­tun ko­neen suo­ri­tus­ky­ky on koh­dil­laan, sil­lä R.S. Line an­taa rei­pas­ta ul­ko­nä­köä. Teh­taan mu­kaan TCe 130 -ver­sio kiih­tyy nol­las­ta sa­taan mu­ka­vas­sa yh­dek­säs­sä se­kun­nis­sa.

Mak­si­mi­vään­tö 240 Nm

Kos­ka 240 Nm mak­si­mi­vään­tö saa­vu­te­taan heti 1 600 r/min, niin voi­maa on koko ajan riit­tä­miin.

Takaviistosta katsoen huomio kiinnittyy diffuusorilevyyn ja kromattuun pakoputken ulostuloon.

Takaviistosta katsoen huomio kiinnittyy diffuusorilevyyn ja kromattuun pakoputken ulostuloon.

Juha Peltonen

Kojelaudassa huomio kiinnittyy punaiseen R.S.-raitaan ja ”hiilikuitupinnoitteeseen”. Polkimien pinnat ovat alumiinia.

Kojelaudassa huomio kiinnittyy punaiseen R.S.-raitaan ja ”hiilikuitupinnoitteeseen”. Polkimien pinnat ovat alumiinia.

Juha Peltonen

Täysdigitaaliseen mittaristoon pystyy valitsemaan useita näyttötiloja.

Täysdigitaaliseen mittaristoon pystyy valitsemaan useita näyttötiloja.

Juha Peltonen

Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli il­man mat­ka­mit­ta­ri­vir­heen huo­mi­oi­mis­ta erit­täin koh­tuul­li­nen 5,0 l/100 km.

Re­nault Clion 7-no­peuk­si­nen EDC-kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti vaih­taa nor­maa­lis­sa lii­ken­ne­vir­ras­sa py­kä­liä suh­teel­li­sen peh­me­äs­ti, mut­ta tar­vit­ta­es­sa na­pa­kas­ti. Ja kun ha­lu­aa vaih­taa ma­nu­aa­li­ses­ti, niin vaih­to­sii­vek­keet löy­ty­vät oh­jaus­pyö­räs­tä.

Re­nault Clio R.S. Li­nen alus­ta­tun­tu­ma on tee­man mu­kai­ses­ti miel­lyt­tä­vän jäyk­kä vä­hän no­pe­am­paan­kin ete­ne­mi­seen – mut­ta kui­ten­kin il­man yli­ko­vuut­ta. Maan­tie­a­jos­sa ma­ta­lap­ro­fii­li­set ren­kaat vä­lit­tä­vät kui­ten­kin kar­ke­al­la as­val­til­la suh­teel­li­sen voi­ma­kas­ta ren­gas­me­lua. Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on tar­peek­si täs­mäl­li­nen.

Te­hok­kaat lähi- ja kau­ko­va­lot ovat täs­sä ver­si­os­sa LED-mal­li­set, ja kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka toi­mii täs­mäl­li­ses­ti.

Eri­kois­va­rus­tei­den pyör­teis­sä

R.S. Line pi­tää si­säl­lään näyt­tä­vän va­rus­te­ar­se­naa­lin, jo­hon lu­keu­tu­vat ul­ko­puo­lel­la R.S.-etu­pus­ku­ri va­rus­tet­tu­na niin kut­su­tul­la F1-hel­mal­la, R.S.-ta­ka­pus­ku­ri to­teu­tet­tu­na pa­ko­put­kis­ton kro­ma­tuin ulos­tu­loin, sekä tum­man­har­maa ta­ka­o­san dif­fuu­so­ri­le­vy.

Ul­kois­ta vi­su­aa­li­suut­ta vah­vis­ta­vat 17-tuu­mai­set, kil­pa­ra­dan mu­kaan ni­me­tyt Mag­ny-Cours -ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Koeajoautossa oli tavanomaista suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Uusi R-Link 2 -multimediajärjestelmä on edeltävään järjestelmään nähden erittäin merkittävä edistysaskel.

Koeajoautossa oli tavanomaista suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Uusi R-Link 2 -multimediajärjestelmä on edeltävään järjestelmään nähden erittäin merkittävä edistysaskel.

Juha Peltonen

Siististi vaihtava kaksoiskytkinautomaatti on 7-nopeuksinen.

Siististi vaihtava kaksoiskytkinautomaatti on 7-nopeuksinen.

Juha Peltonen

Jämäköissä R.S.-etuistuimissa on tasokas sivuttaistuki.

Jämäköissä R.S.-etuistuimissa on tasokas sivuttaistuki.

Juha Peltonen

Takana on varsin hyvin polvitilaa, jos edessä oleva penkki ei ole säädetty takarajoittimeensa saakka.

Takana on varsin hyvin polvitilaa, jos edessä oleva penkki ei ole säädetty takarajoittimeensa saakka.

Juha Peltonen

Tavaratilan käytettävyyttä lisää säädettävä välipohja, joka sisältyy vain Bose-varustepakettiin.

Tavaratilan käytettävyyttä lisää säädettävä välipohja, joka sisältyy vain Bose-varustepakettiin.

Juha Peltonen

Tee­ma jat­kuu näyt­tä­väs­ti mat­kus­ta­mos­sa, jos­sa pi­tä­vä­ot­tei­nen R.S.-oh­jaus­pyö­rä var­mis­taa ajo-ot­teen no­pe­as­sa ajos­sa ja jä­mä­kät R.S.-ur­hei­luis­tui­met an­ta­vat eri­no­mai­sen si­vut­tais­tu­en.

R.S.-hen­keä te­räs­tä­vät Re­nault Sport -hen­gen mu­kai­ses­ti ko­rin vä­riin ja ko­je­lau­dan pu­na­rai­taan soin­nu­te­tut pu­na­mus­tat rai­dat ja tik­kauk­set sekä is­tui­mien sport­ti­sen pu­na­rai­dal­li­nen kan­gas­ver­hoi­lu.

Erit­täin te­hok­kaat is­tuin­läm­mit­ti­met läm­mit­tä­vät myös kor­ke­al­le sel­kään. Ja to­ki­han R.S. Li­nes­sä on alu­mii­ni­set pol­jin­pin­nat.

Täys­di­gi­taa­li­ses­sa mit­ta­ris­tos­sa on va­lit­ta­va­na kol­me eri­lais­ta nä­ky­mää, jot­ka al­ka­vat hy­vin mi­ni­ma­lis­ti­ses­ta to­teu­tuk­ses­ta ja jat­ku­vat sport-näyt­töön. Sport-näy­tön yh­tey­teen saa teho- ja vään­tö­mo­ment­ti­pal­kit – to­sin ne ovat niin pie­net, et­tä nii­tä ei pys­ty kun­nol­la seu­raa­maan ajon ai­ka­na. Ko­je­lau­das­sa sil­mä le­pää pu­nai­ses­sa R.S.-rai­das­sa ja ”hii­li­kui­tu­pin­noit­tees­sa”.

Käyt­tä­jäys­tä­väl­li­sem­pi mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä

Ko­ea­jo­au­tos­sa oli li­sä­va­rus­tee­na Ea­sy­Link-mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä va­rus­tet­tu­na nor­maa­lia kook­kaam­mal­la 9,3-tuu­mai­sel­la näy­töl­lä, jon­ka ul­ko­a­su miel­lyt­tää. Nyt Re­nault Cli­os­sa on myös uu­si R-Link 2 -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, joka toi­mii van­haa R-Lin­kiä rat­kai­se­vas­sa mää­rin sel­ke­äm­min. Muu­tos on käyt­tä­jäys­tä­väl­li­syy­den kan­nal­ta siis kes­kei­sen tär­keä.

Na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti su­juu uu­den mul­ti­me­di­an myö­tä mut­kat­to­man hel­pos­ti, mut­ta oh­jel­moin­tiin liit­tyi muu­an pik­ku kum­ma­jai­nen: jär­jes­tel­mä ei suos­tu­nut ot­ta­maan vas­taan kol­mi­nu­me­roi­sia ta­lo­nu­me­roi­ta!

Myös me­tal­li­vä­ri sekä nk. py­sä­köin­ti­pa­ket­ti, jo­hon si­säl­ty­vät pe­ruu­tus­ka­me­ra ja keu­lan py­sä­köin­ti­tut­ka, lu­keu­tui­vat li­sä­va­rus­tei­siin. Äly­pu­he­li­men lan­gat­to­man la­tau­sa­lus­tan pys­tyy hank­ki­maan koh­tuul­li­seen li­sä­hin­taan, mut­ta ta­ka­py­sä­köin­ti­tut­ka ovat va­ki­o­na.

Li­sä­va­rus­teis­ta voi käyt­töä hel­pot­ta­vas­ta nä­kö­kul­mas­ta suo­si­tel­la myös Bose-pa­ket­tia, kos­ka sii­hen si­säl­tyy jä­re­äm­män Bose-au­di­o­jär­jes­tel­män ja 9,3-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön ohel­la muun mu­as­sa ta­va­ra­ti­lan vä­li­poh­ja. Ta­ka­luu­kun ul­ko­puo­li­nen avaus­pai­ni­ke ei si­jait­se ihan sii­nä koh­din, mis­sä äk­ki­sel­tään ku­vit­te­li­si, vaan alem­pa­na pii­los­sa, lä­hem­pä­nä ta­ka­pus­ku­ria.

Re­nault Clion pe­rus­ta­kuu on 4 vuot­ta tai 100 000 km, mut­ta saa­ta­vil­la on jat­ko­ta­kuu sekä vii­dek­si et­tä kuu­dek­si vuo­dek­si.

Re­nault Clio TCe 130 EDC7 R.S. Line

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1332 cm3, 96 kW (130 hv)/5000 r/min, 240 Nm/1600 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,0 s, huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus

5,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

130 g/km

Voi­man­siir­to

A7, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4050, l. 1800, k. 1440 mm, ak­se­li­vä­li 2580 mm, oma­mas­sa 1233 kg, kan­ta­vuus 515 kg, ve­to­mas­sa 900/615 kg, ta­va­ra­ti­la 340–1069 l, tank­ki 42 l

Hin­ta

22 390 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 24 225 eu­roa (2020)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU