Keulalle antavat ilmettä lediajovalot yhdessä C-kirjaimen muotoisten huomiovalojen kanssa.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Renault Clion X-Tronic-automaattivaihteisto on melkoinen mukavuuslisä varsinkin kaupunkiliikenteessä.
Renault Clion 3-sylinterinen bensiiniturbo kiertää hanakasti, mutta se käy tasakierroksilla pehmeästi, joten matka-ajossa käyntimurinat jäävät hyvin etäisiksi. Matkustamon sisämelutaso jää myös sen verran matalasävyiseksi, että se ei häiritse korvia eikä radion kuuntelua. Sen puolesta X-Tronicilla voisi ihmettelemättä luotsata Helsingistä Ouluun.
Vaikka litraisen turbomoottorin parhaaksi vääntölukemaksi ilmoitetaan niukan kuuloiset 142 newtonmetriä, niin koneen alakierrosvääntö on kunnossa, koska vääntö jakautuu laajalle ja keskeiselle kierrosalueelle 2 000–3 750 r/min. Tehdas ilmoittaa keskikulutukseksi varustelusta ja rengastuksesta riippuen 5,7–6,4 l/100 km. Koeajon aikana päästiin 6,8 litraan.
Vauhdikkaan muotoisen Renault Clion takaovien ulkokahvat on piilotettu.
Juha Peltonen
Renault Clioon kuljetaan älyavainkortti taskussa kätevästi ilman painikkeiden käyttöä.
Juha Peltonen
Renault Clio Intensissä on 7-tuumainen digitaalimittaristo. Kojelaudan ja keskikonsolin osittainen pehmeiden pintamateriaalien käyttö nostaa laadukkuutta.
Juha Peltonen
Portaattomassa CVT-vaihteistossa on myös D-Step-tila, jossa imitoidaan manuaalilaatikon vaihtokohtia.
Juha Peltonen
Uusi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö ja Easy Link -multimedia ovat edeltäjäänsä helppokäyttöisemmät.
Juha Peltonen
Mukavuuspainotteisten etuistuimien sivuttaistuki on tyydyttävä.
Juha Peltonen
Takaistuimella alkaa tulla pitkäjalkaisilla ahdasta, jos etuistuimet säädetään liian taakse.
Juha Peltonen
Terminä X-Tronicin tunnistetaan myös konsernikumppani Nissanin puolelta. Sehän ei tarkoita nelivetoa, vaan portaatonta automaattivaihteistoa, joka on Renault Cliossa omimmillaan edettäessä liikennevaloista toiseen kaupunkiajossa.
X-Tronicia ei saa pienimmän, vapaasti hengittävään moottorin yhteyteen, mutta TCe 90 -turbokoneen kylkeen kyllä. Vaikka Renault Clio on suoritusarvoiltaan hyvin perustasoinen, portaaton CVT-laatikko saa auton tuntumaan nopeammalta.
Kun kaasupoljinta painetaan normiajossa kevyesti, CVT toimii täysin portaattomasti. Vastaavasti voimakkaalla kaasun käytöllä aktivoituu D-Step-toiminto, joka matkii tavallaan perinteistä manuaalivaihteiston pykälien vaihtotuntumaa, millä pyritään miellyttämään myös niitä, jotka eivät ole tottuneet portaattomaan CVT-laatikkoon.
Bonuksena on perinteisistä automaattilaatikoista tuttu L- eli Low-asento, joka on tarkoitettu tehostamaan moottorijarrutusta jyrkissä alamäissä tai sitten käytettäväksi pahoissa ylämäissä.
Näyttö lisävarusteena
Cliossa kannattaa äkkiseltään päätyä edullisemman Zen-varustetason sijaan parempaan Intens-tasoon, koska erotukselle saadaan katetta: ulkoisesti hyödytään 16-tuumaisista kevytmetallivanteista ja vähäisempänä seikkana sivuikkunoiden kromikehyksistä, mutta matkustamossa eroa on sitäkin runsaammin.
7-tuumainen digitaalinen mittaristo, lämmitettävä nahkakehäinen ohjauspyörä, tunnelmavalaistus ja automaatti-ilmastointi täydentävät kuvion yhdessä sähköisesti taittuvien ulkopeilien ja automaattisten lasinpyyhkimien kanssa.
Korkeateknisen 7-tuumaisen digimittariston yhteydessä ovat myös minimittaiset hevosvoima- ja vääntömomenttilukemat. Ne saadaan palkkinäytölle kuljettajan eteen nopeusmittarin yhteyteen, mutta ne on ehkä enemmänkin tarkoitettu viihdyttäväksi yksityiskohdaksi kuin aidosti käytännöllisiksi.
Suurimmasta tavaratilasta ei valitettavasti saa tasapohjaista.
Juha Peltonen
Testiyksilön lisävarusteinen Easy Link -järjestelmä on kehittyneempi ja näyttökooltaan isompi verrattuna R-Link 2 -järjestelmään. Easy Linkin suurehko 9,3-tuumainen kosketusnäyttö miellyttää värimaailmaltaan, ja ruutu on sekä isompi että nykyaikaisempi kuin R-Link 2:n 7-tuumainen.
Käyttöominaisuuksiltaan Easy Link on varsin looginen. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu suoraviivaisesti, ja sen reittiopastus on selkeää. Isommissa risteyksissä navigaattori jakaa ruudulle poistumisrampin kuvakkeen varsinaisen reittinäytön yläpuolelle silloin, kun ruudulla on kokonäyttötila.
Asialliset tilat
Sisään kulkemista helpottaa olennaisesti taskussa pidettävä älyavainkortti. Clion osanahkaverhoillut etuistuimet ovat matkamukavat, mutta eivät millään muotoa ylipehmeät. Penkkien tyydyttävä sivuttaistuki sopii paremmin kaupunkiin kuin maantieajoon.
Takaistuimella pitkäjalkaisilla matkustajilla alkaa jo muodostua hiukan ahdasta, mutta onneksi etuselkänojien koverrukset helpottavat tilannetta.
Renault Clio X-Tronicissa ei ole järin monta miinusta, mutta takaselkänojat alas taitettuina ei valitettavasti muodostu tasapintaa. Monikäyttöautossa jäävä porras harmittaa, mutta 317-litrainen perustavaratila on joka tapauksessa syvä. Kaikkiaan tavaratilaa saadaan 1 069 litraa.
Monipuolisista turvajärjestelmistä mainittakoon automaattinen hätäjarrutus, kaista-avustin, liikennemerkkien tunnistus sekä katvealuevaroitin eli kuolleen kulman tunnistus.
Kierrosherkkä 1,0-litrainen turbomoottori sopii parahiksi CVT-laatikon yhteyteen.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Renault Clio TCe 90 X-Tronic A. Intens
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 67 kW (91 hv)/5000 r/min, 142 Nm/2000–3750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,4 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
5,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
130 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 4050, l. 1798, k. 1440 mm, akseliväli 2583 mm, maavara 135 mm, omamassa 1201 kg, kantavuus 499 kg, vetomassa 900/600 kg, tavaratila 317–1069 l, tankki 42 l
Hinta
21 390 euroa, koeauto 21 449 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Trianglelta uusi kaiutinjalka
Pro-Ject EVO- ja EVO Premium -äänivarret
Vintagehenkinen Yamaha
Klassikkolevysoitin Musical Fidelityltä
ByPiasin Pia Erlundilla on pala Mallorcaa Suomen Rivieralla – Hangossa
Upea syksy – satoa & tunnelmaa -lehti on ilmestynyt!
Luxman PD-191A
Lumin D3 Network Music Player
Wharfedalin uusi premium-tason lattiakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN