Musta jäähdyttimen säleikkö, musta etuhelma ja mustat vanteet antavat Fabialle urheilullista leimaa.

Musta jäähdyttimen säleikkö, musta etuhelma ja mustat vanteet antavat Fabialle urheilullista leimaa.

Toni Lindström

Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä

Monte Carlolla on legendaarinen kaiku autour­hei­lu­maa­il­massa, ja tähän henkeen Škoda on varustanut uuden Fabian. Mallimerkintä Monte Carlo tuo mieleen Merialppien rallitiet Etelä-Ranskassa.

Auto Bild.Koeajot

Me­ri­alp­pien rin­teil­lä on rat­kot­tu mo­net ral­lin MM-sar­jan osa­kil­pai­lut, ja myös suo­ma­lai­sil­la on ol­lut vah­va sa­nan­sa sa­not­ta­va­na nois­sa tais­tois­sa. Myös Škoda oli ai­koi­naan mu­ka­na ral­lin pää­luo­kas­sa WRC:ssä, mut­ta ny­kyi­sin Škoda kes­kit­tyy WRC2-luok­kaan – ja te­kee sen me­nes­tyk­sel­lä.

Škoda Fa­bia Evo2 -ral­li­au­tot hal­lit­se­vat ral­li­pol­ku­ja niin maa­il­mal­la kuin ko­ti­mai­ses­sa Ral­li SM -sar­jas­sa. Tšek­ki­val­mis­ta­ja on pa­nos­ta­nut pit­kä­jän­tei­ses­ti tuo­te­ke­hi­tyk­seen vuo­des­ta toi­seen, ja se tie­tää moot­to­riur­hei­lus­sa yleen­sä hie­no­ja tu­lok­sia.

Sport­ti­nen vi­ri­tys

Mis­tään var­si­nai­ses­ta ral­li­au­tos­ta ei kui­ten­kaan ole kyse, kun pu­hu­taan Škoda Fa­bia Mon­te Car­los­ta, vaan ky­sees­sä on so­pi­vas­ti va­rus­tel­tu ja hou­kut­te­le­vas­ti hin­noi­tel­tu pik­kus­port­ti.

Takana musta diffuusori kertoo, että kyseessä on Monte Carlo -versio. Tummennetut sivulasit ja takaikkuna sekä musta katto kuuluvat mallin varusteisiin.

Takana musta diffuusori kertoo, että kyseessä on Monte Carlo -versio. Tummennetut sivulasit ja takaikkuna sekä musta katto kuuluvat mallin varusteisiin.

Toni Lindström

Edessä on selkeä ja laadukas vaikutelma, jossa urheilullisuus on läsnä.

Edessä on selkeä ja laadukas vaikutelma, jossa urheilullisuus on läsnä.

Toni Lindström

Mittaristo on myös urheilullinen.

Mittaristo on myös urheilullinen.

Toni Lindström

Kojelaudan kosketusnäyttö on nykytyyliin verrattuna pieni, mutta toimiva. Navigointi ei kuulu varusteisiin.

Kojelaudan kosketusnäyttö on nykytyyliin verrattuna pieni, mutta toimiva. Navigointi ei kuulu varusteisiin.

Toni Lindström

Etuistuimien raidoitus, tikkaukset ja integroidut pääntuet henkivät rallimaailman tuulia.

Etuistuimien raidoitus, tikkaukset ja integroidut pääntuet henkivät rallimaailman tuulia.

Toni Lindström

Myös takaistuin on raidoitettu ja tikattu etuistuimien tyyliin.

Myös takaistuin on raidoitettu ja tikattu etuistuimien tyyliin.

Toni Lindström

Nel­jän­nen su­ku­pol­ven Škoda Fa­bi­an Mon­te Car­lo -ver­sio erot­tuu nor­maa­lis­ta Fa­bi­as­ta sekä ul­koa päin et­tä si­säl­tä tar­kas­tel­tu­na. Ko­ea­jo­yk­si­lös­sä jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö, kat­to sekä etu- ja ta­ka­hel­ma oli­vat mus­tat, sa­moin ta­ka­dif­fuu­so­ri ja kiil­tä­vät van­teet.

Kun ta­ka­si­vuik­ku­nat ja ta­ka­la­si ovat vie­lä tum­men­ne­tut, niin näil­lä vä­ri­tyk­sil­lä au­to erot­tuu­kin sel­väs­ti eduk­seen ta­val­li­seen Fa­bi­aan ver­rat­tu­na.

Mat­kus­ta­mon puo­lel­la ur­hei­lul­li­suut­ta on nos­tet­tu esiin pu­nai­sil­la lis­toi­tuk­sil­la ja hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­mil­lä. Penk­kien sau­mat on ti­kat­tu nä­ky­väs­ti val­koi­sel­la neu­lok­sel­la, joka se­kin luo mu­ka­vas­ti li­sä­pot­kua de­sig­niin.

Sport­ti­sis­sa etuis­tui­mis­sa on in­teg­roi­dut pään­tu­et ja mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä on nah­kai­nen, jo­ten ral­li­tun­nel­maan voi mie­li­ku­vi­tuk­sen myö­tä yl­tää§, kun­han unoh­taa huo­mat­ta­vas­ti rau­hal­li­sem­mat ää­ni­te­hos­teet.

Etu­lo­ka­suo­jas­sa on va­kuu­te­na Mon­te Car­lo -logo, jos joku ar­vuut­te­lee mikä mah­taa ol­la näyt­tä­vän Fa­bi­an mal­li­ver­sio.

Lit­ral­la men­nään

Škoda Fa­bia Mon­te Car­lon saa kol­mel­la eri moot­to­ri­vaih­to­eh­dol­la, jois­ta ko­ea­jos­sa oli 110-he­vos­voi­mai­sel­la kol­me­sy­lin­te­ri­sel­lä lit­ran moot­to­ril­la va­rus­tet­tu ver­sio. Muut vaih­to­eh­dot ovat 95 he­vos­voi­mai­nen ja ne­li­sy­lin­te­ri­nen 1,5-lit­rai­nen 150-he­vos­voi­mai­nen.

Polt­to­moot­to­rien tek­ni­nen ke­hi­tys on har­pan­nut suu­ria loik­kia vuo­sien ai­ka­na, ja ny­kyi­set kol­me­sy­lin­te­ri­set lit­ran moot­to­rit ovat jo tut­tu­ja va­rus­tuk­sia pik­ku­au­tois­sa. Täs­sä ta­pauk­ses­sa meno tun­tuu lit­ran ko­neel­la ai­van riit­tä­väl­tä niin kau­pun­gis­sa kuin maan­tiel­lä­kin.

7-vaih­tei­nen DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to vii­pyi­lee pai­koin, ku­ten sil­le on tyy­pil­lis­tä, mut­ta muu­ten kul­ku tun­tuu nor­mi­ar­keen riit­tä­vän mai­ni­os­ti.

DSG-automaatin valitsin on tutulla paikalla. Monia toimintoja on toteutettu normaaleilla painikkeilla.

DSG-automaatin valitsin on tutulla paikalla. Monia toimintoja on toteutettu normaaleilla painikkeilla.

Toni Lindström

Mustat erikoisvanteet ovat tyylikäs lisä korostamaan auton urheilullisuutta.

Mustat erikoisvanteet ovat tyylikäs lisä korostamaan auton urheilullisuutta.

Toni Lindström

Kun ko­nees­sa on ko­koa vain yk­si lit­ra, niin myös moot­to­rin ku­lu­tus on hy­vin hal­lin­nas­sa.

Se­ka­lai­ses­sa ajos­sa ko­ea­jo­ku­lu­tus liik­kui al­le kuu­des­sa lit­ras­sa, ja tar­kal­la ajol­la tuos­ta voi vie­lä pi­his­tää ai­na­kin muu­ta­man de­sin. Ajo­ti­la­na on tar­jol­la myös Sport, jol­loin ku­lu­tus­kin kas­vaa, kun me­nos­ta tu­lee vauh­dik­kaam­paa.

Kau­pun­gis­sa Škoda Fa­bia on mu­ka­van help­po ajet­ta­va, ja kun li­säk­si kom­pak­tit mi­tat hel­pot­ta­vat park­kee­rauk­sia, on au­to kuin ko­to­naan ar­jen pyö­ri­tyk­sis­sä.

Kolmesylinterinen litran moottori on pakattu tiiviisti konehuoneeseen.

Kolmesylinterinen litran moottori on pakattu tiiviisti konehuoneeseen.

Toni Lindström

Maan­tiel­lä meno on so­pi­van tun­no­kas­ta, jos­kin moot­to­ri­tie­no­peuk­sis­sa ren­gas­me­lu nou­see kor­ke­ak­si, ja ää­nen­tois­ton voi­mak­kuut­ta on li­sät­tä­vä rei­lus­ti, mi­kä­li ai­koo kuul­la me­ri­sää­tie­do­tuk­set.

Hin­ta hou­kut­te­lee

Škoda Fa­bia Mon­te Car­lon kal­tai­set pik­kus­por­tit ovat hou­kut­te­le­via vaih­to­eh­to­ja, jos ur­hei­lul­li­suus kiin­nos­taa il­man rei­lu­ja hin­nan­li­säyk­siä pe­rus­ver­si­oon ver­rat­tu­na. So­pi­val­la va­rus­te­lul­la au­tos­ta saa näyt­tä­vän ja sport­ti­hen­keen nä­tis­ti is­tu­van yk­si­lön.

Škoda Fa­bia Mon­te Car­lon hin­nat läh­te­vät 22 800 eu­ros­ta (2023) (95 hv, ma­nu­aa­li­vaih­teis­to) ja ulot­tu­vat 27 000 eu­roon (150 hv, 1,5 l, 4-syl. aut.). Ko­ea­jo­au­ton hin­ta oli 25 400 eu­roa (2023), joka on var­sin mal­til­li­nen hin­ta va­rus­tei­siin näh­den.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Škoda Fa­bia 1.0 TSI 110 Mon­te Car­lo DSG

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 999 cm3, 81 kW (110 hv), 5500 r/min, 200 Nm/2000–3000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,9 s, huip­pu­no­peus 202 km/h

Ku­lu­tus

5,5 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

128 g/km

Voi­man­siir­to

A7, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4125, l. 1780, k. 1446 mm, ak­se­li­vä­li 2551 mm, oma­mas­sa 1238 kg, ve­to­mas­sa 1100/590 kg, ta­va­ra­ti­la 380–1190 l, tank­ki 40 l

Hin­ta

22 852 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 25 431 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU