Musta jäähdyttimen säleikkö, musta etuhelma ja mustat vanteet antavat Fabialle urheilullista leimaa.
Toni Lindström
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Monte Carlolla on legendaarinen kaiku autourheilumaailmassa, ja tähän henkeen Škoda on varustanut uuden Fabian. Mallimerkintä Monte Carlo tuo mieleen Merialppien rallitiet Etelä-Ranskassa.
Merialppien rinteillä on ratkottu monet rallin MM-sarjan osakilpailut, ja myös suomalaisilla on ollut vahva sanansa sanottavana noissa taistoissa. Myös Škoda oli aikoinaan mukana rallin pääluokassa WRC:ssä, mutta nykyisin Škoda keskittyy WRC2-luokkaan – ja tekee sen menestyksellä.
Škoda Fabia Evo2 -ralliautot hallitsevat rallipolkuja niin maailmalla kuin kotimaisessa Ralli SM -sarjassa. Tšekkivalmistaja on panostanut pitkäjänteisesti tuotekehitykseen vuodesta toiseen, ja se tietää moottoriurheilussa yleensä hienoja tuloksia.
Sporttinen viritys
Mistään varsinaisesta ralliautosta ei kuitenkaan ole kyse, kun puhutaan Škoda Fabia Monte Carlosta, vaan kyseessä on sopivasti varusteltu ja houkuttelevasti hinnoiteltu pikkusportti.
Takana musta diffuusori kertoo, että kyseessä on Monte Carlo -versio. Tummennetut sivulasit ja takaikkuna sekä musta katto kuuluvat mallin varusteisiin.
Toni Lindström
Edessä on selkeä ja laadukas vaikutelma, jossa urheilullisuus on läsnä.
Toni Lindström
Mittaristo on myös urheilullinen.
Toni Lindström
Kojelaudan kosketusnäyttö on nykytyyliin verrattuna pieni, mutta toimiva. Navigointi ei kuulu varusteisiin.
Toni Lindström
Etuistuimien raidoitus, tikkaukset ja integroidut pääntuet henkivät rallimaailman tuulia.
Toni Lindström
Myös takaistuin on raidoitettu ja tikattu etuistuimien tyyliin.
Toni Lindström
Neljännen sukupolven Škoda Fabian Monte Carlo -versio erottuu normaalista Fabiasta sekä ulkoa päin että sisältä tarkasteltuna. Koeajoyksilössä jäähdyttimen säleikkö, katto sekä etu- ja takahelma olivat mustat, samoin takadiffuusori ja kiiltävät vanteet.
Kun takasivuikkunat ja takalasi ovat vielä tummennetut, niin näillä värityksillä auto erottuukin selvästi edukseen tavalliseen Fabiaan verrattuna.
Matkustamon puolella urheilullisuutta on nostettu esiin punaisilla listoituksilla ja hiilikuitujäljitelmillä. Penkkien saumat on tikattu näkyvästi valkoisella neuloksella, joka sekin luo mukavasti lisäpotkua designiin.
Sporttisissa etuistuimissa on integroidut pääntuet ja monitoimiohjauspyörä on nahkainen, joten rallitunnelmaan voi mielikuvituksen myötä yltää§, kunhan unohtaa huomattavasti rauhallisemmat äänitehosteet.
Etulokasuojassa on vakuutena Monte Carlo -logo, jos joku arvuuttelee mikä mahtaa olla näyttävän Fabian malliversio.
Litralla mennään
Škoda Fabia Monte Carlon saa kolmella eri moottorivaihtoehdolla, joista koeajossa oli 110-hevosvoimaisella kolmesylinterisellä litran moottorilla varustettu versio. Muut vaihtoehdot ovat 95 hevosvoimainen ja nelisylinterinen 1,5-litrainen 150-hevosvoimainen.
Polttomoottorien tekninen kehitys on harpannut suuria loikkia vuosien aikana, ja nykyiset kolmesylinteriset litran moottorit ovat jo tuttuja varustuksia pikkuautoissa. Tässä tapauksessa meno tuntuu litran koneella aivan riittävältä niin kaupungissa kuin maantielläkin.
7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto viipyilee paikoin, kuten sille on tyypillistä, mutta muuten kulku tuntuu normiarkeen riittävän mainiosti.
DSG-automaatin valitsin on tutulla paikalla. Monia toimintoja on toteutettu normaaleilla painikkeilla.
Toni Lindström
Mustat erikoisvanteet ovat tyylikäs lisä korostamaan auton urheilullisuutta.
Toni Lindström
Kun koneessa on kokoa vain yksi litra, niin myös moottorin kulutus on hyvin hallinnassa.
Sekalaisessa ajossa koeajokulutus liikkui alle kuudessa litrassa, ja tarkalla ajolla tuosta voi vielä pihistää ainakin muutaman desin. Ajotilana on tarjolla myös Sport, jolloin kulutuskin kasvaa, kun menosta tulee vauhdikkaampaa.
Kaupungissa Škoda Fabia on mukavan helppo ajettava, ja kun lisäksi kompaktit mitat helpottavat parkkeerauksia, on auto kuin kotonaan arjen pyörityksissä.
Kolmesylinterinen litran moottori on pakattu tiiviisti konehuoneeseen.
Toni Lindström
Maantiellä meno on sopivan tunnokasta, joskin moottoritienopeuksissa rengasmelu nousee korkeaksi, ja äänentoiston voimakkuutta on lisättävä reilusti, mikäli aikoo kuulla merisäätiedotukset.
Hinta houkuttelee
Škoda Fabia Monte Carlon kaltaiset pikkusportit ovat houkuttelevia vaihtoehtoja, jos urheilullisuus kiinnostaa ilman reiluja hinnanlisäyksiä perusversioon verrattuna. Sopivalla varustelulla autosta saa näyttävän ja sporttihenkeen nätisti istuvan yksilön.
Škoda Fabia Monte Carlon hinnat lähtevät 22 800 eurosta (2023) (95 hv, manuaalivaihteisto) ja ulottuvat 27 000 euroon (150 hv, 1,5 l, 4-syl. aut.). Koeajoauton hinta oli 25 400 euroa (2023), joka on varsin maltillinen hinta varusteisiin nähden.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 81 kW (110 hv), 5500 r/min, 200 Nm/2000–3000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 202 km/h
Kulutus
5,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
128 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4125, l. 1780, k. 1446 mm, akseliväli 2551 mm, omamassa 1238 kg, vetomassa 1100/590 kg, tavaratila 380–1190 l, tankki 40 l
Hinta
22 852 euroa, koeajoauto 25 431 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Nyt on kova uutinen
Ei aivan Genelec
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Melkein Boenicke
Geneleceille kilpailija Ranskasta
Puolalaista nostalgiaa
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Technicsiltä huippu nappikset
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI