Musta jäähdyttimen säleikkö, musta etuhelma ja mustat vanteet antavat Fabialle urheilullista leimaa.
Toni Lindström
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Monte Carlolla on legendaarinen kaiku autourheilumaailmassa, ja tähän henkeen Škoda on varustanut uuden Fabian. Mallimerkintä Monte Carlo tuo mieleen Merialppien rallitiet Etelä-Ranskassa.
Merialppien rinteillä on ratkottu monet rallin MM-sarjan osakilpailut, ja myös suomalaisilla on ollut vahva sanansa sanottavana noissa taistoissa. Myös Škoda oli aikoinaan mukana rallin pääluokassa WRC:ssä, mutta nykyisin Škoda keskittyy WRC2-luokkaan – ja tekee sen menestyksellä.
Škoda Fabia Evo2 -ralliautot hallitsevat rallipolkuja niin maailmalla kuin kotimaisessa Ralli SM -sarjassa. Tšekkivalmistaja on panostanut pitkäjänteisesti tuotekehitykseen vuodesta toiseen, ja se tietää moottoriurheilussa yleensä hienoja tuloksia.
Sporttinen viritys
Mistään varsinaisesta ralliautosta ei kuitenkaan ole kyse, kun puhutaan Škoda Fabia Monte Carlosta, vaan kyseessä on sopivasti varusteltu ja houkuttelevasti hinnoiteltu pikkusportti.
Takana musta diffuusori kertoo, että kyseessä on Monte Carlo -versio. Tummennetut sivulasit ja takaikkuna sekä musta katto kuuluvat mallin varusteisiin.
Toni Lindström
Edessä on selkeä ja laadukas vaikutelma, jossa urheilullisuus on läsnä.
Toni Lindström
Mittaristo on myös urheilullinen.
Toni Lindström
Kojelaudan kosketusnäyttö on nykytyyliin verrattuna pieni, mutta toimiva. Navigointi ei kuulu varusteisiin.
Toni Lindström
Etuistuimien raidoitus, tikkaukset ja integroidut pääntuet henkivät rallimaailman tuulia.
Toni Lindström
Myös takaistuin on raidoitettu ja tikattu etuistuimien tyyliin.
Toni Lindström
Neljännen sukupolven Škoda Fabian Monte Carlo -versio erottuu normaalista Fabiasta sekä ulkoa päin että sisältä tarkasteltuna. Koeajoyksilössä jäähdyttimen säleikkö, katto sekä etu- ja takahelma olivat mustat, samoin takadiffuusori ja kiiltävät vanteet.
Kun takasivuikkunat ja takalasi ovat vielä tummennetut, niin näillä värityksillä auto erottuukin selvästi edukseen tavalliseen Fabiaan verrattuna.
Matkustamon puolella urheilullisuutta on nostettu esiin punaisilla listoituksilla ja hiilikuitujäljitelmillä. Penkkien saumat on tikattu näkyvästi valkoisella neuloksella, joka sekin luo mukavasti lisäpotkua designiin.
Sporttisissa etuistuimissa on integroidut pääntuet ja monitoimiohjauspyörä on nahkainen, joten rallitunnelmaan voi mielikuvituksen myötä yltää§, kunhan unohtaa huomattavasti rauhallisemmat äänitehosteet.
Etulokasuojassa on vakuutena Monte Carlo -logo, jos joku arvuuttelee mikä mahtaa olla näyttävän Fabian malliversio.
Litralla mennään
Škoda Fabia Monte Carlon saa kolmella eri moottorivaihtoehdolla, joista koeajossa oli 110-hevosvoimaisella kolmesylinterisellä litran moottorilla varustettu versio. Muut vaihtoehdot ovat 95 hevosvoimainen ja nelisylinterinen 1,5-litrainen 150-hevosvoimainen.
Polttomoottorien tekninen kehitys on harpannut suuria loikkia vuosien aikana, ja nykyiset kolmesylinteriset litran moottorit ovat jo tuttuja varustuksia pikkuautoissa. Tässä tapauksessa meno tuntuu litran koneella aivan riittävältä niin kaupungissa kuin maantielläkin.
7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto viipyilee paikoin, kuten sille on tyypillistä, mutta muuten kulku tuntuu normiarkeen riittävän mainiosti.
DSG-automaatin valitsin on tutulla paikalla. Monia toimintoja on toteutettu normaaleilla painikkeilla.
Toni Lindström
Mustat erikoisvanteet ovat tyylikäs lisä korostamaan auton urheilullisuutta.
Toni Lindström
Kun koneessa on kokoa vain yksi litra, niin myös moottorin kulutus on hyvin hallinnassa.
Sekalaisessa ajossa koeajokulutus liikkui alle kuudessa litrassa, ja tarkalla ajolla tuosta voi vielä pihistää ainakin muutaman desin. Ajotilana on tarjolla myös Sport, jolloin kulutuskin kasvaa, kun menosta tulee vauhdikkaampaa.
Kaupungissa Škoda Fabia on mukavan helppo ajettava, ja kun lisäksi kompaktit mitat helpottavat parkkeerauksia, on auto kuin kotonaan arjen pyörityksissä.
Kolmesylinterinen litran moottori on pakattu tiiviisti konehuoneeseen.
Toni Lindström
Maantiellä meno on sopivan tunnokasta, joskin moottoritienopeuksissa rengasmelu nousee korkeaksi, ja äänentoiston voimakkuutta on lisättävä reilusti, mikäli aikoo kuulla merisäätiedotukset.
Hinta houkuttelee
Škoda Fabia Monte Carlon kaltaiset pikkusportit ovat houkuttelevia vaihtoehtoja, jos urheilullisuus kiinnostaa ilman reiluja hinnanlisäyksiä perusversioon verrattuna. Sopivalla varustelulla autosta saa näyttävän ja sporttihenkeen nätisti istuvan yksilön.
Škoda Fabia Monte Carlon hinnat lähtevät 22 800 eurosta (2023) (95 hv, manuaalivaihteisto) ja ulottuvat 27 000 euroon (150 hv, 1,5 l, 4-syl. aut.). Koeajoauton hinta oli 25 400 euroa (2023), joka on varsin maltillinen hinta varusteisiin nähden.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 81 kW (110 hv), 5500 r/min, 200 Nm/2000–3000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 202 km/h
Kulutus
5,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
128 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4125, l. 1780, k. 1446 mm, akseliväli 2551 mm, omamassa 1238 kg, vetomassa 1100/590 kg, tavaratila 380–1190 l, tankki 40 l
Hinta
22 852 euroa, koeajoauto 25 431 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Volvo XC90
Volvo
Volvo XC90
Volvo
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Valaise hifiäänesi
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi