Musta jäähdyttimen säleikkö, musta etuhelma ja mustat vanteet antavat Fabialle urheilullista leimaa.
Toni Lindström
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Monte Carlolla on legendaarinen kaiku autourheilumaailmassa, ja tähän henkeen Škoda on varustanut uuden Fabian. Mallimerkintä Monte Carlo tuo mieleen Merialppien rallitiet Etelä-Ranskassa.
Merialppien rinteillä on ratkottu monet rallin MM-sarjan osakilpailut, ja myös suomalaisilla on ollut vahva sanansa sanottavana noissa taistoissa. Myös Škoda oli aikoinaan mukana rallin pääluokassa WRC:ssä, mutta nykyisin Škoda keskittyy WRC2-luokkaan – ja tekee sen menestyksellä.
Škoda Fabia Evo2 -ralliautot hallitsevat rallipolkuja niin maailmalla kuin kotimaisessa Ralli SM -sarjassa. Tšekkivalmistaja on panostanut pitkäjänteisesti tuotekehitykseen vuodesta toiseen, ja se tietää moottoriurheilussa yleensä hienoja tuloksia.
Sporttinen viritys
Mistään varsinaisesta ralliautosta ei kuitenkaan ole kyse, kun puhutaan Škoda Fabia Monte Carlosta, vaan kyseessä on sopivasti varusteltu ja houkuttelevasti hinnoiteltu pikkusportti.
Takana musta diffuusori kertoo, että kyseessä on Monte Carlo -versio. Tummennetut sivulasit ja takaikkuna sekä musta katto kuuluvat mallin varusteisiin.
Toni Lindström
Edessä on selkeä ja laadukas vaikutelma, jossa urheilullisuus on läsnä.
Toni Lindström
Mittaristo on myös urheilullinen.
Toni Lindström
Kojelaudan kosketusnäyttö on nykytyyliin verrattuna pieni, mutta toimiva. Navigointi ei kuulu varusteisiin.
Toni Lindström
Etuistuimien raidoitus, tikkaukset ja integroidut pääntuet henkivät rallimaailman tuulia.
Toni Lindström
Myös takaistuin on raidoitettu ja tikattu etuistuimien tyyliin.
Toni Lindström
Neljännen sukupolven Škoda Fabian Monte Carlo -versio erottuu normaalista Fabiasta sekä ulkoa päin että sisältä tarkasteltuna. Koeajoyksilössä jäähdyttimen säleikkö, katto sekä etu- ja takahelma olivat mustat, samoin takadiffuusori ja kiiltävät vanteet.
Kun takasivuikkunat ja takalasi ovat vielä tummennetut, niin näillä värityksillä auto erottuukin selvästi edukseen tavalliseen Fabiaan verrattuna.
Matkustamon puolella urheilullisuutta on nostettu esiin punaisilla listoituksilla ja hiilikuitujäljitelmillä. Penkkien saumat on tikattu näkyvästi valkoisella neuloksella, joka sekin luo mukavasti lisäpotkua designiin.
Sporttisissa etuistuimissa on integroidut pääntuet ja monitoimiohjauspyörä on nahkainen, joten rallitunnelmaan voi mielikuvituksen myötä yltää§, kunhan unohtaa huomattavasti rauhallisemmat äänitehosteet.
Etulokasuojassa on vakuutena Monte Carlo -logo, jos joku arvuuttelee mikä mahtaa olla näyttävän Fabian malliversio.
Litralla mennään
Škoda Fabia Monte Carlon saa kolmella eri moottorivaihtoehdolla, joista koeajossa oli 110-hevosvoimaisella kolmesylinterisellä litran moottorilla varustettu versio. Muut vaihtoehdot ovat 95 hevosvoimainen ja nelisylinterinen 1,5-litrainen 150-hevosvoimainen.
Polttomoottorien tekninen kehitys on harpannut suuria loikkia vuosien aikana, ja nykyiset kolmesylinteriset litran moottorit ovat jo tuttuja varustuksia pikkuautoissa. Tässä tapauksessa meno tuntuu litran koneella aivan riittävältä niin kaupungissa kuin maantielläkin.
7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto viipyilee paikoin, kuten sille on tyypillistä, mutta muuten kulku tuntuu normiarkeen riittävän mainiosti.
DSG-automaatin valitsin on tutulla paikalla. Monia toimintoja on toteutettu normaaleilla painikkeilla.
Toni Lindström
Mustat erikoisvanteet ovat tyylikäs lisä korostamaan auton urheilullisuutta.
Toni Lindström
Kun koneessa on kokoa vain yksi litra, niin myös moottorin kulutus on hyvin hallinnassa.
Sekalaisessa ajossa koeajokulutus liikkui alle kuudessa litrassa, ja tarkalla ajolla tuosta voi vielä pihistää ainakin muutaman desin. Ajotilana on tarjolla myös Sport, jolloin kulutuskin kasvaa, kun menosta tulee vauhdikkaampaa.
Kaupungissa Škoda Fabia on mukavan helppo ajettava, ja kun lisäksi kompaktit mitat helpottavat parkkeerauksia, on auto kuin kotonaan arjen pyörityksissä.
Kolmesylinterinen litran moottori on pakattu tiiviisti konehuoneeseen.
Toni Lindström
Maantiellä meno on sopivan tunnokasta, joskin moottoritienopeuksissa rengasmelu nousee korkeaksi, ja äänentoiston voimakkuutta on lisättävä reilusti, mikäli aikoo kuulla merisäätiedotukset.
Hinta houkuttelee
Škoda Fabia Monte Carlon kaltaiset pikkusportit ovat houkuttelevia vaihtoehtoja, jos urheilullisuus kiinnostaa ilman reiluja hinnanlisäyksiä perusversioon verrattuna. Sopivalla varustelulla autosta saa näyttävän ja sporttihenkeen nätisti istuvan yksilön.
Škoda Fabia Monte Carlon hinnat lähtevät 22 800 eurosta (2023) (95 hv, manuaalivaihteisto) ja ulottuvat 27 000 euroon (150 hv, 1,5 l, 4-syl. aut.). Koeajoauton hinta oli 25 400 euroa (2023), joka on varsin maltillinen hinta varusteisiin nähden.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 81 kW (110 hv), 5500 r/min, 200 Nm/2000–3000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 202 km/h
Kulutus
5,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
128 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4125, l. 1780, k. 1446 mm, akseliväli 2551 mm, omamassa 1238 kg, vetomassa 1100/590 kg, tavaratila 380–1190 l, tankki 40 l
Hinta
22 852 euroa, koeajoauto 25 431 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL