Scalan etuilme on jyhkeä. Painepesurein varustetut led-lähi- ja kaukovalot sekä kaukovaloavustin seuraavat Stylessä vakiona.
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Uudella litraisella turbokoneella toteutettu 1.0 TSI Style DSG on mielenkiintoinen vaihtoehto ja tärkeä lisä Scala-malliston alempaan laitaan.
Scala-mallistoon kuului aluksi 1,5-litrainen 150-hevosvoimainen, mutta nyt saadaan odotettua täydennystä 1,0-litraisen 3-sylinterisen turbomoottorin muodossa. Litrainen on tervetullut lisä Scala-laivastoon, ja asiakas pääsee valitsemaan kahden tehoisesta versiosta, joista toisen saa myös automaattina.
Koeajoimme tehokkaamman 115-hevosvoimaisen vaihtoehdon parhaana Style-versiona ja varustettuna DSG-laatikolla.
Scalan 1.0 TSI:llä saa 115-hevosvoimaisena automaattina vetää 1,2-tonnista kärryä. Tarjolla olevassa huonon tien versiossa on hiukan enemmän maavaraa kuin perusmallissa.
Kun 115-hevosvoimaista verrataan litraisen pienempitehoiseen eli 95-hevosvoimaiseen painokseen, niin ruudikkaammassa muunnoksessa hyödytään ensinnäkin maksimiväännön 25 newtonmetrin kasvusta. Lisäksi kiihtyvyys nollasta sataan terävöityy 95-hevosvoimaisen 10,9 sekunnin tehdasarvosta huomattavasti. Pitää kuitenkin muistaa, että 95-hevosvoimaisen yhteydessä on aina 5-portainen manuaalivaihteisto, eikä siihen saa DSG-automaattia.
Tuntuu nopeammalta
Uusi 1,0-litrainen 3-sylinterinen turbomoottori maistuu heti ensi metreiltä hersyvän kierrosherkältä, joten kierroksia tavallaan käyttää mielellään. Paikaltaan DSG-vaihteinen 115-hevosvoimainen kiihtyy nollasta sataan tehtaan mukaan 9,9 sekunnissa – ja kiihtyvyys tuntuu käytännössä jopa hieman ripeämmältä.
Myös takavaloissa on ledit. Peruutuskamera on varustettu viisaasti omalla pesurillaan.
Parhaan kiihtyvyyden 1.0-litraisista TSI-versioista tarjoaa 115-hevosvoimainen turbomoottori, kun se on varustettu 6-portaisella manuaalivaihteistolla (9,8 s).
Suurinta vääntömomenttia tämä moottori välittää 200 newtonmetriä käyntinopeusalueella 2 000–3 500 r/min. Koeajon keskikulutus oli oman ajotietokoneen mukaan 5,7 l/100 km. Lukema osuu aika kivasti tehtaan kaksoiskytkinautomaatille ilmoittamaan normilukemaan 6,0 l/100 km.
Koeajetussa Scala 1.0 TSI DSG:ssä on pykäliä juoheasti vaihtava 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto. Style-versiossa olisi toki periaatteessa hyödyllistä olla ohjauspyörän vaihtosiivekkeet manuaalikäyttöä varten, mutta manuaalikäyttö (Tiptronic) luonnistuu yhtä lailla lattiavalitsimesta.
Mainio alustatuntuma
Scala 1.0 TSI:n jousitus toimii epätasaisella ajoradalla ja mutkaisilla teillä tasokkaasti. Saatavana on myös maavaraa 15 millimetriä pudottava Sport-alustansäätöjärjestelmä sekä ajotilanvalitsin, joita koeajoautossa ei ollut.
Puhdaslinjainen kojelauta miellyttää silmää.
Pyöreissä digitaalisissa mittareissa on onnistunutta konsernityyliä.
Litraisen 115-hevosvoimaisen saa 7-nopeuksisena kaksoiskytkinautomaattina ja 6-portaisena manuaalina.
Sähkömekaanisesti tehostetun ohjauksen tunnokas keskialue miellyttää maantieajossa, joten Scala 1.0 TSI on väsyttämätön luotsattava. Ohjaustehostus on luonteeltaan ajotilanteen mukaisesti muuttuva. Myös kesärengasmelu pysyttelee kohtuullisena.
Elektronisten avustinjärjestelmien kirjo on litraisessa Scalassa kattava, sillä niihin lukeutuvat kaistanvaihtoavustimen ja hätäjarrutusavustimen ohella mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistanpitoavustin. Hyödyllinen ominaisuus on niin ikään väsymyksentunnistus, joka tuottaa voipuneen kuljettajan eteen ajotietokoneen näytölle höyryävää kahvikuppia ja taukopyyntöä esittävän kuvakkeen.
Tyylikäs digimittaristo
Scalan Volkswagen-tyylinen digitaalimittaristo näyttää makean korkeatekniseltä, ja sen toteutus on erittäin selkeä. Style-versiossa on 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka yhteydessä seuraa mukavasointinen Bolero-audiojärjestelmä.
Kojelauta on toiminnoiltaan muuten nopeasti havainnoitava, mutta polttoainemittarin ja jäähdytysnesteen lämpötilan pykälämalliset näytöt voisivat joidenkin mielestä olla selkeämmät tulkita. Keskikonsolista löytyvät tuplat USB C -liittimet, mutta ei perinteistä USB-porttia. Takaistuimella on puolestaan kahdet USB C -liittimet.
Scala Stylessä on tavanomaista kookkaampi 8-tuumainen kosketusnäyttö. Tarjolla on myös 9,2-tuumainen näyttö.
Lämmityksen säätö tapahtuu helppokäyttöisesti mekaanisten säätöpyörien avulla, mutta ilmanpuhalluksen säätö luonnistuu vain painamalla ensin näyttöruudun Menu-painiketta, jonka jälkeen päästään ilmansäätövalikkoon.
Scalan reilun mittainen kosketusnäyttö on ulkoasultaan värikylläinen, mutta navigointilaitteen osoitetietojen syöttö voisi sujua selkeämmin. Lisäksi koeajoauton radioon ei muutaman käynnistyksen jälkeen saanut mystisesti ääntä sen paremmin kosketusnäytöltä kuin ohjauspyörän säätimistä, vaikka radion mykistys ei ollut kytkettynä.
Kuljettajan istuin on sähkösäätöinen, kun taas etumatkustajalla on mekaaniset säädöt. Myös jälkimmäiseen sisältyy korkeussäätö.
Takana on asiallisesti polvi- ja pääntilaa. Takaistuimen reunapaikoille saa lämmityksen.
Langaton älypuhelimen lataus toimii mukavan suoraviivaisesti. Kun puhelimen asettaa lataustasolle, kosketusnäytölle tulee ilmoitus puhelimen latautumisen alkamisesta. Mikäli latauslevyn päällä sattuu olemaan älypuhelimen lisäksi jotakin muuta tavaraa, kosketusnäytölle tulee pyyntö ”muun esineen poistamisesta” tasolta – lataus käynnistyy asianmukaisesti vasta sen jälkeen.
Täysimittaisen lasikaton saa aurinkoisella myös peittoon sähköisellä suojaverholla, joka rullautuu ovelasti takavinkkelistä eteenpäin.
Asiallinen tavaratila
Scala 1.0 TSI:n etuistuinten sivuttaistuki on varsin mainio ja istuintyyny sopivan mittainen myös pidempijalkaiselle kuljettajalle. Hieman liian pehmeä istuintyyny saattaa puuduttaa pidemmässä matka-ajossa. Kangasmateriaali vaikuttaa pitkässä juoksussa kulumisherkältä, joten siinä mielessä nahkaverhoilu saa olla viisas ratkaisu. Kuljettajan istuimessa on hyödylliset sähkösäädöt, kun taas etumatkustajan penkki viritellään mekaanisesti.
Tavaratila vetää laajennetussa muodossa 1,4 kuutiota. Sähkötoiminen takaluukku sisältyy varustepakettiin.
Reilun kokoisessa tavaratilassa on lähtökohtaisesti tilaa 467 litraa. Lisäetua saadaan kätevistä tavaraverkoista, jotka estävät tehokkaasti ruokaostosten lentelyn kasseista. Sivulokeroissa voi pitää vaikka autokemikaaleja ilman, että ne pääsevät kaatumaan. Suurimmillaan tasapohjaista tavaratilaa saadaan 1 410 litraa.
Pienen vaunun vetokin luonnistuu, sillä Scalan tällä painoksella saa vetää 1 200-kiloista jarrullista perävaunua – eikä lukema jää sanottavasti 1,5-litraisen version 1 250 kilogrammasta.
Styleen kuuluvat vakiona myös avaimeton ovilukitus ja käynnistys.
Juha Peltonen
Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG
Moottori
R3, turbo, 999 cm³, 85 kW (115 hv)/5000–5500 r/min, 200 Nm/2000–3500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 199 km/h
Kulutus
6,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
135 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4362, l. 1793, k. 1471 mm, akseliväli 2649 mm, maavara 149 mm, omamassa 1388 kg, kantavuus 377 kg, vetomassa 1200/750 kg, tavaratila 467–1410 l, tankki 50 l
Hinta
25 846 euroa, koeajoauto 31 739 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
Puuttuva linkki
SEASin lelu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi