Scalan etuilme on jyhkeä.  Painepesurein varustetut led-lähi-  ja kaukovalot sekä kaukovaloavustin  seuraavat Stylessä vakiona.

Scalan etuilme on jyhkeä. Painepesurein varustetut led-lähi- ja kaukovalot sekä kaukovaloavustin seuraavat Stylessä vakiona.

Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys

Uudella litraisella turbokoneella toteutettu 1.0 TSI Style DSG on mielenkiintoinen vaihtoehto ja tärkeä lisä Scala-malliston alempaan laitaan.

Auto Bild.Koeajot

Scala-mal­lis­toon kuu­lui aluk­si 1,5-lit­rai­nen 150-he­vos­voi­mai­nen, mut­ta nyt saa­daan odo­tet­tua täy­den­nys­tä 1,0-lit­rai­sen 3-sy­lin­te­ri­sen tur­bo­moot­to­rin muo­dos­sa. Lit­rai­nen on ter­ve­tul­lut lisä Scala-lai­vas­toon, ja asi­a­kas pää­see va­lit­se­maan kah­den te­hoi­ses­ta ver­si­os­ta, jois­ta toi­sen saa myös au­to­maat­ti­na.

Ko­ea­joim­me te­hok­kaam­man 115-he­vos­voi­mai­sen vaih­to­eh­don par­haa­na Style-ver­si­o­na ja va­rus­tet­tu­na DSG-laa­ti­kol­la.

Scalan 1.0 TSI:llä saa  115-hevosvoimaisena automaattina  vetää 1,2-tonnista kärryä.  Tarjolla olevassa huonon tien  versiossa on hiukan enemmän  maavaraa kuin perusmallissa.

Scalan 1.0 TSI:llä saa 115-hevosvoimaisena automaattina vetää 1,2-tonnista kärryä. Tarjolla olevassa huonon tien versiossa on hiukan enemmän maavaraa kuin perusmallissa.

Kun 115-he­vos­voi­mais­ta ver­ra­taan lit­rai­sen pie­nem­pi­te­hoi­seen eli 95-he­vos­voi­mai­seen pai­nok­seen, niin ruu­dik­kaam­mas­sa muun­nok­ses­sa hyö­dy­tään en­sin­nä­kin mak­si­mi­vään­nön 25 new­ton­met­rin kas­vus­ta. Li­säk­si kiih­ty­vyys nol­las­ta sa­taan te­rä­vöi­tyy 95-he­vos­voi­mai­sen 10,9 se­kun­nin teh­da­sar­vos­ta huo­mat­ta­vas­ti. Pi­tää kui­ten­kin muis­taa, et­tä 95-he­vos­voi­mai­sen yh­tey­des­sä on ai­na 5-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to, ei­kä sii­hen saa DSG-au­to­maat­tia.

Tun­tuu no­pe­am­mal­ta

Uu­si 1,0-lit­rai­nen 3-sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri mais­tuu heti en­si met­reil­tä her­sy­vän kier­ros­her­käl­tä, jo­ten kier­rok­sia ta­val­laan käyt­tää mie­lel­lään. Pai­kal­taan DSG-vaih­tei­nen 115-he­vos­voi­mai­nen kiih­tyy nol­las­ta sa­taan teh­taan mu­kaan 9,9 se­kun­nis­sa – ja kiih­ty­vyys tun­tuu käy­tän­nös­sä jopa hie­man ri­pe­äm­mäl­tä.

Myös takavaloissa on  ledit. Peruutuskamera  on varustettu viisaasti  omalla pesurillaan.

Myös takavaloissa on ledit. Peruutuskamera on varustettu viisaasti omalla pesurillaan.

Par­haan kiih­ty­vyy­den 1.0-lit­rai­sis­ta TSI-ver­si­ois­ta tar­jo­aa 115-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­moot­to­ri, kun se on va­rus­tet­tu 6-por­tai­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la (9,8 s).

Suu­rin­ta vään­tö­mo­ment­tia tämä moot­to­ri vä­lit­tää 200 new­ton­met­riä käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 2 000–3 500 r/min. Ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli oman ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan 5,7 l/100 km. Lu­ke­ma osuu ai­ka ki­vas­ti teh­taan kak­sois­kyt­ki­nau­to­maa­til­le il­moit­ta­maan nor­mi­lu­ke­maan 6,0 l/100 km.

Ko­ea­je­tus­sa Scala 1.0 TSI DSG:ssä on py­kä­liä juo­he­as­ti vaih­ta­va 7-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to. Style-ver­si­os­sa oli­si toki pe­ri­aat­tees­sa hyö­dyl­lis­tä ol­la oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­keet ma­nu­aa­li­käyt­töä var­ten, mut­ta ma­nu­aa­li­käyt­tö (Tipt­ro­nic) luon­nis­tuu yh­tä lail­la lat­ti­a­va­lit­si­mes­ta.

Mai­nio alus­ta­tun­tu­ma

Scala 1.0 TSI:n jou­si­tus toi­mii epä­ta­sai­sel­la ajo­ra­dal­la ja mut­kai­sil­la teil­lä ta­sok­kaas­ti. Saa­ta­va­na on myös maa­va­raa 15 mil­li­met­riä pu­dot­ta­va Sport-alus­tan­sää­tö­jär­jes­tel­mä sekä ajo­ti­lan­va­lit­sin, joi­ta ko­ea­jo­au­tos­sa ei ol­lut.

Puhdaslinjainen kojelauta miellyttää silmää.

Puhdaslinjainen kojelauta miellyttää silmää.

Pyöreissä digitaalisissa mittareissa on onnistunutta konsernityyliä.

Pyöreissä digitaalisissa mittareissa on onnistunutta konsernityyliä.

Litraisen 115-hevosvoimaisen  saa 7-nopeuksisena  kaksoiskytkinautomaattina  ja 6-portaisena manuaalina.

Litraisen 115-hevosvoimaisen saa 7-nopeuksisena kaksoiskytkinautomaattina ja 6-portaisena manuaalina.

Säh­kö­me­kaa­ni­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen tun­no­kas kes­ki­a­lue miel­lyt­tää maan­tie­a­jos­sa, jo­ten Scala 1.0 TSI on vä­syt­tä­mä­tön luot­sat­ta­va. Oh­jaus­te­hos­tus on luon­teel­taan ajo­ti­lan­teen mu­kai­ses­ti muut­tu­va. Myös ke­sä­ren­gas­me­lu py­syt­te­lee koh­tuul­li­se­na.

Elekt­ro­nis­ten avus­tin­jär­jes­tel­mien kir­jo on lit­rai­ses­sa Sca­las­sa kat­ta­va, sil­lä nii­hin lu­keu­tu­vat kais­tan­vaih­to­a­vus­ti­men ja hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­ti­men ohel­la mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja kais­tan­pi­to­a­vus­tin. Hyö­dyl­li­nen omi­nai­suus on niin ikään vä­sy­myk­sen­tun­nis­tus, joka tuot­taa voi­pu­neen kul­jet­ta­jan eteen ajo­tie­to­ko­neen näy­töl­le höy­ry­ä­vää kah­vi­kup­pia ja tau­ko­pyyn­töä esit­tä­vän ku­vak­keen.

Tyy­li­käs di­gi­mit­ta­ris­to

Sca­lan Volks­wa­gen-tyy­li­nen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to näyt­tää ma­ke­an kor­ke­a­tek­ni­sel­tä, ja sen to­teu­tus on erit­täin sel­keä. Style-ver­si­os­sa on 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, jon­ka yh­tey­des­sä seu­raa mu­ka­va­soin­ti­nen Bo­le­ro-au­di­o­jär­jes­tel­mä.

Ko­je­lau­ta on toi­min­noil­taan muu­ten no­pe­as­ti ha­vain­noi­ta­va, mut­ta polt­to­ai­ne­mit­ta­rin ja jääh­dy­tys­nes­teen läm­pö­ti­lan py­kä­lä­mal­li­set näy­töt voi­si­vat joi­den­kin mie­les­tä ol­la sel­ke­äm­mät tul­ki­ta. Kes­ki­kon­so­lis­ta löy­ty­vät tup­lat USB C -liit­ti­met, mut­ta ei pe­rin­teis­tä USB-port­tia. Ta­kais­tui­mel­la on puo­les­taan kah­det USB C -liit­ti­met.

Scala Stylessä on tavanomaista kookkaampi 8-tuumainen kosketusnäyttö. Tarjolla on myös 9,2-tuumainen näyttö.

Scala Stylessä on tavanomaista kookkaampi 8-tuumainen kosketusnäyttö. Tarjolla on myös 9,2-tuumainen näyttö.

Läm­mi­tyk­sen sää­tö ta­pah­tuu help­po­käyt­töi­ses­ti me­kaa­nis­ten sää­tö­pyö­rien avul­la, mut­ta il­man­pu­hal­luk­sen sää­tö luon­nis­tuu vain pai­na­mal­la en­sin näyt­tö­ruu­dun Menu-pai­ni­ket­ta, jon­ka jäl­keen pääs­tään il­man­sää­tö­va­lik­koon.

Sca­lan rei­lun mit­tai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on ul­ko­a­sul­taan vä­ri­kyl­läi­nen, mut­ta na­vi­goin­ti­lait­teen osoi­te­tie­to­jen syöt­tö voi­si su­jua sel­ke­äm­min. Li­säk­si ko­ea­jo­au­ton ra­di­oon ei muu­ta­man käyn­nis­tyk­sen jäl­keen saa­nut mys­ti­ses­ti ään­tä sen pa­rem­min kos­ke­tus­näy­töl­tä kuin oh­jaus­pyö­rän sää­ti­mis­tä, vaik­ka ra­di­on my­kis­tys ei ol­lut kyt­ket­ty­nä.

Kuljettajan istuin on sähkösäätöinen, kun taas etumatkustajalla on mekaaniset säädöt. Myös jälkimmäiseen sisältyy korkeussäätö.

Kuljettajan istuin on sähkösäätöinen, kun taas etumatkustajalla on mekaaniset säädöt. Myös jälkimmäiseen sisältyy korkeussäätö.

Takana on asiallisesti polvi- ja pääntilaa. Takaistuimen reunapaikoille saa lämmityksen.

Takana on asiallisesti polvi- ja pääntilaa. Takaistuimen reunapaikoille saa lämmityksen.

Lan­ga­ton äly­pu­he­li­men la­taus toi­mii mu­ka­van suo­ra­vii­vai­ses­ti. Kun pu­he­li­men aset­taa la­taus­ta­sol­le, kos­ke­tus­näy­töl­le tu­lee il­moi­tus pu­he­li­men la­tau­tu­mi­sen al­ka­mi­ses­ta. Mi­kä­li la­taus­le­vyn pääl­lä sat­tuu ole­maan äly­pu­he­li­men li­säk­si jo­ta­kin muu­ta ta­va­raa, kos­ke­tus­näy­töl­le tu­lee pyyn­tö ”muun esi­neen pois­ta­mi­ses­ta” ta­sol­ta – la­taus käyn­nis­tyy asi­an­mu­kai­ses­ti vas­ta sen jäl­keen.

Täy­si­mit­tai­sen la­si­ka­ton saa au­rin­koi­sel­la myös peit­toon säh­köi­sel­lä suo­ja­ver­hol­la, joka rul­lau­tuu ove­las­ti ta­ka­vink­ke­lis­tä eteen­päin.

Asi­al­li­nen ta­va­ra­ti­la

Scala 1.0 TSI:n etuis­tuin­ten si­vut­tais­tu­ki on var­sin mai­nio ja is­tuin­tyy­ny so­pi­van mit­tai­nen myös pi­dem­pi­jal­kai­sel­le kul­jet­ta­jal­le. Hie­man lii­an peh­meä is­tuin­tyy­ny saat­taa puu­dut­taa pi­dem­mäs­sä mat­ka-ajos­sa. Kan­gas­ma­te­ri­aa­li vai­kut­taa pit­käs­sä juok­sus­sa ku­lu­mis­her­käl­tä, jo­ten sii­nä mie­les­sä nah­ka­ver­hoi­lu saa ol­la vii­sas rat­kai­su. Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on hyö­dyl­li­set säh­kö­sää­döt, kun taas etu­mat­kus­ta­jan penk­ki vi­ri­tel­lään me­kaa­ni­ses­ti.

Tavaratila vetää laajennetussa muodossa 1,4 kuutiota. Sähkötoiminen takaluukku sisältyy varustepakettiin.

Tavaratila vetää laajennetussa muodossa 1,4 kuutiota. Sähkötoiminen takaluukku sisältyy varustepakettiin.

Rei­lun ko­koi­ses­sa ta­va­ra­ti­las­sa on läh­tö­koh­tai­ses­ti ti­laa 467 lit­raa. Li­sä­e­tua saa­daan kä­te­vis­tä ta­va­ra­ver­kois­ta, jot­ka es­tä­vät te­hok­kaas­ti ruo­ka­os­tos­ten len­te­lyn kas­seis­ta. Si­vu­lo­ke­rois­sa voi pi­tää vaik­ka au­to­ke­mi­kaa­le­ja il­man, et­tä ne pää­se­vät kaa­tu­maan. Suu­rim­mil­laan ta­sa­poh­jais­ta ta­va­ra­ti­laa saa­daan 1 410 lit­raa.

Pie­nen vau­nun ve­to­kin luon­nis­tuu, sil­lä Sca­lan täl­lä pai­nok­sel­la saa ve­tää 1 200-ki­lois­ta jar­rul­lis­ta pe­rä­vau­nua – ei­kä lu­ke­ma jää sa­not­ta­vas­ti 1,5-lit­rai­sen ver­si­on 1 250 ki­log­ram­mas­ta.

Sty­leen kuu­lu­vat va­ki­o­na myös avai­me­ton ovi­lu­ki­tus ja käyn­nis­tys.

Juha Pel­to­nen

Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 999 cm³, 85 kW (115 hv)/5000–5500 r/min, 200 Nm/2000–3500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,9 s, huip­pu­no­peus 199 km/h

Ku­lu­tus

6,0 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

135 g/km

Voi­man­siir­to

A7, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4362, l. 1793, k. 1471 mm, ak­se­li­vä­li 2649 mm, maa­va­ra 149 mm, oma­mas­sa 1388 kg, kan­ta­vuus 377 kg, ve­to­mas­sa 1200/750 kg, ta­va­ra­ti­la 467–1410 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

25 846 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 31 739 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN