Superbin tunnistaa helposti Škoda-perheen tuotteeksi etusäleiköstä ja konepellin keskellä olevasta logosta. Edessä valotehosta huolehtivat LED-valot.
Toni Lindström
Koeajossa Škoda Superb Combi iV: Sähköistetty tilaihme
Superb siirtyi sähköistettyyn maailmaan, kun päivityksessä voimalinjavaihtoehdoksi tuli lataushybridi. Škodan tilaihme hämmästyttää edelleen, vaikka kyseessä on parikymmentä vuotta sitten esitelty kolmannen sukupolven malli.
Monesti autoja arvioidaan niiden sisätilojen perusteella. Useammin kuin kerran on tullut kuultua, että onpa ahtaat tilat, vaikka on noin suuri ulkoa päin. No, tämä ei pidä lainkaan paikkaansa, kun puhutaan Škoda Superbista.
Ja nykyisin tämän tilojen jättiläisen saa myös ladattavana hybridinä, joka varmasti nostaa entisestään mallin kiinnostusta.
Sähkö auttaa
Superb Combi on sulavalinjainen farmarimalli. Ajattomuus on mallin valtti.
Toni Lindström
Kojelauta on selkeän perinteinen. Hallintalaitteet ja valintakytkimet ovat helposti kuljettajan ulottuvilla, kuten Volkswagen-konsernin tuotteissa on tapana.
Toni Lindström
Elektroninen mittaristo tarjoaa monenlaista dataa auton toiminnasta.
Toni Lindström
Superbin ladattavalla hybridillä voi voimalinjaa käyttää tarpeen ja tilanteen mukaan tai sitten automaattisesti. E-modella matka taittuu esimerkiksi kaupungissa pelkällä sähköllä.
Pelkän sähkön voimalla Superb Combi iV:n luvataan kulkevan 57 kilometriä, mutta kuten tavallista, normaalissa ajossa tuohon tavoitteeseen ei ylletä.
Koeajon aika sähkökantama pyöri hiukan alle 50 kilometrissä, joka sekin antaa mahdollisuuden ajaa keskimääräiset työmatkat pelkällä sähköllä. Tätä mahdollisuutta edesauttaa se, jos matkan molemmissa päissä on mahdollista kytkeä auto lataukseen.
Kun valitaan hybrid-vaihtoehto, niin järjestelmä säätelee polttomoottorin ja sähkön yhdistelmää automaattisesti. Autolla voi ajaa myös niin, että polttomoottori lataa ajoakkua ajossa. Tällöin bensaa kuluu reilusti enemmän, mutta vastaavasti ajoakku latautuu esimerkiksi tulevaa kaupunkiajoa varten.
Etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen. Sähköisissä säädöissä löytyy vaihtoehtoja monelle mitalle. Vaalea nahkasisus luo avaran vaikutelman.
Toni Lindström
Takatilat ovat Superbissa todella superia. Vaikka etuistuin olisi säädetty taaimmaiseen asentoon, takana on riittävästi polvitilaa. Mukavat lisävarusteet takamatkustajille: torkkupeitot on sijoitettu etuistuinten taakse. Lasikatto antaa mahdollisuuden tarkkailla vaikkapa tähtitaivasta.
Toni Lindström
Laurin & Klement tuo ylellisyyttä ja käytännöllisyyttä, kuten etuoveen upotettu sateenvarjo tai keskikonsolin säilytyslaatikon jäähdytys kuvastaa.
Toni Lindström
Superbin lataushybridissä on 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori ja kuusiportainen DSG-automaatti – molemmat ovat tuttuja muista Volkswagen-konsernin tuotteista. Polttomoottorin teho on 156 hevosvoimaa ja huippuvääntö 250 newtonmetriä.
Sähkömoottori avittaa 116 hevosvoimalla, ja sen vääntö on 330 newtonmetriä. Yhteislukemiksi ilmoitetaan 215 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä, joten kyllä maisemat näillä lukemilla vaihtuvat sutjakasti.
Lataus kannattaa
Ajoakkua lataamalla voi säästää sekä ilmastoa että polttoainetta – se siis kannattaa. Hybridin vaivaton ja äänetön liikkeellelähtö miellyttää sekä matkustajia että auton ulkopuolella olevia. Hybridimalli voi kyllä helposti hurmata näillä ominaisuuksillaan koko perheen.
Superbin 13 kilowattitunnin ajoakku on taka-akseliston takana, joten se verottaa jonkin verran tavaratilaa. Latauspistoke on etumaskissa olevan luukun takana – luukku on toteutettu aika heppoisesti, ja sen avaaminen vaati ainakin ensimmäisellä kerralla useamman yrityksen.
Pääntuista löytyy myös sivuttaistuki.
Toni Lindström
Tavaratila vetää 510 litraa, ja takanojan kumoaminen tuo juhlavasti lisää mittaa ja litroja.
Toni Lindström
Kotilatauksessa Superbin saa tyhjästä täyteen noin kahdeksassa tunnissa – tällöin käytössä on siis tavallinen pistoke, johon sopii auton mukana tuleva pistoke muuntajalla. Pikalataukseen soveltuva johto kuuluu myös varustukseen.
Takatilojen jättiläinen
Koeajetussa Superb Combi iV:ssä oli malliston paras eli Laurin & Klement -varustetaso (L&K). Varustelu tuo kehuttuihin ja tunnustettuihin sisätiloihin useampia luksukseen vivahtavia lisäelementtejä.
Esimerkiksi takana vaaleilla nahkapenkeillä matkustaville on tarjolla pääntuissa myös sivuttaistuet. Ja kun etuistuinten selkämyksistä löytyy torkkupeitot, on helppo arvata, miten matka takana taittuu pidemmällä mökkimatkalla – nimittäin makoisasti nukkuen.
Latauspistoke on sijoitettu etumaskiin.
Toni Lindström
Ylelliselle L&K-mallille kertyy hintaa 51 448 euroa, jota voi pitää kyllä kilpailukykyisenä hybridienkin kilpailussa. Edullisimmillaan Superb Combi iV irtoaa 42 350 eurolla, jolloin kyseessä on Ambition-varustelutaso.
Se, missä Škoda Superb on lyömätön muihin kilpailijoihin verrattuna, on takajalkatila. Sellaista pitkäkoipea ei taida löytyäkään, jolla polvitila loppuisi takapenkillä kesken.
Tai ehkäpä koripallokentiltä sellaisenkin jättiläisen voi löytää, mutta kyseinenkin pelaaja pystyy silti matkustamaan Superbin takapenkillä.
Pääntila riittää mainiosti myös pidemmille matkustajille, ja takana istuu hyvin kolmekin normaalikokoista aikuista. Matkustusmukavuus on Superbissa korkealla tasolla, mittaa sitä miltä kantilta hyvänsä.
Ladattavassa hybridissä on siis pienempi tavaratila kuin polttomoottoriversioissa, koska ajoakku verottaa litroja. Combi iV:ssä tavaroille jää tilaa kuitenkin reilusti eli 510 litraa, joten laskettelumatkallakin on monoille tilaa.
Eteenkin mahtuu
Edessä on väljästi tilaa kuljettajalle ja etumatkustajalle. Koeajoauton sähkösäätöisillä penkeillä oli varaa säätää ajoasento mieleisekseen ilman, että tarvitsi huolehtia takana istuvan tiloista. Vaaleat nahkapenkit luovat laadukkaan tunnelman.
Mittasuhteet ovat kaikin puolin edessäkin hulppeat. Jos jotakin pitäisi parantaa, niin välillä tuntui, että ratti olisi saanut yltää säädöiltään aavistuksen lähemmäksi.
Toni Lindström
Etuoveen upotettu sateenvarjo.
Toni Lindström
Kojetaulu on tuttua aiemmista malleista. Olemukseltaan se on perinteinen ilman sen suurempia sähköistyksen tuomia ilmeitä – mittaristo on tosin elektroninen. Näyttö on selkeä ja helposti hahmotettavissa. Keskikonsolin näyttö toimii ilman kommervenkkejä, ja kuljettaja yltää siihen helposti.
Maantiellä Superb tuntuu mukavalta matka-autolta. Tilan tuntua riittää, vaikka matkustajia olisi kyydissä useampikin tavaroineen. Ohjaustuntuma on sopivan leppoisa matkantekoon, ja kaupungissa Superb taittuu helposti, vaikka autolla onkin kokoa jonkin verran.
Superb iV tuntuu kaikin puolin tutulta ja turvalliselta valinnalta, jos Škoda-perhe on jo aiemmin tuttu – kuten se on monelle suomalaiselle.
Škoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV L&K iV DSG
Moottori
R4, turbo, 1395 cm3, 115 kW (156 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1550–3500 r/min
Sähkömoottori
85 kW (116 hv), 330 Nm
Hybridijärjestelmä
160 kW (215 hv), 400 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 224 km/h
Kulutus
1,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
33 g/km
Toimintamatka sähköllä
57 km
Ajoakku
13 kWh
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4862, l. 1864, k. 1477 mm, akseliväli 2841 mm, maavara 138 mm, omamassa 2291 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 510–1800 l, tankki 50 l
Hinta
49 390 euroa, koeajoauto 51 448 euroa (2020)
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL