Keulan osalta Suzuki Swift 4x4 Hybrid on urheilullisen näköinen. Lähi- ja kaukovalot valaisevat tehokkaasti.
Juha Peltonen
Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto
Swift on Suomessa nykyisin aina nelivetoinen.
90-hevosvoimaisella 1,24 litran suihkutusmoottorilla varustettu kevythybridi-Swift kiihtyy sähkömoottorin antaman lisäpotkun ansiosta tavanomaista ruudikkaammin – joskin maltillisesti, sillä kyseessä on kierroskone.
Vääntöä on maltilliset 120 Nm, mutta nelivedon luvataan silti kiihtyvän satasen nopeuteen käypäisessä 12,6 sekunnissa. Yllätyksellisesti vastaava CVT-vaihteinen Swift saavuttaa satasen rajapyykin 11,0 sekunnissa.
Takavinkkelistä Suzuki Swift 4x4 näyttää varsin tavanomaiselta. Metalliväri oli koeajoauton ainoa lisävaruste.
Juha Peltonen
Ero etuvetoiseen: nelivetopainoksessa on taka-akselilla rumpujarrujen sijaan levyjarrut.
Juha Peltonen
Suzuki Swiftin upeat, pyöreät analogiset mittarit sopisivat suoriltaan mihin tahansa urheiluautoon!
Juha Peltonen
Puhdaslinjainen kojelauta on varmasti monen mieleen: tästä ei mittaristo paljonkaan parane…
Juha Peltonen
Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybridin vahvuudet ovatkin ennen kaikkea automaattisesti kytkeytyvässä AllGrip-nelivedossa sekä erittäin matkamukavassa jousituksessa.
Kyseessä on varsin hauska matka-auto, jolla pärjää hyvin talvioloissa ja liejussa, kunhan ei unohda mökkitiellä, että maavaraa on vain 14 senttiä.
Sujuva manuaalivaihteisto
Syheröisillä teillä joku saattaa jäädä kaipaamaan vielä jäykempiä iskunvaimentimia, mutta ne riittävät kuitenkin normioloissa oikein hyvin. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa tarpeeksi tarkka.
Manuaalivaihteisessa on myös taka-akselilla levyjarrut, kun taas CVT-vaihteisessa on takana rumpujarrut. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut.
Etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimelle mahtuu pitkäkoipinen kohtuullisesti.
Juha Peltonen
Neliveto-Swiftin 5-portainen manuaalivaihteisto on sujuvaliikkeinen.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Neliveto-Swiftin 5-portainen manuaalivaihteisto toimii sutjakkaasti, ja kaikeksi onneksi myös kytkimen liikerata on sopivan lyhyt. Kevythybridin keskikulutus oli auton ajotietokoneella mitattuna kohtuulliset 5,7 l/100 km.
Swift 4x4 Hybridin LED-ajovalojen teho on hyvä sekä lähi- että kaukovaloin. Malliin sisältyvät myös LED-huomiovalot. Kaukovaloautomatiikka toimii moitteettomasti, ja järjestelmä toimii yli 40 km/h:n ajonopeudella.
Kunnon sivuttaistuki
Ovia kaukosäätimellä avatessa vaaditaan kaksi naksautusta, jotta takaovien lukotkin aukenevat. Kyseessä lienee jonkin maan turvallisuusnäkökohta.
Kangasverhoilu edustaa perinteistä japanilaista tyyliä. Puhdasoppisessa kojelaudassa viehättävät erityisesti pyöreät, urheilullisen näköiset päämittarit, jotka kelpaisivat sellaisenaan vaikka mihin urheiluautoon. Myös pitäväotteinen ohjauspyörä luo ilmettä.
Äärimmäisen selkeää navigointilaitetta on erityisen vaivatonta käyttää, ja keskikonsoli on kohdennettu kuljettajaan päin. Ajotietokoneelta näkee myös teho- ja vääntökäyrät, jotka ovat kevythybridin yhteydessä hupaisia pikkudetaljeja. Lisäksi näytöltä voi käydä tarkistamassa kevythybridin akun varaustilan.
Tavaratilasta ei muodostu isoimmillaan tasapohjaista.
Juha Peltonen
Mukautuva vakionopeudensäädin toimi nopeusalueella 40–160 km/h. Muista turvavarusteista kannattaa mainita jalankulkijatunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin. Kaistavahti varoittaa summerilla ja ohjauspyörää täristämällä.
Erittäin hyödyllinen turvavaruste on niin sanottu Sway Warning -toiminto. Samoja tunnistimia kaistavahdin kanssa käyttävä järjestelmä havainnoi esimerkiksi kuljettajan väsymistilan aiheuttamaa auton tahatonta ajelehtimista ja antaa tarvittaessa summeri- ja näyttövaroituksen. Systeemi toimii yli 60 km/h:n ajonopeudella.
Etuistuimien antama urheilullinen sivuttaistuki on hämmästyttävän vankka, ja ajoasennon säätää helposti mieleisekseen. Pitkäjalkaisen kuljettajan kannalta on eduksi, että istuinosa on kohtuullisen pitkä.
Swiftin 265 litran tavaratila laajenee takaselkänojat alas taittamalla, mutta lopputuloksena on syvä potero. Neliveto-Swiftillä saa vetää 1 000-kiloista jarrullista ja 400-kiloista jarrutonta perävaunua.
Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid
Moottori
R4, 1242 cm3, 66 kW (90 hv)/6000 r/min, 120 Nm/4400 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,6 s, huippunopeus 170 km/h
Kulutus
5,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
128 g/km
Voimansiirto
M5, neliveto
Mitat
p. 3840, l. 1735, k. 1520 mm, akseliväli 2450 mm, maavara 145 mm, omamassa 1035 kg, kantavuus 445 kg, vetomassa 1000/400 kg, tavaratila 265–947 l, tankki 37 l
Hinta
18 690 euroa, koeajoauto 19 204 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
Tarkkuustyötä Sveitsistä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL