Toyota Land Cruiserin ilme on muuttunut melkoisesti: konepelti on aiempaa matalampi, ja siinä on näkemistä parantava pokkaus.
Koeajossa Toyota Land Cruiser: Mahtava peli maastossakin
Toyota nykyaikaisti järeän tosimaasturinsa olemusta. Koeajossa oli Land Cruiserin tuorein versio 7-paikkaisena Premium-mallina.
Toyota Land Cruiserin keulan uusilla muodoilla on parannettu kuljettajan näkyvyyttä erityisesti auton keskilinjan kohdalla. Sen lisäksi, että konepelti on madaltunut, sen keskellä on selvä madalluspokkaus.
Edeltävään malliin verrattuna sekä etuvalot että jäähdyttimen ilmanottoaukot ovat aiempaa korkeammalla – näillä muutoksilla parannetaan muun muassa kahluusyvyyttä. Katu-uskottavuutta antavat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Toyota Land Cruiser on kotonaan niin maastossa kuin valtateillä.
Takavinkkelistä uudistuneen Toyota Land Cruiserin tunnistaa uudelleenmuotoilluista led-takavaloista. Premium-malliversiossa on vakiona alumiiniset astinlaudat, mutta ne oli poistettu koeajoautosta edellistä koeajoa varten.
Apua maastoajoon
Toyota Land Cruiser suunniteltiin aikoinaan puhdasoppiseksi maasturiksi, mutta ajan mittaan se on jalostunut enemmänkin hienostuneeksi katumaasturiksi.
Vankan kantavan jousituksen reilujen joustovarojen kanssa kelpaa lähteä maastoon – jos nyt reilusti yli 100 000 euron hintaisen maasturin naarmutusriskiä viitsii edes harkita.
Toyota Land Cruiserin kyvyt eivät ihan hevin lopu. Kineettisdynaaminen jousitusjärjestelmä säätää maastoajossa kallistuksenvaimentimet löysemmiksi ja varmistelee pyörien suurimman mahdollisen joustovaran. Kätevä varuste on myös maastokamerajärjestelmä.
Kojelauta näyttöruutuineen edustaa selväpiirteistä Toyotaa.
Ryömintänopeuksien vakionopeudensäätimen voi aktivoida, kun käytetään alennusvaihteistoa. Valintakiekosta pysyy valitsemaan halutun ryömintänopeuden.
Takatasauspyörästön lukko pystyy kytkemään vain hitaalla nelivedolla silloin, kun keskilukko on kytkettynä.
Maantieajossa jousituksen pintakovuus korostuu terävissä kuopissa. Maantiellä hyötyy Premiumin mukautuvasta iskunvaimennuksesta, jonka kolme ajotilaa (comfort, normal ja sport) valitaan keskikonsolista vaihteenvalitsimen tuntumasta.
6-nopeuksinen automaatti sopii isoon dieselmaasturiin.
Kuulamutterivaihteella toteutetun ohjauksen keskialuetuntuma on takavedolla lähinnä tyydyttävä, mutta nelivedolla Toyota Land Cruiser muuttuu miellyttävän vakaaksi, ja ison auton ohjaus jämäköityy.
Neliveto kankeuttaa tietysti autoa kuin autoa, ja Toyota Land Cruiseria onkin ketterämpi käännellä silloin, kun ajetaan takavedolla.
Suorituskyky ja kulutus
Maantieajossa Toyota Land Cruiser on omimmillaan tasaisen vääntävässä etenemisessä, sillä absoluuttinen kiihtyvyys ei ymmärrettävästi lukeudu sen vahvuuksiin. Hidastuksista vastaavat joka kulmassa jäähdytetyt levyjarrut.
Automaattivaihteinen versio suoriutuu satasen kiihdytyksestä tehtaan mukaan 12,7 sekunnissa, kun manuaalivaihteiselle luvataan hiukan parempi (12,1 s) arvo.
Yli 2,3-tonnisessa maasturissa on yhteispaineruiskutteinen 2,8-litrainen D-4D-turbodiesel, joka vääntää enimmillään 450 Nm/1 600–2 400 r/min.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki. Etumatkustajan istuimessa ei ole korkeussäätöä.
Takaistuimissa on erilliset pituussäädöt, selkänojien kallistussäädöt ja istuinlämmittimet.
Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 9,4 l/100 km, mitä ei voi pitää pahana raskaalle nelivetoautomaatille, joka on varustettu maastoajoon suunnitelluilla akselistoilla. Tehtaan ilmoittama keskikulutus on 7,4 l/100 km.
Hulppeat takatilat
Koska Toyota Land Cruiserissa yhdistyvät maasturi ja katumaasturi, Premiumissa on ylellinen nahkaverhoilu ja kojelaudan kapeat puupaneloinnit.
Maastoajoa silmällä pitäen tarttumakahvoja on kiitettävä määrä A- ja B-pilareissa sekä vielä omansa lisäistuimia varten. Mekaaninen käsijarru on maastoajossa hyvä varuste.
Takaluukku avautuu sivulle, ja takalasin pystyy avaamaan myös erikseen.
Tavaratilaa on parhaimmillaan noin 1,8 kuutiota.
Kuljettajan istuin antaa riittämiin sivuttaistukea, ja istuintyyny on tarpeeksi mittava myös pitkäjalkaiselle. Sähkösäädöt ovat täyttä asiaa, ja kokonaisuuden kruunaa tehokas sähkösäätöinen ristiseläntuki.
Ajoasennon säätää helposti sopivaksi, ja kulmikkaasta maasturista on oivallinen näkyvyys eri suuntiin.
Takaistuin lukeutuu Toyota Land Cruiserin parhaisiin ominaisuuksiin: takana on hulppeasti polvitilaa pitkillekin matkustajille, ja istuimia pystyy pituussäätämään mekaanisesti. Myös selkänojan kallistuskulmaa voi muutella, mutta reisituki jää vaatimattomaksi.
Lisäistuimet ja tavaratila
Takaistuimella matka taittuu katosta taittuvan näyttöruudun myötä – Premiumissa on Blue Ray -soitin kaukosäätimineen. Automaatti-ilmastoinnissa on omat säädöt myös takana istuville, mutta 3-tasoinen istuinten viilennys ei tuntunut 30 asteen helteellä kovin tehokkaalta.
Taakse kaipaa paria USB-porttia – edessä USB on hyvässä paikassa keskikonsolissa, jonka lokeron viilennys on mainio ominaisuus.
Sähköisesti nousevat ja laskevat lisäistuimet ovat Premiumissa vakiona.
Pyöreät, perusselkeät päämittarit ja 8-tuumainen kosketusnäyttö ovat tyylikkäät. Ohjauspyörän kehä on yhdistelmä nahkaa ja puuta. Jälkimmäistä on myös kojelaudassa, mutta ei ovipaneeleissa.
Toyota Touch 2 with Go -navigaattorin ohjelmointi sujuu erittäin helposti, ja JBL:n valmistama audiojärjestelmä toistaa mataliakin ääniä laadukkaasti.
Sähköisesti nousevat ja laskevat lisäistuimet ovat Premiumissa vakiona – muissa varusteversioissa 7-paikkaisuus on lisävaruste, ja silloin takapenkeissä on manuaalikäyttö. Penkkien käyttö tapahtuu oikean takaoven puolella olevista painikkeista. Lisäistuimilla polvitila riittää vain lapsille.
Ovela takaluukku
Takaluukun toimintaperiaatteissa on sovellettu 70-luvun alun isojen jenkkifarmarien oppeja. Luukku on saranoitu Japanin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen oikeasta laidasta, ja luukun pystyy lukitsemaan portaattomasti eri kulmiin.
Ahtailla pysäköintialueilla ostokset voi lastata avaamalla pelkän takalasin.
7-paikkaisen Toyota Land Cruiserin tavaratila on 104 litraa, mutta parhaimmillaan tasapohjaista tilaa saadaan 1 833 litraa.
Premiumissa vakiona olevan taka-akseliston ilmajousituksen avulla pystyy madaltamaan lastauskorkeutta.
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 6 A/T Premium
Moottori
R4, turbo, 2755 cm³, 130 kW (177 hv)/3400 r/min, 450 Nm/1600–2400 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,7 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
7,4 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
194 g/km
Voimansiirto
A6, takaveto/neliveto
Mitat
p. 4840, l. 1885, k. 1845 mm, akseliväli 2790 mm, maavara 220 mm, kahluusyvyys 700 mm, omamassa 2320 kg, vetomassa 3000/750 kg, tavaratila 104–1833 l, tankki 87 l
Hinta
119 784 euroa, koeajoauto 119 784 euroa (2018)
Miellyttää
Muunneltavuus
Matkustamo on viihtyisä ja monipuolisesti muunneltava.
Ärsyttää
Lisäistuimet
Takimmaisten penkkien taittelu sujuu sähkötoimisuudesta huolimatta hankalasti.
Yllättää
Maasto-ominaisuudet
Toyota Land Cruiser on todellinen maastoauto.
Yhteenveto
Toyota Land Cruiser on parhaimmillaan sekä maantiellä että maastossa, mutta ohjaustuntuma on otollisin nelivedolla. 700 millin kahluusyvyys ja kolmen tonnin vetokyky ovat houkuttelevia ominaisuuksia.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Järeä päätevahvistin Canorilta
Ei ylä- eikä alaripustusta
Arendalilta kaiutinjalusta
Pro-Jectin uusi tehovahvistin ja lisävirtalähde
Puhtaampaa suoratoistoa
Seuraava sukupolvi
PS Audion tähtidac
Lencon uudet
Accuphasen uusi E-48S
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
LUETUIMMAT
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI