Toyota Land Cruiserin ilme on muuttunut melkoisesti: konepelti on aiempaa matalampi, ja siinä on näkemistä parantava pokkaus.
Koeajossa Toyota Land Cruiser: Mahtava peli maastossakin
Toyota nykyaikaisti järeän tosimaasturinsa olemusta. Koeajossa oli Land Cruiserin tuorein versio 7-paikkaisena Premium-mallina.
Toyota Land Cruiserin keulan uusilla muodoilla on parannettu kuljettajan näkyvyyttä erityisesti auton keskilinjan kohdalla. Sen lisäksi, että konepelti on madaltunut, sen keskellä on selvä madalluspokkaus.
Edeltävään malliin verrattuna sekä etuvalot että jäähdyttimen ilmanottoaukot ovat aiempaa korkeammalla – näillä muutoksilla parannetaan muun muassa kahluusyvyyttä. Katu-uskottavuutta antavat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Toyota Land Cruiser on kotonaan niin maastossa kuin valtateillä.
Takavinkkelistä uudistuneen Toyota Land Cruiserin tunnistaa uudelleenmuotoilluista led-takavaloista. Premium-malliversiossa on vakiona alumiiniset astinlaudat, mutta ne oli poistettu koeajoautosta edellistä koeajoa varten.
Apua maastoajoon
Toyota Land Cruiser suunniteltiin aikoinaan puhdasoppiseksi maasturiksi, mutta ajan mittaan se on jalostunut enemmänkin hienostuneeksi katumaasturiksi.
Vankan kantavan jousituksen reilujen joustovarojen kanssa kelpaa lähteä maastoon – jos nyt reilusti yli 100 000 euron hintaisen maasturin naarmutusriskiä viitsii edes harkita.
Toyota Land Cruiserin kyvyt eivät ihan hevin lopu. Kineettisdynaaminen jousitusjärjestelmä säätää maastoajossa kallistuksenvaimentimet löysemmiksi ja varmistelee pyörien suurimman mahdollisen joustovaran. Kätevä varuste on myös maastokamerajärjestelmä.
Kojelauta näyttöruutuineen edustaa selväpiirteistä Toyotaa.
Ryömintänopeuksien vakionopeudensäätimen voi aktivoida, kun käytetään alennusvaihteistoa. Valintakiekosta pysyy valitsemaan halutun ryömintänopeuden.
Takatasauspyörästön lukko pystyy kytkemään vain hitaalla nelivedolla silloin, kun keskilukko on kytkettynä.
Maantieajossa jousituksen pintakovuus korostuu terävissä kuopissa. Maantiellä hyötyy Premiumin mukautuvasta iskunvaimennuksesta, jonka kolme ajotilaa (comfort, normal ja sport) valitaan keskikonsolista vaihteenvalitsimen tuntumasta.
6-nopeuksinen automaatti sopii isoon dieselmaasturiin.
Kuulamutterivaihteella toteutetun ohjauksen keskialuetuntuma on takavedolla lähinnä tyydyttävä, mutta nelivedolla Toyota Land Cruiser muuttuu miellyttävän vakaaksi, ja ison auton ohjaus jämäköityy.
Neliveto kankeuttaa tietysti autoa kuin autoa, ja Toyota Land Cruiseria onkin ketterämpi käännellä silloin, kun ajetaan takavedolla.
Suorituskyky ja kulutus
Maantieajossa Toyota Land Cruiser on omimmillaan tasaisen vääntävässä etenemisessä, sillä absoluuttinen kiihtyvyys ei ymmärrettävästi lukeudu sen vahvuuksiin. Hidastuksista vastaavat joka kulmassa jäähdytetyt levyjarrut.
Automaattivaihteinen versio suoriutuu satasen kiihdytyksestä tehtaan mukaan 12,7 sekunnissa, kun manuaalivaihteiselle luvataan hiukan parempi (12,1 s) arvo.
Yli 2,3-tonnisessa maasturissa on yhteispaineruiskutteinen 2,8-litrainen D-4D-turbodiesel, joka vääntää enimmillään 450 Nm/1 600–2 400 r/min.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki. Etumatkustajan istuimessa ei ole korkeussäätöä.
Takaistuimissa on erilliset pituussäädöt, selkänojien kallistussäädöt ja istuinlämmittimet.
Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 9,4 l/100 km, mitä ei voi pitää pahana raskaalle nelivetoautomaatille, joka on varustettu maastoajoon suunnitelluilla akselistoilla. Tehtaan ilmoittama keskikulutus on 7,4 l/100 km.
Hulppeat takatilat
Koska Toyota Land Cruiserissa yhdistyvät maasturi ja katumaasturi, Premiumissa on ylellinen nahkaverhoilu ja kojelaudan kapeat puupaneloinnit.
Maastoajoa silmällä pitäen tarttumakahvoja on kiitettävä määrä A- ja B-pilareissa sekä vielä omansa lisäistuimia varten. Mekaaninen käsijarru on maastoajossa hyvä varuste.
Takaluukku avautuu sivulle, ja takalasin pystyy avaamaan myös erikseen.
Tavaratilaa on parhaimmillaan noin 1,8 kuutiota.
Kuljettajan istuin antaa riittämiin sivuttaistukea, ja istuintyyny on tarpeeksi mittava myös pitkäjalkaiselle. Sähkösäädöt ovat täyttä asiaa, ja kokonaisuuden kruunaa tehokas sähkösäätöinen ristiseläntuki.
Ajoasennon säätää helposti sopivaksi, ja kulmikkaasta maasturista on oivallinen näkyvyys eri suuntiin.
Takaistuin lukeutuu Toyota Land Cruiserin parhaisiin ominaisuuksiin: takana on hulppeasti polvitilaa pitkillekin matkustajille, ja istuimia pystyy pituussäätämään mekaanisesti. Myös selkänojan kallistuskulmaa voi muutella, mutta reisituki jää vaatimattomaksi.
Lisäistuimet ja tavaratila
Takaistuimella matka taittuu katosta taittuvan näyttöruudun myötä – Premiumissa on Blue Ray -soitin kaukosäätimineen. Automaatti-ilmastoinnissa on omat säädöt myös takana istuville, mutta 3-tasoinen istuinten viilennys ei tuntunut 30 asteen helteellä kovin tehokkaalta.
Taakse kaipaa paria USB-porttia – edessä USB on hyvässä paikassa keskikonsolissa, jonka lokeron viilennys on mainio ominaisuus.
Sähköisesti nousevat ja laskevat lisäistuimet ovat Premiumissa vakiona.
Pyöreät, perusselkeät päämittarit ja 8-tuumainen kosketusnäyttö ovat tyylikkäät. Ohjauspyörän kehä on yhdistelmä nahkaa ja puuta. Jälkimmäistä on myös kojelaudassa, mutta ei ovipaneeleissa.
Toyota Touch 2 with Go -navigaattorin ohjelmointi sujuu erittäin helposti, ja JBL:n valmistama audiojärjestelmä toistaa mataliakin ääniä laadukkaasti.
Sähköisesti nousevat ja laskevat lisäistuimet ovat Premiumissa vakiona – muissa varusteversioissa 7-paikkaisuus on lisävaruste, ja silloin takapenkeissä on manuaalikäyttö. Penkkien käyttö tapahtuu oikean takaoven puolella olevista painikkeista. Lisäistuimilla polvitila riittää vain lapsille.
Ovela takaluukku
Takaluukun toimintaperiaatteissa on sovellettu 70-luvun alun isojen jenkkifarmarien oppeja. Luukku on saranoitu Japanin vasemmanpuoleista liikennettä ajatellen oikeasta laidasta, ja luukun pystyy lukitsemaan portaattomasti eri kulmiin.
Ahtailla pysäköintialueilla ostokset voi lastata avaamalla pelkän takalasin.
7-paikkaisen Toyota Land Cruiserin tavaratila on 104 litraa, mutta parhaimmillaan tasapohjaista tilaa saadaan 1 833 litraa.
Premiumissa vakiona olevan taka-akseliston ilmajousituksen avulla pystyy madaltamaan lastauskorkeutta.
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 6 A/T Premium
Moottori
R4, turbo, 2755 cm³, 130 kW (177 hv)/3400 r/min, 450 Nm/1600–2400 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,7 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
7,4 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
194 g/km
Voimansiirto
A6, takaveto/neliveto
Mitat
p. 4840, l. 1885, k. 1845 mm, akseliväli 2790 mm, maavara 220 mm, kahluusyvyys 700 mm, omamassa 2320 kg, vetomassa 3000/750 kg, tavaratila 104–1833 l, tankki 87 l
Hinta
119 784 euroa, koeajoauto 119 784 euroa (2018)
Miellyttää
Muunneltavuus
Matkustamo on viihtyisä ja monipuolisesti muunneltava.
Ärsyttää
Lisäistuimet
Takimmaisten penkkien taittelu sujuu sähkötoimisuudesta huolimatta hankalasti.
Yllättää
Maasto-ominaisuudet
Toyota Land Cruiser on todellinen maastoauto.
Yhteenveto
Toyota Land Cruiser on parhaimmillaan sekä maantiellä että maastossa, mutta ohjaustuntuma on otollisin nelivedolla. 700 millin kahluusyvyys ja kolmen tonnin vetokyky ovat houkuttelevia ominaisuuksia.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Amphionin uusi Argon X -sarja
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL