Jäähdytinsäleikön muotoilu ja ilmanottoaukot korostavat keulan urheilullista ilmettä. Samaa linjaa ovat etusäleikön hiilikuitukuvio ja LED-valot.
Toni Lindström
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Toyota on uudistanut Yaris-menestysmallinsa taidolla ja tyylillä, joten kokoluokkansa myydyimmälle mallille on jatkossakin luvassa menestystä.
Kun menestysmallia uudistetaan, se on tehtävä huolella, ettei ykköspaikka vaihdu ja menestys ole enää vain historiaa. Kolmannen sukupolven Toyota Yaris ehti olla markkinoilla menestyksekkäästi kymmenen vuotta parilla kasvojenkohotuksella päivitettynä.
Nyt Toyota Yaris on kokenut täydellisen muodonmuutoksen.
Merkittäviä loikkia uutuudessa on otettu muun muassa pakokaasupäästöissä, joita on saatu pienennettyä jopa viidenneksellä. Vastaavasti kokonaan uusi 3-sylinterinen hybridivoimalinja tarjoaa tehoa 16 hevosvoimaa entistä enemmän eli 116 hv.
Lisääntynyt teho parantaa Toyota Yarisin kiihtyvyyttä ja antaa lisäpotkua ohituksiin.
Moottori uusiksi
Uuden Toyota Yarisin konepellin alle istutettu 3-sylinterinen 1,5 litrainen bensiinimoottori on läheistä sukua Toyota Corollan ja Toyota C-HR:n 2-litraiselle moottorille. Voimalinja, johon kuuluu portaaton automaattivaihteisto, nostaa Toyota Yarisin ajomukavuuden uudelle tasolle.
Takalokasuojien pyöreä muotoilu luo muhkean takailmeen.
Toni Lindström
Hallintalaitteet ovat selkeästi kuljettajan ulottuvilla.
Toni Lindström
Mittaristoa hallitsee kaksi pyöreää mittaria. Keskelle sijoitetulle näytölle saa erilaisia tietoja ajosta. Näytön fonttikoko on varsin pientä.
Toni Lindström
Mediakeskus on nostettu Toyotalle tyypilliseen tapaan keskelle kojelautaa. Fyysiset painikkeet ovat näytön reunoilla.
Toni Lindström
Tuntuvasti lisääntynyt teho helpottaa ohitustilanteissa. Nyt autolla uskaltaa laittaa vilkun päälle ja lähteä ohittamaan ilman pelkoa siitä, että meno puutuisi kesken ohitustilanteen. Ohjaus on riittävän tunnokas myös maantieajossa.
Kaupungissa Toyota Yaris on kevyen helppo käsiteltävä, ja kuljettaja näkee hyvin joka suuntaan.
Kun tehoa on tullut lisää, niin myös äänimaailma on ainakin osittain tasaantunut aiempaan verrattuna, vaikka vieläkin Toyota Yarisin äänet nousevat kiihdytyksissä suhteellisen nopeasti.
Moottori on kuitenkin muissa tilanteissa verraten hiljainen, ja kaupunkiajossa moottori on kuin kotonaan.
Vetävä muotoilu
Jos on moottoriosastolla tapahtunut uudistuksia, niin vielä merkittävämpiä ovat ulkoiset muutokset. Toyota Yaris on saanut Toyotan designosastolta täysin uudet kuoret.
Toyota Yaris näyttää olevan tukevasti kiinni tiessä, kun pyörät on asennettu korin kulmiin. Leveyttä on tullut lisää viisi senttiä, ja akseliväli on kasvanut saman verran. Kasvaneet mitat kyllä näkyvät ja tuntuvat.
Joka suuntaan Toyota Yaris ei sentään ole kasvanut, sillä auto on madaltunut neljä senttiä ja lyhentynyt viisi millimetriä.
Erityisesti takalokasuojien levitykset tekevät autosta takaviistosta katsottuna muhkean näköisen. Aistittavissa on urheilullisuutta sekä takana että uudistetussa keulassa. Etumaski ja puskurin ilmanottoaukot luovat sporttisen leiman, jonka uskoisi puhuttelevan myös nuorempaa ostajakuntaa.
Lisää tilaa ja hyvät varusteet
Kasvaneet mitat merkitsevät kasvaneita sisätiloja. Edessä on auton kokoluokka huomioiden varsin väljät tilat sekä kuljettajalle että vieressä istuvalle.
Kuljettajalle on tarjolla asialliset tilat, ja eri mittaiset kuljettajat löytävät sopivan ajoasennon.
Toni Lindström
Etumatkustajan penkistä puuttuva korkeussäätö saa jo keskimittaisen matkustajan pään hipomaan kattoverhousta. Penkit sinänsä ovat tarkoituksenmukaiset ja tarjoavat asiallisen istuinmukavuuden.
Takapenkille mahtuu istumaan kaksi aikuistakin ilman suurempaa sovittelua – B-segmentin auton takatilat sopivat tosin paremminkin perheen nuoremmille. Tavaratilaa on normaaliasennossa 256 litraa, joten kauppakasseille on sopivasti tilaa. Takanojien kumoaminen kasvattaa tavaratilan 947 litraan.
Koeajoauton Style-varustetaso vaikuttaa varsin onnistuneelta auton uudelle luonteelle. 16 tuuman kevytmetallivanteet, tummennetut takasivulasit, led-valot ja uusittu mittaristo erottavat sen edullisimmista versioista.
Koeajoautossa oli lisävarusteina vielä erikoisväri ja Plus-paketti, joka tuo mukanaan navigointijärjestelmän, pysäköintitutkat eteen ja taakse, kuolleenkulman varoittimen ja älypuhelimen langattoman latauksen.
Plus-paketti nostaa Style-mallin hintaa noin 1 190 euroa, ja erikoisväristä veloitetaan noin 690 euroa.
Kulutuslupaus pitää
Uusittu mittaristo vaatii hiukan totuttelua. Kaksi pyöreää mittaria, joiden välissä on näyttö, ei vaikuta ensisilmäyksellä kovin selkeältä, mutta silmät alkoivat pikkuhiljaa tottua siihen. Pyöreät mittarit ovat jotenkin liian hallitsevia, ja keskinäytön informaatio on kooltaan varsin pientä.
Taakse mahtuu kaksi aikuista istumaan ilman suurta sovittelua, ja keskenkasvuisille tilaa on suorastaan hyvin.
Toni Lindström
Ajosuunnanvalitsimen viereen on sijoitettu muun muassa painikkeella toimiva ajotilan valinta ja seisontajarru.
Toni Lindström
Toyota Yarisissa on uusi hybridivoimalinja, jonka 1,5-litrainen bensiinimoottori on 3-sylinterinen. Konehuone on näkyvissä ilman muovisia peitteitä.
Toni Lindström
Tavaratila kasvaa takaistuimet kaatamalla 286:sta 947 litraan.
Toni Lindström
Turvavarustelut ovat korkeaa luokaa. Niihin kuuluu muun muassa törmäyksenesto jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella, jalankulkijan tunnistus risteysajossa, hätäväistöavustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja mukautuva vakionopeudensäädin.
Toyotan hybridit ovat tunnetusti taloudellisia. Uuden Toyota Yarisin kulutus pyörii neljän litran ympärillä, mutta jopa alle neljän litran kulutus on mahdollista saavuttaa ilman sen kummempaa pihistelyä.
Tämä tulee esiin erityisesti kaupunkiajossa, jossa hybridivoimalinja toimii esimerkillisen hyvin ja bensiininkulutus painuu luvattuihin lukemiin. Koeajon aikana kaupungissa lukemat olivat ajoittain vain 3,6 litraa, ja maantiellä kulutus nousi yli neljään litraan.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style
Moottori
R3, 1490 cm3 + sähkömoottori, hybridijärjestelmä 85 kW (116 hv), 120 Nm/3600–4800 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,7 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
3,8–4,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
92 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 3940, l. 1745, k. 1505, akseliväli 2560, maavara 135, omamassa 1165–1255 kg, tavaratila 286–947 l, tankki 36 l
Hinta
23 496 euroa, koeajoauto 25 236 euroa (2020)
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADin uusi lattiakaiutin
Budjettilevysoitin Espanjasta
HEDD Audion uusi kartio
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Marshall Bromley 750
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI