Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Volvo V90 Cross Country kuuluu korkeammalla maavaralla varustettujen suurten farmariautojen luokkaan. Cross Countryt ovat olleet Volvon mallistossa jo parikymmentä vuotta, eikä ihme, sillä kyseisellä alustalla varustettu auto on kiehtova vaihtoehto kaupunkimaasturiin.
Volvo V90 Cross Country on jykevän näköinen ilmestys. Muotoilultaan se vastaa pääosin normaalia farmarimallista veeysikymppiä. Lokasuojia kiertävät mustat listat, ja alumiininhopeisina hohkaavat pohjasuojat edessä ja takana paljastavat auton olevan Cross Country.
Siitä kertoo myös hiukan korkeampi maavara: sitä on 19,5 senttiä, joten pohja ei kolahda aivan ensimmäiseen mökkitien kiveen.
Korkeammasta maavarasta on hyötyä myös kaupunkiajossa, sillä nykytyyliin katutöitä tehdään ympäri vuoden, ja kuoppaa sekä töyssyä riittää ylitettäviksi kaduilla ja teillä paikoin yli autoilijoiden sietokyvyn.
Alustasuoja kertoo maastokelpoisemmasta luonteesta. Muodot ovat hiotut kautta linjan.
Toni Lindström
Kojelautaa voi kutsua skandinaavisen muotoilun huippututkielmaksi.
Toni Lindström
Digitaalisen mittariston näkymiä voi vaihdella kulloisenkin tarpeen mukaan.
Toni Lindström
Mutta Volvo V90 Cross Countrylla nuo haasteet ovat vaivattomia ylittää, jos vain muuten sietokyky riittää varsinkin kesäisille pääkaupunkiseudun tietöille.
Pintakova jousitus
Ainakin koeajetussa autossa oli hyvin pintakova alusta, ja se teki ajamisesta yllättävän kiikkerän tuntuista. Tuntui, että renkaat oli pumpattu äärimmäisen koviksi ja auto huojui ylikovien renkaiden päällä.
Ilmiö kylläkin muuttui, kun autoon nousi enemmän matkustajia. Yksin ajettaessa tuntuma korostui, mutta matkustajien ja tavaran painon myötä ote tiehen ikään kuin löytyi.
Valitsemalla lisää ohjausvastetta myös ajotuntuma parantui, ja sen myötä ajamisesta tuli entistä tunnokkaampaa. Käsiteltävyydeltään auto on miellyttävän helppo ja vaivaton.
Tankillisella Lappiin
Näinä autoilun sähköistymisen aikoina suosittuna puheenaiheena on auton toimintamatka.
Täyssähköautoilla tässä ominaisuudessa on paljon hajontaa, kuten on käytännössä tullut ilmi, kun olosuhteet ja ajotapa vaihtelevat.
Sisätilojen muotoilu on hillityn tyylikästä. Vaihdevipu ja käynnistyskytkin ovat keskikonsolissa.
Toni Lindström
Volvoissa on siirrytty Googlen käyttöliittymiin. Navigointina Google Maps on monelle tuttu. Kamerat tarjoavat tarvittaessa apua parkkitilanteissa.
Toni Lindström
Volvon istuimet edustavat automaailman parasta kehitystä.
Toni Lindström
Takapenkillä mahtuu vaivatta kaksi aikuista pidemmällekin matkalle.
Toni Lindström
Lasikatto tekee matkustamosta avaran ja valoisan.
Toni Lindström
Tavaratila vetää 551 litraa. Tilan saa ajettua nostettavalla ”väliseinällä”. Tavarankiinnityskoukut ovat jykevää tekoa, ja pohjalevyn alla on tilaa pikkutavaroille.
Toni Lindström
Volvo V90 CC B5 AWD D-MHEV:n mallimerkintä paljastaa, että konehuoneessa pyörivä moottori käyttää polttoaineena dieseliä.
Moottori saa lisäapuja 14-hevosvoimaisesta sähkömoottorista. Kaikkiaan tehoa on 235 hevosvoimaa, joka kyllä riittää mainiosti kaikkeen tarpeelliseen.
Ja entä sitten se toimintamatka? Kun kuljettajan paikalle istahtaa ja katsahtaa mittariston tarjoamaa informaatiota, niin siellä komeilee toimintamatkana täydellä tankilla reilut 1 100 kilometriä.
Kieltämättä lukema nostaa hymyn suupieliin varsinkin silloin, jos tarkoituksena olisi heittää Helsingistä lähtien se kuuluisa Lapin-reissu täydellä varustuksella.
Tähän tehtävään auto on kuin tehty. Normimitattu kulutus on 6,2 l/100 km, joka on suurelle farmarille varsin hyvä lukema.
Tilaa riittää
Volvo V90 CC:n sisätilat ovat ilmeeltään skandinaavisen laadukkaat, kuten Volvon linja on perinteisesti ollutkin. Kojelaudassa on yhdistettynä puupanelointia, joka luo premiumin leiman koko ohjaamoon.
Pelkistetyn tyylikäs muotoilu ulottuu kytkimiin ja säätimiin. Valkoinen väri korostaa pohjoismaista linjaa ja tekee tunnelmasta rauhallisen tyylikkään.
Jälleen on paikallaan kehua myös Volvon penkkien muotoilua ja säätömahdollisuuksia. Tuskin löytyy ketään, joka pystyy muotoiltuja penkkejä moittimaan – penkit edustavat alan parasta muotoilua ja käytettävyyttä.
Koeajoauton lasikatto antaa sisällä entistäkin avaramman vaikutelman. Tilaa riittää runsaasti joka suuntaan, niin edessä kuin takanakin. Auto suorastaan houkuttelee lähtemään koko perheen voimin tien päälle.
Tavarat mukaan
Farmarimallinen Volvon on suorastaan ikoninen ilmestys jo vuosikymmenten takaa. Auto on eräänlainen pohjoismainen unelma – eikä pelkästään Ruotsissa vaan muuallakin. Volvot on testattu turvallisiksi, ja Volvo V90 CC henkii samaa kaikilta osin.
Cross Country -teksti on hillitysti takapuskurissa.
Toni Lindström
Pohjoismaiseen unelmaan kuuluu myös mökki jonkin järven tai tunturin kupeessa. Tämä hankinta ei välttämättä sijaitse aivan lähellä, joten osana elämystä on aina automatka.
Tähän tarkoitukseen Cross Country istuu täydellisesti, kun tankillisella pääsee monessa tapauksessa edestakaisin vapaa-ajanviettopaikkaan, eikä tarvitse myöskään kitsastella matkatavaroiden kanssa.
Farmarimallinen V90 nielee muitta mutkitta viikonlopun ja pidemmänkin reissun tarpeelliset varusteet.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country B5 AWD D-MHEV Business A
Moottori
R4, kaksoisturbo, 1969 cm3, 173 kW (235 hv), 480 Nm/1750–2250 r/min + sähkömoottori 10 kW (14 hv), 40 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
6,2 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
165 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4959, l. 1879, k. 1537 mm, akseliväli 2941 mm, omamassa 1982 kg, vetomassa 2400/750 kg, maavara 195 mm, tavaratila 551 l, tankki 71 l
Hinta
72 944 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
SEASin lelu
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI