Missasitko juuri täysin ainutlaatuisen auton? James Bondin Aston Martin DB5:n ensimmäinen jälki­tuo­tan­to­malli valmistui Kultasormen renkaanjäljissä ja vain 25 onnellista pääsee täysvarustellun auton omistajaksi!

Valmistettavista uustuo­tan­to­yk­si­löistä ensimmäinen, työnimeltään Job 1, valmistui aivan hiljattain Newport Pagnellin tehtaalla aikataulun mukaisesti.

Auto Bild.Klassikot

Gold­fin­ger-elo­ku­van As­ton Mar­tin DB5 -jäl­ki­tuo­tan­to­ko­pi­o­ta val­mis­te­taan erit­täin ra­jal­li­nen mää­rä As­ton Mar­ti­nin vers­taal­la.

En­sim­mäi­nen As­ton Mar­tin DB5 -uus­tuo­tan­to­yk­si­lö vain 25 yk­si­lös­tä val­mis­tui 4500 työ­tun­nin täs­mä­suun­nit­te­lun tu­lok­se­na.

Jäl­ki­tuo­tan­to­mal­lit val­mis­te­taan yh­teis­työs­sä elo­ku­va­yh­tiö EON Pro­duc­ti­ons’in kans­sa, ja DB5 si­säl­tää luon­nol­li­ses­ti laa­jan va­li­koi­man Kul­ta­sor­mi-elo­ku­van au­tos­sa esiin­ty­nei­tä tek­ni­siä jip­po­ja.

Savukehitin kuuluu uustuotantoyksilöiden moniin erikoisvarusteisiin.

Savukehitin kuuluu uustuotantoyksilöiden moniin erikoisvarusteisiin.

...kuten myös takaosan ylös nouseva luodinkestävä panssarilevy.

...kuten myös takaosan ylös nouseva luodinkestävä panssarilevy.

Mo­net Ison-Bri­tan­ni­an lah­jak­kaim­mis­ta kä­si­työ­läi­sis­tä ja in­si­nöö­reis­tä vii­meis­te­le­vät uus­tuo­tan­to­poh­jai­sen, suu­rel­le ylei­söl­le sil­ti hy­vin tu­tun As­ton Mar­tin -ur­hei­lu­au­to­jen sar­jan.

En­sim­mäi­nen asi­a­kas­toi­mi­tet­tu As­ton Mar­tin DB5 Gold­fin­ger pois­tui tuo­tan­to­lin­jal­ta vii­me vii­kol­la

Työ­ni­meä Job 1 kan­ta­va As­ton Mar­tin DB5 ei ole yk­si­no­maan mer­kit­tä­vä suun­nit­te­lu- ja in­si­nöö­ri­tai­dol­li­nen me­nes­tys, vaan sii­tä tu­lee myös en­sim­mäi­nen uu­si DB5, jon­ka As­ton Mar­tin ra­ken­taa yli puo­leen vuo­si­sa­taan..

Rekisterikilpiä pystyy pyörittämään kolmeksi erilaiseksi, kuten Goldfinger-leffassakin...

Rekisterikilpiä pystyy pyörittämään kolmeksi erilaiseksi, kuten Goldfinger-leffassakin...

...ja nyt tilalle taisivat vaihtua vanhat Sveitsin Luganon kilvet...!

...ja nyt tilalle taisivat vaihtua vanhat Sveitsin Luganon kilvet...!

Sisävarusteista kuljettajan oven puhelin on tärkeä!

Sisävarusteista kuljettajan oven puhelin on tärkeä!

Mutta ilman tutkaa olisi orpo olo...

Mutta ilman tutkaa olisi orpo olo...

As­ton Mar­tin DB5 -mal­lia kut­su­taan mo­nes­ti "maa­il­man kuu­lui­sim­mak­si au­tok­si", ja mal­li kuu­luu it­se­oi­keu­te­tus­ti suo­si­tuim­pien ja ha­lu­tuim­pien As­ton Mar­tin- klas­sik­ko­mal­lien jouk­koon.

As­ton Mar­tin DB5 -mal­lia val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1963-1965 al­le 900 kap­pa­let­ta.

Yli­voi­mai­ses­ti kuu­lui­sin As­ton Mar­tin DB5:n al­ku­pe­räi­sis­tä omis­ta­jis­ta on maa­il­man tun­ne­tuin sa­lai­nen agent­ti, Ja­mes Bond.

Hän ajoi en­sim­mäis­tä ker­taa au­toa, joka ny­ky­ään lii­te­tään erot­ta­mat­to­mas­ti hä­neen vuo­den 1964 Bond-lef­fas­sa Gold­fin­ger – Kul­ta­sor­mi.

Ny­ky­ään, eli 55 vuot­ta sen jäl­keen, kun vii­mei­nen uu­si As­ton Mar­tin DB5 rul­la­si tuo­tan­to­lin­jal­ta As­ton Mar­ti­nin teh­taal­la, Buc­king­hams­hi­ren krei­vi­kun­nan New­port Pag­nel­lis­sa, siel­lä jat­ku­vat työt uu­den, ra­joi­te­tun DB5-mal­li­sar­jan pa­ris­sa.

Tästä sortimentista löytyy katkaisimia eri arkielämän tilanteisiin: moottoriöljyn laskeminen ajoradalle takaa-ajotilanteessa, savukehitin, keulan ja peräosan törmäyspuskurien aktivointi, rekisterikilpien pyöritystoiminto, etukonekiväärien aktivointi, takaosan panssarilevy sekä tulituspainike. Mukana on myös merkkivalo mahdollisesta akun alhaisesta varaustilasta.

Tästä sortimentista löytyy katkaisimia eri arkielämän tilanteisiin: moottoriöljyn laskeminen ajoradalle takaa-ajotilanteessa, savukehitin, keulan ja peräosan törmäyspuskurien aktivointi, rekisterikilpien pyöritystoiminto, etukonekiväärien aktivointi, takaosan panssarilevy sekä tulituspainike. Mukana on myös merkkivalo mahdollisesta akun alhaisesta varaustilasta.

Täältä löytyy lisää hauskuuksia...

Täältä löytyy lisää hauskuuksia...

Keulan kevyet konekiväärit eivät sentään ole aivan toimivia!

Keulan kevyet konekiväärit eivät sentään ole aivan toimivia!

As­ton Mar­tin DB5 Gold­fin­ger jat­ko­tuo­tan­to­yk­si­löt on luo­tu yh­des­sä Bond-elo­ku­va­yh­ti­ön, EON Pro­duc­ti­ons -yri­tyk­sen kans­sa.

Au­toi­hin asen­ne­taan laa­ja va­li­koi­ma omi­nai­suuk­sia, jot­ka näh­tiin Gold­fin­ger-elo­ku­vas­sa en­sim­mäis­tä ker­taa. Ja nuo omi­nai­suu­det ovat to­del­la­kin le­gen­daa­ri­sia.

Uus­tuo­tan­to­au­tot si­säl­tä­vät jou­kon pää­o­sin täy­sin toi­mi­via lait­tei­ta, jot­ka on luo­nut Bond-elo­ku­vien eri­kois­te­hos­tei­den oh­jaa­ja Chris Cor­bould (OBE).

Lu­et­te­lo Gold­fin­ger-lef­fan ins­pi­roi­mis­ta va­rus­teis­ta si­säl­tää seu­raa­vat:

Ul­koi­set eri­kois­va­rus­teet:

• Ta­ka­o­san sa­vu­ke­hi­te­jär­jes­tel­mä

• Ta­ka­o­san si­mu­loi­tu moot­to­ri­öl­jyn tiel­le­va­lu­tus­jär­jes­tel­mä

• Kään­ty­vät re­kis­te­ri­kil­vet keu­las­sa ja pe­räs­sä (kol­met eri­lai­set)

• Kak­si si­mu­loi­tua ke­vyt­tä ko­ne­ki­vää­riä keu­las­sa

• Luo­din­kes­tä­vä ta­ka­o­san ylös­nou­se­va pans­sa­ri­le­vy

• Keu­lan ja pe­rän tör­mäys­pus­ku­rit

• Si­mu­loi­dut ren­gas­leik­ku­rit

• Ir­ro­tet­ta­va etu­mat­kus­ta­jan kat­to­pa­nee­li (va­lin­nais­va­rus­te)

Mat­kus­ta­mon eri­kois­va­rus­teet:

• Si­mu­loi­tu tut­ka­ruu­tu kart­toi­neen

• Kul­jet­ta­jan oven pu­he­lin

• Vaih­de­va­lit­si­men pu­nai­nen ak­ti­voin­ti­pai­ni­ke

• Kä­si­no­jien ja kes­ki­kon­so­lin eri­kois­toi­min­to­jen pai­nik­keet

• Is­tui­men al­le pii­lo­tet­tu ase-/va­ras­to­le­vy

• Eri­kois­toi­min­to­jen kau­ko­käyt­tö-omi­nai­suus

Jo­kai­nen 25:sta uus­tuo­tan­to­yk­si­lös­tä on huo­lel­li­ses­ti val­mis­tet­tu ja ide­oi­tu yk­si­tyis­koh­tai­nen jäl­jen­nös Gold­fin­ger-lef­fan As­ton Mar­tin DB5 -mal­lis­ta.

Jäl­ki­tuo­tan­to­mal­lei­hin on teh­ty muu­ta­mia sym­paat­ti­sia muu­tok­sia sekä pa­ran­nuk­sia, jot­ta var­mis­te­taan kor­kein mah­dol­li­nen val­mis­tus­laa­tu sekä luo­tet­ta­vuus.

Kaik­ki Gold­fin­ger-sar­jan au­tot ovat vä­ril­tään ho­pe­an­vä­ri­siä (Sil­ver Birch) – ai­van ku­ten al­ku­pe­räi­nen Bond-elo­ku­van DB5.

Yk­si­löis­sä on al­ku­pe­räi­sen DB5:n tyy­li­set alu­mii­ni­set ko­ri­pa­nee­lit, jot­ka peit­tä­vät au­tent­ti­sen DB5-te­räs­run­ko­ra­ken­teen.

Ko­ne­pel­lin al­la on 4,0-lit­rai­nen va­paas­ti hen­git­tä­vä 6-sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri va­rus­tet­tu­na kol­mel­la SU-kaa­sut­ti­mel­la ja öl­jyn­jääh­dyt­ti­mel­lä.

Tämä taitaa olla kuuluisa vaihdenuppiin piilotettu heittoistuimen punainen painike. Heittoistuin ei sentään ole toimiva!

Tämä taitaa olla kuuluisa vaihdenuppiin piilotettu heittoistuimen punainen painike. Heittoistuin ei sentään ole toimiva!

Te­hol­taan 290-he­vos­voi­mai­nen moot­to­ri lin­kit­tyy ZF:n 5-por­tai­seen ma­nu­aa­li­vaih­teis­toon. Yk­si­löis­sä on myös me­kaa­ni­nen luk­ko­pe­rä.

Uus­tuo­na­to-DB5:ssä ovat Gir­ling-tyyp­pi­set te­hos­te­tut le­vy­jar­rut, te­hos­ta­ma­ton ham­mas­tan­ko-oh­jaus sekä keu­lan McPher­son-jous­titn­tu­et ja kal­lis­tuk­sen­vai­men­nin. Ta­ka­na on eril­lis­jou­si­tus ja Watt-tuet.

Irrotettava kattopaneeli on lisävaruste. Heittoistuin olisi varmaan kätevä taksissa, jos asiakas ryhtyy tekemään ryöstöä...

Irrotettava kattopaneeli on lisävaruste. Heittoistuin olisi varmaan kätevä taksissa, jos asiakas ryhtyy tekemään ryöstöä...

Tätä Aston Martin DB5:n kojelautaa moni Bond-leffojen harrastaja katselisi mieluusti kotipihallaan!

Tätä Aston Martin DB5:n kojelautaa moni Bond-leffojen harrastaja katselisi mieluusti kotipihallaan!

Konepellin alla on 4,0-litrainen vapaasti hengittävä 6-sylinterinen rivimoottori varustettuna kolmella SU-kaasuttimella ja öljynjäähdyttimellä. Teholtaan 290-hevosvoimainen moottori linkittyy ZF:n 5-portaiseen manuaalivaihteistoon. Yksilöissä on myös mekaaninen lukkoperä.

Konepellin alla on 4,0-litrainen vapaasti hengittävä 6-sylinterinen rivimoottori varustettuna kolmella SU-kaasuttimella ja öljynjäähdyttimellä. Teholtaan 290-hevosvoimainen moottori linkittyy ZF:n 5-portaiseen manuaalivaihteistoon. Yksilöissä on myös mekaaninen lukkoperä.

Suu­ri mää­rä As­ton Mar­ti­nil­la työs­ken­te­le­viä kä­si­työ­tai­don mes­ta­rei­ta, niin mie­hiä kuin nai­sia, toi­mii eri­koisp­ro­jek­tis­sa tek­nik­koi­na, ke­hi­ty­sin­si­nöö­rei­nä ja suun­nit­te­li­joi­na.

He työs­ken­te­le­vät yh­teis­työs­sä ym­pä­ri maa­il­maa huo­lel­li­ses­ti va­li­koi­tu­jen kom­po­nent­ti­toi­mit­ta­jien kans­sa ja var­mis­ta­vat, et­tä jo­kai­nen uu­si DB5-yk­si­lö sekä vas­taa omis­ta­jan­sa toi­vei­ta et­tä kun­ni­oit­taa As­ton Mar­ti­nin yl­pe­ää 107-vuo­tis­ta pe­rin­töä.

As­ton Mar­tin La­gon­dan suun­nit­te­lu­joh­ta­ja Ma­rek Reich­man to­te­aa:

”As­ton Mar­tin DB5 on kiis­tat­to­mas­ti maa­il­man kuu­lui­sin au­to, kos­ka se kyt­key­tyy jo yli 50 vuo­den ajan Ja­mes Bon­diin. En­sim­mäi­sen uus­tuo­tan­toi­sen DB5-asi­a­ka­syk­si­lön val­mis­tu­mi­nen ja sen asi­an oi­val­ta­mi­nen, et­tä ky­sees­sä on to­del­la­kin en­sim­mäi­nen val­mis­ta­mam­me uu­si As­ton Mar­tin DB5 yli puo­leen vuo­si­sa­taan, on to­del­la­kin mel­koi­nen het­ki.”

”On var­si­nai­nen etuo­i­keus ja sa­mal­la vas­tuul­li­ses­ti mer­kit­tä­vää saa­da ol­la mu­ka­na uu­den As­ton Mar­tin DB5:n muo­toi­lus­sa, sekä aut­taa le­gen­daa­ri­sen mal­lin uu­sien ver­si­oi­den luo­mi­ses­sa. Olen täy­sin var­ma sii­tä, et­tä ne 25 on­nel­lis­ta omis­ta­jaa, jot­ka nämä yk­si­löt vas­taa­not­ta­vat, ovat niis­tä in­nois­saan."

En­sim­mäi­set As­ton Mar­tin DB5 Gold­fin­ger -uus­tuo­tan­to­mal­lien asi­a­kas­toi­mi­tuk­set ovat al­ka­neet, ja ne jat­ku­vat vuo­den 2020 jäl­ki­puo­lis­kon.

As­ton Mar­tin -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN