Missasitko juuri täysin ainutlaatuisen auton? James Bondin Aston Martin DB5:n ensimmäinen jälkituotantomalli valmistui Kultasormen renkaanjäljissä ja vain 25 onnellista pääsee täysvarustellun auton omistajaksi!
Valmistettavista uustuotantoyksilöistä ensimmäinen, työnimeltään Job 1, valmistui aivan hiljattain Newport Pagnellin tehtaalla aikataulun mukaisesti.
Goldfinger-elokuvan Aston Martin DB5 -jälkituotantokopiota valmistetaan erittäin rajallinen määrä Aston Martinin verstaalla.
Ensimmäinen Aston Martin DB5 -uustuotantoyksilö vain 25 yksilöstä valmistui 4500 työtunnin täsmäsuunnittelun tuloksena.
Jälkituotantomallit valmistetaan yhteistyössä elokuvayhtiö EON Productions’in kanssa, ja DB5 sisältää luonnollisesti laajan valikoiman Kultasormi-elokuvan autossa esiintyneitä teknisiä jippoja.
Savukehitin kuuluu uustuotantoyksilöiden moniin erikoisvarusteisiin.
...kuten myös takaosan ylös nouseva luodinkestävä panssarilevy.
Monet Ison-Britannian lahjakkaimmista käsityöläisistä ja insinööreistä viimeistelevät uustuotantopohjaisen, suurelle yleisölle silti hyvin tutun Aston Martin -urheiluautojen sarjan.
Ensimmäinen asiakastoimitettu Aston Martin DB5 Goldfinger poistui tuotantolinjalta viime viikolla
Työnimeä Job 1 kantava Aston Martin DB5 ei ole yksinomaan merkittävä suunnittelu- ja insinööritaidollinen menestys, vaan siitä tulee myös ensimmäinen uusi DB5, jonka Aston Martin rakentaa yli puoleen vuosisataan..
Rekisterikilpiä pystyy pyörittämään kolmeksi erilaiseksi, kuten Goldfinger-leffassakin...
...ja nyt tilalle taisivat vaihtua vanhat Sveitsin Luganon kilvet...!
Sisävarusteista kuljettajan oven puhelin on tärkeä!
Mutta ilman tutkaa olisi orpo olo...
Aston Martin DB5 -mallia kutsutaan monesti "maailman kuuluisimmaksi autoksi", ja malli kuuluu itseoikeutetusti suosituimpien ja halutuimpien Aston Martin- klassikkomallien joukkoon.
Aston Martin DB5 -mallia valmistettiin vuosina 1963-1965 alle 900 kappaletta.
Ylivoimaisesti kuuluisin Aston Martin DB5:n alkuperäisistä omistajista on maailman tunnetuin salainen agentti, James Bond.
Hän ajoi ensimmäistä kertaa autoa, joka nykyään liitetään erottamattomasti häneen vuoden 1964 Bond-leffassa Goldfinger – Kultasormi.
Nykyään, eli 55 vuotta sen jälkeen, kun viimeinen uusi Aston Martin DB5 rullasi tuotantolinjalta Aston Martinin tehtaalla, Buckinghamshiren kreivikunnan Newport Pagnellissa, siellä jatkuvat työt uuden, rajoitetun DB5-mallisarjan parissa.
Tästä sortimentista löytyy katkaisimia eri arkielämän tilanteisiin: moottoriöljyn laskeminen ajoradalle takaa-ajotilanteessa, savukehitin, keulan ja peräosan törmäyspuskurien aktivointi, rekisterikilpien pyöritystoiminto, etukonekiväärien aktivointi, takaosan panssarilevy sekä tulituspainike. Mukana on myös merkkivalo mahdollisesta akun alhaisesta varaustilasta.
Täältä löytyy lisää hauskuuksia...
Keulan kevyet konekiväärit eivät sentään ole aivan toimivia!
Aston Martin DB5 Goldfinger jatkotuotantoyksilöt on luotu yhdessä Bond-elokuvayhtiön, EON Productions -yrityksen kanssa.
Autoihin asennetaan laaja valikoima ominaisuuksia, jotka nähtiin Goldfinger-elokuvassa ensimmäistä kertaa. Ja nuo ominaisuudet ovat todellakin legendaarisia.
Uustuotantoautot sisältävät joukon pääosin täysin toimivia laitteita, jotka on luonut Bond-elokuvien erikoistehosteiden ohjaaja Chris Corbould (OBE).
Luettelo Goldfinger-leffan inspiroimista varusteista sisältää seuraavat:
Ulkoiset erikoisvarusteet:
• Takaosan savukehitejärjestelmä
• Takaosan simuloitu moottoriöljyn tiellevalutusjärjestelmä
• Kääntyvät rekisterikilvet keulassa ja perässä (kolmet erilaiset)
• Kaksi simuloitua kevyttä konekivääriä keulassa
• Luodinkestävä takaosan ylösnouseva panssarilevy
• Keulan ja perän törmäyspuskurit
• Simuloidut rengasleikkurit
• Irrotettava etumatkustajan kattopaneeli (valinnaisvaruste)
Matkustamon erikoisvarusteet:
• Simuloitu tutkaruutu karttoineen
• Kuljettajan oven puhelin
• Vaihdevalitsimen punainen aktivointipainike
• Käsinojien ja keskikonsolin erikoistoimintojen painikkeet
• Istuimen alle piilotettu ase-/varastolevy
• Erikoistoimintojen kaukokäyttö-ominaisuus
Jokainen 25:sta uustuotantoyksilöstä on huolellisesti valmistettu ja ideoitu yksityiskohtainen jäljennös Goldfinger-leffan Aston Martin DB5 -mallista.
Jälkituotantomalleihin on tehty muutamia sympaattisia muutoksia sekä parannuksia, jotta varmistetaan korkein mahdollinen valmistuslaatu sekä luotettavuus.
Kaikki Goldfinger-sarjan autot ovat väriltään hopeanvärisiä (Silver Birch) – aivan kuten alkuperäinen Bond-elokuvan DB5.
Yksilöissä on alkuperäisen DB5:n tyyliset alumiiniset koripaneelit, jotka peittävät autenttisen DB5-teräsrunkorakenteen.
Konepellin alla on 4,0-litrainen vapaasti hengittävä 6-sylinterinen rivimoottori varustettuna kolmella SU-kaasuttimella ja öljynjäähdyttimellä.
Tämä taitaa olla kuuluisa vaihdenuppiin piilotettu heittoistuimen punainen painike. Heittoistuin ei sentään ole toimiva!
Teholtaan 290-hevosvoimainen moottori linkittyy ZF:n 5-portaiseen manuaalivaihteistoon. Yksilöissä on myös mekaaninen lukkoperä.
Uustuonato-DB5:ssä ovat Girling-tyyppiset tehostetut levyjarrut, tehostamaton hammastanko-ohjaus sekä keulan McPherson-joustitntuet ja kallistuksenvaimennin. Takana on erillisjousitus ja Watt-tuet.
Irrotettava kattopaneeli on lisävaruste. Heittoistuin olisi varmaan kätevä taksissa, jos asiakas ryhtyy tekemään ryöstöä...
Tätä Aston Martin DB5:n kojelautaa moni Bond-leffojen harrastaja katselisi mieluusti kotipihallaan!
Konepellin alla on 4,0-litrainen vapaasti hengittävä 6-sylinterinen rivimoottori varustettuna kolmella SU-kaasuttimella ja öljynjäähdyttimellä. Teholtaan 290-hevosvoimainen moottori linkittyy ZF:n 5-portaiseen manuaalivaihteistoon. Yksilöissä on myös mekaaninen lukkoperä.
Suuri määrä Aston Martinilla työskenteleviä käsityötaidon mestareita, niin miehiä kuin naisia, toimii erikoisprojektissa teknikkoina, kehitysinsinööreinä ja suunnittelijoina.
He työskentelevät yhteistyössä ympäri maailmaa huolellisesti valikoitujen komponenttitoimittajien kanssa ja varmistavat, että jokainen uusi DB5-yksilö sekä vastaa omistajansa toiveita että kunnioittaa Aston Martinin ylpeää 107-vuotista perintöä.
Aston Martin Lagondan suunnittelujohtaja Marek Reichman toteaa:
”Aston Martin DB5 on kiistattomasti maailman kuuluisin auto, koska se kytkeytyy jo yli 50 vuoden ajan James Bondiin. Ensimmäisen uustuotantoisen DB5-asiakasyksilön valmistuminen ja sen asian oivaltaminen, että kyseessä on todellakin ensimmäinen valmistamamme uusi Aston Martin DB5 yli puoleen vuosisataan, on todellakin melkoinen hetki.”
”On varsinainen etuoikeus ja samalla vastuullisesti merkittävää saada olla mukana uuden Aston Martin DB5:n muotoilussa, sekä auttaa legendaarisen mallin uusien versioiden luomisessa. Olen täysin varma siitä, että ne 25 onnellista omistajaa, jotka nämä yksilöt vastaanottavat, ovat niistä innoissaan."
Ensimmäiset Aston Martin DB5 Goldfinger -uustuotantomallien asiakastoimitukset ovat alkaneet, ja ne jatkuvat vuoden 2020 jälkipuoliskon.
Aston Martin -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi