Missasitko juuri täysin ainutlaatuisen auton? James Bondin Aston Martin DB5:n ensimmäinen jälkituotantomalli valmistui Kultasormen renkaanjäljissä ja vain 25 onnellista pääsee täysvarustellun auton omistajaksi!
Valmistettavista uustuotantoyksilöistä ensimmäinen, työnimeltään Job 1, valmistui aivan hiljattain Newport Pagnellin tehtaalla aikataulun mukaisesti.
Goldfinger-elokuvan Aston Martin DB5 -jälkituotantokopiota valmistetaan erittäin rajallinen määrä Aston Martinin verstaalla.
Ensimmäinen Aston Martin DB5 -uustuotantoyksilö vain 25 yksilöstä valmistui 4500 työtunnin täsmäsuunnittelun tuloksena.
Jälkituotantomallit valmistetaan yhteistyössä elokuvayhtiö EON Productions’in kanssa, ja DB5 sisältää luonnollisesti laajan valikoiman Kultasormi-elokuvan autossa esiintyneitä teknisiä jippoja.
Savukehitin kuuluu uustuotantoyksilöiden moniin erikoisvarusteisiin.
...kuten myös takaosan ylös nouseva luodinkestävä panssarilevy.
Monet Ison-Britannian lahjakkaimmista käsityöläisistä ja insinööreistä viimeistelevät uustuotantopohjaisen, suurelle yleisölle silti hyvin tutun Aston Martin -urheiluautojen sarjan.
Ensimmäinen asiakastoimitettu Aston Martin DB5 Goldfinger poistui tuotantolinjalta viime viikolla
Työnimeä Job 1 kantava Aston Martin DB5 ei ole yksinomaan merkittävä suunnittelu- ja insinööritaidollinen menestys, vaan siitä tulee myös ensimmäinen uusi DB5, jonka Aston Martin rakentaa yli puoleen vuosisataan..
Rekisterikilpiä pystyy pyörittämään kolmeksi erilaiseksi, kuten Goldfinger-leffassakin...
...ja nyt tilalle taisivat vaihtua vanhat Sveitsin Luganon kilvet...!
Sisävarusteista kuljettajan oven puhelin on tärkeä!
Mutta ilman tutkaa olisi orpo olo...
Aston Martin DB5 -mallia kutsutaan monesti "maailman kuuluisimmaksi autoksi", ja malli kuuluu itseoikeutetusti suosituimpien ja halutuimpien Aston Martin- klassikkomallien joukkoon.
Aston Martin DB5 -mallia valmistettiin vuosina 1963-1965 alle 900 kappaletta.
Ylivoimaisesti kuuluisin Aston Martin DB5:n alkuperäisistä omistajista on maailman tunnetuin salainen agentti, James Bond.
Hän ajoi ensimmäistä kertaa autoa, joka nykyään liitetään erottamattomasti häneen vuoden 1964 Bond-leffassa Goldfinger – Kultasormi.
Nykyään, eli 55 vuotta sen jälkeen, kun viimeinen uusi Aston Martin DB5 rullasi tuotantolinjalta Aston Martinin tehtaalla, Buckinghamshiren kreivikunnan Newport Pagnellissa, siellä jatkuvat työt uuden, rajoitetun DB5-mallisarjan parissa.
Tästä sortimentista löytyy katkaisimia eri arkielämän tilanteisiin: moottoriöljyn laskeminen ajoradalle takaa-ajotilanteessa, savukehitin, keulan ja peräosan törmäyspuskurien aktivointi, rekisterikilpien pyöritystoiminto, etukonekiväärien aktivointi, takaosan panssarilevy sekä tulituspainike. Mukana on myös merkkivalo mahdollisesta akun alhaisesta varaustilasta.
Täältä löytyy lisää hauskuuksia...
Keulan kevyet konekiväärit eivät sentään ole aivan toimivia!
Aston Martin DB5 Goldfinger jatkotuotantoyksilöt on luotu yhdessä Bond-elokuvayhtiön, EON Productions -yrityksen kanssa.
Autoihin asennetaan laaja valikoima ominaisuuksia, jotka nähtiin Goldfinger-elokuvassa ensimmäistä kertaa. Ja nuo ominaisuudet ovat todellakin legendaarisia.
Uustuotantoautot sisältävät joukon pääosin täysin toimivia laitteita, jotka on luonut Bond-elokuvien erikoistehosteiden ohjaaja Chris Corbould (OBE).
Luettelo Goldfinger-leffan inspiroimista varusteista sisältää seuraavat:
Ulkoiset erikoisvarusteet:
• Takaosan savukehitejärjestelmä
• Takaosan simuloitu moottoriöljyn tiellevalutusjärjestelmä
• Kääntyvät rekisterikilvet keulassa ja perässä (kolmet erilaiset)
• Kaksi simuloitua kevyttä konekivääriä keulassa
• Luodinkestävä takaosan ylösnouseva panssarilevy
• Keulan ja perän törmäyspuskurit
• Simuloidut rengasleikkurit
• Irrotettava etumatkustajan kattopaneeli (valinnaisvaruste)
Matkustamon erikoisvarusteet:
• Simuloitu tutkaruutu karttoineen
• Kuljettajan oven puhelin
• Vaihdevalitsimen punainen aktivointipainike
• Käsinojien ja keskikonsolin erikoistoimintojen painikkeet
• Istuimen alle piilotettu ase-/varastolevy
• Erikoistoimintojen kaukokäyttö-ominaisuus
Jokainen 25:sta uustuotantoyksilöstä on huolellisesti valmistettu ja ideoitu yksityiskohtainen jäljennös Goldfinger-leffan Aston Martin DB5 -mallista.
Jälkituotantomalleihin on tehty muutamia sympaattisia muutoksia sekä parannuksia, jotta varmistetaan korkein mahdollinen valmistuslaatu sekä luotettavuus.
Kaikki Goldfinger-sarjan autot ovat väriltään hopeanvärisiä (Silver Birch) – aivan kuten alkuperäinen Bond-elokuvan DB5.
Yksilöissä on alkuperäisen DB5:n tyyliset alumiiniset koripaneelit, jotka peittävät autenttisen DB5-teräsrunkorakenteen.
Konepellin alla on 4,0-litrainen vapaasti hengittävä 6-sylinterinen rivimoottori varustettuna kolmella SU-kaasuttimella ja öljynjäähdyttimellä.
Tämä taitaa olla kuuluisa vaihdenuppiin piilotettu heittoistuimen punainen painike. Heittoistuin ei sentään ole toimiva!
Teholtaan 290-hevosvoimainen moottori linkittyy ZF:n 5-portaiseen manuaalivaihteistoon. Yksilöissä on myös mekaaninen lukkoperä.
Uustuonato-DB5:ssä ovat Girling-tyyppiset tehostetut levyjarrut, tehostamaton hammastanko-ohjaus sekä keulan McPherson-joustitntuet ja kallistuksenvaimennin. Takana on erillisjousitus ja Watt-tuet.
Irrotettava kattopaneeli on lisävaruste. Heittoistuin olisi varmaan kätevä taksissa, jos asiakas ryhtyy tekemään ryöstöä...
Tätä Aston Martin DB5:n kojelautaa moni Bond-leffojen harrastaja katselisi mieluusti kotipihallaan!
Konepellin alla on 4,0-litrainen vapaasti hengittävä 6-sylinterinen rivimoottori varustettuna kolmella SU-kaasuttimella ja öljynjäähdyttimellä. Teholtaan 290-hevosvoimainen moottori linkittyy ZF:n 5-portaiseen manuaalivaihteistoon. Yksilöissä on myös mekaaninen lukkoperä.
Suuri määrä Aston Martinilla työskenteleviä käsityötaidon mestareita, niin miehiä kuin naisia, toimii erikoisprojektissa teknikkoina, kehitysinsinööreinä ja suunnittelijoina.
He työskentelevät yhteistyössä ympäri maailmaa huolellisesti valikoitujen komponenttitoimittajien kanssa ja varmistavat, että jokainen uusi DB5-yksilö sekä vastaa omistajansa toiveita että kunnioittaa Aston Martinin ylpeää 107-vuotista perintöä.
Aston Martin Lagondan suunnittelujohtaja Marek Reichman toteaa:
”Aston Martin DB5 on kiistattomasti maailman kuuluisin auto, koska se kytkeytyy jo yli 50 vuoden ajan James Bondiin. Ensimmäisen uustuotantoisen DB5-asiakasyksilön valmistuminen ja sen asian oivaltaminen, että kyseessä on todellakin ensimmäinen valmistamamme uusi Aston Martin DB5 yli puoleen vuosisataan, on todellakin melkoinen hetki.”
”On varsinainen etuoikeus ja samalla vastuullisesti merkittävää saada olla mukana uuden Aston Martin DB5:n muotoilussa, sekä auttaa legendaarisen mallin uusien versioiden luomisessa. Olen täysin varma siitä, että ne 25 onnellista omistajaa, jotka nämä yksilöt vastaanottavat, ovat niistä innoissaan."
Ensimmäiset Aston Martin DB5 Goldfinger -uustuotantomallien asiakastoimitukset ovat alkaneet, ja ne jatkuvat vuoden 2020 jälkipuoliskon.
Aston Martin -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADin uusi lattiakaiutin
Ab-luokan voimaa Italiasta
Budjettilevysoitin Espanjasta
Ylellinen Diapason Didascalìa
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Marshall Bromley 750
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI