Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Moottori selvitti, miten premium-talvirenkaiden ominaisuudet muuttuvat ajokilometrien ja käyttövuosien kertyessä. Verrokkina testissä olivat myös uudet edulliset nastalliset ja nastattomat renkaat.
Talvirenkaan minimiurasyvyys on 3 mm, mutta yleisesti renkaat suositellaan vaihdettavaksi niiden lähestyessä 5 mm rajaa. Vaikka renkaissa olisi urasyvyyttä ja nastarenkaissa vielä riittävästi nastoja jäljellä, niin kumiseos kovettuu vuosien myötä ja vaikuttaa ominaisuuksiin.
Moottori testasi, kuinka paljon ns. premium-talvirenkaiden ominaisuudet muuttuvat kulumisen ja iän myötä. Kitkarenkaista testiin valikoituivat uudet Continental Viking Contact 8 ja 7 sekä edullisemman hintaluokan Roadstone Winguard Ice. Käytettynä renkaana mukana oli Continental Viking Contact 7, jonka rengassarjassa oli keskimäärin 4,6 mm kulutuspintaa jäljellä. Nastarenkaissa mukana olivat Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 sekä uutena että käytettynä (valmistusvuosi 2021), vuoden 2018 käytetty Hakkapeliitta 9 ja uusi Roadstone Winguard Winspike.
Laadukas nastarengas oli kovaa valuuttaa jäällä ajetuissa kokeissa. Uusi Nokian 10 oli koko joukon ykkönen niin kiihdytyksessä, jarrutuksessa kuin ajettavuudessa. Kiihdytyksessä ja jarrutuksessa käytetyt Nokian renkaat olivat seuraavaksi etevimmät. Uusi nastallinen Roadstone hävisi jäällä jopa Continentalin uudelle Viking Contact 8 -kitkarenkaalle. Jarrutuksissa Roadstone jäi myös uuden Viking Contact 7 -kitkan taakse.
Lumella tehdyissä kiihdytys- ja jarrutusmittauksissa asetelmat muuttuivat Continentalin uusien kitkarenkaiden eduksi ennen kolmanneksi tullutta uutta Nokian 10 -nastarengasta ja uutta Roadstonen kitkaa. Alle suositusurasyvyyden kulunut Continentalin kitkarengas oli lumella viimeinen ja Roadstonen uusi nastarengas toiseksi viimeinen.
Märällä asfaltilla tehdyissä jarrutuskokeissa käytetyt renkaat ottivat mitalisijat. Pieni urasyvyys jäykistää renkaan kulutuspintakuviota, mikä parantaa märkäpitoa. Käytetty Nokian Hakkapeliitta 9 oli selvä ykkönen ennen käytettyä Nokian 10:ä ja käytettyä Viking Contact 7:ää. Roadstonen uusi kitkarengas oli selvästi heikoin. Jarrutuksessa kuivalla asfaltilla käytetty Continental 7 oli ykkönen ennen uutta vastaavaa ja Continental 8:aa. Uusi nastallinen Roadstone jäi viimeiseksi.
– Merkittävimpiä havaintoja testissä oli se, että premium-talvirenkaiden ominaisuudet säilyvät kulumisen myötä loogisina, eli pito heikkenee tasaisesti joka suuntaan ja auton käytös on siten ennakoitavaa. Huomionarvoista on myös se, että uusi kitkarengas päihitti testissä edullisen uuden nastarenkaan. Pelkät nastat eivät siis riitä, vaan renkaan muidenkin ominaisuuksien pitää olla kunnossa, kun etsitään toimivaa rengasta, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.
Autobild / Moottori
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
Vain 1200
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ