Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?

Moottori selvitti, miten premium-talvirenkaiden ominaisuudet muuttuvat ajokilometrien ja käyttövuosien kertyessä. Verrokkina testissä olivat myös uudet edulliset nastalliset ja nastattomat renkaat.

Auto Bild.Uutiset

Tal­vi­ren­kaan mi­ni­miu­ra­sy­vyys on 3 mm, mut­ta ylei­ses­ti ren­kaat suo­si­tel­laan vaih­det­ta­vak­si nii­den lä­hes­ty­es­sä 5 mm ra­jaa. Vaik­ka ren­kais­sa oli­si ura­sy­vyyt­tä ja nas­ta­ren­kais­sa vie­lä riit­tä­väs­ti nas­to­ja jäl­jel­lä, niin ku­mi­se­os ko­vet­tuu vuo­sien myö­tä ja vai­kut­taa omi­nai­suuk­siin.

Moot­to­ri tes­ta­si, kuin­ka pal­jon ns. pre­mium-tal­vi­ren­kai­den omi­nai­suu­det muut­tu­vat ku­lu­mi­sen ja iän myö­tä. Kit­ka­ren­kais­ta tes­tiin va­li­koi­tui­vat uu­det Con­ti­nen­tal Vi­king Con­tact 8 ja 7 sekä edul­li­sem­man hin­ta­luo­kan Ro­ads­to­ne Win­gu­ard Ice. Käy­tet­ty­nä ren­kaa­na mu­ka­na oli Con­ti­nen­tal Vi­king Con­tact 7, jon­ka ren­gas­sar­jas­sa oli kes­ki­mää­rin 4,6 mm ku­lu­tus­pin­taa jäl­jel­lä. Nas­ta­ren­kais­sa mu­ka­na oli­vat No­ki­an Ty­res Hak­ka­pe­liit­ta 10 sekä uu­te­na et­tä käy­tet­ty­nä (val­mis­tus­vuo­si 2021), vuo­den 2018 käy­tet­ty Hak­ka­pe­liit­ta 9 ja uu­si Ro­ads­to­ne Win­gu­ard Wins­pi­ke.

Laa­du­kas nas­ta­ren­gas oli ko­vaa va­luut­taa jääl­lä aje­tuis­sa ko­keis­sa. Uu­si No­ki­an 10 oli koko jou­kon yk­kö­nen niin kiih­dy­tyk­ses­sä, jar­ru­tuk­ses­sa kuin ajet­ta­vuu­des­sa. Kiih­dy­tyk­ses­sä ja jar­ru­tuk­ses­sa käy­te­tyt No­ki­an ren­kaat oli­vat seu­raa­vak­si ete­vim­mät. Uu­si nas­tal­li­nen Ro­ads­to­ne hä­vi­si jääl­lä jopa Con­ti­nen­ta­lin uu­del­le Vi­king Con­tact 8 -kit­ka­ren­kaal­le. Jar­ru­tuk­sis­sa Ro­ads­to­ne jäi myös uu­den Vi­king Con­tact 7 -kit­kan taak­se.

Lu­mel­la teh­dyis­sä kiih­dy­tys- ja jar­ru­tus­mit­tauk­sis­sa ase­tel­mat muut­tui­vat Con­ti­nen­ta­lin uu­sien kit­ka­ren­kai­den eduk­si en­nen kol­man­nek­si tul­lut­ta uut­ta No­ki­an 10 -nas­ta­ren­gas­ta ja uut­ta Ro­ads­to­nen kit­kaa. Al­le suo­si­tu­su­ra­sy­vyy­den ku­lu­nut Con­ti­nen­ta­lin kit­ka­ren­gas oli lu­mel­la vii­mei­nen ja Ro­ads­to­nen uu­si nas­ta­ren­gas toi­sek­si vii­mei­nen.

Mä­räl­lä as­fal­til­la teh­dyis­sä jar­ru­tus­ko­keis­sa käy­te­tyt ren­kaat ot­ti­vat mi­ta­li­si­jat. Pie­ni ura­sy­vyys jäy­kis­tää ren­kaan ku­lu­tus­pin­ta­ku­vi­o­ta, mikä pa­ran­taa mär­kä­pi­toa. Käy­tet­ty No­ki­an Hak­ka­pe­liit­ta 9 oli sel­vä yk­kö­nen en­nen käy­tet­tyä No­ki­an 10:ä ja käy­tet­tyä Vi­king Con­tact 7:ää. Ro­ads­to­nen uu­si kit­ka­ren­gas oli sel­väs­ti hei­koin. Jar­ru­tuk­ses­sa kui­val­la as­fal­til­la käy­tet­ty Con­ti­nen­tal 7 oli yk­kö­nen en­nen uut­ta vas­taa­vaa ja Con­ti­nen­tal 8:aa. Uu­si nas­tal­li­nen Ro­ads­to­ne jäi vii­mei­sek­si.

– Mer­kit­tä­vim­piä ha­vain­to­ja tes­tis­sä oli se, et­tä pre­mium-tal­vi­ren­kai­den omi­nai­suu­det säi­ly­vät ku­lu­mi­sen myö­tä loo­gi­si­na, eli pito heik­ke­nee ta­sai­ses­ti joka suun­taan ja au­ton käy­tös on si­ten en­na­koi­ta­vaa. Huo­mi­o­nar­vois­ta on myös se, et­tä uu­si kit­ka­ren­gas päi­hit­ti tes­tis­sä edul­li­sen uu­den nas­ta­ren­kaan. Pel­kät nas­tat ei­vät siis rii­tä, vaan ren­kaan mui­den­kin omi­nai­suuk­sien pi­tää ol­la kun­nos­sa, kun et­si­tään toi­mi­vaa ren­gas­ta, Moot­to­rin pää­toi­mit­ta­ja Ei­la Par­vi­ai­nen to­te­aa.

Au­to­bild / Moot­to­ri

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU