Koiran kuljetuksen autossa on sujuttava turvallisesti sekä niin että koiralla on hyvä olla.
Juha Peltonen
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Tässä jutussa palautetaan mieleen tärkeitä ohjeita, joita noudattamalla koira matkustaa autossa turvallisesti. Tärkein ohje koiran kuljettamiseen autossa on, että älä jätä koiraa kuumaan autoon!
Neljä tassua ja neljä kumitassua muodostavat parhaimmillaan hassunhauskan yhdistelmän. Autohullun koiran mielestä moottorin ääntä ei voita mikään, ja ohi vilistäviä maisemia on yliveto tiirailla lasin takaa.
Mikä olisi sitten paras tapa koiran kuljetukseen autossa? Jos koiralta itseltään kysytään, niin se matkustaa mieluiten etuistuimella istuen – josta näkee mukavasti ulos – tai takaistuimella loikoen.
Koiran kuljetus autossa häkissä vai valjaissa?
Koiran pitää matkustaa autossa paitsi rattoisasti myös ehdottoman turvallisesti, ettei se paiskaudu voimakkaasti jarrutettaessa edessä istuvien niskaan tai loukkaa itseään putoamalla taka- tai etujalkatilaan – koiran tassut murtuvat paljon herkemmin kuin ihmisen jalat, ja ne ovat vaikeammin parannettavissa. Häkki on järkevä vaihtoehto koiran kuljetukselle autossa.
– Kun 30–40-kiloinen koira sinkoutuu autokolarissa takapenkiltä edessä olijoiden niskaan, heillä ei ole suuriakaan mahdollisuuksia selvitä törmäyksestä lievin vammoin. Myös koiralle itselleen on turvallisempaa matkustaa autossa sopivassa häkissä, joka omalta osaltaan saattaa suojata koiraa kolarin aiheuttamilta vaurioilta, toteaa eläinlääkäri Mervi Ihantola.
Takaistuimelta eteen paiskautuvat ihmiset, lemmikkieläimet tai kevyenkin tuntuiset esineet painavat eteen sinkoutuessaan jopa tuhansia kiloja. 20-kiloinen koira painaa nopeudella 50 km/h tapahtuvassa törmäyksessä yllättäen yli 500 kiloa – ei ole mukava saada sellaista massaa niskaansa!
Cockerspanieli Indy ja Continental Bulldog Alma nauttivat automatkailusta. Esimerkkiauton tavaratilasta puuttuu kuitenkin tärkeä koirahäkki.
Juha Peltonen
Mukavuutta koiralle
Koirahäkin pohjalle saa mieluusti asettaa pehmeän pedin. Monesti häkki kuitenkin mielletään erheellisesti jonkinlaiseksi koiran vankityrmäksi, vaikka todellisuudessa koira pitää häkkiä ikään kuin pesänään.
– Häkki on turvallisin paikka koiran ja kanssamatkustajien kannalta. Ilman häkkiä oleva koira sinkoilee kolaritilanteessa tai äkkijarrutuksessa auton sisällä ja aiheuttaa vahinko sekä itselleen että muille matkustajille. Koira ei tarvitse autossa liikkumistilaa, sillä eiväthän ihmisetkään liiku autossa, tähdentää koira-asiantuntija Olli Wuorimaa Shetland Oy:stä.
– Halpaa ja huteraa kiinalaishäkkiä ei kuitenkaan kannata hankkia.
Farmari-, monikäyttö-, sedan- ja katumaasturityyppisissä autoissa myös takaistuin on hyvä matkustuspaikka, kunhan koira vain kiinnitetään auton turvavöihin oikeaoppisten kiinnitysvaljaiden avulla.
Cockerspanieli Indy ja Continental Bulldog Alma nauttivat automatkailusta. Esimerkkiauton tavaratilasta puuttuu kuitenkin tärkeä koirahäkki.
Juha Peltonen
Älä jätä koiraa autopätsiin!
– Todellinen varoituksen sana on paikallaan asiasta, joka on jokaiselle kyllä tuttu, mutta jonka suorastaan rikollisen monesti näkee silti unohtuvan. Jos automatkalla pysähtyy kesähelteellä vaikka vain viideksi minuutiksi, niin koiraa ei saa koskaan jättää yksin autoon suljettujen ikkunoiden taakse, tähdentää Olli Wuorimaa.
Aja siis auto aina mahdollisimman hyvään varjoon ja järjestä kunnollinen ristiveto riittävästi raotettujen sivulasien kautta. Jos autossa on kattoluukku, mitä kautta koira ei pääse hyppäämään ulos, se kannattaa pitää avattuna – jos aurinko ei pääse paistamaan sen kautta suoraan matkustamoon!
Varaa aina helteellä mukaan autoon kylmää vettä koiraa varten esimerkiksi termosastiaan. Muista, että nelijalkainen saa lämpöhalvauksen huomattavasti ihmistä herkemmin, ja että pieni koira sietää porotusta vielä paljon vähemmän kuin iso koira. Ihminenkään ei halua istua paksu talviturkki päällä paria tuntia 50-asteisessa pätsissä ilman juotavaa!
– Kesähelteellä auton ovia tai takaluukkua voi pitää parkissa oltaessa auki, kun koira on kuljetushäkissä, jos se turvallisuusseikat huomioiden on mahdollista. Silloin ei ole vaarana koiran karkaaminen, eikä auton sisälämpötila nouse yhtä korkeaksi, kuin mitä tapahtuu täysin suljetussa autossa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että auton sisälämpötila saattaa silti nousta niin korkeaksi, että koiraa ei saa jättää autoon, muistuttaa Olli Wuorimaa.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kristalliunelmia
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Ihmelapsi
Oranssi on uusi musta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kristalliunelmia
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ