Koiran kuljetuksen autossa on sujuttava turvallisesti sekä niin että koiralla on hyvä olla.
Juha Peltonen
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Tässä jutussa palautetaan mieleen tärkeitä ohjeita, joita noudattamalla koira matkustaa autossa turvallisesti. Tärkein ohje koiran kuljettamiseen autossa on, että älä jätä koiraa kuumaan autoon!
Neljä tassua ja neljä kumitassua muodostavat parhaimmillaan hassunhauskan yhdistelmän. Autohullun koiran mielestä moottorin ääntä ei voita mikään, ja ohi vilistäviä maisemia on yliveto tiirailla lasin takaa.
Mikä olisi sitten paras tapa koiran kuljetukseen autossa? Jos koiralta itseltään kysytään, niin se matkustaa mieluiten etuistuimella istuen – josta näkee mukavasti ulos – tai takaistuimella loikoen.
Koiran kuljetus autossa häkissä vai valjaissa?
Koiran pitää matkustaa autossa paitsi rattoisasti myös ehdottoman turvallisesti, ettei se paiskaudu voimakkaasti jarrutettaessa edessä istuvien niskaan tai loukkaa itseään putoamalla taka- tai etujalkatilaan – koiran tassut murtuvat paljon herkemmin kuin ihmisen jalat, ja ne ovat vaikeammin parannettavissa. Häkki on järkevä vaihtoehto koiran kuljetukselle autossa.
– Kun 30–40-kiloinen koira sinkoutuu autokolarissa takapenkiltä edessä olijoiden niskaan, heillä ei ole suuriakaan mahdollisuuksia selvitä törmäyksestä lievin vammoin. Myös koiralle itselleen on turvallisempaa matkustaa autossa sopivassa häkissä, joka omalta osaltaan saattaa suojata koiraa kolarin aiheuttamilta vaurioilta, toteaa eläinlääkäri Mervi Ihantola.
Takaistuimelta eteen paiskautuvat ihmiset, lemmikkieläimet tai kevyenkin tuntuiset esineet painavat eteen sinkoutuessaan jopa tuhansia kiloja. 20-kiloinen koira painaa nopeudella 50 km/h tapahtuvassa törmäyksessä yllättäen yli 500 kiloa – ei ole mukava saada sellaista massaa niskaansa!
Cockerspanieli Indy ja Continental Bulldog Alma nauttivat automatkailusta. Esimerkkiauton tavaratilasta puuttuu kuitenkin tärkeä koirahäkki.
Juha Peltonen
Mukavuutta koiralle
Koirahäkin pohjalle saa mieluusti asettaa pehmeän pedin. Monesti häkki kuitenkin mielletään erheellisesti jonkinlaiseksi koiran vankityrmäksi, vaikka todellisuudessa koira pitää häkkiä ikään kuin pesänään.
– Häkki on turvallisin paikka koiran ja kanssamatkustajien kannalta. Ilman häkkiä oleva koira sinkoilee kolaritilanteessa tai äkkijarrutuksessa auton sisällä ja aiheuttaa vahinko sekä itselleen että muille matkustajille. Koira ei tarvitse autossa liikkumistilaa, sillä eiväthän ihmisetkään liiku autossa, tähdentää koira-asiantuntija Olli Wuorimaa Shetland Oy:stä.
– Halpaa ja huteraa kiinalaishäkkiä ei kuitenkaan kannata hankkia.
Farmari-, monikäyttö-, sedan- ja katumaasturityyppisissä autoissa myös takaistuin on hyvä matkustuspaikka, kunhan koira vain kiinnitetään auton turvavöihin oikeaoppisten kiinnitysvaljaiden avulla.
Cockerspanieli Indy ja Continental Bulldog Alma nauttivat automatkailusta. Esimerkkiauton tavaratilasta puuttuu kuitenkin tärkeä koirahäkki.
Juha Peltonen
Älä jätä koiraa autopätsiin!
– Todellinen varoituksen sana on paikallaan asiasta, joka on jokaiselle kyllä tuttu, mutta jonka suorastaan rikollisen monesti näkee silti unohtuvan. Jos automatkalla pysähtyy kesähelteellä vaikka vain viideksi minuutiksi, niin koiraa ei saa koskaan jättää yksin autoon suljettujen ikkunoiden taakse, tähdentää Olli Wuorimaa.
Aja siis auto aina mahdollisimman hyvään varjoon ja järjestä kunnollinen ristiveto riittävästi raotettujen sivulasien kautta. Jos autossa on kattoluukku, mitä kautta koira ei pääse hyppäämään ulos, se kannattaa pitää avattuna – jos aurinko ei pääse paistamaan sen kautta suoraan matkustamoon!
Varaa aina helteellä mukaan autoon kylmää vettä koiraa varten esimerkiksi termosastiaan. Muista, että nelijalkainen saa lämpöhalvauksen huomattavasti ihmistä herkemmin, ja että pieni koira sietää porotusta vielä paljon vähemmän kuin iso koira. Ihminenkään ei halua istua paksu talviturkki päällä paria tuntia 50-asteisessa pätsissä ilman juotavaa!
– Kesähelteellä auton ovia tai takaluukkua voi pitää parkissa oltaessa auki, kun koira on kuljetushäkissä, jos se turvallisuusseikat huomioiden on mahdollista. Silloin ei ole vaarana koiran karkaaminen, eikä auton sisälämpötila nouse yhtä korkeaksi, kuin mitä tapahtuu täysin suljetussa autossa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että auton sisälämpötila saattaa silti nousta niin korkeaksi, että koiraa ei saa jättää autoon, muistuttaa Olli Wuorimaa.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
Koeajossa Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3: Avoimella seinällä
Koeajossa Mazda RX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Luxury Sport MT: Peltikattoinen avomalli
Koeajossa Citroën C5 Aircross: Rento ja tilava
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Uusi Creek 4040 A
Staxin kannettava mini-dac
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Kantolaukku vinyylilevyille
Diplomaatin kodissa Nairobissa on skandi-afrikkalainen tyyli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
Mitsubishi: Millaisia lisävarusteita suomalaiset hankkivat Mitsubishi-autoihin?
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
VW Golf: Uudistunut mallisto sisältää ChatGPT-tekoälyjärjestelmän
LUETUIMMAT
Audi RS 6 Avant GT: Myynnissä maailmanlaajuisesti vain 660 kappaletta - Suomeen ainoastaan 1 kpl!
Kia EV6 Edition: Lisää varusteita edullisempaan hintaan
Renault Symbioz: Kompakti katumaasturi perheille esitellään tänä keväänä
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Kia EV9: Sähköistää ainutlaatuisen valoinstallaation
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN