Koiran kuljetuksen autossa on sujuttava turvallisesti sekä niin että koiralla on hyvä olla.
Juha Peltonen
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Tässä jutussa palautetaan mieleen tärkeitä ohjeita, joita noudattamalla koira matkustaa autossa turvallisesti. Tärkein ohje koiran kuljettamiseen autossa on, että älä jätä koiraa kuumaan autoon!
Neljä tassua ja neljä kumitassua muodostavat parhaimmillaan hassunhauskan yhdistelmän. Autohullun koiran mielestä moottorin ääntä ei voita mikään, ja ohi vilistäviä maisemia on yliveto tiirailla lasin takaa.
Mikä olisi sitten paras tapa koiran kuljetukseen autossa? Jos koiralta itseltään kysytään, niin se matkustaa mieluiten etuistuimella istuen – josta näkee mukavasti ulos – tai takaistuimella loikoen.
Koiran kuljetus autossa häkissä vai valjaissa?
Koiran pitää matkustaa autossa paitsi rattoisasti myös ehdottoman turvallisesti, ettei se paiskaudu voimakkaasti jarrutettaessa edessä istuvien niskaan tai loukkaa itseään putoamalla taka- tai etujalkatilaan – koiran tassut murtuvat paljon herkemmin kuin ihmisen jalat, ja ne ovat vaikeammin parannettavissa. Häkki on järkevä vaihtoehto koiran kuljetukselle autossa.
– Kun 30–40-kiloinen koira sinkoutuu autokolarissa takapenkiltä edessä olijoiden niskaan, heillä ei ole suuriakaan mahdollisuuksia selvitä törmäyksestä lievin vammoin. Myös koiralle itselleen on turvallisempaa matkustaa autossa sopivassa häkissä, joka omalta osaltaan saattaa suojata koiraa kolarin aiheuttamilta vaurioilta, toteaa eläinlääkäri Mervi Ihantola.
Takaistuimelta eteen paiskautuvat ihmiset, lemmikkieläimet tai kevyenkin tuntuiset esineet painavat eteen sinkoutuessaan jopa tuhansia kiloja. 20-kiloinen koira painaa nopeudella 50 km/h tapahtuvassa törmäyksessä yllättäen yli 500 kiloa – ei ole mukava saada sellaista massaa niskaansa!
Cockerspanieli Indy ja Continental Bulldog Alma nauttivat automatkailusta. Esimerkkiauton tavaratilasta puuttuu kuitenkin tärkeä koirahäkki.
Juha Peltonen
Mukavuutta koiralle
Koirahäkin pohjalle saa mieluusti asettaa pehmeän pedin. Monesti häkki kuitenkin mielletään erheellisesti jonkinlaiseksi koiran vankityrmäksi, vaikka todellisuudessa koira pitää häkkiä ikään kuin pesänään.
– Häkki on turvallisin paikka koiran ja kanssamatkustajien kannalta. Ilman häkkiä oleva koira sinkoilee kolaritilanteessa tai äkkijarrutuksessa auton sisällä ja aiheuttaa vahinko sekä itselleen että muille matkustajille. Koira ei tarvitse autossa liikkumistilaa, sillä eiväthän ihmisetkään liiku autossa, tähdentää koira-asiantuntija Olli Wuorimaa Shetland Oy:stä.
– Halpaa ja huteraa kiinalaishäkkiä ei kuitenkaan kannata hankkia.
Farmari-, monikäyttö-, sedan- ja katumaasturityyppisissä autoissa myös takaistuin on hyvä matkustuspaikka, kunhan koira vain kiinnitetään auton turvavöihin oikeaoppisten kiinnitysvaljaiden avulla.
Cockerspanieli Indy ja Continental Bulldog Alma nauttivat automatkailusta. Esimerkkiauton tavaratilasta puuttuu kuitenkin tärkeä koirahäkki.
Juha Peltonen
Älä jätä koiraa autopätsiin!
– Todellinen varoituksen sana on paikallaan asiasta, joka on jokaiselle kyllä tuttu, mutta jonka suorastaan rikollisen monesti näkee silti unohtuvan. Jos automatkalla pysähtyy kesähelteellä vaikka vain viideksi minuutiksi, niin koiraa ei saa koskaan jättää yksin autoon suljettujen ikkunoiden taakse, tähdentää Olli Wuorimaa.
Aja siis auto aina mahdollisimman hyvään varjoon ja järjestä kunnollinen ristiveto riittävästi raotettujen sivulasien kautta. Jos autossa on kattoluukku, mitä kautta koira ei pääse hyppäämään ulos, se kannattaa pitää avattuna – jos aurinko ei pääse paistamaan sen kautta suoraan matkustamoon!
Varaa aina helteellä mukaan autoon kylmää vettä koiraa varten esimerkiksi termosastiaan. Muista, että nelijalkainen saa lämpöhalvauksen huomattavasti ihmistä herkemmin, ja että pieni koira sietää porotusta vielä paljon vähemmän kuin iso koira. Ihminenkään ei halua istua paksu talviturkki päällä paria tuntia 50-asteisessa pätsissä ilman juotavaa!
– Kesähelteellä auton ovia tai takaluukkua voi pitää parkissa oltaessa auki, kun koira on kuljetushäkissä, jos se turvallisuusseikat huomioiden on mahdollista. Silloin ei ole vaarana koiran karkaaminen, eikä auton sisälämpötila nouse yhtä korkeaksi, kuin mitä tapahtuu täysin suljetussa autossa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että auton sisälämpötila saattaa silti nousta niin korkeaksi, että koiraa ei saa jättää autoon, muistuttaa Olli Wuorimaa.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL