Käytettyjen autojn maahantuonti on voimakkaassa kasvussa.
Näin tuot käytetyn auton helposti Suomeen – katso täältä asiantuntijan vinkit!
Auton tuominen ulkomailta on kasvava ilmiö. Nyt LähiTapiolan asiantuntija kertoo askel askeleelta, kuinka sinäkin voit hakea auton turvallisesti Suomeen.
Viime vuonna autoja haettiin ulkomailta, erityisesti Saksasta ja Ruotsista, ennätyksellinen määrä. Varsinkin Ruotsi kiinnosti viime vuonna automaana kruunun alhaisen kurssin takia.
- Lisäksi tarjonta on ihan toista luokkaa kuin Suomessa. Käytettyjä autoja on niin paljon, että voi valita jopa mieleisensä värin ja varusteet. Myös ajokilometrit ovat keskimäärin pienemmät Saksassa ja Ruotsissa, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen sanoo.
1. Etsi sopiva auto
Etsiessäsi uutta autoa ulkomailta, mieti ensin, haluatko ostaa sen yksityiseltä myyjältä vai autoliikkeestä.
Suosituimmat nettipalvelut ovat Saksassa autoscout24.de sekä mobile.de ja Ruotsissa blocket.se.
- Jos mielessä on jokin tietty merkki, ovat merkkiliikkeet yhtä hyvä ostopaikka kuin netti, Nieminen vinkkaa.
2. Varo huijausilmoituksia
Enimmäkseen nettipalveluiden myynti-ilmoitukset ovat aitoja ja luotettavia, mutta viimeistään maksuvaiheessa on tärkeää varmistua siitä, että myyjä todella omistaa auton. Tämä käy vertaamalla rekisteriotteen ja myyjän ajokortin tietoja.
Lisäksi kannattaa käydä läpi auton huoltokirja ja tarkistaa, että auton kunto vastaa ilmoituksessa olleita tietoja. Onko esimerkiksi auton kilometrilukema sama kuin huoltokirjassa?
- Saksassa auton kilometrilukemia väärennetään jonkin verran. Tarkista, vastaako auton kilometrilukema huoltokirjan merkintöjä. Tarkat kilometrit voi myös selvittää autoliikkeessä tai autokorjaamolla, Nieminen sanoo.
3. Tee tämä lähtömaassa
Auton hakuun kannattaa varata pari arkipäivää.
Kun auton myyntipaperit ovat hallussasi, on ensimmäiseksi tehtävä vientirekisteröinti-ilmoitus rekisteröintitoimistossa. Ilmoitusta vastaan saa vientikilvet, jotka ovat tyypillisesti voimassa 5-7 päivää.
- Rekisteröinti pitäisi onnistua yhden aamupäivän aikana, mutta toimiston aukioloajat kannattaa katsoa etukäteen.
Lisäksi auto tarvitsee vientiä varten liikennevakuutuksen. Liikennevakuutuksen voi saada suomalaiselta vakuutusyhtiöltä jo siinä vaiheessa, kun auto on tiedossa. Tosin Saksassa suomalaista liikennevakuutusta ei välttämättä hyväksytä vientirekisteröintiä varten. Siksi yleisempi tapa on ottaa muutaman päivän vakuutus lähtömaassa.
Jos auton ostaa liikkeestä, voi tämän pyytää huolehtimaan paperihommat.
Liikennevakuutus ei korvaa omalle autolle mahdollisesti tapahtuvia vahinkoja, joten yleensä auton ostaja haluaa autolle myös kaskovakuutuksen. Se on käytännöllisintä ottaa tutusta kotimaisesta vakuutusyhtiöstä. Yleensä yhtiöt myöntävät kaskon voimaan kotimatkaa varten heti ostotapahtuman jälkeen. Selvitä, miten tämä hoituu omassa vakuutusyhtiössäsi.
4. Tee nämä asiat heti Suomeen palattuasi
1. Käyttöönottoilmoitus
Suomeen saapuessa täytyy ensimmäisenä tehdä käyttöönottoilmoitus joko sähköisesti Verohallinnon verkkosivuilla tai laivalla tullessa Vuosaaren tai Turun satamassa.
2. Liikennevakuutus
Suomalainen liikennevakuutus on otettava viimeistään silloin, kun lähtömaassa tehty lyhytaikainen liikennevakuutus päättyy. Tarkista samalla mikä kaskovakuutus on sopivin juuri sinun autollesi.
3. Siirtolupa
Saksalaisilla vientikilvillä saa yleensä ajaa maksimissaan viikon. Heti Suomeen saavuttua kannattaa hankkia väliaikainen tarrarekisterikilpi eli siirtolupa. Sen saa katsastusasemalta tai satamassa Tullin toimipisteistä. Siirtoluvalla voi ajaa niin kauan, että saa lopulliset rekisterikilvet.
4. Autoveroilmoitus
Viiden päivän sisällä käyttöönottoilmoituksen antamisesta on tehtävä autoveroilmoitus. Se onnistuu Verohallinnon sivuilla. Autoverotuspäätös tulee sähköisesti. Autovero on maksettava 15 päivän kuluessa päätöspäivästä.
5. Rekisteröinti
Ajoneuvon käyttöoikeus käyttöönottoilmoituksella päättyy autoveron eräpäivänä. Tämän jälkeen auto on rekisteröitävä katsastusasemalla.
Ennen rekisteröintiä autolle on tehtävä rekisteröintikatsastus, joka onnistuu katsastusasemalla. Sen voi tehdä maahan saapumisen jälkeen ennen autoveroilmoituksen tekoa.
Autoliiton sivuilta voit lukea vielä seikkaperäiset ohjeet auton tuomiselle Ruotsista.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ab-luokan voimaa Italiasta
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Ranskalaista nostalgiaa
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Ylellinen Diapason Didascalìa
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Teacin verkkosoittimet JPLAY-sertifioitu
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI