Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet.

Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet.

Näyttävä Ferrari Portofino M: Ahdettu V8, uusi 8-nopeuksinen automaatti ja Race-ajotila

Ferrari Portofino M, italialaismerkin ensimmäinen koronakriisin jälkeinen superau­to­lan­seeraus, tapahtui oikea-aikaisesti. ’M’-tunnus tarkoittaa yhtä kuin Modificata, tavallista suori­tus­ky­kyi­sempi.

Auto Bild.Superautot

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M pi­tää si­säl­lään mo­nia tek­ni­siä oi­val­luk­sia, jois­ta mai­nit­ta­koon moot­to­riin teh­dyt muu­tok­set, upou­u­si 8-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to sekä vii­si­a­lu­ei­nen Ma­net­ti­no-ajo­ti­la­va­lin­ta, jo­hon si­säl­tyy en­si ker­ran Race-ajo­ti­la.

Uu­si­na va­lin­nais­va­rus­tei­na Fer­ra­ri Por­to­fi­non M-ver­si­oon saa muun mu­as­sa ADAS-jär­jes­tel­män, sekä jääh­dy­tet­tä­vät ja läm­mi­tet­tä­vät is­tui­met. Kat­to sul­jet­tu­na Fer­ra­ri Por­to­fi­no M on ai­to coupé, ja muut­tuu hard­top-ko­va­ka­ton las­kien ai­dok­si spi­de­rik­si.

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M -ver­si­on kom­pak­tit ul­ko­mi­tat te­ke­vät sii­tä tar­vit­ta­es­sa käy­tän­nöl­li­sen myös kau­pun­kien ah­tai­kois­sa.

Moot­to­ri ja voi­man­siir­to

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:n 3855-kuu­ti­oi­nen tur­bo­ah­det­tu V8 on va­lit­tu jo nel­jä­nä pe­räk­käi­se­nä vuo­te­na Kan­sain­vä­li­sek­si Vuo­den Moot­to­rik­si (2016-2019). V-moot­to­ri kir­nu­aa 620 he­vos­voi­maa 7500 kier­rok­sel­la, mikä on 20 he­vos­voi­maa enem­män kuin Fer­ra­ri Por­to­fi­nos­sa. Tä­hän pääs­tiin muun mu­as­sa uu­den­lai­sin nok­ka-ak­se­lein ja pa­lo­ti­lo­jen täy­tö­sas­teen op­ti­moin­nil­la.

Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet., ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.

Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet., ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.

Li­säk­si tur­bo­ah­ti­meen asen­net­tiin ah­ti­men kier­ros­lu­ku­tun­nis­tin, joka puo­les­taan mah­dol­lis­ti tur­bii­nin mak­si­mi­kier­ros­ten kas­vat­ta­mi­sen 5000:llä kier­rok­sel­la. Hiuk­kas­suo­dat­ti­men an­si­os­ta V8 täyt­tää Eu­ro-6D -pääs­tös­tan­dar­din. Tur­bo­vii­ve on mah­dol­li­sim­man ole­ma­ton.

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M -ver­si­on V8:n moot­to­ri­ää­net ovat mu­re­at. M:stä pois­tet­tiin ta­ka­vai­men­ti­met ja Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:ssä on myös pa­ko­put­kis­ton läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­mä.

Uu­si 8-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­tyyp­pi­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to kor­vaa ai­em­man 7-no­peuk­si­sen. Se ero­aa SF90 Stra­da­len 8-no­peuk­si­ses­ta vaih­teis­tos­ta sii­nä, et­tä Por­to­fi­no M:n laa­ti­kos­sa on pi­tem­mät vä­li­tyk­set ja synk­ro­noi­ma­ton pe­ruu­tus­vaih­de. Uu­si laa­tik­ko on ai­em­paa kom­pak­tim­pi. 7. ja 8. vaih­teel­la vään­töä on tar­jol­la 760 Nm. Li­säk­si kah­dek­sas py­kä­lä alen­taa ku­lu­tus­ta ja pääs­tö­jä.

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:ään kuu­luu myös SSC-jär­jes­tel­mä (Side Slip Cont­rol), jon­ka al­go­rit­mi päät­te­lee luis­to­kul­maa ra­dal­la ja vä­lit­tää da­tan re­aa­li­ai­kai­ses­ti au­ton muil­le val­von­ta­jär­jes­tel­mil­le. SSC toi­mii ai­no­as­taan Race-ajo­ti­las­sa.

No­pe­aot­tei­nen

Fer­ra­ri Cent­ro Sti­lon in­si­nöö­rit loih­ti­vat keu­laan kook­kaat il­ma­not­to­au­kot ja keu­lan ae­ro­dy­na­miik­kaa ko­hen­net­tiin. Jääh­dy­tin­sä­lei­kös­sä on uu­sia alu­mii­ni­sia ele­ment­te­jä.

Ta­ka­pa­nee­lis­sa uu­si pa­ko­put­kis­to mah­dol­lis­ti edel­lä mai­nit­tu­jen ta­kim­mais­ten ää­nen­vai­men­ti­mien pois­ta­mi­sen, jol­loin ta­ka­pus­ku­rit ovat su­la­va­lin­jai­sem­mat.

Ta­ka­o­san dif­fuu­so­ri­le­vy suun­ni­tel­tiin täy­sin uu­del­leen, ja asi­ak­kail­la on mah­dol­li­suus ti­la­ta dif­fuu­so­ri­le­vy ha­lu­tes­saan myös hii­li­kui­tui­se­na.

Mat­kus­ta­mo

Si­sä­ti­lois­sa Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:ssä py­rit­tiin tyy­lin säi­lyt­tä­mi­sen ohel­la pai­non­sääs­töön ja kas­va­nee­seen si­sä­ti­laan. Ko­je­lau­ta on mo­ni­ta­soi­nen, ja Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:ssä on kul­jet­ta­jan edes­sä kak­si nes­te­ki­de­näyt­töä, joi­den vä­lis­sä on ana­lo­gi­nen, hei­jas­ta­ma­ton kier­ros­näyt­tö. Kes­kel­lä on 10,25-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, ja etu­mat­kus­ta­jal­le on va­lin­nai­nen 7-tuu­mai­nen li­sä­näyt­tö.

Mag­ne­sium­run­koi­set is­tui­met ovat Fer­ra­rin eri­tyisp­ro­jek­tin tu­los­ta. Peh­mus­tuk­seen kiin­ni­tet­tiin eri­tyis­tä huo­mi­o­ta.

Is­tui­mis­sa on myös jääh­dy­tys sekä vii­lei­tä il­mo­ja var­ten kau­lan läm­pö­pu­hal­lus­jär­jes­tel­mä, jos­sa on kol­me läm­mi­tys­ta­soa. Läm­pö­mää­rä py­ri­tään pi­tä­mään ihan­teel­li­se­na au­ton ajo­no­peu­teen, ul­ko­läm­pö­ti­laan ja hard­top-ka­ton asen­toon suh­teu­tet­tu­na.

Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.

Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.

Va­lin­nai­seen ADAS-avus­tin­jär­jes­tel­mään si­säl­ty­vät esi­mer­kik­si mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din, kuol­leen kul­man va­roi­tin sekä kau­ko­va­lo­as­sis­tent­ti.

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M

MOOT­TO­RI

Tyyp­pi

V8 - 90° tur­bo

Is­ku­ti­la­vuus

3855 cm3

Suu­rin teho

456 kW (620 hv)/5750-7500 r/min

Suu­rin vään­tö

760 Nm/3000-5750 r/min

Pu­nai­sen alu­een raja

7500 r/min

Pu­ris­tus­suh­de

9,45:1

MIT­TO­JA

Pi­tuus

4594 mm

Le­veys

1938 mm

Kor­keus

1318 mm

Ak­se­li­vä­li

2670 mm

Oma­mas­sa

1664 kg

Teho-pai­no­suh­de

2,49 kg/hv

Ta­va­ra­ti­la

292 lit­raa

Polt­to­ai­ne­säi­liö

80 l

REN­KAAT JA VAN­TEET

Edes­sä

245/35 ZR 20; 8J x 20”

Ta­ka­na

285/35 ZR 20; 10J x 20”

JAR­RUT

Edes­sä

390 mm x 34 mm

Ta­ka­na

360 mm x 32 mm

VAIH­TEIS­TO

8-nop. F1-tyyp­pi­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to

SUO­RI­TUS­KY­KY

0-100 km/h

3,45 s

0-200 km/h

9,8 s

Huip­pu­no­peus

yli 320 km/h

POLT­TO­AI­NEEN KU­LU­TUS JA PÄÄS­TÖT

WLTP-luo­ki­tuk­sen alai­si­na

Fer­ra­ri-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huippu­tek­no­lo­gi­oilla

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huippu­tek­no­lo­gi­oilla

Auto Bild.Uutiset

Opel palauttaa diesel­voi­ma­linjan Zafira-mallistoon

Auto Bild.Uutiset

Opel palauttaa diesel­voi­ma­linjan Zafira-mallistoon

Auto Bild.Uutiset
Keulan isot munuaiset ja kahtia jaetut ajovalot luovat hieman erikoisen ilmeen.

Keulan isot munuaiset ja kahtia jaetut ajovalot luovat hieman erikoisen ilmeen.

Toni Lindström

Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla

Auto Bild.Koeajot
Keulan isot munuaiset ja kahtia jaetut ajovalot luovat hieman erikoisen ilmeen.

Keulan isot munuaiset ja kahtia jaetut ajovalot luovat hieman erikoisen ilmeen.

Toni Lindström

Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN