Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet.
Näyttävä Ferrari Portofino M: Ahdettu V8, uusi 8-nopeuksinen automaatti ja Race-ajotila
Ferrari Portofino M, italialaismerkin ensimmäinen koronakriisin jälkeinen superautolanseeraus, tapahtui oikea-aikaisesti. ’M’-tunnus tarkoittaa yhtä kuin Modificata, tavallista suorituskykyisempi.
Ferrari Portofino M pitää sisällään monia teknisiä oivalluksia, joista mainittakoon moottoriin tehdyt muutokset, upouusi 8-nopeuksinen automaattivaihteisto sekä viisialueinen Manettino-ajotilavalinta, johon sisältyy ensi kerran Race-ajotila.
Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet. Katto suljettuna Ferrari Portofino M on aito coupé, ja muuttuu hardtop-kovakaton laskien aidoksi spideriksi.
Ferrari Portofino M -version kompaktit ulkomitat tekevät siitä tarvittaessa käytännöllisen myös kaupunkien ahtaikoissa.
Moottori ja voimansiirto
Ferrari Portofino M:n 3855-kuutioinen turboahdettu V8 on valittu jo neljänä peräkkäisenä vuotena Kansainväliseksi Vuoden Moottoriksi (2016-2019). V-moottori kirnuaa 620 hevosvoimaa 7500 kierroksella, mikä on 20 hevosvoimaa enemmän kuin Ferrari Portofinossa. Tähän päästiin muun muassa uudenlaisin nokka-akselein ja palotilojen täytösasteen optimoinnilla.
Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet., ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.
Lisäksi turboahtimeen asennettiin ahtimen kierroslukutunnistin, joka puolestaan mahdollisti turbiinin maksimikierrosten kasvattamisen 5000:llä kierroksella. Hiukkassuodattimen ansiosta V8 täyttää Euro-6D -päästöstandardin. Turboviive on mahdollisimman olematon.
Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.
Uusi 8-nopeuksinen kaksoiskytkintyyppinen automaattivaihteisto korvaa aiemman 7-nopeuksisen. Se eroaa SF90 Stradalen 8-nopeuksisesta vaihteistosta siinä, että Portofino M:n laatikossa on pitemmät välitykset ja synkronoimaton peruutusvaihde. Uusi laatikko on aiempaa kompaktimpi. 7. ja 8. vaihteella vääntöä on tarjolla 760 Nm. Lisäksi kahdeksas pykälä alentaa kulutusta ja päästöjä.
Ferrari Portofino M:ään kuuluu myös SSC-järjestelmä (Side Slip Control), jonka algoritmi päättelee luistokulmaa radalla ja välittää datan reaaliaikaisesti auton muille valvontajärjestelmille. SSC toimii ainoastaan Race-ajotilassa.
Nopeaotteinen
Ferrari Centro Stilon insinöörit loihtivat keulaan kookkaat ilmanottoaukot ja keulan aerodynamiikkaa kohennettiin. Jäähdytinsäleikössä on uusia alumiinisia elementtejä.
Takapaneelissa uusi pakoputkisto mahdollisti edellä mainittujen takimmaisten äänenvaimentimien poistamisen, jolloin takapuskurit ovat sulavalinjaisemmat.
Takaosan diffuusorilevy suunniteltiin täysin uudelleen, ja asiakkailla on mahdollisuus tilata diffuusorilevy halutessaan myös hiilikuituisena.
Matkustamo
Sisätiloissa Ferrari Portofino M:ssä pyrittiin tyylin säilyttämisen ohella painonsäästöön ja kasvaneeseen sisätilaan. Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.
Magnesiumrunkoiset istuimet ovat Ferrarin erityisprojektin tulosta. Pehmustukseen kiinnitettiin erityistä huomiota.
Istuimissa on myös jäähdytys sekä viileitä ilmoja varten kaulan lämpöpuhallusjärjestelmä, jossa on kolme lämmitystasoa. Lämpömäärä pyritään pitämään ihanteellisena auton ajonopeuteen, ulkolämpötilaan ja hardtop-katon asentoon suhteutettuna.
Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.
Valinnaiseen ADAS-avustinjärjestelmään sisältyvät esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin sekä kaukovaloassistentti.
Ferrari Portofino M
MOOTTORI
Tyyppi
V8 - 90° turbo
Iskutilavuus
3855 cm3
Suurin teho
456 kW (620 hv)/5750-7500 r/min
Suurin vääntö
760 Nm/3000-5750 r/min
Punaisen alueen raja
7500 r/min
Puristussuhde
9,45:1
MITTOJA
Pituus
4594 mm
Leveys
1938 mm
Korkeus
1318 mm
Akseliväli
2670 mm
Omamassa
1664 kg
Teho-painosuhde
2,49 kg/hv
Tavaratila
292 litraa
Polttoainesäiliö
80 l
RENKAAT JA VANTEET
Edessä
245/35 ZR 20; 8J x 20”
Takana
285/35 ZR 20; 10J x 20”
JARRUT
Edessä
390 mm x 34 mm
Takana
360 mm x 32 mm
VAIHTEISTO
8-nop. F1-tyyppinen kaksoiskytkinvaihteisto
SUORITUSKYKY
0-100 km/h
3,45 s
0-200 km/h
9,8 s
Huippunopeus
yli 320 km/h
POLTTOAINEEN KULUTUS JA PÄÄSTÖT
WLTP-luokituksen alaisina
Ferrari-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL