Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet.
Näyttävä Ferrari Portofino M: Ahdettu V8, uusi 8-nopeuksinen automaatti ja Race-ajotila
Ferrari Portofino M, italialaismerkin ensimmäinen koronakriisin jälkeinen superautolanseeraus, tapahtui oikea-aikaisesti. ’M’-tunnus tarkoittaa yhtä kuin Modificata, tavallista suorituskykyisempi.
Ferrari Portofino M pitää sisällään monia teknisiä oivalluksia, joista mainittakoon moottoriin tehdyt muutokset, upouusi 8-nopeuksinen automaattivaihteisto sekä viisialueinen Manettino-ajotilavalinta, johon sisältyy ensi kerran Race-ajotila.
Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet. Katto suljettuna Ferrari Portofino M on aito coupé, ja muuttuu hardtop-kovakaton laskien aidoksi spideriksi.
Ferrari Portofino M -version kompaktit ulkomitat tekevät siitä tarvittaessa käytännöllisen myös kaupunkien ahtaikoissa.
Moottori ja voimansiirto
Ferrari Portofino M:n 3855-kuutioinen turboahdettu V8 on valittu jo neljänä peräkkäisenä vuotena Kansainväliseksi Vuoden Moottoriksi (2016-2019). V-moottori kirnuaa 620 hevosvoimaa 7500 kierroksella, mikä on 20 hevosvoimaa enemmän kuin Ferrari Portofinossa. Tähän päästiin muun muassa uudenlaisin nokka-akselein ja palotilojen täytösasteen optimoinnilla.
Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet., ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.
Lisäksi turboahtimeen asennettiin ahtimen kierroslukutunnistin, joka puolestaan mahdollisti turbiinin maksimikierrosten kasvattamisen 5000:llä kierroksella. Hiukkassuodattimen ansiosta V8 täyttää Euro-6D -päästöstandardin. Turboviive on mahdollisimman olematon.
Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.
Uusi 8-nopeuksinen kaksoiskytkintyyppinen automaattivaihteisto korvaa aiemman 7-nopeuksisen. Se eroaa SF90 Stradalen 8-nopeuksisesta vaihteistosta siinä, että Portofino M:n laatikossa on pitemmät välitykset ja synkronoimaton peruutusvaihde. Uusi laatikko on aiempaa kompaktimpi. 7. ja 8. vaihteella vääntöä on tarjolla 760 Nm. Lisäksi kahdeksas pykälä alentaa kulutusta ja päästöjä.
Ferrari Portofino M:ään kuuluu myös SSC-järjestelmä (Side Slip Control), jonka algoritmi päättelee luistokulmaa radalla ja välittää datan reaaliaikaisesti auton muille valvontajärjestelmille. SSC toimii ainoastaan Race-ajotilassa.
Nopeaotteinen
Ferrari Centro Stilon insinöörit loihtivat keulaan kookkaat ilmanottoaukot ja keulan aerodynamiikkaa kohennettiin. Jäähdytinsäleikössä on uusia alumiinisia elementtejä.
Takapaneelissa uusi pakoputkisto mahdollisti edellä mainittujen takimmaisten äänenvaimentimien poistamisen, jolloin takapuskurit ovat sulavalinjaisemmat.
Takaosan diffuusorilevy suunniteltiin täysin uudelleen, ja asiakkailla on mahdollisuus tilata diffuusorilevy halutessaan myös hiilikuituisena.
Matkustamo
Sisätiloissa Ferrari Portofino M:ssä pyrittiin tyylin säilyttämisen ohella painonsäästöön ja kasvaneeseen sisätilaan. Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.
Magnesiumrunkoiset istuimet ovat Ferrarin erityisprojektin tulosta. Pehmustukseen kiinnitettiin erityistä huomiota.
Istuimissa on myös jäähdytys sekä viileitä ilmoja varten kaulan lämpöpuhallusjärjestelmä, jossa on kolme lämmitystasoa. Lämpömäärä pyritään pitämään ihanteellisena auton ajonopeuteen, ulkolämpötilaan ja hardtop-katon asentoon suhteutettuna.
Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.
Valinnaiseen ADAS-avustinjärjestelmään sisältyvät esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin sekä kaukovaloassistentti.
Ferrari Portofino M
MOOTTORI
Tyyppi
V8 - 90° turbo
Iskutilavuus
3855 cm3
Suurin teho
456 kW (620 hv)/5750-7500 r/min
Suurin vääntö
760 Nm/3000-5750 r/min
Punaisen alueen raja
7500 r/min
Puristussuhde
9,45:1
MITTOJA
Pituus
4594 mm
Leveys
1938 mm
Korkeus
1318 mm
Akseliväli
2670 mm
Omamassa
1664 kg
Teho-painosuhde
2,49 kg/hv
Tavaratila
292 litraa
Polttoainesäiliö
80 l
RENKAAT JA VANTEET
Edessä
245/35 ZR 20; 8J x 20”
Takana
285/35 ZR 20; 10J x 20”
JARRUT
Edessä
390 mm x 34 mm
Takana
360 mm x 32 mm
VAIHTEISTO
8-nop. F1-tyyppinen kaksoiskytkinvaihteisto
SUORITUSKYKY
0-100 km/h
3,45 s
0-200 km/h
9,8 s
Huippunopeus
yli 320 km/h
POLTTOAINEEN KULUTUS JA PÄÄSTÖT
WLTP-luokituksen alaisina
Ferrari-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Thalian transformaatio
Wharfedale Super Denton
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Strattonin pienempi
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN