Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet.
Näyttävä Ferrari Portofino M: Ahdettu V8, uusi 8-nopeuksinen automaatti ja Race-ajotila
Ferrari Portofino M, italialaismerkin ensimmäinen koronakriisin jälkeinen superautolanseeraus, tapahtui oikea-aikaisesti. ’M’-tunnus tarkoittaa yhtä kuin Modificata, tavallista suorituskykyisempi.
Ferrari Portofino M pitää sisällään monia teknisiä oivalluksia, joista mainittakoon moottoriin tehdyt muutokset, upouusi 8-nopeuksinen automaattivaihteisto sekä viisialueinen Manettino-ajotilavalinta, johon sisältyy ensi kerran Race-ajotila.
Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet. Katto suljettuna Ferrari Portofino M on aito coupé, ja muuttuu hardtop-kovakaton laskien aidoksi spideriksi.
Ferrari Portofino M -version kompaktit ulkomitat tekevät siitä tarvittaessa käytännöllisen myös kaupunkien ahtaikoissa.
Moottori ja voimansiirto
Ferrari Portofino M:n 3855-kuutioinen turboahdettu V8 on valittu jo neljänä peräkkäisenä vuotena Kansainväliseksi Vuoden Moottoriksi (2016-2019). V-moottori kirnuaa 620 hevosvoimaa 7500 kierroksella, mikä on 20 hevosvoimaa enemmän kuin Ferrari Portofinossa. Tähän päästiin muun muassa uudenlaisin nokka-akselein ja palotilojen täytösasteen optimoinnilla.
Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet., ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.
Lisäksi turboahtimeen asennettiin ahtimen kierroslukutunnistin, joka puolestaan mahdollisti turbiinin maksimikierrosten kasvattamisen 5000:llä kierroksella. Hiukkassuodattimen ansiosta V8 täyttää Euro-6D -päästöstandardin. Turboviive on mahdollisimman olematon.
Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.
Uusi 8-nopeuksinen kaksoiskytkintyyppinen automaattivaihteisto korvaa aiemman 7-nopeuksisen. Se eroaa SF90 Stradalen 8-nopeuksisesta vaihteistosta siinä, että Portofino M:n laatikossa on pitemmät välitykset ja synkronoimaton peruutusvaihde. Uusi laatikko on aiempaa kompaktimpi. 7. ja 8. vaihteella vääntöä on tarjolla 760 Nm. Lisäksi kahdeksas pykälä alentaa kulutusta ja päästöjä.
Ferrari Portofino M:ään kuuluu myös SSC-järjestelmä (Side Slip Control), jonka algoritmi päättelee luistokulmaa radalla ja välittää datan reaaliaikaisesti auton muille valvontajärjestelmille. SSC toimii ainoastaan Race-ajotilassa.
Nopeaotteinen
Ferrari Centro Stilon insinöörit loihtivat keulaan kookkaat ilmanottoaukot ja keulan aerodynamiikkaa kohennettiin. Jäähdytinsäleikössä on uusia alumiinisia elementtejä.
Takapaneelissa uusi pakoputkisto mahdollisti edellä mainittujen takimmaisten äänenvaimentimien poistamisen, jolloin takapuskurit ovat sulavalinjaisemmat.
Takaosan diffuusorilevy suunniteltiin täysin uudelleen, ja asiakkailla on mahdollisuus tilata diffuusorilevy halutessaan myös hiilikuituisena.
Matkustamo
Sisätiloissa Ferrari Portofino M:ssä pyrittiin tyylin säilyttämisen ohella painonsäästöön ja kasvaneeseen sisätilaan. Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.
Magnesiumrunkoiset istuimet ovat Ferrarin erityisprojektin tulosta. Pehmustukseen kiinnitettiin erityistä huomiota.
Istuimissa on myös jäähdytys sekä viileitä ilmoja varten kaulan lämpöpuhallusjärjestelmä, jossa on kolme lämmitystasoa. Lämpömäärä pyritään pitämään ihanteellisena auton ajonopeuteen, ulkolämpötilaan ja hardtop-katon asentoon suhteutettuna.
Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.
Valinnaiseen ADAS-avustinjärjestelmään sisältyvät esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin sekä kaukovaloassistentti.
Ferrari Portofino M
MOOTTORI
Tyyppi
V8 - 90° turbo
Iskutilavuus
3855 cm3
Suurin teho
456 kW (620 hv)/5750-7500 r/min
Suurin vääntö
760 Nm/3000-5750 r/min
Punaisen alueen raja
7500 r/min
Puristussuhde
9,45:1
MITTOJA
Pituus
4594 mm
Leveys
1938 mm
Korkeus
1318 mm
Akseliväli
2670 mm
Omamassa
1664 kg
Teho-painosuhde
2,49 kg/hv
Tavaratila
292 litraa
Polttoainesäiliö
80 l
RENKAAT JA VANTEET
Edessä
245/35 ZR 20; 8J x 20”
Takana
285/35 ZR 20; 10J x 20”
JARRUT
Edessä
390 mm x 34 mm
Takana
360 mm x 32 mm
VAIHTEISTO
8-nop. F1-tyyppinen kaksoiskytkinvaihteisto
SUORITUSKYKY
0-100 km/h
3,45 s
0-200 km/h
9,8 s
Huippunopeus
yli 320 km/h
POLTTOAINEEN KULUTUS JA PÄÄSTÖT
WLTP-luokituksen alaisina
Ferrari-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
LampizatOrin uusi dac
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Vain 1200
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Hyviä viboja edullisesti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ