Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet.

Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet.

Näyttävä Ferrari Portofino M: Ahdettu V8, uusi 8-nopeuksinen automaatti ja Race-ajotila

Ferrari Portofino M, italialaismerkin ensimmäinen koronakriisin jälkeinen superau­to­lan­seeraus, tapahtui oikea-aikaisesti. ’M’-tunnus tarkoittaa yhtä kuin Modificata, tavallista suori­tus­ky­kyi­sempi.

Auto Bild.Superautot

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M pi­tää si­säl­lään mo­nia tek­ni­siä oi­val­luk­sia, jois­ta mai­nit­ta­koon moot­to­riin teh­dyt muu­tok­set, upou­u­si 8-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to sekä vii­si­a­lu­ei­nen Ma­net­ti­no-ajo­ti­la­va­lin­ta, jo­hon si­säl­tyy en­si ker­ran Race-ajo­ti­la.

Uu­si­na va­lin­nais­va­rus­tei­na Fer­ra­ri Por­to­fi­non M-ver­si­oon saa muun mu­as­sa ADAS-jär­jes­tel­män, sekä jääh­dy­tet­tä­vät ja läm­mi­tet­tä­vät is­tui­met. Kat­to sul­jet­tu­na Fer­ra­ri Por­to­fi­no M on ai­to coupé, ja muut­tuu hard­top-ko­va­ka­ton las­kien ai­dok­si spi­de­rik­si.

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M -ver­si­on kom­pak­tit ul­ko­mi­tat te­ke­vät sii­tä tar­vit­ta­es­sa käy­tän­nöl­li­sen myös kau­pun­kien ah­tai­kois­sa.

Moot­to­ri ja voi­man­siir­to

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:n 3855-kuu­ti­oi­nen tur­bo­ah­det­tu V8 on va­lit­tu jo nel­jä­nä pe­räk­käi­se­nä vuo­te­na Kan­sain­vä­li­sek­si Vuo­den Moot­to­rik­si (2016-2019). V-moot­to­ri kir­nu­aa 620 he­vos­voi­maa 7500 kier­rok­sel­la, mikä on 20 he­vos­voi­maa enem­män kuin Fer­ra­ri Por­to­fi­nos­sa. Tä­hän pääs­tiin muun mu­as­sa uu­den­lai­sin nok­ka-ak­se­lein ja pa­lo­ti­lo­jen täy­tö­sas­teen op­ti­moin­nil­la.

Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet., ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.

Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet., ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.

Li­säk­si tur­bo­ah­ti­meen asen­net­tiin ah­ti­men kier­ros­lu­ku­tun­nis­tin, joka puo­les­taan mah­dol­lis­ti tur­bii­nin mak­si­mi­kier­ros­ten kas­vat­ta­mi­sen 5000:llä kier­rok­sel­la. Hiuk­kas­suo­dat­ti­men an­si­os­ta V8 täyt­tää Eu­ro-6D -pääs­tös­tan­dar­din. Tur­bo­vii­ve on mah­dol­li­sim­man ole­ma­ton.

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M -ver­si­on V8:n moot­to­ri­ää­net ovat mu­re­at. M:stä pois­tet­tiin ta­ka­vai­men­ti­met ja Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:ssä on myös pa­ko­put­kis­ton läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­mä.

Uu­si 8-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­tyyp­pi­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to kor­vaa ai­em­man 7-no­peuk­si­sen. Se ero­aa SF90 Stra­da­len 8-no­peuk­si­ses­ta vaih­teis­tos­ta sii­nä, et­tä Por­to­fi­no M:n laa­ti­kos­sa on pi­tem­mät vä­li­tyk­set ja synk­ro­noi­ma­ton pe­ruu­tus­vaih­de. Uu­si laa­tik­ko on ai­em­paa kom­pak­tim­pi. 7. ja 8. vaih­teel­la vään­töä on tar­jol­la 760 Nm. Li­säk­si kah­dek­sas py­kä­lä alen­taa ku­lu­tus­ta ja pääs­tö­jä.

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:ään kuu­luu myös SSC-jär­jes­tel­mä (Side Slip Cont­rol), jon­ka al­go­rit­mi päät­te­lee luis­to­kul­maa ra­dal­la ja vä­lit­tää da­tan re­aa­li­ai­kai­ses­ti au­ton muil­le val­von­ta­jär­jes­tel­mil­le. SSC toi­mii ai­no­as­taan Race-ajo­ti­las­sa.

No­pe­aot­tei­nen

Fer­ra­ri Cent­ro Sti­lon in­si­nöö­rit loih­ti­vat keu­laan kook­kaat il­ma­not­to­au­kot ja keu­lan ae­ro­dy­na­miik­kaa ko­hen­net­tiin. Jääh­dy­tin­sä­lei­kös­sä on uu­sia alu­mii­ni­sia ele­ment­te­jä.

Ta­ka­pa­nee­lis­sa uu­si pa­ko­put­kis­to mah­dol­lis­ti edel­lä mai­nit­tu­jen ta­kim­mais­ten ää­nen­vai­men­ti­mien pois­ta­mi­sen, jol­loin ta­ka­pus­ku­rit ovat su­la­va­lin­jai­sem­mat.

Ta­ka­o­san dif­fuu­so­ri­le­vy suun­ni­tel­tiin täy­sin uu­del­leen, ja asi­ak­kail­la on mah­dol­li­suus ti­la­ta dif­fuu­so­ri­le­vy ha­lu­tes­saan myös hii­li­kui­tui­se­na.

Mat­kus­ta­mo

Si­sä­ti­lois­sa Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:ssä py­rit­tiin tyy­lin säi­lyt­tä­mi­sen ohel­la pai­non­sääs­töön ja kas­va­nee­seen si­sä­ti­laan. Ko­je­lau­ta on mo­ni­ta­soi­nen, ja Fer­ra­ri Por­to­fi­no M:ssä on kul­jet­ta­jan edes­sä kak­si nes­te­ki­de­näyt­töä, joi­den vä­lis­sä on ana­lo­gi­nen, hei­jas­ta­ma­ton kier­ros­näyt­tö. Kes­kel­lä on 10,25-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, ja etu­mat­kus­ta­jal­le on va­lin­nai­nen 7-tuu­mai­nen li­sä­näyt­tö.

Mag­ne­sium­run­koi­set is­tui­met ovat Fer­ra­rin eri­tyisp­ro­jek­tin tu­los­ta. Peh­mus­tuk­seen kiin­ni­tet­tiin eri­tyis­tä huo­mi­o­ta.

Is­tui­mis­sa on myös jääh­dy­tys sekä vii­lei­tä il­mo­ja var­ten kau­lan läm­pö­pu­hal­lus­jär­jes­tel­mä, jos­sa on kol­me läm­mi­tys­ta­soa. Läm­pö­mää­rä py­ri­tään pi­tä­mään ihan­teel­li­se­na au­ton ajo­no­peu­teen, ul­ko­läm­pö­ti­laan ja hard­top-ka­ton asen­toon suh­teu­tet­tu­na.

Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.

Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.

Va­lin­nai­seen ADAS-avus­tin­jär­jes­tel­mään si­säl­ty­vät esi­mer­kik­si mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din, kuol­leen kul­man va­roi­tin sekä kau­ko­va­lo­as­sis­tent­ti.

Fer­ra­ri Por­to­fi­no M

MOOT­TO­RI

Tyyp­pi

V8 - 90° tur­bo

Is­ku­ti­la­vuus

3855 cm3

Suu­rin teho

456 kW (620 hv)/5750-7500 r/min

Suu­rin vään­tö

760 Nm/3000-5750 r/min

Pu­nai­sen alu­een raja

7500 r/min

Pu­ris­tus­suh­de

9,45:1

MIT­TO­JA

Pi­tuus

4594 mm

Le­veys

1938 mm

Kor­keus

1318 mm

Ak­se­li­vä­li

2670 mm

Oma­mas­sa

1664 kg

Teho-pai­no­suh­de

2,49 kg/hv

Ta­va­ra­ti­la

292 lit­raa

Polt­to­ai­ne­säi­liö

80 l

REN­KAAT JA VAN­TEET

Edes­sä

245/35 ZR 20; 8J x 20”

Ta­ka­na

285/35 ZR 20; 10J x 20”

JAR­RUT

Edes­sä

390 mm x 34 mm

Ta­ka­na

360 mm x 32 mm

VAIH­TEIS­TO

8-nop. F1-tyyp­pi­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to

SUO­RI­TUS­KY­KY

0-100 km/h

3,45 s

0-200 km/h

9,8 s

Huip­pu­no­peus

yli 320 km/h

POLT­TO­AI­NEEN KU­LU­TUS JA PÄÄS­TÖT

WLTP-luo­ki­tuk­sen alai­si­na

Fer­ra­ri-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU