Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet.
Näyttävä Ferrari Portofino M: Ahdettu V8, uusi 8-nopeuksinen automaatti ja Race-ajotila
Ferrari Portofino M, italialaismerkin ensimmäinen koronakriisin jälkeinen superautolanseeraus, tapahtui oikea-aikaisesti. ’M’-tunnus tarkoittaa yhtä kuin Modificata, tavallista suorituskykyisempi.
Ferrari Portofino M pitää sisällään monia teknisiä oivalluksia, joista mainittakoon moottoriin tehdyt muutokset, upouusi 8-nopeuksinen automaattivaihteisto sekä viisialueinen Manettino-ajotilavalinta, johon sisältyy ensi kerran Race-ajotila.
Uusina valinnaisvarusteina Ferrari Portofinon M-versioon saa muun muassa ADAS-järjestelmän, sekä jäähdytettävät ja lämmitettävät istuimet. Katto suljettuna Ferrari Portofino M on aito coupé, ja muuttuu hardtop-kovakaton laskien aidoksi spideriksi.
Ferrari Portofino M -version kompaktit ulkomitat tekevät siitä tarvittaessa käytännöllisen myös kaupunkien ahtaikoissa.
Moottori ja voimansiirto
Ferrari Portofino M:n 3855-kuutioinen turboahdettu V8 on valittu jo neljänä peräkkäisenä vuotena Kansainväliseksi Vuoden Moottoriksi (2016-2019). V-moottori kirnuaa 620 hevosvoimaa 7500 kierroksella, mikä on 20 hevosvoimaa enemmän kuin Ferrari Portofinossa. Tähän päästiin muun muassa uudenlaisin nokka-akselein ja palotilojen täytösasteen optimoinnilla.
Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet., ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.
Lisäksi turboahtimeen asennettiin ahtimen kierroslukutunnistin, joka puolestaan mahdollisti turbiinin maksimikierrosten kasvattamisen 5000:llä kierroksella. Hiukkassuodattimen ansiosta V8 täyttää Euro-6D -päästöstandardin. Turboviive on mahdollisimman olematon.
Ferrari Portofino M -version V8:n moottoriäänet ovat mureat. M:stä poistettiin takavaimentimet ja Ferrari Portofino M:ssä on myös pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä.
Uusi 8-nopeuksinen kaksoiskytkintyyppinen automaattivaihteisto korvaa aiemman 7-nopeuksisen. Se eroaa SF90 Stradalen 8-nopeuksisesta vaihteistosta siinä, että Portofino M:n laatikossa on pitemmät välitykset ja synkronoimaton peruutusvaihde. Uusi laatikko on aiempaa kompaktimpi. 7. ja 8. vaihteella vääntöä on tarjolla 760 Nm. Lisäksi kahdeksas pykälä alentaa kulutusta ja päästöjä.
Ferrari Portofino M:ään kuuluu myös SSC-järjestelmä (Side Slip Control), jonka algoritmi päättelee luistokulmaa radalla ja välittää datan reaaliaikaisesti auton muille valvontajärjestelmille. SSC toimii ainoastaan Race-ajotilassa.
Nopeaotteinen
Ferrari Centro Stilon insinöörit loihtivat keulaan kookkaat ilmanottoaukot ja keulan aerodynamiikkaa kohennettiin. Jäähdytinsäleikössä on uusia alumiinisia elementtejä.
Takapaneelissa uusi pakoputkisto mahdollisti edellä mainittujen takimmaisten äänenvaimentimien poistamisen, jolloin takapuskurit ovat sulavalinjaisemmat.
Takaosan diffuusorilevy suunniteltiin täysin uudelleen, ja asiakkailla on mahdollisuus tilata diffuusorilevy halutessaan myös hiilikuituisena.
Matkustamo
Sisätiloissa Ferrari Portofino M:ssä pyrittiin tyylin säilyttämisen ohella painonsäästöön ja kasvaneeseen sisätilaan. Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.
Magnesiumrunkoiset istuimet ovat Ferrarin erityisprojektin tulosta. Pehmustukseen kiinnitettiin erityistä huomiota.
Istuimissa on myös jäähdytys sekä viileitä ilmoja varten kaulan lämpöpuhallusjärjestelmä, jossa on kolme lämmitystasoa. Lämpömäärä pyritään pitämään ihanteellisena auton ajonopeuteen, ulkolämpötilaan ja hardtop-katon asentoon suhteutettuna.
Kojelauta on monitasoinen, ja Ferrari Portofino M:ssä on kuljettajan edessä kaksi nestekidenäyttöä, joiden välissä on analoginen, heijastamaton kierrosnäyttö. Keskellä on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, ja etumatkustajalle on valinnainen 7-tuumainen lisänäyttö.
Valinnaiseen ADAS-avustinjärjestelmään sisältyvät esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin sekä kaukovaloassistentti.
Ferrari Portofino M
MOOTTORI
Tyyppi
V8 - 90° turbo
Iskutilavuus
3855 cm3
Suurin teho
456 kW (620 hv)/5750-7500 r/min
Suurin vääntö
760 Nm/3000-5750 r/min
Punaisen alueen raja
7500 r/min
Puristussuhde
9,45:1
MITTOJA
Pituus
4594 mm
Leveys
1938 mm
Korkeus
1318 mm
Akseliväli
2670 mm
Omamassa
1664 kg
Teho-painosuhde
2,49 kg/hv
Tavaratila
292 litraa
Polttoainesäiliö
80 l
RENKAAT JA VANTEET
Edessä
245/35 ZR 20; 8J x 20”
Takana
285/35 ZR 20; 10J x 20”
JARRUT
Edessä
390 mm x 34 mm
Takana
360 mm x 32 mm
VAIHTEISTO
8-nop. F1-tyyppinen kaksoiskytkinvaihteisto
SUORITUSKYKY
0-100 km/h
3,45 s
0-200 km/h
9,8 s
Huippunopeus
yli 320 km/h
POLTTOAINEEN KULUTUS JA PÄÄSTÖT
WLTP-luokituksen alaisina
Ferrari-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Peugeotin uudet E-3008- ja E-5008-nelivedot ovat Suomessa – nyt akuston esilämmityksellä
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Kaikki yhdessä
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Enemmän väriä
Klassikon vuosipäivä
AVA Groupille uusi johto
Oranssi on uusi musta
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Vain 1200
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Peugeotin uudet E-3008- ja E-5008-nelivedot ovat Suomessa – nyt akuston esilämmityksellä
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Dieselin kohtalo puhututtaa – onko perinteinen työjuhta katoamassa?
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ