Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liiken­ne­tur­val­lisuus on parantunut

Nuorten liiken­ne­tur­val­lisuus on noussut isoksi puheenaiheeksi ja liikenne- ja viestin­tä­mi­nis­teriö valmistelee ajokorttilakiin muutoksia. Autokoululiitto on kritisoinut nykyistä opetus­lu­pa­jär­jes­telmää, vaikka opetusluvalla tuotetaan laadukkaimpia kuljettajia. Syyt ovat elinkei­no­po­liit­tiset.

Auto Bild.Uutiset

Vii­me päi­vi­nä on uu­ti­soi­tu, et­tä yhä har­vem­pi ko­ke­las lä­päi­see ajo­tut­kin­non en­sim­mäi­sel­lä yri­tyk­sel­lä. Au­to­kou­lu­a­la vaa­tii­kin kai­kil­le ajo­kort­tia suo­rit­ta­vil­le li­sää pa­kol­lis­ta kou­lu­tus­ta. Eri­tyi­ses­ti ope­tus­lu­pa­o­pe­tus on ol­lut alan ham­pais­sa. Au­to­kou­lu­liit­to ha­lu­aa, et­tä ope­tus­lu­val­la opet­ta­mi­sen eh­to­ja ki­ris­te­tään, ja et­tä ope­tus­lu­van saa­mi­sen edel­ly­tyk­se­nä oli­si opet­ta­jan pa­kol­li­nen tie­to- ja tai­to­ta­son ar­vi­oin­ti esi­mer­kik­si ajo- ja te­o­ri­a­ko­keel­la.

”Au­to­kou­lu­a­la on ju­lis­ta­nut ole­van­sa erit­täin huo­lis­saan ope­tus­lu­pa­o­pe­tuk­sen ta­sos­ta. Se on hy­vin eri­kois­ta, sil­lä ope­tus­lu­pa­op­pi­lais­ta 62 pro­sent­tia lä­päi­si vii­me vuon­na ajo­tut­kin­non en­sim­mäi­sel­lä yrit­tä­mäl­lä, kun au­to­kou­luop­pi­lai­den lä­pi­me­nop­ro­sent­ti oli 52. Vie­lä räi­ke­äm­pi ero on te­o­ri­a­ko­kees­sa, jon­ka lä­päi­si en­sim­mäi­sel­lä yri­tyk­sel­lä pe­rä­ti 88 % ope­tus­lu­pa­op­pi­lais­ta. Au­to­kou­lus­sa op­pin­sa saa­neis­ta vain 72 % sel­vit­ti te­o­ri­a­ko­keen ker­ral­la”, Au­to­lii­ton toi­mi­tus­joh­ta­ja Pasi Nie­mi­nen lu­et­te­lee.

”Lä­pi­me­nop­ro­sen­tit kel­pa­si­vat Au­to­kou­lu­lii­tol­le edun­val­von­nan ar­gu­men­teik­si vuo­sien ajan sil­loin kun au­to­kou­lu­lai­set me­nes­tyi­vät ko­keis­sa pa­rem­min, mut­ta kun ti­lan­ne muut­tui, niil­lä ei ole­kaan enää mer­ki­tys­tä.”

Vaik­ka au­to­kou­lu­a­la ver­ho­aa vaa­ti­muk­set ope­tus­lu­pa­o­pet­ta­jien tut­kin­nois­ta ja pa­kol­li­sen au­to­kou­luo­pe­tuk­sen li­sää­mi­ses­tä lii­ken­ne­tur­val­li­suu­des­ta huo­leh­ti­mi­sen al­le, niin taus­tal­ta löy­ty­vät elin­kei­no­po­liit­ti­set syyt.

”Ope­tus­mää­rien li­sää­mi­nen nos­tai­si au­to­kou­luo­pe­tuk­sen hin­taa. Pa­kol­lis­ta au­to­kou­luo­pe­tus­ta ha­lu­taan li­sää myös ope­tus­lu­pa­lai­sil­le, jot­ta ope­tus­lu­pa ei muut­tui­si en­tis­tä hou­kut­te­le­vam­mak­si”, Nie­mi­nen to­te­aa.

”Ny­kyi­ses­sä mal­lis­sa ole­va mi­ni­mi­mää­rä pa­kol­lis­ta ope­tus­ta riit­tää joil­le­kin, mut­ta ei kai­kil­le. Opet­ta­jan am­mat­ti­tai­toa on saa­da op­pi­las ym­mär­tä­mään, mil­loin tämä on val­mis kul­jet­ta­jan­tut­kin­toon. Se, et­tä moni ei lä­päi­se ajo­kort­ti­la­kiu­u­dis­tuk­sen myö­tä tiu­ken­tu­nut­ta ajo­ko­et­ta on osoi­tus ko­keen toi­mi­vuu­des­ta.”

Pa­rem­paan päin

Lii­ken­ne­tur­val­li­suus on pa­ran­tu­nut koko ajan. Ny­kyi­nen ajo­kort­ti­la­ki as­tui voi­maan 1.7.2018. Vuo­si­na 2014–2017 ta­pah­tui kes­ki­mää­rin 9 kuo­le­maan joh­ta­nut­ta on­net­to­muut­ta, jos­sa oli kul­jet­ta­ja­na 17- tai 18-vuo­ti­as hen­ki­lö. Vuo­si­na 2019–2023 täl­lai­sia on­net­to­muuk­sia ta­pah­tui vuo­des­sa kes­ki­mää­rin 7,5. Vii­me vuon­na luku oli kah­dek­san. On hyvä huo­ma­ta myös se, et­tä ajo­kor­til­lis­ten 17–18-vuo­ti­ai­den mää­rä on kas­va­nut vuo­den 2018 lo­pus­ta vuo­den 2024 lop­puun 48 pro­sen­til­la.

”Jul­ki­ses­ta kes­kus­te­lus­ta saa hel­pos­ti ku­van, et­tä nuor­ten lii­ken­ne­tur­val­li­suus oli­si huo­non­tu­nut mer­kit­tä­väs­ti. Se kuva on vää­rä. Pal­jon on kui­ten­kin vie­lä teh­tä­vää nuor­ten lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si en­ti­ses­tään. Tämä on erit­täin tär­keä asia”, Nie­mi­nen sa­noo.

”Uu­det toi­men­pi­teet pi­tää koh­den­taa oi­kein eli sään­tö­jen rik­ko­jiin. Seu­raa­mus­jär­jes­tel­mää pi­täi­si ki­ris­tää niin, et­tä nuo­ril­le lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den vaa­ran­ta­jil­le mää­rät­täi­siin en­tis­tä ko­vem­pia ajo­kiel­to­ja, enem­män pa­kol­lis­ta ajo­kiel­to­kou­lu­tus­ta sekä ma­dal­let­tai­siin kyn­nys­tä uu­sin­ta-ajo­ko­keen mää­rää­mi­sel­le. Hy­vin käyt­täy­ty­vää ja vas­tuun­sa kan­ta­vaa yli­voi­mais­ta enem­mis­töä ei pidä ran­gais­ta.”

”On erit­täin tär­ke­ää, et­tä kaik­ki pää­tök­set ajo­kort­ti­la­ki­a­si­as­sa teh­dään tie­toon pe­rus­tu­en ei­kä yk­sit­täis­ten toi­mi­joi­den heit­to­jen poh­jal­ta. On sel­vi­tet­tä­vä tark­kaan syy- ja seu­raus­suh­tei­ta ja teh­tä­vä mah­dol­li­sia muu­tok­sia sen pe­rus­teel­la.”

Au­to­bild / Au­to­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN