Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Jopa puolet on sitä mieltä, että kuskien pitäisi toimia varovaisemmin kuin laki sallii.
Joka toisen suomalaisen mielestä kuskien ei pitäisi käyttää puhelinta edes pysähtyneenä liikennevaloihin. Jos esimerkiksi sivusta tielle juokseekin pieni koululainen, puhelimen ruudusta päänsä juuri nostanut kuski ei välttämättä ehdi reagoida, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.
50 prosenttia suomalaisista kokee puhelimen käytön ajon aikana niin vaaralliseksi, että kuskien ei pitäisi käyttää puhelinta edes pysähtyneenä liikennevaloihin, selviää LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä. 38 prosenttia kokee puhelimen käytön vaaralliseksi liikkuvassa mutta ei pysähtyneessä autossa.
Vain kaksi prosenttia suomalaisista ei koe puhelimen käyttöä ajon aikana lainkaan vaaralliseksi. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian*.
LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri korostaa, että mikään ei estä olemasta näppäilemättä puhelinta myös liikennevaloissa, vaikka laki sen salliikin.
– Kuski ei voi samaan aikaan tuijottaa puhelinta ja seurata valojen vaihtumista. Puhelinta liikennevaloissa näppäillyt joutuu siis käytännössä usein lähtemään liikkeelle kiireellä ajatukset vielä puoliksi muualla. Aihe on erityisen ajankohtainen nyt, kun liikenteessä liikkuu pian jälleen pieniä koululaisia. Jos esimerkiksi sivusta tielle juokseekin lapsi tai jotain muuta yllättävää tapahtuu, kuski ei välttämättä ehdi reagoida.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan puhelimen käyttö on ollut mukana keskimäärin vähintään 3–5:ssä kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa joka vuosi.
Sähköautojen lataussovellukset lisäävät houkutusta
Puhelimen käyttöä koskeva laki muuttui vuonna 2020 siten, että puhelinta saa pitää kädessään ja käyttää esimerkiksi liikennevaloissa seisottaessa. Puhelimen käyttö ei kuitenkaan saa haitata kuljettajan valmistautumista liikennevalojen vaihtumista seuraavaan liikennetilanteeseen. Ennen lakimuutosta kuski ei saanut esimerkiksi näpytellä viestiä edes liikennevaloihin pysähtyneessä autossa.
Arjen katsaus -kyselyyn vastanneista yli puolet, 56 prosenttia, kertoo pelkäävänsä liikenteessä puhelimia, jotka vievät kuskien tai jalankulkijoiden huomion.
– Pelko on täysin oikeutettu, sillä puhelimen käyttö ajaessa ei heikennä vain omaa vaan myös muiden tielläliikkujien turvallisuutta. Meillä on runsaasti korjausvelkaa tiestössä, kovaa kyytiä vanheneva autokanta ja liuta muita vaaroja, joihin yksittäinen kuski ei voi vaikuttaa. Puhelimen käyttö ajaessa on yksi harvoista riskeistä, jonka voimme ihan itse päättää olla ottamatta, Alaviiri sanoo.
Viime syksynä myös poliisi tiedotti olevansa huolissaan puhelimen näppäilyn lisääntymisestä ajon aikana. Alaviirin mukaan sähköautojen yleistyminen tuo kuvioon oman lisänsä, sillä moni haluaa tarkastaa etukäteen seuraavan latauspisteen sijainnin ja sen, onko siellä tilaa. Pysähtyminen sitä varten vie kuitenkin vain muutaman minuutin, hän painottaa.
– Jos kyydissä on joku, apukuski voi tarkastaa latauspisteen tilanteen. Vaikka kuskilla on vastuu omasta ajamisestaan, myös kyydissä olevilla on velvollisuus avata suunsa, jos kuskin huomio on puhelimen ruudussa.
* Kyselyyn vastasi 1 047 henkilöä 24.10.–1.11.2024 välisenä aikana. Vastaajat edustavat Manner-Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,1 prosenttiyksikköä koko aineiston tasolla.
AutoBild / LähiTapiola
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Caravan-messuilla ennätysyleisö
Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan
Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liikenneturvallisuus on parantunut
Vetyä pian polttomoottoriautojen tankkiin?
Volvo Cars investoi rajusti
Kia EV4:n hinnat julki
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Full Metal Jacket
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Caravan-messuilla ennätysyleisö
Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan
Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liikenneturvallisuus on parantunut
Vetyä pian polttomoottoriautojen tankkiin?
Kia EV4:n hinnat julki
Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istuinergonomiaan
Virheellinen käsitys väistämissäännöistä lisää kolareiden riskiä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ