Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä

Jopa puolet on sitä mieltä, että kuskien pitäisi toimia varovaisemmin kuin laki sallii.

Auto Bild.Uutiset

Joka toi­sen suo­ma­lai­sen mie­les­tä kus­kien ei pi­täi­si käyt­tää pu­he­lin­ta edes py­säh­ty­nee­nä lii­ken­ne­va­loi­hin. Jos esi­mer­kik­si si­vus­ta tiel­le juok­see­kin pie­ni kou­lu­lai­nen, pu­he­li­men ruu­dus­ta pään­sä juu­ri nos­ta­nut kus­ki ei vält­tä­mät­tä eh­di re­a­goi­da, sa­noo Lä­hi­Ta­pi­o­lan joh­ta­ja Ta­pa­ni Ala­vii­ri.

50 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta ko­kee pu­he­li­men käy­tön ajon ai­ka­na niin vaa­ral­li­sek­si, et­tä kus­kien ei pi­täi­si käyt­tää pu­he­lin­ta edes py­säh­ty­nee­nä lii­ken­ne­va­loi­hin, sel­vi­ää Lä­hi­Ta­pi­o­lan teet­tä­mäs­tä Ar­jen kat­saus -ky­se­lys­tä. 38 pro­sent­tia ko­kee pu­he­li­men käy­tön vaa­ral­li­sek­si liik­ku­vas­sa mut­ta ei py­säh­ty­nees­sä au­tos­sa.

Vain kak­si pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta ei koe pu­he­li­men käyt­töä ajon ai­ka­na lain­kaan vaa­ral­li­sek­si. Ky­se­lyn to­teut­ti tut­ki­mu­syh­tiö Ve­ri­an*.

Lä­hi­Ta­pi­o­lan au­to­pal­ve­luis­ta ja lii­ken­ne­tur­val­li­suu­des­ta vas­taa­va joh­ta­ja Ta­pa­ni Ala­vii­ri ko­ros­taa, et­tä mi­kään ei es­tä ole­mas­ta näp­päi­le­mät­tä pu­he­lin­ta myös lii­ken­ne­va­lois­sa, vaik­ka laki sen sal­lii­kin.

– Kus­ki ei voi sa­maan ai­kaan tui­jot­taa pu­he­lin­ta ja seu­ra­ta va­lo­jen vaih­tu­mis­ta. Pu­he­lin­ta lii­ken­ne­va­lois­sa näp­päil­lyt jou­tuu siis käy­tän­nös­sä usein läh­te­mään liik­keel­le kii­reel­lä aja­tuk­set vie­lä puo­lik­si muu­al­la. Ai­he on eri­tyi­sen ajan­koh­tai­nen nyt, kun lii­ken­tees­sä liik­kuu pian jäl­leen pie­niä kou­lu­lai­sia. Jos esi­mer­kik­si si­vus­ta tiel­le juok­see­kin lap­si tai jo­tain muu­ta yl­lät­tä­vää ta­pah­tuu, kus­ki ei vält­tä­mät­tä eh­di re­a­goi­da.

Lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sien tut­ki­ja­lau­ta­kun­tien mu­kaan pu­he­li­men käyt­tö on ol­lut mu­ka­na kes­ki­mää­rin vä­hin­tään 3–5:ssä kuo­le­maan joh­ta­nees­sa lii­ken­ne­on­net­to­muu­des­sa joka vuo­si.

Säh­kö­au­to­jen la­taus­so­vel­luk­set li­sää­vät hou­ku­tus­ta

Pu­he­li­men käyt­töä kos­ke­va laki muut­tui vuon­na 2020 si­ten, et­tä pu­he­lin­ta saa pi­tää kä­des­sään ja käyt­tää esi­mer­kik­si lii­ken­ne­va­lois­sa sei­sot­ta­es­sa. Pu­he­li­men käyt­tö ei kui­ten­kaan saa hai­ta­ta kul­jet­ta­jan val­mis­tau­tu­mis­ta lii­ken­ne­va­lo­jen vaih­tu­mis­ta seu­raa­vaan lii­ken­ne­ti­lan­tee­seen. En­nen la­ki­muu­tos­ta kus­ki ei saa­nut esi­mer­kik­si nä­py­tel­lä vies­tiä edes lii­ken­ne­va­loi­hin py­säh­ty­nees­sä au­tos­sa.

Ar­jen kat­saus -ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta yli puo­let, 56 pro­sent­tia, ker­too pel­kää­vän­sä lii­ken­tees­sä pu­he­li­mia, jot­ka vie­vät kus­kien tai ja­lan­kul­ki­joi­den huo­mi­on.

– Pel­ko on täy­sin oi­keu­tet­tu, sil­lä pu­he­li­men käyt­tö aja­es­sa ei hei­ken­nä vain omaa vaan myös mui­den tiel­lä­liik­ku­jien tur­val­li­suut­ta. Meil­lä on run­saas­ti kor­jaus­vel­kaa ties­tös­sä, ko­vaa kyy­tiä van­he­ne­va au­to­kan­ta ja liu­ta mui­ta vaa­ro­ja, joi­hin yk­sit­täi­nen kus­ki ei voi vai­kut­taa. Pu­he­li­men käyt­tö aja­es­sa on yk­si har­vois­ta ris­keis­tä, jon­ka voim­me ihan it­se päät­tää ol­la ot­ta­mat­ta, Ala­vii­ri sa­noo.

Vii­me syk­sy­nä myös po­lii­si tie­dot­ti ole­van­sa huo­lis­saan pu­he­li­men näp­päi­lyn li­sään­ty­mi­ses­tä ajon ai­ka­na. Ala­vii­rin mu­kaan säh­kö­au­to­jen yleis­ty­mi­nen tuo ku­vi­oon oman li­sän­sä, sil­lä moni ha­lu­aa tar­kas­taa etu­kä­teen seu­raa­van la­taus­pis­teen si­jain­nin ja sen, on­ko siel­lä ti­laa. Py­säh­ty­mi­nen sitä var­ten vie kui­ten­kin vain muu­ta­man mi­nuu­tin, hän pai­not­taa.

– Jos kyy­dis­sä on joku, apu­kus­ki voi tar­kas­taa la­taus­pis­teen ti­lan­teen. Vaik­ka kus­kil­la on vas­tuu omas­ta aja­mi­ses­taan, myös kyy­dis­sä ole­vil­la on vel­vol­li­suus ava­ta suun­sa, jos kus­kin huo­mio on pu­he­li­men ruu­dus­sa.

* Ky­se­lyyn vas­ta­si 1 047 hen­ki­löä 24.10.–1.11.2024 vä­li­se­nä ai­ka­na. Vas­taa­jat edus­ta­vat Man­ner-Suo­men 18 vuot­ta täyt­tä­nyt­tä vä­es­töä. Tu­los­ten ti­las­tol­li­nen vir­he­mar­gi­naa­li on noin 3,1 pro­sent­tiyk­sik­köä koko ai­neis­ton ta­sol­la.

Au­to­Bild / Lä­hi­Ta­pi­o­la

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä

Auto Bild.Uutiset

Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä

Auto Bild.Uutiset
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen

Auto Bild.Koeajot
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen

Auto Bild.Koeajot

Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä

Auto Bild.Uutiset

Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN