Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn

Moni autoilija harkitsee uusia kesärenkaita keväällä. Renkaiden kuluminen ei kuitenkaan noudata kalenteria, Nokian Renkaiden asiantuntija muistuttaa.

Auto Bild.Uutiset

Hän suo­sit­te­lee tar­kis­ta­maan ren­kai­den kun­non huo­lel­li­ses­ti juu­ri nyt, sil­lä syk­sy, joka on usein rank­ka­sa­tei­den täyt­tä­mä, on se vuo­de­nai­ka, jol­loin ke­sä­ren­kai­den ve­si­liir­to-omi­nai­suu­det jou­tu­vat to­del­li­seen tes­tiin.

No­peus, rank­ka­sa­de ja ku­lu­neet ren­kaat li­sää­vät ve­si­liir­to­ris­kiä

Ve­si­liir­toon jou­tuu, kun tiel­lä on run­saas­ti vet­tä ja ajo­no­peus lii­an suu­ri olo­suh­tei­siin näh­den. Täl­löin ren­kaat me­net­tä­vät het­kel­li­ses­ti kos­ke­tuk­sen tien­pin­taan ja kul­jet­ta­ja me­net­tää au­ton hal­lin­nan. Il­miö on eri­tyi­sen ylei­nen tä­hän ai­kaan vuo­des­ta, sil­lä tois­tu­vat rank­ka­sa­teet ja ku­lu­neet ke­sä­ren­kaat ovat va­li­tet­ta­van huo­no yh­dis­tel­mä.

"Tär­kein­tä on hi­das­taa vauh­tia rank­ka­sa­tees­sa ajet­ta­es­sa. Mut­ta jos tar­kas­tel­laan ren­kai­den roo­lia ve­si­liir­ron eh­käi­sys­sä, on riit­tä­vä ura­sy­vyys avain­te­ki­jä. Tar­peek­si sy­vät urat va­ras­toi­vat vet­tä ja oh­jaa­vat ve­den pois ren­kaan ja tien vä­lis­tä, jol­loin ren­gas säi­lyt­tää pi­don tie­hen", sa­noo No­ki­an Ren­kai­den ke­hi­tys­pääl­lik­kö Samu Le­pis­tö.

Au­ton­ren­gas­lii­ton te­ke­män ky­se­lyn mu­kaan noin puo­let suo­ma­lai­sis­ta au­toi­li­jois­ta ajaa ren­kaan­sa lain sal­li­maan mi­ni­miu­ra­sy­vyy­teen eli 1,6 mil­li­met­riin en­nen uu­sien hank­ki­mis­ta. Sitä käy­tän­töä Samu Le­pis­tö ei suo­sit­te­le.

"Uu­den ke­sä­ren­kaan ura­sy­vyys on tyy­pil­li­ses­ti noin 8 mm. Sii­tä on pit­kä mat­ka 1,6 mil­li­met­riin, jol­loin ren­kaan ve­si­liir­to-omi­nai­suu­det ovat luon­nol­li­ses­ti jo huo­mat­ta­vas­ti hei­kom­mat", Le­pis­tö sa­noo. "Tes­tiem­me mu­kaan ren­kaan kyky vas­tus­taa ve­si­liir­toa 80 km/h no­peu­des­sa heik­ke­nee sel­väs­ti, kun ura­sy­vyys las­kee al­le nel­jän mil­li­met­rin. Sik­si suo­sit­te­lem­me uu­sien ke­sä­ren­kai­den han­kin­taa sii­nä vai­hees­sa."

Le­pis­tö ko­ros­taa eroa mär­kä­pi­don ja ve­si­liir­to-omi­nai­suuk­sien vä­lil­lä. Mär­kä­pi­to, eli ren­kaan kyky säi­lyt­tää pito ja jar­ru­tus­te­ho mä­räl­lä tiel­lä, mi­ta­taan yleen­sä noin yh­den mil­li­met­rin ve­si­ker­rok­sel­la. Ve­si­liir­to­tes­tit teh­dään huo­mat­ta­vas­ti sy­vem­mäs­sä ve­des­sä, tyy­pil­li­ses­ti 7–10 mil­li­met­ris­sä.

Tämä tar­koit­taa sitä, et­tä EU-ren­gas­mer­kin­nöis­sä nä­ky­vä mär­kä­pi­to­luo­ki­tus ei ker­ro, mi­ten ren­gas käyt­täy­tyy rank­ka­sa­tees­sa.

"Jois­sain ta­pauk­sis­sa ren­gas voi toi­mia kos­te­al­la tiel­lä vie­lä ku­lu­nee­na­kin, jos sii­nä on hyvä mär­kä­pi­toon suun­ni­tel­tu ku­mi­se­os myös ma­ta­lam­mil­la ura­sy­vyyk­sil­lä, ja jos ren­gas on ku­lu­nut no­pe­as­ti ei­kä ole vie­lä al­ka­nut ko­vet­tua, mikä yleen­sä ta­pah­tuu ren­kaan van­he­tes­sa", Le­pis­tö se­lit­tää. "Mut­ta sy­vem­mäs­sä ve­des­sä, ku­ten urau­tu­neel­la tiel­lä rank­ka­sa­tees­sa, ve­si­liir­to­ris­ki kas­vaa no­pe­as­ti."

Oi­kea ren­gas­pai­ne tuo ku­lu­tus­pin­nan tek­no­lo­gi­an hyö­dyt esiin

Ura­sy­vyy­den ja pin­ta­mal­lin li­säk­si myös ku­lu­tus­pin­nan muo­toi­lu ja ren­gas­pai­ne vai­kut­ta­vat ren­kaan tur­val­li­suu­teen rank­ka­sa­tees­sa ja sy­väs­sä ve­des­sä.

"Urat aut­ta­vat ve­den va­ras­toin­nis­sa, mut­ta pyö­reä ja ka­pea kos­ke­tus­pin­ta toi­mii kuin ve­neen keu­la – se oh­jaa vet­tä ren­kaan si­vuil­le, jol­loin vä­hem­män vet­tä kul­kee ren­kaan ja tien vä­lis­tä", Samu Le­pis­tö sa­noo. Kos­ke­tus­pin­nal­la tar­koi­te­taan sitä osaa ren­kaas­ta, joka on suo­raan kos­ke­tuk­sis­sa tien­pin­taan ajon ai­ka­na.

Jot­ta ku­lu­tus­pin­nan muo­toi­lu, jota Le­pis­tö ja muut ren­gas­ke­hit­tä­jät op­ti­moi­vat huo­lel­li­ses­ti, toi­mi­si par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la, kul­jet­ta­jan on huo­leh­dit­ta­va riit­tä­väs­tä ren­gas­pai­nees­ta.

"Jos ren­gas on ali­pai­nei­nen, ku­lu­tus­pin­nan muo­toi­lu ei toi­mi suun­ni­tel­lus­ti."

Voi­si­ko syk­sy ol­la täy­del­li­nen ai­ka hank­kia uu­det ke­sä­ren­kaat?

Tur­val­li­sen ajon var­mis­ta­mi­sek­si mä­räl­lä syys­ke­lil­lä Samu Le­pis­tö suo­sit­te­lee ren­gas­pai­neen ja ura­sy­vyy­den tar­kis­tus­ta. Ren­gas­pai­neen voi tar­kis­taa ja ren­kaat täyt­tää mak­sut­ta mo­nil­la huol­to­a­se­mil­la sekä ren­gas­liik­keis­sä. Ura­sy­vyy­den voi mi­ta­ta hel­pos­ti ko­to­na kah­den eu­ron ko­li­kol­la: jos ho­pe­a­reu­nus nä­kyy, kun ko­lik­ko ase­te­taan pää­u­raan, ura­sy­vyys on al­le 4 mm – ja on ai­ka hank­kia uu­det ke­sä­ren­kaat.

"Pit­kän ajon­täy­tei­sen ke­sän jäl­keen ren­kaat voi­vat ol­la ku­lu­neet, ja syk­sy tuo tul­les­saan ke­sä­ren­kail­le kai­kis­ta ris­ki­alt­tiim­mat olo­suh­teet. Ren­kai­den ku­lu­mi­nen ei seu­raa vuo­de­nai­ko­ja, vaan se riip­puu pää­a­si­as­sa ajo­ki­lo­met­reis­tä", Le­pis­tö muis­tut­taa.

"Ku­lu­nei­den ke­sä­ren­kai­den vaih­ta­mi­nen nyt ta­kaa myös lä­hes uu­det ren­kaat ke­vääk­si, jol­loin vaih­te­le­vat läm­pö­ti­lat vaa­ti­vat ren­kaal­ta luo­tet­ta­vaa suo­ri­tus­ky­kyä."

Syk­syl­lä ren­ga­sos­tok­sil­le suun­taa­vil­le Le­pis­tö suo­sit­te­lee laa­tuun pa­nos­ta­mis­ta.

"Edul­li­sil­la ren­kail­la voi ol­la hy­vät omi­nai­suu­det jos­sain osa-alu­ees­sa, mut­ta ne har­voin toi­mi­vat hy­vin kai­kis­sa olo­suh­teis­sa, toi­sin kuin pre­mium-ren­kaat."

 

Vink­ke­jä ve­si­liir­to­ris­kin vä­hen­tä­mi­seen

- Käy­tä laa­duk­kai­ta ren­kai­ta, joi­den ura­sy­vyys on vä­hin­tään 4 mm.

- Tar­kis­ta ren­gas­pai­ne sään­nöl­li­ses­ti. Lii­an ma­ta­lat ren­gas­pai­neet kas­vat­ta­vat ve­si­liir­ron ris­kiä.

- Hi­das­ta vauh­tia sa­teel­la aja­es­sa­si.

- Väl­tä aja­mis­ta vet­tä täyn­nä ole­vis­sa uris­sa, jois­sa ve­si­liir­to­ris­ki on suu­rem­pi.

- Jos au­to­si jou­tuu ve­si­liir­toon, pysy rau­hal­li­se­na. Älä jar­ru­ta, vaan pidä rat­ti suo­ras­sa ja suun­ta eteen­päin, jot­ta väl­tät yli­oh­jauk­sen, kun pito pa­lau­tuu.

Au­to­bild / No­ki­an Ren­kaat

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU