Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustus­toi­mintoja ja lisää vetomassaa

Sähköinen SUV-malli Porsche Macan siirtyy uuteen mallivuoteen tuoden mukanaan uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja digitaalisia ominaisuuksia.

Auto Bild.Uutiset

Pai­no­pis­te on mu­ka­vuu­den li­sää­mi­ses­sä py­sä­köin­nin ja la­taa­mi­sen yh­tey­des­sä, uu­sis­sa viih­de­toi­min­nois­sa, ve­to­mas­san li­säyk­ses­sä sekä so­vel­lus­ten ja ää­ni­ko­men­to­jen en­tis­tä älyk­kääm­mäs­sä käy­tös­sä.

Tu­le­van mal­li­vuo­si­päi­vi­tyk­sen myö­tä Porsc­he laa­jen­taa säh­köi­sen Ma­ca­nin älyk­käi­den kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien ja di­gi­taa­lis­ten toi­min­to­jen va­li­koi­maa. Pää­pai­no on ol­lut in­no­vaa­ti­ois­sa, jot­ka nos­ta­vat kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jien käyt­tö­ko­ke­muk­sen uu­del­le ta­sol­le. Esi­mer­kik­si Sur­round View -jär­jes­tel­mää, joka si­säl­tää ak­tii­vi­sen py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men, on ke­hi­tet­ty edel­leen, ja se on nyt saa­ta­vil­la uu­sil­la toi­min­noil­la, ku­ten Trai­ned Par­king ja Re­ver­sing As­sist. Li­säk­si tar­jol­la on Porsc­he Di­gi­tal Key, jota voi käyt­tää iP­ho­nel­la, Ap­p­le Watc­hil­la ja yh­teen­so­pi­vil­la And­roid™-lait­teil­la, sekä laa­jen­net­tu App Cen­ter, joka tuo uu­sia viih­de­mah­dol­li­suuk­sia. Porsc­he Char­ging Plan­ner on myös päi­vi­tet­ty, ja sen avul­la la­tau­sa­se­mia ja pal­ve­lun­tar­jo­a­jia voi nyt pri­o­ri­soi­da tai vält­tää en­tis­tä tar­kem­min. Lo­puk­si käy­tän­nöl­li­syyt­tä on pa­ran­net­tu ve­to­mas­san kas­vat­ta­mi­sel­la.

Uu­den­lais­ta py­sä­köin­ti­mu­ka­vuut­ta

Säh­köi­seen Ma­ca­niin on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na Sur­round View -jär­jes­tel­mä, joka si­säl­tää ak­tii­vi­sen py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men. Nel­jä kor­ke­a­re­so­luu­ti­ois­ta ka­me­raa tar­jo­a­vat 360 as­teen nä­ky­män au­ton ym­pä­ris­töön sekä ris­tik­käis­lii­ken­teen nä­ky­män ja laa­jem­man nä­ky­män au­ton oh­jai­luun. Ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin tun­nis­taa so­pi­vat py­sä­köin­ti­pai­kat ja ot­taa au­to­maat­ti­ses­ti oh­jauk­sen hal­tuun sekä avus­taa eteen- ja taak­se­päin liik­keis­sä rin­nak­kais- tai suo­ra­py­sä­köin­nis­sä. Mal­li­vuo­den vaih­dok­sen myö­tä jär­jes­tel­mään li­sä­tään usei­ta uu­sia toi­min­to­ja, jot­ka pa­ran­ta­vat mu­ka­vuut­ta eri­tyi­ses­ti ah­tais­sa tai han­ka­lis­sa ti­lois­sa.

Lä­pi­nä­ky­vä ko­ne­pel­ti: uu­si toi­min­to hyö­dyn­tää etu­ka­me­raa ja si­vu­pei­li­ka­me­roi­ta luo­dak­seen vir­tu­aa­li­sen nä­ky­män au­ton etu­puo­lel­le kes­kel­le näyt­töä. Tämä aut­taa kul­jet­ta­jaa nä­ke­mään es­teet, jot­ka jää­vät nä­kö­ken­tän ul­ko­puo­lel­le – eri­tyi­sen hyö­dyl­li­nen haas­ta­vas­sa maas­tos­sa.

Op­pi­va py­sä­köin­ti: tämä toi­min­to op­pii yk­si­löl­li­siä py­sä­köin­ti­ru­tii­ne­ja ja suo­rit­taa ne au­to­maat­ti­ses­ti. Kun py­sä­köin­ti on ker­ran teh­ty ma­nu­aa­li­ses­ti, au­to tun­nis­taa tu­tun ym­pä­ris­tön – esi­mer­kik­si au­to­tal­lin tai työ­pai­kan py­sä­köin­ti­pai­kan – ja eh­dot­taa py­sä­köin­ti­liik­keen hoi­ta­mis­ta. Kul­jet­ta­ja säi­lyt­tää hal­lin­nan koko ajan. Tal­len­nus on mah­dol­lis­ta jopa vii­del­le eri py­sä­köin­ti­ru­tii­nil­le.

Pe­ruu­tu­sa­vus­tin: tämä toi­min­to mah­dol­lis­taa au­to­maat­ti­sen pe­ruut­ta­mi­sen reit­tiä pit­kin, jon­ka au­to on ai­em­min aja­nut eteen­päin – ihan­teel­li­nen ka­peil­le ajo­väy­lil­le tai mut­kai­sil­le py­sä­köin­ti­hal­leil­le. Jär­jes­tel­mä muis­taa jopa 50 met­rin pi­tui­set rei­tit ja tar­jo­aa tur­val­li­sen, au­to­ma­ti­soi­dun pe­ruut­ta­mi­sen, kul­jet­ta­jan val­vo­es­sa lii­ket­tä.

iP­ho­ne, Ap­p­le Watch ja yh­teen­so­pi­vat And­roid-lait­teet au­ton avai­me­na

Com­fort Ac­cess -toi­min­non avul­la käyt­tä­jät voi­vat hyö­dyn­tää Porsc­he Di­gi­tal Key -avain­ta, joka toi­mii Ap­p­le Wal­le­tis­sa tai And­roi­din na­tii­vis­sa lom­pak­ko­so­vel­luk­ses­sa. Tä­män avul­la au­to voi­daan ava­ta, lu­ki­ta ja käyn­nis­tää au­to­maat­ti­ses­ti, kun lai­te on tas­kus­sa tai lä­hel­lä lu­ki­jaa – tek­no­lo­gi­oi­na käy­te­tään NFC:tä, Blu­e­tooth Low Ener­gyä (BLE) ja Ult­ra-Wi­de­ban­dia (UWB). Avain­ta voi käyt­tää myös sil­loin, kun pu­he­lin tar­vit­see la­taus­ta. (1)

Asi­ak­kaat voi­vat ja­kaa au­ton avai­men jopa seit­se­mäl­le käyt­tä­jäl­le Ap­p­le Mai­lin, vies­tien, What­sAp­pin ja mui­den vies­tin­tä­ka­na­vien kaut­ta. Omis­ta­ja voi mää­rit­tää, saa­vat­ko ja­e­tut käyt­tä­jät vain pää­syn au­toon vai myös oi­keu­den ajaa sitä. Porsc­he Di­gi­tal Key mah­dol­lis­taa myös ta­va­ra­ti­lan avaa­mi­sen. Li­säk­si My Porsc­he -so­vel­luk­sen kaut­ta voi oh­ja­ta ta­va­ra­ti­laa ja etu­ta­va­ra­ti­laa (frunk). Näi­den omi­nai­suuk­sien käyt­tö edel­lyt­tää Porsc­he Con­nect -pa­ket­tia.

Au­tos­sa pe­laa­mi­nen: Ma­can muut­tuu mo­bii­li­kon­so­lik­si

App Cen­ter te­kee Porsc­he Ma­ca­nis­ta viih­de­kes­kuk­sen – sekä pai­kal­laan ol­les­sa, esi­mer­kik­si la­taus­tau­ko­jen ai­ka­na, et­tä ajon ai­ka­na. Oli­pa ky­sees­sä mu­sii­kin suo­ra­tois­to, pod­cas­tit, pe­laa­mi­nen tai elo­ku­vat, käyt­tä­jät saa­vat käyt­töön­sä jat­ku­vas­ti kas­va­van va­li­koi­man kol­man­nen osa­puo­len so­vel­luk­sia, jot­ka in­teg­roi­tu­vat sau­mat­to­mas­ti Porsc­he-eko­sys­tee­miin.

Mal­li­vuo­si­päi­vi­tyk­sen myö­tä Porsc­he App Cen­te­rin kaut­ta saa­ta­vil­le tu­lee Ga­me­lof­tin ja Obs­cu­re In­te­rac­ti­ven pe­le­jä, ja nii­tä voi oh­ja­ta kos­ke­tus­näy­töl­lä tai Blu­e­tooth-oh­jai­mel­la. Air­Con­so­le tuo mu­ka­naan laa­jan va­li­koi­man per­he­pe­le­jä ja klas­si­koi­ta, joi­ta voi hel­pos­ti oh­ja­ta äly­pu­he­li­mel­la. Kul­jet­ta­ja, etu­mat­kus­ta­ja ja ta­ka­mat­kus­ta­jat voi­vat pe­la­ta yk­sin tai yh­des­sä. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la ole­va va­lin­nai­nen mat­kus­ta­jan näyt­tö mah­dol­lis­taa so­vel­lus­ten käy­tön sa­ma­nai­kai­ses­ti myös ajon ai­ka­na il­man, et­tä kul­jet­ta­ja häi­riin­tyy. Blu­e­tooth-kuu­lok­kei­den avul­la voi­daan naut­tia häi­ri­öt­tö­mäs­tä kuun­te­lu­ko­ke­muk­ses­ta.

Voi­ce Pi­lot: te­ko­ä­lyn te­hos­ta­ma vuo­ro­vai­ku­tus

Voi­ce Pi­lot -ää­ni­oh­jaus­toi­min­to on nyt en­tis­tä älyk­kääm­pi te­ko­ä­lyn in­teg­roin­nin an­si­os­ta (2). Taus­tal­la Voi­ce Pi­lot hyö­dyn­tää eri­lai­sia kie­li­mal­le­ja, ku­ten tun­ne­tut te­ko­ä­ly­a­vus­ta­jat. Se ym­mär­tää nyt mo­ni­mut­kai­sia, toi­siin­sa liit­ty­viä ky­sy­myk­siä ja tun­nis­taa, mi­hin lau­sun­to viit­taa. In­teg­roi­tu käyt­tö­o­pas vas­taa ky­sy­myk­siin au­ton käy­tös­tä – il­man kir­joit­ta­mis­ta, pel­käl­lä ää­ni­ko­men­nol­la. Pa­ran­net­tu Voi­ce Pi­lot te­kee Porsc­he Ma­ca­nis­ta to­del­li­sen kes­kus­te­lu­kump­pa­nin.

Lan­see­raus vuo­den 2025 lop­puun men­nes­sä

Uu­sien di­gi­taa­lis­ten ja avus­ta­vien omi­nai­suuk­sien li­säk­si Porsc­he laa­jen­taa säh­köi­sen Ma­ca­nin yk­si­löin­ti­mah­dol­li­suuk­sia. Näi­hin kuu­lu­vat uu­det per­so­noin­ti­vaih­to­eh­dot ovien kyn­nys­lis­toi­hin ja LED-ovi­va­loi­hin. Porsc­he Char­ging Plan­ner on myös op­ti­moi­tu, ja asi­ak­kaat voi­vat nyt pri­o­ri­soi­da tai sul­kea pois yk­sit­täi­siä la­tau­sa­se­mia ja pal­ve­lun­tar­jo­a­jia mat­kan suun­nit­te­lus­sa.

Säh­köi­sen Ma­ca­nin käy­tän­nöl­li­syyt­tä on myös pa­ran­net­tu: kaik­kien ne­li­ve­to­mal­lien suu­rin sal­lit­tu ve­to­mas­sa jar­ruin on kas­va­nut 500 ki­lol­la ja on nyt 2 500 ki­loa.

Päi­vi­tet­ty mal­li esi­tel­lään vuo­den 2025 lop­puun men­nes­sä. Suo­mes­sa en­sim­mäi­set uu­den mal­li­vuo­den 2026 mu­kai­set au­tot toi­mi­te­taan asi­ak­kail­le tam­mi-hel­mi­kuun ai­ka­na.

1) Porsc­he Di­gi­tal Keyn käyt­tö­ai­ka sil­loin, kun lai­te tar­vit­see la­taus­ta, riip­puu pu­he­li­men val­mis­ta­jas­ta ja mal­lis­ta.

2) Te­ko­ä­ly­toi­min­to­jen käyt­töön tar­vi­taan Voi­ce Pi­lot -omi­nai­suu­den päi­vi­tys, joka on la­dat­ta­vis­sa App Cen­te­ris­tä.

And­roid on Goog­le LLC:n ta­va­ra­merk­ki.

Au­to­bild / Porsc­he

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU