Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Sähköinen SUV-malli Porsche Macan siirtyy uuteen mallivuoteen tuoden mukanaan uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja digitaalisia ominaisuuksia.
Painopiste on mukavuuden lisäämisessä pysäköinnin ja lataamisen yhteydessä, uusissa viihdetoiminnoissa, vetomassan lisäyksessä sekä sovellusten ja äänikomentojen entistä älykkäämmässä käytössä.
Tulevan mallivuosipäivityksen myötä Porsche laajentaa sähköisen Macanin älykkäiden kuljettajaa avustavien järjestelmien ja digitaalisten toimintojen valikoimaa. Pääpaino on ollut innovaatioissa, jotka nostavat kuljettajan ja matkustajien käyttökokemuksen uudelle tasolle. Esimerkiksi Surround View -järjestelmää, joka sisältää aktiivisen pysäköintiavustimen, on kehitetty edelleen, ja se on nyt saatavilla uusilla toiminnoilla, kuten Trained Parking ja Reversing Assist. Lisäksi tarjolla on Porsche Digital Key, jota voi käyttää iPhonella, Apple Watchilla ja yhteensopivilla Android™-laitteilla, sekä laajennettu App Center, joka tuo uusia viihdemahdollisuuksia. Porsche Charging Planner on myös päivitetty, ja sen avulla latausasemia ja palveluntarjoajia voi nyt priorisoida tai välttää entistä tarkemmin. Lopuksi käytännöllisyyttä on parannettu vetomassan kasvattamisella.
Uudenlaista pysäköintimukavuutta
Sähköiseen Macaniin on saatavilla lisävarusteena Surround View -järjestelmä, joka sisältää aktiivisen pysäköintiavustimen. Neljä korkearesoluutioista kameraa tarjoavat 360 asteen näkymän auton ympäristöön sekä ristikkäisliikenteen näkymän ja laajemman näkymän auton ohjailuun. Aktiivinen pysäköintiavustin tunnistaa sopivat pysäköintipaikat ja ottaa automaattisesti ohjauksen haltuun sekä avustaa eteen- ja taaksepäin liikkeissä rinnakkais- tai suorapysäköinnissä. Mallivuoden vaihdoksen myötä järjestelmään lisätään useita uusia toimintoja, jotka parantavat mukavuutta erityisesti ahtaissa tai hankalissa tiloissa.
Läpinäkyvä konepelti: uusi toiminto hyödyntää etukameraa ja sivupeilikameroita luodakseen virtuaalisen näkymän auton etupuolelle keskelle näyttöä. Tämä auttaa kuljettajaa näkemään esteet, jotka jäävät näkökentän ulkopuolelle – erityisen hyödyllinen haastavassa maastossa.
Oppiva pysäköinti: tämä toiminto oppii yksilöllisiä pysäköintirutiineja ja suorittaa ne automaattisesti. Kun pysäköinti on kerran tehty manuaalisesti, auto tunnistaa tutun ympäristön – esimerkiksi autotallin tai työpaikan pysäköintipaikan – ja ehdottaa pysäköintiliikkeen hoitamista. Kuljettaja säilyttää hallinnan koko ajan. Tallennus on mahdollista jopa viidelle eri pysäköintirutiinille.
Peruutusavustin: tämä toiminto mahdollistaa automaattisen peruuttamisen reittiä pitkin, jonka auto on aiemmin ajanut eteenpäin – ihanteellinen kapeille ajoväylille tai mutkaisille pysäköintihalleille. Järjestelmä muistaa jopa 50 metrin pituiset reitit ja tarjoaa turvallisen, automatisoidun peruuttamisen, kuljettajan valvoessa liikettä.
iPhone, Apple Watch ja yhteensopivat Android-laitteet auton avaimena
Comfort Access -toiminnon avulla käyttäjät voivat hyödyntää Porsche Digital Key -avainta, joka toimii Apple Walletissa tai Androidin natiivissa lompakkosovelluksessa. Tämän avulla auto voidaan avata, lukita ja käynnistää automaattisesti, kun laite on taskussa tai lähellä lukijaa – teknologioina käytetään NFC:tä, Bluetooth Low Energyä (BLE) ja Ultra-Widebandia (UWB). Avainta voi käyttää myös silloin, kun puhelin tarvitsee latausta. (1)
Asiakkaat voivat jakaa auton avaimen jopa seitsemälle käyttäjälle Apple Mailin, viestien, WhatsAppin ja muiden viestintäkanavien kautta. Omistaja voi määrittää, saavatko jaetut käyttäjät vain pääsyn autoon vai myös oikeuden ajaa sitä. Porsche Digital Key mahdollistaa myös tavaratilan avaamisen. Lisäksi My Porsche -sovelluksen kautta voi ohjata tavaratilaa ja etutavaratilaa (frunk). Näiden ominaisuuksien käyttö edellyttää Porsche Connect -pakettia.
Autossa pelaaminen: Macan muuttuu mobiilikonsoliksi
App Center tekee Porsche Macanista viihdekeskuksen – sekä paikallaan ollessa, esimerkiksi lataustaukojen aikana, että ajon aikana. Olipa kyseessä musiikin suoratoisto, podcastit, pelaaminen tai elokuvat, käyttäjät saavat käyttöönsä jatkuvasti kasvavan valikoiman kolmannen osapuolen sovelluksia, jotka integroituvat saumattomasti Porsche-ekosysteemiin.
Mallivuosipäivityksen myötä Porsche App Centerin kautta saataville tulee Gameloftin ja Obscure Interactiven pelejä, ja niitä voi ohjata kosketusnäytöllä tai Bluetooth-ohjaimella. AirConsole tuo mukanaan laajan valikoiman perhepelejä ja klassikoita, joita voi helposti ohjata älypuhelimella. Kuljettaja, etumatkustaja ja takamatkustajat voivat pelata yksin tai yhdessä. Lisävarusteena saatavilla oleva valinnainen matkustajan näyttö mahdollistaa sovellusten käytön samanaikaisesti myös ajon aikana ilman, että kuljettaja häiriintyy. Bluetooth-kuulokkeiden avulla voidaan nauttia häiriöttömästä kuuntelukokemuksesta.
Voice Pilot: tekoälyn tehostama vuorovaikutus
Voice Pilot -ääniohjaustoiminto on nyt entistä älykkäämpi tekoälyn integroinnin ansiosta (2). Taustalla Voice Pilot hyödyntää erilaisia kielimalleja, kuten tunnetut tekoälyavustajat. Se ymmärtää nyt monimutkaisia, toisiinsa liittyviä kysymyksiä ja tunnistaa, mihin lausunto viittaa. Integroitu käyttöopas vastaa kysymyksiin auton käytöstä – ilman kirjoittamista, pelkällä äänikomennolla. Parannettu Voice Pilot tekee Porsche Macanista todellisen keskustelukumppanin.
Lanseeraus vuoden 2025 loppuun mennessä
Uusien digitaalisten ja avustavien ominaisuuksien lisäksi Porsche laajentaa sähköisen Macanin yksilöintimahdollisuuksia. Näihin kuuluvat uudet personointivaihtoehdot ovien kynnyslistoihin ja LED-ovivaloihin. Porsche Charging Planner on myös optimoitu, ja asiakkaat voivat nyt priorisoida tai sulkea pois yksittäisiä latausasemia ja palveluntarjoajia matkan suunnittelussa.
Sähköisen Macanin käytännöllisyyttä on myös parannettu: kaikkien nelivetomallien suurin sallittu vetomassa jarruin on kasvanut 500 kilolla ja on nyt 2 500 kiloa.
Päivitetty malli esitellään vuoden 2025 loppuun mennessä. Suomessa ensimmäiset uuden mallivuoden 2026 mukaiset autot toimitetaan asiakkaille tammi-helmikuun aikana.
1) Porsche Digital Keyn käyttöaika silloin, kun laite tarvitsee latausta, riippuu puhelimen valmistajasta ja mallista.
2) Tekoälytoimintojen käyttöön tarvitaan Voice Pilot -ominaisuuden päivitys, joka on ladattavissa App Centeristä.
Android on Google LLC:n tavaramerkki.
Autobild / Porsche
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
System Audion hopeanuolet
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
Regan uusi neodyymiäänirasia
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI