Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustus­toi­mintoja ja lisää vetomassaa

Sähköinen SUV-malli Porsche Macan siirtyy uuteen mallivuoteen tuoden mukanaan uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja digitaalisia ominaisuuksia.

Auto Bild.Uutiset

Pai­no­pis­te on mu­ka­vuu­den li­sää­mi­ses­sä py­sä­köin­nin ja la­taa­mi­sen yh­tey­des­sä, uu­sis­sa viih­de­toi­min­nois­sa, ve­to­mas­san li­säyk­ses­sä sekä so­vel­lus­ten ja ää­ni­ko­men­to­jen en­tis­tä älyk­kääm­mäs­sä käy­tös­sä.

Tu­le­van mal­li­vuo­si­päi­vi­tyk­sen myö­tä Porsc­he laa­jen­taa säh­köi­sen Ma­ca­nin älyk­käi­den kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien ja di­gi­taa­lis­ten toi­min­to­jen va­li­koi­maa. Pää­pai­no on ol­lut in­no­vaa­ti­ois­sa, jot­ka nos­ta­vat kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jien käyt­tö­ko­ke­muk­sen uu­del­le ta­sol­le. Esi­mer­kik­si Sur­round View -jär­jes­tel­mää, joka si­säl­tää ak­tii­vi­sen py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men, on ke­hi­tet­ty edel­leen, ja se on nyt saa­ta­vil­la uu­sil­la toi­min­noil­la, ku­ten Trai­ned Par­king ja Re­ver­sing As­sist. Li­säk­si tar­jol­la on Porsc­he Di­gi­tal Key, jota voi käyt­tää iP­ho­nel­la, Ap­p­le Watc­hil­la ja yh­teen­so­pi­vil­la And­roid™-lait­teil­la, sekä laa­jen­net­tu App Cen­ter, joka tuo uu­sia viih­de­mah­dol­li­suuk­sia. Porsc­he Char­ging Plan­ner on myös päi­vi­tet­ty, ja sen avul­la la­tau­sa­se­mia ja pal­ve­lun­tar­jo­a­jia voi nyt pri­o­ri­soi­da tai vält­tää en­tis­tä tar­kem­min. Lo­puk­si käy­tän­nöl­li­syyt­tä on pa­ran­net­tu ve­to­mas­san kas­vat­ta­mi­sel­la.

Uu­den­lais­ta py­sä­köin­ti­mu­ka­vuut­ta

Säh­köi­seen Ma­ca­niin on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na Sur­round View -jär­jes­tel­mä, joka si­säl­tää ak­tii­vi­sen py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men. Nel­jä kor­ke­a­re­so­luu­ti­ois­ta ka­me­raa tar­jo­a­vat 360 as­teen nä­ky­män au­ton ym­pä­ris­töön sekä ris­tik­käis­lii­ken­teen nä­ky­män ja laa­jem­man nä­ky­män au­ton oh­jai­luun. Ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin tun­nis­taa so­pi­vat py­sä­köin­ti­pai­kat ja ot­taa au­to­maat­ti­ses­ti oh­jauk­sen hal­tuun sekä avus­taa eteen- ja taak­se­päin liik­keis­sä rin­nak­kais- tai suo­ra­py­sä­köin­nis­sä. Mal­li­vuo­den vaih­dok­sen myö­tä jär­jes­tel­mään li­sä­tään usei­ta uu­sia toi­min­to­ja, jot­ka pa­ran­ta­vat mu­ka­vuut­ta eri­tyi­ses­ti ah­tais­sa tai han­ka­lis­sa ti­lois­sa.

Lä­pi­nä­ky­vä ko­ne­pel­ti: uu­si toi­min­to hyö­dyn­tää etu­ka­me­raa ja si­vu­pei­li­ka­me­roi­ta luo­dak­seen vir­tu­aa­li­sen nä­ky­män au­ton etu­puo­lel­le kes­kel­le näyt­töä. Tämä aut­taa kul­jet­ta­jaa nä­ke­mään es­teet, jot­ka jää­vät nä­kö­ken­tän ul­ko­puo­lel­le – eri­tyi­sen hyö­dyl­li­nen haas­ta­vas­sa maas­tos­sa.

Op­pi­va py­sä­köin­ti: tämä toi­min­to op­pii yk­si­löl­li­siä py­sä­köin­ti­ru­tii­ne­ja ja suo­rit­taa ne au­to­maat­ti­ses­ti. Kun py­sä­köin­ti on ker­ran teh­ty ma­nu­aa­li­ses­ti, au­to tun­nis­taa tu­tun ym­pä­ris­tön – esi­mer­kik­si au­to­tal­lin tai työ­pai­kan py­sä­köin­ti­pai­kan – ja eh­dot­taa py­sä­köin­ti­liik­keen hoi­ta­mis­ta. Kul­jet­ta­ja säi­lyt­tää hal­lin­nan koko ajan. Tal­len­nus on mah­dol­lis­ta jopa vii­del­le eri py­sä­köin­ti­ru­tii­nil­le.

Pe­ruu­tu­sa­vus­tin: tämä toi­min­to mah­dol­lis­taa au­to­maat­ti­sen pe­ruut­ta­mi­sen reit­tiä pit­kin, jon­ka au­to on ai­em­min aja­nut eteen­päin – ihan­teel­li­nen ka­peil­le ajo­väy­lil­le tai mut­kai­sil­le py­sä­köin­ti­hal­leil­le. Jär­jes­tel­mä muis­taa jopa 50 met­rin pi­tui­set rei­tit ja tar­jo­aa tur­val­li­sen, au­to­ma­ti­soi­dun pe­ruut­ta­mi­sen, kul­jet­ta­jan val­vo­es­sa lii­ket­tä.

iP­ho­ne, Ap­p­le Watch ja yh­teen­so­pi­vat And­roid-lait­teet au­ton avai­me­na

Com­fort Ac­cess -toi­min­non avul­la käyt­tä­jät voi­vat hyö­dyn­tää Porsc­he Di­gi­tal Key -avain­ta, joka toi­mii Ap­p­le Wal­le­tis­sa tai And­roi­din na­tii­vis­sa lom­pak­ko­so­vel­luk­ses­sa. Tä­män avul­la au­to voi­daan ava­ta, lu­ki­ta ja käyn­nis­tää au­to­maat­ti­ses­ti, kun lai­te on tas­kus­sa tai lä­hel­lä lu­ki­jaa – tek­no­lo­gi­oi­na käy­te­tään NFC:tä, Blu­e­tooth Low Ener­gyä (BLE) ja Ult­ra-Wi­de­ban­dia (UWB). Avain­ta voi käyt­tää myös sil­loin, kun pu­he­lin tar­vit­see la­taus­ta. (1)

Asi­ak­kaat voi­vat ja­kaa au­ton avai­men jopa seit­se­mäl­le käyt­tä­jäl­le Ap­p­le Mai­lin, vies­tien, What­sAp­pin ja mui­den vies­tin­tä­ka­na­vien kaut­ta. Omis­ta­ja voi mää­rit­tää, saa­vat­ko ja­e­tut käyt­tä­jät vain pää­syn au­toon vai myös oi­keu­den ajaa sitä. Porsc­he Di­gi­tal Key mah­dol­lis­taa myös ta­va­ra­ti­lan avaa­mi­sen. Li­säk­si My Porsc­he -so­vel­luk­sen kaut­ta voi oh­ja­ta ta­va­ra­ti­laa ja etu­ta­va­ra­ti­laa (frunk). Näi­den omi­nai­suuk­sien käyt­tö edel­lyt­tää Porsc­he Con­nect -pa­ket­tia.

Au­tos­sa pe­laa­mi­nen: Ma­can muut­tuu mo­bii­li­kon­so­lik­si

App Cen­ter te­kee Porsc­he Ma­ca­nis­ta viih­de­kes­kuk­sen – sekä pai­kal­laan ol­les­sa, esi­mer­kik­si la­taus­tau­ko­jen ai­ka­na, et­tä ajon ai­ka­na. Oli­pa ky­sees­sä mu­sii­kin suo­ra­tois­to, pod­cas­tit, pe­laa­mi­nen tai elo­ku­vat, käyt­tä­jät saa­vat käyt­töön­sä jat­ku­vas­ti kas­va­van va­li­koi­man kol­man­nen osa­puo­len so­vel­luk­sia, jot­ka in­teg­roi­tu­vat sau­mat­to­mas­ti Porsc­he-eko­sys­tee­miin.

Mal­li­vuo­si­päi­vi­tyk­sen myö­tä Porsc­he App Cen­te­rin kaut­ta saa­ta­vil­le tu­lee Ga­me­lof­tin ja Obs­cu­re In­te­rac­ti­ven pe­le­jä, ja nii­tä voi oh­ja­ta kos­ke­tus­näy­töl­lä tai Blu­e­tooth-oh­jai­mel­la. Air­Con­so­le tuo mu­ka­naan laa­jan va­li­koi­man per­he­pe­le­jä ja klas­si­koi­ta, joi­ta voi hel­pos­ti oh­ja­ta äly­pu­he­li­mel­la. Kul­jet­ta­ja, etu­mat­kus­ta­ja ja ta­ka­mat­kus­ta­jat voi­vat pe­la­ta yk­sin tai yh­des­sä. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la ole­va va­lin­nai­nen mat­kus­ta­jan näyt­tö mah­dol­lis­taa so­vel­lus­ten käy­tön sa­ma­nai­kai­ses­ti myös ajon ai­ka­na il­man, et­tä kul­jet­ta­ja häi­riin­tyy. Blu­e­tooth-kuu­lok­kei­den avul­la voi­daan naut­tia häi­ri­öt­tö­mäs­tä kuun­te­lu­ko­ke­muk­ses­ta.

Voi­ce Pi­lot: te­ko­ä­lyn te­hos­ta­ma vuo­ro­vai­ku­tus

Voi­ce Pi­lot -ää­ni­oh­jaus­toi­min­to on nyt en­tis­tä älyk­kääm­pi te­ko­ä­lyn in­teg­roin­nin an­si­os­ta (2). Taus­tal­la Voi­ce Pi­lot hyö­dyn­tää eri­lai­sia kie­li­mal­le­ja, ku­ten tun­ne­tut te­ko­ä­ly­a­vus­ta­jat. Se ym­mär­tää nyt mo­ni­mut­kai­sia, toi­siin­sa liit­ty­viä ky­sy­myk­siä ja tun­nis­taa, mi­hin lau­sun­to viit­taa. In­teg­roi­tu käyt­tö­o­pas vas­taa ky­sy­myk­siin au­ton käy­tös­tä – il­man kir­joit­ta­mis­ta, pel­käl­lä ää­ni­ko­men­nol­la. Pa­ran­net­tu Voi­ce Pi­lot te­kee Porsc­he Ma­ca­nis­ta to­del­li­sen kes­kus­te­lu­kump­pa­nin.

Lan­see­raus vuo­den 2025 lop­puun men­nes­sä

Uu­sien di­gi­taa­lis­ten ja avus­ta­vien omi­nai­suuk­sien li­säk­si Porsc­he laa­jen­taa säh­köi­sen Ma­ca­nin yk­si­löin­ti­mah­dol­li­suuk­sia. Näi­hin kuu­lu­vat uu­det per­so­noin­ti­vaih­to­eh­dot ovien kyn­nys­lis­toi­hin ja LED-ovi­va­loi­hin. Porsc­he Char­ging Plan­ner on myös op­ti­moi­tu, ja asi­ak­kaat voi­vat nyt pri­o­ri­soi­da tai sul­kea pois yk­sit­täi­siä la­tau­sa­se­mia ja pal­ve­lun­tar­jo­a­jia mat­kan suun­nit­te­lus­sa.

Säh­köi­sen Ma­ca­nin käy­tän­nöl­li­syyt­tä on myös pa­ran­net­tu: kaik­kien ne­li­ve­to­mal­lien suu­rin sal­lit­tu ve­to­mas­sa jar­ruin on kas­va­nut 500 ki­lol­la ja on nyt 2 500 ki­loa.

Päi­vi­tet­ty mal­li esi­tel­lään vuo­den 2025 lop­puun men­nes­sä. Suo­mes­sa en­sim­mäi­set uu­den mal­li­vuo­den 2026 mu­kai­set au­tot toi­mi­te­taan asi­ak­kail­le tam­mi-hel­mi­kuun ai­ka­na.

1) Porsc­he Di­gi­tal Keyn käyt­tö­ai­ka sil­loin, kun lai­te tar­vit­see la­taus­ta, riip­puu pu­he­li­men val­mis­ta­jas­ta ja mal­lis­ta.

2) Te­ko­ä­ly­toi­min­to­jen käyt­töön tar­vi­taan Voi­ce Pi­lot -omi­nai­suu­den päi­vi­tys, joka on la­dat­ta­vis­sa App Cen­te­ris­tä.

And­roid on Goog­le LLC:n ta­va­ra­merk­ki.

Au­to­bild / Porsc­he

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN