Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Autoliiton edeltäjäjärjestö Suomen Automobiili Klubi päätti oman lehden perustamisesta marraskuussa 1924 ja ensimmäinen Motor-Moottori ilmestyi kesäkuussa 1925.
Sadassa vuodessa Moottorista on kasvanut monikanavainen auto-, liikenne- ja matkailumedia.
Moottorin sivuilla on käsitelty alusta lähtien autoja, tekniikkaa, matkailua sekä liikennepolitiikkaa. Alkuvuosina lehden kokosivat autoharrastajat vapaaehtoisvoimin, mutta sittemmin lehdestä tuli ammattijournalistien toimittama auto-, liikenne- ja matkailulehti, jollainen se on edelleen. Aluksi Moottori oli erikseen tilattava lehti, mutta 1930-luvulla siitä tuli yksi Autoliiton jäseneduista.
Vaikeiden sotavuosien 1941–1945 ajan Moottori sinnitteli hengissä ilmestyen ohuehkona lehtenä neljä kertaa vuodessa. Seuraavalla vuosikymmenellä Suomi alkoi autoistua, ja lehden sivuilla esiteltiin runsaasti uusia automalleja. Liikenneturvallisuus on aina ollut keskeinen asia niin Autoliiton kuin Moottorin toiminnassa ja Moottorin sivuilta sai lukea kirjoituksia vastuullisen liikenteen puolesta jo ennen kuin se oli muotia.
Moottorin historiaan mahtuu monta vaihetta. Kun Autoklubi ja Suomen Autoliitto yhdistyivät vuonna 1972, myös lehdet Moottori sekä Auto ja Liikenne sulautuivat yhteen. Moottori koki 1990-luvulla mittavan uudistuksen, jonka myötä sen asema suhteessa muihin autolehtiin vahvistui. Levikki nousi yli 100 000 kappaleen ja Moottorista tuli jälleen autoalan suurin yleisölehti.
Nyt Moottori on paitsi painettu aikakauslehti myös monikanavainen mediabrändi, joka tarjoaa niin painettuna kuin Moottori.fi -verkkosisältöjen kautta ajankohtaiset uutiset, testit ja liikenneturvallisuussisällöt entistä laajemmalle yleisölle. Autoliiton jäsenille ja Moottorin tilaajille avoimet Moottori+ -sisällöt ovat laajentaneet verkkotarjontaa viimeisen parin vuoden ajan.
Autojen koeajot ovat olleet aina yksi Moottorin sisältöjen kivijaloista ja sen kunniaksi lehden juhlanumerossa 10/2025 julkaistaan sama Marmon E-75 Speedster -henkilöauton koeajo, joka oli Moottorissa ensimmäisen kerran 99 vuotta sitten elokuussa 1926. Moottori koeajoi tuolloin autouutuuden ainoana lehtenä Suomessa. Tänä kesänä Moottori koeajoi auton uudestaan ja alkuperäisen jutun kuvituksena on tuoreet valokuvat alkuperäisen jutun kuvauspaikoilta.
– Vaikka historiaa on hauska ja tärkeää muistella, niin tulevaisuus ja kehityksen uusimmat tuulet ovat se, mitä Moottori on syntymästään saakka halunnut lukijoilleen esitellä. Vaikka itse Moottorin peruspalaset, autot, liikenne ja matkailu, ovat yhä paikallaan, niin tapa kertoa niistä kehittyy. Sisältöjä voidaan nykyisin tarjoilla vuorokauden jokaisena hetkenä ja esimerkiksi videosisällöistä tuskin osattiin sata vuotta sitten vielä edes haaveilla. Tulevien sukupolvien nähtäväksi jää, millaisilla alustoilla Moottori palvelee lukijoitaan vuonna 2125, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.
Autobild / Moottori
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Vain 1200
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Budjettilevysoitin Espanjasta
Regan uusi neodyymiäänirasia
Joulu saapuu Jumon saarelle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI