Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Täsmälleen 24 kuukautta ID. GTI -konseptiauton maailmanensi-illan jälkeen, Volkswagen antaa ensisilmäyksen sähköisen GTI-mallin sarjatuotantoversioon IAA Mobility -tapahtumassa Münchenissä: ID. Polo GTI.
Kansainvälinen autonäyttely merkitsee samalla täyden ympyrän sulkeutumista: 50 vuotta sitten, IAA:ssa (joka tuolloin järjestettiin Frankfurtissa), Volkswagen esitteli ensimmäisen GTI:n – Golf GTI I:n. Puoli vuosisataa myöhemmin Volkswagen vie DNA:nsa sähköisen liikkuvuuden aikakauteen ID. Polo GTI:n myötä, joka sekin on etuvetoinen. Münchenissä vielä naamioituna nähtävä ID. Polo GTI saa maailmanensi-iltansa kesällä 2026, jolloin kaikki yksityiskohdat paljastetaan. Ennakkotilaukset alkavat Euroopassa syksyllä 2026.
ID. Polo GTI – alusta asti GTI-sielua
Aivan kuten ensimmäinen Golf, uusi ID. Polo on täydellinen pohja GTI-mallille. Sen kevyt etuvetoinen rakenne, erittäin suorituskykyinen sähkömoottori sekä positiivinen, vahva ja selkeä muotoilu tekevät siitä ihanteellisen lähtökohdan sähköisen aikakauden ensimmäiselle GTI:lle.
Volkswagenin muotoilujohtaja Andreas Mindt ajatteli jo ID. Polo GTI:tä, kun hän luonnosteli ID. Poloa vuonna 2023. Myös Volkswagenin kehitysjohtaja Kai Grünitz näki alusta alkaen, että MEB+ – sähköautojen MEB-perusrakenteen uusin kehitysvaihe – avaisi uuden GTI-luvun potentiaalinsa ansiosta. IAA Mobility 2025 -tapahtumassa Münchenissä ID. Polo GTI on ensi kertaa kosketusetäisyydellä.
GTI sähköistyy
ID. Polo GTI tarjoaa asiakkaille uuden ja suorituskykyisen GTI-elämyksen: maksimiteho ja vääntö ovat käytettävissä välittömästi, kuten sähköautoille on tyypillistä. Sähköisen GTI:n ja turboahdettujen Golf GTI -mallien maailmat yhdistyvät etuvetoisessa voimansiirrossa. Kuten nykyisessä Golf GTI -sukupolvessa, myös ID. Polo GTI:ssä etuakselin tasauspyörästön lukitusta voidaan ohjata sähköisesti ja älykkäästi ajodynamiikan parantamiseksi ja pidon maksimoimiseksi.
GTI-nimen "I" ei enää tarkoita vain injektiota, vaan myös älykkyyttä (Intelligence) – korkean suorituskyvyn voimalinjan ja alustan älykkyyttä. ID. Polo GTI:n myötä Volkswagen tuo markkinoille uuden sukupolven version sähköisen ajodynamiikan säätöjärjestelmistä.
GTI toimii myös aikakoneena
Järjestelmien sähköisen verkottumisen ansiosta voidaan saavuttaa laaja valikoima dynaamisia ominaisuuksia. Volkswagen esitteli tästä esimerkin jo ID. GTI -konseptiauton vuonna 2023: keskikonsolin GTI-elämyskytkin antoi kuljettajalle mahdollisuuden valita, millaisen luonteen autolle haluaa. Valinta vaikuttaa esimerkiksi voimansiirtoon, alustaan, ohjaukseen, äänimaailmaan. Lisäksi se jopa simuloi vaihteenvaihtopisteitä historiallisen GTI-mallin tyylisesti – kuten esimerkiksi vuoden 1976 Golf GTI I. ID. Polo GTI:n maailmanensi-ilta kesällä 2026 tulee siis olemaan erityisen jännittävä – huipputekninen kompakti auto, joka vie kuljettajan halutessa myös ajassa taaksepäin aina GTI-aikakauden alkuun.
ID. Polo GTI
Perusrakenne: MEB+
Vetotapa: Etuveto
Teho: 166 kW (226 hv)
Pituus: 4,053 mm
Leveys: 1,816 mm
Korkeus: 1,530 mm
Akseliväli: 2,600 mm
Autobild / Volkswagen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
FiiO:n edullinen puhelin-dac
Järkkymätön perusta
Kristalliunelmia
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Trianglen uusi ulkokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ